Kursy w kantorach bankowych.

Dawid Rutkowski

Do tej pory IKA wydawał się najlepszy.
Ale kilka dni temu sprawdzam - i nagle citek stał się liderem, a nawet sandander jest lepszy od IKA (choć tutaj odstraszają potencjalnie płatne rachunki walutowe - choć płatne są tylko te puste).
W IKA spread na euro 3,25gr, w citku 2,25.
Napisałem do IKA że coś są słabi i czy mogą dać lepsze warunki - na to oni, że jak zadeklaruję wymianę min. 30k PLN.
No to im zadeklarowałem - i obniżyli spread na euro do ok. 2,40.
Cóż, napisałem im, że nadal są gorsi od citka.

mBąka nie chciało mi się do rywalizacji włączać, bo zawsze byli sporo słabsi.
milek to nie wiem, czy ma kantor, we francuzie trzeba założyć konto w danej walucie żeby poznać kurs (to tak samo jak w mBąku).

Macie spostrzeżenia z innych kantorów bankowych?

PS.: Jak ktoś uważa, że różnica spreadu 1gr to nic to niech najpierw da 50zł bolusiowi pod żabką (i przyniesie potwierdzenie ;P ) - to tyle, ile dopłaciłby przy spreadzie większym o grosz przy zakupie np. 10k euro.

Szymon

> Do tej pory IKA wydawał się najlepszy.

Ja mam -60% od standardowego spreadu. Dla $ wynosił on ok. 1,4 gr w
warunkach dużej płynności. Jako, że EUR/USD lata w okolicach parytetu to
możesz założyć, iż podobny spread byłby dla euro.

> Macie spostrzeżenia z innych kantorów bankowych?

Nie znalazłem lepszego niż IKA.

> PS.: Jak ktoś uważa, że różnica spreadu 1gr to nic to niech najpierw da 50zł bolusiowi pod żabką (i przyniesie potwierdzenie ;P ) - to tyle, ile dopłaciłby przy spreadzie większym o grosz przy zakupie np. 10k euro.

Spread jest kluczowy. Zauważ, iż część banków ukrywa go przed
zainteresowanymi, np. PKO BP, Pekao. Dopiero, gdy zostaniesz już ich
klientem - wtedy dowiesz się, czy w ogóle było warto. Ile spreadu
wynegocjujesz - też nie wiadomo.

Robert_DF

a citek daje możliwość wymiany np. USD na EUR lub CHF?

fajne u nich jest to, że walutę można z bankomatu w gotówce wypłacić

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
robertsierant.pl

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 14:33:25 UTC+2 Robert_DF napisał(a):

> a citek daje możliwość wymiany np. USD na EUR lub CHF?

Nie wymieniałem, ale mogę sobie ustawić podgląd kursu pary EUR/USD, a jak kliknę "kup EUR"
lub "sprzedaj EUR" to mam w konto źródłowe i docelowe rachunki w EUR oraz w USD i podany kurs pary EUR/USD.

> fajne u nich jest to, że walutę można z bankomatu w gotówce wypłacić

Fajne, oczywiście jak ktoś ma w miarę blisko ich bankomat.
Fajne jest też te, że waluta wpłacona jest na koncie natychmiast i zaraz można sobie wypłacić - przydało się
jak się okazało, że wypłacił mi dolary z 1990 ;)
Ciekawe, czy wypłacają też CHF i GBP - póki co testowałem tylko EUR i USD.
I jakie nominały - USD wypłaca setkami, euro po 50.
A po funty żona ostatnio musiała iść dwa razy do aliora, takie tam braki kadrowe, że możesz sobie czekać w kolejce np. godzinę, a potem dopiero - a nie od razu - przyjdzie ktoś i powiadomi, że już więcej osób kasa dziś nie obsłuży, bo jest 15:30 i kasa się zamyka (choć na stronie napisane, że czynna do 16:30).

Dawid Rutkowski

niedziela, 4 września 2022 o 10:48:39 UTC+2 Szymon napisał(a):
> Ja mam -60% od standardowego spreadu. Dla $ wynosił on ok. 1,4 gr w
> warunkach dużej płynności. Jako, że EUR/USD lata w okolicach parytetu to
> możesz założyć, iż podobny spread byłby dla euro.

No to masz ładnie.

Okazało się, że warto napisać parę słów - IKA po mailu z narzekaniem się poprawił
i dał "jeszcze lepsze warunki" - spread minimalnie powyżej 2gr, więc minimalnie lepiej niż citek.
Ale tylko minimalnie i po dwukrotnym mailu oraz deklaracji wymiany sporej kwoty.

Hmm, to może teraz napisać do citka? ;>

Szymon

> No to masz ładnie.

Ja się nie chwalę, tylko pokazuję jaki jest max. Ściślej - nie znam
nikogo kto ma lepsze warunki. Tzn. znam... w innym banku... ale to
pracownik, więc trochę inna bajka.

Na teraz mam w IKA 1,51 dla EUR. Europa jest już zamknięta, więc to nie
jest czas najwyższej płynności.

> [...]
> Ale tylko minimalnie i po dwukrotnym mailu oraz deklaracji wymiany sporej kwoty.

Jak zrobisz solidny obrót to może dadzą Ci więcej. Deklaracja to jedno,
a dotychczasowa historia pewnie też robi swoje.

> Hmm, to może teraz napisać do citka? ;>

Śmiało. I zdaj relację.

1,50 teraz EUR u mnie. USD 1,49, a CHF 1,58. Właściwie teraz wszystko
podobnie.

Wojciech Bancer

On 2022-09-02, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> [...]
>
> Macie spostrzeżenia z innych kantorów bankowych?

mBank na ten moment (godzina 20-ta):
Kupno 4.7331 EUR/PLN
Sprzedaż 4.7102 PLN/EUR
czyli 2.29 gr.

Bez mailowania.
Także weź już przestań stękolić na ten mBank :P

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Dawid Rutkowski

Niby ładnie. Ale citek i tak lepszy ;P
A poza tym niby bez mailowania, ale nie bez innych zasług.
Ja o 21:38 miałem 4,7384/4,021 - czyli gorzej niż standard w IKA.
W mBąku ceny są indywidualne - widać odpowiednio na Tobie zarabiają
i się odwdzięczają.
A babcie dostają kurs gorszy niż w kantorze na bazarku czy parterze.

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 17:53:09 UTC+2 Szymon napisał(a):

> Ja się nie chwalę, tylko pokazuję jaki jest max. Ściślej - nie znam
> nikogo kto ma lepsze warunki. Tzn. znam... w innym banku... ale to
> pracownik, więc trochę inna bajka.

A ja znam, sam miałem - w aion.
Praktycznie kurs średni EBC.
Ale pogorszyli więc zamknąłem (do dziś nie dostałem potwierdzenia, może znów im reklamację napisać?).
Policzę, może opłaci się otworzyć.

Do citka może napiszę, tylko muszę sensowną treść wymyślić ;>

Kurs średni EBC mam też w N26 - ale tylko dla płatności kartą.

Wojciech Bancer

On 2022-09-05, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> [...]
> Ja o 21:38 miałem 4,7384/4,021 - czyli gorzej niż standard w IKA.
> W mBąku ceny są indywidualne - widać odpowiednio na Tobie zarabiają

Nie zarabiają, ale fakt, mam taryfy intensive.

> A babcie dostają kurs gorszy niż w kantorze na bazarku czy parterze.

Babcie nie mają konta w mBanku.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Szymon

> A ja znam, sam miałem - w aion.

Nie traktuję Aion jako banku równemu Aliorowi, mBankowi itp.

cef

> Niby ładnie. Ale citek i tak lepszy ;P
> A poza tym niby bez mailowania, ale nie bez innych zasług.
> Ja o 21:38 miałem 4,7384/4,021 - czyli gorzej niż standard w IKA.

