Nomenclator national pentru norme de venit

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Salutari,

Vreau sa va anunt ca s-a publicat pe situl ANAF OMFP 2875/2011, in care se specifica ce activitiati independente pot plati impozit pe baza de norma de venit: http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/OMFP_2875_2011.pdf

Pe de o parte nu vor mai fi situatii ca anul acesta cu diferente intre nomenclatorul diferitelor judete. Pe de alta parte insa, lista e scurta (129 de pozitii in loc de 160 cum era in Cluj pentru 2010). De excemplu, nu este trecuta "Servicii de informatica"...

Numai bine,
Bela.

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
Deci se elimina la nivel national PFA-urile cu norma pe IT?

--emi

2011/12/8 Béla Csete <cset...@gmail.com>

--
Sfaturile primite pe aceasta lista de discutii *nu inlocuiesc* serviciile unui contabil autorizat!

Primiti acest mesaj pentru ca sunteti abonati la grupul de discutii "PFA Works".
Pentru a posta un mesaj nou, trimiteti mail la pfa-works [ arond ] googlegroups [ punct ] com

http://www.josekibold.ro : Honesty & well-done software.

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Mda, si pe mine asta ma doare. Or mai fi si altele care se elimina (asta daca consoleaza pe cineva)...
Bela.

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
In Caras-Severin s-a eliminat din 2011 si mi-am inchis PFA-ul. Era frumos in 2012 sa se reintroduca.

Lucian, Dunca

to pfa-...@googlegroups.com
Salut,

"Direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a
municipiului Bucureşti, vor stabili norme anuale de venit pentru
activitățile independente pentru care venitul net se determină pe baza
normelor anuale de venit, prevăzute în anexa la prezentul ordin, şi
pentru cazurile în care codurile CAEN corespunzătoare activităților
respective nu se regăsesc printre cele înscrise cu titlu exemplificativ în
Nomenclator"

nu se scot normele... tabelul ala e doar un exemplu. Depinde de fiecare judet daca calculeaza sau nu norma de venit pentru un anume CAEN.
la Cluj inca exista norma de venit pt . IT (Servicii de informatica: 5829, 6201, 6202, 6203, 6209, 6311, 6312 5829:Activitati de editare a altor
produse de softwer), doar ca in ultimii ani a tot crescut in fiecare an, momentan e 32410 RON.

/Lucian

2011/12/8 Emilian Bold <emilia...@gmail.com>

Lucian Dunca
Tel: 0747-036-610
email: ldunc...@yahoo.com
lucian...@gmail.com
url: http://lucian.dunca.ejobs.ro/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Privileged/Confidential Information may be contained in this message. If you
are not the addressee indicated in this message (or responsible for delivery
of the message to such person), you may not copy or deliver this message to
anyone. In such a case, you should destroy this message and kindly notify
the sender by reply e-mail.

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
[...]

Eu nu asa citesc remarca aia.

Tot ce spune e ca pot exista CAEN-uri atasate unor activitati independente trecute in anexa pentru care se pot pune norme de venit chiar daca nu au fost listate in ultima coloana.

Doar ca activitatea independeta trebuie sa fie in tabelul din anexa.

Asta inseamna ca nu vor putea introduce ei CAEN-ul de servicii informatica pentru ca activitatea de servicii informatica in sine nu e in tabel. Dar ar mai putea introduce CAEN-uri legate de "Boiangerie", sa zicem, pe langa 1330 care e listat acolo.

--emi

Lucian, Dunca

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Si eu consider la fel (cu ceea ce spune Emilian), acest OMFP stabileste lista activitatilor independente (prima coloana) ce pot fi impozitate la norma de venit. Coloana cu coduri CAEN este "cu titlu exemplificativ", dupa cum spune chiar articolul pe care l-ai citat: "... pentru cazurile în care codurile CAEN corespunzătoare activităților respective nu se regăsesc printre cele înscrise cu titlu exemplificativ în Nomenclator".

