Jak powstaje WIBOR?

_Master_

Czy to prawda że obecnie w Polsce wartość Wiboru określa się nie na
podstawie kosztów pożyczania pieniądza na rynku między bankowym tylko a
oparciu o symulacje lub zeznania banków il mniej więcej powinno to być?

A powodem jest WHOOOOJ pieniędzy w bankach i nie muszą pożyczać?

A jeśli tak dobrze by było ujawnić społeczeństwu kto wymyślił taką
"procedurę" i ją wylobbował...

A druga sprawa to dlaczego w Polsce banki pozwala się bankom na ZMOWĘ i
pożyczenie realnie TYLKO w oparciu o zmienne stopy procentowe?

Tyle jest programów publicystycznych w których nigdy nie można dojść do
sedna sprawy.

Czy w innych krajach też panuje bankowe ELDORADO a banksterka żeruje na
zubożeniu społeczeństwa?

_Master_

Banksterka przemilcza niewygodne fakty? ;;-)

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 18 kwietnia 2022 o 17:43:00 UTC+2 _Master_ napisał(a):
> Banksterka przemilcza niewygodne fakty? ;;-)

Konfituriarze nie przewidzieli?

_Master_

W dniu poniedziałek-18-kwietnia-2022 o 18:28, Dawid Rutkowski pisze:

> Konfituriarze nie przewidzieli?

A wiesz kto i kiedy wprowadził takie FASZYSTOWSKIE zapisy?

Dawid Rutkowski

O faszystowskich nie wiem.
wibor istnieje co najmniej od 2001 - tzn. tyle ma historia na bankier.pl
Wielu ludzi pospłacało już kredyty oparte o wibor.
I nagle konfiguracja coś odkrywa?
Koło też wymyślą?

Więc niech doczytają, że KNF nakazał bankom oferować stałe oprocentowanie na 5 lat.
Debile, co w czerwcu liczyły na niski wibor na wieki wieków, mogły wziąć też stałe i mieliby teraz 2 razy niższe odsetki.
Ale to były te same głąby co brały franki w szczycie.
Kupowały akcje banku śląskiego i bitcoiny na górce.

J.F

On Sat, 16 Apr 2022 12:17:40 +0200, _Master_ wrote:
> Czy to prawda że obecnie w Polsce wartość Wiboru określa się nie na
> podstawie kosztów pożyczania pieniądza na rynku między bankowym tylko a
> oparciu o symulacje lub zeznania banków il mniej więcej powinno to być?

https://wibor.pl/

"1. Codziennie o godzinie 11 dilerzy rynku pieniężnego przekazują
informację o proponowanej przez nich cenie pożyczek i kredytów dla
innych banków.
2. Po zebraniu wszystkich danych, agent kalkulacyjny, czyli firma,
której zadaniem jest podanie do publicznej wiadomości aktualnej stawki
WIBOR, w ciągu 5 minut ustala wartość wskaźników. Robi to, odrzucając
skrajne oferty – 2 najwyższe i dwie najniższe. Wartość WIBOR jest
średnią arytmetyczną środkowych ofert.

Co do zasady, w fixingu powinno brać udział co najmniej 10 banków.
Zdarza się jednak, że jest ich mniej, a wtedy zmianie ulegają zasady
ustalania WIBOR, w ten sposób, że: [...]"

Tylko jesli sie nie mylę, to ta oferta jest wiążąca to znaczy ze inny
bank moze skorzystac.
Zazwyczaj nie korzysta, ale może, wiec oferta powinna byc rynkowa.

> A powodem jest WHOOOOJ pieniędzy w bankach i nie muszą pożyczać?

A to swoja drogą.

Dawniej było cos takiego, jak bony pieniezne NBP,
zreszta nadal są
https://businessinsider.com.pl/gospodarka/makroekonomia/bony-pieniezne-a-bony-skarbowe-charakterystyka/vx9ldye
https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/dzienne/przetargi_na_bony.html

To są takie krótkotrwałe (2, 3, 7 dni) lokaty dla innych banków,
oprocentowane, i jak widac to ostatnio NBP jest sklonny przyjac
200mld, a banki kupuja ~170mld.
W styczniu bylo wiecej.

Tylko ... przetarg, ciekawe jak to rozumiec, szczegolnie ze jak widac
ofert NBP mniej niz chetnych.
Kupuja po cenie nominalnej z dyskontem, czyli na nominalne
oprocentowanie, czy jeszcze mniej?

https://inwestycje.pl/gielda/nbp-sprzedal-7-dniowe-bony-pieniezne-za-17394-mld-zl/
teraz 4.5% ...

https://inwestycje.pl/gielda/nbp-sprzedal-7-dniowe-bony-pieniezne-za-25217-mld-zl/
we wrzesniu 2021 0.1%

> [...]
> sedna sprawy.
>
> Czy w innych krajach też panuje bankowe ELDORADO a banksterka żeruje na

Jesli nie wieksze :-)

J.

_Master_

W dniu poniedziałek-18-kwietnia-2022 o 23:47, Dawid Rutkowski pisze:
Wyśmienicie mataczysz.

Problemem nie jest Konfederacja ani frankowicze ani koło.

Ludzie jak to ludzie zauważyli czym się różniły i nadal różnią kredyty w
Polsce i na świecie.

Jak banksterka przez tyle lat doiła Polaków.
Jeszcze przed pandemią banki w Polsce były bardziej dochodowe niż w
Niemczech

Teraz jest bankowe eldorado przez zmienne oprocentowanie.

putinowi zdrożała ropa a bankom wzrosły odsetki.

Przypominam. Banki w Polsce nie muszą sobie pozyczać pieniędzy aby dawać
kredyty. Mają gotówki whooooj. A ten wibor w chwili obecnej jest
dodatkowym zyskiem obliczonym czysto na oko. Tak jak SPREDY były dla
frankowiczów.
Taki sam mechanizm.

J.F

Nie gotówki, depozytów.

> A ten wibor w chwili obecnej jest
> dodatkowym zyskiem obliczonym czysto na oko. Tak jak SPREDY były dla
> frankowiczów.
> Taki sam mechanizm.

W zasadzie tak, ale wiesz - deponenci chcieliby jakies % od swoich
pieniedzy.
A jak Glapinski mowi "trudne czasy, pandemia, musimy tarcze
wprowadzic", to potem masz skutek - inflacja szaleje.

J.

Krzysztof Halasa

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

> Debile, co w czerwcu liczyły na niski wibor na wieki wieków,

Przecież WIBOR jest niski. Nawet bardzo niski.
--
Krzysztof Hałasa

_Master_

W dniu wtorek-19-kwietnia-2022 o 14:37, J.F pisze:
> Nie gotówki, depozytów.

Nie mają gotówki? Co Ty gadasz? Co Ty gadasz... ;-)

_Master_

> [...]
> A jak Glapinski mowi "trudne czasy, pandemia, musimy tarcze
> wprowadzic", to potem masz skutek - inflacja szaleje.

A jak kryzysy i pandemie i głupie rządy i jest taka drobna sugestia coby
banki te lokaty podniosły ...

To banku mówią nihoooojjaaa bo my sobie wyliczyliśmy wibor jest tyle i tyle.

J.F

Ale widzisz ...
-po ch*** maja banki podnosic oprocentowanie lokat, skoro maja nadmiar
pieniedzy od klientów ... i jak widac niedomiar kredytow,

-a NBP im pieniedzy nie pozyczy w razie potrzeby, na niziutki % ?

-a te kredyty, to na jaki % maja byc?
Bo bedą na wysoki, to bedziesz narzekał, ze Glapinski obniza stopy,
a banki stosują wysokie z sufitu :-)
Bedą na niski procent, a potem sie okaze, ze klienci depozyty
wycofaja, to co - bank ma doplacic do interesu?

