Rachunki uniwersalne ROR/IDG

ąćęłńóśźż

Które rachunki w naszych bankach mogą być bez problemów używane jako uniwersalne zarówno dla celów osobistych jak i jednocześnie
prowadzonej małej JDG?
Sprzed wielu lat pamiętam jakieś zakazy w regulaminach.
Poza "zakazem" (bla, bla, ...) pytanie, czy z typowego ROR da się zrobić poprawny przelew do ZUS (z właściwym opisaniem składki) i
do US (z właściwym opisaniem podatku)?
BTW złodziejskie stawki opłat bankowych za przelewy do US i ZUS powinny zainteresować RPO i UOKiK !

Dawid Rutkowski

czwartek, 1 września 2022 o 09:28:33 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):

> BTW złodziejskie stawki opłat bankowych za przelewy do US i ZUS powinny zainteresować RPO i UOKiK !

Lepiej napisz, kto Cię tak okrada, będzie przestroga.
Ja raczej widuję darmowe - a nawet bank daje premię za robienie takich przelewów.
I to już nie jest 200zł wiśni, a np. 2k.

ąćęłńóśźż

Do ZUS i US?
Napisz gdzie są darmowe przelewy do tych przybytków i czy rachunek to mieszany ROR/JDG, no i ewentualna opłata stała za prowadzenie.
Organoleptycznie nie sprawdzałem, ale IMHO np. skok i pko pobierają opłatę i to wyższą, niż za zwykłe przelewy.
Opłaty czasem są ukryte np. w formie "opłata za sms" czy opłata za zdrapkę.
A który daje premię to tym bardziej ;-).

-----

Kamil Jońca

ąćęłńóśźż <a...@e.pl> writes:

> Do ZUS i US?
> Napisz gdzie są darmowe przelewy do tych przybytków i czy rachunek to mieszany ROR/JDG, no i ewentualna opłata stała za prowadzenie.
Pierwszy z brzegu - ING. Darmowe pod prostymi warunkami: typu 2000
wpływu lub opłacanie z niego ZUS właśnie.
Rachunek firmowy.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Andrzej Kłos

ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
> Organoleptycznie nie sprawdzałem, ale IMHO np. skok i pko pobierają opłatę i to wyższą, niż za zwykłe przelewy.

mBank

przelewy do ZUS i US darmowe, samo konto darmowe pod warunkiem wykonania
darmowego przelewu raz w miesiącu do ZUS-u. Karta nieobowiązkowa,
przelew "zewnętrzny" 1,5 zł.

Wszystkie opłaty i przelewy w ramach JDG można darmowo wysyłać z konta
"indywidualnego".

Piotr Gałka

W dniu 2022-09-01 o 09:28, ąćęłńóśźż pisze:
> Które rachunki w naszych bankach mogą być bez problemów używane jako
> uniwersalne zarówno dla celów osobistych jak i jednocześnie prowadzonej
> małej JDG?

Dlaczego chcesz mieć to razem?
Po co samemu wyłuskiwać, co firmowe a co prywatne jak może to rozdzielić
osobne konto.
Do dziś zgłoszonej działalności żony planujemy założyć konto w mBanku.
Według tego, co na razie się doczytałem to teraz jest promocja i 2 lata
gratis a potem (jakby nadal obowiązywała obecna TPiO) to 19zł za
prowadzenie rachunku, ale jak wykonasz w miesiącu przelew ZUS to konto
darmowe. Przelew do ZUS i US za 0 (w TPiO a nie tylko przez te 2 lata).
Patrzyłem też Santander, Alior i ING.
O ile pamiętam Santander ma droższe to konto - chyba 25zł/miesiąc, ale
obecnie jest promocja - bezterminowo za 0 (i to chyba karta też) i chyba
coś koło do 2000 wisienek jakby ktoś się wyjątkowo postarał.
Z tego jak ja zrozumiałem regulamin to ta darmowa bezterminowość może
zniknąć tylko gdyby bank podlegał fuzji z jakimś innym. Kto wie, może
planują.

Wybrałem mBank (ale jeszcze trochę podumam) bo wydaje mi się rozsądne
skorzystanie z mOrganizera w wersji za 10zł miesięcznie. Niestety nie
widziałem żadnej instrukcji do tego, aby się dokładniej zapoznać przed
wybraniem. Abo nie ma, albo nie znalazłem (nie miałem czasu dokładniej
szukać), albo może jest dostępna tylko po założeniu konta.

Jedna z metod szybkiego porównania:
https://finhack.pl/ranking-kont-firmowych/?gclid=EAIaIQobChMIgP64sNzz-QIVy6OyCh3AOgsxEAAYASAAEgI-PvD_BwE

Najechać na każde (i) przy zerach i coś więcej się można dowiedzieć.

> pytanie, czy z typowego ROR da się zrobić
> poprawny przelew do ZUS (z właściwym opisaniem składki) i do US (z
> właściwym opisaniem podatku)?

Od lat z prywatnego konta w mBanku opłacam podatek za najem i składki ZUS.

> BTW złodziejskie stawki opłat bankowych za przelewy do US i ZUS powinny
> zainteresować RPO i UOKiK !

Zamiast wszczynać aferę lepiej głosować nogami. Widzisz drakońskie
stawki opłat - robisz w tył zwrot.
P.G.

Dawid Rutkowski

czwartek, 1 września 2022 o 10:22:43 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):

> [...]
> Opłaty czasem są ukryte np. w formie "opłata za sms" czy opłata za zdrapkę.
> A który daje premię to tym bardziej ;-).

Cóż można napisać, gdy ktoś podaje skrajności jako przykład reprezentatywny?
Wyjaśniam dla prasy - skrajności to skarbonka - ona ma klientów w d4 - oraz skoki - co to w ogóle jest, to nawet nie jest popierdółka, a jak się sadzi ;P

Więc ogólnie mogę powiedzieć, że banki dające spore premie za otwarcie konta "biznes" znajdziesz po prostu na:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_bank%C3%B3w_dzia%C5%82aj%C4%85cych_w_Polsce
odrzuć skarbonkę, getout no i popierdółki - bo nawet żubr daje 2k.
A jak chcesz na tacy podane i prześwietlone to:
https://livesmarter.pl/

Co do "mieszanych" - tutaj rzeczywiście jedyną przeszkodą są regulaminy banków (no i jeszcze rachunki DG trzeba zgłaszać do US - więc jak "fizolski" tak wykorzystujesz, to też powinieneś chyba).
Możesz próbować - może się czepną, może nie.
Ale obecnie nie warto - dużo banków do wyboru z darmowymi + premia za "biznes", no chyba że musisz w skarbonce.

Dawid Rutkowski

czwartek, 1 września 2022 o 15:52:33 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> Od lat z prywatnego konta w mBanku opłacam podatek za najem i składki ZUS.

Podatek za najem (póki nie wynajmujesz 5 mieszkań) to jasna sprawa, ale składki ZUS?
Za najem?
Czy za przychody w spółce jawnej?
Hmmm, oto jest pytanie, czy przychody ze spółki jawnej to działalność gospodarcza
(chodzi o regulaminy banków zabraniające wykorzystywania "fizolskich" ROR
do "rozliczeń w ramach prowadzonej DG")?
A czy taka spółka ma własne konto?
ZTCP spółki osobowe nie mają osobowości prawnej (a spółka cywilna to nawet
nie jest spółka ;) - ale prawie na pewno mają zdolność prawną - ale osobowość prawną mają ją tylko kapitałowe.
Więc w spółce osobowej wychodzi, że jednak wspólnicy prowadzą DG (bo w kapitałowej wspólnicy nie,
DG prowadzi spółka).

A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka (coś było, że już
się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?

cef

> [...]
> Które rachunki w naszych bankach mogą być bez problemów używane jako
> uniwersalne zarówno dla celów osobistych jak i jednocześnie prowadzonej

Uniwersalne być nie mogą, bo mechanizmu podzielonej płatności nie obsłużą
rachunki osobiste.

> BTW złodziejskie stawki opłat bankowych za przelewy do US i ZUS powinny
> zainteresować RPO i UOKiK !

Ja mam w Santim za darmo do ZUS/US.
Z Inteligo płaciłem kilka lat temu podatki
i przelew do US też był 0zł.

cef

> Podatek za najem (póki nie wynajmujesz 5 mieszkań) to jasna sprawa, ale składki ZUS?

Z jakiegokolwek innego tytułu możesz sobie zapłacić.
Jeśłi skłądasz deklarację i wynika należność.

> A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka (coś było, że już
> się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?

Normalnie jest rachunek typu jak mikro w US - subkonto własne.
Zapłacić da się to co w deklaracji, ale zakombinować kwotami i korektami
zawsze możesz.

Pete

W dniu 01.09.2022 o 15:52, Piotr Gałka pisze:

> [...]
> wybraniem. Abo nie ma, albo nie znalazłem (nie miałem czasu dokładniej
> szukać), albo może jest dostępna tylko po założeniu konta.

Jakby co, to Alior promuje swój portal zafirmowani.pl z darmową
księgowością dla KPiR i ryczałtowców. I chyba dla wszystkich, nie tylko
klientów Aliora.

--
Pete

Piotr Gałka

> ale składki ZUS?
> Za najem?
> Czy za przychody w spółce jawnej?

Za sp.j.

> [...]
> (chodzi o regulaminy banków zabraniające wykorzystywania "fizolskich" ROR
> do "rozliczeń w ramach prowadzonej DG")?

