Wkrótce koniec świata?

Eneuel Leszek Ciszewski

Zaczynam nowy wątek, bo '441 Header line too long' -- niby
potrafię to ominąć, ale brak mi ochoty...

"cef" 62408d5e$0$481$6578...@news.neostrada.pl

cef>>> Nie znam techniki wojskowej,

cef> syfu nuklearnego zostawią jak 20kt

cef>>> Miałem na myśli właśnie takie skażenie terenu i ludzi
cef>>> na dużych obszarach.

cef> Z ciekawości zapytam: czego nie zrozumiałeś w mojej wypowiedzi?

Czym konkretnie ma być ten nuklearny syf.

cef> Ja rozumiem, że jest weekend i masz trochę czasu.

Nie podlegam weekendowym wahaniom.

cef> Ja też, ale jak nie rozumiem intencji, to nie bardzo
cef> widzę sens tłumaczenia.
cef> Nie potrafisz tego odnaleźć? (a raczej przypomnieć sobie,
cef> bo raczej gdzieś tam na lekcjach w szkole podstawowej to było)

O czym było i co? O skutkach termojądrowego ataku na miasto?
Jeden Satan II może zdmuchnąć całą Polskę... Jedno ukraińskie
miejsce mogło zniwelować ;) całe USA jedną salwą Satanów...

https://www.youtube.com/watch?v=d6duH9m232g

Od czasów 20 kT minęła epoka -- termojądrowe głowice mogą
mieć energię porównywalną z 500kT TNT, lub większą a tych
głowic jedna rakieta może przenieść kilkanaście naraz,
kierując je w różne miejsca docelowe... Tych rakiet można
posłać naraz (lub niemal naraz) wiele...

Sam opad radioaktywny może być drobnym dodatkiem do dzieła zniszczenia...

Buławy i Topole też mogą nieść naraz wiele półmegatonowych głowic...

Moim zdaniem ewentualny opad radioaktywny tak sobie Cię
będzie dotyczył -- gdyż nie będziesz istniał na tym świecie...
Zabije Cię uderzenie gamma, zanim zobaczysz jakiś błysk... Lub
chwil kilka później odparujesz w efekcie wysokiej temperatury...
Mechaniczny podmuch też będzie straszliwy...

Zanim szybki człowiek cokolwiek zrozumie -- mija co najmniej
jedna sekunda, ale jedna sekunda tutaj to masa czasu...

Podczas pokoju warto zastanowić się nad sensem istnienia takich ,,broni''...

-=-

Z innej strony -- wybuch carbomby (50 mT, może nawet 58 mT) niezbyt mocno skaził Ziemię...

-=-

Jeśli rzeczywiście masz pojęcie o tym, o czym
pisałeś -- może wyjaśnij problem promieniotwórczego skażenia...

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' ene...@gmail.com '.O_'

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" t1qt5n$v00$2...@gioia.aioe.org

> Z innej strony -- wybuch carbomby (50 mT, może nawet 58 mT) niezbyt mocno skaził Ziemię...

Niby jasne, że 'mega', nie 'mili', ale jednak poprawię...

cef

> [...]

> Jeśli rzeczywiście masz pojęcie o tym, o czym
> pisałeś -- może wyjaśnij problem promieniotwórczego skażenia...

Widzę, że nie potrzebujesz wyjaśnień w kwestii skutków, a brakuje Ci
tylko wyobraźni. Skoro jesteś zorientowany, to może pomyśl o tym, że nie
muszą zaraz rzucać iluś tam megaton, żeby zmiatało całe miasta w Polsce.
Nie sądzę, żeby zabił mnie podmuch jak taką mini rakietę odpalą gdzieś
daleko.
Może nawet nie odpalą rakiety - wystarczy że nastąpi wybuch w elektrowni
gdzieś tam w Charkowie i przyjdzie do nas chmura tego, czego nie rozumiesz.

PS
W wizję końca świata (reakcyjnego zasypywania się kolejnymi bombami) nie
wierzę.

Olin

Dnia Mon, 28 Mar 2022 06:34:06 +0200, cef napisał(a):

> wystarczy że nastąpi wybuch w elektrowni
> gdzieś tam w Charkowie i przyjdzie do nas chmura tego, czego nie rozumiesz

Mogą zbombardować elektrownię jądrową, czego efektem zapewne będzie
skażenie radioaktywne, ale to na skutek rozszczelnienia reaktora, z którego
wydobędzie się syf.
Wybuch jądrowy nam nie grozi; mam na myśli taki grzybek, jak pokazują na
filmach z prób bomb atomowych.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

pewno znowu coś ukradli."
Michaił Sałtykow Szczedrin

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Eneuel Leszek Ciszewski

"Olin" 1is3f5staesr4.125mpyohrdulv$.d...@40tude.net

> Mogą zbombardować elektrownię jądrową,

Czymkolwiek -- choćby samodziełkami...
Choćby spadającym samolotem...
Zachodnie reaktory były odporne na atak z góry -- przykładowo
na uderzenie samolotu, ale nie wiem, jak sprawa wygląda z ukraińskimi...

Elektrownia w Czarnobylu miała słabe zabezpieczenia
mechaniczne -- ciężka płyta... Brakowało stosownych kopuł...

> czego efektem zapewne będzie
> skażenie radioaktywne, ale to na skutek rozszczelnienia
> reaktora, z którego wydobędzie się syf.
> Wybuch jądrowy nam nie grozi;

Nie jestem tego pewny -- ponoć Putin nie ma władzy nad jądrowymi
ładunkami... Powołuję się tu na słowa jego ex-qmpla z Jutuby,
który publicznie twierdził przed wojną, że Putin by chciał, ale
jego podwładni nie zechcą a bez ich zgody nie można użyć takiej
broni...

> mam na myśli taki grzybek, jak pokazują na filmach z prób bomb atomowych.

Co byś powiedział na zaatakowanie jakiegoś okrętu lub grupy okrętów?...
Prewencyjny atak na atomowy okręt podwodny noszący Buławy?...

Eneuel Leszek Ciszewski

"cef" 62413ac0$0$484$6578...@news.neostrada.pl

W wyniku reakcji rozszczepiania powstają radioaktywne izotopy
(choćby cez_chyba_137 i bar_chyba_140) które dostają się do
grzyba i opadaja na dużym obszarze...

Na małym obszarze mogą być też resztki
samego ładunku -- tak było w Czarnobylu.

> Widzę, że nie potrzebujesz wyjaśnień w kwestii
> skutków, a brakuje Ci tylko wyobraźni.

Od Twej wyobraźni wolę fakty.

> Skoro jesteś zorientowany, to może pomyśl o tym, że nie muszą zaraz rzucać iluś tam megaton,

Nie rzucają -- bojowe głowice nuklearne zwykle mają znacznie
mniejszą energię. Są nawet mikrusy o energii kilkunastu ton TNT.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Walizkowa_bomba_jądrowa
https://defence24.pl/renesans-malych-glowic-atomowych-analiza

> żeby zmiatało całe miasta w Polsce.

Jakie miasto? -- Warszawę z jej przybudówkami czy Opatowiec?

> Nie sądzę, żeby zabił mnie podmuch jak taką mini rakietę odpalą gdzieś daleko.

Bóg Cię osądzi -- nie Ty Jego...
Rzeczywistość Cię osądzi -- nie Ty ją...

https://historia.wprost.pl/ciekawostki-historyczne/10357074/car-bomba-najwieksza-eksplozja-bomby-wodorowej-w-historii.html

Hirosima była drewniana... Niecała? -- tuż pod bombą był
murowany/żelbetowy budynek, którego ruiny stoją do tej pory...

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Pokoju_w_Hiroszimie

> Może nawet nie odpalą rakiety - wystarczy że nastąpi wybuch w elektrowni gdzieś tam w Charkowie i przyjdzie do nas chmura tego,
> czego nie rozumiesz.

Chmura podobna do tej z Czarnobyla? -- Tam nie było wybuchu jądrowego...
W Czarnobylu wybuchł wodór -- nie zsyntetyzowały się jądra wodoru jak
w termojądrowym ładunku nuklearnym, lecz doszło do chemicznej reakcji
połączenia wodoru z tlenem, czyli powstania wody...