Na razie to masz - KNF przymusil banki do oferowania kredytów o stałej
stopie, banki zaoferowały, klienci olali ... teraz moze sobie pluja w
brodę ... a jak to wyjdzie w okresie 5 lat, to nikt nie wie.

A w ogole dzialanie KNF ... ochrona klienta/konsumenta/obywatela,
czy ochrona bankow, a przede wszystkim dupochron ... teraz sie powie
złotówkowiczom "a mogliscie stałe raty wziąć" :-P

J.

J.F

ok, moze zle sie wyraziłem:
-maja troche gotówki w postaci banknotów i monet,
-maja sporo zapisów na kontach NBP, co w zasadzie jest równorzędne
z gotówką,

-ale znacznie wiecej maja zapisów na kontach klientów, po stronie
"depozyty".

Tak to jest - bank nie jest przechowalnią pieniedzy, bank jest
posrednikiem kredytowym.

J.

J.F

On Tue, 19 Apr 2022 15:14:30 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> Przecież WIBOR jest niski. Nawet bardzo niski.

W jakim sensie?
5.5% 3M, 6% 1R to niski, a nawet bardzo niski ?

J.

jureq

W dniu Tue, 19 Apr 2022 14:05:20 +0200, użytkownik _Master_ napisał:

> Jeszcze przed pandemią banki w Polsce były bardziej dochodowe niż w
> Niemczech

Gdzieś, kiedyś czytałem, że w zdrowej gospodarce przeciętny wzrost
dochodów banków powinien odpowiadać wzrostowi PKB. W Polsce banki
narzekają ma prawo, na podatki, na rząd. Każde nowe przepisy mają według
nich prowadzić do bankowej tragedii, ale jednocześnie już od wielu lat
przywykły do wzrostów dwucyfrowych i udaje im się je utrzymać nawet w
najtrudniejszych latach. A jak tam u nas wygląda wzrost PKB?

J.F

W rzadowej propagandzie?

Poza tym pamietaj, ze teraz banki maja nieciekawą sytuacje prawną
z uwagi na frankowiczów, ale też możliwosc manipulacji zyskiem -
założy sie rezerwe na ryzyko prawne i zysk z dwucyfrowego zrobi sie
przyzwoity, jednocyfrowy.

A kolejna sprawa ... jak kredyty sa oprocentowane na 10%, to sporo z
nich moze sie nie splacac, a bank sie utrzyma.
Jak to jest 2%, to juz trzeba kredytow mocno pilnowac.
A przeciez jeszcze są koszta działalnosci.

J.

_Master_

W dniu wtorek-19-kwietnia-2022 o 19:16, J.F pisze:
> aja nieciekawą sytuacje prawną
> z uwagi na frankowiczów,

Co Ty gadasz? Co Ty gadasz?

A to nie jest tak że jak sobie nagrabiły to teraz trzeba będzie płakać i
płacić.
Ale SPOKO mają z czego płacić -)

Z każdym rokiem ten ARMAGEDON jest mniej prawdopodobny.

J.F

On Tue, 19 Apr 2022 20:54:07 +0200, _Master_ wrote:

> Co Ty gadasz? Co Ty gadasz?
>
> A to nie jest tak że jak sobie nagrabiły to teraz trzeba będzie płakać i
> płacić.

Jak widac - nikt nie wie, czy trzeba bedzie placic, czy nie bedzie
trzeba :-)

> Ale SPOKO mają z czego płacić -)
> Z każdym rokiem ten ARMAGEDON jest mniej prawdopodobny.

I tak to jakos wyglada - frankowych kredytow coraz mniej,
jak sie jeszcze zniecheci ludzi, to spłacą i zapomną.
Albo z uwagi na inflacje to bedzie jakaś nieistotna częsc finansów
banku.

A wtedy moze zobaczysz prawdziwy zysk bankow ... albo z uwagi na
inflacje bedzie juz przyzwoity :-)

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> W jakim sensie?
> 5.5% 3M, 6% 1R to niski, a nawet bardzo niski ?

Przy przynajmniej kilkunastoprocentowej inflacji, z tendencją do
dalszego wzrostu? Jasne że tak.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

jureq <ju...@nowhere.no> writes:

> [...]
> przywykły do wzrostów dwucyfrowych i udaje im się je utrzymać nawet w
> najtrudniejszych latach. A jak tam u nas wygląda wzrost PKB?

Wzrosty są znacznie mniej ważne niż bezwzględna wysokość. Dokładnie tak
samo jest z PKB. Odbijanie się od dna jest łatwe, wyżej jest trudniej.
W przypadku m.in. banków korzystnym wskaźnikiem jest także przychód
(i dochód) w przeliczeniu na 1 klienta, oraz na 1 klienta danego
rodzaju.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

przy 300k kredytu na 20 lat, to juz jednak sa wysokie.
A 300k kredytu to teraz na mieszkanie nie starczy :-(

Inflacja, owszem, moze sytuacje uratowac, a nawet odwrocic,
ale trzeba sie wykłócic o podwyzkę :-)

J.

Krzysztof Halasa

> [...]

> A 300k kredytu to teraz na mieszkanie nie starczy :-(
>
> Inflacja, owszem, moze sytuacje uratowac, a nawet odwrocic,

To raczej oczywiste - w inflacji przecież nie chodzi o to, żeby ludzie
nic nie zarabiali (= nie płacili podatków, niczego nie kupowali itd.)
tylko o to, by "umorzyć" gotówkę będącą w obiegu (oszczędności
społeczeństwa). Przerabialiśmy to już np. za Jaruzelskiego.
--
Krzysztof Hałasa

Olin

Dnia Wed, 20 Apr 2022 15:15:41 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
> tylko o to, by "umorzyć" gotówkę będącą w obiegu (oszczędności
> społeczeństwa). Przerabialiśmy to już np. za Jaruzelskiego.

Z tamtych czasów zapamiętałem pojęcie "nawis inflacyjny".

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

pewno znowu coś ukradli."
Michaił Sałtykow Szczedrin

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Dawid Rutkowski

środa, 20 kwietnia 2022 o 15:29:23 UTC+2 Olin napisał(a):

> Z tamtych czasów zapamiętałem pojęcie "nawis inflacyjny".

To było co innego - nadwyżka drukowanej kasy, która nie miała pokrycia w produkowsnych towarach i usługach.
Nic dziwnego, że napędzało to inflację.
Wypisz wymaluj jak teraz.
Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.
Hmm, pytanie na ile nawis inflacyjny da się zrównoważyć obsługą laski - to w końcu też usługi...

Krzysztof Halasa

> [...]

> To było co innego - nadwyżka drukowanej kasy, która nie miała pokrycia w produkowsnych towarach i usługach.

No to jak to? :-)
Albo to samo albo nie. Moim zdaniem to było prawie to samo - różnica
była taka, że wtedy mniej produkowaliśmy (i gorszej jakości), oraz
praktycznie całe zadłużenie państwa było denominowane w walutach obcych.

> Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.

Trochę jednak produkujemy. Nie ma też sprzedaży za granicę(e) za wszelką
cenę. Ale są podobieństwa wyraźne.
--
Krzysztof Hałasa
Message has been deleted

J.F

On Wed, 20 Apr 2022 23:54:04 -0700 (PDT), Adam Sadowski wrote:
> Czuję że lokaty i KO oparte na wiborze długo nie poistnieją.

W zasadzie to od dawna były oderwane.

>U mnie 5,55% ale bank cichutko, jakby nie chciał aby ludzie wpłacali....

A co to za bank ?

J.

J.F

On Wed, 20 Apr 2022 06:55:42 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
> Nic dziwnego, że napędzało to inflację.
> Wypisz wymaluj jak teraz.
> Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.

