no to GNB nam się kończy...

Robert_DF

Sep 30, 2022, 3:47:33 AMSep 30
czyżby podzielił los Idea Banku?

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
robertsierant.pl

Alf/red/

Sep 30, 2022, 4:04:02 AMSep 30
W dniu 30.09.2022 o 09:47, Robert_DF pisze:
> czyżby podzielił los Idea Banku?

Dokładniej to
https://www.bfg.pl/bfg-rozpoczal-przymusowa-restrukturyzacje-getin-noble-bank-s-a-ktorego-dzialalnosc-zostanie-przeniesiona-do-wspolnego-banku-bfg-i-systemu-ochrony-bankow-komercyjnych-utworzonego-przez-osiem-bankow/

i będzie VeloBank.
Kredyty należy spłacać :)
Kredyty indeksowane nie są przenoszone.

--
Alf/red/

Marek

Sep 30, 2022, 4:25:05 AMSep 30
W dniu 2022-09-30 o 10:03, Alf/red/ pisze:
A co z depozytami powyżej 100.000 EUR? Bankomaty i placówki są czynne :

30 września 2022 r. (piątek) - wszczęcie przymusowej restrukturyzacji -
obsługa klientów bez zmian. Działają karty, bankomaty, bankowość
elektroniczna, mobilna i placówki Getin Noble Banku;

1-2 października 2022 r. (sobota, niedziela) - klienci obsługiwani bez
zmian, działają karty, bankomaty, bankowość elektroniczna, mobilna oraz
te placówki, które są otwarte w weekendy;

3 października 2022 r. (poniedziałek) - SOBK obejmuje 49 proc. akcji
utworzonego przez Fundusz Banku BFG S.A., pozostałe 51 proc. ma BFG.

3 października 2022 r. - przeniesienie działalności (z wyłączeniami)
Getin Noble Banku - obsługa klientów bez zmian, klienci Getin Noble Bank
S.A. z kredytami walutowymi są obsługiwani przez Bank BFG S.A.

J.F

Sep 30, 2022, 4:25:05 AMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 09:47:31 +0200, Robert_DF wrote:
> czyżby podzielił los Idea Banku?

Chyba nie calkiem, bo utworzono bank nowy.
Tak zrobiono swego czasu z PBS, powstal bodajze
https://www.banknowy.pl/

ktory potem BFG sprzedal WBS i innym.

A teraz ... zabraklo chetnego na przejecia ryzyka kredytow frankowych?
Czy po prostu za duzy tort w tych trudnych czasach?

Tak czytam
https://www.bfg.pl/bfg-rozpoczal-przymusowa-restrukturyzacje-getin-noble-bank-s-a-ktorego-dzialalnosc-zostanie-przeniesiona-do-wspolnego-banku-bfg-i-systemu-ochrony-bankow-komercyjnych-utworzonego-przez-osiem-bankow/

dzialalnosc przeniesiona do "Banku BFG S.A."
"którego właścicielem od 3 października będzie obok Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego (BFG) także System Ochrony Banków Komercyjnych S.A.
(SOBK), utworzony przez osiem największych banków komercyjnych
działających w Polsce (Alior Bank S.A., Bank Millennium S.A., Bank
Pekao S.A., BNP Paribas Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A., mBank
S.A., Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., Santander Bank
Polska S.A)."

Kiedy ten bank utworzyli? Wczoraj, dzisiaj, czy rok temu i czekal w
gotowosci? Bo skad ten nowy bank ma kapital?
BFG mogl zainwestowac swoje srodki ...
"Na przeprowadzenie procesu przymusowej restrukturyzacji w zakresie
przeniesienia działalności Getin Noble Bank S.A. oraz zapewnienia
nieprzerwanej obsługi klientów Getin Noble Bank S.A. i bezpieczeństwa
ich środków przeznaczono kwotę 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia, z
czego 6,87 mld pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to
zaangażowanie środków SOBK. Wsparcie to stanowi znaczne wzmocnienie
wspólnego banku."

ale brzmi to troche dwuznacznie. Te 10mld zainwestowano w nowy bank,
czy zarezerowowano, czy jeszcze co?