> PS
> W wizję końca świata (reakcyjnego zasypywania się kolejnymi bombami) nie wierzę.

Twa wiara -- twa sprawa...

-=-

Mam drobne zmiany w tarczycy -- ponoć połowa Polaków ma podobne lub gorsze...

-=-

Być może zabiłoby Cię najpierw gamma, zanim zdołałbyś zrozumieć,
co jest grane -- ale być może o swej śmierci dowiedziałbyś się
znacznie później...

-=-

Ogólnie są trzy promieniowania jonizujące -- alfa, beta i gamma:
- cząstki alfa to jądra helu, czyli dwa neutrony i dwa protony
- beta -- to promieniowanie elektronowe lub pozytonowe
(badania PET opierają się o pozytonowe beta+)
- gamma to inaczej rentgen lub x; czyli najwyższej częstotliwości
(czyli także najwyższej energii) promieniowanie elektromagnetyczne

Przed alfa uchroni kartka papieru, ale można zjeść coś z alfa...
Promieniowania jonizujące ma energię zdolną do niszczenia DNA.
Tuż po łyknięciu sporej dawki można nadal funkcjonować, ale
komórki nie rozmnażają się poprawnie, więc organizm umiera...
Normalnie łykamy dawki gamma, ale małe -- nieszkodliwe. Zbyt
duże mogą dać od razu widoczne poparzenia...

Popromienna choroba jest efektem zbyt rozległego uszkodzenia DNA.
Resztę znajdziesz w necie bez trudu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Choroba_popromienna

-=-

Wyobraźnia/intuicja tu raczej na nic -- nie masz wzorców pobudzających wyobraźnię...

-=-

Obok ładunków jądrowych czy termojądrowych są tak zwane brudne bomby...

Działa potrafią strzelać zubożonym uranem -- który potrafi wybuchać
a (jako meta ciężki) jest rakotwórczy...

Samo zapylenie (powstałe jakkolwiek -- jadącymi czołgami, konwencjonalnymi
wybuchami czy jądrowymi) może być bardzo szkodliwe...

Można też umierać z: zimna, łaknienia czy głodu...

Olin

Dnia Mon, 28 Mar 2022 23:48:06 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> Nie jestem tego pewny -- ponoć Putin nie ma władzy nad jądrowymi
> ładunkami...

Jeśli Fiutin odpali bombę atomową, wszystko jedno w co, to już nie ma
zmiłuj się.
Chodziło mi o to, że bo zbombardowaniu elektrowni ładunkiem konwencjonalnym
i ewentualnym uszkodzenia reaktora, uran z jego rdzenia nie wybuchnie, bo
nie może.

> Co byś powiedział na zaatakowanie jakiegoś okrętu lub grupy okrętów?...
> Prewencyjny atak na atomowy okręt podwodny noszący Buławy?...

W domu mam tylko broń białą w postaci noży do ziemniaków, mięsa i chleba.
Nie wiem, czy się nadadzą.

J.F

On Tue, 29 Mar 2022 11:07:01 +0200, Olin wrote:

> Jeśli Fiutin odpali bombę atomową, wszystko jedno w co, to już nie ma
> zmiłuj się.

Wcale nie tak wszytko jedno w co ...

> Chodziło mi o to, że bo zbombardowaniu elektrowni ładunkiem konwencjonalnym
> i ewentualnym uszkodzenia reaktora, uran z jego rdzenia nie wybuchnie, bo
> nie może.

Skutek koncowy moze byc jednak podobny - patrz Czernobyl i Fukushima.

A do Hiroshimy i Nagasaki ludzie wrocili szybko.

> W domu mam tylko broń białą w postaci noży do ziemniaków, mięsa i chleba.
> Nie wiem, czy się nadadzą.

Peryskopy zbijesz tłuczkiem do miesa, to roznie moze byc :-)
Ale ja mieszkam 500km od morza, i to nie tego, po ktorym plywają :-)

J.

Eneuel

Olin zgromadził w domu śmiercionośną broń krótkiego zasięgu...

: W domu mam tylko broń białą w postaci
: noży do ziemniaków, mięsa i chleba

Przez takich jak Ty giną cywile na Ukrainie w wyniku bombardowania
zmilitaryzowanych celów...

[żal mi tych cywili, ale muszę poinformować moich dowódców o
niebezpieczeństwie... naziści są straszni...]

--
Eneuel

----Android NewsGroup Reader----

Eneuel

"J.F"

> Wcale nie tak wszytko jedno w co

Prowadzono próby nie tylko podziemne -- nadal żyjemy... Raczej cel
jest istotny...

-&-

Miejmy nadzieję, że wiadome noże nie staną się celem nuklearnego
ataku...

[widelcem też można wydłubać oko...
aż strach pomyśleć, ile ludzie zgromadzili broni w swych, rzekomo
cywilnego przeznaczenia, budynkach... na Ukrainie nawet wykryto
(i zlikwidowano to zagrożenie) miejsce przebywania podwójnych
ludzi, czyli rodzących kobiet...
mamy szczęście, że nasz dobry car dba o: pokój, miłość,
sprawiedliwość, prawo, Chrystusa...]

Abecnadło, którego mnie uczono ponad czterdzieści lat temu w
szkole podstawowej...

Broń: atomowa, biologiczna, chemiczna i neuronowa...

Dzisiaj są nowe litery...

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 29 mar 2022 o 11:07, Olin pisze:

> Chodziło mi o to, że bo zbombardowaniu elektrowni ładunkiem
> konwencjonalnym i ewentualnym uszkodzenia reaktora, uran
> z jego rdzenia nie wybuchnie, bo nie może.

Jeśli jądrowy ładunek bojowy zbombardujesz -- też niekoniecznie
wybuchnie. Do jądrowego wybuchu potrzebne jest skupienie ;) nie
rozproszenie. W jądrowej bombie potrzebne jest ukierunkowanie
konwencjonalnego wybuchu takie, by zmniejszyło objętość uranu
lub plutonu, a raczej -- by zmniejszyło powierzchnię tracenia
neutronów.

Ale paliwo reaktorowe może wybuchnąć inaczej -- rozsiewając
promieniotwórcze izotopy (choćby cez) na duże odległości.
Te izotopy już tam są -- reakcje jądrowe trwały jakiś czas,
skoro reaktor pracował. Ta praca to powolne, kontrolowane
reakcje rozpadu takiego samego jak w bombie, czyli produkcja
nowych pierwiastków, w tym promieniotwórczych izotopów...
Nie jest potrzebny wybuch jądrowy do powstania szkodliwych
izotopów -- zaś wybuch jakikolwiek może przenieść te izotopy
na duże odległości... Cez (dający beta-) jest wchłaniany przez
nas bez względu na to, czy jest izotopem promieniotwórczym, czy nie...

Sam uran czy pluton są chemicznie toksyczne -- także naturalny
uran (238 bodajże) jest toksyczny, choć promieniuje tak sobie.

Aby było jasne -- nie wiem, jak powstaje cez137 w reaktorze uranowym.
(chyba nie jest pierwotnym produktem rozpadu uranu236, czyli izotopu
uranu235_z_wchłoniętym_neutronem) Może kiedyś uzupełnię tę wiedzę...
[inaczej niż ~empirycznie?...]

-=-

IMO nie grozi nam teraz cez137 -- grozi nam atak na naszą psychikę.
Grozi nam odczłowieczenie -- przekształcenie nas w Moskali, czy
raczej w Mongołów... Grozi nam zdziczenie podobne do tego, któremu
ulegli przodkowie obecnych Rosjan...

Podczas wojny należy ocalić własną osobowość. Nie jest celem
zniszczenie jak największej liczby sprzętu lub ludzi przeciwnika,
lecz zachowanie własnej tożsamości...

Odczłowieczanie jest podobne do wirusowej choroby -- nasze własne
komórki budują złowrogie nam białka, zamiast korzystnych... Podobnie
z wojnami -- potrafią przebudowywać ludzką psychikę tak, iż niszczymy
nas samych, choć myślimy, że budujemy...