Podniecacie się jakimiś groszowymi różnicami na spreadzie,
jak byście dziennie po 100 tys wymieniali tam i nazad.

Robert_DF

> Nie wymieniałem, ale mogę sobie ustawić podgląd kursu pary EUR/USD, a jak kliknę "kup EUR"
> lub "sprzedaj EUR" to mam w konto źródłowe i docelowe rachunki w EUR oraz w USD i podany kurs pary EUR/USD.

muszę przetestować czy lepiej wypadną niż np. cinkciarz, który jest dla
mnie bardzo wygodny, bo mogę robić przelewy wewn. w walucie (bez
kosztów), Citi niestety nie obsługują

> [...]
> A po funty żona ostatnio musiała iść dwa razy do aliora, takie tam braki kadrowe, że możesz sobie czekać w kolejce np. godzinę, a potem dopiero - a nie od razu - przyjdzie ktoś i powiadomi, że już więcej osób kasa dziś nie obsłuży, bo jest 15:30 i kasa się zamyka (choć na stronie napisane, że czynna do 16:30).

tak, USD tylko setki, raz dostałem starszy banknot a ostatnio nowiutkie
z najnowszej serii

co prawda wszystkie są tak samo ważne, ale ostatnio za granicą chcieli
tylko te nowe

Robert_DF

> Nie wymieniałem, ale mogę sobie ustawić podgląd kursu pary EUR/USD, a jak kliknę "kup EUR"
> lub "sprzedaj EUR" to mam w konto źródłowe i docelowe rachunki w EUR oraz w USD i podany kurs pary EUR/USD.

no i widzę, że rachunki w USD, GBP, CHF są prowadzone w Citi bezpłatnie,
ale w EUR bez opłat jedynie do 10k EUR, powyżej to już min. 18 zł
miesięcznie...

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 08:43:33 UTC+2 Robert_DF napisał(a):

> no i widzę, że rachunki w USD, GBP, CHF są prowadzone w Citi bezpłatnie,
> ale w EUR bez opłat jedynie do 10k EUR, powyżej to już min. 18 zł
> miesięcznie...

Z EUR tak jest, ale opłata jest przy przekroczeniu "salda średniomiesięcznego", a nie jednorazowy wyskok.
Do tego te salda "dzienne" są chyba zapisywane jako takie ze środka nocy.
Przelewy w euro są wszędzie darmowe, możesz trzymać gdziekolwiek (ew. uwaga na N26, tam powyżej 50k euro mogą być opłaty), przelew dochodzi następnego dnia.
Poza tym chyba to zlikwidują, OIDP EBC już nie ma ujemnej stopy depozytowej, a zaraz znów podniosą.

Dawid Rutkowski

Dałeś już 100zł bolusiowi pod żabką?

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 22:53:28 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> On 2022-09-05, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
> Nie zarabiają, ale fakt, mam taryfy intensive.

Pewnie trochę zarabiają.
Ja mam (albo jeszcze niedawno miałem) status "VIP", jeszcze z dawnych czasów trzymania kasy na mieszkanie - w sumie nie było o to trudno, a z drugiej strony póki co czegoś przebijającego dawny kwiatkowy "klik", czyli platynę z limitem 200k, nie miałem, a nawet niczego zbliżonego (drugie miejsce to citek z platyną 60k na oświadczenie - i jeszcze z prezentem ;)
Więc kursy dali prawie najlepsze.
Choć ten status ważniejszy jest w tym, że odbierają telefony takie lepsze, selekcjonowane mLinki i daje się załatwić cuda, nawet wyłączenie mitycznej "4. zgody marketingowej" - trwało to tydzień ale się udało, widać to nawet w ST.

mBąk to gra komputerowa.
Różnica jest taka że w w czasach kwiatka miało to .
W czasach pasaka nie ma żadnych, zostały same wady.

> Babcie nie mają konta w mBanku.

Zdziwiłbyś się ;>

Dawid Rutkowski

Dla mnie też jest od nich lepszy ;>
A poważnie też pewnie bym się bał robić tam trading, ale go nie robię.
A do pojedynczej wymiany stówka piechotą nie chodzi.

Robert_DF

> Nie wymieniałem, ale mogę sobie ustawić podgląd kursu pary EUR/USD, a jak kliknę "kup EUR"
> lub "sprzedaj EUR" to mam w konto źródłowe i docelowe rachunki w EUR oraz w USD i podany kurs pary EUR/USD.

i eksperyment zrobiony
za 100 USD w Citi dostałem 100,08 EUR
w tym samym momencie kurs w Cinkciarzu to 100,01 EUR

różnica niewielka, no chyba że ktoś jakieś poważne kwoty chce przelewać

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, cef <cez...@interia.pl> wrote:

[...]

> Podniecacie się jakimiś groszowymi różnicami na spreadzie,
> jak byście dziennie po 100 tys wymieniali tam i nazad.

Kursy mnie nie ruszają, ale wkurza, że Dawid robi z mBanku najgorszy
bank świata tutaj. Nie uważam by sobie zasłużyli. :)

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> Dałeś już 100zł bolusiowi pod żabką?

Można ten argument odwrócić. Nie szanując swojego czasu, oddajesz
balusiowi pod żabką już ze 400 zł.

Brzmi lepiej? :)

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> Pewnie trochę zarabiają.

Tyle co w normie, czyli na obrotach kartowych.
Resztę usług mam za free, kredytów niet.

> mBąk to gra komputerowa.

Nie. Bank jak każdy inny.
Przećwiczyłem ich naprawdę dużo, znam pracowników z kilku dużych banków
i wiem co się dzieje "w środku" w różnych. mBank nie jest taki zły jak
go próbujesz malować.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Szymon

W dniu 2022-09-06 o 08:31, cef pisze:

> Podniecacie się jakimiś groszowymi różnicami na spreadzie,
> jak byście dziennie po 100 tys wymieniali tam i nazad.

Na tą chwilę mam 1,37 w IKA na eur i 1,35 na usd.

Zgadzam się z Tobą - jeśli ktoś wymienia tysiąc jednostek to nie ma to
sensu, jednak już dla miliona różnica 2 gr na spreadzie daje 20.000 PLN
w kieszeni. Wydaje mi się, że to sporo.

Szymon

Hmm... Sęk w tym, że gdybym miał wymienić 100$ to zrobiłbym to
gdziekolwiek. Ale już milion $ to szukam niskiego spreadu, ale też
bezpieczeństwa transakcji. Dlatego Aion nie pasuje mi zupełnie. Raczej
dobry dla "zbieraczy wisienek", co to za 20 czy 50zł gotowi są do zabawy
w zakładanie kont.

Dawid Rutkowski

Skrajnościami manipulujesz.
A przypadek wymiany ok. 10k euro/$ - przez pół roku się nazbierało i nie ma co już trzymać
na koncie oszczędnościowym tylko lepiej zamienić na euro?
Euro oczywiście zaraz stamtąd zabrać.
I nawet nie trzeba 10k na raz - można po tysiaku.
Z dnia na dzień raczej nie padną (sprawdzić czy nie Lehman Brothers ;)

Milion $ z kolei to więcej niż gwarancje jakiegokolwiek nadzoru.
No ale jak ktoś ma milion $ to ma inne problemy.

Zaś wymienić milion $ to niekoniecznie znaczy mieć milion $ - więc określ.

No i jeszcze coś, co zaraz może nas czekać - czyli konieczność wymiany pensji zaraz po wpływie na euro
i płacenie kartą w euro - bo inflacja 5% miesięcznie.
Choć wtedy rzeczywiście też będziemy mieć większe problemy niż grosz spreadu ;>

Zaś wisienki obecnie to bliżej 500zł niż 50zł.