No coz - GNB sie likwidacja nalezala od lat. Aczkolwiek dobily go
wakacje kredytowe, i frankowicze.

KNF przy okazji przywalila Czarnieckiemu 20mln kary, za
"niezrealizowanie zobowiazania inwestorskiego z 2011".
Moze tez mu sie slusznie nalezaly. Teraz juz jest uwolniony od
interesow w Polsce, moze sobie inwestowac na Kajmanach.

Ale nowa sytuacja jest IMO dziwna troche ... nowy bank sie uwolnil od
obligacji, ale juz ich nieduzo zostalo. Mld sie chyba nie uzbiera.
Przejał ryzyko frankowe, jak rozumiem.
Ale co - nowy zarzad bedzie dbal o rozwoj? Czy szukal inwestora?

Bo coz ... jedna droga rozwoju wydaje mi sie w miare prosta.
Wysokie lokaty won, deponenci won, personel won, zostawiamy tylko
kredyty. Pieniadze brakujace bank pozyczy w NBP, NBP zysk przekaze
rządowi, ile wyjdzie na koncu sie zobaczy - ale zyski BFG chetnie
przytuli, a ewentualne straty ... pokryja inne banki :-)

J.

Marek

Sep 30, 2022, 5:49:36 AMSep 30

> A co z depozytami powyżej 100.000 EUR? Bankomaty i placówki są czynne :

Jest JASNY KOMUNIKAT.
“Przymusowa restrukturyzacja pozwala ochronić wszystkie depozyty
klientów w kwocie 39,5 mld zł, łącznie z 3,5 mld zł depozytów, które nie
mogłyby zostać wypłacone w ramach gwarancji BFG w przypadku upadłości.”

J.F

Sep 30, 2022, 7:41:56 AMSep 30
No no, ciekawe.
Byli tacy odwazni?

A co by bylo w przypadku upadlosci, jakbym mial depozyt i kredyt?

J.

Robert_DF

Sep 30, 2022, 7:51:53 AMSep 30
W dniu 30.09.2022 o 13:41, J.F pisze:

> A co by bylo w przypadku upadlosci, jakbym mial depozyt i kredyt?
>

> J.
kredyt musiałbyś spłacać nadal a depo dostałbyś z BFG (jeżeli mieliby
tyle kasy)

tutaj nie ma konpensaty per saldo

J.F

Sep 30, 2022, 8:16:15 AMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 13:51:45 +0200, Robert_DF wrote:

> kredyt musiałbyś spłacać nadal a depo dostałbyś z BFG (jeżeli mieliby
> tyle kasy)
> tutaj nie ma konpensaty per saldo

Zakladajac ze depozyt przekraczalby 100k euro, dostalbym z BFG tylko
czesc, a co z reszta? Kompensata z kredytem, czy przepadlo ?

J.

Robert_DF

Sep 30, 2022, 8:22:47 AMSep 30
W dniu 30.09.2022 o 14:16, J.F pisze:

> Zakladajac ze depozyt przekraczalby 100k euro, dostalbym z BFG tylko
> czesc, a co z reszta? Kompensata z kredytem, czy przepadlo ?
>
> J.

nie ma żadnej komenpsaty z kredytem, ochrona depo tylko do 100k Euro,
zgodnie z zasadami działania BFG

Dawid Rutkowski

Sep 30, 2022, 8:38:35 AMSep 30
piątek, 30 września 2022 o 14:22:47 UTC+2 Robert_DF napisał(a):

> nie ma żadnej komenpsaty z kredytem, ochrona depo tylko do 100k Euro,
> zgodnie z zasadami działania BFG

Kompensaty z kredytem BFG nie załatwi, ale jednak mimo wszystkto bank za depozyt (w całości, czy pozostaje odpowiedzialność wobec klienta w kwocie depozyt-100k euro, a wobec BFG 100k euro) dalej odpowiada.
Oczywiście jest to już odpowiedzialnośc typu "pewne jak w radzieckim banku, nie przepadnie ci, ale i nie dostaniesz",
ale wg mnie kompensacja zobowiązań jest jak najbardziej możliwa, jeśli nie polubownie z syndykiem
to na pewno w sądzie.