Chorego na CoViD można spalić -- by nie zarażał innych, ale można
uzdrowić, czyli wymordować tylko komórki zaatakowane patogenem...

-=-

Ponad 70% Rosjan, ponad 50% Francuzów itd. popiera zbrodnie na Ukrainie?
Czy znają cenę tej interwencji? Czy wiedzą, jak mocno zbiednieją? Ilu
ludzi wymordują? Co zyskają poza kalectwem i zniszczeniem?...

Na razie raczej wołają:

- Ale czad jaki!!!

gdy słyszą upomnienia typu:

- Przecież to pali się twój samochód...

Bogaci zarobią na tej wojnie -- biedni: zbiednieją, stracą życie lub
zdrowie... Bogatych wybiorą do władz biedni -- ofiary tej zbrodni...

Wielcy zasiądą do stołów obrad i wytyczą: kierunki ewakuacji, nowe
granice, słuszne postanowienia... Wskażą (może i ukarzą) winnych...
Za wszystkie zbrodnie każą zapłacić najmniej winnym?...

Iwan Groźny sprawnie poczynał -- sam będąc mentalnie zżerany
myśleniem swych ofiar...

Złapał Kozak Tatarzyna -- a Tatarzyn za łeb trzyma...

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

cef

> "cef" 62413ac0$0$484$6578...@news.neostrada.pl

> Chmura podobna do tej z Czarnobyla? -- Tam nie było wybuchu jądrowego...

Jakie to ma znaczenie? Żadne. Po każdej informacji o ataku
na elektrownie w Ukrainie podawano komunikaty jakiegoś
tam centrum monitorowania, że nie stwierdzono zmian ani żadnego
promieniowania
ponad normę. Nie jest dla mnie istotne czy był wybuch, czy rozpadł się rdzeń
czy nawaliło chłodzenie czy pękły zbiorniki itp ważne, że efekt będzie
taki, że rozejdzie się jakiś "nuklearny syf"

> Wyobraźnia/intuicja tu raczej na nic -- nie masz wzorców pobudzających
> wyobraźnię...

Właśnie mam takie wzorce - problemy po awariach elektrowni w ostatnich
latach
i to co pamiętam ze szkoły czyli widok grzybka po wybuchu i instrukcję, że
najlepiej przykryć się wtedy pałatką i wycofywać w kierunku cmentarza.

> Można też umierać z: zimna, łaknienia czy głodu...

Widzę, że jednak nie brakuje Ci wyobraźni.

Olin

Dnia Tue, 29 Mar 2022 16:30:21 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
> konwencjonalnego wybuchu takie, by zmniejszyło objętość uranu
> lub plutonu, a raczej -- by zmniejszyło powierzchnię tracenia

No właśnie. Chodzi o to, żeby przekroczyć masę krytyczną, więc w bombie
atomowej dwie części uranu/plutonu muszą się połączyć, a ponieważ bez
ekranu i moderatora masa krytyczna jest dużo większa niż bez, to
prawdopodobieństwo reakcji łańcuchowej nawet po trafieniu bomby jądrowej
konwencjonalnym ładunkiem jest znikome, choć oczywiście nie umiem go
policzyć, bo wszystko musiałoby się "samo poukładać", co jest w zasadzie
niemożliwe, żeby nastąpiła eksplozja nuklearna.

> Ale paliwo reaktorowe może wybuchnąć inaczej -- rozsiewając
> promieniotwórcze izotopy (choćby cez) na duże odległości.

To prawda, przy czym nie będzie 'grzybka' i fali uderzeniowej, która obróci
w perzynę wszystko w okolicy, a ludzie raczej nie umrą na chorobę
popromienną, chyba że będą szwendać się godzinami, jeśli nie dniami, po
skażonym terenie, bo moc dawki będzie bez porównania mniejsza niż przy
wybuchu atomowym.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

żeby rozpalić grilla."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

Dnia Tue, 29 Mar 2022 20:08:47 +0200, cef napisał(a):

> Nie jest dla mnie istotne czy był wybuch, czy rozpadł się rdzeń
> czy nawaliło chłodzenie czy pękły zbiorniki itp ważne, że efekt będzie
> taki, że rozejdzie się jakiś "nuklearny syf"

Wybuch materiału rozszczepialnego to jednak bez porównania większy problem,
bo syfu będzie więcej, a ludzie w okolicy będą narażeni na falę uderzeniową
i mordercze promieniowanie, zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
która spowoduje chorobę popromienną albo raka w późniejszym terminie.

> [...]
> i to co pamiętam ze szkoły czyli widok grzybka po wybuchu i instrukcję, że
> najlepiej przykryć się wtedy pałatką i wycofywać w kierunku cmentarza.

W przypadku jakiejkolwiek awarii elektrowni grzybka nie będzie, bo to
zupełnie co innego niż bomba.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Skutek koncowy moze byc jednak podobny - patrz Czernobyl i Fukushima.

Skutki w tych dwóch katastrofach są mało podobne. W skali
logarytmicznej, może nieco.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

Olin <ku...@adres.w.stopce> writes:

> [...]
> i mordercze promieniowanie, zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
> która spowoduje chorobę popromienną albo raka w późniejszym terminie.

Nie jest to takie całkiem jasne, zależy też od tego co dokładnie
wybuchnie. Głowice i inne bomby jądrowe (termojądrowe) mają typowo
kilkaset kT, w porywach do ok. 10 MT. Wydaje się, że najbardziej
śmiercionośne przy takim wybuchu są fala uderzeniowa oraz promieniowanie
termiczne.

Emisja znacznych ilości materiału z elektrowni nie generuje
fali uderzeniowej, promieniowania termicznego ani (relatywnie) gamma,
natomiast uwalnia do atmosfery znaczne ilości radioaktywnych izotopów,
które są bardzo szkodliwe na dużym obszarze, jeśli znajdą się
w organizmach żywych.

Fala uderzeniowa, termiczna i gamma trwają max kilka minut (ta pierwsza,
pozostałe nawet znacznie krócej). Wysokoaktywne izotopy są szkodliwe
tygodniami i dłużej (niektóre takie izotopy mają czas połowicznego
rozpadu liczony w latach). Trzeba pamiętać, że nawet mały reaktor ma
znacznie więcej paliwa niż bomba.
--
Krzysztof Hałasa

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 30 mar 2022 o 13:21, Olin pisze:

> To prawda, przy czym nie będzie 'grzybka'

Grzyb może być.

> [...]
> popromienną, chyba że będą szwendać się godzinami, jeśli nie dniami, po
> skażonym terenie, bo moc dawki będzie bez porównania mniejsza niż przy

Chorobę popromienną mogą mieć nawet setki tysięcy ludi...

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 30 mar 2022 o 13:27, Olin pisze:

> Wybuch materiału rozszczepialnego to jednak
> bez porównania większy problem,

Ach ta wyobraźnia...
Ponoć Czarnobyl był setki razy groźniejszy/skuteczniejszy
niż Hirosima...

> bo syfu będzie więcej, a ludzie w okolicy
> będą narażeni na falę uderzeniową

Owszem.

> i mordercze promieniowanie,

Jakie? Gamma?

> zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
> która spowoduje chorobę popromienną albo

Dlaczego albo? Nie można mieć obu?...

> raka w późniejszym terminie.

Stronty, cezy, jody są skuteczniejsze w rakotwórstwie...

> W przypadku jakiejkolwiek awarii elektrowni grzybka nie
> będzie, bo to zupełnie co innego niż bomba.

Obejrzyj spadające helikoptery rażone Piorunem
(z jasnego nieba?) a zobaczysz grzyby...

-=-

Nie trzeba wybuchu...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skażenie_w_Goiânii

13 września 1987 stare źródło promieniowania zostało wyniesione ze
zlikwidowanego szpitala w Goiânii, stolicy centralnego stanu Brazylii
Goiâs. Materiał ten przechodził z rąk do rąk, powodując poważne
skażenie radioaktywne i w rezultacie napromieniowania śmierć kilku osób.

