Grupuri Google nu mai acceptă postările sau abonamentele noi Usenet. Conținutul anterior este în continuare vizibil.

'Nie powinno się oferować kredytów To produkt spekulacyjny'

78 de afișări
Accesați primul mesaj necitit

ąćęłńóśźż

necitită,
17 mai 2022, 04:00:0317.05.2022

J.F

necitită,
17 mai 2022, 09:35:3617.05.2022
On Tue, 17 May 2022 09:59:46 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> https://businessinsider.com.pl/gospodarka/prof-leszek-pawlowicz-o-pulapce-polskich-hipotek-nie-powinno-sie-oferowac-kredytow-na/hwwrnf9

Tylko jakos nie bardzo rozumiem do czego zmierza.

Maja byc kredyty na stopę stałą, czyli wysoką?

A te nowe źródła finansowania, to co ma być ... cos państwowe,
stabilne, czy panstwowemu interwencjonizmowi mowimy NIE ?

J.

_Master_

necitită,
17 mai 2022, 09:49:5217.05.2022
W dniu wtorek-17-maja-2022 o 15:35, J.F pisze:
> Maja byc kredyty na stopę stałą, czyli wysoką?

Gdyby była konkurencja a nie zamordystyczny socjalizm to kredyty ze
stałą stopą byłyby normalnością i ta stopa nie musiałaby być WYSOKA.

Wina suwerena? OCZYWIŚCIE

Ale winne też banki bo lobbują żeby było tak jak było.

J.F

necitită,
17 mai 2022, 11:09:2217.05.2022
On Tue, 17 May 2022 15:49:47 +0200, _Master_ wrote:

> Gdyby była konkurencja a nie zamordystyczny socjalizm to kredyty ze
> stałą stopą byłyby normalnością i ta stopa nie musiałaby być WYSOKA.
>
> Wina suwerena? OCZYWIŚCIE

Ale przeciez jest konkurencja.
I suweren wybiera tani kredyt o zmiennej stopie

> Ale winne też banki bo lobbują żeby było tak jak było.

Czyli chcesz, aby zamordystystyczny socjalizm zakazal kredytow o
zmiennej stopie, czy aby tylko bylo obowiazkowe
"Minister Zdr^H Finansow ostrzega, ze kredyt o zmiennej stopie moze
powodowac bankructwo, eksmisje i wiele innych chorob".
?

Ale teraz banki sie wycwanily, i klien oswiadcza, ze zostal
poinformowany, iz ponosi ryzyko zmiany stopy procentowej
z potencjalnie nieograniczonym wzrostem :-)

Nie wiem - dostaje klient jakies symulacje kilku wiborow?
Jaki najwiekszy obecnie, jaki pol roku temu ?

J.

Dawid Rutkowski

necitită,
17 mai 2022, 11:30:1217.05.2022
wtorek, 17 maja 2022 o 17:09:22 UTC+2 J.F napisał(a):

> Nie wiem - dostaje klient jakies symulacje kilku wiborow?
> Jaki najwiekszy obecnie, jaki pol roku temu ?

Ja teraz dostałem przy pożyczce z ujemnym RRSO w citku ;>
Najpierw jest piękny optymistyczny rysunek ze spadającym na pysk WIBORem 3m - aż do poziomu 0,22%.
Tylko jakoś dziwnie się kończy ten wykres na październiku 2021, a mamy jednak maj 2022.
E, nie, on się kończy na październiku 2020! Coś mi się rzeczywiście mocno nie zgadzało.

A potem jest symulacja raty:
- na 4 lata
- prowizja 6%
- opłata operacyjna 30zł (też stare)
- oprocentowanie - marża 7% + WIBOR 3M

I wychodzi, że winne są zbyt dobre warunki tych hipotek (od razu napiszę, że naprawdę winne jest kupowanie mieszkań,
na których ludzi nie stać - bo nie dość, że za duże, to jeszcze na kredyt) - bo dla takiej pożyczki
rata przy WIBOR 3M=1,5% to 422zł, a przy WIBOR 3M=15% - raptem 531zł - różnica tak niewielka, że sama uciecha
(niczym rana w brzuch na czczo).
No, pożyczka na 15k oczywiście ;>

_Master_

necitită,
17 mai 2022, 11:59:2817.05.2022
W dniu wtorek-17-maja-2022 o 17:08, J.F pisze:

> Ale przeciez jest konkurencja.
> I suweren wybiera tani kredyt o zmiennej stopie

Serio zrozumiałeś że konkurencja na rynku to wybór między rodzajami
kredytu przy zmowie cenowej banksterki?

> Czyli chcesz, aby zamordystystyczny socjalizm zakazal kredytow o
> zmiennej stopie, czy aby tylko bylo obowiazkowe

Chcę aby ryzyko zawarcia umowy było równo rozłożone po obu stronach a
bank miał prawo splajtować.

To aż takie dziwne?

> "Minister Zdr^H Finansow ostrzega, ze kredyt o zmiennej stopie moze
> powodowac bankructwo, eksmisje i wiele innych chorob".

O tototototooooo ;-)

Nad logiem banku powinien być napis: UWAŻAJ WCHODZISZ TAM NA WŁASNĄ
ODPOWIEDZIALNOŚĆ. ;-)

Bo branie kredytu bez potrzeby jest GORSZE niż alkohol papierosy a nawet
cocacola '=_

_Master_

necitită,
17 mai 2022, 12:04:2517.05.2022
W dniu wtorek-17-maja-2022 o 17:30, Dawid Rutkowski pisze:
> że naprawdę winne jest kupowanie mieszkań,
> na których ludzi nie stać - bo nie dość, że za duże, to jeszcze na kredyt)

O widzisz. mi nikt nie pomagał i nie będzie pomagał w spłacaniu kredytu.

Kredyt był na połowę mieszkania 48m2 w wieżowcu.

Płacę raty ok 500 zł.

Bo ja kurwa myślę i potrafię uzbierać trochę kasy.

nie tak jak ci nowobogaccy albo roszczeniowi nieudacznicy.

J.F

necitită,
17 mai 2022, 12:45:0317.05.2022
On Tue, 17 May 2022 17:59:22 +0200, _Master_ wrote:

> Serio zrozumiałeś że konkurencja na rynku to wybór między rodzajami
> kredytu przy zmowie cenowej banksterki?