Nasza ma to pewnie wszystkie mają.

> [...]
> Więc w spółce osobowej wychodzi, że jednak wspólnicy prowadzą DG (bo w kapitałowej wspólnicy nie,

Wiem tyle, że się nazywa, że prowadzę DG.
Z ZUSem były zawsze różne cyrki.
OIDP.
Najpierw można było zapłacić z prywatnego.
Potem zabronili - to kolega opłacał wszystko za nas razem z płaceniem za
pracowników. No i musiał nam przysyłać potwierdzenia wpłat bo inaczej u
lekarza nie działało.
Potem już te kwity jakoś przestały być potrzebne - nawet nie wiem kiedy
i dlaczego.
Potem nagle się okazało, że to, żę ZUS pozwalał nam nadal płacić razem z
firmowego to był nadzwyczajny ukłon w naszą stronę trwający kilka lat,
ale już dłużej nie można i musimy sami opłacać.
No to kolega przelewa nam i potem każdy z nas płaci ze swojego
prywatnego (mnożenie czasu marnowanego w sumie na to).
Teraz w lutym była akcja, że trzeba powypełniać DRA i kolega nas
naciskał. Ale zanim udało mi się do tego zabrać (nigdy nie logowałem się
do ZUS, nie wiedziałem co to DRA - coś chyba bym musiał mieć jakiś
podpis, czy co) on jakoś odświeżył swój dostęp z czasów gdy wszystko sam
za nas robił i wypełnił za nas wszystkich. Teraz jest tak, że przysyła
nam co miesiąc wypełnione DRA + kasę na nasze konta i płacimy według
tego z kont prywatnych bo rozumiem, że nadal nie wolno z firmowego.
W czerwcu jak zapłaciliśmy z żoną ZUSy to nie minęło 5 minut i
zadzwonili z banku: "Widzę, że zapłacił pan ZUS. Może chce pan otworzyć
konto firmowe...".
Kilka dni temu byłem w ZUS podpytać (w związku z tym zakładaniem przez
żonę działalności na ryczałcie (ona też jest w sp.j)) czy nie można by
wypełniać osobno dwu DRA ale pani mówiła, że nie można.
Najpierw myślałem, że raz podam koledze kwotę zdrowotnego jaką ma tam
dopisać i będzie z głowy. Ale potem się doszukałem, że mimo, że przy
ryczałcie składka stała to trzeba co miesiąc wpisywać przychód. No to
musiałbym mu co miesiąc tym zawracać głowę.
Wtedy skojarzyłem, że pani w ZUS mówiła, że nie można wypełniać dwu, ale
ten jeden daje się korygować.
Powstała koncepcja - kolega wypełni wg sp.j jak dotychczas, a żona
będzie to sobie co miesiąc korygowała.
Jak na razie mimo zalogowania do ZUS nie udało jej się znaleźć gdzie to
się daje edytować. Może obejrzeć wszystkie od początku roku, ale nie
może ich poprawiać. Gdzieś to zapewne jest...
A może ta korekta nie daje się oprzeć na dotychczasowej treści i trzeba
sobie przepisywać na nowo wypełnianą korektę (to w ramach czarnych myśli).
Najśmieszniejsze, że tam się sumuje kwotę od której jest 4,9% z kwotą od
której jest 9% i się ją wpisuje w jednym polu jako podstawę do
obliczenia składki zdrowotnej. Dla mnie to jest inteligentne inaczej.
Myślałem, że może się mylę, ale w jakimś kalkulatorze ZUS jak wpisałem
dwie działalności (liniową i ryczałt) to właśnie tak to policzył.
Dziś pojawiła się nadzieja, że może jednak da się wypełniać dwa. Przy
składaniu wniosku do CEIDG jest możliwość też od razu złożenia ZZcoś do
ZUS. Wyszedł nam inny numerek tytułu ubezpieczenia - nie dało się tak
wypełnić, aby wyszedł ten sam. A na DRA raczej nie da się wpisać dwu
numerów więc może będzie się wypełniać dwa i sprawa jednak się uprości.
Ale coś podejrzewam, że się w ZUS okaże, że jednak jeden numerek i coś
trzeba będzie poprawić i potem co miesiąc kombinować z tymi DRA.

Najgorsze, że obiektywnie muszę stwierdzić, że niestety jak ktoś będzie
chciał to się to da jeszcze bardziej zagmatwać.

> A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka (coś było, że już
> się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?

Od iluś lat są mikrorachunki, ale to oznacza jeden na wszystkie te opłaty.
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2022-09-01 o 20:47, Pete pisze:
> Jakby co, to Alior promuje swój portal zafirmowani.pl z darmową
> księgowością dla KPiR i ryczałtowców. I chyba dla wszystkich, nie tylko
> klientów Aliora.

Dzięki za info.
Jak oglądałem kilka dni temu Alior pod kątem zgłoszenia DG wraz z
założeniem rachunku to nie wiem czy znalazłem taką możliwość (zgłoszenia
DG), ale na pewno nie natknąłem się na darmową księgowość dla ryczałtowców.

Dziś sobie wykombinowałem, że skoro nie udało mi się założyć firmy od
razu z kontem przez mBank (post obok wątku) to właściwie poczekamy z
kontem. Będzie potrzebne za miesiąc, a w mBanku przez pierwszy miesiąc
jest chyba full wypas (ale nie jestem w tej chwili pewny) z księgową na
telefon za darmo to nie ma sensu zakładać teraz i się księgowa zmarnuje,
a jak za miesiąc będą wątpliwości to już jej nie będzie.
P.G.

WAM

On Thu, 1 Sep 2022 09:31:38 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>Co do "mieszanych" - tutaj rzeczywiście jedyną przeszkodą są regulaminy banków (no i jeszcze rachunki DG trzeba zgłaszać do US - więc jak "fizolski" tak wykorzystujesz, to też powinieneś chyba).
Jak wchodziła "biała lista" i próbowałem fizolski zgłosić to został
odrzucony po kilku dniach procesowania.

Poza tym problem z vatem, nawet dla nievatowców bo przelew split
payment można wysłać do każdego bez względu na to czy jest vatowcem
czy nie ale na fizolskie bank takiego przelewu nie przyjmie - wróci do
nadawcy.

WAM
--
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl
pokoje nad morzem www.nadmorze.pl

WAM

On Thu, 1 Sep 2022 09:36:45 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka (coś było, że już
>się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?
Jeden indywidualny rachunek dla każdego - do wszystkich składek.
Podział kwot robi zus wg deklaracji.

Kto wśród urzędników i dlaczego wymyślił tą nazwę "mikrorachunek"? Co
znaczy mikro?

Dawid Rutkowski

sobota, 3 września 2022 o 09:32:50 UTC+2 WAM napisał(a):

> Jeden indywidualny rachunek dla każdego - do wszystkich składek.
> Podział kwot robi zus wg deklaracji.
>
> Kto wśród urzędników i dlaczego wymyślił tą nazwę "mikrorachunek"? Co
> znaczy mikro?

"Mikro" bo dla jednego obywatela/pesela/nipa.
Przedtem były "makro" - każdy urząd skarbowy oraz cału ZUS miały po jednym jeden numerze rachunku (w NBP, zawsze chciałem mieć tam konto), na który wpłacali wszyscy (no ZUS to miał kilka, 3-5?, i przez to można było robić numer z płaceniem tylko zdrowotnej, żeby EWUŚ wpuszczała do lekarza) i trzeba było robić magiczne tytuły przelewów, żeby się dobrze zaliczyło.

Kiedyś we wspólnocie mieliśmy jeden rachunek - a na 160 mieszkań 3 rodziny Rutkowskich.
Raz moją wpłatę wpisali komuś innemu, raz czyjąś mi.
Teraz już są "mikrorachunki", każdy ma swój.
Oczywiście była kiszka przy tranzycji, tym bardziej, że "makro" był w ING, a "mikro" są w skarbonce.

Dawid Rutkowski

sobota, 3 września 2022 o 09:29:18 UTC+2 WAM napisał(a):

> [...]
> payment można wysłać do każdego bez względu na to czy jest vatowcem
> czy nie ale na fizolskie bank takiego przelewu nie przyjmie - wróci do

No tak tak, wciąż mi się ten split-payment nie wbił do głowy, bo nie praktykuję.
Jest w bankach jakaś korelacja numerów rachunków firmowe<->przypisane do niego VATowe?

A, i jeszcze "biała lista" - a co to jest dokładniej?

Poldek

W dniu 2022-09-01 o 12:21, Andrzej Kłos pisze:

> mBank
>
> przelewy do ZUS i US darmowe, samo konto darmowe pod warunkiem wykonania
> darmowego przelewu raz w miesiącu do ZUS-u. Karta nieobowiązkowa,
> przelew "zewnętrzny" 1,5 zł.

Przelew "wewnętrzny" też 1,5 zł.
Także przelew z własnego rachunku firmowego na własny rachunek osobisty
w mBanku kosztuje 1,5 zł.
W praktyce koszt konta dla mnie to te 1,50 zł / mies. za przelanie sobie
"pensji". Przelewy do US i ZUS są po 0 zł, karty nie aktywowałem
(chociaż pisali, że będą pobierać opłatę za kartę nieaktywowaną również,
to ode mnie nie pobierają).
Przez pierwszy rok, lub dwa lata od założenia rachunku przelewy -
wewnętrzne, zewnętrzne, ZUS-US są darmowe. Potem nagle pojawia się w
historii 1,50 zł to tu, to tam :-)

Inne przelewy robię z rachunku indywidualnego.