Art. 2 mai mentioneaza:

(3) Fiecărei poziții din Nomenclatorul prevăzut la art.1, care se referă la denumirea activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, îi corespund cu titlu exemplificativ codul şi denumirea activităților din Clasificarea activităților din economia națională ‐ CAEN Rev.2.

deci e clar ca nu tot tabelul e dat ca exemplu, ci doar coloana a 2-a. Altfel ce sens ar mai avea acest OMFP daca totul ar fi optional ???

Problema cu "ramane de vazut cand se publica normele ptr 2012" este ca de obicei aceste norme sunt publicate de catre DGFP-uri la limita legii, adica de obicei in ultima zi a anului anterior. Ori daca nu vrei sa fii trecut automat in sistem real ptr 2012 (pentru ca nu mai exista norma de venit ptr acel cod CAEN), sa tii contabilitatea in partida simpla (chiar daca ar fi vorba doar de cateva zile din ian. 2012) si sa depui apoi retroactiv declaratiile 200, 392B abia in 2013 (in 2012 nu vei putea, ptr ca "asa e procedura", doar-doar vei uita de ele ca sa-ti poata da alte amenzi), singura solutie ar fi radierea PFA inainte de a trece in 2012.

Ca tot ce am spus in paragraful anterior sună a hăituială în pur stil românesc cred ca e evident... :-s

Emil Goicovici

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Da, era evident ca nu mai exista cale de intoarcere, fiind deja trimis spre publicare in M.O.

Cum o veste proasta nu vine niciodata singura, citind astazi comentariile din mass-media pe tema acestui OMFP, am mai observat inca o masura pe care cei din Ministerul de Finante o "dospesc" in dreptul PFA-urilor:

De vreo cateva zile a aparut de asemenea o Propunere modificare Cod Fiscal , propunere care contine cel putin un punct nevralgic: pct. 97 privind stabilirea bazei de calcul pentru contributii sociale (pagina 41 din PDF-ul de mai sus) , aceasta baza de calcul urmand a fi stabilita ca fiind "diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale" . Cu alte cuvinte ar disparea posibilitatea de a plati contributia la pensii prin raportare la salariul minim brut ( cei 222 RON = 31,3% din 708 RON ), dar mai mult de atat, cu toate ca aceasta contributie ar avea un impact major in bugetul unei PFA, nici macar nu poate fi dedusa aceasta cheltuiala.

In urma unui calcul fugitiv imi reiese ca aceste taxe ( CAS + CASS + impozit ) ar reprezenta 46-47% din incasari (venit brut), devenind astfel comparabile cu taxele platite de angajat + angajator.

E adevarat, deocamdata e doar o propunere legislativa, dar in lipsa obiectiilor din partea Senatului/Parlamentului sau din partea populatiei, aceasta propunere are multe sanse ca sa fie promulgata drept lege. Cititi va rog si antetul documentului in cauza, din care remarcam ca se are in vedere promulgarea unor astfel de legi inainte de 31 dec. 2011, pentru incadrarea in conditiile impuse de FMI. Asadar, putin probabil sa existe obiectii in Senat etc... :-s

Emil

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com
Am fost si eu la Anaf Constanta avind in prezent cod caen 6820 ce din 2012 se pare ca nu se va mai regasi la impozitarea la norma.

Cel putin in Constanta au spus ca venitul la norma va fi mai mare fata de anii anteriori iar ca tabelul cu, codurile caen si venitul la norma nu stiu cind va aparea.

Eu ma voi dupa cu 2 zile inaintea Craciunului si dupa Craciun.

In cazul in care pina atunci nu vor avea tabelul le voi trimite o cerere in scris la si le voi solicta un raspuns oficial.