Ale przeciez banksterka ma wolną rękę.
A klient wybiera najlepszy dla siebie ... a potem płacze :-P

> Chcę aby ryzyko zawarcia umowy było równo rozłożone po obu stronach a
> bank miał prawo splajtować.
> To aż takie dziwne?

A tak konkretnie to czego bys chcial?

Bo pare bankow splajtowało. U nas, w USA.

A tu tak, ze zmienna stopa powoduje, ze bank nie traci ... chyba,
ze klient przestanie calkowicie splacac :-)

A stała stopa ... no, tu jest ryzyko "po rowno", ale ja tam myslę, ze
bank przerzuci wiekszosc ryzyka na klienta :-)

> [...]
> ODPOWIEDZIALNOŚĆ. ;-)
>
> Bo branie kredytu bez potrzeby jest GORSZE niż alkohol papierosy a nawet

A tu niestety kredyt mieszkaniowy nalezy raczej uznac za potrzebny.

A te mniejsze, to maja bardziej stałe stopy :-)

J,

J.F

necitită,
17 mai 2022, 12:51:0817.05.2022
On Tue, 17 May 2022 08:30:10 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
> E, nie, on się kończy na październiku 2020! Coś mi się rzeczywiście mocno nie zgadzało.

No ale to maly kredyt, to inaczej wychodzi ... w sensie ze duze oplaty
stabilizują rate :-)

> I wychodzi, że winne są zbyt dobre warunki tych hipotek

No jakos tak.

> (od razu napiszę, że naprawdę winne jest kupowanie mieszkań,
> na których ludzi nie stać - bo nie dość, że za duże, to jeszcze na kredyt)

Kiedy w zasadzie stac ... o ile dobry rząd sobie wybiorą i nie bedzie
10% inflacji :-)

Poza tym jak spojrzysz na ceny mieszkan ... nie kupic, to jeszcze
wieksze ryzyko :-)

> [...]
> rata przy WIBOR 3M=1,5% to 422zł, a przy WIBOR 3M=15% - raptem 531zł - różnica tak niewielka, że sama uciecha

No wlasnie.
A tu mieszkanie trudno kupic za 150k, ostatnio to i za 300k, wiec
ryzykowalbys rate np 8000 z mozliwoscia wzrostu do 9 tys :-)

J.

_Master_

necitită,
17 mai 2022, 14:00:5017.05.2022
W dniu wtorek-17-maja-2022 o 18:44, J.F pisze:
> A tak konkretnie to czego bys chcial

NORMALNOŚCI

Czyli braku wszystkich socjalistycznych skurwysyństw które marnują
podatki i niszczą ludzkie umysły pod przykrywką pomocy słabym ;-)

A w kwestii banków braku ochrony i wydawania pieniędzy na nadzory i
gwarancje.

Wtedy klient banku by się 3 razy zastanowił czy aby na pewno potrzebny
jest mu kredyt.
To jest mądrzejsze, zdrowsze i prowadzi do wzbogacania się obywateli.

Ktoś napisze że kredyt przydaje się na inwestycje i może pobudzać...

Jeśli będzie się to działo w otoczeniu w którym też zlikwidowano
socjalistyczne skurwysyństwa to w kieszeni zostaje więcej.

Jest z czego odkładać. ;-)

Olin

necitită,
18 mai 2022, 06:39:5618.05.2022
Dnia Tue, 17 May 2022 15:49:47 +0200, _Master_ napisał(a):

> Gdyby była konkurencja a nie zamordystyczny socjalizm to kredyty ze
> stałą stopą byłyby normalnością i ta stopa nie musiałaby być WYSOKA.

"Ojciec majora Majora był trzeźwo myślącym, bogobojnym człowiekiem (...).
Jego specjalnością była lucerna i żył z tego, że jej nie uprawiał. Rząd
płacił mu dobrze za każdy korzec lucerny, którego nie zebrał. Im więcej
lucerny nie uprawiał, tym więcej pieniędzy dostawał od rządu i za każdy nie
zarobiony grosz kupował ziemię, aby zwiększyć ilość nie uprawianej lucerny.
Ojciec majora Majora pracował bez wytchnienia nad nieuprawianiem lucerny.
Długie zimowe wieczory spędzał w domu nie naprawiając uprzęży i codziennie
skoro południe zrywał się z łóżka, aby dopilnować, czy nic nie zostało
zrobione. Mądrze inwestując stał się wkrótce najpoważniejszym
nieproducentem lucerny w okolicy. Sąsiedzi przychodzili do niego po radę w
najróżniejszych sprawach, gdyż dorobił się sporej fortuny, co było dowodem
mądrości."

Nie trzeba dodawać, że ojciec majora Majora - wzorem konfederastów mających
do spłacenia kredyt - był przeciwnikiem jakichkolwiek subwencji rządowych,
za wyjątkiem dopłat dla farmerów nieuprawiających lucerny.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
i absolutnie prawdziwe"
Oscar Wilde

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

necitită,
18 mai 2022, 06:40:2518.05.2022
Dnia Tue, 17 May 2022 18:04:20 +0200, _Master_ napisał(a):

> Bo ja kurwa myślę

To się nazywa 'zawyżona samoocena'.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

necitită,
18 mai 2022, 08:21:2918.05.2022
On Tue, 17 May 2022 20:00:42 +0200, _Master_ wrote:

> NORMALNOŚCI
>
> Czyli braku wszystkich socjalistycznych skurwysyństw które marnują
> podatki i niszczą ludzkie umysły pod przykrywką pomocy słabym ;-)

A konkretnie których?
A, prawda, konkretnie to wszystkich :-)

> A w kwestii banków braku ochrony i wydawania pieniędzy na nadzory i
> gwarancje.
> Wtedy klient banku by się 3 razy zastanowił czy aby na pewno potrzebny
> jest mu kredyt.

A gdzie tam. klient wiadomo - nie mysli. Tzny mysli o nowym
mieszkaniu/samochodzie/kuchni, a nie o tym jak bedzie splacal kredyt
:-)

> To jest mądrzejsze, zdrowsze i prowadzi do wzbogacania się obywateli.

No ale ktore socjalistyczne pomysly masz na mysli?
Bo na razie zaden nie broni brac kredytu. Ani udzielac.

