kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?

Robert_DF

cześć

inflacja rośnie, wibor również, a klienci kredytów ze stałym (przez 5
lat) oprocentowaniem nie chcą, dlaczego?

jak ktoś wziął taki kredyt w czerwcu (oprocentowanie ~3,6) to już ma
taniej (teraz i przez prawie 5 lat) niż gdyby teraz wziął z
oprocentowaniem zmiennym...

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
robertsierant.pl

Pete

Hello, Robert_DF.
On 29.11.2021 18:15 you wrote:

> cześć inflacja rośnie, wibor również, a klienci kredytów ze stałym
> (przez 5 lat) oprocentowaniem nie chcą, dlaczego?

Bo porównują cenę tu i teraz, a ta jest zawsze na korzyść zmiennego.

> jak ktoś wziął taki kredyt w czerwcu (oprocentowanie ~3,6) to już ma
> taniej (teraz i przez prawie 5 lat) niż gdyby teraz wziął z
> oprocentowaniem zmiennym...

A ile kosztuje teraz stałe? 8?

No i co po tych 5 latach? Jaki jest wybór i ile to kosztuje?

--
Pete

Robert_DF

W dniu 29.11.2021 o 19:26, Pete pisze:

> Bo porównują cenę tu i teraz, a ta jest zawsze na korzyść zmiennego.

niestety masz rację, to samo kiedyś robili frankowicze: "tu i teraz" -
to było najważniejsze

> A ile kosztuje teraz stałe? 8?

4,99 - 5,86 (samo oprocentowanie)

> No i co po tych 5 latach? Jaki jest wybór i ile to kosztuje?

po 5 latach opcje są dwie:
bank proponuje nową wartość oprocentowania stałego na kolejne 5 lat lub
przechodzisz na zmienne czyli wibor + marża

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 29 listopada 2021 o 19:47:45 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

3,6% to taniej?
To ile wibor i jakie widełku marż są teraz? I jakie były w czerwcu?

> po 5 latach opcje są dwie:
> bank proponuje nową wartość oprocentowania stałego na kolejne 5 lat lub
> przechodzisz na zmienne czyli wibor + marża

A tą marżę kiedy się poznaje?

Robert_DF

> poniedziałek, 29 listopada 2021 o 19:47:45 UTC+1 Robert_DF napisał(a):
>
> 3,6% to taniej?
> To ile wibor i jakie widełku marż są teraz? I jakie były w czerwcu?

marże się nie zmieniły, ale w czerwcu np. było 2% (marża) + wibor ~0,2 a
teraz marża taka sama, ale wibor już 1,9...

> A tą marżę kiedy się poznaje?

marżę znasz już na początku, możesz wziąć od razu wibor + marża lub
oprocentowanie stałe

Pete

Hello, Robert_DF.
On 29.11.2021 19:47 you wrote:

> niestety masz rację, to samo kiedyś robili frankowicze: "tu i teraz"
> - to było najważniejsze

Jak WIBOR poleci w kosmos, to się założy stowarzyszenie "nabici w WIBOR"
i pójdzie do sądów i UOKiK po unieważnienie kredytów.

> 4,99 - 5,86 (samo oprocentowanie)

Plus marża czyli 7-8. A zmienne max 5.

> po 5 latach opcje są dwie: bank proponuje nową wartość
> oprocentowania stałego na kolejne 5 lat lub przechodzisz na zmienne
> czyli wibor + marża

A jak Bank zaproponuje stawki zaporowe, to co? Na gwałt szukać
refinansowania i od nowa zdolność kredytowa? Plus wszystkie koszty
dookoła typu KW, operat, prowizja itepe.

--
Pete

Animka

W dniu 2021-11-29 o 19:47, Robert_DF pisze:

> po 5 latach opcje są dwie:
> bank proponuje nową wartość oprocentowania stałego na kolejne 5 lat lub
> przechodzisz na zmienne czyli wibor + marża

Nie będzie w przyszłym roku tarczy covidowej w bankach? Tzn zawieszenia
na jakiś czas rat. Tak jak przedtem.

--
animka

Robert_DF

W dniu 29.11.2021 o 22:07, Pete pisze:

> Jak WIBOR poleci w kosmos, to się założy stowarzyszenie "nabici w WIBOR"
> i pójdzie do sądów i UOKiK po unieważnienie kredytów.

takie jest podejście niektórych klientów, jak rata będzie za wysoka to
na pewno jakiś prawnik znajdzie klauzule abuzywne itp...

> Plus marża czyli 7-8. A zmienne max 5.

oprocentowanie zawiera już marżę

> A jak Bank zaproponuje stawki zaporowe, to co? Na gwałt szukać
> refinansowania i od nowa zdolność kredytowa? Plus wszystkie koszty
> dookoła typu KW, operat, prowizja itepe.

to wtedy wracasz do punktu wyjścia czyli marży z dnia wydania FI

Robert_DF

W dniu 29.11.2021 o 23:53, Animka pisze:

> Nie będzie w przyszłym roku tarczy covidowej w bankach? Tzn zawieszenia
> na jakiś czas rat. Tak jak przedtem.

nie słyszałem, banki już się przyzwyczaiły, ale już szykują się na tych
co uciekną z kpir w ryczałt

bo banki wolą widzieć dochód a nie robić estymację dla przychodu

_Master_

Ziew...

Kolejny instrument spekulacyjny ;-)

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 10:36, _Master_ pisze:
> Ziew...
>
> Kolejny instrument spekulacyjny ;-)

ale który?

hipo ze zmiennym czy tzw. stałym?

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 29 listopada 2021 o 20:35:46 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> marże się nie zmieniły, ale w czerwcu np. było 2% (marża) + wibor ~0,2 a
> teraz marża taka sama, ale wibor już 1,9...

Czyli teraz można mieć zmienne (przyjmując marżę 2%) ~4%, a stałe (na 5 lat) ~5-6%?

> marżę znasz już na początku, możesz wziąć od razu wibor + marża lub
> oprocentowanie stałe

To jak to jest wpisane w umowę?
"Oprocentowanie wyliczane jest WIBOR3M + 2%, ale przez pierwsze pięć lat jest to stałe 3% + 2%, a potem też może być stałe, tylko inne, + 2%"?

W sumie jak patrzeć na te % to rzeczywiście w czerwcu był to znakomity interes - ale taka sytuacja se ne vrati.
Stopy były praktycznie zerowe więc mniejsze być nie mogły (sprawdzić czy nie Szwajcaria - i euro? ;) - a historia uczy, że to się długo nie utrzymuje (sprawdzić, czy nie Japonia - i euro? ;).

A właściwie skąd się wziął ten stały %? Kto kazał tak oferować? Unia czy rząd?
I od kiedy to się pojawiło?

Bo tak się zastanawiam, czemu w tym czerwcu było tak tanio - czy są jakieś ograniczenia, że drożej nie mogło być?
Bo coś ostatnio wpadło mi w oko, nie wiem, czy to prawda, że stawkę do wyliczenia WIBOR bank może sobie podać taką, jaką chce, ale jest jeszcze Henry Ford w postaci, że musi to być między stopą referencyjną (a może depozytową?) a lombardową - to prawda?
Ten wibor ~0,2% z czerwca to by się zgadazł, ale ten 1,9% podobno obecny to już nie (większy od lombardowej).

Robert_DF

> Czyli teraz można mieć zmienne (przyjmując marżę 2%) ~4%, a stałe (na 5 lat) ~5-6%?

tak, stałe (czyli zmienne co 5 lat) jest zawsze nieco wyższe

> To jak to jest wpisane w umowę?
> "Oprocentowanie wyliczane jest WIBOR3M + 2%, ale przez pierwsze pięć lat jest to stałe 3% + 2%, a potem też może być stałe, tylko inne, + 2%"?

tak, oprocentowanie stałe = X% przez 5 lat, marża kredytu XYZ, a po 5
latach albo bierzesz to co bank da (nowa wartość stałego na kolejne 5
lat) lub przechodzisz na zmienne = marża z FI i aktualny wibor

> A właściwie skąd się wziął ten stały %? Kto kazał tak oferować? Unia czy rząd?
> I od kiedy to się pojawiło?

od 1.07.2021 każdy bank komercyjny musi takie mieć w ofercie,
rekomendacja KNF to sprawiła ;-)

> Bo tak się zastanawiam, czemu w tym czerwcu było tak tanio - czy są jakieś ograniczenia, że drożej nie mogło być?

bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

> [...]
> Ten wibor ~0,2% z czerwca to by się zgadazł, ale ten 1,9% podobno obecny to już nie (większy od lombardowej).

bank określa, który to ma być wibor 1/3/6/12 + jak wylicza średnią
dzisiaj wibor 3M to 1,91

Dawid Rutkowski

wtorek, 30 listopada 2021 o 13:05:02 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego

Dawid Rutkowski

> bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego TYLKO O TYLE droższe, a nie jeszcze droższe?
Czy jest jakieś odgórne ograniczenie - np. proponowane oprocentowanie stałe nie może być wyższe od np. wibor3m o np. 1,5pp?
Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz - że stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.