> Wszystkie opłaty i przelewy w ramach JDG można darmowo wysyłać z konta
> "indywidualnego".

Przelewy split payment wątpię, ale osobiście nie próbowałem.

mBank ma wiele wad - jak każdy bank.
Główna wada to niekompetencja pracowników, udzielanie błędnych
odpowiedzi na zadane pytanie, nie załatwianie spraw.

Poldek

Zakładasz rachunek firmowy i automagicznie zostaje założony dla niego
rachunek VAT. Wystawiając fakturę klientowi podajesz na fakturze tylko
numer "głównego" rachunku. Gdy przychodzi zapłata przelewem, to
automagicznie kwota VAT pojawia się na rachunku VAT, a na głównym
rachunku saldo powiększa się o kwotę netto.
Gdy płacisz ZUS-US, a na rachunku VAT są pieniądze, to saldo jest
pomniejszane na rachunku VAT, a nie na głównym. Oczywiście, gdy nie
starcza pieniędzy z rachunku VAT to brakująca kwota jest "brana" z
rachunku głównego.

WAM

On Sat, 3 Sep 2022 04:04:18 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>Jest w bankach jakaś korelacja numerów rachunków firmowe<->przypisane do niego VATowe?
A po co miałaby być?
Numer rachunku vat nie jest potrzebny nikomu "na zewnątrz".

https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka

cef

W dniu 2022-09-03 o 13:31, Poldek pisze:

> [...]
> automagicznie kwota VAT pojawia się na rachunku VAT, a na głównym
> rachunku saldo powiększa się o kwotę netto.

Czyżby to się inaczej odbywało w każdym banku?
Nie ma jakiejś jednolitej procedury?
Bo u mnie przy płatności podzielonej przychodzącej
w Santanderze pojawia się kwota brutto na normalnym rachunku
i dodatkowo pojawia się obciążenie głównego rachunku kwotą VAT
z tej faktury i ta kwota VAT jest przeksięgowana automagicznie na
rachunek VAT.

Kamil Jońca

Poldek <pugi...@intgeria.eu> writes:

[..]

> [...]
> automagicznie kwota VAT pojawia się na rachunku VAT, a na głównym
> rachunku saldo powiększa się o kwotę netto.

Że co?
W ING przychodzi wszytko na "główny" rachunek.

OD początku posiadania konta wING (+ później rachunek VAT) obroty na
rachunku vat to okrągłe 0.

KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

cef

W dniu 2022-09-03 o 15:46, Kamil Jońca pisze:

> OD początku posiadania konta wING (+ później rachunek VAT) obroty na
> rachunku vat to okrągłe 0.

W praktyce wiele firm tak ma, że obrót na VAT jest zerowy.
Mnie jedna firma tylko płaci podzieloną (z definicji, bo z limitu to nie
wynika)
i jakieś tam kilkadziesiąt złotych raz czy dwa na rok ląduje na rachunku
VAT.
Wg mnie zbędne zamieszanie z tym split-payment.

Pete

W dniu 03.09.2022 o 15:46, Kamil Jońca pisze:
> Poldek <pugi...@intgeria.eu> writes:
>
> [..]

> Że co?
> W ING przychodzi wszytko na "główny" rachunek.

To, ile na jaki rachunek wpada, decyduje nadawca przelewu. Jak puści
przelew zwykły (nie zależy mu na pozbyciu się zamrożonych środków na
rachunku VAT, lub ich tam nie ma), to kwota brutto wpadnie na rachunek
główny.
Jak puści przelew PP, to u odbiorcy kwota VAT z przelewu wpadnie na
rachunek VAT.

Na marginesie - można całą kwotę przelewu zadeklarować jako tylko VAT, i
u odbiorcy całość kwoty wpadnie na VAT :)

> OD początku posiadania konta wING (+ później rachunek VAT) obroty na
> rachunku vat to okrągłe 0.

Szczęściarz :)

--
Pete

Dawid Rutkowski

sobota, 3 września 2022 o 13:25:46 UTC+2 Poldek napisał(a):

> mBank ma wiele wad - jak każdy bank.
> Główna wada to niekompetencja pracowników, udzielanie błędnych
> odpowiedzi na zadane pytanie, nie załatwianie spraw.

mBąk to gra komputerowa.
I to z tych darmowych.
Ciekawe, że wielu klientów kocha go miłością BDSM, podobnie jak skarbonkę czy żubra.
Jak wyrosłem z gier - tzn. po ślubie potrzebowałem mieć ROR własny i drugi wspólny, to mBąk nie umiał.
Zaś pani w śp. db była autentycznie zdziwiona, że ja się pytam, czy tak się da.
W db też było już za darmo, mBąk poszedł w odstawkę na backup.

Potem jeszcze przerobił się w pasiaka.
W ST była mGra, ale poczty wewnętrznej nie ma do tej pory, chyba czują pismo nosem.
No i było forum, na którym wystukałem ponad 4k postów, i jak zamykali, to dostałem nagrodę, choć nieodżałowany oporek wieszczył raczej nowiczok (wszystkie posty waliły w mBąk lub jego kljentów).
Ale i forum już nie ma.
Została tylko debetówka wośp/woodstock.
Mam darmową, na 3 dni przed końcem oferty zamknąłem stare konto i otworzyłem "mobilne" - była to przy okazji pierwsza wizyra syna w banku, jeszcze roku nie miał.
A no dobra, jeszcze mam z mbąka kartę dla nielata.

Ale jako główny bank...

Dawid Rutkowski

To miał być bat na złodziei vatowskich.
Ciekawe, czy to autorski pomysł pisiorów czy gdzieś na świecie też tak jest?
Utrudniło to życie tym, co nie oszukiwali (np. u mnie w firmie sporo jest tam zanrożone, choć chyba jest sposób, by uwolnić).
Pytanie, czy utrudniło oszukuwanie?

Kamil Jońca

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

> mBąk to gra komputerowa.
> I to z tych darmowych.
> Ciekawe, że wielu klientów kocha go miłością BDSM, podobnie jak
> skarbonkę czy żubra.
Nie wiem o co Ci chodzi. SOA#1
> Jak wyrosłem z gier - tzn. po ślubie potrzebowałem mieć ROR własny i
> drugi wspólny, to mBąk nie umiał.
Już umie. Sam tak mam.

> Zaś pani w śp. db była autentycznie zdziwiona, że ja się pytam, czy tak się da.
> W db też było już za darmo, mBąk poszedł w odstawkę na backup.
A mogę założyć konto w DB? :P zresztą system DB wspominam jako jakiś
koszmar.

> Potem jeszcze przerobił się w pasiaka.
> W ST była mGra, ale poczty wewnętrznej nie ma do tej pory, chyba czują
> pismo nosem.
[...]

> Ale jako główny bank...
Mam, używam, działa.

KJ

Dawid Rutkowski

sobota, 3 września 2022 o 21:19:05 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> Nie wiem o co Ci chodzi. SOA#1

Ale czy ja narzekam na darmowe gry komputerowe?
Tylko w takie gram.
Nawet jak nie były darmowe to zapłaciłem tylko za spiracone "aces of pacyfic", warto było.
Ale jak coś idzie nie tak to zostajesz sam.

> Już umie. Sam tak mam.

Widocznie miałeś szczęście ożenić się później niż ja.
Bo po paru latach naumiał się, wiadomo, nawet 10 ROR można mieć (wielkie mecyje, w inteligo można 1000).
Albo nie potrzebowałeś od razu po ślubie.
Mi proponowali jedynie wspólne ekonto i indywidualne izzy.
Hmm, a może nawet była opcja wspólnego izzy? To by było...

> A mogę założyć konto w DB? :P zresztą system DB wspominam jako jakiś
> koszmar.

Jak jesteś korpo to możesz ;P
Ja numery tych rachunków wciąż mam w santander.
Ale oprócz tego (i mbąka) jeszcze milka, citi, bnpp, inteligo,
IKA, N26 i curve.

System db, ten stary, był dobry, prosty i szybki.
Ten nowy to był shit (to samo ma chyba do tej pory boś, podobny był też ten nowy eurobanku - widać dla db i eb były to gwoździe do trumny - eb zaraził też tym shitem milka).

> Mam, używam, działa.

Trudno by było po tylu latach wciąż psuć proste rzeczy, tego by nikt nie wytrzymał.
Ja też mam, mało używam, przelewy i bankomaty działają.
Ale robić coś bardziej skomplikowanego na serio raczej bym nie ryzykował.
KK wyrabiałem testowo i dla jaj, więc nie udało się im mnie zdenerwować. Ale podejście do klienta dobrze odzwierciedla opłata za podniesienie limitu KK.

Nie żeby inni byli jacyś wspaniali.
Ale pewną sztuką jest nie trzymać nawet poziomu minimum ;P

Kamil Jońca

> [...]

> Nawet jak nie były darmowe to zapłaciłem tylko za spiracone "aces of pacyfic", warto było.
> Ale jak coś idzie nie tak to zostajesz sam.
Jak wszędzie. Akurat moje doświadczenia reklamacyjne z mBankiem nie są
istotnie gorsze/lepsze niż u innych.

> Widocznie miałeś szczęście ożenić się później niż ja.
> Bo po paru latach naumiał się, wiadomo, nawet 10 ROR można mieć
> (wielkie mecyje, w inteligo można 1000).
Sugeruję sprawdzić inteligo. O ile się nie mylę od jakiegoś czasu można
mieć max 10.