Z wielu miejsc usunięto warstwę ziemi, kilka budynków zostało
zburzonych. Wszelkie obiekty z domów były wynoszone i osobno badane
pod kątem skażenia. Obiekty nieskażone były pakowane do plastikowych
worków, obiekty skażone były przeznaczane do dekontaminacji lub były
traktowane jako odpady

-=-

Ponoć Moskale deeskalują przez eskalację -- 02 marca nad Szwecję
wysłali samoloty uzbrojone w broń jąderkową...

https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/8391208,rosja-samoloty-szwecja-przestrzen-powietrzna-bron-jadrowa.html

https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wojna-z-rosja/news-rosyjskie-samoloty-naruszyly-szwedzka-przestrzen-powietrzna-,nId,5927758#crp_state=1

https://wiadomosci.wp.pl/media-rosyjskie-samoloty-naruszyly-szwedzka-przestrzen-wyposazone-byly-w-bron-jadrowa-6752908134951456a

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

Eneuel Leszek Ciszewski

"Krzysztof Halasa" m3v8vv1...@pm.waw.pl

> nawet mały reaktor ma znacznie więcej paliwa niż bomba.

Najmniejsza bomba jądrowa może mieć nieco ponad kilogram
uranu? Moc ogromna -- energia relatywnie taka sobie...
Ekwiwalent kilkunastu ton TNT? -- jeno pytam...

Termojądrowa bomba może mieć energię megaton TNT? -- ale
rozpad uranowy (czy plutonowy) jest w niej tylko zapalnikiem,
więc uranu czy plutonu nie ma tam tak straszliwie dużo...

Z przeciwnej strony -- paliwo jądrowej elektrowni chyba
zawiera stosunkowo mniej uranu 235 niż ładunek bomby
jądrowej. (chyba wystarczy parę procent U235)

W reaktorze najszkodliwsze są radioaktywne produkty
rozszczepienia uranu czy plutonu -- promieniotwórcze
izotopy: baru, cezu, jodu, strontu...

W jądrowej/termojądrowej bombie raczej najszkodliwsze są:
promieniowanie gamma, fala uderzeniowa i ciepło/temperatura...

Praktyka? -- w Hirosimie i Nagasaki ludzie żyją, zaś okolice
Prypeci są opustoszałe... Wiele ładunków wybuchło także nad
ziemią, ale tarczyce w Polsce rozwalane są Czarnobylem...

-=-

Rosja kończy już teraźniejszą wojnę na Ukrainie?...
https://www.youtube.com/watch?v=NgjY0PSoSqQ

-=-

Kiedyś karano jakoś tak:

https://youtu.be/pmBBQa2I91o?t=15218

Olin

Dnia Wed, 30 Mar 2022 17:03:01 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
> kilkaset kT, w porywach do ok. 10 MT. Wydaje się, że najbardziej
> śmiercionośne przy takim wybuchu są fala uderzeniowa oraz promieniowanie

Generalnie z wszystkim się zgadzam; przy czym wolę być 200 m od elektrowni,
w której - jak w Czarnobylu - wywali właśnie kopułę, niż 200 m od miejsca
wybuchu bomby jądrowej, bo w drugim wypadku nie zostanie po mnie nawet
tłusta plama, w pierwszym mam możliwość oddalenia się od miejsca incydentu
oraz życia długo i szczęśliwie.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

Dnia Wed, 30 Mar 2022 20:06:30 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> Ponoć Czarnobyl był setki razy groźniejszy/skuteczniejszy
> niż Hirosima...

Hmm ...

"W Nagasaki zginęły 74 tysiące mieszkańców, dalszych 45 tysięcy zmarło
później. Łącznie w wyniku obu eksplozji - w Hiroszimie i Nagasaki -
poniosło śmierć lub zostało dotkniętych skutkami promieniowania ponad 400
tysięcy osób."
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/903947,Atomowe-pieklo-w-Hiroszimie-mialo-zmusic-Japonie-do-kapitulacji

"raport „Forum Czarnobylskiego” ogłoszony w Wiedniu 5 września 2005.
Zdaniem autorów raportu, w następstwie wypadku śmierć poniosło 50 osób, a w
przyszłości bilans ten może wzrosnąć do 4 tysięcy (autorzy nie podają na
czym opierają swoją pesymistyczną prognozę)"
https://wiki.czarnobyl.pl/wiki/Ofiary_%C5%9Bmiertelne_katastrofy_w_Czarnobylu

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 02:05:58 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> paliwo jądrowej elektrowni chyba
> zawiera stosunkowo mniej uranu 235 niż ładunek bomby
> jądrowej. (chyba wystarczy parę procent U235)

Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Stefan Kisielewski

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Dawid Rutkowski

czwartek, 31 marca 2022 o 10:54:14 UTC+2 Olin napisał(a):

> Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
> po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
> łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

Piszesz tak, jakby ruskich nie było na świecie.
W tym temacie warto pogrzebać po internetach.
Można się dowiedzieć, po co hitlerowcom była Norwegia i ciężka woda.
Albo o naturlanym reaktorze nuklearnym w Oklo, czemu mógł działać te kilka milionów lat temu, a czemu teraz już nie i jaki ma z tym związek ww. ciężka woda.

Oraz o tym, (to nawiązanie do początkowych ruskich), że reaktor w Czarnobylu nie był moderowany wodą tylko grafitem.
Bo to był de facto reaktor do produkcji plutonu, a energia to przy okazji, żeby nie szło w gwizdek.
A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał (nie pamiętam już dlaczego, tzn. to podobno był błąd, ale tak się właśnie działo - i zdarzyło w dniu eksplozji, i to oczywiście w tym miejscu reaktora, w którym nie było czujników).
Najważniejsze jest zaś to, że grafit pięknie się pali i wyrzuca na słupie ognia, dymu i ciepłego powietrza wysoko w atmosferę cały syf, jaki w reaktorze, a potem w składowisku odpadów, powinien być zamknięty.
I jest tego syfu duuuużo, duuuużo więcej niż z bomby, w której jest 50kg uranu czy 6kg plutonu.

Gwoli ścisłości nie tylko ruski taki numer odwaliły - UKejczycy analogicznie, przez opierdalanie się i pośpiech podpalili swój reaktor zbudowany z wielkiego bloku grafitu (Windscale fire) - i gdyby nie filtry na kominie, do czasu pożaru zwane "kosztowną zachcianką", to skażenie byłoby wielokrotnie większe.

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 04:33:54 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
> A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał

Woda chlodząca spowalnia neutrony, ale i troche pochlania.
Znika woda, znika pochlanianie, a grafit nie znika, i dalej spowalnia
neutrony.

Podobno w Czernobylu moc skoczyla do ok 30GW ... jak dla mnie,
to cos w rodzaju wybuchu jądrowego :-)
Niekontrolowana reakcja łańcuchowa na pewno.

> tzn. to podobno był błąd, ale tak się
> właśnie działo - i zdarzyło w dniu eksplozji, i to oczywiście w tym
> miejscu reaktora, w którym nie było czujników).

pręty regulacyjne oprócz materiału pochlaniajacego neutrony
mialy tez kawałek grafitu.
Wyłączenie reaktora przez wsunięcie pretów wprowadzało najpierw ten
kawalek w aktywny region reakcji. I reakcja się wzmagała.

> Najważniejsze jest zaś to, że grafit pięknie się pali i wyrzuca na
> słupie ognia, dymu i ciepłego powietrza wysoko w atmosferę cały
> syf, jaki w reaktorze,

No nie wiem, czy to mialo jeszcze jakies znaczenie.
Po takim podgrzaniu wnętrza przez reakcje, po odparowaniu wody az do
przekroczenia cisnien krytycznych ...

> [...]
> gdyby nie filtry na kominie, do czasu pożaru zwane "kosztowną
> zachcianką", to skażenie byłoby wielokrotnie większe.

A swoja drogą ... ze tez Fermiemu udało sie zrobic reaktor bez takich
wypadkow ... moze jeszcze nie wiedzial co ryzykuje :-)

J.