Kwestia definicji.
Kafelki w łazience ułożyc ... ile kosztują kafelki, ile ułożenie?

Kupic od producenta telewizory, sprzedac 2x drozej ... to do jakiej
statystyki to wedruje?

Wyciac dla firmie budowlanej, albo dla produkcyjne elementy stalowe
"na laserze" ... to produkcja czy usługi?

A produkcję jeszcze mamy, choc jakos schowaną.

Zreszta zobacz na strukturę własnych wydatkow ... usługi bankowe
to moze byc poważna pozycja :-)

> Hmm, pytanie na ile nawis inflacyjny da się zrównoważyć obsługą laski - to w końcu też usługi...

W katolickim kraju ?? :-P

A poza tym co - panienki bedą za darmo pracować?

No ale jakby tak panstwo zatrudniło młode i ładne urzędniczki, ktore
udzielalby petentom konsultacji za urzędowe stawki, to może wszyscy
byliby zadowoleni :-)

J.

J.F

Polemizowalbym czy o to chodzi, tzn czy taki cel (czesto jednak
wlasnie taki jest), ale na pewno taki jest skutek.

Tylko ... czy w kapitalizmie przypadkiem na tym skutku nie zarabiaja
bankierzy,
a kredytobiorcy ... byli biedni i bedą biedni :-)

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Tylko ... czy w kapitalizmie przypadkiem na tym skutku nie zarabiaja
> bankierzy,
> a kredytobiorcy ... byli biedni i bedą biedni :-)

To ostatnie oczywiście tak, bo czemu nie.
Natomiast cel jest zupełnie inny - przejęcia jak największej części
własności (dużej formalnie, a jeszcze większej nieformalnie) przez
"grupę trzymającą władzę".
Nie żeby to się różniło istotnie od socjalizmu.
Może po prostu obecna sytuacja nie ma już wiele wspólnego
z kapitalizmem.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

Kiedy przeciez przejecie wlasnosci, to kapitalizm wlasnie :-)

I zawsze do tego dążył, aby biedota na niego pracowała.
Nie wiem ... zmienilo sie cos w USA, jak powstała "klasa srednia"?

A inflacja ... byl pieniądz złoty, to o inflację było trudno.
Ale zmienili na papierowy ...

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Kiedy przeciez przejecie wlasnosci, to kapitalizm wlasnie :-)

Podstawą kapitalizmu miał być anonimowy kapitał. Teraz kapitał ma
znacznie mniejsze znaczenie.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

On Thu, 21 Apr 2022 18:19:25 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> Podstawą kapitalizmu miał być anonimowy kapitał.

Tego nie pamietam, tzn ze anonimowy.
Wrecz odwrotnie - wiekszosc była nieanonimowa.

> Teraz kapitał ma
> znacznie mniejsze znaczenie.

W jakim sensie?

IMO - nadal jest kluczowa, tylko moze z banku pochodzic.

J.

Krzysztof Halasa

> Tego nie pamietam, tzn ze anonimowy.
> Wrecz odwrotnie - wiekszosc była nieanonimowa.

Anonimowy w sensie takim, że nie miały znaczenia osoby.
Nie w sensie "prania pieniędzy".

> W jakim sensie?
>
> IMO - nadal jest kluczowa, tylko moze z banku pochodzic.

W detalu, rzeczywiście, ale wyżej kapitał ma znaczenie znacznie mniejsze
niż układy np. polityczne. W szczególności tak jest wszędzie tam, gdzie
swoje udziały (formalnie lub nie - np. za sprawą koncesji albo innych
zamówień publicznych) ma państwo - a tak się składa, że to jest właśnie
typowe "wyżej".
--
Krzysztof Hałasa

Mateusz Bogusz

On 18.04.2022 18:28, Dawid Rutkowski wrote:
> Konfituriarze nie przewidzieli?

Czego? Że WIBOR miał odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki czy
tego że rośnie mimo że banki nie ponoszą z tego tytuł kosztów?

Mateusz Bogusz

J.F

On Fri, 22 Apr 2022 18:57:10 +0200, Mateusz Bogusz wrote:

> Czego? Że WIBOR miał odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki czy
> tego że rośnie mimo że banki nie ponoszą z tego tytuł kosztów?

nie ponoszą ... ale moze mogą zarobic ?

Chocby te bony pieniezne NBP ...

Wychodzi na to, ze za walke z inflacją Glapinski obciązy
kredytobiorców, no ale moze to naturalna kolej rzeczy.

Deponenci tez nie zarobia ... prezesi bankow zarobią :-)

J.

Dawid Rutkowski

piątek, 22 kwietnia 2022 o 18:57:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):

> Czego? Że WIBOR miał odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki czy
> tego że rośnie mimo że banki nie ponoszą z tego tytuł kosztów?

A kto twierdził, że wibor ma "odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki"?
Wibor to cena pieniądza.
Czy banki na kredyty mają swoje, czy też muszą pożyczać - nic komu do tego.
Nawet jak pożyczały to może procent aktywów, żeby się bilans zgadzał, a jutro wpłyną raty.

Inna sprawa, czy wibor jest transakcyjny - nie wiem, WIBID podobno jest na 15 minut. A jak z transakcyjnością śp. Liboru - a teraz sa(u)ronu?

W sumie wibor mógłby wynosić i 100%.
Co właściwie przed tym broni?

_Master_

W dniu piątek-22-kwietnia-2022 o 19:15, J.F pisze:
> [...]
> kredytobiorców, no ale moze to naturalna kolej rzeczy.
>
> Deponenci tez nie zarobia ... prezesi bankow zarobią

W mordę...

Dlaczego w tej kwestii "obliczania" Wiboru Polska nie mogła podążać za
zachodnimi dojrzałymi demokracjami?

Dlaczego nie można w Polsce oferować / oferować było kredytów o stałej
stopie procentowej.

Jak podpisuję umowę z pracodawcą to nie ma tam klauzul np. inflacyjnych.

Dlaczego? Bo to by było głupie i gwałcące wolność gospodarczą i
przenoszące ryzyko na jedną stronę umowy (znaczy inną niż obecnie)?

A tu proszę. Nic nie bulwersuje, nic nie śmieszy nic nie odbiega od
zachodnich standardów?

Żałosne

_Master_

W dniu piątek-22-kwietnia-2022 o 22:50, Dawid Rutkowski pisze:
> A kto twierdził, że wibor ma "odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki"?

DOBRE PYTANIE

Podobno na rynku międzybankowym od 0 lat nie było transakcji która by
mogła posłużyć obliczaniu Wiboru.

To jest WPROST i REALNA BEZCZELNA ZMOWA CENOWA!

Wyobraźmy sobie "PRACOR" ;-)

Przedsiębiorcy ustalają sobie jakie zarobki powinni otrzymywać
pracownicy na konkretnych stanowiskach.

Głupie NIE?

Ale w bankowości TAK JEST

Dawid Rutkowski

sobota, 23 kwietnia 2022 o 11:47:26 UTC+2 _Master_ napisał(a):

> W mordę...
>
> Dlaczego w tej kwestii "obliczania" Wiboru Polska nie mogła podążać za
> zachodnimi dojrzałymi demokracjami?

W jaki sposób wg konfituriarzy robi się to w "dojrzałych zachodnich demokracjach"?

Dawid Rutkowski

sobota, 23 kwietnia 2022 o 11:59:07 UTC+2 _Master_ napisał(a):
> DOBRE PYTANIE
>
> Podobno na rynku międzybankowym od 0 lat nie było transakcji która by
> mogła posłużyć obliczaniu Wiboru.

Podobno debila nie można nazwać kłamcą, bo nie ma świadomości, że kłamie.

