Jak w Polsce zrobić czek?

Alf/red/

Hej
jest sobie w Polsce osoba, która z USA nie ma nic wspólnego, ale ma
zapłacić pewną drobną kwotę sądowi w Stanach.
Sąd nie przyjmuje płatności online ani nawet telefonicznego obciążenia
karty kredytowej. Przyjmują czeki: money order checks or cashier checks.

Jak to zrobić?

Ostatnio widziałem czeki w ofertach naszych banków z 15 lat temu.
Przejrzałem Western Union i nie zauważyłem takiej usługi "wystawienia
czeku". Citibank PL również.

--
Alf/red/

Robert_DF

W dniu 20.09.2022 o 00:09, Alf/red/ pisze:
czek musiałby być z amerykańskiego banku, w Polsce tego nie ogarniesz

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
robertsierant.pl

J.F

On Tue, 20 Sep 2022 10:00:31 +0200, Robert_DF wrote:

> czek musiałby być z amerykańskiego banku, w Polsce tego nie ogarniesz

Citi nie potrafi?

Jak drobna kwota ... moze banknoty w kopercie ? :-)

J.

J.F

On Tue, 20 Sep 2022 10:17:22 +0200, J.F wrote:

> Citi nie potrafi?
>
> Jak drobna kwota ... moze banknoty w kopercie ? :-)

A - do obslugi zagranicznej zawsze byl Pekao - moze jeszcze potrafi.
Zadzwinic zapytac.

https://www.pekao.com.pl/korporacje/zarzadzanie-finansami/Czeki-w-obrocie-zagranicznym.html

"sprzedaż czeków bankierskich" ... moze to to?

A kolejny telefon ... do ambasady USA. Moze oni cos poradzą - mieli
podobny problem i sie dogadali.

A kolejny ... do Western Union ? W usa to oni maja jakie "Money
Order".

J.

cef

W dniu 2022-09-20 o 10:00, Robert_DF pisze:

> czek musiałby być z amerykańskiego banku, w Polsce tego nie ogarniesz

Kilka lat temu sprawdzałem i dla kont prywatnych nawet nie
było czegoś takiego w cenniku, ale w firmowym były.
(a stare czeki leżą gdzieś w szufladach, ale chyba mają termin użycia)
Natomiast jak zadzwoniłem do santiego, to się okazało, że tylko w
obrocie krajowym
a czek do realizacji w zagranicznym banku, to nie niby ma takiej opcji,
ale dla naszego klienta możemy wystawić jako dokument niestandardowy.
Tylko cennik dokumentów niestandardowych - czy to konto firmowe czy
zwykłe zaczyna się tak od kwoty 100zł więc zależy jak drobna jest ta
kwota do uregulowania w USA, bo z jakimś potwierdzeniem, to może dobić
do 100$

m4rkiz

W dniu 20.09.2022 o 10:17, J.F pisze:
> Jak drobna kwota ... moze banknoty w kopercie ? :-)

po realizacji czeku masz potwierdzenie że dotarło, po wysłaniu gotówki nie

J.F

https://www.westernunion.com/us/en/money-order.html

Ciekawe, czy dostępne w Polsce.

J.

Alf/red/

W dniu 20.09.2022 o 00:09, Alf/red/ pisze:
> Jak to zrobić?

Hej,
udało się (odbiorca czeku potwierdził że jest OK), więc wrzucę podsumowanie.
Dziękuję za podpowiedzi.

Citi - odesłali do oddziału na Traugutta, gdzie odpowiedzieli że nie
obsługują czeków.
Western Union - obsługa jest na Litwie, gdzie odpowiedzieli z akcentem,
że nie obsługują czeków.
Ambasada - szybko przekierowali do konkretnej pani, która powiedziała
(po polsku), że nie ma szans, i w Niemczech też nie. Sugeruje znajomych
w Stanach, żeby oni wystawili.
PKO BP - no nie, już nie pamiętam jak to ujęli.

Pekao - wstępnie odpowiedzieli na telefonie, że zapraszają do oddziału
(nie powiedzieli którego). Trafiłem (telefonicznie) na Wołoską, gdzie
szukali odpowiedzi z pół godziny, nawet do skarbca trafiłem, ale w końcu
potwierdzili i zaprosili na miejsce. Oczywiście trzeba mieć konto, więc
założyłem (osobiste, nie firmowe).
Bliżej miałem do innego oddziału, gdzie pani w okienku (po godzinie
czekania w kolejce) powiedziała, że nie obsługują czeków, a kierownik
oddziału potwierdził. No to poszedłem na Wołoską, gdzie pierwszy
pracownik odpowiedział że nie, ale potem podrapał się po głowie i
poszukał 'najstarszej starowinki', która... POTRAFIŁA!

Czek kosztuje 20 zł plus kurs wewnętrzny (wyższy o jakieś 16 groszy od
rynkowego), jeśli obciąża konto PLN; można bezpośrednio z konta USD.
Pobierane w momencie złożenia dyspozycji.
Zamawiają "w centrali" i jest do odbioru po jakimś tygodniu. Blankiet JP
Morgan Chase.

Przy okazji z panią pogadałem, i:
* ostatnio wystawiała z rok temu
* realizuje kilka rocznie, z USA Kanady Francji i GB, i to jest
przeważnie zwrot podatków
* inny oddział, który to potrafi, to plac Bankowy.

PS inny rozkmin w tej sprawie to notarialne poświadczenie podpisu pod
dokumentem po angielsku, ale to insza inszość...
--
Alf/red/

Dawid Rutkowski

czwartek, 3 listopada 2022 o 11:52:25 UTC+1 Alf/red/ napisał(a):

> Hej,
> udało się (odbiorca czeku potwierdził że jest OK), więc wrzucę podsumowanie.
> Dziękuję za podpowiedzi.

Nice.
A dodatkowa informacja, że również wciąż potrafią realizować czeki.
Ja mój jedyny czek w życiu (pierwsze wyłudzone pieniądze z tzw. "internetu") realizowałem
też w żubrze na pl. Leńskiego (wtedy już może pl. Hallera), ale jeszcze w starej
siedzibie - teraz są już tylko po drugiej stronie ulicy, było tam chyba wcześniej biuro maklerskie,
chyba w 1999, bo to chyba na pierwszym roku było (ledwo dostał człowiek do ręki "internet" - przed
studiami może raz widziałem na oczy przeglądarkę - i zaraz zaczął przestępczyć - co te studia robią z ludźmi ;).
No i po tej drugiej stronie ulicy po chyba 14 latach odnalazłem to moje 20 dolarów.

> PS inny rozkmin w tej sprawie to notarialne poświadczenie podpisu pod
> dokumentem po angielsku, ale to insza inszość...

Tzn. problem chyba w nie w tym, że dokument po angielsku, tylko że notariusz
ma po angielsku napisać, że potwierdza podpis?
Pewnie najpierw poświadczenie po polsku, a potem tłumacz przysięgły. O ile tak pójdzie.
Ew. ambasada.

A w ogóle to możesz zdradzić, z jakiego powodu "osoba, która z USA nie ma nic wspólnego"
jednak "ma zapłacić pewną drobną kwotę sądowi w Stanach"?
I dlaczego tego nie oleje?
Oczywiście może być elementarna uczciwość, ew. obawa, że jednak kiedyś będzie
chciała do USA wjechać i nie chce wylądować w Guantanamo ;>
Czy to jakiś spadek?