> bank określa, który to ma być wibor 1/3/6/12 + jak wylicza średnią
> dzisiaj wibor 3M to 1,91

Nie chodzi o to, jak dany bank określa oprocentowanie na podstawie któregoś wiboru, tylko o to, jak ustalana jest sama stawka wibor.
Banki codziennie zgłaszają swoje propozycje, skrajne są odrzucane (pytanie jeszcze, jakie wartości są uznawane za "skrajne", w skokach narciarskich sprawa jasna, ale banków w PL mamy nie 5, a z 700) a z reszty wyliczana jest jakaś tam średnie.
Tylko kwestia w tym, czy bank może zgłosić dowolną wartość - najwyżej jako skrajna będzie odrzucona - czy też zgłaszane wartości są ograniczone przez jakieś widełki - w tym, co czytałem, pisali chyba, że powinno być między referencyjna (lub depozytową) a lombardową.
A może właśnie propozycje spoza tych widełek uznawane są za "skrajne"?
Ale tak czy siak 1,91% nie pasuje do powyższych teorii.

I w sumie dopiero teraz ludzie odczują inflację - a ci z hipotekami szczególnie.
Do tej pory mieli wzrost cen łagodzony czy wręcz równoważony obniżkami stóp i, co za tym idzie, rat - a teraz skumulowane podwójne do góry będzie.

Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie być miło :(

_Master_

W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 10:55, Robert_DF pisze:

> ale który?
>
> hipo ze zmiennym czy tzw. stałym?

Wszystkie ;-)
Do tego banki doprowadziły że strach się bać kupować "nowy produkt" ;-)

A tymczasem to powinna być PODSTAWA kredytowania

Jak chcesz kombinować to se weź zmienną (ryzyk fizyk)

Kamil Jońca

Brednie. Jakby wziął stałą stopę przy 10% proc wiborze, to też by sobie
pluł w brode gdy wibor mocno na dłużej spadnie.
KJ

_Master_

W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 14:20, Kamil Jońca pisze:
> Brednie. Jakby wziął stałą stopę przy 10% proc wiborze, to też by sobie
> pluł w brode gdy wibor mocno na dłużej spadnie.
> KJ

Ciekawe dlaczego Polska jest takim ewenementem i tylko u nas święta jest
zmienna stopa?

Robert_DF

> No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego

ryzyko, bank nie wie czy i o ile wzrośnie więc za taki kredyt liczy
sobie więcej

Robert_DF

> [...]
> Czy jest jakieś odgórne ograniczenie - np. proponowane oprocentowanie stałe nie może być wyższe od np. wibor3m o np. 1,5pp?

nie ma, banki same kształtują politykę cenową

> Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz - że stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.
najwidoczniej niedoszacowały albo knf nie chciały wkurzać

> [...]
> A może właśnie propozycje spoza tych widełek uznawane są za "skrajne"?
> Ale tak czy siak 1,91% nie pasuje do powyższych teorii.

jak liczony jest wibor?
jest w necie pokazane jak to się liczy, może nie będę kopiował

> [...]
> Do tej pory mieli wzrost cen łagodzony czy wręcz równoważony obniżkami stóp i, co za tym idzie, rat - a teraz skumulowane podwójne do góry będzie.

ci co brali 'pod korek" na pewno odczują, a reszta? nawet jak hipo było
oprocentowane 7% to też brali, bo jaka jest alternatywa?

> Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie być miło :(

klient dostaje ode mnie pełną informację zgodnie z wytycznymi nadzoru,
banków itp...

cyrk jest wtedy jak klient chce sobie krzywdę zrobić i żadne argumenty
do niego nie przemawiają, a ja nie mogę mu niczego zabronić

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 15:05, _Master_ pisze:

> Ciekawe dlaczego Polska jest takim ewenementem i tylko u nas święta jest
> zmienna stopa?

bo klient patrzy na kredyt przez pryzmat najbliższej raty a nie ryzyka w
całym okresie kredytu

z natury jesteśmy ryzykantami? ale jak coś się nie uda to winni są
wszyscy wokoło

Krzysztof Halasa

_Master_ <Mas...@z.pl> writes:

> Ciekawe dlaczego Polska jest takim ewenementem i tylko u nas święta
> jest zmienna stopa?

Ryzyko związane z PLN jest znacznie większe niż w krajach o bardziej
ustabilizowanym sposobie zarządzania państwem.
--
Krzysztof Hałasa

_Master_

W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 16:50, Robert_DF pisze:
> z natury jesteśmy ryzykantami? ale jak coś się nie uda to winni są
> wszyscy wokoło

Oraz Ci co złamali prawo i przekombinowali w umowach ;-)

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 19:08, _Master_ pisze:

> Oraz Ci co złamali prawo i przekombinowali w umowach ;-)

w wielu przypadkach ci co podpisywali wiedzieli, że to ryzykowne, że
mogą być problemy ze spłatą itp...

ale sugerowanie kredytu w walucie dochodu czasem kończyło się aferą; ci
sami klienci teraz uważają, że zostali oszukani, wkręceni, skrzywdzeni,
jednak jak ich ktoś uprzedzał to liczyła się TYLKO najbliższa rata

obecnie jest tak samo, nikt się niczego nie nauczył

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 18:36, Krzysztof Halasa pisze:

> Ryzyko związane z PLN jest znacznie większe niż w krajach o bardziej
> ustabilizowanym sposobie zarządzania państwem.

ponieważ PLN to dość egzotyczna waluta...w strefie euro problem byłby
znacznie mniejszy

_Master_

Nie bijcie znowu piany.

Polska póki co jest w UE ;)

Chcieliście to macie.

A w UE są przepisy chroniące konsumenta jako słabszej strony umowy.

Nie to żebym się z takim podejściem zgadzał

Ale takie jest to popierdolone prawo.

Rozum i logika się buntuje na takie skurwysyństwo ;-)

Chcieliście to macie ;-)

_Master_

W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 19:52, Robert_DF pisze:
> w strefie euro problem byłby
> znacznie mniejszy

Masz na to jakieś wsparcie czy tylko jedziesz sloganem propagandowym?

Zdzichu500

Witam
W dniu 30.11.2021 o 16:38, Robert_DF pisze:

> ci co brali 'pod korek" na pewno odczują, a reszta? nawet jak hipo było
> oprocentowane 7% to też brali, bo jaka jest alternatywa?

Taka sytuacja (znaczący wzrost oprocentowania kredytu) jest po raz
pierwszy od lat 90. Co innego jak bierze ktoś jak WIBOR jest 7% bo wie
ile musi oddać w każdej racie a co innego jak bierze się gdy WIBOR jest
np. 0,2 i wzrośnie do tych 7%. Tutaj niektórzy mogą się zdziwić (i nie
chodzi o czytelników tej grupy), że część raty odpowiedzialna za Wibor
nie rośnie o 7% a np. 35 razy co razem z marżą powoduje np. 3 krotny
wzrost części odpowiedzialnej za odsetki i prawie podwojenie całkowitej
raty. A dochody rosną np. tyle co Wibor i jest kłopot. A czy stopy i
WIBOR nie wzrośnie do poziomu inflacji? Trudno powiedzieć bo szklana
kula nie chce działać. I gdzie się zatrzyma inflacja, stopy i WIBOR?

> klient dostaje ode mnie pełną informację zgodnie z wytycznymi nadzoru,
> banków itp...

Pytanie ilu klientów podpisuje, że wie jak wzrosną raty a w
rzeczywistości nie ma o tym pojęcia i jeżeli wzrośnie WIBOR to będą
mieli kłopoty większe niż frankowicze?

> cyrk jest wtedy jak klient chce sobie krzywdę zrobić i żadne argumenty
> do niego nie przemawiają, a ja nie mogę mu niczego zabronić

To jest pytanie jaki procent jest klientów rozsądnych a jaki procent
ładuje się pod korek?

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

Witam

> Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz - że stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.

