Likwidują LIBOR

_Master_

Jako szczęśliwy ;-) posiadacz kredytu frankowego mam się BAĆ?

Jak czytam takie teksty:

"Niewątpliwie jest to jedno z istotniejszych wyzwań dla rynku
finansowego, gdyż spektrum możliwych rozwiązań i potencjalnych
konsekwencji jest na tyle szerokie, że wymaga pogłębionej analizy
prawnej oraz zindywidualizowanego podejścia produktowego (szczególnie w
przypadku umów, które nie zawierają tzw. klauzul fallback). Warto
również pamiętać, że presja czasowa, która wynika z planowanego
zakończenia publikowania wskaźnika LIBOR po 2021 roku, bynajmniej nie
uległa zmniejszeniu w związku z problemami wywołanymi pandemią COVID-19,
gdyż decyzja dotycząca zaprzestania publikowania wskaźnika LIBOR nie
uległa zmianie."

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/financial-services/articles/newsletter/newsletter-legal-lipiec-2020/likwidacja-libor.html

I dlaczego BPH przysłało mi andeks do podpisania w terminie 14 dni?
Skoro to jest regulacja unijna to ma wejść w życie bo UE o mnie DBA ;-)

Taki aneks może skutkować zmianami w terminach przedawnienia przy
ewentualnym procesie "frankowym"?

Jest jakaś tabelka ze spredem korygującym. Po co? Co trzeba korygować
żeby SARON działał? Zarobi na tym bank czy ja jako słabsza strona umowy
będąca pod szczególną ochroną UE?

Po co to wszystko?
Podpisać i nie zawracać sobie głowy bo bank dwa razy nie oszukuje na
jednym kredycie? ;-)

Pytania się mnożą ;-)

Dawid Rutkowski

A co jak nie podpiszesz w 14 dni? Kredyt do windykacji?
Wrzuciłbyś skan do poczytania.
LIBOR likwidują, ale jest SARON.
Ale dziś czytałem, że mają zlikwidować WIBKR - a żadnego pomysłu nie ma na to, czym to zastąpić - a banki podobno muszą być na likwidację WIBORu przygotowane... ING podobno coś dziwnego w temacie do klientów rozesłało.

_Master_

W dniu czwartek-02-grudnia-2021 o 22:46, Dawid Rutkowski pisze:
> A co jak nie podpiszesz w 14 dni? Kredyt do windykacji?

Niem mam pojęcia. W netach piszą że zostanie ostatni podany Libor.
znaczy jeszcze ujemny, albo zostanie sama prowizja (znaczy będzie ciut
drożej) Ale kredyt o stałej stopie. To może być korzystne w obecnej
sytuacji kiedy wszyscy walczą z inflacją.

> [...]
> Ale dziś czytałem, że mają zlikwidować WIBKR - a żadnego pomysłu nie ma na to, czym to zastąpić - a banki podobno muszą być na likwidację WIBORu przygotowane... ING podobno coś dziwnego w temacie do klientów rozesłało.

https://drive.google.com/file/d/18oqpyzYvmhtS6ZqRx1BnQkoVKFlHy3YI/view?usp=sharing

Nowy wskaźnik a i tak ma być indeksowany/prostowany współczynnikiem (nie
zrozumiałem jak ma to działać ;-) )
Ta cała bankowość to jakaś totalna prowizorka. Kredyt na 30 lat
opierający się na jakiejś firmie?

I ja mam podpisać taki aneks? W życiu ;-)

Dawid Rutkowski

sobota, 4 grudnia 2021 o 11:29:21 UTC+1 _Master_ napisał(a):
> [...]
> drożej) Ale kredyt o stałej stopie. To może być korzystne w obecnej
> sytuacji kiedy wszyscy walczą z inflacją.

Pewnie tak, a jak inflacja i stopy w Szwajcarii?
Choć raczej lepiej niż obecnie dla kredytobiorców nie będzie, więc jakby mogło zostać tak jak jest to frankowicze mieliby dobrze...
Choć kto wie, co banki odwalą z LIBORem na 31 grudnia ;>

> [...]
> Ta cała bankowość to jakaś totalna prowizorka. Kredyt na 30 lat
> opierający się na jakiejś firmie?
>
> I ja mam podpisać taki aneks? W życiu ;-)

Rzeczywiście niezły ten aneks.
Bank ma "rzetelny" plan...
No cóż, musisz się (być może "w końcu") zastanowić, z kim cyrograf podpisałeś ;> Bo póki co z siebie się śmiejesz...

A to "prostowanie" jest proste (nomen omen) - jak pojawia się nowy wskaźnik, to żeby nie było niesprawiedliwie, bo nowy będzie - w momencie zmiany oczywiście - wyższy lub niższy niż dotychczasowy (bo nie tylko klient ma nie być stratny, bank też), to liczy się średnią różnicę za ostatnie pół roku i ten nowy wskaźnik o tą różnicę się koryguje, żeby w momencie zmiany było mniej więcej równo.

Hmm, ale wciąż nie jest jasne, co w przypadku niepodpisania aneksu.
Może dałoby się coś z umowy wyczytać - ale raczej może się skończyć w sądzie.

_Master_

W dniu sobota-04-grudnia-2021 o 13:39, Dawid Rutkowski pisze:
> No cóż, musisz się (być może "w końcu") zastanowić, z kim cyrograf podpisałeś ;> Bo póki co z siebie się śmiejesz...

