żegnaj kuno witaj euro

PiteR

Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

Wielu Polaków spragnionych kupy kamieni i niebieskiej wody
nie będzie już stać w kolejce do kontroli granicznej.

Lecz tani ochlaj i wyżerka mogą być zagrożone.
Wprowadzenie euro może podnieść ceny.

"Wejscie do strefy euro wymaga spelnienia pewnych kryteriów
ekonomicznych, które swiadcza o dobrej sytuacji i stabilnosci
gospodarki danego kraju. Spelnienie tych kryteriów to dla Chorwatów
powód do dumy"

https://turystyka.rp.pl/nowe-trendy/art37691591-ekspertka-chorwaci-z-duma-przyjma-euro-to-dla-nich-wyraz-uznania

--
Piotrek

Grosz do grosza i bedzie kokosza

rad...@konto.pl

Thu, 29 Dec 2022 22:17:18 GMT, w <XnsAF7CE2BB2E3...@127.0.0.1>,
PiteR <em...@fauszywy.pl> napisał(-a):

> Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

Zaraz upadną. Mówię ci. Tak samo mówią fachowcy po Wyższej Szkole Fryzjerskiej.
Mądrość ludowa nie może się mylić.

ąćęłńóśźż

A tak przy okazji: jaką walutę mają w Czarnogórze?

Olin

Dnia Fri, 30 Dec 2022 10:19:45 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

> A tak przy okazji: jaką walutę mają w Czarnogórze?

Konfederosja chciałaby rubla, ale, jak zawsze, im nie wyszło.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

On Thu, 29 Dec 2022 22:17:18 GMT, PiteR wrote:
> Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

No i jeden problem mniej

> Wielu Polaków spragnionych kupy kamieni i niebieskiej wody
> nie będzie już stać w kolejce do kontroli granicznej.

A nawet dwa.

> Lecz tani ochlaj i wyżerka mogą być zagrożone.
> Wprowadzenie euro może podnieść ceny.

Tani ochlaj mozna przywiezc ze sobą :-)

> [...]
> ekonomicznych, które swiadcza o dobrej sytuacji i stabilnosci
> gospodarki danego kraju. Spelnienie tych kryteriów to dla Chorwatów

A kiedy my do euro?
Bedziemu dumni ?

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> A kiedy my do euro?
> Bedziemu dumni ?

Obawiam się, że tak łatwo by nas teraz nie wpuścili. Musieliby
mocno "przymknąć oko". Nie wiem czy to realne w sytuacji, gdy od
dłuższego czasu o wszystko z nimi walczymy.

Niestety euro to poważne zobowiązanie w obie strony.
--
Krzysztof Hałasa

J.F

Nie wiem czy tak bardzo by musieli przymykac - mielismy w miare
stabilną gospodarke. A czy to takie powazne zobowiazanie ...
sie wprowadzi euro, to bedzie obowiazywac.

Zdaje sie, ze jeden z wymogow, to jakis stabilny kurs waluty.
U nas rzadowi na tym nie zalezy, wiec nie ma, ale chyba moglby byc.
moze nawet celowo nie ma, zeby to byla ich wina :-)
A moze by wystarczylo jakis kurs chwilowy wziac do wymiany.

Drugi wymog to chyba maly deficyt budzetowy - i tu ostatnio moze byc
kiepsko, bo sie rzad nauczyl przekraczac i oszukiwac ...

J.

PiteR

in <news:1geklgosve34j.dadbmzvkz99n$.d...@40tude.net>
user J.F pisze tak:

> Zdaje sie, ze jeden z wymogow, to jakis stabilny kurs waluty.

On chyba jest stabilny?

Codziennie modlę się o krach złotówki
i jakoś nie chce ;)

J.F

On Sat, 31 Dec 2022 17:07:25 GMT, PiteR wrote:
> in <news:1geklgosve34j.dadbmzvkz99n$.d...@40tude.net>

> On chyba jest stabilny?
>
> Codziennie modlę się o krach złotówki
> i jakoś nie chce ;)

A co - zamieniles wszystkie na euro i $ ?

https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/joining-the-euro-area/convergence-criteria/

1. Stabilne ceny
Stopa inflacji może najwyżej o 1,5 punktu procentowego przekraczać
inflację 3 najstabilniejszych pod tym względem państw członkowskich.

2. Długotrwała równowaga finansów publicznych
Zainteresowane państwo nie powinno być objęte procedurą nadmiernego
deficytu.

3. Stabilny kurs walutowy

Zainteresowane państwo musi od co najmniej 2 lat uczestniczyć w
mechanizmie kursowym (ERM II). W tym czasie jego waluta nie może
wykazywać silnych wahań względem centralnego kursu ERM II, a jej
dwustronny centralny kurs nie może być obniżany względem euro.

4. Stabilne długoterminowe stopy procentowe

Długoterminowe stopy procentowe mogą najwyżej o 2 punkty procentowe
przekraczać stopy 3 najstabilniejszych pod względem cen państw
członkowskich.

Jesli chodzi o ERM II, to dopuszcza sie teraz fluktuacje +/- 15%

przed Covidem chyba bylismy blisko, teraz nam raczej Euro nie grozi
:-)

Inflacja w Niemczech 10% ...

J.