J.F

Sep 30, 2022, 8:40:35 AMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 14:22:42 +0200, Robert_DF wrote:

> nie ma żadnej komenpsaty z kredytem, ochrona depo tylko do 100k Euro,
> zgodnie z zasadami działania BFG

No tak, ale jak BFG w imieniu banku wyplaci mi 100k euro, a na koncie
bylo wiecej, powiedzmy 150k, to bank jest mi jeszcze winny 50k.

I na ogolnych zasadach bylaby jakas kompensata, ale moze w bankach
upadlosc inaczej wyglada.

A tu jak widac w ogole inna metoda, wywlaszczyli tylko Czarnieckiego,
innych akcjonariuszy, i posiadaczy obligacji.

J.

Dawid Rutkowski

Sep 30, 2022, 9:14:54 AMSep 30
piątek, 30 września 2022 o 10:04:02 UTC+2 Alf/red/ napisał(a):

> i będzie VeloBank.

Ciekawe, skąd wzięli tą nazwę - choć podejrzewam, że mógł ją wymyślić niezły jajcarz.
Velo to francusku rower - więc był getin, zwany getoutem - no to teraz getout na rowerze ;>
Albo tak jak podobno było w Nowej Hucie z pomnikiem Lenina - pewnego dnia
miał obok rower, przewieszone stare buty i napis: "Towarzyszu Lenin - wsiadaj
na rower, wkładaj buty i uciekaj (lub dosadniej) z Nowej Huty!".
Czyżby pisiory w ten sam deseń odezwały się do LCz?

Ale operacja niezła - 10mld (miliardów!) podobno bezzwrotnego wsparcia,
6,5MM z BFG (to być może połowa jego zasobów, IIRC, choć może wg danych sprzed kilku lat)
3,5MM z tej nowej firmy, co zmusili do założenia 8 banków (ciekawe, czemu odpuścili citkowi,
on się tak, przynajmniej wg danych z 2016, plasuje wg aktywów w połowie między aliorem
a ligą popierdółek) - choć ogólnie pewnie będzie tak, że to właśnie banki będą musiały
z tych 10MM wyskoczyć, póki co z 1/3 od razu, a 2/3 może rozłożą im na kilka lat.
Ciekawe czy równocześnie będą im przekazywane kolejne akcje tego velobank SA d. bank bfg sa
(hmm, ciekawe, trzymali sobie taką zamrożoną spółkę akcyjną "tak na wszelki wypadek"?
ogólnie też niezłe miejsce na parę nieźle opłacanych fuch dla pisiorów)?
Czy też póki co banki są na plusie - bo wkładają 1/3, a dostają 49% akcji - ale wkrótce będą
na minusie, bo włożą 100%, a akcji dalej będzie 49% - a pozostałe 51% sobie ktoś na lewo sprzeda...

J.F

Sep 30, 2022, 10:24:42 AMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 06:14:52 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> Ciekawe, skąd wzięli tą nazwę - choć podejrzewam, że mógł ją wymyślić niezły jajcarz.
> Velo to francusku rower - więc był getin, zwany getoutem - no to teraz getout na rowerze ;>

BNP zainteresowany przejeciem?

> [...]
> z tych 10MM wyskoczyć, póki co z 1/3 od razu, a 2/3 może rozłożą im na kilka lat.

Strate BFG trzeba bedzie uzupelnic.

Ale ... nie znam szczegołów, ale wydaje mi sie, ze to troche inaczej
wygląda formalnie.