[...]
> System db, ten stary, był dobry, prosty i szybki.
No nie wiem. Ja pamiętam jakieś jazdy typu "stan konta nijak nie zgadzał
się z historią"

[...]
> [...]
> Ja też mam, mało używam, przelewy i bankomaty działają.
> Ale robić coś bardziej skomplikowanego na serio raczej bym nie

Ale ja nie oczekuję rzeczy skomplikowanych. Ja oczekuję działania. I nie
takiego jak citi, gdzie przelew zlecony na poniedziałek potrafi obciążyć
ci konto w piątek.
I ze znanych mi banków takie "działanie" zapewnia w zasadzie mbank i
inteligo.

> KK wyrabiałem testowo i dla jaj, więc nie udało się im mnie
> zdenerwować. Ale podejście do klienta dobrze odzwierciedla opłata za
> podniesienie limitu KK.
W czasach blukesza wyrabiałem dużo kart kredytowych w
mbanku. Działało. wątpię, żeby zepsuli.

> Nie żeby inni byli jacyś wspaniali.
> Ale pewną sztuką jest nie trzymać nawet poziomu minimum ;P

Ale cały czas nie rozumiem o czym piszesz. Mi po prostu działa.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

cef

Na co to miało być lekarstwo to ja wiem.
Dla mnie z tym "batem" to więcej kłopotów było z odwrotnym
obciążeniem, bo dodatkowe klikanie do deklaracji a
płatności podzielonej prawie nie dostrzegam.
Złodziejem vatowskim nie jestem, więc mnie
nic nie utrudniło, czy pomogło na oszukiwanie- nie wiem.

Dla normalnych firm problemem może być zamrożenie
części należności na rachunku VAT, ale skąd Twoja
firma ma tyle płatności podzielonych, że mrożą jej się środki?

Ja nie płacę nikomu podzieloną, bo wiem, że to kłopot dla odbiorcy
a dla mnie więcej klikania. Czyżby inni płacili często tak?

Mam jednego klienta, który zawsze płaci podzieloną,
ale to skup złomu, więc z tej branży, która może, żeby ułatwić
sobie rozliczenia płaci z definicji wszystko podzieloną.

cef

W dniu 2022-09-03 o 20:22, Pete pisze:

> Jak puści przelew PP, to u odbiorcy kwota VAT z przelewu wpadnie na
> rachunek VAT.

A jest jakiś algorytm tego księgowania?
Tzn czy wpada od razu na poszczególne rachunki czy tak jak u mnie, że
wpada na główny wszystko, a jednocześnie pojawia się obciążenie rachunku
głównego kwotą VAT i ta kwota ląduje na rachunku VAT. Chodzi mi o
mechanizm - czy banki mogą sobie realizować to dowolnie.

> Szczęściarz :)

NIc trudnego. Ja mam głownie przychody w walucie i zauważam PP
tylko dlatego, że jedna firma płaci tak, ale to groszowe sprawy - znika
po zusie..
Gdyby nie oni też miałbym obroty zerowe na rachunku VAT.

Pete

W dniu 04.09.2022 o 10:31, cef pisze:

> [...]
> głównego kwotą VAT i ta kwota ląduje na rachunku VAT. Chodzi mi o
> mechanizm - czy banki mogą sobie realizować to dowolnie.

Jest tak, jak opisałeś. Całość na rachunek główny i przeksięgowanie
kwoty VAT na rachunek VAT.

> [...]
> po zusie..
> Gdyby nie oni też miałbym obroty zerowe na rachunku VAT.

Nie mam takiego komfortu, żeby zrezygnować z kontrahentów stosujących PP.

Aże sam jestem VATowcem bez zwolnień, to mi to lotto bo i tak wcześniej
czy później wyzeruję saldo VAT.

--
Pete

cef

W dniu 2022-09-04 o 12:05, Pete pisze:

> Nie mam takiego komfortu, żeby zrezygnować z kontrahentów stosujących PP.

Nie sądzę, żeby z limitu kwotowego na te wyszczególnione towary
wynikała u nich PP czyli są tacy, którzy z własnej woli wybierają PP?
Jakiś powód jest? Jakiś bonus mają?

Kamil Jońca

Gdzieś czytałem że duzi i narodowi (Orlen, KGHM, itp) płacą PP, a dalej
to już się rozchodzi (jak ktoś ma kasę na r-ku vat to sam dalej tak
puści).
KJ

Wojciech Bancer

On 2022-09-04, Kamil Jońca <kjo...@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

> Gdzieś czytałem że duzi i narodowi (Orlen, KGHM, itp) płacą PP, a dalej
> to już się rozchodzi (jak ktoś ma kasę na r-ku vat to sam dalej tak
> puści).

Ja od jednego kontrahenta dostaję, czasem nawet duże kwoty, ale mimo
wszystko zawsze trzeba ten VAT i PIT zapłacić, więc konto się zeruje.
Więc ja nie uszczęśliwiam kontrahentów splitem :)

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Wojciech Bancer

On 2022-09-03, Poldek <pugi...@intgeria.eu> wrote:

[...]

> Przelew "wewnętrzny" też 1,5 zł.
> Także przelew z własnego rachunku firmowego na własny rachunek osobisty
> w mBanku kosztuje 1,5 zł.

W pakiecie Ja profesjonalista (osobiste + prywatne) jest paczka
przelewów za free. Niestety tylko dla wolnych zawodów, ae generalnie
polecam, bo warunki zwalniające z opłat (za pakiet z kontem intensive)
są dość proste do spełnienia.

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Kamil Jońca

"Jak ktoś ma kasę na r-ku vat to sam dalej tak puści" - jak opłacisz
podatki to nie masz :P

A trochę bardziej serio to puszczenie splitem powoduje chyba mniejszą
odpowiedzialność w razie przekrętów beneficjenta.

KJ

Wojciech Bancer

On 2022-09-04, Kamil Jońca <kjo...@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

> [...]
>
> A trochę bardziej serio to puszczenie splitem powoduje chyba mniejszą
> odpowiedzialność w razie przekrętów beneficjenta.

Ale w branżach, w których to dotyczy, i w których jest zwiększone ryzyko, to
i tak chyba masz obowiązek splita od jakiejś kwoty (bodajże 15k).

--
Wojciech Bańcer
wojciec...@gmail.com

Pete

W dniu 04.09.2022 o 13:18, cef pisze:
Duża firma ale niepaństwowa.
Nie chce im się pierdzielić w swojej eFce w ustawianiu: temu przelejemy
tę fakturę tak a temu tak.
Lecą z góry na dół wszystkim PP.

Raz mi się też trafił jeden cwaniak na allegro, który zwrot kasy za
zakup na firmę chciał puścić PP. Wtedy jeszcze miałem tylko ROR do JDG
więc przelew się odbił.
I jeszcze się wykłucał, że mam mu podać rachunek 'firmowy' :D

--
Pete

Pete

W dniu 04.09.2022 o 15:58, Kamil Jońca pisze:

> "Jak ktoś ma kasę na r-ku vat to sam dalej tak puści" - jak opłacisz
> podatki to nie masz :P

Jak ktoś produkuje z niższą stawką VAT niż ma przychody, to mu może
górka rosnąć.

--
Pete

Piotr Gałka

> KK wyrabiałem testowo i dla jaj, więc nie udało się im mnie zdenerwować. Ale podejście do klienta dobrze odzwierciedla opłata za podniesienie limitu KK.

Jakoś niecały miesiąc temu zadzwonili do żony proponując jej
podniesienie limitu karty. Już, już miała się zgodzić, ale w ostatniej
chwili się dowiedziała, że za to kasują.
O... Co to, to nie.

> Nie żeby inni byli jacyś wspaniali.
> Ale pewną sztuką jest nie trzymać nawet poziomu minimum ;P

W temacie wątku.
Skoro tak krytykujesz mBank to co byś zaproponował jako konto firmowe
dla JDG (gdy główne osobiste jest właściwie mBank).

Właśnie poszukuję, gdzie będzie rozsądnie założyć konto do działalności.

W sobotę na 1 miejscu był Alior z powodu zafirmowani.pl z księgowością
za darmo. Ale poczytałem regulamin i jest tam punkt (§13):
"9. Bank ma prawo do przetwarzania w celach niezbędnych do działania
Portalu oraz w celach marketingowych Danych i informacji zawartych przez
Użytkownika w Aplikacji księgowej."

A w Aplikacji księgowej przy wystawianiu Rachunków (korepetycje) będą
dane rodziców uczniów, A nie chce nam się wymuszać na nich zgody na
przetwarzanie ich danych w celach marketingowych.

Teraz jestem na etapie mOrganizer w wersji za 10zł, Ale jeszcze
regulaminu nie doczytałem do końca a bardzo trudno mi na to
wygospodarować czas. Wczoraj/dziś było to między 1 a 2 w nocy i pewnie
dziś/jutro będzie podobnie.
P.G.

Dawid Rutkowski

niedziela, 4 września 2022 o 10:25:14 UTC+2 cef napisał(a):

> Dla normalnych firm problemem może być zamrożenie
> części należności na rachunku VAT, ale skąd Twoja
> firma ma tyle płatności podzielonych, że mrożą jej się środki?