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 10:54:14 +0200, Olin wrote:

> Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
> po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
> łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

Tak wygasnie, jak w Fukushimie.

Albo i w Czernobylu - wywalilo 35 lat temu, a ciagle cos sie tam lekko
grzeje ...

J.

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 04:33:54 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

> Można się dowiedzieć, po co hitlerowcom była Norwegia i ciężka woda.

Ciężka woda gorzej spowalnia neutrony, ale za to ma mniejszy współczynnik
ich pochłaniania i w sumie przez to "nadrabia" z naddatkiem w porównaniu z
normalną wodą, jeśli chodzi o moderowanie. Z drugiej strony jest droższa.

> Albo o naturlanym reaktorze nuklearnym w Oklo, czemu mógł działać te kilka milionów lat temu, a czemu teraz już nie i jaki ma z tym związek ww. ciężka woda.

No ale prawdopodobieństwo, że po zbombardowaniu reaktora pręty paliwowe i
cała reszta "same się rozlokują" na modłę naturalnego reaktora w Oklo jest
raczej marna.

> [...]
> A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał (nie pamiętam już dlaczego, tzn. to podobno był błąd,

Tu jest wszystko wyciemnione:
"Początkiem katastrofy było rozpoczęcie zrzutu prętów bezpieczeństwa do
rdzenia reaktora, które zamiast przerwać działanie, zwiększyły jego moc.
Wywołane było to błędną konstrukcją prętów i zwiększeniem ilości pary w
kanałach w trakcie wsuwania prętów. Zrzut awaryjny prętów nie poskutkował,
przegrzanie zdeformowało kanały, a pręty nie opadły. W wyniku słabszego
chłodzenia rdzenia, gwałtownie wzrosła ilość pary, która zwiększyła
szybkość reakcji jądrowej. Nastąpiło uszkodzenie koszulek prętów
paliwowych. Ich rozerwanie wywołało wyrzut stopionego paliwa do wody, która
zamieniła się w parę z szybkością eksplozji. Reakcja pary wodnej z cyrkonem
wytworzyła wodór, który wydostał się z rdzenia do grafitowego reflektora
neutronów, gdzie po zmieszaniu się z powietrzem, wybuchł, niszcząc reaktor
i budynek reaktora. Elementy reaktora zostały rozrzucone wokół. Odsłonięty
i silnie rozgrzany grafit zapalił się, a rozgrzane produkty spalania wraz z
parą i pyłami powstałymi ze stopienia rdzenia, uniosły się w powietrze
nawet na 10 km. Niesione jego prądami zostały rozsiane po znacznym
obszarze. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach. Zasypywanie reaktora
trwało 10 dni"
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_w_Czarnobylskiej_Elektrowni_J%C4%85drowej

Podsumowując, był wybuch, ale nie 'jądrowy', tylko wodór zmieszał się z
powietrzem. ZTCP w Fukushimie też chodziło o ten cyrkon który zareagował z
parą.

Nie trzymam ręki na pulsie, ale reaktorów (przynajmniej cywilnych)
moderowanych grafitem już się chyba od dawna nie buduje, a w nowoczesnych
obieg wody chłodzącej nie wymaga zewnętrznego zasilania i gdyby w Japonii
nie mieli staroci, do awarii w Fukushimie by nie doszło.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 31 mar 2022 o 10:44, Olin pisze:

> [...]
> wybuchu bomby jądrowej, bo w drugim wypadku nie zostanie po mnie nawet
> tłusta plama, w pierwszym mam możliwość oddalenia się od miejsca incydentu

Jeśli miałeś do dyspozycji stosowny schron -- mogłeś przeżyć wybuch
oddalony od Ciebie o 200 metrów... Podobnie z elektrownią -- bez
schronu mógłbyś jednak zbyt mocno ucierpieć... 200 metrów to mało
w relacji do gabarytów ;) elektrowni...

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 14:07:23 +0200, J.F napisał(a):

> Woda chlodząca spowalnia neutrony, ale i troche pochlania.
> Znika woda, znika pochlanianie, a grafit nie znika, i dalej spowalnia
> neutrony.

Gdzie znika ta woda? Wsiąka w ziemię?
Jak zmniejsza się pochłanianie neutronów to chyba dobrze?
Obecnie reaktory są chłodzone tylko wodą (w każdym razie cywilne).
Przychodzi facet w gumiakach i co jakiś czas dolewa wody z wiaderka, żeby
elektrownia jądrowa działała?

> Podobno w Czernobylu moc skoczyla do ok 30GW ... jak dla mnie,
> to cos w rodzaju wybuchu jądrowego :-)
> Niekontrolowana reakcja łańcuchowa na pewno.

Przez pewien czas rzeczywiście k było >> 1, ale wywaliło kopułę nie z
powodu wybuchu jądrowego, tylko zmieszania wodoru z powietrzem.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
za ich własne pieniądze”
Alexis de Tocqueville

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 31 mar 2022 o 10:50, Olin pisze:

> [...]

> przyszłości bilans ten może wzrosnąć do 4 tysięcy (autorzy nie podają na
> czym opierają swoją pesymistyczną prognozę)"

Co kto chce -- to znajdzie.

https://cordis.europa.eu/article/id/25525-effects-of-chernobyl-worse-than-expected/pl

Ponieważ wspomniane substancje chorobotwórcze cechuje trwałość, skutki
Czarnobyla dotykają kolejne pokolenia. Skażenie po katastrofie w
Czarnobylu jest około 100 razy większe od skażenia wywołanego łącznie
przez bomby zrzucone na Hiroszimę i Nagasaki. Skutki ataku na Hiroszimę
i Nagasaki są dobrze udokumentowane, natomiast skutki katastrofy w
Czarnobylu pozostają przypuszczeniem.

- Być może nigdy nie poznamy dokładnej liczby ofiar, wiadomo jednak, że
leczenia wymaga 3 miliony dzieci - powiedział sekretarz generalny ONZ
Kofi Annan. - Najwcześniej dopiero w 2016 r. znana będzie całkowita
liczba osób, u których prawdopodobnie rozwinie się poważny stan chorobowy.

.
.

Tylko na obszarze Białorusi, Rosji i Ukrainy w latach 1990-2004
wypadek ten spowodował śmierć dodatkowo około 200 000 osób

-=-

Osobiście nie badałem a ewentualne me badania nie wniosłyby niczego
ciekawego do tematu...

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 14:09:15 +0200, J.F napisał(a):

> Tak wygasnie, jak w Fukushimie.

"Do wybuchu jądrowego nie doszło, bo rdzeń reaktora nie może wybuchnąć jak
bomba. W bombie znajduje się albo prawie czysty izotop rozszczepialny uranu
U-235, albo pluton Pu-239. Materiał rozszczepialny jest rozmieszczony w
postaci dwóch oddalonych od siebie półkul. Póki półkule są osobno, neutrony
uciekają z nich nie powodując reakcji łańcuchowej. Do spowodowania wybuchu
potrzebny jest detonator, który wystrzeli obie części bomby, tak by pędziły
naprzeciw siebie i zetknęły się, tworząc masę krytyczną. Musi ona istnieć
dostatecznie długo by nastąpił wybuch, zanim powstająca energia spowoduje
rozpad bomby na części.

W reaktorze jądrowym wzbogacenie uranu – czyli zawartość izotopu
rozszczepialnego – jest dużo mniejsze (do 5%) niż w bombie (powyżej 95%) i
oczywiście nie ma specjalnych urządzeń detonujących. Wybuch jądrowy jest w
reaktorze wykluczony.

Natomiast, jeśli rdzeń reaktora podgrzeje się do wysokich temperatur,
możliwe jest uwalnianie gazów łatwopalnych. W Fukushimie po reakcji pary
wodnej z cyrkonem wydzielił się wodór. Gdy zgromadziło się go dużo,
nastąpiło gwałtowne spalenie wodoru i detonacja wodorowa, która rozsadziła
wtórną obudowę bezpieczeństwa. Ułatwiło to wydostawanie się produktów
rozszczepienia do atmosfery."

https://faktyfukushima.pl/

> Albo i w Czernobylu - wywalilo 35 lat temu, a ciagle cos sie tam lekko
> grzeje ...