-dzialalnosc GNB przeniesiono do nowego banku, nazwijmy go Velo,
-do tego Velo trafi, albo juz trafilo, te 10mld,
-GNB mial kapitaly wlasne w okolicach zera ostatnio,
-na umorzeniach obligacji zyskaja jeszcze z kilkaset mln,
byc moze cos jeszcze na innych zobowiazaniach.

No i beda BFG i SOBK mialy udzialy w banku o ~11 mld kapitale wlasnym.
To moga wykazac jako aktywa :-)

- w toku dalszej dzialalnosci Velo moze wypracowac zysk. Kapital
bedzie rosł.

- Velo bedzie mozna sprzedac, i pieniadze odzyskac. Moze nawet z
jeszcze wiekszym zyskiem. Albo powolutku sprzedawac akcje na gieldzie.

-moze tez zajsc potrzeba zwrotu kredytow frankowych, a w zasadzie to
niemal na pewno zajdzie ... i jak wtedy kapitaly stopnieją, to wtedy
bedzie to pomoc bezzwrotna :-)

Tylko ze kredytow walutowych nie przeniesli - cos mi sie wydaje, ze
frankowicze figę zobaczą od syndyka :-)

> Ciekawe czy równocześnie będą im przekazywane kolejne akcje tego velobank SA d. bank bfg sa
> (hmm, ciekawe, trzymali sobie taką zamrożoną spółkę akcyjną "tak na wszelki wypadek"?

Patrzac na ostatnie lata - bylby sens trzymac. I to moze nie jedną.
Ale moze nie trzymali, tylko na szybko zawiazali?

Ktos zna KRS czy NIP ?

O sa trzy:

0000783830 PIERWSZY BANK BFG SPÓŁKA AKCYJNA W LIKWIDACJI
zalozony 04.2019, wykreslony 17.02.2022
0000825574 DRUGI BANK BFG SPÓŁKA AKCYJNA W LIKWIDACJI
zalozony 01.2020, wykreslony 21.02.2022

0000991173 BANK BFG SPÓŁKA AKCYJNA
zalozony 09.09.2022. Tzn wpisany, bo zalozony 05.09.2022,
kapital zakladowy 25 mln,

> ogólnie też niezłe miejsce na parę nieźle opłacanych fuch dla pisiorów)?

Niby tak, ale jak widac - moze byc potrzebny taki bank.
A nawet kilka.
A fuchy ... kto wie - moze wynagrodzenie symboliczne, albo
wynagrodzenie zgarnia BFG, wyplacając ludziom pensje czy tam
wynagrodzenie.

> Czy też póki co banki są na plusie - bo wkładają 1/3, a dostają 49% akcji

No, mocny plus. A dla BFG strata?

Ale jakby nie poszly na wspolprace - to by BFG oglosil zrzutke,
i bylaby to dla bankow czysta strata. A teraz maja jakies aktywa,
przynajmniej na razie.

>- ale wkrótce będą
> na minusie, bo włożą 100%, a akcji dalej będzie 49% - a pozostałe 51% sobie ktoś na lewo sprzeda...

Dlaczego by mieli wlozyc 100%?

Poza tym po uwolnieniu od frankow to moze byc dobry interes - pozyczą
mu pieniadze na 7%, i zgarną zysk.

Hm ... jeszcze SN sie wypowiedzial o rozłącznosci roszczen - znaczy
sie syndyk bedzie sie domagal zwrotu kwoty kredytu, przez komornika w
razie potrzeby, a raty zwroci po rozliczeniu calosci :-)
Cos mi sie widzi, ze to moze byc niezly bat na frankowiczow,
banki sa za, choc to tylko na frankowiczow z Getinu :-)

Frankowicze od razu powinni wnioskowac o przedawnienie roszczen?
g* dostaną, ale sie od kredytu uwolnią.
Tyle, ze akurat to sie innym bankom nie spodoba, bo jak sie ustali
taka linia orzecznictwa, to banki dostaną po d*, a one wyplacalne.

