Wyłączenie usypiania dysku

szopen

Feb 8, 2024, 2:15:37 PMFeb 8
Bry,

Mam dysk:

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Toshiba MG08ACA... Enterprise Capacity HDD
Device Model: TOSHIBA MG08ACA16TA
Firmware Version: 0103
Sector Size: 4096 bytes logical/physical
Device is: In smartctl database 7.3/5577
ATA Version is: ACS-3 T13/2161-D revision 5
SATA Version is: SATA 3.3, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
AAM feature is: Unavailable
APM level is: 128 (minimum power consumption without standby)
Rd look-ahead is: Enabled
Write cache is: Enabled
DSN feature is: Unavailable
ATA Security is: Disabled, NOT FROZEN [SEC1]

Jest w obudowie USB, ale widoczny w systemie normalnie (i także s.m.a.r.t):

Dysk /dev/sdd: 14,55 TiB, bajtów: 16000900661248, sektorów: 3906469888
Disk model: MG08ACA16TA
Jednostki: sektorów, czyli 1 * 4096 = 4096 bajtów
Rozmiar sektora (logiczny/fizyczny) w bajtach: 4096 / 4096
Rozmiar we/wy (minimalny/optymalny) w bajtach: 32768 / 32768

I ten dysk się wyłącza po paru minutach nieużywania. Chciałbym go zniechęcić do usypiania, niech się buja non stop.
Wygooglowałem taki wpis na jakimś forum:

"Disk sleep can be disabled with 'hdparm -B 255 -S 0 <device>' if you drive allows to disable APM completely or with
'hdparm -B 254 -S 0' if it doesn't. md raid will not access member disks unless it actually needs to read or write data.
Are you sure that disk is indeed going to sleep, does SMART start/stop count grow? not doing some internal testing or
SMR-related rearranging (I am not implying that this is an SMR drive - don't know this)."

I pytanie czy to bezpieczne? Czy może coś pójść nie tak? Nie chcę uszkodzić dysku, bo tani nie był.
Jeśli to nie zadziała jaki inny sposób jest możliwy?

--
szopen

marrgol

Feb 8, 2024, 8:01:52 PMFeb 8
On 2024-02-08 at 20:15 szopen wrote:
> [...]
> […]
>
> I pytanie czy to bezpieczne? Czy może coś pójść nie tak? Nie chcę uszkodzić

Moje dyski podłączane po USB twierdzą, że bezpieczne -- mam w udev od lat
regułkę wykonującą po podłączeniu 'hdparm -B 254 -S 241', czyli ustawiającą
dysk na maksimum wydajności bez całkowitego wyłączenia APM i zatrzymywanie
silnika po 30 minutach nicnierobienia (co w praktyce sprowadza się do
niezatrzymywania go w ogóle, poza bardzo rzadkimi przypadkami kiedy
oddalę się na dłużej bez odłączenia dysku).

Dominik Ałaszewski

Feb 9, 2024, 1:05:47 AMFeb 9
Dnia 08.02.2024 szopen <sz...@en.szop> napisał/a:

> I pytanie czy to bezpieczne? Czy może coś pójść nie tak? Nie chcę uszkodzić dysku, bo tani nie był.

Bezpieczne, dyskowi bardziej szkodzi ciągłe zatrzymywanie się
i rozkręcanie, niż praca nonstop. Co może pójść nie tak?
IMO najwyżej nie zadziała.

> Jeśli to nie zadziała jaki inny sposób jest możliwy?

Miałem dyski olewające ustawienia z hdparm, w przypadku WD pomagał wdidle.
Innej bestii (nie WD) trzeba było co 30 sekund odczytać smart
za pomocą smartctl, to wystarczyło żeby dysk uważał się za aktywnie
używany.

"W życiu piękne są tylko chwile…" (Ryszard Riedel)
Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

szopen

Feb 9, 2024, 5:35:08 AMFeb 9
On 9.02.2024 02:01, marrgol wrote:

> [...]
> dysk na maksimum wydajności bez całkowitego wyłączenia APM i zatrzymywanie

Możesz napisać jak się taką regułę dodaje?

--
szopen

marrgol

Feb 9, 2024, 6:41:58 AMFeb 9
On 2024-02-09 at 11:35 szopen wrote:
> Możesz napisać jak się taką regułę dodaje?