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 10:01:39 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
>
> Tyle co w normie, czyli na obrotach kartowych.

A mi santander zwraca 1% wydatków kartą - a na drugiej za ubrania 2% a za koryto nawet 3%.

> Resztę usług mam za free, kredytów niet.

Jeszcze policz średnią kasę, jaką u nich trzymasz - zarabiają na tym od 2% do 20%.
Możesz odliczyć koszt przelewów.

> Nie. Bank jak każdy inny.
> Przećwiczyłem ich naprawdę dużo, znam pracowników z kilku dużych banków
> i wiem co się dzieje "w środku" w różnych. mBank nie jest taki zły jak
> go próbujesz malować.

Ale Ty jakoś twierdzisz, że ja wdeptuję mBąk w ziemię, a innych gloryfikuję.
Pisałem przecież, że wszystkie są niepoważne - ale mBąk nie trzyma nawet tego poziomu.
I w ofercie i obsłudze i ST i apce (np. ta jest na poziomie mcdonalda - on też wymaga androida 10,
a na pewno wyższego niż 6, żeby działał - a mbąkowa apka się nie uaktualnia, bo andek za stary,
choć wszystkie inne bankowe apki, no, poza bnp, ale to anegdota, oraz ogólnie wszystkie inne
poza mcdonaldem - ale tylko polskim, zagraniczne, tak samo wyglądające, działają - nie mają problemów).

To oczywiście opinia subiektywna - ale miana wyroczni czy działalności doradczej nie uzurpuję.
Ale nie wyssana z palucha, tylko poparta osobistym przeglądem rynku.

Np. z tym kantorem - napiszesz, że masz super kursy - a ktoś założy i kiszka, 3% spreadu (i tak lepiej niż
"normalny kurs" gdzie jest 6%).
Bo nie sprawdzisz kursu zanim nie założysz.
Zaś np. w IKA masz gwarancję przynajmniej tego, co każdy może zobaczyć na stronie bez zakładania konta.
To są właśnie takie niuanse, z powodu których mBąk niby nie wygląda na czarownicę, ale jednak waży tyle co kaczka.

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 09:58:57 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> [...]
>
> [...]
> Można ten argument odwrócić. Nie szanując swojego czasu, oddajesz

Ale co, zamiast pisać na newsy to mam więcej pracować (zgadało się z kolegą o grupach dyskusyjnych,
ja wtedy ledwo miałem czas przeglądać śp. p.r.h.n. - "to ty masz czas na czytanie grup dyskusyjnych?"
"ty mnie lepiej spytaj, czy ja mam czas na cokolwiek innego")?
Nie da rady, nie ten wiek (laborka chyba na 3. roku, polegająca na tym, ze 7 zespołów pisało klienta i serwer, a punktów
dostawałeś tyle, ile klientów napisanych przez innych skomunikowało się z twoim serwerem oraz
z iloma serwerami skomunikował się twój klient - "podobno programiści wypalają się w wieku 30 lat - ja już czuję się wypalony").
Poza tym jeszcze jest zajebiście ważne pytanie do zadania sobie (jeśli nie masz na utrzymaniu
rodziny czy też nie jesteś Tutsi ani Hutu) - "co lubisz w życiu robić?" - a potem zacznij to robić.
I trzeba również pamiętać, by zapytać "a przyjemność gdzie?"
Czas na kasę liniowo się nie przerabia.

Nieszanowanie swojego czasu to przeczytanie wątku, nie zrozumienie go i napisanie komentarza, o którym OP wspominał w pierwszym poście - by NIE pisać ;>

Kamil Jońca

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

[...]
> Ale Ty jakoś twierdzisz, że ja wdeptuję mBąk w ziemię, a innych gloryfikuję.
No ale właśnie to robisz.
"nie trzyma poziomu" "miłość BDSM" - to z ostatnich 2 dn, dalej mi się
nie chce szukać.

[...]
> [...] - ale miana wyroczni czy działalności doradczej nie uzurpuję.
Jakby to powiedzieć ...

KJ

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 12:00:08 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
>
> [...]
> No ale właśnie to robisz.
> "nie trzyma poziomu" "miłość BDSM" - to z ostatnich 2 dn, dalej mi się

Bo to prawda.
Ale odnieś się do całości zdania "że ja wdeptuję mBąk w ziemię, a innych gloryfikuję."
Dynks polega na tym, że wszędzie cierpienie jest to samo.
Ale u konkurencji przynajmniej coś się w zamian dostaje. Za nic.

> Jakby to powiedzieć ...

Na to mogę odpowiedzieć tylko jak Pawlak: "Niech znajdzie głupszego od siebie!" ;>

Kamil Jońca

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

> Bo to prawda.
> Ale odnieś się do całości zdania "że ja wdeptuję mBąk w ziemię, a innych gloryfikuję."

No właśnie się odniosłem. Pomyśl o tym.

> Dynks polega na tym, że wszędzie cierpienie jest to samo.
> Ale u konkurencji przynajmniej coś się w zamian dostaje. Za nic.

> Na to mogę odpowiedzieć tylko jak Pawlak: "Niech znajdzie głupszego od siebie!" ;>

Jak zwykle, zero refleksji.

EOT z mojej strony.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 12:33:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> No właśnie się odniosłem. Pomyśl o tym.

No właśnie wciąż odnosisz się do pierwszej części.
Jeszcze raz - to, że inni są lepsi od mBąka, nie znaczy, że są dobrzy.
Z bankiem trzeba się męczyć tak czy siak, wyjścia nie ma, tak samo mógłbyś
chcieć żyć bez telefonu, niby się da, ale jak bez ręki.
Więc jeśli się już musisz męczyć, to miej z tego choć zysk w zamian.
W mBąku nie ma.

> Jak zwykle, zero refleksji.

Oj, osobiście od razu.
Chodziło o to, że jak ktoś traktuje to, co piszę, jako wyrocznię albo działalność doradczą,
to jest głupi. Przecież to są newsy, dzieci tego nie czytają.
Czy może sądzisz, że mam zadatki na guru jakiejś sekty?
To może być ciekawy plan na emeryturę ;>

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Szymon <z...@wp.pl> wrote:

[...]

> [...]
>
> Zgadzam się z Tobą - jeśli ktoś wymienia tysiąc jednostek to nie ma to
> sensu, jednak już dla miliona różnica 2 gr na spreadzie daje 20.000 PLN

Jak wymieniasz milion, to nie korzystasz z ofert "dla ulicy".

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Szymon

> Skrajnościami manipulujesz.

Zależy dla kogo co jest skrajnością.

> [...]
> na koncie oszczędnościowym tylko lepiej zamienić na euro?
> Euro oczywiście zaraz stamtąd zabrać.
> I nawet nie trzeba 10k na raz - można po tysiaku.

Można, ale jeśli miałbym się bawić "po tysiaku" to mnóstwo dni zajęłaby
wymiana konkretniejszej kwoty.

> Milion $ z kolei to więcej niż gwarancje jakiegokolwiek nadzoru.

Raptem 2 wymiany w okolicach gwarancji BFG. I jednak zdecydowanie
mniejszą widzę szansę na upadek/odcięcie od środków w przypadku Aliora
niż Ajona.

> No ale jak ktoś ma milion $ to ma inne problemy.

np. spread. ;-) Czy nie o to pytałeś na początku wątku?

> Zaś wymienić milion $ to niekoniecznie znaczy mieć milion $ - więc określ.

Nie ma znaczenia. Alior napisał Ci, abyś zadeklarował wymianę min.
30.000 zł, ale niekoniecznie jednorazowo. A ja Ci napisałem ile możesz
dostać max, bo skoro ja mam taki rabat to znaczy, że jednak komuś tam
dają. ;-)

> [...]
> i płacenie kartą w euro - bo inflacja 5% miesięcznie.
> Choć wtedy rzeczywiście też będziemy mieć większe problemy niż grosz spreadu ;>

Przy płaceniu nie bawiłbym się w negocjacje z bankiem dziesiątych części
grosza na spreadzie.