Nie dlatego, że reakcja łańcuchowa dalej biegnie, tylko resztki reaktora są
naaktywowane i jeszcze długo będą. Chodzi o fotony, a nie neutrony.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
i absolutnie prawdziwe"
Oscar Wilde

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 15:03:18 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> Jeśli miałeś do dyspozycji stosowny schron -- mogłeś przeżyć wybuch
> oddalony od Ciebie o 200 metrów

Rzadko chadzam z przenośnym schronem, chyba że przeciwdeszczowym w postaci
parasola, ale faktycznie masz rację.

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 31 mar 2022 o 14:07, J.F pisze:

> A swoja drogą ... ze tez Fermiemu udało sie zrobic reaktor bez
> takich wypadkow ... moze jeszcze nie wiedzial co ryzykuje :-)

Było dużo (także śmiertelnych) wypadków przy produkcji jądrowej broni...

Także głupich:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Diabelski_rdzeń <-- niewiele tu informacji

https://www.crazynauka.pl/rdzen-demona-kula-plutonu-ktora-zabila-dwoch-naukowcow/
tych dwóch mamy tutaj:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Louis_Slotin
https://pl.wikipedia.org/wiki/Harry_Daghlian

Ale w czasie wojny też przytrafiła się komuś ,,wysypka''...
(ww. demon przykrył w Googlach inne wypadki)

Pierwszy reaktor (stos) ZTCP też jakoś otarł się o energetyczną
nadprodukcję...

Nad Grenlandią zgubiono bombę, to znaczy z samolotu wypadły
cztery a z tego, co pozbierano, złożono tylko trzy...

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

Michał Jankowski

W dniu 31.03.2022 o 14:52, Olin pisze:

> Podsumowując, był wybuch, ale nie 'jądrowy',

Różnie mówią:

Fizzled nuclear explosion hypothesis

The force of the second explosion and the ratio of xenon radioisotopes
released after the accident led Yuri V. Dubasov in 2009 to theorise that
the second explosion could have been an extremely fast nuclear power
transient resulting from core material melting in the absence of its
water coolant and moderator. Dubasov argued that there was no delayed
supercritical increase in power but a runaway prompt criticality which
would have developed much faster. He felt the physics of this would be
more similar to the explosion of a fizzled nuclear weapon, and it
produced the second explosion.[105] His evidence came from Cherepovets,
Vologda Oblast, Russia, 1,000 kilometres (620 mi) northeast of
Chernobyl, where physicists from the V.G. Khlopin Radium Institute
measured anomalous high levels of xenon-135—a short half-life
isotope—four days after the explosion. This meant that a nuclear event
in the reactor may have ejected xenon to higher altitudes in the
atmosphere than the later fire did, allowing widespread movement of
xenon to remote locations.[106] This was an alternative to the more
accepted explanation of a positive-feedback power excursion where the
reactor disassembled itself by steam explosion.[6][105]

The more energetic second explosion, which produced the majority of the
damage, was estimated by Dubasov in 2009 as equivalent to 40 billion
joules of energy, the equivalent of about 10 tons of TNT. Both his 2009
and 2017 analyses argue that the nuclear fizzle event, whether producing
the second or first explosion, consisted of a prompt chain reaction that
was limited to a small portion of the reactor core, since
self-disassembly occurs rapidly in fizzle events.[105][107][108]

Dubasov's nuclear fizzle hypothesis was examined in 2017 by physicist
Lars-Erik De Geer who put the hypothesized fizzle event as the more
probable cause of the first explosion.[107][109][110]

De Geer commented:

"We believe that thermal neutron mediated nuclear explosions at the
bottom of a number of fuel channels in the reactor caused a jet of
debris to shoot upwards through the refuelling tubes. This jet then
rammed the tubes' 350kg plugs, continued through the roof and travelled
into the atmosphere to altitudes of 2.5–3km where the weather conditions
provided a route to Cherepovets. The steam explosion which ruptured the
reactor vessel occurred some 2.7 seconds later."[106]

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 15:13:57 +0200, Olin wrote:

> [...]
> U-235, albo pluton Pu-239. Materiał rozszczepialny jest rozmieszczony w
> postaci dwóch oddalonych od siebie półkul.

Ok, reakcja łancuchowa w reaktorze wygaśnie, pozostaną reakcje
niełańcuchowe, ktore przy braku chłodzenia odparuja wode,
pogrzeja całość do temperatury reakcji wody z metalami,
powstanie wodór, i jak to wszytko w koncu wybuchnie,
to rozrzuci material radioaktywny w promieniu 15km od reaktora.

Swoja droga - dziwne, ze przy japonskiej gestosci zaludnienia jakas
wieksza afera sie z tego nie zrobila.
Mało ludzi tam mieszka, czy przyzwyczajeni do tego, ze bez domu
zostaja, a rzad o takich dba, wiec nie moga narzekac?

Bo na ile sie orientuje, to pare miejscowosci stoi nadal pustych.

> [...]
> nastąpiło gwałtowne spalenie wodoru i detonacja wodorowa, która rozsadziła
> wtórną obudowę bezpieczeństwa. Ułatwiło to wydostawanie się produktów

No prosze - 150 tys ludzi ewakuowanych ... niby niepotrzebnie,
ale jednak. A ilu wrociło?

> Nie dlatego, że reakcja łańcuchowa dalej biegnie, tylko resztki reaktora są
> naaktywowane i jeszcze długo będą. Chodzi o fotony, a nie neutrony.

No ale pilnowac musisz, chlodzic ... moze juz nieduzo, a jak
zaniedbasz, to bedzie male nieszczescie. Ale juz tylko male.

Przy czym w Czernobylu doszlo gwaltownego wzrostu juz niekontrolowanej
reakcji łańcuchowej.
Nazwac to wybuchem jądrowym czy nie?
Eksplozje mechaniczna wykonała para wodna, podgrzana przez tą reakcje

J.

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 31 mar 2022 o 15:46, J.F pisze:

> to rozrzuci material radioaktywny w promieniu 15km od reaktora.

15Mm?... Radioaktywne produkty rozpadu z Czarnobyla rozrzucone
zostały niemal po całym świecie... I świecą do dzisiaj, ale
chyba głównie szkodzą tym, co nie świeci -- alfą i betem...
Oświeć się nieco skutkami wchłonięcia promieniotwórczych
izotopów: strontu, jodu, cezu, baru itd. powstałych w wyniku
uranowej analizy... Co z tego, że przed alfą uchroni kartka
papieru -- gdy promieniujący alfą izotop wbudujesz w siebie?...
Beta też daleko nie powędruje -- ale źródło może znaleźć się
w Tobie...

~Połowa Polaków ma nowotworowe zmiany tarczycy -- na szczęście
zazwyczaj niezbyt groźne, choć mierzalne/badalne/widoczne...

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> A swoja drogą ... ze tez Fermiemu udało sie zrobic reaktor bez takich
> wypadkow ... moze jeszcze nie wiedzial co ryzykuje :-)

To także kwestia skali.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 15:33:45 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> Było dużo (także śmiertelnych) wypadków przy produkcji jądrowej broni...
>

> Także głupich:
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Diabelski_rdzeń <-- niewiele tu informacji

Ale to jest wlasnie reakcja łańcuchowa typu elektrownia - intensywnosc
narasta, ale zatrzymuje sie.
Na wysokim poziomie intensywnosci, ale jednak calkowicie odleglym od
bomby.

> [...]
> (ww. demon przykrył w Googlach inne wypadki)
>
> Pierwszy reaktor (stos) ZTCP też jakoś otarł się o energetyczną

Taki byl jego cel, ale jak sie to udalo osiagnac bez przekroczenia?

Uran byl naturalny, o U-238 pisza "non-fissille",
czyzby mial szeroki zakres stabilnej pracy?

https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Pile-1

A to wszystko zrobione przy wielu niewiadomych.

J.

Krzysztof Halasa

> [...]