Banki to tylko pośrednik przecież. Nie pożycza swoich pieniędzy tylko
bierze z rynku pieniądze (np. depozyty) na niski procent i z nich
udziela kredytów na wyższy. Jeżeli znaleźli sposób na pożyczenie z rynku
pieniędzy na 5 lat taniej niż udzielają kredytu to są na plusie. A
aktualne oprocentowanie może nie mieć znaczenia.

> Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie być miło :(

Ale o zasadach kredytu decydują gdzieś w centrali a człowiek z którym
gada klient ma praktycznie zerowy wpływ na te warunki.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 21:53, _Master_ pisze:

> Masz na to jakieś wsparcie czy tylko jedziesz sloganem propagandowym?

wsparcie? spójrz jakie warunki mają kredyty hipoteczne w strefie euro...

_Master_

W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 22:59, Robert_DF pisze:

> wsparcie? spójrz jakie warunki mają kredyty hipoteczne w strefie euro...

Ale wiesz że plusy ujemnie zjadłyby nam tą "dobroć"?

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 22:33, Zdzichu500 pisze:

Trudno powiedzieć bo szklana
> kula nie chce działać. I gdzie się zatrzyma inflacja, stopy i WIBOR?

sam chciałbym to wiedzieć

> Pytanie ilu klientów podpisuje, że wie jak wzrosną raty a w
> rzeczywistości nie ma o tym pojęcia i jeżeli wzrośnie WIBOR to będą
> mieli kłopoty większe niż frankowicze?

dostać i podpisać musi każdy, ale ilu faktycznie przeczyta i ilu z tych
zrozumie?
z moich obserwacji wynika, że niestety mniejszość

podobnie było kiedyś z inwestycjami: klient musiał (odręcznie) napisać,
że dostał, zapoznał się i zrozumiał zapisy, ryzyko itp... a i tak
trafiały się przypadki, które twierdziły że zostały oszukane (bo
myśleli, że wzrośnie a spadło)

> To jest pytanie jaki procent jest klientów rozsądnych a jaki procent
> ładuje się pod korek?

niepisana zasada jest taka: jak stać cię na ratę 1500 zł to bierzesz
kredyt z max 1200 zł i jak wzrośnie to cię nie zabije od razu

tak subiektywnie to powiedziałbym że pół na pół, a ta nierozsądna połowa
(zwykle) zapytana co zrobią jak wzrośnie tak jak na symulacji odpowiada,
że ktoś pomoże, mają jeszcze inne dochody itp...

lub "a co to pana obchodzi?"

dalsza dyskusja nie ma sensu, oni wiedzą lepiej

Robert_DF

W dniu 01.12.2021 o 06:22, _Master_ pisze:

> Ale wiesz że plusy ujemnie zjadłyby nam tą "dobroć"?

kiedyś robiłem analizę plusów i minusów wprowadzenia euro w Polsce i
tych drugich było wtedy więcej

powyższe to jedynie odniesienie do hipotek a nie całokształtu decyzji
dot. przyjęcia EUR

Robert_DF

W dniu 30.11.2021 o 22:40, Zdzichu500 pisze:

> [...]
> pieniędzy na 5 lat taniej niż udzielają kredytu to są na plusie. A
> aktualne oprocentowanie może nie mieć znaczenia.

tak było kiedyś jak był pieniądz kruszcowy, obecnie banki również są
kreatorem pieniądza więc pozyczają znacznie więcej niż mają depo

> Ale o zasadach kredytu decydują gdzieś w centrali a człowiek z którym
> gada klient ma praktycznie zerowy wpływ na te warunki.

klient akceptuje zasady lub nie, ma jedynie wpływ na warunki kredytu

Zdzichu500

Witam

W dniu 01.12.2021 o 11:08, Robert_DF pisze:

> niepisana zasada jest taka: jak stać cię na ratę 1500 zł to bierzesz
> kredyt z max 1200 zł i jak wzrośnie to cię nie zabije od razu

No to policzmy. Zakładasz, że rozsądnie jest przy możliwości spłaty raty
1500 wziąć 1200? Czyli (1200/1500) * 100% = 80% możliwości.
Ktoś przy Wiborze 0,2 wziął kredy na 80% możliwości i jak rata wzrośnie
o 25% to będzie kłopot. Pytanie o ile musi wzrosnąć WIBOR by to się
stało. Załóżmy marże 2,5%, okres 30 lat, raty stałe.

WIBOR Wielokrotność pierwszej raty.

0,20% 1,00
1,00% 1,11
2,00% 1,25
3,00% 1,40
4,00% 1,55
5,00% 1,72
6,00% 1,89
6,50% 1,97
8,00% 2,24
10,00% 2,61

Czyli wartości WIBOR 2% jest graniczną do normalnej obsługi takiego
ostrożnego kredytobiorcy, który wziął kredyt przy WIBOR=0,2. A już jest
wyżej... A co jeżeli WIBOR by skoczył do poziomu inflacji? Bankructwo
większości kredytobiorców z ostatniego roku?

> tak subiektywnie to powiedziałbym że pół na pół, a ta nierozsądna połowa
> (zwykle) zapytana co zrobią jak wzrośnie tak jak na symulacji odpowiada,
> że ktoś pomoże, mają jeszcze inne dochody itp...

Jak 11 lat temu byłem brać kredyt u pośrednika to mnie to dziwiło gdy
ludzie przede mną nie rozumieli o czym właściwie jest mowa (panie jakie
WIBORy , LIBORy). A przecież większość ludzi bierze kredyt, który ma
wartość kilkuletnich ich dochodów. Więc poświęcenie jednego weekendu na
przeczytanie jak to działa i jaka jest historia WIBOR, LIBOR itp nie
wydaje się zbyt dużym poświęceniem. Z tego co piszesz nic się nie
zmieniło a teraz to nawet czytać nie trzeba bo nawet na yt wyjaśniają.

> dalsza dyskusja nie ma sensu, oni wiedzą lepiej

Tutaj nic nie poradzisz. Z drugiej strony, jeżeli dobrze rozumiem to
żyjesz m.in. z prowizji od kredytów więc w sumie im więcej wezmą tym
masz lepiej :)

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

Witam

W dniu 01.12.2021 o 13:52, Robert_DF pisze:

> tak było kiedyś jak był pieniądz kruszcowy, obecnie banki również są
> kreatorem pieniądza więc pozyczają znacznie więcej niż mają depo

Możesz rozwinąć? Chodzi o rezerwę cząstkową i w związku z tym kreację
pieniądza w systemie bankowym czy jeszcze o coś innego? Chodzi mi o
banki komercyjne działające w Polsce. Jak jeszcze mogą kreować pieniądz?

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

Witam

W dniu 01.12.2021 o 11:09, Robert_DF pisze:

> kiedyś robiłem analizę plusów i minusów wprowadzenia euro w Polsce i
> tych drugich było wtedy więcej
>
> powyższe to jedynie odniesienie do hipotek a nie całokształtu decyzji
> dot. przyjęcia EUR

Możesz rozwinąć? Niedawno spłaciłem kredyt hipo w Euro. Poza ryzykiem
kursowym warunki dużo lepsze niż w PLN tzn. oddałem bankowi dużo mniej
niż gdybym brał w PLN. A gdybyśmy byli w strefie Euro to ryzyka
kursowego brak. Jedyny minus jaki widzę to ewentualne napompowanie cen
nieruchomości jeszcze bardziej bo kredyt tańszy i stabilniejszy.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Robert_DF

W dniu 01.12.2021 o 21:38, Zdzichu500 pisze:

> [...]
> wyżej...  A co jeżeli WIBOR by skoczył do poziomu inflacji? Bankructwo
> większości kredytobiorców z ostatniego roku?

nie, tutaj mój ulubiony cytat:
"jak nie będę mógł płacić raty to pójdę do adwokata, a on na pewno
znajdzie jakieś tam klauzule lub inne i do sądu pójdziemy, będzie dobrze"...
jak można z takim dyskutować?