Jedne przepisy chronia tych, ktorzy do banku oszczednosci wplacili,
inne np okreslaja jak liczyc zdolnosc kredytową, albo zabraniają
brać/udzielać kredytów we franku :-)

> [...]
> Jeśli będzie się to działo w otoczeniu w którym też zlikwidowano
> socjalistyczne skurwysyństwa to w kieszeni zostaje więcej.

Ale co masz na mysli?
Podatek dochodowy, podatek od odsetek (Belki),podatek bankowy?

Czy po prostu nie wiesz, co masz na mysli, ale najwazniejsze,
ze to skurwysynstwo jest :-P

J.

J.F

necitită,
18 mai 2022, 08:22:0918.05.2022
On Wed, 18 May 2022 12:40:24 +0200, Olin wrote:

> To się nazywa 'zawyżona samoocena'.

ROTLF :-)

J.

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 08:40:1918.05.2022
W dniu środa-18-maja-2022 o 12:40, Olin pisze:
> To się nazywa 'zawyżona samoocena'.

A jak się nazywa klient "produktu bankowego" ;-) który bierze 120%
kredytu na 30 lat? ;-)

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 08:50:5918.05.2022
W dniu środa-18-maja-2022 o 14:21, J.F pisze:

> A konkretnie których?

Albo rżniesz głupa albo jesteś ułomny ;-)

A dla młodzieży napiszę że pierwszy do odstrzału jest urząd pracy

W tym przypadku nie ma żadnych argumentów za jego istnieniem.

> A gdzie tam. klient wiadomo - nie mysli. Tzny mysli o nowym
> mieszkaniu/samochodzie/kuchni, a nie o tym jak bedzie splacal kredyt
> :-)

I tu dochodzimy do strasznego zdania:

Ewolucja zrobi swoje i pozostaną tylko ci co będą myśleć ;-)

> No ale ktore socjalistyczne pomysly masz na mysli?
> Bo na razie zaden nie broni brac kredytu. Ani udzielac.

Nadzór i zabezpieczenia finansowane z naszych podatków ro pieniądze
wyrzucane w błoto.
I wtedy będzie można spokojnie krzyczeć "WIDZIAŁY GAŁY CO PODPISYWAŁY"

A teraz kurwa NIE WOLNO bo dyrektywy '=_

> Jedne przepisy chronia tych, ktorzy do banku oszczednosci wplacili,
> inne np okreslaja jak liczyc zdolnosc kredytową, albo zabraniają
> brać/udzielać kredytów we franku :-)

Uważasz że przepisy są potrzebne?

> Podatek dochodowy, podatek od odsetek (Belki),podatek bankowy?

Oczywiście że do ODSTRZAŁU

> Czy po prostu nie wiesz, co masz na mysli, ale najwazniejsze,
> ze to skurwysynstwo jest :-P

Dziwię się że ktoś wchodzący na tą grupę nie rozumie jak go uciska
skurwysyńskie państwo i ile na tym TRACI ;-)

Piotr Gałka

necitită,
18 mai 2022, 09:18:5718.05.2022
W dniu 2022-05-17 o 17:08, J.F pisze:

> Ale przeciez jest konkurencja.
> I suweren wybiera tani kredyt o zmiennej stopie

Przypuszczam, że jakaś część kredytobiorców wybierała kredyt 'z ratą
stałą' rozumiejąc, że stała to stała a nie zmienna.
Teraz może, jak dostają symulacje przy zmianie WIBORa, to coś ich tknie,
ale czy na pewno....

W każdym razie zdarzyło mi się raz wyjaśniać komuś, że 'stała' w języku
bankowym to co innego niż 'stała' w języku potocznym.
P.G.

Dawid Rutkowski

necitită,
18 mai 2022, 09:54:5318.05.2022
A to są takie bankowce (by nie rzecz "bankq*y"), co to mówią "rata stała"?
To jest "rata równa". Trzeba jednak wszystkie rozmowy nagrywać ;>

Choć z drugiej strony co powiedzieć o takiej "racie malejącej"? ;>>>

No i widziałem też oferty pożyczek z ratą naprawdę stałą - oczywiście ani
kwota ani czas kredytowania nijak się mają do hipo, ale oferta nie była nawet zła
(albo przynajmniej nie gorsza od palącej potrzeby), chyba 12% - a mogli więcej
(film o dobroci banków - tak jak kawały o dobroci Lenina/Stalina, czy o cukierku od Gierka).

Dawid Rutkowski

necitită,
18 mai 2022, 10:08:4518.05.2022
Hmm, po namyśle - "rata równa" też może być opacznie zrozumiana...

J.F

necitită,
18 mai 2022, 11:46:4218.05.2022
On Wed, 18 May 2022 14:50:25 +0200, _Master_ wrote:

> Albo rżniesz głupa albo jesteś ułomny ;-)

Chce konkretow

> A dla młodzieży napiszę że pierwszy do odstrzału jest urząd pracy

Nie mowie nie, ale co to ma z kredytami wspolnego ?

> W tym przypadku nie ma żadnych argumentów za jego istnieniem.

A to zalezy od punktu leżenia.

Tylko jeszcze powiedz co z zasiłkami i "bezpłatną" opieką lekarską -
zlikwidować ?

> I tu dochodzimy do strasznego zdania:
> Ewolucja zrobi swoje i pozostaną tylko ci co będą myśleć ;-)

Ewolucja juz raz swoje zrobila, i wiadomo, ze po kapitalizmie
przychodzi rewolucja i socjalizm.
Choc niektorym sie udał socjalizm bez rewolucji :-)

> Nadzór i zabezpieczenia finansowane z naszych podatków ro pieniądze
> wyrzucane w błoto.
> I wtedy będzie można spokojnie krzyczeć "WIDZIAŁY GAŁY CO PODPISYWAŁY"
> A teraz kurwa NIE WOLNO bo dyrektywy '=_

Masz jakies oszczednosci?
A chcialbys jutro stracic?

no chyba, zeby tak rownolegle przestac chronic dyrekcje bankow
przed zemstą tłumu :-)

> Uważasz że przepisy są potrzebne?

Jakos tak lepiej sie czuje, jak mam gwarancje bankowe.

Oczywiscie mozna inaczej - nie miec oszczednosci, zyc na kredyt,
niech bank sie martwi o gwarancje :-)

> Oczywiście że do ODSTRZAŁU

I co - wszyskie podatki do odstrzału ?