> Zaś wisienki obecnie to bliżej 500zł niż 50zł.

Nie jestem na bieżąco - fakt.

Szymon

> On 2022-09-06, Szymon <z...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
>
> Jak wymieniasz milion, to nie korzystasz z ofert "dla ulicy".

Oczywiście. Ale w wątku autor pisał, iż negocjuje spread z IKA i Citi.
Pytanie zatem ile z nich można wycisnąć. No więc mnie się udało jak
wyżej z IKA. Sam się chętnie dowiem czy komuś się udało dostać lepszą
ofertę gdziekolwiek. Z przyjemnością skorzystałbym.

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> Ale co, zamiast pisać na newsy to mam więcej pracować (zgadało się

Nie. Uszanuj, że inni nie chcą swojego czasu tracić by szukać oferty
lepszej o grosz. Twoje 50 zł/100 zł oszczędności w skali roku "bo o
grosz" nie uwzględnia kosztów alternatywnych.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> A mi santander zwraca 1% wydatków kartą - a na drugiej za ubrania 2% a za koryto nawet 3%.

Ojej. Wolę mieć kilka baniek ubezpieczenia kosztów leczenia, oc w życiu
prywatny, od zgubionego bagażu, priority pass i fast track na lotnisku.

> Jeszcze policz średnią kasę, jaką u nich trzymasz - zarabiają na tym od 2% do 20%.
> Możesz odliczyć koszt przelewów.

Nie trzymam specjalnie dużo, inwestuję.

> Ale Ty jakoś twierdzisz, że ja wdeptuję mBąk w ziemię, a innych gloryfikuję.

Jak widać nie tylko ja mam takie wrażenie.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 15:25:04 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
> Nie. Uszanuj, że inni nie chcą swojego czasu tracić by szukać oferty
> lepszej o grosz.

To szanuję.
Nie szanuję tracenia czasu na czytanie wątku, gdy autor wyraźnie na początku
pisze o groszach i stówach - i podsumowywania pisaniem o "podniecaniu się groszowymi różnicami",
nawet u kogoś skądinąd znanego z rozsądku i pisania sensownie.

> Twoje 50 zł/100 zł oszczędności w skali roku "bo o
> grosz" nie uwzględnia kosztów alternatywnych.

A skąd wziąłeś "w skali roku"?
I jakie są te "koszty alternatywne"?

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 15:26:59 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> [...]
> Ojej. Wolę mieć kilka baniek ubezpieczenia kosztów leczenia, oc w życiu
> prywatny, od zgubionego bagażu, priority pass i fast track na lotnisku.

No nareszcie coś sensownego.
To wszystko tylko przy koncie intensive? Czy jeszcze jakaś KK?
KL serio w bańkach? Tylko podróż zagraniczna czy coś jeszcze?
Hmm, muszę sprawdzić ile jest w santanderze.
Tam z kolei na KK mc world coś im się chyba rąbło i dawali 5M NNW w podróży zagranicznej
(a nawet chyba jakoś można było po Polsce to uruchomić), podczas gdy na platynie było chyba raptem 200k.
OC to rzadkość rzeczywiście.
Bagaż i priority pass również mam w platynie santandera.
A do tego lekarza i hydraulika.
Fast tracka nie.

> Nie trzymam specjalnie dużo, inwestuję.

Ale i tak zapewne więcej niż przeciętna babcia/nastolatek (bo ninja to w aliorze ;).
A jak inwestycje via mBąk to też na tym zarobią, nawet jak "nie płacisz prowizji".
Ja im nie żałuję.

> Jak widać nie tylko ja mam takie wrażenie.

No to albo patrzycie tendencyjnie (vide miłość BDSM do mBąka) albo ja nie potrafię się wysławiać.
Albo jedno i drugie.

cef

> [...]
> nawet u kogoś skądinąd znanego z rozsądku i pisania sensownie.

Jak wymieniasz stale walutę w obie strony i w ilości o której
wspomniałem, to
faktycznie ten grosik spraedu może mieć znaczenie.
A jak różnica w spraedzie ma dać zarobić na bolusia, to już wybacz
ale nawet w mojej skali sprzedaży waluty nie gra roli.
Kurs tak, ale spread?

cef

Najgorszy może nie jest, ale nie zachwalałbym.

Marek

W dniu 2022-09-06 o 15:23, Szymon pisze:
Czy mówisz o Kantorze Aliora? W wakacje miałem spread ok 1grosz na
USDPLN i EURPLN , w przybliżeniu 0,2% między K i S. Obecnie dali mi 2
razy większy spread , ponad 0,4% ! I uważają że to super promocyjne
warunki na 2 miesiące ! Jest jakiś sposób na niższy spread?

Dawid Rutkowski

No ja chcę sobie kupić 10k euro.
Kurs średni będzie taki sam wszędzie.
Mogę czekać w nieskończoność na lepszy kurs (czekam na 4,66), ale tracę na inflacji, nawet jak złotówki leżą w milku na 7%.
Ale czy doczekam czy nie, to kupując i mając spread mniejszy o 2gr, zyskuję 100zł.

Trading walutą to nie na moje nerwy.

Ale napisanie dwóch maili do IKA dało 60zł. Boluś będzie smutny ;>
Choć faktycznie zysk to jakieś 15zł - bo mam też citka.

Z dolarami byłoby lepiej, bo dodatkowo w IKA przelew SHA bezpłatny.

cef

Na czym zyskujesz?
Ja nie bardzo to widzę, bo ja mam od razu walutę,
więc nie rozumiem tego mechanizmu zarobku tej stówki.

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> No nareszcie coś sensownego.
> To wszystko tylko przy koncie intensive? Czy jeszcze jakaś KK?

Przeszedłeś do chwalenia się co to nie masz za karty ;)
Te warunki to akurat mam na karcie PKO BP.

> KL serio w bańkach? Tylko podróż zagraniczna czy coś jeszcze?

Zagraniczna do 30 mln, w Polsce mniejsza.

Tu masz:
https://www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/ubezpieczenia/dla-posiadaczy-kart-bankowych/prestizowy-pakiet-ubezpieczen-dla-posiadaczy-kart-pko-visa-infinite/

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Wojciech Bancer

On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> A skąd wziąłeś "w skali roku"?
> I jakie są te "koszty alternatywne"?

Jakby to było częściej/cyklicznie, to dostałbyś lepsze warunki
z automatu.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 22:28:11 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
> Przeszedłeś do chwalenia się co to nie masz za karty ;)

Ja przeszedłem? ;)

> Te warunki to akurat mam na karcie PKO BP.

A, to mBąk ostatnio kupił skarbonkę?
Widać nie śledzę rynku, ciekawe czy ofertę utrzymają po przejęciu ;>

Wyskoczyłeś z tym niczym pinokio, chyba za dużo telewizji ;>
Ew. mBąk ma "czarną mc", warunek dostania to min. 20k dochodów miesięcznie.
Ale nie wiem, jak z nią jest w stosunku do visa infinite skarbonki - czyli cena, warunki zwolnień i klasa dodatków.

No to są jakieś sensowne plusy mBąka w kwestii oferty?

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 22:29:53 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
> On 2022-09-06, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:
>
> [...]
> Jakby to było częściej/cyklicznie, to dostałbyś lepsze warunki
> z automatu.

Ja bym tego nie był taki pewien, to jest jednak bank.
Jak klient łyka nasze warunki to po co mu przypominać, że może być lepiej?