> Jak 11 lat temu byłem brać kredyt u pośrednika to mnie to dziwiło gdy
> ludzie przede mną nie rozumieli o czym właściwie jest mowa (panie jakie
> WIBORy , LIBORy).

a chociaż próbowali zrozumieć?
najgorzej jak klient wszystko podpisuje jak leci i nie zadaje żadnych
pytań, bo twierdzi, że wszystko rozumie i wie + jest (nie ujmując
nikomu) kierowcą, sprzedawcą lub robotnikiem w fabryce a nie kimś z
wykształceniem ekonomicznym

> [...]
> wydaje się zbyt dużym poświęceniem. Z tego co piszesz nic się nie
> zmieniło a teraz to nawet czytać nie trzeba bo nawet na yt wyjaśniają.

nie zmieniło się, te frankowe afery ludzi niczego nie nauczyły, za to
banki i knf się już lepiej przygotowały

> Tutaj nic nie poradzisz. Z drugiej strony, jeżeli dobrze rozumiem to
> żyjesz m.in. z prowizji od kredytów więc w sumie im więcej wezmą tym
> masz lepiej :)

to nie do końca tak, kredytami (i ubezpieczeniami) zajmuję się już
-naście lat, nie chodzi o to, aby "zapiąć" klienta w najwyższą kwotę w
najdroższym banku

on ma dostać taki kredyt, aby się w towarzystwie nie musiał wstydzić, że
go ktoś z jakieś badziewie wkręcił

a zadowolony klient to polecenia, rekomendacje itp...a to w tym biznesie
jest b.ważne

ekspert (ex doradca), który patrzy tylko na swoją prowizję długo w
biznesie nie posiedzi

Robert_DF

W dniu 01.12.2021 o 21:42, Zdzichu500 pisze:
kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

Robert_DF

W dniu 01.12.2021 o 21:48, Zdzichu500 pisze:

> [...]
> kursowego brak. Jedyny minus jaki widzę to ewentualne napompowanie cen
> nieruchomości jeszcze bardziej bo kredyt tańszy i stabilniejszy.

patrzysz tylko z punktu widzenia kredytobiorcy, wprowadzenie eur w
Polsce ma znacznie szerszzy kontekst

Dawid Rutkowski

Wypaczone te wyliczenia, wychodzisz od nienormalnej sytuacji zerowych stóp.
To było raz i więcej nie będzie - choć oczywiście sporo jest takich, którzy się np. w czerwcu zakredytowali po kapelusik i teraz już pewnie cienko piszczą.

Jak masz czas i ochotę, to przelicz, jak to powyższe będzie wyglądało dla marży 2% (bo 2,5% to jest drogo, nawet jak na obecną złodziejsko-bankową sytuację).
A przede wszystkim wychodząc od wibor na poziomie celu inflacyjnego, czyli 2,5%.

I wtedy zobaczymy, czy ten bufor przy braniu na 80% możliwości zapełnia się przy wzroście wibor o 2pp, czy może 10 razy, czy może jeszcze inaczej.

Dawid Rutkowski

środa, 1 grudnia 2021 o 22:18:12 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

Wyjaśnione na poziomie pinokia, z bardzo silnym i nierealnym założeniem, że ludzie nie mają czego robić z pieniędzmi tylko je wkładać do banku. W takiej sytuacji banki komercyjne mogą naprawdę dużo wykreować - ogranicza je jedynie wielkość rezerwy cząstkowej.
Ale ludzie i przedsiębiorstwa nie wkładają całej otrzymywanej kasy do banku, a nawet cząstki - szczególnie w przypadku przedsiębiorstw (sprawdzić, czy nie nieszczęsna "tarcza") - tylko za nią kupują.

Dawid Rutkowski

Kredyty w euro nadal są bardzo dobrą opcją, tylko ciężko dostać.
Ryzyka kursowego prawie nie ma - złoty jest związany z euro, może nie tak mocno jakbyśmy byli w ERM-2, ale stabilizowany jest bardzo mocno.
W 2010 OIDP kurs już wrócił do ok. 4zł - a tak silny złoty, by euro było po 3zł, nigdy już się nie powtórzy, tak jak i ta afera z kredytami frankowymi, bo tanie waluty były jej wynikiem.
Do tego w strefie euro stopy już od dawna zerowe - a wcale takiej bańki nie nieruchomościach nie ma (no chyba że ktoś myśli o mieszkaniu w Paryżu), choć każdy, kto tylko może (i potrzebuje dodatkowego mieszkania), kupuje zamiast wynajmować.
A jaką miałeś marżę?
Oczywiście złoty może paść na pysk - ale wtedy każdy kredytowicz będzie w głębokiej d4, zarówno eurowy jak i złotówkowy.
A jak nie padnie to kredyt w euro będzie dużo, dużo tańszy.

Piotr Gałka

> [...]
> To było raz i więcej nie będzie - choć oczywiście sporo jest takich, którzy się np. w czerwcu zakredytowali po kapelusik i teraz już pewnie cienko piszczą.

Może jeszcze nie, ale lada chwila.
Ostatnią ratę spłacałem 23 listopada. Nie zdążyli mi przed nią przysłać
nowego oprocentowania (robią to co 3 miesiące bo WIBOR3M).
P.G.

Robert_DF

> [...]
> A jak nie padnie to kredyt w euro będzie dużo, dużo tańszy.

kredyt w EUR obecnie można dostać tylko w dwóch bankach i w dodatku
klient MUSI zarabiać w tej walucie

poza tym warunki (marża) słabe no i wysoki wkład własny wymagany

Piotr Gałka

W dniu 2021-12-01 o 21:38, Zdzichu500 pisze:

> [...]
> wartość kilkuletnich ich dochodów. Więc poświęcenie jednego weekendu na
> przeczytanie jak to działa i jaka jest historia WIBOR, LIBOR itp nie

Takie bezrefleksyjne podejście 11 lat temu to się jak dotychczas chyba
akurat dobrze sprawdza :)
Mam dane sprzed 10 lat bo wtedy brałem kredyt. Wibor3M był 4,94%.
Potem minimalnie wzrósł i zaczął spadać, spadać, spadać i tak cały czas.
Ostatnią ratę płaciłem kilka dni temu z oprocentowaniem 1,20% (czyli
WIBOR = 0,21%).

> Z tego co piszesz nic się nie
> zmieniło a teraz to nawet czytać nie trzeba bo nawet na yt wyjaśniają.

Gdyby to się zmieniło to żylibyśmy w zupełnie innej rzeczywistości.
Uważam, że ci sami ludzie, którzy tego nawet nie chcą spróbować ogarnąć
są podatni na populistyczne argumenty.

Sytuację mogłaby zmienić odpowiednia edukacja, ale mam wrażenie, że
akurat tu dzielnie idziemy dokładnie w odwrotnym kierunku.
P.G.

Dawid Rutkowski

No to nawet nie ciężko, tylko cholerne złodzieje już całkiem uniemożliwili.
To ile chcą marży? I własny ile - 30%, 50%, 70%?

Robert_DF

> No to nawet nie ciężko, tylko cholerne złodzieje już całkiem uniemożliwili.
> To ile chcą marży? I własny ile - 30%, 50%, 70%?

to nie banki, ale nadzór finansowy (rekomendacja KNF) tego zabronił
TYLKO kredyt w walucie dochodu, ale jak zarabiasz w EUR to nie
dostaniesz w PLN

Alior, min. 26% wkładu własnego, na 30 lat

PeKaO SA, wkład własny 30% na 15 lat lub 40% na 20 lat + dochód musi
wpływać do polskiego banku od min. 6 m-cy, co w wielu przypadkach nie
jest możliwe

a marża od 3,9 do 4,9 w zależności od oferty

J.F

On Mon, 29 Nov 2021 18:15:40 +0100, Robert_DF wrote:
> [...]
>
> jak ktoś wziął taki kredyt w czerwcu (oprocentowanie ~3,6) to już ma
> taniej (teraz i przez prawie 5 lat) niż gdyby teraz wziął z

Ale ale:
-jakie oprocenowanie stale oferowal bank w czerwcu,
-jakie stale oprocentowanie oferuja banki dzis,
-co bedzie za 5 lat - i jakies sumarycznej roznicy sie spodziewac
przez 5 lat ...

-no wlasnie - spodziewasz sie, ze przez najblizsze 5 lat wibor bedzie
wysoki? A jak spadnie ?

J.

Dawid Rutkowski

czwartek, 2 grudnia 2021 o 13:19:06 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> [...]
> jest możliwe
>
> a marża od 3,9 do 4,9 w zależności od oferty

No to jak są takie "oferty" to nawet KNF nie musiał niczego zabraniać - nadwyżka na marży jest większa od zysku na stopach.
Inna sprawa, że jak ktoś zarabia w euro to weźmie sobie kredyt w zachodnim banku.

A od dawna jest ta "rekomendacja", że kredyt tylko w walucie zarobków?
Ja pamiętam tylko, że jak waluty miały być różne, to musiał zostać bufor chyba 30% i być może coś o wkłądzie własnym było.