Tworzysz (jako root) w katalogu /etc/udev/rules.d/ plik, który będzie się
alfabetycznie sortował gdzieś na końcu, np. 99zz_moje.rules z taką linijką:

KERNEL=="sd?", ACTION=="add", ENV{ID_SERIAL_SHORT}=="ABCDE12345",
RUN+="/sbin/hdparm -S 241 -B 254 $env{DEVNAME}"

Numer seryjny dla podłączonego dysku /dev/sdd uzyskujesz tak:

# udevadm info --name=/dev/sdd | grep ID_SERIAL_SHORT
E: ID_SERIAL_SHORT=ABCDE12345

Odłączasz i podłączasz dysk, sprawdzasz, czy działa:

# hdparm -B /dev/sdd

/dev/sde:
APM_level = 254

Numerów seryjnych w tej samej regule może być więcej, rozdziela się je
znakiem '|' (np. "ABCDE12345|WD-WXXXXXXXXXXX|WD-WXYYYYYYYYYY").

szopen

Feb 9, 2024, 3:34:23 PMFeb 9
Dzięki! Rano sobie potestuję. Jeszcze tylko powiedz czy jak dam kilka seriali, a potem jakiś dysk wyjmę i go już nie
będzie to polecenie zadziała czy już zostanie odrzucone?

--
szopen

marrgol

Feb 9, 2024, 6:02:38 PMFeb 9
On 2024-02-09 at 21:34 szopen wrote:
> czy jak dam kilka
> seriali, a potem jakiś dysk wyjmę i go już nie będzie to polecenie zadziała
> czy już zostanie odrzucone?

Ta reguła jest stosowana tylko dla pojawiających się w systemie dysków,
tylko tuż po tym jak się pojawią i dla każdego osobno. udev sprawdza
wtedy, czy numer seryjny właśnie podłączonego dysku jest taki sam jak
któryś z wymienionych w regule, i jeśli jest, to wykonuje na tym dysku
hdparm, a jeśli żaden numer nie pasuje, to nic nie robi.

To, czy dysk o numerze seryjnym wymienionym w regule zniknie, czy nigdy się
więcej (albo i w ogóle) nie pojawi, nie ma żadnego znaczenia, nie trzeba
usuwać z reguły numeru seryjnego „znikniętego” dysku i nie wpłynie to
w żaden sposób na obsługę pozostałych, jeśli to o to pytasz.

Mac J

Feb 17, 2024, 10:42:34 AMFeb 17
czwartek, 8 lutego 2024 o 20:15:37 UTC+1 szopen napisał(a):
> [...]
> ATA Security is: Disabled, NOT FROZEN [SEC1]
>
> Jest w obudowie USB, ale widoczny w systemie normalnie (i także s.m.a.r.t):

Czy mogę spytać co to za obudowa (producent, model) na USB?
Bo wszystkie, których używałem nie obsługują SMARTA i mam info, że smart jest N/A.
Musiałem podpinać bezpośrednio na SATA, żeby uzyskać info ze SMARTA. :/

pozdro.
3o

szopen

Feb 17, 2024, 12:21:07 PMFeb 17
On 17.02.2024 16:42, Mac J wrote:

> Czy mogę spytać co to za obudowa (producent, model) na USB?
> Bo wszystkie, których używałem nie obsługują SMARTA i mam info, że smart jest N/A.
> Musiałem podpinać bezpośrednio na SATA, żeby uzyskać info ze SMARTA. :/

Yottamaster 5 bay 10Gbps

Potężna, 5 kieszeniowa, na USB 3.1 gen. 2, prosto od żółtych braci :-)

https://pl.aliexpress.com/item/1005006317223495.html

--
szopen

Mac J

Feb 17, 2024, 12:32:51 PMFeb 17
Łoooo Paaanie. Ja to miałem na myśli taki mostek na USB za 5 dych z alledrogo. :))))

Marcin Debowski

Feb 17, 2024, 7:10:45 PMFeb 17
On 2024-02-17, Mac J <mjit...@gmail.com> wrote:

> Łoooo Paaanie. Ja to miałem na myśli taki mostek na USB za 5 dych z
> alledrogo. :))))

Obudowa to chyba rzadko która nie obsługuje smart? Ugreeny, Orico,
Sabrenety, nie miałem z nimi problemów. Co do tych adapterów, to nie
kojarzę jak jest z nimi, a niestety nie wiem gdzie ciepnąłem.

Sorry, tak zapytam, wiesz, że tam przy urządzeniu na usb na ogół trzeba
podać parametr? Np. smartctl -a -d sat /dev/sda

--
Marcin

Mac J

Feb 18, 2024, 4:43:46 AMFeb 18
Nooo w sumie to nie wpadłem, żeby to wytestować pod linuxem.
Zapuszczałem HD Tune pod Windą.
Dzięki za sugestie - lukne pod linuxem i dam znać czy zatrybiło.
pozdrooo.
> Marcin

Marcin Debowski

Feb 19, 2024, 4:17:19 AMFeb 19
Np. Ugreen CM321 działa bez problemu ze smart'em.
https://allegro.pl/oferta/mostek-usb-c-3-0-sata-iii-2-5-ugreen-cm321-13147632590

--
Marcin