Tak samo rozmawiam z "doradcami" citka.
"Mamy dobre warunki pożyczki" (faktycznie niezłe, bez prowizji i opłat i tylko 18%) - ja na to "Chętnie, ale jeszcze chciałbym te vouchery 500zł do aledrogo/biedronka. Może nie ma promocji, ale wiem, że potraficie załatwić, i wtedy wezmę 50k". "To ja sprawdzę i oddzwonię.
No i co? Zwykle oddzwaniają ;>

Dawid Rutkowski

wtorek, 6 września 2022 o 22:23:55 UTC+2 cef napisał(a):
No mam 2 kantory do wyboru.
W jednym spread 2gr, w drugim 4gr.
Kurs średni ten sam, dla uproszczenia 5zł.
Więc w jednym jest K/S 4,99/5,01 a w drugim 4,98/5,02.
Kupuję 10k euro, bo chcę/potrzebuję kupić TERAZ.
W jednym płacę 50100, w drugim 50200.

U Ciebie tak samo, jeśli masz euro a potrzebujesz złotówek.
W jednym za 10k euro dostaniesz w danej chwili 49900, w drugim 49800.

Można też czekać na lepszy kurs i oszczędzić JESZCZE więcej, ale można się nie doczekać.
A na mniejszym spreadzie zawsze zyskasz, czy 100zł czy 10zł - za nic, zamiast wywalać w błoto. Potem możesz dać bolusiowi.

cef

No ale to różnica na kursie. Gdzie tu zarobek/oszczędność na spreadzie?

> U Ciebie tak samo, jeśli masz euro a potrzebujesz złotówek.
> W jednym za 10k euro dostaniesz w danej chwili 49900, w drugim 49800.

Bo są rożne kursy. Jak zarobić na spreadzie przy jednostkowej operacji?

> Można też czekać na lepszy kurs i oszczędzić JESZCZE więcej, ale można się nie doczekać.
> A na mniejszym spreadzie zawsze zyskasz, czy 100zł czy 10zł - za nic, zamiast wywalać w błoto. Potem możesz dać bolusiowi.

No i nadal nie wiem kiedy ten zysk na spreadzie się realizuje.
Załóżmy, że kupiłeś po 5,01 czyli zapłaciłeś 50100.
Gdyby był kantor ze spraedem większym typu K/S 4,95/5,01 to miałbyś duży
spraed a zapłaciłbyś tyle samo. I gdzie ta stówka dla bolusia?

Dawid Rutkowski

środa, 7 września 2022 o 12:11:27 UTC+2 cef napisał(a):

> [...]
> Gdyby był kantor ze spraedem większym typu K/S 4,95/5,01 to miałbyś duży
> spraed a zapłaciłbyś tyle samo. I gdzie ta stówka dla bolusia?

Kursy nie są różne.
To nie czasy "Żądła", to kantory internetowe (w "stacjonarnych" nie dostaniesz
spreadu mniejszego niż 10gr, i to też przy dużej kwocie - no chyba że są takie
"kantory stacjonarne z kursami internetowymi" - jeden na wielkie miasto się trafi,
póki mafia nie zrobi z nim porządku - ale ja bym gotówki nie ryzykował,
za dużo historii o cinkciarzach ;)

Kurs średni jest taki sam.
I jak w jednym będzie 4,99/5,01, bo ma spread 2gr,
to w drugim, który ma spread 6gr, NIE będzie 4,95/5,01 tylko 4,97/5,03.

cef

No ale operowanie w tym wypadku pojęciem spreadu
do opisania zysku na transakcji jest bez sensu.
Jeśli za niskim kursem stoi w domyśle niski spraed,
to i tak minimalizujac zakup szukam niskiego kursu.
Jak znajdę niższy kurs, to po prostu zarabiam na tej różnicy
a nie jakąś dodatkową stówkę ze spraedu na stówkę dla bolusia.

Dawid Rutkowski

No ale ile razy można powtarzać, że niższego kursu średniego nie znajdziesz?
Te kursy nie są ustalane raz na cały dzień, to nie NBP, one bez przerwy latają w górę i w dół,
tak jak światowe giełdy.
I tak samo lata ten średni i tyle samo wynosi w danej chwili kantorze, co ma spread 6gr jak i w tym, co ma 2gr.
A nie lata ew. w kantorze na bazarku czy na parterze bloku, gdzie spread jest 10 czy 20gr - właśnie dlatego, że nie lata.

Jak masz chwilę i możliwość to sobie zajrzyj do IKA, santandera, mBąka, citka - conajmniej dwóch - i porównaj jak lata.

Chodzi o kupienie tu i teraz, bo teraz potrzebuję (ew. uważam, że kurs jest w dołku),
a nie o kupowanie z możliwością czekania bo będzie lepszy kurs.
Owszem, jutro może być o ten grosz lepszy, ale może być i o dwa grosze gorszy.

I nawet jak musisz kupić akurat na górce trendu bocznego, to w kantorze ze spreadem 2gr jesteś o 100zł do przodu
w porównaniu z tym ze spreadem 4gr.

Marcin Mokrzycki

poniedziałek, 5 września 2022 o 21:46:52 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
> A ja znam, sam miałem - w aion.
> Praktycznie kurs średni EBC.
> Ale pogorszyli więc zamknąłem (do dziś nie dostałem potwierdzenia, może znów im reklamację napisać?).
> Policzę, może opłaci się otworzyć.

A ten gównobank pozwala już na powrót synów (i cór) marnotrawnych?

cef

> No ale ile razy można powtarzać, że niższego kursu średniego nie znajdziesz?

No ile razy mam pisać, że skoro wybieram najniższy kurs, to jest to też
najmniejszy spread. Więc nie ważne czym się kierujesz przy wyborze.
Jeśli wybrałeś najmniejszy spread, to jest to też najniższy kurs i na
niczym nie zarabiasz.

> [...]
>
> Jak masz chwilę i możliwość to sobie zajrzyj do IKA, santandera, mBąka, citka - conajmniej dwóch - i porównaj jak lata.

Widzę gdzie w danym momencie jest jaki kurs i jak mam sprzedać walutę
tu i teraz, to zawsze wybiorę ten bank/kantor gdzie mam lepszy kurs.
Albo skoro się upierasz, to ten gdzie mam najniższy spread, to nic nie
zmienia.
Zarobku żadnego z powodu wyboru najniższego spreadu nie mam.

> [...]
>
> I nawet jak musisz kupić akurat na górce trendu bocznego, to w kantorze ze spreadem 2gr jesteś o 100zł do przodu

No ale po co kupować tam gdzie drożej?

A dodatkowo chodziło mi o ekscytowanie się groszami.
Jak mam do sprzedania 2000 euro na bieżące opłaty
czy rachunki, to jak mam w różnych bankach możliwość wymiany, to sobie
sprawdzę
gdzie sprzedać i praktycznie zawsze w IKA jest 2-3 grosze lepiej niż w
Santim
ale nie liczę, że zarobiłem na tym jakoś 50zł gdybym sprzedał.
Ale jak tam w IKA akurat nie mam za wiele euro, to nie będę przelewał
specjalnie tych 2000 na konto w IKA bo koszt wyjdzie rzędu ułamka
grosza, ale w ciągu kilku godzin może się zmienić o te 2-3 grosze, więc
zawsze jest ryzyko.

Dawid Rutkowski

O, a nie pozwalał?
I co się działo?
Osobiście nie testowałem, zaciekawiłeś mnie ;>

Marcin Mokrzycki

środa, 7 września 2022 o 22:08:19 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
> O, a nie pozwalał?
> I co się działo?
> Osobiście nie testowałem, zaciekawiłeś mnie ;>

Podobno rzeczywiście odmawia.

https://support.aion.be/pl/support/solutions/articles/80001018353
Uwaga: Po zamknięciu konta bankowego nie ma możliwości założenia nowego konta dla byłego klienta.