Robert_DF

> No to jak są takie "oferty" to nawet KNF nie musiał niczego zabraniać - nadwyżka na marży jest większa od zysku na stopach.
> Inna sprawa, że jak ktoś zarabia w euro to weźmie sobie kredyt w zachodnim banku.

nie weźmie, no chyba że ma nieruchomość "na zachodzie" polski bank nie
skredytuje (zabezpieczenie) nieruchomości za granicą i vice versa,
generalnie chodzi o przepisy dot. ksiąg wieczystych, hipotek itp...

> A od dawna jest ta "rekomendacja", że kredyt tylko w walucie zarobków?
> Ja pamiętam tylko, że jak waluty miały być różne, to musiał zostać bufor chyba 30% i być może coś o wkłądzie własnym było.

rekomendacja S KNF, 2014 r. jak dobrze pamiętam

KNF musiał "coś" zrobić, aby się frankowicze nie powtórzyli

Robert_DF

W dniu 02.12.2021 o 13:53, J.F pisze:

> [...]
> przez 5 lat ...
>
> -no wlasnie - spodziewasz sie, ze przez najblizsze 5 lat wibor bedzie

w czerwcu 2021 nawet ok. 3,6%; obecnie od 5%

co będzie za 5 lat? oj chciałbym wiedzieć, ale ani czarna kula ani znany
wróżbita tego nie wie...

osobiście, subiektywnie, spodziewam się, że będzie rósł, 3% już blisko,
nie wiem czy i kiedy będzie spadał, ale na jakim poziomie się ustalibilzuje

przed pandemią było to ok. 1,7% przez około 6 lat bez większych zmian

Dawid Rutkowski

czwartek, 2 grudnia 2021 o 14:46:23 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> nie weźmie, no chyba że ma nieruchomość "na zachodzie" polski bank nie
> skredytuje (zabezpieczenie) nieruchomości za granicą i vice versa,
> generalnie chodzi o przepisy dot. ksiąg wieczystych, hipotek itp...

No to kiszkowato, opornie nam ta unia idzie, ale...

> rekomendacja S KNF, 2014 r. jak dobrze pamiętam
>
> KNF musiał "coś" zrobić, aby się frankowicze nie powtórzyli

A, to widać nie jestem na bieżąco, ale Ty też.
W poprzedniej rekomendacji S z 2013 rzeczywiście jest rekomendacja 6 - kredyt tylko w walucie dochodu (choć pytanie, co zrobić jak jest kilka walut dochodu?), nawet dla bogatych (o tych bagatych to pewnie dlatego wspomnieli, że poprzednio - ale nie chce mi się szukać archiwum, a bezpośrednio na stronie KNF nie ma - bogatym można było pozwolić na kredyt walutowy).
Ale w tej z 2019 - która już powinna być wprowadzona w bankach komercyjnych - jest już nieco inaczej - jak jest kilka walut dochodu, to te, które nie są "główne", powinny być liczone jako 50%.
Hmm, czy można z tego wyciągnąć wniosek, że jak ktoś zarabia tylko w złotówkach, a chce kredyt w euro, to można po prostu przyjąć, że ma połowę dochodów?

J.F

On Thu, 2 Dec 2021 14:56:06 +0100, Robert_DF wrote:

> w czerwcu 2021 nawet ok. 3,6%; obecnie od 5%
>
> co będzie za 5 lat? oj chciałbym wiedzieć, ale ani czarna kula ani znany
> wróżbita tego nie wie...

Z tym ze tu mi chodzi o to, czy za 5 lat nie bedzie
"wibor wynosi dzis 50%, okres ochrony sie skonczyl, z 300k kredytu
splacil pan 20k, zostalo 280k do splaty i nowa rata bedzie wynosic
15 tys miesiecznie". I taka to ochrona.
Choc to i tak lepie, ze nowa rata, niz sie tego dowiedziec po 2
latach, a po 5 uslyszec "nie splacal pan rat i teraz dlug wynosi 600k"
:-)

> osobiście, subiektywnie, spodziewam się, że będzie rósł, 3% już blisko,
> nie wiem czy i kiedy będzie spadał, ale na jakim poziomie się ustalibilzuje

Tylko wiesz - banki maja roznych specjalistow, a moze i lobbystow,
i oni usilnie wyliczaja, jaki ma byc ten %, aby bank nie stracil przez
5 lat.
A kto straci? Klient :-)

> przed pandemią było to ok. 1,7% przez około 6 lat bez większych zmian

no i Glapinski obiecuje powrot do normalnosci :-)

A rzad ... trudno powiedziec, czy bardziej im zalezy na duzej
inflacji, aby "socjał" podniesc, czy na małej, aby obligacje moc
splacac :-)

J.

Robert_DF

> [...]
> Hmm, czy można z tego wyciągnąć wniosek, że jak ktoś zarabia tylko w złotówkach, a chce kredyt w euro, to można po prostu przyjąć, że ma połowę dochodów?

nie ma takiej możliwości, nawet jak zarabiasz bardzo dużo, ale waluta
się różni to kredytu nie dostaniesz

oczywiście są wyjątki, ale musi być druga osoba, działa to tak:

zarabiasz np. 5000 EUR a żona w Polsce 5000 zł, wtedy bank może przyjąć
Twój dochód w połowie tego co zarabia żona więc razem macie 7500 zł

Robert_DF

W dniu 02.12.2021 o 15:30, J.F pisze:

> [...]
> Choc to i tak lepie, ze nowa rata, niz sie tego dowiedziec po 2
> latach, a po 5 uslyszec "nie splacal pan rat i teraz dlug wynosi 600k"

z papierów, które dostaje klient nie wynika, że to niemożliwe, ale
kwestia jaki wtedy ww. będzie miał dochód? może za 15kzł sobie najtńsze
buty kupi...

> Tylko wiesz - banki maja roznych specjalistow, a moze i lobbystow,
> i oni usilnie wyliczaja, jaki ma byc ten %, aby bank nie stracil przez
> 5 lat.
> A kto straci? Klient :-)

umowy są tak ułożone, że bank nie straci lub jest to mało prawdopodobne,
no chyba że klient nie będzie spłacał kredytu a zabezpieczenie nie
pokryje zobowiązania
takie ryzyko transakcji, nawet hipotek ok. 2% nie jest spłacanych

> no i Glapinski obiecuje powrot do normalnosci :-)
>
> A rzad ... trudno powiedziec, czy bardziej im zalezy na duzej
> inflacji, aby "socjał" podniesc, czy na małej, aby obligacje moc
> splacac :-)

przy wyższej inflacje realizowana jest tzw. renta inflacyjna czyli np.
cały czas wypłaca 500+ które realnie jest warte 300 zł = siła nabywcza
spadła o 40%

Dawid Rutkowski

Zapewne piszesz z praktyki, a przecież żyjemy w PL, ale teoretycznie w rekomendacji S z 2013 mamy rekomendacje 6:
"Bank powinien udzielać klientom detalicznym kredytów zabezpieczonych hipotecznie wyłącznie w walucie, w jakiej uzyskują oni dochód, także w przypadku klientów o wysokich dochodach."
ale nie ma tego już w rekomendacji S z 2019 - powinno być to wprowadzone w bankach do czerwca 2021 - za to mamy nową rekomendację 6:
"W przypadku klientów detalicznych(lub gospodarstw domowych) uzyskujących dochód w kilku walutach, na potrzeby kalkulacji zdolności kredytowej,bank powinien założyć deprecjację o 50% innych walut niż waluta, w której kredytobiorca (lub gospodarstwo domowe) uzyskuje najwyższe dochody."
Inna sprawa, czy to mądre jest, ale w Twoim przykładzie powinno być inaczej.
Po pierwsze w ogóle kredyt w euro, a nie w PLN - choć jak taka marża to niech się całują.
Ale dochód w EURO: 5k eur + (5k zł/2)/[kurs euro]
A jeśli kredyt w PLN no to w sumie dochód albo taki sam jak w euro, przeliczony na PLN - albo chociaż 5k PLN + 2,5k euro - czyli ponad 15k PLN, a nie tylko połowa tego.

J.F

On Thu, 2 Dec 2021 18:29:45 +0100, Robert_DF wrote:

> z papierów, które dostaje klient nie wynika, że to niemożliwe, ale
> kwestia jaki wtedy ww. będzie miał dochód? może za 15kzł sobie najtńsze
> buty kupi...

Jest to mozliwe, ale jakbys mnie 13 lat temu zapytal, to bym
powiedzial, ze jak frank bedzie po 10zl, to i pensja bedzie wieksza.