Hmm, tak mi wpadło do głowy, jaki to fajny efekt uboczny mają kredyty frankowe.
Raz gorzej jest "frankowiczom", raz "złotówkowiczom".
I, jak to w PL, choć oboje mają przesrane, to jednak jest ktoś, kto ma gorzej - i będą się nawzajem nawalać, zamiast się zjednoczyć.

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 12:28, Dawid Rutkowski pisze:
> W jaki sposób wg konfituriarzy robi się to w "dojrzałych zachodnich demokracjach"?

Też się zastanawiam dlaczego tam oferują kredyty o stałej stopie
procentowej i nie mącą klientom w oczach jakimiś "wskaźnikami"

Jak oni to zrobili? '=)

Dawid Rutkowski

Zamiast się zastanawiać, poszukaj przykładów.
Przekonasz się.
O tym, jakich głupot kłamcy nawalili ci do łba.

_Master_

Ty mi tu z głupotami a chodzi o obliczanie "na oko" wskaźnika wg którego
miliony Polaków płacą raty.

A odpowiesz na pytanie dlaczego takiego wskaźnika LOKORU ;-) nie ma w
kwestii lokat?

Dlaczego oprocentowanie lokat jest dowolne i zależy tylko od chęci banku.
A teraz NIECHĘCI bo banki mają whooojjj pieniędzy.

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 12:32, Dawid Rutkowski pisze:

> Podobno debila nie można nazwać kłamcą, bo nie ma świadomości, że kłamie.

Tak przyznaję się. Klawiatura w 0 letnim laptopie niedomaga. ;-)

" w styczniu 2021 r. 6-miesięczny WIBOR oparto na… jednej transakcji, a
w grudniu 2020 r. na trzech. W czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu 2020
r. nie było żadnej transakcji!"

https://subiektywnieofinansach.pl/pozew-w-sprawie-wibor-za-chwile-trafi-do-sadu-zawyzone-oprocentowanie-frejowski-i-wspolnicy/

> [...]
> I, jak to w PL, choć oboje mają przesrane, to jednak jest ktoś, kto ma gorzej - i będą się nawzajem nawalać, zamiast się zjednoczyć

Nie wiem czy zapomniałeś czy specjalnie mataczysz ale ja od samego
początku sprzeciwiałem się każdej państwowej pomocy frankowiczom.

Zaprzaństwo banksterki z powodzeniem załatwią sądy.
Tam chodziło o sprzeczne z prawem zapisy w umowach.

W kwestii Wiboru sprawa jest większa i powazniejsza.

Lobbyści banksterki załatwili sobie u polityków wskaźnik na stałe/na
wiele lat wg którego zarobią przynajmniej tyle ile on wynosi a jego
wartość będą ustalać SAME BANKI

Czy to jest PRAWORZĄDNE i co na to SRUE? ;-)

.

Dawid Rutkowski

sobota, 23 kwietnia 2022 o 13:25:04 UTC+2 _Master_ napisał(a):
> Ty mi tu z głupotami a chodzi o obliczanie "na oko" wskaźnika wg którego
> miliony Polaków płacą raty.

Nie na oko, tylko biegnij całować pisiorów w d4 w podzięce za inflację.
I za wspaniałego prezia nbp razem z dwórkami.

> A odpowiesz na pytanie dlaczego takiego wskaźnika LOKORU ;-) nie ma w
> kwestii lokat?

Odpowiedź jest taka, że jesteś debilem jak konfituriarze - bo jest i nazywa się WIBID. W lengłydżu.

Jak ktoś był głupkiem i wziął kredyt oparty o WIBOR - to był głupkiem.
Banki rzadko oferują lokaty oparte o WIBID - pamiętam taką w śp. db.

> Dlaczego oprocentowanie lokat jest dowolne i zależy tylko od chęci banku.
> A teraz NIECHĘCI bo banki mają whooojjj pieniędzy.

Czemu jeszcze nie masz banku?
Ani żaden konfituriarz?
Skoro to taki superbiznes?

Dawid Rutkowski

sobota, 23 kwietnia 2022 o 13:36:49 UTC+2 _Master_ napisał(a):
> [...]
>
> " w styczniu 2021 r. 6-miesięczny WIBOR oparto na… jednej transakcji, a
> w grudniu 2020 r. na trzech. W czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu 2020

To ile lat miało być?
Napisz słownie.
Widać laptop nie chce już więcej przekazywać kłamstw.
I pomyłkowo napisałeś prawdę, jak Ryszard Ochódzki.)

Bo jest tak od zero lat.
Czyżby czerwiec-wrzesień, grudzień 2020 i styczeń 2021 były wczoraj?
Tak mocno wczorajsi to mogą być tylko Śpiący Rycerze.

Do tego wibor nigdy nie był "opierany na transakcjach".
Zawsze tylko na deklaracjach.

Krzysztof Halasa

_Master_ <Mas...@z.pl> writes:

> Tam chodziło o sprzeczne z prawem zapisy w umowach.

Ale, jak zwykle, takiego przykładu zapisu nie pokażesz?
I nie napiszesz z jakim to konkretnie prawem jest sprzeczny?

> Lobbyści banksterki załatwili sobie u polityków wskaźnik na stałe/na
> wiele lat wg którego zarobią przynajmniej tyle ile on wynosi a jego
> wartość będą ustalać SAME BANKI

Czy to znaczy, że płacisz więcej niż inflacja?
--
Krzysztof Hałasa

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 14:31, Dawid Rutkowski pisze:
> wziął kredyt oparty o WIBOR - to był głupkiem.

I będziesz twierdził że faktycznie w realu miał jakiś WYBÓR?

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 14:31, Dawid Rutkowski pisze:
> Czemu jeszcze nie masz banku?
> Ani żaden konfituriarz?
> Skoro to taki superbiznes?

O widzisz...

Na rynku na którym panuje zmowa cenowa nowa konkurencja jest tępiona na
wszelkie sposoby

Tak jak z prawnikami nie należącymi do SEKTY ;-)

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 14:35, Dawid Rutkowski pisze:
> To ile lat miało być?
> Napisz słownie.

Miało być słownie 10 ;-) lat.

Dużo słucham Jankowskiego w polsacie i ktoś w studiu podał taką liczbę.

Tak wiem... zaraz się okaże że raz na pół roku jednak coś tak ktoś
kupował ale zrozumiałem że przez 0 lat nie były to ilości które
statystycznie mogłbyby coś tam powiedzieć o rynku.

Oczywiście... JEŚLI JEST ZMOWA to MÓWIĄ WSZYSTKO ... O TEJ ZMOWIE ;-)

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 15:40, Krzysztof Halasa pisze:

> Ale, jak zwykle, takiego przykładu zapisu nie pokażesz?
> I nie napiszesz z jakim to konkretnie prawem jest sprzeczny?

O co Ci kurwa chodzi. Przekop sobie archiwum i wyroki sądów.

myślisz że jak teraz nie przytoczę Ci listy linków i pincet stron a4
wyroków to sprawa umrze i kolejny procent społeczeństwa da się
zindoktrynować na modłę banksterki?

Z faktami się nie dyskutuje.

> Czy to znaczy, że płacisz więcej niż inflacja?

A co to ma do rzeczy? Płacę we frankach zgodnie a umową i bez prawników
i sądów jestem z mojego kredytu zadowolony.

Moje zadowolenie czy poglądy co coś innego niż domaganie się
przestrzegania prawa przez banksterkę

I likwidacji korupcji politycznej wśród debili którzy nami rządzą.

A skoro już dawno ustaliliśmy że banki nie są żadnymi instytucjami
zaufania publicznego to trzeba je traktować jak każdą normalnie
działającą firmę.

Jeżeli prawo każe im zarabiać na kredycie tyle i tyle to też powinno im
KAZAĆ płacić za lokatę tyle i tyle.