Marcin Mokrzycki

środa, 7 września 2022 o 20:22:38 UTC+2 cef napisał(a):
> [...]
> najmniejszy spread. Więc nie ważne czym się kierujesz przy wyborze.
> Jeśli wybrałeś najmniejszy spread, to jest to też najniższy kurs i na

Ciekawostka: swego czasu chyba Getin zaczął stosować niesymetryczny kurs dla franka, żeby móc łupić swoich klientów z kredytami hipotecznymi, a jednocześnie dobrze wyglądać w porównaniu spreadu pomiędzy bankami. Wyglądało to mniej więcej tak:

średni kurs CHF = 4,00

normalny bank:
kurs kupna CHF = 3,95
kurs sprzedaży CHF = 4,05
spread = 0,10

Getin:
kurs kupna CHF = 3,98
kurs sprzedaży CHF = 4,08
spread = 0,10

Dawid Rutkowski

Wow, super zapis.
I w super miejscu umieszczony.
Testowałeś próbę powrotu?

Dawid Rutkowski

środa, 7 września 2022 o 20:22:38 UTC+2 cef napisał(a):
No to ustaliliśmy, że "najlepszy kurs"==najniższy spread.

Wg mnie wybierając kantor z najniższym spreadem zarabiam.
Tylko jeszcze trzeba mieć ten wybór - i mieć taki kantor dostępny/założony.
Bo co z tego, że wiem, że w aion lepszy kurs, jak go już nie mam?

I takie było rozpoczęcie wątku - nagle się okazało, że IKA ma kurs gorszy
nie tylko od citka, ale i od santandera.
Coś się widać pozmieniało - i stąd pytanie o wrażenia z innych banków.

Bo widzę choćby, że wciąż masz mylne wrażenie, że IKA daje lepszy kurs niż santander - no chyba
że wymieniasz w IKA regularnie i bez proszenia się masz lepsze warunki.

2k euro na złotówki na miesiąc to mniej więcej pewnie tyle, co ja wymieniam w drugą stronę.
Wybór innego kantoru nic nie kosztuje - a stówka jest, choćby ginęła w morzu innej kasy,
czego każdemu życzę (tzn. nie w trybie inflacyjnym, że stówką można sobie podetrzeć, bo tańsza
od listka srajtaśmy...)

Zaś lidera warto się trzymać, ale też patrzeć, co robi konkurencja, bo może ktoś
niepostrzeżenie wyprzedził.
A przelewy euro obecnie już za darmo, ale trwają dobę.

Marcin Mokrzycki

czwartek, 8 września 2022 o 12:57:19 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):

> Wow, super zapis.
> I w super miejscu umieszczony.
> Testowałeś próbę powrotu?

Nie, cały czas jestem ich klientem, więc nie miałem okazji.

U Samcika w komenatrzach ludzie potwierdzają, że nie da się wrócić:
https://subiektywnieofinansach.pl/zamkniecie-konta-w-aion-banku-czy-szantazuje-klientow/

Od sierpnia 2021 pracują nad umożliwieniem powrotu:
https://support.aion.be/pl/support/solutions/articles/80000335239

Szymon

W dniu 2022-09-06 o 20:14, Marek pisze:

> [...]
> razy większy spread , ponad 0,4% ! I uważają że to super promocyjne
> warunki na 2 miesiące ! Jest jakiś sposób na niższy spread?

Ja też miałem ok. 1 gr na USD/PLN, ale w czasach gdy kurs oscylował w
okolicy 3,80. Spread jest procentowy. Im wyższy kurs tym wyższy spread
(np. dla funta będzie wyższy niż dla euro).

Teraz mam ok. 0,3% spreadu, ale nie jest to stan najwyższej płynności.
Niemniej uważam, że dużo więcej nie da się wycisnąć. Przy 4,74 za USD,
aby mieć 0,2% to trzeba byłoby zejść poniżej 1 gr. Niemożliwe. ;-)

cef

> środa, 7 września 2022 o 20:22:38 UTC+2 cef napisał(a):

> No to ustaliliśmy, że "najlepszy kurs"==najniższy spread.
>
> Wg mnie wybierając kantor z najniższym spreadem zarabiam.

Ja jak szukam po cenach, to raczej patrzę tylko na kurs a nie spread.

> [...]
> że wymieniasz w IKA regularnie i bez proszenia się masz lepsze warunki.

Sprzedaję stale po kilka tysięcy euro i np przed chwilą w Santim 4,6914
w IKA 4,6960
różnica niewielka ale bywało dotychczas nawet do 2 gr róznicy.

> A przelewy euro obecnie już za darmo, ale trwają dobę.

W Santim mam z firmowego, więc za darmo się nie spodziewam.

cef

W dniu 2022-09-09 o 11:17, cef pisze:

> [...]
> w IKA 4,6960
> różnica niewielka ale bywało dotychczas nawet do 2 gr róznicy.

A kilka godzin później się rozjeżdżają już te kursy
Santi nadal ma 4,6945 a w IKA jest już 4,7318

Dawid Rutkowski

Ciekawostka, ale raczej źle spojrzałeś albo coś się przywiesiło.
U mnie (sprzedaż euro przez kantor):
IKA dla mnie 4,7203
IKA na stronie 4,7260
santander 4,7225
citi 4,7206 (choć tu jakoś dziwnie dzisiaj lata i potrafi "na jedną zmianę" - a zmiana tak co 5s - skoczyć na 4,725)

Hmm, SEPA z firmowego - nie chce mi się zaglądać do TOiP.
Ogólnie przepis jest, że SEPA nie może być droższy niż przelew krajowy.
Do pewnego czasu obowiązywało to tylko w strefie euro, od niedawna chyba w cełej UE (no bo jaki mógł
być inny powód obniżenia opłat za SEPA przez polskie banki?)
Tylko pytanie, czy tyczy się to też firmowych, czy tylko fizolskich.

A kurs w jednym kantorze jest lepszy nie dlatego, że "jest lepszy kurs" tylko dlatego, że jest mniejszy spread ;P

cef

> Ciekawostka, ale raczej źle spojrzałeś albo coś się przywiesiło.

Raczej nie, bo sam się zdziwiłem, że jest taka mała różnica, bo
ostatnio było stale 2-3 grosze.
Może być tak, że w Santim z firmowego kantoru mam jakieś mniej ciekawe
kursy.

> [...]
> być inny powód obniżenia opłat za SEPA przez polskie banki?)
> Tylko pytanie, czy tyczy się to też firmowych, czy tylko fizolskich.

Mnie też się nie chce sprawdzać, ale na pewno z firmowego
na walutowy w Polsce mam opłatę 10zł a na zagraniczny 1,3zł
czyli tyle ile zwykły eliksir złotówkowy z tego rachunku,
więc nadwyżki wylewam głównie do N26

> A kurs w jednym kantorze jest lepszy nie dlatego, że "jest lepszy kurs" tylko dlatego, że jest mniejszy spread ;P

Ale spread sprawdzałbym dopiero po to, żeby sprawdzić czy dany kurs jest
"dobry" w porównaniu z innymi. A że nie mam wielkiego porównania, to w
praktyce rzadko sprawdzam

Marek

W dniu 2022-09-08 o 18:14, Szymon pisze:
No ja jeszcze w sierpniu miałem ok.1 grosza na USDPLN czyli 0,2% , a
teraz się wycwanili i spread ponad 2 grosze. :(

Szymon

W dniu 2022-09-09 o 22:32, Marek pisze:

> No ja jeszcze w sierpniu miałem ok.1 grosza na USDPLN czyli 0,2% , a
> teraz się wycwanili i spread ponad 2 grosze. :(

Mój spread jest ustawiony do końca roku. Potem kolejna "negocjacja", ale
z tego co widzę od kilku lat -60% to max, co MNIE dawali. Albo mam za
małe obroty (nigdy nie podali kolejnego progu do obniżenia spreadu),
albo więcej się nie da.