Może złego czasu użyłem - a może nie zrozumiałem ;>
Kiedyś, tak jakoś krótko po tym, jak to wprowadzono, pani księgowa wspomniała.
U mnie w firmie jest tak, że klient praktycznie jeden, a że to miejska spółka,
to płacą PP (nie wiem, czy muszą - jeśli powyżej 15k trzeba, to muszą, bo miasto akurat niepisowskie ;)

Zaś w kosztach u nas zdecydowanie przeważają płace, a nie zakupy.
Ale też w sumie nie wiem, skąd było to narzekanie, bo przecież ten VAT i tak trzeba do US odprowadzić,
no powiedzmy że trochę pomniejszony o to, co szło na zakupy - nawet jak część (gazolina) była
płacona paragonami, a nie przelewem.
Więc może chodziło tylko o tą małą górkę z zakupów, póki nie pozwolono z tego konta płacić też podatków i ZUS
(bo to chyba nie było od razu).

Dawid Rutkowski

sobota, 3 września 2022 o 22:53:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> Jak wszędzie. Akurat moje doświadczenia reklamacyjne z mBankiem nie są
> istotnie gorsze/lepsze niż u innych.

Hmm, w sumie moje też, ale pewnie z powodu małej próby - nic nie robię, to nie ma czego reklamować ;>
Choć grosza za dwie kapitalizacje odsetek w miesiącu oddali.
Ale co to za reklamacja mailem?

> Sugeruję sprawdzić inteligo. O ile się nie mylę od jakiegoś czasu można
> mieć max 10.

No to i tak lepiej - 10 do indywidualnego i 10 do wspólnego.

> [...]
> No nie wiem. Ja pamiętam jakieś jazdy typu "stan konta nijak nie zgadzał
> się z historią"

Ja nie pamiętam, ale może miałeś pecha.
Ale czy nie pomyliłeś z getoutem? tam to był standard.

> [...]
> Ale ja nie oczekuję rzeczy skomplikowanych. Ja oczekuję działania. I nie
> takiego jak citi, gdzie przelew zlecony na poniedziałek potrafi obciążyć
> ci konto w piątek.

W citku to nie tyle "potrafi", co "ten typ tak ma" - czyli na przelew zlecony
na dany dzień musisz mieć środki na koniec poprzedniego dnia roboczego.
Głupie to, ale "dura lex sed lex" i działa przewidywalnie - choć głupio.

Ew. polecę santander - ostatnio mi się tak mimowolnie ztestowało, nie było środków
na zlecony przelew, ale że to ping-pong, to pojawiły się w środku dnia - i przelew
został zadanego dnia zrealizowany.

> I ze znanych mi banków takie "działanie" zapewnia w zasadzie mbank i
> inteligo.

A jaki zbiór dopełnia Twój zbiór znanych banków?

> W czasach blukesza wyrabiałem dużo kart kredytowych w
> mbanku. Działało. wątpię, żeby zepsuli.

No to teraz wygłosiłeś mądrość w rodzaju: "Imperium Rzymskie nadal istnieje,
bo kiedyś byli bardzo potężni." ;P

> Ale cały czas nie rozumiem o czym piszesz. Mi po prostu działa.

Mi "po prostu" też, pisałem kilkukrotnie.
Ale oczekuję czegoś więcej niż "po prostu" - szczególnie, ze u konkurencji
mam coś więcej w tej samej cenie.
Stąd moje przekonanie, że klienci po prostu kochają mBąk - i często jest to miłość BDSM.
Ale jeśli dwoje chce na raz - zacytowałbym kapitana Bombę, ale netetykieta ;>

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 14:07:00 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
> Jakoś niecały miesiąc temu zadzwonili do żony proponując jej
> podniesienie limitu karty. Już, już miała się zgodzić, ale w ostatniej
> chwili się dowiedziała, że za to kasują.
> O... Co to, to nie.

Jedyny z banków, gdzie sprawdzałem KK, który za to kasuje.
A sprawdzałem w santanderze, milku, citku (ci to dawali nagrody za podniesienie ;), bnp oraz śp. db i eb.

> [...]
> dla JDG (gdy główne osobiste jest właściwie mBank).
>
> Właśnie poszukuję, gdzie będzie rozsądnie założyć konto do działalności.

Stricte do co konta dla DG to trudno będzie, bo osobiście nie testuję.
Tym bardziej z tymi mechanizmami księgowymi (z drugiej strony - czy to naprawdę potrzebne
i nie wystarczy kartka w kratkę, ew. arkusz kalkulacyjny?).
Mogę jedynie napisać, jakie z testowanych banków uważam za poważniejsze (bo za
"poważny" to nie uważam żadnego ;) i gdzie z doświadczenia klient jest traktowany
jak klient, a nie jak pętent - zarówno "zdalnie" (net/telefon) jak i przez białko (no ale
tutaj dochodzi wariancja między poszczególnymi oddziałami).

A, i jeszcze warto sprawdzić aktualne wiśnie, np. na livesmater.pl, szczególnie
pod kątem warunków i łatwości ich spełnienia. 2k to już ładny bonus, szkoda zmarnować,
jak już się DG i tak zakłada.

Sam jako głównego banku używam santandera - choć to głównie z powodu tego,
że przejął rachunki z db, a one są podane u pracodawców.
Bo tak naprawdę "główny bank" to kara - co prawda wpływa do nich pensja, ale długo
nie leży (a za sam wpływ dają fajne oferty na klik) - a płacą za moje przelewy.
KK próbowałem i "zwykłym" trybem i na "klik", udało się za każdym razem, również z pomocą
obsługi w oddziale - akurat mam całkiem niezłą, testowałem też oddział w Gdańsku na Długich
Ogrodach - jedna pani w porządku, już nam założyła z 5 kart dodatkowych (czasem jedyną okazją,
żeby razem z żoną pójść do oddziału jest pobyt na wakacjach czy na święta u mamy ;) - choć
raz jak żona poszła z mamą, to trafił się im taki nowicjusz, co nie potrafił tego załatwić...

citek ma niezłą ofertę, ale o oddział trudno. U mnie jest dziki tłum, rozmaici kosmici i cudzoziemcy
(np. kobitka gdzieś z Afryki, gdzie nie mają nazwisk - i weź tu jej konto załóż).
W milku załatwiałem niedużo, ale z sukcesami.
alior jest dziwny, w skarbonce i żubrze zawsze kolejki emerytów i dziwaczni pracownicy
(choć jedna pani z żubra odnalazła po 13 latach moje 20$ - ale to tylko na pl. Leńskiego takie numery ;)
Z francuzem bnp paribas śmiech, ale często przez łzy.
Hmm, a może firmowe w N26? ;)

Kamil Jońca

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

[...]
> Ja nie pamiętam, ale może miałeś pecha.
> Ale czy nie pomyliłeś z getoutem? tam to był standard.
Nie.

> [...]
> na zlecony przelew, ale że to ping-pong, to pojawiły się w środku dnia - i przelew

Jakiś czas temu znajomy chciał przelać w sobotę (wewnętrznie) - czekało
do poniedziałku. Ale może miał pecha.

> A jaki zbiór dopełnia Twój zbiór znanych banków?

Mille (jakiś czas temu), citi, alior (+kantor), nest.
MIałem więcej ale nie pamiętam.

> No to teraz wygłosiłeś mądrość w rodzaju: "Imperium Rzymskie nadal istnieje,
> bo kiedyś byli bardzo potężni." ;P

Opieram się na tym jak rozwijają system.

> [...]
> mam coś więcej w tej samej cenie.
> Stąd moje przekonanie, że klienci po prostu kochają mBąk - i często

Nie. Po prostu jest "wystarczająco dobry", zeby nie ponosić "kosztów
transakcyjnych zmiany". I to zdaje się już napisałem kiedyś. Nic nie
poradzę, że nie rozumiesz i obrażasz innych przy okazji.

> jest to miłość BDSM.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 15:19:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> Jakiś czas temu znajomy chciał przelać w sobotę (wewnętrznie) - czekało
> do poniedziałku. Ale może miał pecha.

W santanderze? Hmm, sprawdzę.
Może miał pecha, albo może to jednak nie był przelew wewnętrzny.

Kiedyś wynajmowałem garaż firmie, która też miała rachunek w tym samym banku - ale chyba
wtedy jeszcze to było db.
Mieli płacić pierwszego, to zlecali w ostatni dzień roboczy poprzedniego miesiąca tak jakoś po 15 - no
i zonk, bo od razu dochodziło. No i od razu obciążało. Ciekawe, jak to księgowali.

> Mille (jakiś czas temu), citi, alior (+kantor), nest.
> MIałem więcej ale nie pamiętam.

I we wszystkich zonki na poziomie "nie do używania"?

> Opieram się na tym jak rozwijają system.

No to chyba rzeczywiście tylko na tym, "jak rozwijają", spuszczając miłosierną zasłonę
milczenia na "wielki skok" przy transformacji kwiatek->pasiak.
Potem rzeczywiście mogło być tylko lepiej (choć to raczej w stylu Micheala Jacksona - systematycznie
się wybielają).

> Nie. Po prostu jest "wystarczająco dobry", zeby nie ponosić "kosztów
> transakcyjnych zmiany". I to zdaje się już napisałem kiedyś. Nic nie
> poradzę, że nie rozumiesz i obrażasz innych przy okazji.