Przy czym sie niewiele pomylilem.
Srednia pensja w 2008 2943zl ~= 1400 CHF,
srednia pensja w 2020 5167zl ~= 1230 CHF po kursie 4.2 - w miare
srednim w 2020.

Tylko o kilkanascie lat :-)

> [...]
> pokryje zobowiązania
> takie ryzyko transakcji, nawet hipotek ok. 2% nie jest spłacanych

Czyli bank sie zabezpieczyl przed niewielkim wzrostem wiboru,
a jak wibor tego poziomu nie osiagnie, to klient straci, i jest to
bardzo prawdopodobne :-)

No chyba, ze wibor skoczy naprawde mocno, wtedy banki beda plakac,
a klienci beda sie smiac :-)

> przy wyższej inflacje realizowana jest tzw. renta inflacyjna czyli np.
> cały czas wypłaca 500+ które realnie jest warte 300 zł = siła nabywcza
> spadła o 40%

Ale rzad ma tez miliardy obligacji do splacenia.
czesc sie akurat konczy, to rzad bedzie musial dac odpowiednio wysokie
odsetki, zeby sie chetni na rolowanie znalezli.

No chyba, ze NBP wszystko kupi ...

J.

Robert_DF

> [...]
> A jeśli kredyt w PLN no to w sumie dochód albo taki sam jak w euro, przeliczony na PLN - albo chociaż 5k PLN + 2,5k euro - czyli ponad 15k PLN, a nie tylko połowa tego.

1. bank nie ma obowiązku udzielać kredytu w innej walucie niż PLN i
większość takich już nie ma,
2. przykład, który podałem to interpretacja zapisów rekomendacji przez
bank, więc przyjmą eur jako połowa dochodu w pln

gdyby było inaczej to eur (1/2 z 5kzł eur > 5kzł pln) byłoby dochodem
dominującym i kredyt w pln nie byłby możliwy

Robert_DF

W dniu 02.12.2021 o 18:52, J.F pisze:

> [...]
>
> Przy czym sie niewiele pomylilem.
> Srednia pensja w 2008 2943zl ~= 1400 CHF,
> srednia pensja w 2020 5167zl ~= 1230 CHF po kursie 4.2 - w miare

tylko problemem niekoniecznie musi być sama rata, ale kwota kapitalu
kredytu do spłaty

klient wziął 100kchf, spłacił 20kchf, zostało mu 80kchf, kurs chf 2 zł
na początku a teraz 4,5

miał 200kzł kredytu, spłacił 1/5 (w walucie kredytu) i zostało mu 360kzł
= jest w czarnej doopie

> Czyli bank sie zabezpieczyl przed niewielkim wzrostem wiboru,
> a jak wibor tego poziomu nie osiagnie, to klient straci, i jest to
> bardzo prawdopodobne :-)

i tak zazwyczaj jest

> Ale rzad ma tez miliardy obligacji do splacenia.
> czesc sie akurat konczy, to rzad bedzie musial dac odpowiednio wysokie
> odsetki, zeby sie chetni na rolowanie znalezli.
>
> No chyba, ze NBP wszystko kupi ...

i będzie rolował oferując coraz wyższy kupon

J.F

On Thu, 2 Dec 2021 20:13:16 +0100, Robert_DF wrote:

> [...]
> na początku a teraz 4,5
>
> miał 200kzł kredytu, spłacił 1/5 (w walucie kredytu) i zostało mu 360kzł

Ogolnie nie - 200k zl to bylo 68 srednich pensji, 360k o jest 65
srednich pensji (5504 w 2kw).

Problem sie robi, jak chce mieszkanie sprzedac, albo kredyt
refinansowac, bo mieszkanie nie stanowi zabezpieczenia ...
ale mieszkania tez zrobily to co powinny, i podrozaly znacznie :-)

> i tak zazwyczaj jest

Wiec zaplacic wiecej i spac spokojnie, czy liczyc na swoja szanse?
A w razie wpadki sie okaze, ze kredyt mozna uniewaznic :-)

> i będzie rolował oferując coraz wyższy kupon

J.

Zdzichu500

Witam

> [...]
> To było raz i więcej nie będzie - choć oczywiście sporo jest takich, którzy się np. w czerwcu zakredytowali po kapelusik i teraz już pewnie cienko piszczą.

Ale o takich może być wkrótce najgłośniej. Tak jak o frankowiczach
którzy brali przy kursie 2 PLN/CHF.

> [...]
> A przede wszystkim wychodząc od wibor na poziomie celu inflacyjnego, czyli 2,5%.

Proszę bardzo. Excel już to szybko przelicza ;) Jakby ktoś chciał samemu
policzyć to funkcja do liczenia raty stałej się zwie PMT.
WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
2,50% 1
3,00% 1,06
4,00% 1,18
4,50% 1,25
5,00% 1,31
7,00% 1,59
10,00% 2,03
12,00% 2,34
15,00% 2,81
20,00% 3,62
0,00% 0,73

> I wtedy zobaczymy, czy ten bufor przy braniu na 80% możliwości zapełnia się przy wzroście wibor o 2pp, czy może 10 razy, czy może jeszcze inaczej.

Przy WIBOR 4,5%
Ogólnie im większe oprocentowanie w momencie brania kredytu tym
kredytobiorca bardziej odporny na wzrosty WIBOR ale chyba wtedy mało
ludzi bierze bo rata wydaj się wysoka a gdy stopy są nisko to ludziom
się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

Witam

W dniu 02.12.2021 o 12:12, Piotr Gałka pisze:

> [...]
> Potem minimalnie wzrósł i zaczął spadać, spadać, spadać i tak cały czas.
> Ostatnią ratę płaciłem kilka dni temu z oprocentowaniem 1,20% (czyli

Wszystko zależy jak będzie się układał WIBOR w przyszłości. Jeżeli jest
niżej niż wtedy gdy brałeś to oczywiście można się cieszyć. Pytanie co z
tymi, którzy wzięli ostatnio przy WIBOR=0,2 gdyby wzrósł do wartości
jaką miałeś na początku 4,94%.

> [...]
>
> Sytuację mogłaby zmienić odpowiednia edukacja, ale mam wrażenie, że
> akurat tu dzielnie idziemy dokładnie w odwrotnym kierunku.

Pełna zgoda w obydwu sprawach.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

W dniu 01.12.2021 o 22:18, Robert_DF pisze:

> kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

Nijak jednak bank komercyjny nie tworzy pieniędzy z powietrza. A jedynie
przyjmując depozyt zostawia sobie jego niewielką część a z reszty
udziela kredytu, który kredytobiorca wydaje i te pieniądze trafiają do
banku jako depozyt. Więc z tego są udzielane następne kredyty itd. Ale
to nie jest "czarowanie" pieniędzy na zasadzie, że prezes przychodzi i
mówi dzisiaj potrzebujemy piedryliard na kredyty to Heniu naciśnij na
komputrze żebyśmy mieli (nie mogli tak prosto zrobić ani w Idea Banku
ani w Lehman Brothers).
Przy rezerwie cząstkowej i pieniądzu kruszcowym byłoby podobnie. Chyba,
że bank by był skrytką w której czeka na każdego jego sztabka złota.
Zresztą ilość papierowo złota już dawno przekroczyła ilość złota fizycznego.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Zdzichu500

Witam
W dniu 02.12.2021 o 09:32, Robert_DF pisze:

> patrzysz tylko z punktu widzenia kredytobiorcy, wprowadzenie eur w
> Polsce ma znacznie szerszzy kontekst

Myślałem, że piszesz o argumentach dla rynku hipo a nie ogólnie dla
wszystkich dziedzin.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Robert_DF

W dniu 02.12.2021 o 22:37, Zdzichu500 pisze:

> [...]
> ludzi bierze bo rata wydaj się wysoka a gdy stopy są nisko to ludziom
> się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

nie że mało tylko może mniej, teraz jak klient ma słaby scoring to
również dostanie kredyt z marżą ok. 5, prowizją 2 i nawet ubezpieczeniem
5% od całości

jak nie masz wyboru to bierzesz co dają, trafiają się tacy klienci...