No coz - na stronie GB ciagle lokata 8% ... ciekawe co bedzie w
poniedzialek.

J.

J.F

Sep 30, 2022, 10:40:04 AMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 16:24:17 +0200, J.F wrote:

> BNP zainteresowany przejeciem?

P.S. Velobank.com jest. Gdzies z Kaliforni.
Sa zainteresowani wejsciem na polski/europejski rynek?

J.

Dawid Rutkowski

Sep 30, 2022, 11:48:58 AMSep 30
piątek, 30 września 2022 o 16:40:04 UTC+2 J.F napisał(a):

> P.S. Velobank.com jest. Gdzies z Kaliforni.
> Sa zainteresowani wejsciem na polski/europejski rynek?

Jeszcze się okaże, że trzeba będzie im zapłacić za naruszenie znaku.
Oczywiście ktoś zaraz nieźle przytuli za "rebranding" getoutu na velobank,
a potem znów ktoś będzie mógł przytulić za rebranding velobanku na coś innego.

Zaś co do tego velo - ciekawe, piszą, że można założyć USAńskie konto zanim się tam
pojedzie - no ale póki co jedynie na chiński dowód (kurtałka, ile to w takim razie kitajców tam studiuje,
a najlepsze uczelnie przecież wszystko prywatne, więc nawet zakazać nie można, no. ew zakazać
wydawania wiz, ale tego chyba rząd USA też tak po prostu nie może bez wojny, choć tam jakiś
"alien act" jeszcze obowiązaju, ale chyba tylko "enemy alien act") no i ew. tajwański.
Coś jeszcze o indyjskim piszą, ale z zastrzeżeniami dziwnymi.
Cóż poradzić, my to środkowa Azja - chociać dudeł siedział na pogrzebie królowej przed bidenem ;>

Wracając do getoutu - ciekawe swoją drogą, co będzie z tym ich wannabe "private bankingiem" - w idei
sobie popróbowałem, nawet fajnie było, i kolacyjki z dobrym wykładowcą (opowiadał anegdoty),
na szczęście (i to spore, bo pole minowe niezłe) nie dałem się namówić na żadne "produkty".

Ale tak bardzo w goutoucie "private" widać nie było, bo z 39,5MM depozytów tylko 3,5MM nie podlegało
gwarancjom BFG.
Swoją drogą ciekawe, kto tam kasę trzymał, choć obecnie na te 7-8% to nie mieli dużej
konkurencji, chyba tylko ing i milek - i to tak "do 200k" (milek obecnie do 400k - ciekawe, czy
przygotowali się na uciekinierów z getoutu), "nowe środki" i "na 2 miesiące".

Zobaczymy jeszcze, ile tak naprawdę tam zostanie, bo przejęcie jest na koniec dnia dostarczenia decyzji,
czyli na koniec dzisiejszego dnia - a serwery getoutu aż się gotują, ciekawe, czy KIR ogłosi
dzień dzisiejszy rekordowym w ELIXIRze - i czy uda się przeprowadzić rozrachunek w NBP
po takiej sesji - konta źródłowego może nie styknąć...

I ciekawostka prawno-księgowa - z powodu umorzenia obligacji kapitał zakładowy getoutu osiągnie o północy okrągłe 0zł.
Ciekawe, czy tak w ogóle można (jak widać można, więc może pytanie, czy wolno - ale skoro wolno
przesunąć wybory wbrew konstytucji to czego nie wolno?)?

Inna fajna rzecz, jaką można wyczytać w KRS, to to, że getout to nie jest jednak
d. wschodni bank cukrownictwa - widać mieli dosyć, że im to ciągle wypominali (i od buraków wyzywali,
a to przecież taki private banking ;), i to w końcu w 2012 zamknęli - a taki miał ładny KRS 18507 ;>
Obecny getout to jest "drugi" "getin noble bank sa" - wcześniej allianz bank, KRS 304735.
Nie ma też getin banku, d. górnośląski bank gospodarczy, KRS 27116, zniknął w 2010.