BDSM to nie jest obraźliwe - poczytaj definicję.
A dokładnie o tych "kosztach transakcyjnych zmiany" piszę, że one niby takie
straszliwe, to już lepiej męczyć się z mBąkiem - "lepszy stary, znany wróg, niż nowy nieznany".
Przy DG jest nieco gorzej, ale przy ROR fizolskim jedynym problemem może być
zmiana konta u pracodawcy z gatunku tych trudnych, np. DBFO.
Ale to można ominąć w ten sposób, że raz w miesiącu przelewamy sobie pensję
ze starego do nowego banku - przy okazji mając dodatkowy plus w postaci
posiadania dwóch banków, bo jeden zawsze może się popsuć, mieć przerwę itp.
No chyba że mówimy o poziomie, gdzie trudnością jest to, że ST jest różowo-szary, a nie
niebiesko-biały, i że menu jest poiomo u góry a nie pionowo z boku strony.

Kamil Jońca

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

[...]
> BDSM to nie jest obraźliwe - poczytaj definicję.
W tym kontekście jest.

> A dokładnie o tych "kosztach transakcyjnych zmiany" piszę, że one niby takie
> straszliwe, to już lepiej męczyć się z mBąkiem - "lepszy stary, znany
> wróg, niż nowy nieznany".

Ale nie wiem co ty masz na myśli mówiąc "męczyć". Karty takie same jak
wszędzie, przelewy robi się tak samo. Polecenia zapłaty działają.
Zakładanie konta na dowód elektryczny - działa.

Więc po co zmieniać? Żeby mieć wisienki przez miesiąc czy 2? Większośc
ludzi po prostu nie ma czasu i chęci na te zabawy.

KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Piotr Gałka

> [...]
> i nie wystarczy kartka w kratkę, ew. arkusz kalkulacyjny?).

Jak, jakiś czas temu tak napisałem na p.s.p.podatki to się dowiedziałem,
że ludziom się wydaje, że zaoszczędzą, a się przekonują przy pierwszej
kontroli...
Może w tym być racja, bo ja dokładnie nie wiem jakie są obowiązki.
Ryczałt to niby tylko ewidencjonowane przychody, ale pewnie są jakieś
wymogi jak to dokładnie robić.
Tam się jeszcze popytam więc to co tu wspominam to nie pytanie, ale np.
gdzieś wyczytaliśmy, że Rachunek trzeba wystawiać tylko jak ktoś sobie
tego zażyczy. Czy to znaczy, że można po prostu ewidencjonować
przychodzące przelewy (zakładamy zero gotówki - wszystko przelewami).

> A, i jeszcze warto sprawdzić aktualne wiśnie, np. na livesmater.pl, szczególnie
> pod kątem warunków i łatwości ich spełnienia. 2k to już ładny bonus, szkoda zmarnować,
> jak już się DG i tak zakłada.

Moja pierwsza myśl kilka dni temu też była taka, ale...
Przeglądając promocje .. zwróciło moją uwagę, że Santander dawał
bezterminowe zwolnienie z opłat - to uznałem, za ciekawą propozycję -
nie trzeba sprawdzać TPiO przy każdej jej zmianie.
Ale wisienki....
W Santanderze 3% od operacji kartą (do 150zł) miesięcznie. Trzeba wydać
5000. Czy jest sens kartą do konta firmowego płacić za pietruszkę po to
aby jakoś wydać te 5000. No i przy mniejszych przychodach przelewać z
osobistego - nie zostanie to uznane za przychód firmy od którego trzeba
zapłacić podatek.
Koszty przy ryczałcie się nie liczą, ale widziałem informację, że
faktury i tak należy podobno, zbierać. Nie wiem po co, no ale piszą, że
w razie kontroli będą potrzebne. Czy jak będzie wydatek z firmowego na
pietruszkę to będą chcieli zobaczyć fakturę wystawioną na firmę za tę
pietruszkę.
A poza tym w opisie promocji jest informacja, że te pieniądze z promocji
to przedsiębiorca ma wpisać jako przychód z DG i się rozliczyć. No i się
zacznie.
Jak sam, pół roku temu (przy innej okazji) trafiłem na jakiś spis stawek
ryczałtu to nie znalazłem nigdzie korepetycji. Ale potem z kilku źródeł
dotarła do nas informacja, że 8.5% (właśnie skojarzyłem, że tak na 100%
to jeszcze tego nie jestem pewny a byłaby już najwyższa pora).
Ale ile zapłacić od takich zysków. Stawek ryczałtu jest tyle co nie
miara. I jakie kwity potem na to wystawić. Zrobić jakąś drugą ewidencję
przychodów na inną stawkę tylko na ten jeden przelew.
Uznałem, że kłopoty z tym związane czynią te wisienki zbyt drogimi. Moje
założenie jest obecnie takie, że trzeba w wybranym banku (zapewne
mBanku) dokładnie zapoznać się z promocją, aby wiedzieć jak jej uniknąć.

> citek ma niezłą ofertę, ale o oddział trudno. U mnie jest dziki tłum, rozmaici kosmici i cudzoziemcy
> (np. kobitka gdzieś z Afryki, gdzie nie mają nazwisk - i weź tu jej konto załóż).

Citka nie brałem pod uwagę. Jakoś tak mam w pamięci, że konto osobiste
jest drogie i tylko dzięki wpływaniu wynagrodzenia darmowe to zapewne
firmowe będzie jeszcze droższe. Zapomniałem, że teraz to chyba już to
osobiste jest inne niż było jak zakładałem i to co pamiętam już do niego
nie pasuje.
Po tym co napisałeś to może jeszcze rzucę okiem na citka. Oni chyba się
nastawiali właśnie na obsługę DG to może mają ciekawą ofertę.
Tylko, że oddziały faktycznie znikają odwrotnie do grzybów po deszczu i
mimo, że nie wiem po co może się przydać oddział, ale jednak jakby co to
lepiej żeby nie trzeba było robić w tym celu wyprawy.
P.G.

Eneuel Leszek Ciszewski

"Poldek" tevdjo$1v8p$1...@gioia.aioe.org

> W praktyce koszt konta dla mnie to te 1,50 zł / mies. za przelanie sobie

Możesz mieć wiele firmowych rachunków -- nie tylko nie zapłacisz, ale zyskasz...

> mBank ma wiele wad - jak każdy bank.

Nie narzekam.

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.*_'

Eneuel Leszek Ciszewski

"Dawid Rutkowski" f2d54268-10dc-41d7...@googlegroups.com

> BTW złodziejskie stawki opłat bankowych za przelewy
> do US i ZUS powinny zainteresować RPO i UOKiK !

: Lepiej napisz, kto Cię tak okrada, będzie przestroga.

Przykładowo mBank pobiera opłatę, gdy w miesiącu brak przelewu...
(wystarczy jeden grosz)

: Ja raczej widuję darmowe - a nawet bank daje
: premię za robienie takich przelewów.
: I to już nie jest 200zł wiśni, a np. 2k.

2kpln za jeden przelew?

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.*_'

Eneuel Leszek Ciszewski

"Piotr Gałka" teqdev$26f$1$Piotr...@news.chmurka.net

> Widzisz drakońskie stawki opłat - robisz w tył zwrot.

To jest tak zwany samosąd... [być może sprzeczny z Konstytucją]

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.*_'

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 5 września 2022 o 19:20:43 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
> tego zażyczy. Czy to znaczy, że można po prostu ewidencjonować
> przychodzące przelewy (zakładamy zero gotówki - wszystko przelewami).

Hmm, ciekawe co można pofajnować w ewidencjonowaniu przychodów...
Ew. pomylić, do której stawki wchodzi.
Cóż, w razie wątpliwości dajemy do 17% - za to raczej kary nie wlepią.
Aha, znalazłem, że od początku 2022 korepetycje (ogólnie "działalność edukacyjna")
jest na 8,5%. Ciekawe, że wcześniej było 17%. Sądzą, że szarą strefę zmniejszą? ;>

A czy wystawianie rachunków ma coś wspólnego z podatkami?
Oczywiście prowadzenie przedsiębiorstwa to kupa innych głupich obowiązków oprócz podatków.
No nie, żeby wisienki to był gwóźdź do trumny? Widać nasączone alkoholem metylowym.
livesmarter.pl podaje, że można wpisać w 3%.
Ale nawet jak wpiszesz w 17% to i tak jesteś do przodu.
Oczywiście wykręcanie obrotu na siłę jest bez sensu - jak ma być to działalność, do której
się nic nie kupuje (a w sumie chyba po to wybieracie ryczałt, bo czy rozliczania na zasadach ogólnych
to jest jakiś problem oprócz tego, że podatku będzie 17% minus kwota wolna, a nie 8,5%?),
to wiadomo, że moneyback niewiele da, nawet 10% jak w żubrze.

Ale rzeczywiście - zrobiłem krótki przegląd promocji i - oprócz darmowości na jakiś czas,
choć niekoniecznie bezwarunkowej (np. żubr - konto darmowe na 2 lata, ale tylko jak masz debetówkę,
a jak nie wydasz nią 300zł/mc to 7zł kasują - no niby warto wydawać, bo jest 10% moneyback, ale
co jak nie wydajesz "na firmę"?) - to kasa jest za moneyback kartowy, wzięcie terminala oraz leasingu.

> [...]
> mimo, że nie wiem po co może się przydać oddział, ale jednak jakby co to
> lepiej żeby nie trzeba było robić w tym celu wyprawy.

citek się poprawił bardzo z ofertą ROR dla fizoli.
Jak teraz jest z DG to nie wiem, kolega miał kilka lat temu - nie narzekał.
Ew. rzuć okiem jeszcze na nest.
Popierdółka, ale darmowa bezwarunkowo + wisienki.
Popierdółki bez pokrycia bym nie polecał - ale moja firma zmieniła z ING już ładny kawał czasu temu i pani księgowa nie narzeka.
Aha, oddział citka masz w Gdyni, raczej już nie zamordują, jedyny w promieniu kilkuset km ;>
Oddziałów nesta poszukaj sam i wybierzcie się na spacer do najbliższego.