Ale jest lepsze rozwiązanie. Nic im nie kazać i nic od nich nie wymagać.

Tak wiem... Socjalistyczne wyprane mózgi tego nie zdzierżą.
Pojawia im się przed oczami Żyd który oferuje lichwę ;--)

Mateusz Bogusz

On 22.04.2022 22:50, Dawid Rutkowski wrote:
> A kto twierdził, że wibor ma "odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki"?

https://wibor.pl/

"Wskaźnik ten powstał, aby regulować pożyczki między bankami komercyjnymi."

"...jeśli banki mają dużo pieniędzy, bo, np. udzielają niewielu kredytów
i pożyczek, to wartość pieniądza maleje, a wraz z nią WIBOR."

Mateusz Bogusz

Dawid Rutkowski

Sorka, że wg imienia, ale może to Twoja twórczość?
Zarąpiste źródło.
Jedynie szacun dla rezerwującego domenę (coś jak euro2012.pl ;) - dużo tam reklam (sam nie wiem, bo adblockuję)?

"Wartość pieniądza maleje" - to coś w stylu: "kiedy uzywam słowa, znaczy ono to, co chcę, by znaczyło" (Humpty-Dumpty, "Alicja w Krainie Czarów").

I jeszcze: "Jak już wiesz, WIBOR zawsze osiąga wartości uplasowane pomiędzy wartościami stopy depozytowej i lombardowej. "
Sprawdź sam, jakie są teraz stopy oraz wibory.
O WIBOR ON raczej żaden kredyt nie jest oparty.

rad...@konto.pl

Sat, 23 Apr 2022 16:33:55 +0200, w <62640e56$0$447$6578...@news.neostrada.pl>,
_Master_ <Mas...@z.pl> napisał(-a):

> O widzisz...
>
> Na rynku na którym panuje zmowa cenowa nowa konkurencja jest tępiona na
> wszelkie sposoby

Jaka zmowa cenowa gamoniu? W bankach jest za dużo pieniędzy, to czego dotyczyć
miałaby ta zmowa cenowa?

rad...@konto.pl

Sat, 23 Apr 2022 03:56:46 -0700 (PDT), w
<8053bd5f-3a47-4b7a...@googlegroups.com>, Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> napisał(-a):
To konfederat. Każda próba edukacji jest skazana na niepowodzenie.

Dawid Rutkowski

O tym to wiadomo, umysł zniewolony.
Trzeba tylko gasić te głupoty, bo jeszcze ktoś potem przeczyta i się zatruje.
Nawet jeśli to tylko biedne newsy (pod byle durną wiadomoscią na wp jest więcej "komentarzy" niż dzienny ruch w polskim usenecie :( - i zamiast p.r.h.n. pozostają tylko erzatze typu mistrzowie.org :( )

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 23:30, rad...@konto.pl pisze:
> Jaka zmowa cenowa gamoniu? W bankach jest za dużo pieniędzy, to czego dotyczyć
> miałaby ta zmowa cenowa?

Totalna zmowa cenowa obowiązuje od wielu lat i jest usankcjonowana
prawnie przez Wibor.

Na żadnym innym rynku nie ma takiego SKURWYSYŃSTWA.

A gdyby ktoś próbował to sypałyby się gromy w Polsce i w UE A TSUE
DARŁOBY SIĘ WNIEBOGŁOSY ;-)

_Master_

W dniu sobota-23-kwietnia-2022 o 23:28, rad...@konto.pl pisze:
> To konfederat. Każda próba edukacji jest skazana na niepowodzenie.

Zastanawiające dlaczego jak Konfederat mówi że "król jest nagi" to łajzy
obrzucają go błotem, nazywają oszołomem ale merytorycznie nie odniosą
się do jego słów.
Taka ucieczka w bluzgi.

Ale po paru miesiącach zaczynają mówić to samo co Konfederat i
przywłaszczają sobie mądrość i wszystkie cnoty niewieście ;-)

cef

W dniu 2022-04-24 o 15:04, _Master_ pisze:
Może coś więcej o tej nagości napiszesz?
Przedstaw analizę wskaźników udzielania kredytów hipotecznych w takich
krajach
jak Niemcy, Francja i np Hiszpania. O jakie wskaźniki są oparte?
Jak ustalana jest marża? Jak są powiązane te wskaźniki ze stopami EBC?
Jakie warunki trzeba spełnić?
Napisz to po polsku w oparciu o swoją wiedzę z tego zakresu.
Wtedy będzie można coś porównać
Wtedy ktos pewnie odniesie się merytorycznie.
Na razie nawet nie wiadomo
jaka jest Twoja teza, bo pewnie tylko jakiś mądry dziennikarz czy nie
daj boże polityk
powiedział, że gdzie indziej nie ma czegoś takiego jak wibor i nikt tego
nawet nie sprawdził.

_Master_

W dniu niedziela-24-kwietnia-2022 o 16:57, cef pisze:
> jaka jest Twoja teza, bo pewnie tylko jakiś mądry dziennikarz czy nie
> daj boże polityk

Od dwóch tygodni jest wałkowany w mediach temat który ujeżdża opozycja

Po HOOOOJ nam Wibor? i kto zezwolił żeby dochód banków był GWARANTOWANY?

Oczekujesz elaboratu? Chcesz rozmydlić temat? Sprowadzić na poboczne tory?

Jak nie wiesz co się dookoła Ciebie dzieje to się NIE ODZYWAJ.

nie musisz mi odpowiadać ani mnie czytać. Żyj w swoim świecie magicznych
szat cesarza ;-)

cef

W dniu 2022-04-24 o 18:02, _Master_ pisze:
Co jest wałkowane? Jakieś brednie bez poparcia?
Zero konkretów, tylko pustosłowie.
Więc dyskusja od początku jest na bocznym torze.
Podaj konkret, bo to wałkowanie to takie właśnie jak Twoje bajanie.
Coś tam usłyszałeś i to powtarzasz, bez zrozumienia.
Sprawdź tylko w Niemczech (dla ułatwienia) to się dowiesz.

_Master_

A zaczęło się od prostego pytania u Jankowskiego:

Dlaczego jeśli inflacja jest 11% Kowalski płaci zamiast 1000 zł raty
kredytu hipotecznego 1500 zł?

Odpowiesz na to pytanie?

Tak oczywiście BO JEST WIBOR

Ale DLACZEGO? ;-)

cef

W dniu 2022-04-24 o 20:37, _Master_ pisze:
I zamiast konkretów jest demagogia.
Czy w którymś z wymienionych przeze mnie krajów
(Niemcy, Francja, Hiszpania) oprocentowanie kredytów
hipo nie jest uzależnione od rynkowego wskaźnika opartego
o poziom wzajemnych relacji międzybankowych?
Jak kiedyś indeks typu Libor (co go już nie ma)

Ciekawe co byś krzyczał (teraz domagasz się dostępu do stałego
oprocentowania)
jak by ci co wzięli stałe oprocentowanie płacili 6-8% a wskaźniki
międzybankowe
(obecnie stopa EBC jest chyba zerowa) spadły do minimum i ci ze zmiennym
mieli by niskie raty a ci ze stałym takie jak przedtem.
To bys płakał, że znowu banksterka okrada ludzi.
To jest biznes jak każdy inny i każdy zabezpiecza swoje interesy -
tak jak potrafi lub może.

_Master_

W dniu niedziela-24-kwietnia-2022 o 21:07, cef pisze:
> [...]
> o poziom wzajemnych relacji międzybankowych?
> Jak kiedyś indeks typu Libor (co go już nie ma)

I te zachodnie wskaźniki powstają na kartce papieru kilku prezesów?

I to jest dopiero demagogia.