Mateusz Bogusz

On 30.11.2021 13:04, Robert_DF wrote:
> od 1.07.2021 każdy bank komercyjny musi takie mieć w ofercie,
> rekomendacja KNF to sprawiła ;-)

Rekomendacja S -
https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Nowelizacja_Rekomendacja_S_23-07-2020_70340.pdf

KNF zalecił w niej że bank musi oferować jedno z dwóch:

- Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana stałą
stopą procentową

- Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana
*okresowo* stałą stopą procentową

Nie wpadniecie na to, którą wersję wybrały wszystkie banki :-)

Mateusz Bogusz

Robert_DF

> [...]
> *okresowo* stałą stopą procentową
>
> Nie wpadniecie na to, którą wersję wybrały wszystkie banki :-)

pytanie jest tendencyjne ;-)

a gdyby dostępna była TYLKO ta pierwsza opcja to jakie byłyby warunki
kredytu?

strzelam: oprocentowanie od 10% i max LTV 50%

Mateusz Bogusz

On 29.11.2021 22:07, Pete wrote:
> Jak WIBOR poleci w kosmos, to się założy stowarzyszenie "nabici w WIBOR"
> i pójdzie do sądów i UOKiK po unieważnienie kredytów.

Tutaj nawet nie chodzi o to czy poleci w kosmos czy nie. Ale o to że
WIBOR jest przedstawiany jako część kosztów banku, a bank zarabia tylko
na marży. A to nie prawda, bo banki aktualnie niemal nie wykonują
pożyczek między sobą więc kosztów nie mają, a WIBOR opiera się na
spekulacji i stał się czystym zyskiem.

Dzieje się dokładnie to samo, co spowodowało że LIBOR zniknął z rynku.

Mateusz Bogusz

Mateusz Bogusz

On 03.12.2021 08:46, Robert_DF wrote:

> pytanie jest tendencyjne ;-)
>
> a gdyby dostępna była TYLKO ta pierwsza opcja to jakie byłyby warunki
> kredytu?
>
> strzelam: oprocentowanie od 10% i max LTV 50%

KNF poszedł w tej rekomendacji nawet dalej i nakazał oferowanie bankom
opcji "klucz za dług".

"Zgodnie z ostatnią nowelizacją Rekomendacji S banki mogą proponować
kredyt „klucz za dług”. Jest to nowy rodzaj kredytu hipotecznego, który
w razie problemów finansowych umożliwia klientowi oddanie nieruchomości
w zamian za zwolnienie z zobowiązań kredytowych."

Póki co wszystkie banki zignorowały ten zapis. Będzie ciekawie.

Mateusz Bogusz

Robert_DF

> [...]
> w zamian za zwolnienie z zobowiązań kredytowych."
>
> Póki co wszystkie banki zignorowały ten zapis. Będzie ciekawie.

tak, bo bank to nie agencja nieruchomości, masz spłacać kredyt zgodnie z
harmonogramem, a nie im kluczami rzucać

tak samo zapis mówiący o tym, że bank powinien wydać decyzję kredytową w
21 dni, a niektórzy klienci czekają nawet 3 m-ce

banki sprytnie to obeszły, najpierw składa się zapytanie kredytowe albo
wniosek o określenie wstępnych warunków i dopiero (po analizie) wniosek
kredytowy

Mateusz Bogusz

On 30.11.2021 19:51, Robert_DF wrote:
> jednak jak ich ktoś uprzedzał to liczyła się TYLKO najbliższa rata

Ja bym zaczął od tego, że większość z nich na pytanie o wyliczenie dla
PLN usłyszała "zdolności brak, ale możemy zaproponować inny super
produkt na dodatek z niższą ratą!".

Mateusz Bogusz

Kamil Jońca

Robert_DF <kont...@robertsierant.pl> writes:

> tak, bo bank to nie agencja nieruchomości, masz spłacać kredyt zgodnie
> z harmonogramem, a nie im kluczami rzucać

A dlaczego właściwie? Wtedy jednak banki MUSIAŁYBY szacować np. ryzyko
tego że frank będzie po 4 PLN i część kredytobiorców powie "p...ę"

KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Robert_DF

W dniu 03.12.2021 o 09:30, Kamil Jońca pisze:

> A dlaczego właściwie? Wtedy jednak banki MUSIAŁYBY szacować np. ryzyko
> tego że frank będzie po 4 PLN i część kredytobiorców powie "p...ę"
>
> KJ

bo taki mają model biznesowy, zarabiają na kredytach a nie na sprzedaży
przejętych nieruchomości - to zawsze kłopot dla banku

to co opisałeś jest w USA (nie wiem czy we wszystkich stanach), a u nas
nawet jak bank zabierze nieruchomość i ją sprzeda to jak nie wystarczy
na pokrycie zobowiązania to nadal będzie windykował

KNF dał możliwość bankom przyjęcia rozwiązania pt. spłacony kredyt w
zamian za klucze, ale one tego nie wdrożyły (nie słyszałem, aby zamierzały)

Robert_DF

> Ja bym zaczął od tego, że większość z nich na pytanie o wyliczenie dla
> PLN usłyszała "zdolności brak, ale możemy zaproponować inny super
> produkt na dodatek z niższą ratą!".

w takim wypadku bierzesz kredyt w PLN na kwotę na jaką możesz sobie pozwolić

też zajmowałem się kredytami walutowymi i bywało tak, że klient miał
zdolność, rata w PLN 1600 zł a w CHF 1200

i próba przekonania klienta do bezpieczniejszego kredytu w PLN potrafiła
się skończył awanturą, podejrzeniem o oszustwo, działaniem na szkodę i
reklamacją...

Kamil Jońca

Robert_DF <kont...@robertsierant.pl> writes:

> bo taki mają model biznesowy, zarabiają na kredytach a nie na
> sprzedaży przejętych nieruchomości - to zawsze kłopot dla banku
Wiem jaki jest model biznesowy bankow. I glupio się spytam: dlaczego mam
się tym przejmować?
Obecne podejście (możemy ścigać kredytobiorcę z całego majątku),
prowokuje do dużo bardziej ryzykownych zachowań niż powinno.
Bankowi "nie zależy" na ostrożności, bo jakby co to, oprócz mieszkania,
zajmie się samochód i pensję, mimo, że jako profesjonalista ma o wiele
lepsze narzędzia niż szary Kowalski.
Efekty mamy: frankowicze zakredytowani pod korek, którzy teraz się burzą
[1], i jest spora szansa, że reszta klientów za to zaplaci (bo przecież
nie zarząd).

KJ
[1] - pomińmy tu dyskusję czy slusznie.

J.F.

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
Chyba mogą zignorować, skoro "mogą proponowac".

Ciekawie to bedzie, jak jednak zaczna proponowac,
a klienci propozycje zignorują, a potem zlotowka dalej spadnie ... a
przeciez bank proponowal :-)

J.

J.F.

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
O ile sie jednak dobrze doczytalem konstrukcji WIBOR, o banki skladaja
oferty,
i musza je dotrzymac jak sie inny klient-bank znajdzie.

Wiec wystawienie oferty odbiegajacej od rynku jest ryzykowne ...
ale moze tak na milion mozna - strata niewielka,
a zysk na zmianie stawki innych kredytow duzy :-)

J.

Mateusz Bogusz

J.F.

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
Jeszcze jedna uwaga - banki nie pozyczaja pieniedzy miedzy soba,
ale pieniadze od klientow maja.
Jak na 0%, to swietnie (dla banku), jak jednak trzeba pieniądze
klienta przyciągnąc procentem, to jest to juz koszt dla banku.

J.

J.F.

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
A skad bank ma wiedziec, jaki bedzie rynek pieniezny za 5 lat?
To co sie dziwic, ze unikaja ryzyka.

No tak, ale jak bank nie wie, to skad klient ma wiedziec :-)

J.

Krzysztof Halasa

Robert_DF <kont...@robertsierant.pl> writes:

> kiedyś robiłem analizę plusów i minusów wprowadzenia euro w Polsce i
> tych drugich było wtedy więcej

No, pewnie. Tyle że to co dla jednego jest plusem, dla drugiego jest
minusem - i odwrotnie.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

Robert_DF <kont...@robertsierant.pl> writes:

> niepisana zasada jest taka: jak stać cię na ratę 1500 zł to bierzesz
> kredyt z max 1200 zł i jak wzrośnie to cię nie zabije od razu

Bardzo ryzykowne.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

Zdzichu500 <no-...@no-spam.org> writes:

> Wszystko zależy jak będzie się układał WIBOR w przyszłości. Jeżeli
> jest niżej niż wtedy gdy brałeś to oczywiście można się cieszyć.

... zwłaszcza jeśli to wiązało się z mniejszą marżą.

> Pytanie co z tymi, którzy wzięli ostatnio przy WIBOR=0,2 gdyby wzrósł
> do wartości jaką miałeś na początku 4,94%.