> Dziwię się że ktoś wchodzący na tą grupę nie rozumie jak go uciska
> skurwysyńskie państwo i ile na tym TRACI ;-)

> [...]

18 mai 2022, 11:47:3518.05.2022
W sensie ze 120% cen mieszkania ?

J.

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 11:52:0418.05.2022
Jak się dzieci wychowuje bezstresowo i nie znają smaku zwycięstwa i
porażki to potem myślą że państwo ich ochroni.
Nie pozwoli bezczelnie przerzucać ryzyka na jedną stronę umowy.

A tu ZONK Ryzyko jest przerzucane a państwo nie ochroniło.

przejedzie się taki raz a potem drugi i za trzecim razem będzie
ostrożniejszy i bardziej będzie liczył na siebie.

Tak. Będą ofiary ale to jest LEPSZY kierunek dla naszych dzieci.

Szkoda że tłumy przy urnie ciągle głosują na socjalistów.

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 13:55:4618.05.2022
W dniu środa-18-maja-2022 o 17:46, J.F pisze:
> Nie mowie nie, ale co to ma z kredytami wspolnego ?

Nie rżnij głupa.

Jak się polikwiduje instytucje typu urzędy pracy i obetnie podatki to
ludziom zostanie więcej kasy i nie będą musieli się tak zapożyczać.

Geniusz tkwi w prostocie ;-)

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 13:58:3518.05.2022
W dniu środa-18-maja-2022 o 17:46, J.F pisze:
> A to zalezy od punktu leżenia.

To zapodaj

> Tylko jeszcze powiedz co z zasiłkami i "bezpłatną" opieką lekarską -
> zlikwidować ?

Opieka lekarska nie musi być BEZPŁATNA i nie musi być państwowa.

Słowa klucz: Kasa Chorych, Bon ubezpieczeniowy, edukacyjny...

I nie mów że się nie da.
Opór jest tylko w Twojej głowie ;--)

_Master_

necitită,
18 mai 2022, 14:01:3418.05.2022
W dniu środa-18-maja-2022 o 17:46, J.F pisze:
> Masz jakies oszczednosci?
> A chcialbys jutro stracic?
>
> no chyba, zeby tak rownolegle przestac chronic dyrekcje bankow
> przed zemstą tłumu:-)

Mam aktywa. Nie... Nie leżą w banku.

Jak dyrektor zasłużył to chyba musi ponieść karę.

Czy nie musi? ;[-)

Poldek

necitită,
18 mai 2022, 14:54:3518.05.2022
W dniu 18.05.2022 o 17:47, J.F pisze:
Jeszcze zobaczymy, kto na tym najlepiej wyjdzie. Bo coś mi się zdaje, ze
największą pomoc państwa dostaną te największe cwaniaki, co pokupowały
po 8 mieszkań w kredycie ponad 100%. Za pomoc płacą ci, co nie kupili w
ogóle i wynajmują od tych co dostaną pomoc, jako kredytobiorcy w trudnej
sytuacji :-)

Poldek

necitită,
18 mai 2022, 16:55:0518.05.2022
W dniu 2022-05-17 o 15:49, _Master_ pisze:
Wina państwa, które na wyprzódki kombinuje, jak tu pomóc tym, co nabrali
kretydów powyżej uszczu, żeby na tym się dorobić. Do cholery - jak ktoś
wziął kredyt, na który go nie było stać, to powinien zbankrutować w
biały dzień i jakby tak zbankrutowało paru cwanych, to by się ludzie
przed wzięciem kredytu zastanawiali i by się "sytuacja rynkowa
ustabilizowała". A tak, to biedni płacą za pomaganie wannabe
spekulantom, którzy nie potrafią spekulować.

_Master_

necitită,
19 mai 2022, 01:41:2219.05.2022
podobno przed kryzysem 80% Polaków nie miało zdolności kredytowej

tak twierdził urzędnik z ministerstwa finansów

ąćęłńóśźż

necitită,
19 mai 2022, 03:23:3919.05.2022
Raczej dzięki temu biedni zamiast musieć kupować mogą sobie wynająć, np. jadąc za pracą czy nauką.
Miasta jakoś nie chcą budować na wynajem.
Od dopierdolenia przez rząd posiadaczom 3-4 mieszkań samorządy zaczną chcieć budować?

-----

Poldek

necitită,
19 mai 2022, 08:37:4719.05.2022
W dniu 19.05.2022 o 09:23, ąćęłńóśźż pisze:
Opowieść dla grzecznych dziewczynek, o tym jak to jest za mało mieszkań
to jest bajka ułożona w agencjach PR pracujących za nie tak znowu duże
pieniądze dla branży developerskiej, samorządów, rządu i kogo tych
wszystkich, którzy uczynili sobie sposób na dorabianie się poprzez
betonowanie gdzie się da i się nie da. Mieszkań jest duzo, sporo stoi
pustych, albo wykorzystywanych częściowo, a urban sprawl nieodwracalnie
niszczy Polskę zamieniając ją w asfaltobetonosmietnisko.

Krzysztof Halasa

necitită,
19 mai 2022, 09:45:5719.05.2022
Poldek <pugi...@intgeria.eu> writes:

> Wina państwa, które na wyprzódki kombinuje, jak tu pomóc tym, co
> nabrali kretydów powyżej uszczu, żeby na tym się dorobić.

No ale przecież obecnie te kredyty się opłacają bardziej niż kilka lat
temu. Bo inflacja, albo inny wzrost wynagrodzeń jest sporo wyższy niż
oprocentowanie - de facto oprocentowanie realne jest ujemne.

Owszem, problem może mieć ktoś, kogo zarobki stoją w miejscu. Ale to
wina jego samego i w szczególności jego pracodawcy, który go
wykorzystuje, mimo sporej inflacji.

> A tak, to biedni płacą za pomaganie wannabe
> spekulantom, którzy nie potrafią spekulować.