A na pewno nie odpowiedź na moje pytanie

_Master_

W dniu niedziela-24-kwietnia-2022 o 21:07, cef pisze:
> To jest biznes jak każdy inny i każdy zabezpiecza swoje interesy -
> tak jak potrafi lub może.

To byłby bardzo słuszny argument ale w socjalistycznej UE państwo się
wpierdala w życie człowieka ze skutkami ZAWSZE negatywnymi

Natomiast jak się wpierdala w interesy banksterki to zawsze wychodzi na
końcu jakiś wyimaginowany wibor który nie powstaje w oparciu o koszty
pieniądza na rynku międzybankowym tylko przypuszczalne koszty gdyby
kiedyś tu przechodziła babcia...

Wszak ustaliliśmy że banki nie są instytucjami zauafania publicznego
"bo to jest biznes jak każdy inny"

Ale jeszcze musicie sobie uświadomić GAMONIE ;-) że EU dba po
socjalistycznemu o konsumenta lub słabszą stronę umowy ;-)
Mi się to nie podoba ale muszę z tym żyć.

I dlatego gdyby SRUE było konsekwentne pogoniłoby banksterkę w cztery
wiatry za PODAWANIE FAŁSZYWYCH DANYCH i opieranie o to oprocentowania
kredytów.

cef

W dniu 2022-04-25 o 09:53, _Master_ pisze:
Napisz czego nie zrozumiałeś?
Jeśli przyszedłbyś na basen i kazali by Ci pływać w białych
gaciach i w czepku, to albo pływasz w białych i w czepku albo
nawet tam nie wejdziesz.
Jeśli Ci się ustalanie zmiennej stopy nie podoba, bo uważasz, że
wskaźniki są
dupy wzięte, to weź oprocentowanie wg stałej stawki.
Ja np chciałem wziąć inwestycyjny kredyt w euro, bo tak zarabiam, to też
było ciężko znaleźć podmiot, który by zaoferował.
Poważnie rozważam wzięcie w niemieckim banku.
Albo zrozumiesz prawa rynku albo będziesz wiecznie kojarzony
z grupowym jęczałą (i to szkoda, że nie w oparciu o własne przemyślenia
a jedynie powielanie partyjnych laedów)

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 11:06, cef pisze:
> Jeśli Ci się ustalanie zmiennej stopy nie podoba, bo uważasz, że
> wskaźniki są
> dupy wzięte, to weź oprocentowanie wg stałej stawki.

Zejdź na ziemię człowieku bo na razie dryfujesz na romulańskiej
asteroidzie ;-)

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 11:06, cef pisze:
> Albo zrozumiesz prawa rynku albo będziesz wiecznie kojarzony

I może napiszesz jeszcze WOLNEGO

Ubaw po pachy ;-)

PS. Myślisz że po co w Brukseli siedzi tyle biurw?

Powtórzę jeszcze raz bo widzę masz ułomność pokroju Runta.

To jakie ja mam poglądy to zupełnie inna sprawa od prawa w którym muszę żyć
A ostatnio coraz bardziej ważne staje się interpretowanie tego prawa i
jego wynaturzenia pod naciskiem lobbystów BANKSTERKI

cef

W dniu 2022-04-25 o 11:17, _Master_ pisze:
Widzę, że nie potrafisz napisać nic konkretnego, tylko zawodzenie.

cef

W dniu 2022-04-25 o 11:14, _Master_ pisze:
Jakiś konkret na tej ziemi?
Czy tylko lament?

rad...@konto.pl

Sun, 24 Apr 2022 15:01:21 +0200, w <62654a23$0$465$6578...@news.neostrada.pl>,
_Master_ <Mas...@z.pl> napisał(-a):
Patrz, a w innych krajach można to zmienić i nikt się nie wtrąca.
Swoje fobie lecz, a nie uzewnętrzniaj.

rad...@konto.pl

Sun, 24 Apr 2022 15:04:29 +0200, w <62654adf$0$468$6578...@news.neostrada.pl>,
_Master_ <Mas...@z.pl> napisał(-a):

> Ale po paru miesiącach zaczynają mówić to samo co Konfederat i
> przywłaszczają sobie mądrość i wszystkie cnoty niewieście ;-)

Serio tak wszyscy zaczynają płakać i lamentować jak czopki z Konfy?

rad...@konto.pl

Mon, 25 Apr 2022 11:46:15 +0200, w <62666de8$0$497$6578...@news.neostrada.pl>,
cef <cez...@interia.pl> napisał(-a):

> Widzę, że nie potrafisz napisać nic konkretnego, tylko zawodzenie.

A mówiłem, że każda próba edukacji jest skazana na niepowodzenie?
Przecież jego IQ nagle nie wzrośnie 2x...

Olin

Dnia Mon, 25 Apr 2022 12:20:41 +0200, rad...@konto.pl napisał(a):

> A mówiłem, że każda próba edukacji jest skazana na niepowodzenie?
> Przecież jego IQ nagle nie wzrośnie 2x...

Co z tego, jeśli nawet wzrośnie o nawet większy czynnik, skoro mnożenie
dowolnej liczby przez zero nic nie zmieni.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
za ich własne pieniądze”
Alexis de Tocqueville

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 11:46, cef pisze:
> Widzę, że nie potrafisz napisać nic konkretnego, tylko zawodzenie.

Widzę że celowo udajesz że nie rozumiesz 3 zdań.

I kto tu ZAWODZI?

Włącz tvn24

_Master_

UWAGA!

Ja wiem co będzie.

Za kilka dni będzie na tej grupie WIELKI LAMENT jak to opresyjne
pisowskie państwo nakłada kolejne podatki na banki a banki jak to banki
zwalą to wszystko na klientów ;-)

kolejny ARMAGEDON polskiego systemu bankowego ;-)

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 12:19, rad...@konto.pl pisze:
> Serio tak wszyscy zaczynają płakać i lamentować jak czopki z Konfy?

Jeśli nie potrafisz zrozumieć 3 zdań popartych argumentami i widzisz
tylko płacz i lament to powinieneś mieć zabrana prawa wyborcze.

Robisz krzywdę nie tylko sobie ale też innym.

cef

W dniu 2022-04-25 o 14:52, _Master_ pisze:

> Widzę że celowo udajesz że nie rozumiesz 3 zdań.

Napisz jakieś jedno chociaż z sensem.
(najlepiej w trybie oznajmującym, bo domyślanie się sensu z emocjonalnych
równoważników, to zostawiam osobnikom na Twoim poziomie)

> Włącz tvn24

Pozwól, że sam będę decydował co oglądam w TV i kiedy.
Jak jest jakiś ciekawy materiał, to podlinkuj.

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 15:02, cef pisze:
> Napisz jakieś jedno chociaż z sensem.

No geniusz. Zaiste geniusz. Nic nie zrozumiał.

To nawet lewackie mendy wiedzą o co chodzi ;)

cef

W dniu 2022-04-25 o 15:21, _Master_ pisze:
Ale zauważyłeś, że nie ma żadnej sensownej informacji
w tym co napisałeś w tamtym poście.
Można się jedynie domyślać, że masz jakieś zdanie
o wolności rynku, ale zaiste nie wiem jakie.
I że nie wiesz po co jest aparat urzędniczy w UE.
Runta kojarzę, ale nie czytuję jego wrzutek,
więc też sensu w tym zdaniu nie widzę.
I w ostatnim zdaniu znowu, że banksterka Cię skubie.
Korzystam z tego rynku i nie czuję się
jakoś specjalnie wykorzystany.
Myślę, że u Ciebie to paranoja, ale to musiałbyś pisać na medyczną grupę.

rad...@konto.pl

Mon, 25 Apr 2022 14:57:54 +0200, w <62669ad4$0$476$6578...@news.neostrada.pl>,
_Master_ <Mas...@z.pl> napisał(-a):

> Jeśli nie potrafisz zrozumieć 3 zdań popartych argumentami i widzisz
> tylko płacz i lament to powinieneś mieć zabrana prawa wyborcze.