> w której - jak w Czarnobylu - wywali właśnie kopułę, niż 200 m od miejsca

Dokładnie tak - wszystko zależy od tego, gdzie się znajdujemy. Bomba =
stosunkowo niewielkie skażenie + duże zniszczenia lokalne (castle bravo,
jedna z gorszych bomb, miała "zasięg" rzędu setek km), elektrownia -
odwrotnie.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

Tylko glupia sprawa - w Czernobylu opad radioaktywny byl potezny.
Strazacy, ktorzy sie krecili po okolicy, i paru pracownikow,
zmarlo wkrotce, wiec 200m od reaktora nie bylo bezpieczne.

Ale inni pracownicy elektrowni przezyli, a sama elektrownia pracowala
jeszcze dlugie lata - jakos udalo im sie pozostale budynki i okolice
oczyscic do wzglednie bezpiecznego poziomu.

J.

Eneuel Leszek Ciszewski

https://www.youtube.com/watch?v=cSHtcnjfl4o

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 31 mar 2022 o 16:25, J.F pisze:

> czyzby mial szeroki zakres stabilnej pracy?

Jądrowe reaktory co do zasady są niestabilne z uwagi na zmiany
temperatury i powstające produkty jądrowych przemian, które:

- różnie wpływają na jądrowe przemiany
- zatrucia, choćby kryptonowe
- powstawanie plutonu 239
(elektrownie pokojowego ;) zastosowania zezwalają
na wymianę paliwa podczas pracy reaktora -- celem
uratowania plutonu 239, który chętnie przemieni
się w coś innego, jeśli pozostanie w reaktorze,
przez co nie będzie mógł być użyty w pokojowych
operacjach militarnych)
- nie są stabilne (nadal ulegają jądrowym przemianom,
o czym wyżej wspomniałem przy okazji plutonu; sam
pluton także nie powstaje bezpośrednio z uranu)
- mają różny czas życia (różne prawdopodobieństwo
przemiany czy rozpadu) przez co różne są szybkości
dopływu i odpływu danego izotopu, czyli powstają
problemu bilansowania... [wiem, że bilans jest
ważny, bo jestem księgową, choć brak mi macicy]

Na oko sterowanie reaktorem jest niemożliwe... Są neutrony
spóźnione (ponoć w nich cała nadzieja, bo natychmiastowymi
nie dałoby się sterować) i niemarudne/niespóźnione...

Teoria prosta -- wsuwamy pręty kontrolne lub wysuwamy...
Praktyka jest ponoć koszmarna...

Są różne:
- paliwa (nie tylko uran i pluton, lecz także są
różne związki chemiczne tego samego pierwiastka)
- chłodziwa (choćby ciekły sód)
- moderatory neutronów
- a nawet reakcje wywołane szybkimi neutronami

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 16:08:35 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> 15Mm?... Radioaktywne produkty rozpadu z Czarnobyla rozrzucone
> zostały niemal po całym świecie...

W śladowej ilosci.
Istotne jest to, ze z 15 czy 30km trzeba bylo ludzi ewakuowac.

> [...]
> papieru -- gdy promieniujący alfą izotop wbudujesz w siebie?...
> Beta też daleko nie powędruje -- ale źródło może znaleźć się

W sobie masz już całą masę źrodel. Wegiel 14 i potas chocby.
Widac nie szkodzi.

> ~Połowa Polaków ma nowotworowe zmiany tarczycy -- na szczęście
> zazwyczaj niezbyt groźne, choć mierzalne/badalne/widoczne...

A ilosciowo odbiega to np od Niemców? Albo od Ukrainców?
Czy chocby w lubelskim i dolnośląskim.

J.

J.F

On Thu, 31 Mar 2022 18:25:58 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> Jądrowe reaktory co do zasady są niestabilne z uwagi na zmiany
> temperatury i powstające produkty jądrowych przemian, które:

> [...]
[...]
> [...]
> problemu bilansowania... [wiem, że bilans jest
> ważny, bo jestem księgową, choć brak mi macicy]
>
> Na oko sterowanie reaktorem jest niemożliwe...

No wlasnie. Przy wspolczynniku powielania chocby 0.99999 reaktor
szybko zgasnie, a przy wspolczynniku 1.00001 bardzo szybko wybuchnie.

> Są neutrony
> spóźnione (ponoć w nich cała nadzieja, bo natychmiastowymi
> nie dałoby się sterować) i niemarudne/niespóźnione...

Tak piszą ... ale czy Fermi o tym wiedział?
I skad wiedział, ile tego uranu i grafitu trzeba, zeby wspolczynnik
nie wyszedl np 1.1 czy 1.01 ...

Czytam, ze wiedział i liczyl na te opóźnione, ale i tak mnie
zastanawia, jak uniknąl wybuchu

J.

Olin

Dnia Fri, 1 Apr 2022 10:58:11 +0200, J.F napisał(a):

> W sobie masz już całą masę źrodel. Wegiel 14 i potas chocby.
> Widac nie szkodzi.

Jak nie szkodzi, kiedy szkodzi.
Połowa dawki naturalnej w Polsce pochodzi od radonu, który wdychamy i
rozpada się w płucach.

"Radon ze względu na jego właściwości radioaktywne jest uznawany za
substancję szkodliwą dla zdrowia.
Według raportu EPA’s Assessment of Risks from Radon in Homes („Oszacowanie
zagrożenia spowodowanego przez radon w domach wykonane przez EPA”) z 2003
roku, sporządzonego przez Environmental Protection Agency w USA, dane
środowiskowe potwierdzają występowanie jasnego związku pomiędzy rakiem płuc
a dużymi koncentracjami radonu. Raport stwierdza, że radon jest drugą
przyczyną raka płuc po paleniu tytoniu; z 21 000 spowodowanych przez radon
przypadkami zgonów na raka płuc rocznie w USA"

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wp%C5%82yw_radonu_na_zdrowie

Eneuel Leszek Ciszewski

"J.F" tohnb5f9bst7.1a...@40tude.net

> No wlasnie. Przy wspolczynniku powielania chocby 0.99999 reaktor
> szybko zgasnie, a przy wspolczynniku 1.00001 bardzo szybko wybuchnie.

Ponoć energetyczny stos (parę procent U235) nie może wybuchnąć.

"Krzysztof Halasa" m3r16ik...@pm.waw.pl

> To także kwestia skali.

Ponoć proporcji. Co do skali -- ponoć najmniejsze
bojowe ładunki jądrowe miały energię kilogramów TNT...
(poniżej setnej części tony)

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' ene...@gmail.com '.O_'

Eneuel Leszek Ciszewski

"J.F" 1ek6dbi8omf3m$.1f4lfvo1...@40tude.net

> Ale to jest wlasnie reakcja łańcuchowa typu elektrownia - intensywnosc
> narasta, ale zatrzymuje sie.
> Na wysokim poziomie intensywnosci, ale jednak calkowicie odleglym od bomby.

To był rdzeń prawdziwej bomby (bodajże Mark3)
którą chyba chciano zrzucić na Japonię...

Eneuel Leszek Ciszewski

"J.F" jl0a8d3dwzan.14...@40tude.net

> Ale inni pracownicy elektrowni przezyli, a sama elektrownia pracowala
> jeszcze dlugie lata - jakos udalo im sie pozostale budynki i okolice
> oczyscic do wzglednie bezpiecznego poziomu.

Alfa i beta mają nikły zasięg -- groźne są, gdy wbudujemy w siebie
promieniotwórcze izotopy powstałe w efekcie rozpadu uranu...

Eneuel Leszek Ciszewski

"J.F" zopyvx6ade6s.e...@40tude.net

http://ncbj.edu.pl/zasoby/wybuchy_eko/efekt.htm

> W sobie masz już całą masę źrodel. Wegiel 14 i potas chocby.
> Widac nie szkodzi.

Prawie 6 tysięcy lat półrozpadu i ile tego masz w sobie?

> A ilosciowo odbiega to np od Niemców? Albo od Ukrainców?

Nie wiem.

> Czy chocby w lubelskim i dolnośląskim.