J.F

Sep 30, 2022, 3:31:49 PMSep 30
On Fri, 30 Sep 2022 08:48:57 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
> a potem znów ktoś będzie mógł przytulić za rebranding velobanku na coś innego.

Bardzo mozliwe, ale tak bezczelnie?
A lepszej nazwy nie mozna bylo wymyslec?

No chyba, ze chodzi o to, aby TVP zarobila na reklamach :-)

> Zaś co do tego velo - ciekawe, piszą, że można założyć USAńskie konto zanim się tam
> pojedzie - no ale póki co jedynie na chiński dowód (kurtałka, ile to w takim razie kitajców tam studiuje,

Podobno sporo. Tzn jakos tam procentowo, bo coz to jest jak na Chiny
:-)

> [...]
> "alien act" jeszcze obowiązaju, ale chyba tylko "enemy alien act") no i ew. tajwański.

Ale chyba wcale nie chca zakazywac wiz, przynajmniej na razie ..

> [...]
> na szczęście (i to spore, bo pole minowe niezłe) nie dałem się namówić na żadne "produkty".

Bedzie nowy zarzad i bedzie mial nowe pomysly.
W tym byc moze nacisk na cięcie kosztow.

A moze nawet na pozbycie sie klientow - zostawi sie tylko kredyty.

> Ale tak bardzo w goutoucie "private" widać nie było, bo z 39,5MM depozytów tylko 3,5MM nie podlegało
> gwarancjom BFG.

Klienci moze nieglupi i wiecej nie ryzykowali.

> [...]
> przygotowali się na uciekinierów z getoutu), "nowe środki" i "na 2 miesiące".

Alior, mbank ...

> [...]
> dzień dzisiejszy rekordowym w ELIXIRze - i czy uda się przeprowadzić rozrachunek w NBP
> po takiej sesji - konta źródłowego może nie styknąć...

Na czym moze im zalezec - z kredytow jest zysk, z innych klientow nie.

> [...]
> przesunąć wybory wbrew konstytucji to czego nie wolno?)?

Ksiegowo to tez mi sie wydaje dziwne - obligacje powinny wystepowac po
stronie pasywow, ale pieniadze z nich po stronie aktywow.
Obligacje mogly byc zaliczane do funduszy wlasnych banku, ale przeciez
nie jako kapital zakladowy.

Chyba, ze operacja umorzenia obciaza kapital zakladowy.
Lub zakładowy z braku/wyczerpania innych kapitałów.
Ksiegowo moze i mozliwe, ale sensu w tym jakby za grosz.

Ale coz - przeciez nie chodzi o to, aby wych* obligatariuszy, a bank
stary na tym zarobil. Nowy/BFG ma zarobic - wiec trzeba jakos
zaksiegowac, zeby Czarniecki stracil :-)

> [...]
> Nie ma też getin banku, d. górnośląski bank gospodarczy, KRS 27116, zniknął w 2010.

O ile pamietam, to tam bylo tego wiecej.
Getin Bank, Getin Noble Bank, Getin Holding.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Getin_Bank

zakupy, przejecia, fuzje, zmiany nazwy ..

J.

Robert_DF

Sep 30, 2022, 4:29:07 PMSep 30
W dniu 30.09.2022 o 14:40, J.F pisze:

> No tak, ale jak BFG w imieniu banku wyplaci mi 100k euro, a na koncie
> bylo wiecej, powiedzmy 150k, to bank jest mi jeszcze winny 50k.

tak, ale z czego odda?

pamiętam jak banki upadały w latach 90/2000

po dłuższym czasie BFG wypłacał, reszta przepadała, bo na tym co syndyk
odzyskał łapę położył ZUS, US itp...a dla tych najmniejszych już nic nie
zostało