Marek

W dniu 2022-09-10 o 07:42, Szymon pisze:
Ciekawe czy i gdzie jest możliwość opuszczenia spreadu do 1grosza przy
obrocie za 1mln PLN.
P.S. cały czas wkurzony jestem na podatek od dodatkowych dochodów 30% od
zysków z tytułu dodatnich różnic kursowych. Może ukryć taki dochód z
kantoru internetowego? Wcale nie jest to dochód różny w stosunku do
dochodów opodatkowanych podatkiem Belki 19% do poziomu 1mln rocznie.
Rynek regulowany, kantor , więc nie rozumiem koniecznosci opłacania 30%
podatku od takich dochodów z tytułu zysku w kantorze przy wymianie walut.

Wojciech Bancer

On 2022-09-18, Marek <konsul...@o2.pl> wrote:

[...]

> P.S. cały czas wkurzony jestem na podatek od dodatkowych dochodów 30% od
> zysków z tytułu dodatnich różnic kursowych.

A skąd to wziąłeś, pierwsze słyszę?

> [...]
> 1mln rocznie. Rynek regulowany, kantor , więc nie rozumiem koniecznosci
> opłacania 30% podatku od takich dochodów z tytułu zysku w kantorze przy

A jak to robisz jako firma?

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

cef

> On 2022-09-18, Marek <konsul...@o2.pl> wrote:
>
> [...]
>
> A skąd to wziąłeś, pierwsze słyszę?

Zajrzyj do wątku:
Zyski ze sprzedaży walut obcych w kantorze internetowym

Marek

W dniu 2022-09-18 o 19:31, cef pisze:
Dokładnie, wg prawa zyski z tytułu dodatnich zrealizowanych różnic
kursowych z tytułu wymiany walut obcych , wskakują w PIT-36 i wszystko
wchodzi w stawkę podatku 30%

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych potwierdzonym w treści
ustawy PIT handel walutami nie może być rozliczany 19% podatkiem PIT i
nie może być rozliczany w PIT-38. Nie jest to przychód z kapitałów
pieniężnych. Tak jak wskazałem jest to przychód z innych źródeł
opodatkowany skalą podatkową w PIT-36.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym za przychody uznaje
kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw
majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) ustawy. Z kolei na
podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 omawianej ustawy, za przychody z
kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych
instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przez pochodne instrumenty finansowe, zgodnie z definicją zawartą w art.
5a pkt 13 cyt. ustawy, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do pochodnych
instrumentów finansowych należy zaliczyć niebędące papierami wartościowymi:

a. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b. instrumenty rynku pieniężnego,

c. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową,
inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier
wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny
instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są
wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową
oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar
i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane
przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne,
których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez
dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym
lub w alternatywnym systemie obrotu,

f. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym
systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz
inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar,
które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do
celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów
finansowych,

g. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h. kontrakty na różnicę,

i. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp
procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian
klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek
inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są
wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez
rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego
rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw,
zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości
innych pochodnych instrumentów finansowych.

Na podstawie powyższego przepisu można skonstatować, że pochodny
instrument finansowy to prawo majątkowe, którego cena rynkowa zależy
bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości np. akcji, obligacji,
kwitów depozytowych, oraz inne prawa majątkowe, których cena rynkowa
bezpośrednio lub pośrednio zależy od kształtowania się ceny rynkowej
walut obcych lub od zmiany wysokości stóp procentowych. Waluta co
oczywiste prawem majątkowym nie jest, może być co najwyżej traktowana
jako instrument bazowy do rozliczania prawa majątkowego, które
przysługuje danemu podatnikowi.

Waluty nie stanowią zatem w żadnym wypadku pochodnego instrumentu
finansowego. W art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy waluty nie zostały
wymienione wśród licznego katalogu jako pochodne instrumenty finansowe.

Marek

> A jak to robisz jako firma?

Ja nie prowadzę działalności , pracuję i dostaję PIT-11 od pracodawcy.
Muszę więc w PIT-36 wrzucić dochody z pracy etatowej i dodać dochody z
dodatnich zrealizowanych różnic kursowych z wymiany walut obcych i
opodatkować to stawką 30%. Średnio mi się to uśmiecha.

cef

W dniu 2022-09-18 o 21:11, Marek pisze:
Na pewno z różnic czy z zarobku ze sprzedaży/kupna?

Możesz zaryzykować :-)
Ja mam róznice z działalności i wyliczam i uwzględniam - raz mi wychodzi
na plus a raz na minus, ale jak kiedyś US się zainteresował jak to wyliczam,
pokazałem taki zeszyt z bazgrołami (które rozumiem tylko w miesiącu, w
którym
to obliczam) i powiedziałem, że jak chcą to niech sobie wezmą wyciągi
i przeliczają. Dwa razy się przymierzali, bo widać, że ich temat
interesował,
ale skoro sumarycznie opłacam jakieś tam podatki, to uznali, że nie ma
czego szukać albo sie nie opłaca.
Więc może im się nie opłacać.

Marek

W dniu 2022-09-18 o 21:46, cef pisze:
Podatek należy się od zrealizowanych różnic kursowych stanowiących
dochód podatkowy. Czyli od sprzedanych z zyskiem walut i zrealizowanym
zyskiem w walucie bazowej czyli PLN:)) Ciekawe czy i kiedy skarbówka
wejdzie w posiadanie i kalkulowanie należnych podatków od transakcji w
kantorach internetowych
Co ciekawe, gdybym trzymał np. USD które zyskało na wartości w stosunku
do PLN i nie wymieniał z zyskiem na PLN, a jedynie wydał te zyskowne USD
- to nie musiałbym naliczać podatku.

cef

W dniu 2022-09-18 o 22:44, Marek pisze:
To akurat nie jest ten przypadek.
Ty masz zysk z handlu walutą a nie róznice kursowe.

ąćęłńóśźż

Na lotnisku za granicą właśnie tam chciałem wymieniać miejscowe na złotówki (przy powrocie, zapamiętując kursy z przylotu) bo mieli
rewelacyjny kurs wynikający z dużej podaży złotówek od naszych przylatujących rodaków.
Więc i teoretycznie i praktycznie kurs średni [ich] centralnego banku może się znaleźć poza widełkami kantoru np. lotniskowego.
Kantory były dwa, z nieznacznie różnymi kursami, obydwa należące do jakichś większych instytucji.

-----

ąćęłńóśźż

Coś mi się wydaje, że PeKaO ( a na pewno PeKaO BH) rżnie podobnie walutowców do dzisiaj: inny spread na kupnie a inny na sprzedaży.

-----

Wojciech Bancer

Bardziej mi chodzi skąd jest "30%", (a nie 12%/32%/36%).

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

cef

Ja od razu pomyślałem, że chodzi o skalę i te 30% jest takie
symboliczne, że więcej niż jakiś ryczałt kilka procent.
(a może uwzględnił już zdrowotną od tego dochodu
i średnio tyle mu wyszło)

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 19 września 2022 o 07:34:12 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):

> [...]
> Kantory były dwa, z nieznacznie różnymi kursami, obydwa należące do jakichś większych instytucji.

Napisz, za jaką to było granicą, zamiast znów się bałwanić.
Chyba że to białoruś czy rosja, że się wstydzisz.
A np. z Turcji nie wolno (a przynajmniej nie wolno było w 2013) wywozić lir w gotówce.

Wojciech Bancer

On 2022-09-19, cef <cez...@interia.pl> wrote:

[...]