-=-

FatMan miał chyba 6.5 kg Plutonu -- ile ton ma jądrowa elektrownia?
(inna sprawa, że Pu239 jest co najmniej 93% w bombie)
http://atom.edu.pl/index.php/bezpieczenstwo/nieproliferacja.html

-=-

W wypalonym paliwie (Czarnobyl właśnie wyłączano) jest ponoć
ponad 2000 promieniotwórczych izotopów... Część z nich po
prostu wchłaniamy, by je wbudować w siebie...
(U235 jest w reaktorze od paru% wzwyż, ale chyba
tylko to kilku; zaś U238 jest niemal stabilny)

-=-

Jeśli ktoś ma pojęcie -- może wypowiedzieć się.
Ja raczej ;) nie mam -- wiem, że zawartość wypalonego paliwa
energetycznego jest makabrycznie szkodliwa a wybuch w Czarnobylu
był makabrycznie szkodliwy... Ale nie badałem -- może wiem źle...

Eneuel Leszek Ciszewski

"Olin" 16pnu00vy7pvx$.nwe981sdwkk3$.d...@40tude.net

> Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
> po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
> łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

Są różne elektrownie -- także z grafitem w roli moderatora
i na szybkie neutrony, które nie są moderowane... Są różne
generacje elektrowni...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktory_jądrowe_IV_generacji

Eneuel Leszek Ciszewski

"Olin" g6bbil6y9iq3.1qdyn12vu6hal$.d...@40tude.net

> Obecnie reaktory są chłodzone tylko wodą (w każdym razie cywilne).

Także: gazem, ołowiem, sodem, solami...

Waldek

> [...]
>
> Są różne elektrownie -- także z grafitem w roli moderatora
> i na szybkie neutrony, które nie są moderowane... Są różne

Gdzieś kiedyś czytałem, że około 1 tysiąca starych, pordzewiałych już
generatorów cezowych plącze się po północy Rosji, a były wykorzystywane
jako źródło zasilania latarni morskich wzdłuż północnej drogi morskiej.

Nawet CIA się tym zainteresowało, bo ponoć alkaida miała pomysł
zajumania ich i zbudowania tzw. brudnej bomby.

Obecnie wykorzystuje się siakiś izotop niklu
jako bezpieczniejszy, napędzający takiego dużego Peltiera ;)

Pozdro

Eneuel Leszek Ciszewski

"Waldek" t29ivi$1mm5$1...@gioia.aioe.org

> Obecnie wykorzystuje się siakiś izotop niklu

Teraz ogólnie (choćby w kosmosie) chyba wykorzystuje się (rosyjskiej
produkcji -- ciekawe, czy trzeba będzie za to płacić rublami) Pluton 238,
który samoistnie rozgrzewa się do czerwoności -- półżycie ;) prawie 88 lat...

https://kosmonauta.net/2016/01/stany-zjednoczone-wznawiaja-produkcje-plutonu-238/

Waldek

> [...]
> produkcji -- ciekawe, czy trzeba będzie za to płacić rublami) Pluton 238,
> który samoistnie rozgrzewa się do czerwoności -- półżycie ;) prawie 88

Możliwe że coś pomieszałem z tymi izotopami - ale niekoniecznie myslalem
o statkach kosmicznnych ;)

https://www.tranzystor.pl/nowosci-ze-swiata/atomowa-bateria-prosto-z-rosji.html

Eneuel Leszek Ciszewski

"Waldek" t2clt1$hoc$1...@gioia.aioe.org

> Możliwe że coś pomieszałem z tymi izotopami

Tego nie twierdzę -- nie znam się na takich (ani na innych) zasilaczach...
Natomiast wiem, że Pu238 jest do tego wykorzystywany, bo grzeje się
samoistnie, więc napisałem o tymże Pu238...

J.F

On Sat, 2 Apr 2022 01:52:48 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> "J.F" jl0a8d3dwzan.14...@40tude.net
>
> Alfa i beta mają nikły zasięg -- groźne są, gdy wbudujemy w siebie
> promieniotwórcze izotopy powstałe w efekcie rozpadu uranu...

Skoro okolica obsypana radioaktywnym pyłem, tak, ze az cale miasto
wywiezli, a las poczerwienial, to mnie dziwi, ze elektrownia nie
obsypana.
Oczyscili parking, daszek jakis zrobili, zeby ludzie prosto z
autobusow wchodzili do budynkow, a budynki jakos uszczelnili, zeby pył
z zewnatrz nie wpadal ?

J.

Andrzej Kłos

Dawid Rutkowski pisze:
> A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał (nie pamiętam już dlaczego, tzn. to podobno był błąd, ale tak się właśnie działo - i zdarzyło w dniu eksplozji, i to oczywiście w tym miejscu reaktora, w którym nie było czujników).

W samym reaktorze nie ma żadnych czujników. To taka "czarna skrzynka" -
o tym, co dzieje się w środku spekuluje się na podstawie analizy stanów
na wejściu i na wyjściu, bo tylko te jesteśmy w stanie zmierzyć.

Dawid Rutkowski

<shrek voice>Ale masz jakieś wsparcie?</shrek>

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Skoro okolica obsypana radioaktywnym pyłem, tak, ze az cale miasto
> wywiezli, a las poczerwienial, to mnie dziwi, ze elektrownia nie
> obsypana.

Typowo - niekorzystna zawartość została wyniesiona na pewną wysokość
(temperatura), a następnie przeniosła się z wiatrem (zależnie od masy
i wielkości cząstek) i spadła w jakimś zakresie odległości.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

Niektore kawalki byly wieksze i spadly na dachy elektrowni.
Wiec pewnie i na podwórko/parking/chodnik.

J.

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 4 kwi 2022 o 16:11, J.F pisze:

> Oczyscili parking, daszek jakis zrobili, zeby ludzie prosto
> z autobusow wchodzili do budynkow, a budynki jakos uszczelnili,
> zeby pył z zewnatrz nie wpadal ?

https://www.youtube.com/watch?v=URxfKtHQvvU
Pociąg dla pracowników Elektrowni Jądrowej Czarnobyl.
Eksterytorialna kolejka pracownicza

--
'_._ _,-'""`-._ ._. .-.

J.F

On Tue, 5 Apr 2022 17:58:37 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> https://www.youtube.com/watch?v=URxfKtHQvvU
> Pociąg dla pracowników Elektrowni Jądrowej Czarnobyl.
> Eksterytorialna kolejka pracownicza

W socjalizmie, jak sie buduje zaklad w szczerym polu, to trzeba
transport zapewnic. W kapitalizmie parking :-)

Choc prawde mowiac ... parking na 1000 samochodow ... moze i kolejka
lepsza. A nie - to moze oznaczac ~200 na zmiane ...
swoja droga niezly koszt jak na nieczynna elektrownie.

od 3:20 widac stacje ... jakby szczelnie obudowana.
Ciekawe, czy przed wybuchem tez tak bylo.

A potem jakis tunel ... czyzby wprost do elekrowni ?

inny film
https://www.youtube.com/watch?v=pKl2rQ6MTtw

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Niektore kawalki byly wieksze i spadly na dachy elektrowni.
> Wiec pewnie i na podwórko/parking/chodnik.

No ale te były większe, spadły w większych kawałkach, więc trudniej się
je wchłaniało :-)
Mogły się rozbić itd.
--
Krzysztof Hałasa

Eneuel Leszek Ciszewski

"Dawid Rutkowski" 3d759511-0c48-4458...@googlegroups.com

<shrek voice>Ale masz jakieś wsparcie?</shrek>

Znalazłem TNT w_Sparcie...
https://youtu.be/wh6o0PKYN8Q?t=112

-=-

Tymczasem Słowiańsk... Kluczowa bitwa tej wojny...
[oby AEinstein mylił się co do IVWW]

J.F

No wlasnie mogly sie rozbic, a to tylko grafit.
Poza tym na pewno bylo cale spektrum wielkosci - cos opadlo blizej,
cos dalej.

J.

Eneuel Leszek Ciszewski

https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Olin

Dnia Fri, 29 Apr 2022 00:18:03 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

No ale chodziło mi o elektrownię jądrową, a tu se wybieramy bombę.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl