Backupowanie

Borneq

W czasach gdy jakiś program ransomware może nam zaszyfrować dyski dobrze
zrobić sobie backup. Kupiłem tani komputer, gdzie zamierzam wstawić dysk
2 TB i postawić na nim Linuxa Minta. Najwięcej do backupowania mam
bloków Bitcoina, które to teoretycznie można zawsze odtworzyć, ale jeśli
wziąć pod uwagę ich rozmiar, to nie bardzo. Jest >125 giga i powiększają
się, tak że trzeba backupować przyrostowo.
Myślałem nad programem Bacula, ale jest potwornie skomplikowany. Można
pójść na kurs, ale będzie kosztował znacznie więcej niż komputer do
backupu - kurs opłacalny dla administratorów w firmie, którzy mają te
kilkanaście komputerów do backupu.
Ale znalazłem program w na githubie: restic.Bardzo łatwo się go buduje:
najpierw budujemy build.go a potem on załatwia wszystko.
Ogólnie projekty w Go czy Rust o wiele łatwiej się buduje, podczas gdy
C/C++ to jeszcze można według readme pod Linuxem a pod Windows są trudności.
A w restic testuję bloki bitcoina, najpierw lokalnie do repozytorium,
potem puszczę bitcoin-qt , doda mi bloki, i zobaczę czy szybko będzie
przyrostowo działał
Będę również backupował kod, bez wielkich plików o rozszerzaniach:
*.ipch
*.VC.db
*.log
*.sdf
*.ilk
*.rlib
*.pch
*.pdb
*.obj
*.ipdb
vc*.pdb
vc*.idb
*.iobj
*.pchast
*.a
*.tlog
które to rozszerzenia można zapisać w pliku tekstowym a następnie zrobić
.bat który będzie mi backupował po wifi.

Borneq

W dniu 05.08.2017 o 16:11, Borneq pisze:
> W czasach gdy jakiś program ransomware może nam zaszyfrować dyski dobrze
> zrobić sobie backup. Kupiłem tani komputer, gdzie zamierzam wstawić dysk
> 2 TB i postawić na nim Linuxa Minta. Najwięcej do backupowania mam

Do bakcupu kupiłem na Allegro Komputer Lenovo M82 gdzie jest wystawiony
za 499,99 zł (dobre: rozbudowa pamięci do 32 giga, usb 3.0)
ale bez dysku i pamięci za 370 zł.
Pamięć 8 giga kupiłem wcześniej tanio, a dysk zamiast 500 GB dokupiłem 2
TB Hitachi za 200 zł.
Lepiej tak wydać 600-700 zł niż stracić dane.