To chyba nie o swoich postach piszesz, bo w nich w sumie nie-wiadomo-co jest.
Nie potrafisz napisać ani jednego zdania z sensem i na temat, jesteś osobą
emocjonalnie niezrównoważoną. Spróbuj u psychiatry, może trafi się jakiś
bankowiec z zamiłowania.

> Robisz krzywdę nie tylko sobie ale też innym.

:D

JaceK

On 16.04.2022 12:17, _Master_ wrote:

> Czy w innych krajach też panuje bankowe ELDORADO a banksterka żeruje na
> zubożeniu społeczeństwa?

Mam trochę pytanie apropos. Nie rozumiem pewnej rzeczy. Bank pożycza na
rynku międzybankowym na x%, aby udzielić klientowi kredyt na x+dx%.

Dlaczego z czasem, gdy zmienia się stawka WIBOR, wzrost/spadek jest
przenoszony na klienta? Przecież te pieniądze już zostały pożyczone
między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami, aby
dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.

Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
formułowania umów?

JaceK

_Master_

W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 15:45, cef pisze:
> Myślę, że u Ciebie to paranoja, ale to musiałbyś pisać na medyczną grupę.

To jest odczucie większości zwykłych Kowalskich.
Nasiliło się kiedy się okazało że wzrost inflacji o 11% powoduje 50%
wzrosty rat miesięcznych.

Na początku zadałem pytanie: Jak to możliwe?

Zacznij od odpowiedzi.

Potem podyskutujemy o naszych przekonaniach i odczuciach?

_Master_

Potrafisz zajrzeć do mojego pierwszego postu?
Są tam kluczowe pytania.
Umiesz odpowiedzieć?

Kamil Jońca

JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> writes:

> [...]
> przenoszony na klienta? Przecież te pieniądze już zostały pożyczone
> między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami,
No własnie jest, patrz niżej.
> aby dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.
Klientowi nie, ale ...

> Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
> formułowania umów?

Wszystko wynika z tego, że banki pożyczają sobie na krótki okres.
(noc,doba, miesiąc(?) kwartał(?).
dla uproszczenia przyjmijmy że mamy tylko jeden wibor miesięczny.
(Przyjęliśmy też dużo innych uproszczeń, ...)

Przychodzi Kowalski do banku, po kredyt 100KPLN na 30 lat
Bank wtedy ściąga z rynku 100KPLN i daje Kowalskiemu.
Mamy więc sytuację, że bank ma 100K u Kowalskiego, a jednocześnie jest
winny 100K innym bankom. To jest dzień D.
Nadchodzi D + 30. Bank musi oddac kasę którą pożyczył od innych banków
na kredyt Kowalskiego. Ale ich nie ma (no bo tą kasę ma Kowalski).
Musi więc pożyczyć na rynku, żeby spłacić swój dług sprzed miesiąca.
Ale pożyczka w D+30 może być już na innym procencie niż w D.
I dlatego to fluktuuje.

KJ

cef

W dniu 2022-04-26 o 17:17, _Master_ pisze:

> [...]
> wzrosty rat miesięcznych.
>
> Na początku zadałem pytanie: Jak to możliwe?

Ale o czym tu dyskutować jeśli nie znasz odpowiedzi?
Mam Cię edukować z matematyki na poziomie szkoły podstawowej?
Jeśli oprocentowanie raty ustalane jest w procentach (marża+wibor) i
stanowi to
przykładowo jakąś tam kwotę, to jak nagle jeden składnik ustalający tę
kwotę wzrośnie o kilka % to kwota może wzrosnąć znacznie.
Zakładając przykładowo, że marża się nie zmieni i wynosiła 2% a wibor
praktycznie
dwa lata temu był śladowy, to oprocentowanie wynosiło powiedzmy 2%
A teraz się nagle zrobiło 7% to sobie przelicz jak się zmieni rata.

cef

W dniu 2022-04-26 o 17:24, _Master_ pisze:
> Potrafisz zajrzeć do mojego pierwszego postu?
> Są tam kluczowe pytania.
> Umiesz odpowiedzieć?

Tam w zasadzie jest jedno pytanie: tak wibor się ustala nawet nie o
konkretne koszty, tylko w sumie nie wiadomo o co :-) ale ma to
odzwierciedlać koszt pożyczenia pieniądza na rynku międzybankowym. Jeśli
nie byłoby wiboru, to byłby inny wskaźnik wg którego wyliczało by się
oprocentowanie rat kredytu. Nie wiem jaki wskaźnik, ale myślę, że
najbardziej Cię boli, ze banki same sobie to ustalają.
Jak chcesz coś u mnie kupić, to też musisz zapłacić tyle, ile ja chcę za
godzinę roboty,
więc Twoje żale są bezsensowne.

Można było brać ze stałym oprocentowaniem jak wibor był 0,2%
ale nikt nie był zainteresowany, bo rata była wtedy oprocentowana na
poziomie 4-5%.
Ci co wzięli wtedy taki nie uważają, że banki ich łupią - są raczej
zadowoleni.
No risk no fun.
Teraz pewnie też można wziąc ze stałym oprocentowaniem, ale
banki nawet nie wiedzą jak to skalkulować, bo rynek taki jest, że
nie wiadomo czy na 10% czy 15% da się zarobić w perspektywie tych 20 lat.
Dlatego nie oferują.
Obecnie też odrzucam zapytania, bo nie mam czasu, więc Twoje żale są
bezsensowne.

W innych krajach są inne wskaźniki - każdy z nich odzwierciedla jakos
realny
procent/koszt pozyskiwania pieniądza między bankami i też jest to wskaźnik
bankowy przez nie ustalany, więc Twoje żale są bezsensowne.

J.F

On Tue, 26 Apr 2022 17:00:27 +0200, JaceK wrote:

> Mam trochę pytanie apropos. Nie rozumiem pewnej rzeczy. Bank pożycza na
> rynku międzybankowym na x%,

Nie pożycza.
"Pożycza" od ludzi, ktorzy wpłacają pieniądze "na konto" w banku

> [...]
> między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami, aby
> dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.

Banki glupie nie sa. O ile w ogóle sobie pożyczą, to na krótki okres.
Ile najdluzszy Wibor ma - 1 rok? A najkrotszy jedną noc.

I co ma bank A zrobic, jakby pożyczyl od banku B pieniądze, dał
Kowalskiemu kredyt na dom czy na samochod, a za rok musi oddać
bankowi B pieniadze, a Kowalski ciągle ma kredyt?

Bank przenosi to ryzyko na klienta - mowi "kredytu udzielamy
na rynkowych procentach". Dzis 1%, za rok - nie wiadomo.

> Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
> formułowania umów?

jeden mechanizm rynkowy to depozyty w bankach.
Drugi to istotnie dowolnosc umów.

Masz teraz osobne przepisy - banki muszą oferowac kredyty o stałej
stopie. No to patrzą w szklaną kulę, szacuja "wiecej niz 10% chyba nie
bedzie" i Kowalski dostaje propozycje - 12%. \
Na ryzyko banku :-)

J.

JaceK

On 26.04.2022 18:02, Kamil Jońca wrote:
> [...]
> Musi więc pożyczyć na rynku, żeby spłacić swój dług sprzed miesiąca.
> Ale pożyczka w D+30 może być już na innym procencie niż w D.

OK, czyli gdyby hipotetycznie bank pożyczał na rynku międzybankowym na
taki sam czas jak Kowalski w banku to w dniu D+30 Kowalski spłacałby
ratę, część tej raty bank oddałby temu z rynku, od którego pożyczył dla
Kowalskiego, a resztę zaksięgował jako swój zysk. A ponieważ bank z
jakiegoś powodu nie może pożyczyć z rynku tak jak Kowalski na 20 lat, to
bank ciągle musi pożyczać ma rynku po zmiennej stopie. Taka spirala
pożyczek.

Dobrze myślę?

JaceK

_Master_

A teraz wytłumacz Kowalskiemu po maturze że to jedyne mądre rozwiązanie
które udało się systemowo wcieli za pomocą sprzedajnych prawników i nie
ma to nic wspólnego z LICHWĄ ;-)

Bo widzę że buta i arogancja ukrywana pod jęczeniem jak to się system
bankowy załamie po każdej próbie stępienia pazernych banksterów wyłazi
właśnie z butów i świadomość że instytucja zaufania publicznego która
legła w gruzach to tylko początek oddolnego rozprawienia się ze ZŁODZIEJAMI.

Tak wiem. Socjalizmem zajechał że aż gryzie.
Ale do tego prowadzą unijne dyrektywy. będzie płacz oj będzie. ;-)

PS. Jakbyś jeszcze nie zauważył to zasugeruję zluzowanie majtów ;-)

Jak miło patrzeć gdy banksterka się wzmaga. To jeszcze śmieszniejsze niż
lewaki z LGBTGHUYC ;-)

_Master_

W dniu wtorek-26-kwietnia-2022 o 18:18, cef pisze:
> [...]
> oprocentowanie rat kredytu. Nie wiem jaki wskaźnik, ale myślę, że
> najbardziej Cię boli, ze banki same sobie to ustalają.

Bo gdyby np. PiS uchwalił sobie teraz takie prawo i taki wskaźnik to
SRUE rozdzierałoby szaty... że to niepraworządne i łamiące podstawowe
wartości na jakie się umawialiśmy (że niby o uczciwość chodzi;)

Jeśli jakiś wskaźnik ma odzwierciedlać koszty to powinien chyba działać
i odzwierciedlać

Chciałbyś aby US miał taki wskaźnik i ustalał podatek jaki masz zapłacić
na podstawie opinii urzędasów?
Nie zarobiłeś nic ale potencjalnie jesteś wysokim blondynem i mogłeś
zarobić pierdylion.

Czaisz aluzję czy za trudne? ;-)

_Master_

W dniu wtorek-26-kwietnia-2022 o 18:23, J.F pisze:
> Nie pożycza.
> "Pożycza" od ludzi, ktorzy wpłacają pieniądze "na konto" w banku

Ale UDAJE/KŁAMIE że pożycza od banków po WIBORZE który sobie sami
ustalają a faktycznie banku kosztem są śmieszne 3% lokaty

Co na to SRUE? ;-)

cef

W dniu 2022-04-26 o 22:26, _Master_ pisze:
Zupełnie nietrafiona, ale wygląda to na jakiś przekaz.
Co chwilę wywołujesz europejskie instytucje i nawołujesz do rozprawy ze
złodziejami.
To jest coraz bliższe lewicowym hasłom: każdemu po równo
(a ostatnio w sprawie kredytów słyszałem też - mieszkanie dla każdego)
zabrać bogatym i rozdać biednym (najlepiej naszym) i to powoduje u mnie
szczerą chęć kopnięcia Cię w dupę.

Na początek napisz dlaczego uważasz, że wibor nie działa i nie
odzwierciedla kosztów?
Równie dobrze ten wskaźnik mógłbym ustalać ja, wązne, żeby
odzwierciedlał rynek
i reagował na niego.
Pokaż choć jeden taki moment w ostatnich kilkunastu latach kiedy
wskaźnik wibor
nie był adekwatnie dostosowany do sytuacji rynkowej. Czy ostatnio jak
RPP zmieniła stopy, to wibor został przez banki ustawiony jakoś przeciw
tym decyzjom?
No podaj kiedy tak było, że stopy NBP były niskie a wibor dwucyfrowy
albo odwrotnie?

Było tak czy nie?

Oprocentowanie oparte o wskaźniki bankowe to podstawa rynku kredytów
w każdym rozwiniętym europejskim kraju. Ukształtowała to wieloletnia
tradycja
bankowości. A Ty byś chciał to przekreślić/zmienić, bo nie rozumiesz
tych mechanizmów?
Co proponujesz w zamian? Model afrykański? Mają jakieś doświadczenie
w pożyczaniu pieniędzy?

_Master_

W dniu środa-27-kwietnia-2022 o 07:19, cef pisze:
> To jest coraz bliższe lewicowym hasłom: każdemu po równo

Przecież napisałem że moje poglądy konfederackie to co innego niż
wytykanie błędów, głupoty, nieracjonalności i marnotrawstwa sił i
środków w socjalistycznym świecie w którym muszę żyć.

Udawany unijny socjalizm to jeszcze gorsze kurestwo niż komuna.

_Master_

W dniu środa-27-kwietnia-2022 o 07:19, cef pisze:
> Na początek napisz dlaczego uważasz, że wibor nie działa i nie
> odzwierciedla kosztów?

Bo bank nie pożycza pieniędzy od innych banków. Ma swoje z lokat które
są tak nisko oprocentowane że dziś WIBOR to KŁAMSTWO.

A w przyszłości... skąd wiadomo że też będzie odzwierciedlał rzeczywiste
koszty "pieniądza". Nie ma żadnych przesłanek żeby tak twierdzić.

Jeśli bank jest normalną firmą nastawioną na zysk to niech podaje jak
każdy inny przedsiębiorca koszt swojego produktu

Bo inaczej to jest ściemnianie. Mamy marżę + jakiś wskaźnik

Jak podpisuję umowę z operatorem komórkowym na nolimit to miesięczna
"rata" nie zmienia się o jakiś wskaźnik który ustalą sobie operatorzy
przy stoliczku

Geniusz tkwi w prostocie.

_Master_

W dniu środa-27-kwietnia-2022 o 07:19, cef pisze:
> Równie dobrze ten wskaźnik mógłbym ustalać ja, wązne, żeby
> odzwierciedlał rynek
> i reagował na niego.

Po co Ci ten wskaźnik? Jako przedsiębiorca chyba sam potrafisz ustalić
centy swoich "produktów"

To ma być wolny rynek czy usankcjonowana prawnie ZMOWA CENOWA

_Master_

W dniu środa-27-kwietnia-2022 o 07:19, cef pisze:
> Pokaż choć jeden taki moment w ostatnich kilkunastu latach kiedy
> wskaźnik wibor
> nie był adekwatnie dostosowany do sytuacji rynkowej

Ale po co?

Bez nieco nie umiesz doić swoich klientów? Nie umiesz zarabiać? Trzeba
Cię za rączkę prowadzić?

Nie. Tobie nie wolno wyskoczyć przed szereg. Jesteś związany powrozami
Wiboru które zawiązała ci konkurencja

Gdzie jest SRUE? ;-)

_Master_

> [...]
> Oprocentowanie oparte o wskaźniki bankowe to podstawa rynku kredytów
> w każdym rozwiniętym europejskim kraju. Ukształtowała to wieloletnia

O widzisz. Zachodnia tradycja bez poparcia w argumentach.

Bez tej "podstawy" nie da się pożyczać pieniędzy na procent?

Znowu "król jest nagi"

ZERO argumentów. Tylko tradycja. A może to nawet religia czy SEKTA? ;-)

Kamil Jońca

_Master_ <Mas...@z.pl> writes:

> Po co Ci ten wskaźnik? Jako przedsiębiorca chyba sam potrafisz ustalić
> centy swoich "produktów"

Jasne. Powiedz mi ile będzie kosztował chleb za rok? Nie potrafisz? No
jaka szkoda.

KJ

It is loading more messages.