PiteR

in <news:aq7fp6dgk6wa$.1nih2mg4yynux$.d...@40tude.net>
user J.F pisze tak:

> A co - zamieniles wszystkie na euro i $ ?

mam już tylko funty

> [...]
> Stopa inflacji może najwyżej o 1,5 punktu procentowego przekraczać
> inflację 3 najstabilniejszych pod tym względem państw

oj

> 2. Długotrwała równowaga finansów publicznych
> Zainteresowane państwo nie powinno być objęte procedurą
> nadmiernego deficytu.

oj

> [...]
>
> Jesli chodzi o ERM II, to dopuszcza sie teraz fluktuacje +/- 15%
>
> przed Covidem chyba bylismy blisko, teraz nam raczej Euro nie

Jarek is hepi

> Inflacja w Niemczech 10% ...

to Chorwacja takie orły sokoły?

J.F

On Sat, 31 Dec 2022 18:42:20 GMT, PiteR wrote:
> in <news:aq7fp6dgk6wa$.1nih2mg4yynux$.d...@40tude.net>

> mam już tylko funty

> oj

> oj

No, na razie nie jestesmy.
Umiejetnie oszukuja i nie jestesmy, zreszta to zasługa/wina Tuska,
bo umorzyl obligacje OFE.

> Jarek is hepi

> to Chorwacja takie orły sokoły?

Moze po prostu spelnili wymogi w 2021 i decyzja zapadla.

Zreszta lato 2022 bylo udane, i turysci dopisali.

J.

Dąbrowski

W dniu 29.12.2022 o 23:17, PiteR pisze:
> [...]
> nie będzie już stać w kolejce do kontroli granicznej.
>
> Lecz tani ochlaj i wyżerka mogą być zagrożone.

Przecież pod względem kosztów wyżerki i ochlaju Chorwacja nie jest dla
Polaków tania. To już we Francji jest taniej, a jeszcze taniej w Hiszpanii.

PiteR

in <news:63b0abd8$0$468$6578...@news.neostrada.pl>
user Dąbrowski pisze tak:

> Przecież pod względem kosztów wyżerki i ochlaju Chorwacja nie jest
> dla Polaków tania. To już we Francji jest taniej, a jeszcze taniej
> w Hiszpanii.

ale może taniej niż w Łebie, Mielnie, Karwi?

Zbynek Ltd.

PiteR napisał(a) :
I woda cieplejsza w morzu. Wartość nieprzeliczalna na waluty.

Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

PiteR

in <news:XnsAF7CE2BB2E3...@127.0.0.1>
user PiteR pisze tak:

> Chorwacja w strefie euro i w Schengen od 1 stycznia 2023r.

Do sprawy odniesli sie tez polscy politycy. Wiceszef Ruchu Narodowego,
posel Konfederacji Krzysztof Bosak decyzje Chorwatów okreslil mianem
"utraty podstawowego atrybutu suwerennosci", czyli - jak wyjasnil -
"mozliwosci prowadzenia polityki monetarnej i wplywu na swój rynek
finansowy"

"Rzad Chorwacji wyrzekl sie wlasnej waluty, przyjal euro i tym samym
wprowadzil kraj pod wladze banku centralnego z Frankfurtu nad Menem" -
stwierdzil Bosak we wpisie na Twitterze.

Bosak zaskocz wreszcie dieslu, że właśnie o to chodzi żeby pisuary nie
mogły wsadzić pazurów i dalej drukować pieniędzy.

Jeśli społeczeństwo polskie zadecydowało w 1989r że płynnie przechodzi
od opierania się o łopatę do rentierów, fliperów, youtuberów,
landlordów i innych nygusów-obserwatorów, którzy nawet Biedronki nie
potrafią rozkręci, to należy do wszystkiego wynająć sprawdzonych
fachowców.

Policję sprowadzić z Niemiec żeby suszyła ulice a nie wystawała na
Żoliborzu. Wojsko sprowadzić z Ukrainy a pielęgniarki z Filipin.

https://tinyurl.com/523n3ntz

https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-euro-w-chorwacji-bosak-utrata-
suwerennosci-sikorski-wole-ebc,nId,6508143

Olin

Dnia Mon, 02 Jan 2023 02:45:33 GMT, PiteR napisał(a):

> Wiceszef Ruchu Narodowego,
> posel Konfederacji Krzysztof Bosak decyzje Chorwatów okreslil mianem
> "utraty podstawowego atrybutu suwerennosci"

Konfederosja darzy za to atencją Serbię, bo to kraj, który nie należy do
UE, nie ma euro i kocha Rosję.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

On Mon, 02 Jan 2023 02:45:33 GMT, PiteR wrote:
> [...]
> "utraty podstawowego atrybutu suwerennosci", czyli - jak wyjasnil -
> "mozliwosci prowadzenia polityki monetarnej i wplywu na swój rynek

[...]

A tymczasem
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/other/chorwaci-s%C4%85-w%C5%9Bciekli-tak-zmieni%C5%82y-si%C4%99-ceny-po-wprowadzeniu-euro/ar-AA15UTEL

jak to zwykle przy takich okazjach - ceny zaokrąglono w góre.

Chociaz ... ostatnio u fryzjera zaplacilem 45zl, wiec czemu 10 euro
sie Chorwatom nie podoba ?

J.

Olin

Dnia Tue, 3 Jan 2023 19:33:06 +0100, J.F napisał(a):

> [...]
>
> jak to zwykle przy takich okazjach - ceny zaokrąglono w góre.

U nas to nie do pomyślenia.
Obajtek już w zeszłym roku zawyżył ceny paliw, żeby suteren nie przeżył
szoku po podniesieniu VAT tudzież akcyzy; i w pełni się to udało. Na
dodatek przed cepeenami nie tworzyły się kolejki, więc nie da się
zaprzeczyć, że słuszną linię ma nasza władza.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl