Fw:خیابان دکتر مصدق

k.f.

خیابان دکتر مصدق

چون من در مورد احساسات ضدّ ايرانىِ عبدالناصر خونده بودم در حقيقت اين مطلب شك
كردم و رفتم روى نقشه ى گوگل ببينم همچين خيابانى هست يا نه. و كشف كردم كه نه
تنها خيابان مصدّق دارن بلكه در جنوبش و به موازاتش خيابان ايران هم دارن.
جمال عبدالناصر رهبر فقيد مصر در اولين صفحه كتاب خود بنام بريدن دم شير كتابش
را با جمله زيبايى شروع ميكند اين جمله خطاب به آنتونى أيدن نخست وزير وقت
انگليس بيان ميگردد، عبدالناصر وقتى كه كانال سويز را ملى ميكند سه كشور
انگليس، فرانسه و اسرائيل به مصر حمل...ه نظامى مى كنند اين حمله در سال ١٩٥٦
با مقاومت شديد ملت مصر و ساكنان پورت سعيد باشكست مواجه ميشود با ميانجيگرى
أمريكا و سازمان ملل كنفرانس صلح در يالتا برگزار مى شود اين جمله خطاب
عبدالناصر به أيدن در جواب گفته وى بوده كه : سروان ناصر ميدانى كه انگلستان
شير است با دم شير بازى نكن.
ناصر در جواب أيدن اين جمله را مى گويد كه در اولين صفحه كناب وى بنام بريدن دم
شير چاپ شده است در اينجا عين اين جمله را براى شما مي آورم :
"به آنتونى أيدن گفتم:
كدام شير ؟! با ملى كردن كانال سويز ، من دم اين شير انگليس را بريدم و وقتى
درحال بريدن دمش بودم هيچ تكانى نميخورد ! نگاهش كه كردم ديدم اين شير مرده
است، استاد بزرگ من دكتر محمد مصدق با ملى كردن نفت ايران چند سال قبل اين شير
را كشته و دندانهايش را هم كشيده بود و من فقط دم يك شير مرده بى دندان را
بريدم."
براى تجليل از کار ملى كردن كانال سويز و رهبر ملى كردن نفت ايران مرحوم دكتر
مصدق يكى از بزرگترين خيابانهاى قاهره بنام آن فقيد نامگذارى شد بيش از ٦٠ سال
است كه هيچكس نتوانست نام اين خيابان را عوض كند و هنوز نام مصدق زينت بخش
زيباترين خيابان قاهره است.
روحش شاد و يادش گرامى باد. بعضی نام ها سنگینتر از مکان، خیابان ، میدان یا شهرند. خود نام و یاد عرصه بقا در تاریخند.