Piotr Gałka

> Hmm, ciekawe co można pofajnować w ewidencjonowaniu przychodów...
> Ew. pomylić, do której stawki wchodzi.

Było hasło o zrobieniu sobie samemu w arkuszu.
Jak się człowiek bierze za coś, czego nigdy nie widział na oczy to może
coś zrobić źle. Może raczej powinienem powiedzieć dobrze, ale niezgodnie
z jakimiś zasadami.

Np. jak wszystkie przychody podchodzą pod jeden % to jest dla mnie
prawie pewne, że jak zrobię tabelkę:
LP | Data | Opis | Kwota
Jak na końcu zsumuję kolumnę kwota z danego miesiąca i pomnożę przez
8,5% to dostanę zaliczkę do zapłacenia.
Raczej nie widzę podstaw, aby się do takiej tabelki czepiać.

Ale jak się pojawiają różne % to:
- czy robić całkiem osobną tabelkę dla każdego z nich?
- czy robić po prawej tyle kolumn ile pojawia się różnych % i
odpowiednie przychody wpisywać w odpowiednie kolumny.
- czy może dopisać na końcu kolumnę w którą się przy każdej pozycji
wpisze % i w następnej kolumnie iloczyn kwoty i % i tę ostatnią kolumnę
można zsumować aby mieć podatek.

I już mam 3 możliwości. Każda według mnie równie dobra bo wszystko jest
jasne. Tak sobie skojarzyłem, że nie tylko podatek trzeba wyliczyć, ale
też sumę przychodów bo w kwicie do ZUS występuje. I to nie z danego
miesiąca tylko od początku roku. W każdym z wariantów trzeba więc jakoś
uzyskać też sumę przychodów z miesiąca i jakoś zorganizować dodawanie
jej do sumy poprzednich miesięcy. Najłatwiej będzie w tej z wpisywaniem
% w każdym wierszu bo wszystkie przychody w jednej kolumnie.

Jeśli można sobie wybrać dowolną z zaproponowanych przeze mnie metod i
nikt się o to nie przyczepi to rozumiem Twoje zdziwienie: "co można
pofajnować...". W takiej sytuacji rzeczywiście sprawa jest prosta -
jakkolwiek się zrobi jest OK.
Ale ja na tę chwilę nie wiem czy można dowolnie, czy jest może jakiś
jedynie słuszny sposób i jak sobie zrobiłbym inaczej to komuś się nie
spodoba.

> [...]
> jest na 8,5%. Ciekawe, że wcześniej było 17%. Sądzą, że szarą strefę zmniejszą? ;>

To by wyjaśniało, że w jakiejś liście za co która stawka ryczałtu na
którą trafiłem w lutym (może nie całkiem aktualna) nie mogłem się
doszukać korepetycji i wychodziło mi, że pewnie 17%.
Wtedy założyłem, że ryczałt bez sensu jak według skali też 17% ale kwota
wolna i ulga dla klasy średniej. Teraz przy 12% wg skali to ryczałt 17%
w żaden sposób nie może mieć sensu.

> A czy wystawianie rachunków ma coś wspólnego z podatkami?

Wydaje mi się (ale przy ryczałcie nie jestem pewien), że obowiązek
podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury/rachunku a nie w
momencie wpłynięcia kasy. Bo przychodem nie jest kwota przelewu (która
może być 0) tylko kwota wpisana na fakturze/rachunku.
Czyli jak nie dostaniesz kasy to twój problem - podatki i tak musisz
zapłacić.
Dlatego zaskoczyło mnie tak postawione pytanie bo wydawało mi się, że
wystawienie faktury/rachunku ma dużo wspólnego z podatkami.
Chyba, że czegoś kompletnie nie rozumiem.
Jeśli potrafisz wskazać gdzie się mylę, co by uzasadniało to Twoje
pytanie to chętnie się dowiem.

> Oczywiście prowadzenie przedsiębiorstwa to kupa innych głupich obowiązków oprócz podatków.

W przypadku korepetycji to z głupich obowiązków to chyba tylko podatki i
RODO. Ale mogę jeszcze na razie o czymś nie wiedzieć.
Już kiedyś mi się ten adres obił, ale nigdy nie zaglądałem. Muszę gdzieś
go wpisać, aby nie zgubić.

> Ale nawet jak wpiszesz w 17% to i tak jesteś do przodu.

Przez literkę 'w' zaczynam podejrzewać, że w jedynie słusznej metodzie
jest chyba tyle kolumn ile stawek ryczałtu. Bo gdyby się do wiersza
dopisywało % to nie napisałbyś 'w'.

Dziś w nocy posunąłem się o kilka stron w regulaminie mOrganizera.
Jestem w okolicy RODO. Deklarują tam pomoc w spełnieniu wymogów.
Ciekawe, czy w tym ich fakturowaniu da się tak zrobić, aby na każdym
rachunku wpisała się formułka spełniająca obowiązek informacyjny i
byłoby z czapy. Nie widziałem na stronach mBanku żadnych instrukcji do
mOrganizera.

> [...]
> to jest jakiś problem oprócz tego, że podatku będzie 17% minus kwota wolna, a nie 8,5%?),

Coś wiesz, że w kolejnej wersji Nowego Ładu wracamy do 17%?

Według mnie w ogólności w rozliczeniu ogólnym jest więcej problemów niż
w ryczałcie. Trybem pracy firmy w której żona udzielała korepetycji było
(przed pandemią), że nauczyciel przyjeżdża do ucznia.
Przy takim trybie po przejściu na JDG w rozliczeniu ogólnym pojawia się
kwestia samochodu a to bywa nieproste.

1.5 roku temu zmienialiśmy samochody w firmie (osobowe, użytkowane też
prywatnie). Pierwszy raz były to samochody po 3 letnim leasingu. Mamy
umowę z jakąś firmą od księgowości. Nie prowadzą nam ksiąg, ale umowa
obejmuje możliwość zasięgania języka. No i oni wbili do głowy naszemu
koledze, który prowadzi nasze księgi, że nam się zupełnie nie opłaca
wykupować samochodu po leasingu i go sprzedawać a nam wychodziło, że na
każdym będziemy kilka tysięcy do przodu. Trochę nam zajęło przekonanie
kolegi i tamtej firmy, że są w błędzie głębokim. Ustaliliśmy, że
wykupujemy i sprzedajemy. Jak 2 miesiące później zaczęliśmy to tak
realizować (mi pierwszemu się kończył leasing) to znów afera. Oni znów
uważają po swojemu i znów suszą głowę koledze, a ten wydzwania do mnie -
jak ja to zrobiłem - przecież tak jest bez sensu. W dyskusji z nami
koronny argument, że oni się tym zajmują od 20 lat to wiedzą lepiej.
Ponieważ to kolega miał to wszystko odpowiednio powpisywać to drugi raz
musieliśmy to samo wykładać, aż w końcu i oni stwierdzili... no
rzeczywiście w waszej sytuacji to faktycznie macie rację. Ale przecież
nasza sytuacja jest zupełnie typowa.
A praprzyczyną wszystkiego było to, że gdzieś tam się liczy cały VAT, a
gdzieś połowa no i z tego im wychodziło, że wszystko co zyskamy na
różnicy ceny netto zje VAT a to jest bzdura totalna. Oczywiste jest, że
VAT tak nie może działać i wystarczyło trochę poszukać w przepisach aby
znaleźć jak tę 'stratę' na VAT się anuluje.

Opisałem to jako argument, że z zasadami ogólnymi mogą się wiązać jakieś
problemy, których nie ma przy ryczałcie.

> citek się poprawił bardzo z ofertą ROR dla fizoli.
> Jak teraz jest z DG to nie wiem, kolega miał kilka lat temu - nie narzekał.
> Ew. rzuć okiem jeszcze na nest.
> Popierdółka, ale darmowa bezwarunkowo + wisienki.

Nie chcę kolejnych banków.
Konto jak konto. Najważniejsze jest oferta około kontowa - co i za ile.
Na razie nie znalazłem niczego co bym uznał, za konkurencyjne do
mOrganizera. Ale oczywiście całego rynku nie sprawdziłem.

> Aha, oddział citka masz w Gdyni,

Właśnie niedawno odkryłem, że zniknął oddział we Wrzeszczu gdzie
odwiedzałem ich z dowodem, bo nie chciałem im wysłać skanu mailem.
Za jedną z zalet Citka uważałem, że w oddziale we Wrzeszczu jest
bankomat wypłacający chyba w kilku walutach. Kiedyś wypłacałem euro w
oddziale Aliora - chyba z godzinę w kolejce. Dlatego taki bankomat
uznałem za zaletę.

> Oddziałów nesta poszukaj sam i wybierzcie się na spacer do najbliższego.

Do rozważenia tylko jakby mieli za darmo oprogramowanie do prowadzenia
ewidencji przychodów.

Mam nadzieję, że to nie jest problem, że działalność już zgłoszona, a
konto nie założone.
P.G.