W jaki sposób tracą?
Posiadacze kapitału - owszem (bo mają nieuczciwą konkurencję,
sprzedającą kapitał po cenach dumpingowych). Ale biedni?
--
Krzysztof Hałasa

Piotr Gałka

necitită,
19 mai 2022, 10:06:5219.05.2022

> A to są takie bankowce (by nie rzecz "bankq*y"), co to mówią "rata stała"?
> To jest "rata równa". Trzeba jednak wszystkie rozmowy nagrywać ;>

Jak wypytywałem o kredyt w 2010 roku to chyba dawali wybór między stałą
a malejącą (mnie interesowała malejąca).
Oba określenia są spójne - opisują, co się dzieje z ratą w czasie.
Jakbym wtedy słyszał równa czy malejąca to chyba bym zapamiętał, że to
są określenia z dwu różnych dziedzin.
Ale głowy za to nie dam - pamięć jest zawodna.

Kilka lat później zdarzyło mi się rozmawiać z kimś kto używał słowa
stała - czy to było przekłamanie z usłyszanego równa nie wiem.
W każdym razie jak mówił stała to w żaden sposób nie kolidowało mi z tym
co pamiętałem, ale znów - już wtedy minęło kilka lat od moich wizyt w
bankach i w mojej pamięci też równa mogła zamienić się na stała.
P.G.

Piotr Gałka

necitită,
19 mai 2022, 10:12:3519.05.2022
> Hmm, po namyśle - "rata równa" też może być opacznie zrozumiana...

Dokładnie.
P.G.

Poldek

necitită,
19 mai 2022, 14:58:2319.05.2022
W dniu 2022-05-19 o 07:41, _Master_ pisze:
> podobno przed kryzysem 80% Polaków nie miało zdolności kredytowej
>
> tak twierdził urzędnik z ministerstwa finansów

Też tak uważam, że 80% Polaków przed kryzysem (którym właściwie?) nie
miało zdolności kredytowej. Z tych 80%, pewnie z 80% nie wzięło w
związku z tym kredytu - bo uznali, że jak nie mają zdolności kredytowej,
to kredytów nie będą brać. Jednak ok. 20% z tych 80%, co nie mieli
zdolności, postanowiło wziąć kredyt. Na co liczyli? Na to, że ktoś za
nich spłaci. Jeżeli nie spłacił za nich wujek, dziadek, teściowa, to
powinni teraz zbankrutować, a nie otrzymywać pomoc na koszt tych, co
byli rozsądniejsi.
Miał być wolny rynek? Wolny rynek o ile się orientuję, że ten, który
przekombinował bankrutuje. Ale jeszcze nie słyszałem, żeby w Polsce ktoś
zbankrutował.

J.F

necitită,
19 mai 2022, 15:08:1019.05.2022
On Thu, 19 May 2022 07:41:17 +0200, _Master_ wrote:
> podobno przed kryzysem 80% Polaków nie miało zdolności kredytowej
>
> tak twierdził urzędnik z ministerstwa finansów

A co dokladnie twierdzil?

Bo jakos watpie, aby 80% "nie mialo zdolnosci kredytowej",
ale ze "nie mialo zdolnosci na zakup 60m mieszkania w Warszawie"
to mozliwe.
A teraz w kryzysie to 95% nie ma takiej zdolnosci?

J.

Dawid Rutkowski

necitită,
19 mai 2022, 16:13:3119.05.2022
Ej, ale jak oni dostali ten kredyt, skoro nie mieli zdolności?

Kamil Jońca

necitită,
19 mai 2022, 16:24:0319.05.2022
Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

[...]
> Ej, ale jak oni dostali ten kredyt, skoro nie mieli zdolności?

Nie słyszałeś o "podkręcaniu zdolności" przed wzięciem kredytu? Tak,
żeby się wpasować w scoring?
KJ

Dawid Rutkowski

necitită,
19 mai 2022, 16:41:2819.05.2022
czwartek, 19 maja 2022 o 22:24:03 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):
> Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:
>
> [...]
> Nie słyszałeś o "podkręcaniu zdolności" przed wzięciem kredytu? Tak,
> żeby się wpasować w scoring?

Scoring to jedno, i tu jest ew. "czyszczenie BIK", naciągacze robią to za kasę, choć jest darmowe.
Ale zdolność to przede wszystkim UDOKUMENTOWANE dochody, i to min. średnia z 3 miesięcy oraz wydatki.
Jak tu coś "podkręcić"?
To nie "klik" ani gjełda samochodowa, ping-pong czy "anypicownik" nie pomogą.

Inna sprawa, że "posiadanie zdolności" przy zerowych stopach jest niebezpieczną iluzją.

Poldek

necitită,
19 mai 2022, 17:08:0219.05.2022
W dniu 2022-05-19 o 21:07, J.F pisze:
Mnie uczyli w szkole średniej, że kapitalizm polega na tym, że jest
kryzys, po którym jest okres prosperity, po którym następuje kryzys, po
którym jest okres prosperity, a potem kryzys i tak to właśnie działa.
To prawda, że na studiach uczyli też, że w okresie prosperity ludzie
dostają amnezji, zapominają o tym, że po okresie prosperity przychodzi
kryzys i zaczynają sądzić, że będzie zawsze tylko coraz większa prosperity.
Tak, czy siak, ja kryzysu nie widzę. Drogie kwatery na wakacje wszystkie
co fajne już dawno zajęte, zostały tylko drogie i niefajne. Samochód
kupić za ćwierć miliona, to jest wielka trudność, bo co lepiej
wyposażone modele wyprzedane na wiele miesięcy w przód. Nastolatki
chodzą z najnowszymi ajfonami, a młodzi ludzie dla zabicia czasu palą
gumę rajdowymi samochodami, nie pytając o cenę paliwa.

Kamil Jońca

necitită,
19 mai 2022, 17:09:0419.05.2022
Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

[...]

> Ale zdolność to przede wszystkim UDOKUMENTOWANE dochody, i to min. średnia z 3 miesięcy oraz wydatki.
> Jak tu coś "podkręcić"?
Normalnie.
Dogadać się z szefem, zeby opóźnił wypłatę premii. Wziąć "fuchę u
znajomego" żeby na papierze było tyle ile trzeba. Owszem, trzeba trochę
planowania, ale nie jest to jakieś rocket science.

Ba. Znałem mistrzów którzy składali PIT z zawyżonymi dochodami, po to
żeby odpowiednią kopię przedstawić w banku. Po czym, gdy już kredyt
dostali, składali korektę.

> To nie "klik" ani gjełda samochodowa, ping-pong czy "anypicownik" nie pomogą.

E tam.

KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Poldek

necitită,
19 mai 2022, 17:14:5119.05.2022

> W jaki sposób tracą?
> Posiadacze kapitału - owszem (bo mają nieuczciwą konkurencję,
> sprzedającą kapitał po cenach dumpingowych). Ale biedni?

W taki sposób biedni tracą, że rząd finansowany z podatków na wszelkie
sposoby stara się pomóc bogatym - właścicielom nieruchomości, nieraz
wielu i kosztownych. W odróżnieniu od bogatych, biedni typowo płacą podatki.

Jeżeli ktoś kupił nieruchomości na kredyt, na którego spłacanie go nie
stać, to powinien zbankrutować. Jedyne uczciwe rozwiązanie.

Poldek

necitită,
19 mai 2022, 17:38:4019.05.2022
W dniu 2022-05-17 o 18:44, J.F pisze:

> Ale przeciez banksterka ma wolną rękę.
> A klient wybiera najlepszy dla siebie ... a potem płacze :-P

> A tak konkretnie to czego bys chcial?
>
> Bo pare bankow splajtowało. U nas, w USA.

A wiele więcej zostało "uratowanych", czyli dostało duże prezenty od
tych, których nie pytano, czy chcą je dawać.
Bankructwo w kapitalizmie, to nie jest jakiś rocket science, powinno się
odbywać codziennie. Ale z niewiadomych powodów stanowi jakieś tabu, a
rządy, experci, liderzy opinii i członkowie ogółu społeczeństwa wiele
czasu i uwagi poświęcają temu, jak do tego nie dopuścić.

> [...]
> bank przerzuci wiekszosc ryzyka na klienta :-)

> A tu niestety kredyt mieszkaniowy nalezy raczej uznac za potrzebny.

Tak samo potrzebny, jak alkohol, papierosy i narkotyki.
Wiele fajnych przygód odbyło się po pijaku i wiele dzieci spłodzono pod
wpływem, wiele betonu wylano na kredyt.

J.F

necitită,
20 mai 2022, 04:14:0620.05.2022
On Thu, 19 May 2022 23:38:37 +0200, Poldek wrote:

> A wiele więcej zostało "uratowanych", czyli dostało duże prezenty od
> tych, których nie pytano, czy chcą je dawać.

prezenty, czy pozyczki?

> [...]
> rządy, experci, liderzy opinii i członkowie ogółu społeczeństwa wiele
> czasu i uwagi poświęcają temu, jak do tego nie dopuścić.

Mowa o bankach. Jak bank zbankrutuje, to ty mozesz stracic swoje
pieniadze ulokowane w banku.
Ale moze to sie powinno zdarzac codziennie :-)

Czasem mowa o strategicznym przemysle.

> Tak samo potrzebny, jak alkohol, papierosy i narkotyki.
> Wiele fajnych przygód odbyło się po pijaku i wiele dzieci spłodzono pod
> wpływem, wiele betonu wylano na kredyt.

Ale tu nie tropiki - mieszkac gdzies musisz.
U tesciowej dopoki nie zarobisz?

Ale jak bedzie inflacja, to nie zarobisz nigdy :-)

J.

J.F

necitită,
20 mai 2022, 04:27:4620.05.2022
On Thu, 19 May 2022 23:07:56 +0200, Poldek wrote:

> Mnie uczyli w szkole średniej, że kapitalizm polega na tym, że jest
> kryzys, po którym jest okres prosperity, po którym następuje kryzys, po

A piekny przyklad nastapil w 2008.

> [...]
> kryzys i zaczynają sądzić, że będzie zawsze tylko coraz większa prosperity.

No wlasnie. A potem przychodzi jeszcze wiekszy kryzys, ktorego ludzie
sobie nie życzą, i dlatego od ~100 lat z tym walczą.
Regulacja rynku sie to nazywa.

> Tak, czy siak, ja kryzysu nie widzę. Drogie kwatery na wakacje wszystkie
> co fajne już dawno zajęte, zostały tylko drogie i niefajne.

Moze po prostu nie zauwazyles inflacji.
Tanie i przyzwoite kwatery zostaly zarezerwowane,
zostaly nieprzyzwote lub drogie.

Wlasciciele byc moze patrza realistycznie w przyszlosc ... musimy
zarobic i na koszty biezace i na caly rok :-)

Mozliwe tez, ze nie zauwazyles uchodzcow z Ukrainy ...

> Samochód
> kupić za ćwierć miliona, to jest wielka trudność, bo co lepiej
> wyposażone modele wyprzedane na wiele miesięcy w przód.

Pandemia podobno zawinila.
No i inflacja globalna i kursy walut.

> Nastolatki
> chodzą z najnowszymi ajfonami,

A to nie wiem ... w Polsce, w Warszawie?

> a młodzi ludzie dla zabicia czasu palą
> gumę rajdowymi samochodami, nie pytając o cenę paliwa.

A to tez nie wiem. Ja z rzadka widuje.
A chwila palenia gumy niewiele paliwa kosztuje - jak nie stac na inne
przyjemnosci, to widac tylko smrod zostaje :-)

J.

Olin

necitită,
20 mai 2022, 05:15:3820.05.2022
Dnia Wed, 18 May 2022 19:55:41 +0200, _Master_ napisał(a):

> Jak się polikwiduje instytucje typu urzędy pracy i obetnie podatki to
> ludziom zostanie więcej kasy i nie będą musieli się tak zapożyczać.

Jak się zlikwiduje nadzór bankowy, to będzie jeszcze lepiej, bo różne
przygłupy nie będą miały komu zawracać gitary, kiedy przyjdzie im spłacać
kredyt.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Niestety, jest to rząd."
Woody Allen

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

necitită,
20 mai 2022, 05:22:3620.05.2022
Dnia Wed, 18 May 2022 17:51:20 +0200, _Master_ napisał(a):

> tłumy przy urnie ciągle głosują na socjalistów.

Najzabawniejsi są konfederaści, którzy szczerze i dozgonnie nienawidzą
socjalizmu, chyba że mają do spłacenia kredyt i wtedy zaczynają się
mazgaić, że banksterka ich niewoli jak Leoncio Isaurę.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Stefan Kisielewski

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Arek

necitită,
20 mai 2022, 16:01:5520.05.2022
Użytkownik "_Master_" <Mas...@z.pl> napisał w wiadomości

> Gdyby była konkurencja a nie zamordystyczny socjalizm to kredyty ze stałą
> stopą byłyby normalnością i ta stopa nie musiałaby być WYSOKA.