> Ja od razu pomyślałem, że chodzi o skalę i te 30% jest takie
> symboliczne, że więcej niż jakiś ryczałt kilka procent.
> (a może uwzględnił już zdrowotną od tego dochodu
> i średnio tyle mu wyszło)

Nie lubię przypuszczać w prawie podatkowym, dlatego dopytałem
(i nadal czekam na odp.) :)

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

J.F

Tak calkiem, czy powyzej jakiejs kwoty?

Bo tak nie bardzo sobie wyobrazam - turysta mial wszelkie drobne
wymienic, czy do kosza na granicy wrzucic?

J.

Szymon

> [...]

> Co ciekawe, gdybym trzymał np. USD które zyskało na wartości w stosunku
> do PLN i nie wymieniał z zyskiem na PLN, a jedynie wydał te zyskowne USD

Gdybyś wymienił i wydawał USD bez wyjścia do PLN to od całości nie
musiałbyś płacić podatku.

Marek

W dniu 2022-09-19 o 16:07, Szymon pisze:
Tyle że byłoby to trudne. Samochód czy dom w Polsce raczej za dolary nie
kupię.

Wojciech Bancer

On 2022-09-18, Marek <konsul...@o2.pl> wrote:

[...]

> [...]
> dodatnich zrealizowanych różnic kursowych z wymiany walut obcych i
> opodatkować to stawką 30%. Średnio mi się to uśmiecha.

No ale nie ma takiej stawki (30%) na PIT-36, więc dociekam skąd ten
próg.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

J.F

Czemu nie?
Wraca stare ... moze sie okazac, ze za zlotowki nie kupisz :-)

Tylko czy notariusz nie bedzie gdzies musial wartosci w PLN podac?
I prosta droga do domiaru :-)

J.

Szymon

W dniu 2022-09-19 o 18:45, Marek pisze:
Chodzi o to, abyś nie przejmował się czy te dolary to są "zyskowne" czy
pochodzą z kapitału. W obu przypadkach - wedle mojej wiedzy - wydane USD
nie podlegają opodatkowaniu.

Marek

Daj mi chwilkę, muszę przeanalizować PIT-36 bo dotychczas inny
wypełniałem mając tylko dochody z pracy etatowej i osobno PIT-8C chyba z
dochodów kapitałowych (giełda) . Wg moje wiedzy w PIT-36 bedę musiał
zsumować przychody i koszty uzyskania z pracy etatowej wraz z
przychodami kosztami ich uzyskania z wymiany walut w kantorze
internetowym. Stąd będzie nie 19% tylko chyba 30-32% od nadwyżki ponad
próg -zgodnie ze skalą podatkową.

Marek

W dniu 2022-09-20 o 09:58, Szymon pisze:
Czyli jeśli kupuję w grudniu samochód z salonu w Polsce, to może zapytać
dealera czy przyjmie USD zamiast PLN ? Uniknę podatku który musiałbym
zapłacić przy wymianie USD na PLN (zyskownej wymianie z kursem S wyższym
niż kursie K) .

Dawid Rutkowski

Ciekawe zagadnienie.
Robisz SWIFT z konta dolarowego, suma w dolarach, na konto złotówkowe odbiorcy.
Pomijając póki co, czy się opłaci (marny kurs docelowego banku, opłata SWIFT) i jak trudno będzie uzyskać doceliwą kwotę w PLN - to kto w tej sytuacji "wymienia walutę" (i ew. podlega opodatkowaniu) - nadawca, bank czy odbiorca?

Wojciech Bancer

On 2022-09-21, Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

[...]

> [...]
> "wymienia walutę" (i ew. podlega opodatkowaniu) - nadawca, bank czy odbiorca?

Technicznie wymienia odbiorca, ale nie bardzo widzę gdzie tu widzisz dochód na
kursie.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Szymon

> [...]
> dealera czy przyjmie USD zamiast PLN ? Uniknę podatku który musiałbym
> zapłacić przy wymianie USD na PLN (zyskownej wymianie z kursem S wyższym

Jeśli od dilera poza PL to OK. Jeśli transakcja ustawiona celowo pod
kątem unikania opodatkowania - myślę, że się nie wybronisz.

Płatność za pizzę w BTC podlega opodatkowaniu właśnie po to, aby uniknąć
celowego mataczenia.

Marek

W dniu 2022-09-21 o 21:50, Szymon pisze:
Jak mi Skarbówka da narzędzie do wyliczenia zysków przy płaceniu
zyskującą walutą, to mogę płacić:) Na piechotę nie chce mi się liczyć
ani urzędnikowi skarbowemu także na rękę nie będzie.

Dawid Rutkowski

No właśnie o to chodzi, że jeśli "wymienia odbiorca" (choć ja raczej bym wskazał bank - ale ważne, że nie nadawca) to nikt nie ma "dochodu na kursie" - a w szczególności nadawca, który wcześniej kupił te dolary za złotówki.

Marek

No właśnie, czy płacąc dolarami w Polsce dilerowi samochodowemu muszę
policzyć ile zyskałem na tych dolarach w stosunku do PLN ?Czy diler
samochodów zagranicznych w Polsce może przyjąć dolara jako zapłatę za
zakup samochodu w Polsce?

Dawid Rutkowski

środa, 21 września 2022 o 21:51:26 UTC+2 Szymon napisał(a):

> Jeśli od dilera poza PL to OK. Jeśli transakcja ustawiona celowo pod
> kątem unikania opodatkowania - myślę, że się nie wybronisz.

A jeśli zapłaci za ten samochód kartą "podłączoną" do konta dolarowego (np. debetówka citka)?
Inna kwestia czy u tych dilerów można już płacić kartą (i ew. jaki debetówka citka ma limit dzienny, do bankomatu 25k PLN lub równowartość w EUR, USD i chyba nawet CHF)?

Dawid Rutkowski

środa, 21 września 2022 o 21:51:26 UTC+2 Szymon napisał(a):

> Płatność za pizzę w BTC podlega opodatkowaniu właśnie po to, aby uniknąć
> celowego mataczenia.

Jest to w jakiś sposób realizowane w praktyce czy tylko piękna teoria?
I w ogóle gdzie tego szukać w prawie?

Marek

W dniu 2022-09-21 o 18:46, Marek pisze:
A więc tak: PIT-36 , część E pkt1. z pracy etatowej, a punkt 11 dochody
pozostałe -i tu z tytułu wymiany walut . To muszę podsumować i
opodatkować wg skali podatkowej na 2022 rok.

Marek

Mam odpowiedź od prawnika na zadane pytanie:
A czy mogę w Polsce opłacić zakup samochodu osobowego dolarami w celach
prywatnych jako osoba fizyczna ? Chodzi o zakup samochodu osobowego na
użytek własny od dilera samochodów w Polsce. Czy wydatkowane w ten
sposób dolary również trzeba rozpatrywać pod względem ewentualnych
dochodów z tytułu różnic kursowych? Kupiłem dolara za 4,30, trzymam go
rok i opłacam zakup sachochodu za posiadane USD na konto dilera .

To nie są rożnice kursowe. W takim przypadku nie powstaje przychód
podatkowy. Przychód powstaje w momencie handlu walutami a nie w momencie
kupowania towarów za waluty.

Dawid Rutkowski

Prawnik 24/7? ;>
Pytania jeszcze:
- czy diler zechce - i czy w ogóle mu wolno - podać cenę w $?
- jak wystawi fakturę?
- czy ma konto $?
- a jak nie ma, to czy przelew z konta $ kupującego na konto PLN dilera to będzue zapłata w $ czy w PLN?

To przelew.

A przy płaceniu kartą podłączoną do konta w $ za towary wyceniane w złotówkach (i cena wbijana w terminal w PLN) też jest pytanie, kto sprzedaje te dolary - klient, bank, organizacja?
It is loading more messages.