A nic. Lepsze to niż po prostu wziąć przy 4,94% i tak trzymać.
No chyba że ktoś kaskader.
Ok, może marża przy 0,2 była większa.
--
Krzysztof Hałasa

Dawid Rutkowski

Jak każdy kredyt - ale mieszkać gdzieś trzeba, a swoje to lepiej niż wynajmować - szczególnie jeśli rata i najem są porównywalne - przy kredycie przepada część odsetkowa, ale kapitałowa (pomniejszona o naturalne zużycie) pozostaje w kieszeni.
Do tego jednak zwykle w miarę rozwoju kariery dochody wzrastają szybciej niż inflacja - a w miarę spłaty kredytu część odsetkowa stanowi coraz mniejszą część raty, więc i wahnięcia wiboru nie są już tak groźne.
A jak stracisz pracę, zdrowie - to tak czy tak (czyli czy kredyt czy najem) pójdziesz pod most.

Dawid Rutkowski

czwartek, 2 grudnia 2021 o 22:37:48 UTC+1 Zdzichu500 napisał(a):

> [...]
> ludzi bierze bo rata wydaj się wysoka a gdy stopy są nisko to ludziom
> się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

No właśnie nie - wychodzi na to, że niezależnie od bazy wzrost wibor o 2pp wypełnia bufor 80%.
Przelicz jeszcze dla bazy 5%, 7,5% i 10% ;>
Chyba że na wzrosty patrzysz w stylu "ile razy wzrosło" a nie "o ile wzrosło" i z tego wysnuwasz twierdzenie o "odporności".

Krzysztof Halasa

Robert_DF <kont...@robertsierant.pl> writes:

> kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

Znakomita większość osób oglądających ten film, z którymi następnie
rozmawiałem, zupełnie tego nie zrozumiała. Twierdzili, że banki mogą
udzielać kredytów "z powietrza", w większej ilości niż mają depozytów
:-)
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> A rzad ... trudno powiedziec, czy bardziej im zalezy na duzej
> inflacji, aby "socjał" podniesc, czy na małej, aby obligacje moc
> splacac :-)

To akurat wiadomo - na dużej, aby przede wszystkim redukować swoje
zadłużenie tym sposobem, a obligacje - na mały procent, na jak
najdłużej.
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> writes:

> [...]
> kredycie przepada część odsetkowa, ale kapitałowa (pomniejszona o
> naturalne zużycie) pozostaje w kieszeni.

Właśnie nie jak każdy kredyt, tylko jak taki ryzykowny kredyt.
Zdaje się, że minimalna krajowa to jest teraz ze 4 kzł netto?
Dwie osoby zarabiające minus koszty to jest znacznie więcej niż 1500 zł.
Albo raczej może być - tylko trzeba mniej wydawać.

Kredyt można rozciągnąć na dłuższy czas, systematycznie nadpłacając.
To jest rozwiązanie nieryzykowane.

Wiem, są sytuacje nietypowe, czwórka dzieci, niepełnosprawność, jasne.
Ale ta "niepisana zasada" to nie powinna być żadna zasada, tylko ew.
ostateczność.
--
Krzysztof Hałasa

Robert_DF

W dniu 03.12.2021 o 16:17, Krzysztof Halasa pisze:

> Bardzo ryzykowne.

a jakie rozwiązanie alternatywne proponujesz?

część klientów bierze tak dużo jak tylko są w stanie dostać czyli
wykorzystują zdolność w 100%

Robert_DF

> [...]
> A jak stracisz pracę, zdrowie - to tak czy tak (czyli czy kredyt czy najem) pójdziesz pod most.

jest wielu takich co wynajmuje, jedni z wyboru (nie chcą własnego, wolą
być mobilni) a inni z przymusu, bo bank im kredytu dać nie chce chociaż
spokojnie mogliby go spłacać

Robert_DF

W dniu 03.12.2021 o 18:27, Krzysztof Halasa pisze:

> Właśnie nie jak każdy kredyt, tylko jak taki ryzykowny kredyt.
> Zdaje się, że minimalna krajowa to jest teraz ze 4 kzł netto?

nie, 2800 brutto czyli prawie 2100 zł netto

> Wiem, są sytuacje nietypowe, czwórka dzieci, niepełnosprawność, jasne.
> Ale ta "niepisana zasada" to nie powinna być żadna zasada, tylko ew.
> ostateczność.

to zawsze i tak jedynie jakaś sugestia, jak klient chce się "zapakować
pod korek" w kredyt to kto mu zabroni?

Mateusz Bogusz

On 03.12.2021 10:50, Robert_DF wrote:
> w takim wypadku bierzesz kredyt w PLN na kwotę na jaką możesz sobie
> pozwolić

I w PLN dostaną WIBOR który jest tak samo arbitralnie ustalany przez
banki jak kursy kupna i sprzedaży franka w banku.

Mateusz Bogusz

Mateusz Bogusz

On 03.12.2021 12:27, J.F. wrote:

> O ile sie jednak dobrze doczytalem konstrukcji WIBOR, o banki skladaja
> oferty,
> i musza je dotrzymac jak sie inny klient-bank znajdzie.

Przy LIBOR-ze też składały deklaracje, ale wcześniej zdzwaniały się
telefonicznie -
https://businessinsider.com.pl/firmy/afera-libor-w-wielkiej-brytanii-bank-anglii-naciskal-na-banki/g5xrvqh

Mateusz Bogusz

Mateusz Bogusz

On 03.12.2021 12:21, J.F. wrote:
> Ciekawie to bedzie, jak jednak zaczna proponowac,
> a klienci propozycje zignorują

Widzisz, bo cukiernicy którzy odmawiali gejom robienia ciast powinni
zaproponować ich wykonanie tak samo jak banki proponują rekomendowane
przez KNF produkty.

Mateusz Bogusz

Krzysztof Halasa

> nie, 2800 brutto czyli prawie 2100 zł netto

Aha, to gorzej. Miałem wrażenie że to poszło w górę bardziej.

No to po prostu dwie osoby z minimalną nie stać na kredyt z (obecną)
ratą 1200 zł.

Trudno tu coś poradzić, oprócz (metodą chyba Komorowskiego) znalezienia
lepszej pracy. Pewnie wszędzie jest tu korelacja koszt m^2 <> zarobki
(w sensie w większym mieście wszystko droższe).
Ale rzeczywiście przy obecnej inflacji (w szczególności dotyczącej
mieszkań) może łatwo powiedzieć ale trudniej zrobić.
--
Krzysztof Hałasa

Robert_DF

W dniu 05.12.2021 o 22:54, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
> Ale rzeczywiście przy obecnej inflacji (w szczególności dotyczącej
> mieszkań) może łatwo powiedzieć ale trudniej zrobić.

jeżeli dwie osoby mają łącznie 4200 zł dochodu, bez dzieci i zobowiązań
to ich zdolność kredytowa wyniesie ok. 270kzł, rata miesięczna ok. 1400 zł

zostanie im 2800 zł na wszystko inne poza ratą, dadzą radę?

Robert_DF

> I w PLN dostaną WIBOR który jest tak samo arbitralnie ustalany przez
> banki jak kursy kupna i sprzedaży franka w banku.

wyczuwam jakiś spisek, uważasz że banki są w jakiejś zmowie?

poza tym każdy bank miał własny kurs CHF a wibor dotyczy wszystkich w
ten sam sposób

ąćęłńóśźż

Stałeś się równie prosty jak bankowcy?

-----

Kamil Jońca

ąćęłńóśźż <a...@e.pl> writes:

> Stałeś się równie prosty jak bankowcy?

A co? Prawda w oczy kole?
KJ

Mateusz Bogusz

On 06.12.2021 13:40, Robert_DF wrote:

> wyczuwam jakiś spisek, uważasz że banki są w jakiejś zmowie?

Nie wiem czy są w zmowie czy nie, ale średnia jest wyciągana z ich
deklaracji to wystarczy że kilka banków deklarowałoby wyżej - jak z
pensjami dziesięciu robotników i dwóch dyrektorów.

> a wibor dotyczy wszystkich w ten sam sposób

Trafiasz w sedno. Wszystkich. A czy ja jestem bankiem że dotyczyć mnie
ma wskaźnik oparty na transakcjach między bankami? Bank dostaje marżę,
pieniądze pożyczył mi jednorazowo dawno temu. To jakie comiesięczne
koszty pożyczenia dla mnie pieniędzy, ponosi aktualnie?

Mateusz Bogusz

It is loading more messages.