Mój kredyt był w GEcośtam a później odkupowały go inne banki aż trafił
do BPH.
A śmieję się z takiej konstrukcji. Na 30 lat umawiamy się że będziemy
podpierać się angielską instytucją biorąc kredy "we frankach"

A co zrobiła UE? Coś tam zarządziła ale to nie musi działać.
Nie dało się ustalić wprost przepisu że Libor zastępujemy tak i tak?
Było kilka lat na przygotowanie.

Jak na razie coraz bliżej jest moja prognoza że to bank przyjdzie do
mnie z UGODĄ.

ąćęłńóśźż

Czy w przypadku pożyczek/kredytów jest opcja, że brak odpowiedzi klienta traktowany jest jak akceptacja nowych warunków?

-----

_Master_

W dniu niedziela-05-grudnia-2021 o 18:21, ąćęłńóśźż pisze:
> Czy w przypadku pożyczek/kredytów jest opcja, że brak odpowiedzi klienta traktowany jest jak akceptacja nowych warunków?

Jakieś błahe niezależne od banku zmiany to pewnie tak.

Ale tu mówimy o zmianie kwoty kredytu i raty kredytu na 30 lat ;-)

Jak BPH zażąda oddania kasy "natychmiast" to pójdę do sądu czego nie
chciałem robić i liczyłem na dżentelmeńskie ;-) zachowanie się banku ;;-)

J.F.

no przeciez sie dzentelmensko zachowuje, i grzecznie proponuje nowy
wskaznik.

A jak sie nie zgodzisz ... stwierdza, ze umowa sie rozwiazala ?

Chyba czas pobiec do prawnika :-)

J.

_Master_

W dniu niedziela-05-grudnia-2021 o 23:50, J.F. pisze:

> no przeciez sie dzentelmensko zachowuje, i grzecznie proponuje nowy
> wskaznik.

Miałem na myśli że mogę się sądzić jako ten "zły" frankowicz za
dotychczasowe przewiny banku ;-)

> A jak sie nie zgodzisz ... stwierdza, ze umowa sie rozwiazala ?

Nic nie piszą co będzie

> Chyba czas pobiec do prawnika :-)

Po co?

Umowę podpisywałem bez "prawnika". Bank miał prawników i narobił sobie
kłopotów frankowych ;-)

J.F

Byc moze podpisujac aneks i godzac sie na nowy wskaznik zamykasz sobie
droge do procesowania.

A nic nie robiac ... cholera wie, jakie ma skutki :-)

J.

_Master_

W dniu poniedziałek-06-grudnia-2021 o 11:48, J.F pisze:

> Byc moze podpisujac aneks i godzac sie na nowy wskaznik zamykasz sobie
> droge do procesowania.
>
> A nic nie robiac ... cholera wie, jakie ma skutki :-)

Tyle to sam wymyśliłem ;-)

Myślisz że "prawnik" wymyśli więcej?

_Master_

BPH twierdzi że tak czy siak UE już to uregulowała i nowy wskaźnik z
odpowiednimi "korektami" WEJDZIE W ŻYCIE.

Nie muszę nic podpisywać

Żałość.pl

_Master_

W dniu poniedziałek-06-grudnia-2021 o 21:29, Dawid Rutkowski pisze:
> Nie podpisuj, zobaczymy, czy będzie windykacja.

Nie jesteś w temacie. Nie muszę nic podpisywać.

Tylko po jasną cholerę wysyłają niepotrzebny aneks i denerwują klientów.

Z głupoty czy specjalnie. Zdeptane mózgi mają? ;-)

Dawid Rutkowski

Biedaku, musisz zdecydować, kto jest gorszy - unia czy banksterzy - i kto tu oszukuje.

Nie podpisuj, zobaczymy, czy będzie windykacja.
Albo jak już jesteś tak zdeptany, to podpisz, bo co to zmienia...

Póki SARON nie pójdzie w górę, nic się nie zmieni.
A jak pójdzie i podniosą ratę, to będziesz mógł iść do sądu.
Może nawet odfrankowanie wywalczysz?

Teraz mBąk proponuje ugody - poluczą, ile byłoby taniej spłacać w złotówkach i połowę tego umorzą, a reszta kredytu na złotówki (choć oczywiście raczej po obecnym kursie) i na wibor.
Ciekawe, ile można stracić ;>

J.F.

Dnia Mon, 6 Dec 2021 12:29:02 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

> [...]
>
> Póki SARON nie pójdzie w górę, nic się nie zmieni.
> A jak pójdzie i podniosą ratę, to będziesz mógł iść do sądu.

Ale czy nie bedzie za pozno? Protesty powinien pan zglaszac w 2
tygodne :-)

> [...]
>
> Teraz mBąk proponuje ugody - poluczą, ile byłoby taniej spłacać w złotówkach i połowę tego umorzą, a reszta kredytu na złotówki (choć oczywiście raczej po obecnym kursie) i na wibor.

Ale stracic, jak zlotowka sie umocni, czy jak franek sie umocni ? :-)

J.

Krzysztof Halasa

> Póki SARON nie pójdzie w górę, nic się nie zmieni.

Czas napisać to jasno:

SAURON

:-)
--