WAM

On Sat, 3 Sep 2022 13:48:50 +0200, cef <cez...@interia.pl> wrote:

> [...]
>i dodatkowo pojawia się obciążenie głównego rachunku kwotą VAT
>z tej faktury i ta kwota VAT jest przeksięgowana automagicznie na
Obaj macie racje :) Tylko Poldek skrócił opis, pominął operacje
wewnętrzne i zgodnie z prawdą podał że saldo rachunku głównego
powiększa się o netto.

WAM

WAM

On Sun, 4 Sep 2022 10:25:12 +0200, cef <cez...@interia.pl> wrote:

>Ja nie płacę nikomu podzieloną, bo wiem, że to kłopot dla odbiorcy
>a dla mnie więcej klikania. Czyżby inni płacili często tak?
Szeroko pojęta budżetówka dostała na szkoleniach "obowiązek" płacenia
podzieloną płatnością nawet przy małych kwotach, ale nie wszyscy się
wywiązują.

WAM

On Mon, 5 Sep 2022 06:01:53 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>Tym bardziej z tymi mechanizmami księgowymi (z drugiej strony - czy to naprawdę potrzebne
>i nie wystarczy kartka w kratkę, ew. arkusz kalkulacyjny?).
A ta kartka w kratkę JPK umie wysłać? :D

WAM

On Mon, 5 Sep 2022 19:20:39 +0200, Piotr Gałka
<piotr...@cutthismicromade.pl> wrote:

>W Santanderze 3% od operacji kartą (do 150zł) miesięcznie. Trzeba wydać
>5000. Czy jest sens kartą do konta firmowego płacić za pietruszkę po to
>aby jakoś wydać te 5000.
A co to za problem? Chowasz inne karty i płacisz tą :)

>Czy jak będzie wydatek z firmowego na
>pietruszkę to będą chcieli zobaczyć fakturę wystawioną na firmę za tę
>pietruszkę.
Nie było faktury. Kurtyna.

>A poza tym w opisie promocji jest informacja, że te pieniądze z promocji
>to przedsiębiorca ma wpisać jako przychód z DG i się rozliczyć.
[...]
>Ale ile zapłacić od takich zysków.
Można np 3%:
"odsetki od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych, o
których mowa w przepisach prawa bankowego, lub rachunkach w
spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w
związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, w tym także odsetki od
lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub
inwestowania, tworzonych na tych rachunkach"

>I jakie kwity potem na to wystawić. Zrobić jakąś drugą ewidencję
>przychodów na inną stawkę tylko na ten jeden przelew.
Pamiętaj, że składka zdrowotna się dzieli (odlicza) proporcjonalnie :D

WAM

On Wed, 7 Sep 2022 18:14:53 +0200, Piotr Gałka

>To by wyjaśniało, że w jakiejś liście za co która stawka ryczałtu na
>którą trafiłem w lutym (może nie całkiem aktualna) nie mogłem się
>doszukać korepetycji i wychodziło mi, że pewnie 17%.
Błąd. 8,5% to stawka "podstawowa" dla wszystkiego co nie pasuje do
innych stawek. Programistom wmawiają że im obniżyli do 12% a przecież
12% to stawka podwyższona :)

Dawid Rutkowski

środa, 14 września 2022 o 23:49:32 UTC+2 WAM napisał(a):

> A ta kartka w kratkę JPK umie wysłać? :D

No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?
Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem elektronicznym)?
Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

Dawid Rutkowski

czwartek, 15 września 2022 o 00:06:04 UTC+2 WAM napisał(a):

> Błąd. 8,5% to stawka "podstawowa" dla wszystkiego co nie pasuje do
> innych stawek. Programistom wmawiają że im obniżyli do 12% a przecież
> 12% to stawka podwyższona :)

A nie byli w "wolnych zawodach" na 17%?
Hmm, nauczyciel na korki to też "wolny zawód"?
Droga ta wolność...

cef

> No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
> Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

Wysyłanie nie ma tu nic do rzeczy, bo dla maluczkich
są przewidziane jakieś JPK, których nie trzeba wysyłać,
ale na żadanie US muszą byc udostępnione, więc trzeba mieć możliwość
generowania tych śmieci - a kartka papieru tego nie zrobi.
Ja np żeby mieć możliwość wygenerowania
JPK-Faktura musiałem uruchomić moduł faktura w programie (płatne
aktualizacje)
i wklepywać tam dane z faktur(dodatkowa robota), bo do wystawiania za
bardzo mi ten program nie pasował.

> [...]
> Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

Nie wiem czy czegoś nie złagodzili przy wysyłce do ZUS (bo od zawsze
miałem podpis), ale jeśli jest obowiązek ubezpieczeniowy, to trzeba
składać deklaracje. Można mieć biuro do rozliczeń i wtedy nie musisz mieć
certyfikatu.

> No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

Dla każdego co innego jest problemem.

Kamil Jońca

> [...]

> Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?
> Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem elektronicznym)?
To na pewno nie - w PUE jest ePłatnik i można wysyłać deklaracje
podpisując epuapem.

KJ

Pete

> No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?

JPK-ów jest srylion. Każdy dla kogoś innego.
Nauczyciel na ryczałcie nie-VAT-owiec nie musi raczej żadnego wysyłać
bez wezwania.

> Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

j.w.

> Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
> Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?

Każdy JDG musi.

> Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem elektronicznym)?

Nie koniecznie przez płatnika, ale niewątpliwie łatwiej. Podpisać może
profilem zaufanym.

> Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

Można pewnie też pocztą z trąbką.

> No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

Żadnych :)

--
Pete

WAM

On Wed, 14 Sep 2022 23:29:51 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
Jeśli vatowiec to JPK_V7 od zerowej wielkości.
Jak nie vatowiec to dopiero od 2023 JPK_PKPIR od zerowej wielkości.
Ryczałtowcy też...
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-obowiazek-comiesiecznego-skladania-jpk-pkpir-oraz-jpk-ewp-od-2023-roku

> [...]
>Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?
Bez Płatnika, przez pue.zus.pl - podpis przez profil zaufany.

WAM

On Wed, 14 Sep 2022 23:31:56 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
<drut...@wp.pl> wrote:

>A nie byli w "wolnych zawodach" na 17%?
A nie wiem. Ale wystarczy robić w IT coś innego niż programowanie by
być na 8,5%.

>Hmm, nauczyciel na korki to też "wolny zawód"?
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zmiany-w-ryczalcie-ewidencjonowanym-w-2022-roku-na-praktycznych-przykladach
Określenie "wolnego zawodu" w ustawie o ryczałcie - do końca 2021 roku
- "nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających
na udzielaniu lekcji na godziny"

Od 2022 wygląda na to że nauczyciele wypadli z wolnego czyli są na
8,5% o ile nie zostali wpisani w inną stawkę.

J.F

On Thu, 1 Sep 2022 00:36:41 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> Lepiej napisz, kto Cię tak okrada, będzie przestroga.
> Ja raczej widuję darmowe - a nawet bank daje premię za robienie takich przelewów.
> I to już nie jest 200zł wiśni, a np. 2k.

A nie ma tak, ze premia jest za taki przelew, ale oplata za
prowadzenie konta tez jest?

No coz - moze takie DG sie bankom oplacaja - przedsiebiorca musi miec
troche pieniedzy na koncie ... nieoprocentowanym, albo kredyt mu sie
latwo wcisnie ...

J.

cef

W dniu 2022-09-14 o 23:22, WAM pisze:

> Obaj macie racje :) Tylko Poldek skrócił opis, pominął operacje
> wewnętrzne i zgodnie z prawdą podał że saldo rachunku głównego
> powiększa się o netto.

To jednak nie to samo. Wynikowo jest to samo,
ale księgowo jest kilka operacji więcej na wyciągu na wejściu
i przy płaceniu podatków czy ZUS.
i ja mam np jedną czy dwie takie płatności w roku,
ale jak ktoś ma stale taką "huśtawkę" na rachunku, że
pojawiają się kwoty a potem są wyksięgowane, to
myslę, że jest to uciążliwe (pomijając nawet sam aspekt odcięcia od kasy)

WAM

On Fri, 16 Sep 2022 07:28:46 +0200, cef <cez...@interia.pl> wrote:

>To jednak nie to samo. Wynikowo jest to samo,
Poldek pisał o saldzie a zatem o wyniku ;)

>ale księgowo jest kilka operacji więcej na wyciągu
Czyli większe obroty na rachunku :)

>ale jak ktoś ma stale taką "huśtawkę" na rachunku, że
>pojawiają się kwoty a potem są wyksięgowane, to
>myslę, że jest to uciążliwe (pomijając nawet sam aspekt odcięcia od kasy)
Niestety np ING Bank sobie z tym w apce Business nie radzi.
Pokazuje na ekranie głównym "dzisiejsze uznania i obciążenia".
Wlicza do nich zarówno składowe operacje split payment jak i obroty
przez rachunek techniczy do rachunków wirtualnych.

Zgłosiłem problem doradcy wiele miesięcy temu ale nie potrafią
odseparować i pokazać mi prawdziwych uznań i obciążeń z pominięciem
tych wirtualnych.
Pokazywanie operacji split payment w podglądzie historii można w apce
wyłączyć ale nie ma to wpływu na sumę uznań i obciążeń na ekranie
głównym - zawsze są wliczane.

Przykładowo - faktyczne operacje - 1 obciążenie, 2 uznania:
-300,00 płatność kartą
+131,75 wplata klienta przez rachunek wirtualny
+200,00 wplata klienta przez rachunek wirtualny i split payment
(w tym vat 37,40)

ekran główny aplikacji pokazuje:
uznania (5) 700,90
obciążenia (4) 669,15