Przy takiej szalonej polityce monetarnej NBP i finansowej rządu(-ów)
wieloletni kredyt o stałej stopie musiałby być wysoki. Żadna
konkurencja tu nie pomoże.
I jeszcze sytuacja międzynarodowa, w której obrywają mniej
poważne waluty.

Arek

Krzysztof Halasa

necitită,
21 mai 2022, 05:22:5721.05.2022
Poldek <pugi...@intgeria.eu> writes:

> Jednak ok. 20% z tych 80%, co
> nie mieli zdolności, postanowiło wziąć kredyt. Na co liczyli? Na to,
> że ktoś za nich spłaci.

Wątpię. Niektórzy - może, ale bardzo nieliczni.
Większość po prostu zakładała najbardziej optymistyczny scenariusz.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

necitită,
21 mai 2022, 05:35:1921.05.2022

> W taki sposób biedni tracą, że rząd finansowany z podatków na wszelkie
> sposoby stara się pomóc bogatym - właścicielom nieruchomości, nieraz
> wielu i kosztownych. W odróżnieniu od bogatych, biedni typowo płacą podatki.

W równoległej rzeczywistości chyba.
Bo w tej mojej, wiesz, to biedni płacą VAT i podatek zdrowotny (nazywany
dla niepoznaki "ubezpieczeniem", chociaż nie ma żadnych cech
ubezpieczenia).

Biedni, w odróżnieniu od bogatych, nie płacą praktycznie podatku
dochodowego, nie płacą podatków (rzekomo) "luksusowych", i często sporo
dostają od państwa.

> Jeżeli ktoś kupił nieruchomości na kredyt, na którego spłacanie go nie
> stać, to powinien zbankrutować. Jedyne uczciwe rozwiązanie.

Nie mówię że nie, ale mam nadzieje, że nie utożsamiasz takiej osoby
z kimś bogatym?
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

necitită,
21 mai 2022, 05:43:5021.05.2022
"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Mowa o bankach. Jak bank zbankrutuje, to ty mozesz stracic swoje
> pieniadze ulokowane w banku.
> Ale moze to sie powinno zdarzac codziennie :-)

Nie byłoby to takim wielkim problemem. Ale banki to część systemu
państwowego. Owszem banki są zewnętrznym elementem w stosunku do samego
państwa, ale od dłuższego czasu są elementem niezbędnym do jego
istnienia. Bez banków wszystkie te "nowoczesne" rozwiązania finansowe
(sprowadzające się do coraz większych obciążeń społeczeństwa) nie
mogłyby mieć miejsca.
Państwo musi dbać o banki, i absolutnie nie chodzi tu o to, by Kowalski
nie stracił swoich pieniędzy ulokowanych w banku (bo państwo wszelkich
Kowalskich ma głęboko tam, gdzie słońce nie dochodzi), tylko o to, by
Kowalscy te pieniądze cały czas tam lokowali.
--
Krzysztof Hałasa

Animka

necitită,
23 mai 2022, 07:21:5023.05.2022
W dniu 2022-05-18 o 20:54, Poldek pisze:
> [...]
> po 8 mieszkań w kredycie ponad 100%. Za pomoc płacą ci, co nie kupili w
> ogóle i wynajmują od tych co dostaną pomoc, jako kredytobiorcy w trudnej

Cwaniaki pomocy nie dostaną tylko ludzie z bardzo małą średnią dochodów,
czyli ludzie biedni. Niestety, tę pomoc po jakimś czasie będą musieli
zwrócić! Taka to do kitu pomoc.

--
animka

Piotr Gałka

necitită,
23 mai 2022, 08:30:5223.05.2022
W dniu 2022-05-23 o 00:31, Animka pisze:
Jeśli pomoc będzie polegała na wstawieniu czegoś innego, niższego za
WIBOR (jak gdzieś słyszałem) to będzie ta podmianka uzależniona od
średniej dochodów?
Nie widzę takiej możliwości.
P.G.

Animka

necitită,
23 mai 2022, 09:00:3723.05.2022
W dniu 2022-05-23 o 14:30, Piotr Gałka pisze:
Przeczytaj sobie:
https://www.totalmoney.pl/artykuly/tarcza-dla-kredytobiorcow-pomoc-rzadu-w-splacie-kredytow-hipotecznych

--
animka

Piotr Gałka

necitită,
23 mai 2022, 09:56:0723.05.2022
W dniu 2022-05-23 o 15:00, Animka pisze:
Według tego tekstu trzeba spełnić jeden z warunków.
Tematem są "cwaniaki, co pokupowały po 8 mieszkań w kredycie". Oni mają
szansę spełnić warunek o ratach przekraczających 50% dochodów ....
P.G.

ąćęłńóśźż

necitită,
28 mai 2022, 09:10:1328.05.2022
Ja się tak zastanawiam, sięgając do literatury fachowej pt. "Faraon", skąd żydzi już wówczas (który to wiek PNE?) mieli tyle
pieniędzy do pożyczania innym na złodziejski procent?

-----
> banki to część systemu państwowego.
> Owszem banki są zewnętrznym elementem w stosunku do samego państwa, ale od dłuższego czasu są elementem niezbędnym do jego
> istnienia.
> Bez banków wszystkie te "nowoczesne" rozwiązania finansowe nie mogłyby mieć miejsca.
> Państwo musi dbać o banki, i absolutnie nie chodzi tu o to, by Kowalski nie stracił swoich pieniędzy ulokowanych w banku, tylko o

Poldek

necitită,
28 mai 2022, 12:14:1328.05.2022
W dniu 2022-05-20 o 10:27, J.F pisze:
Tak jest - pandemia i inflacja oraz kursy walut - to wszystko raze
sprawiło, że ludzie wyrywają sobie samochody po kilkaset tysięcy zł.

J.F

necitită,
30 mai 2022, 03:25:0430.05.2022
On Sat, 28 May 2022 15:02:21 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> Ja się tak zastanawiam, sięgając do literatury fachowej pt. "Faraon", skąd żydzi już wówczas (który to wiek PNE?) mieli tyle
> pieniędzy do pożyczania innym na złodziejski procent?

Nie wydawali na zbrojenia?
Szybko zbierali wydane zloto od drugiej strony?
"Od zawsze" byli bankierami?

Bog im zeslal trochę złota, a reszta to z odsetek :-)

Bo pare tysiacleci pozniej, u nas ... ziemi kupic nie mogli,
chlopami panszczyznianymi nie chcieli lub nie mogli zostac,
to musieli sie zajac jakims dochodowym interesem :-)

A moze kwestia wyksztalcenia?

J.

Olin

necitită,
30 mai 2022, 06:59:1330.05.2022
Dnia Sat, 28 May 2022 15:02:21 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

> sięgając do literatury fachowej pt. "Faraon", skąd żydzi już wówczas (który to wiek PNE?) mieli tyle
> pieniędzy do pożyczania innym na złodziejski procent?

Sprzedawali naziolom kastety i kije bejsbolowe.
Rozumu, niestety, kupić nie można, więc przygłupy - i dawniej, i teraz -
mogą najwyżej pracować nad muskulaturą.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

żeby rozpalić grilla."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

ąćęłńóśźż

necitită,
31 mai 2022, 17:01:0731.05.2022
I za karę musieli kupować kamienice?

-----
> ziemi kupic nie mogli

Dawid Rutkowski

necitită,
1 iun. 2022, 04:28:2801.06.2022
wtorek, 31 maja 2022 o 23:01:07 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> I za karę musieli kupować kamienice?

A to jakaś nowość?
Ile kamienic w DC ma właścicieli innych niż ziemia, na której stoją?

Zresztą jak się pojawiły kamienice (nie chodzi tu o czasy króla - jak również "miasto nad Wisłą" - nie Kluczbork - "który zostawił Polskę murowaną" - bo jak zostawiał, umierając na zakażenie przy złamaniu nogi po upadku z konia na polowaniu,
to w Polsce była zawrotna ilość ok. tysiąca murowanych budynków), to pewnie już i ziemię mogli kupować - lub wykorzystali (a może nawet wymyślili) sławetną instytucję "słupa".

O ciekawym wykorzystanie "słupa" ostatnio przeczytałem:
"Przeprowadziłam się z chłopakiem do mieszkania, za którego wynajem on płaci. Sęk w tym, że mieszkanie jest moje, kupione na kredyt. Dogadałam się z sąsiadką, że będzie co miesiąc wpadać "po kasę" - no i w ten sposób chłopak spłaca kredyt na moje mieszkanie." ;>

Olin

necitită,
1 iun. 2022, 05:46:0601.06.2022
Dnia Tue, 31 May 2022 23:01:04 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

> I za karę musieli kupować kamienice?

Tak, bo działki już były sprzedane za ułamek ceny i przepisane na żonę.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

necitită,
2 iun. 2022, 05:22:4302.06.2022
On Wed, 1 Jun 2022 01:28:27 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> A to jakaś nowość?
> Ile kamienic w DC ma właścicieli innych niż ziemia, na której stoją?

Od dluzszego czasu tak sie nie da, ale wczesniej bylo mozliwe.

Zaraz, a co z "wieczystym użytkowaniem" - skasowali ?

> [...]
> złamaniu nogi po upadku z konia na polowaniu, to w Polsce była
> zawrotna ilość ok. tysiąca murowanych budynków)

A nie chodzilo w tej "Polsce murowanej" o zamki obronne?

> , to pewnie już i
> ziemię mogli kupować - lub wykorzystali (a może nawet wymyślili)

Nie mogli kupowac ziemi uprawnej - tylko szlachta mogla.
Ale miasta sie rządzily wlasnymi prawami.

> sławetną instytucję "słupa".

"przystąpienie do herbu" ? Nie, jakies inne slowo to chyba bylo.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Adopcja_herbowa
Zakazana od 1616

https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DoQvzZvBU
http://www.instytut-genealogii.com.pl/index.php?mod=artykuly&id=2&itemid=92

> [...]
> Dogadałam się z sąsiadką, że będzie co miesiąc wpadać "po kasę" -
> no i w ten sposób chłopak spłaca kredyt na moje mieszkanie." ;>

Madra dziewczyna? ale co bedzie jak sie wyda? :-)

Tylko ... nic nowego?
Wroclaw sprzedal budynek w ktorym był urzad miasta,
natychmiast go wylizingowal od banku,
i za 30 lat znow bedzie mial na wlasnosc.

J.

Poldek

necitită,
9 iun. 2022, 18:27:5809.06.2022
W dniu 21.05.2022 o 11:35, Krzysztof Halasa pisze:
Jest to osoba jeżeli nie bogata, to przynajmniej nie biedna w
odróżnieniu od osoby, która nie posiada nieruchomości. Leszek
Balcerowicz wbijał młotkiem do polskich łbów, że kapitalizm nie polega
na tym, że biedni mają pomagać bogatym, ani na tym, że bogaci mają
pomagać biednym. Uczył mądrze, że kapitalizm polega na tym, że ci,
którzy chcieli być bogaci i im się udało, są bogaci, a ci którzy nie
chcieli być bogaci, albo chcieli, ale im się nie udało - ci nie są
bogaci. Tymczasem Balcerowicz musiał odejść, a pojawiła się nowa
koncepcja - bogaci mają być ci, którym się nie udało, a zapłacić za to
ma reszta.

Poldek

necitită,
9 iun. 2022, 18:31:2609.06.2022
W dniu 20.05.2022 o 22:01, Arek pisze:
Ale o jaką właściwie politykę chodzi?
Zawsze jest tak, że są tacy, co krzyczą, że źle robi, bo stopy podnosi i
tacy, co krzyczą, że za mało podnosi. Wiara w to, że jest taka stopa %,
która zadowoli jednych i drugich, jest wiarą podobną do wiary w
niepokalane poczęcie.

Krzysztof Halasa

necitită,
13 iun. 2022, 14:13:2313.06.2022
Poldek <pugi...@interia.eu> writes:

> [...]
> bogaci. Tymczasem Balcerowicz musiał odejść, a pojawiła się nowa
> koncepcja - bogaci mają być ci, którym się nie udało, a zapłacić za to

O, to znaczące uproszczenie i moim zdaniem skrzywienie.
Bogaci rzeczywiście mają być ci, którym się najczęściej nie udało, ale
to jest najmniej istotna cześć korelacji, i nie ma tu związku
przyczynowo - skutkowego.
--
Krzysztof Hałasa

ąćęłńóśźż