PFA urile ce din 2012 si care pina in 2011 au fost la norma vor avea 2 variante
1 sa isi modifice codul caen cu unul ce se regaseste pe noua lista
2 trec automat la impozitarea in sistem real

Modificarea codului caen ca trebui depusa la ANAF pina la finele lunii Ianuarie, eu recomand in cazul in care se doreste acest lucru ca dupa ce avem tabelul cu normele de venit pe 2012 modificarea la Registrul Comertului in primele zile lucratoare din Ianuarie cind nu este activitate si depunerea lor la ANAF in Ianuarie ideal pina pe 15.

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Da, de acord cu tine in privinta modificarilor "minore" la codul fiscal. Mie, personal imi ramana optiunea de inchidere PFA. De calculat, daca un SRL e mai avantajos in aceste conditii. S-ar putea sa fie, insa poate nu pentru mult timp (vezi impozitul forfetar).

In toata harababura asta de 3 ani, un singur mod de a avea venit a ramas cat de cat stabil, si asta e statutul de angajat. Oricum si acel statut este cat se poate de dependenta de ciclurile de guvernare, si daca numai din prizma cotei unice de impozitare, care ba ramane ba se modifica. Este extrem de clar ca intreprinzatorul mic nu este dorit de nici o putere politica.

Vorbim de nevoia de atragere de investitii straine. Ce investitor risca sa intre intr-o tara in care regulile fiscale se modifica de 3 ori pe an?

Bela

2011/12/13 Emil Goicovici <emil.go...@gmail.com>

FacturarePRO

to pfa-...@googlegroups.com
Salut,

Bela ai perfecta dreptate. Si eu tot la aceasta concluzie am ajuns: cei mici nu sunt doriti pe piata tocmai din cauza faptului ca probabil facem prea multa concurenta la preturi mari pentru noi, foarte mici pentru ei. (a se vedea afirmatia "pt 50.000 eur nici nu ma ridic din pat" a primarului de Cluj.)
Cat despre investitori straini nici nu se prea poate pune problema; sunt doar afirmatii in vant pentru ca dau bine.
Parerea mea este ca singura metoda prin care am putea rezista impotriva vantului ar fi sa fim uniti. Dar cu cine ?

Succes !
to pfa-...@googlegroups.com
Salut ..

eu am o nedumerire ..
in momentul de fata, daca esti si angajat, nu platesti si la casa de pensii, iar impozitul e la jumatate.
Vor ramane aceste .. beneficii?

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
eu am o nedumerire ..
in momentul de fata, daca esti si angajat, nu platesti si la casa de pensii, iar impozitul e la jumatate.
Vor ramane aceste .. beneficii?

Cred ca asta depinde de ANAF-ul judetean, la fel ca si valoarea normei de venit.

--emi

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Impozitul nu va fi la "jumatate", nici contributia la case de asigurari de sanatate, pentru ca aceste sunt procente din venitul realizat. Daca pana acum venitul tau probabil a fost determinat pe baza de norma de venit (norma care a fost redus cu 50% in cazul in care erai si angajat cu norma intreaga), din 2012 venitul tau va fi stabilit in urma contabilitatii in partida simpla, pe care tu vei trebui sa tii. Iar venitul din contabilitate nu se poate reduce cu 50% doar pentru ca esti angajat.

Succes,
Bela.

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Daca te uiti la Propunerea de modificare a Codului Fiscal (dar care dupa parerea mea are toate sansele sa se materializeze intr-o OUG inainte de 31.12.2011 ), pct. 97, Art. 296 (21) alin. (2), se pare ca aceasta portita va ramane si in 2012:

Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin.(1) pct. I – III şi V din Legea nr. 263/2010, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, precum şi cele care beneficiazǎ de una din categoriile de pensii acordate în sistemul public de pensii, nu datoreazǎ contribuţia de asigurǎri sociale pentru veniturile obţinute în condiţiile prevǎzute la alin.(1).

Emil Goicovici

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Eu m-am referit la plata CAS datorate de PFA care in acelasi timp este si angajat. In rest are dreptate Béla, trecand in sistem real impozitul nu are cum sa scada cu 50% pentru cei care sunt in acelasi timp si angajati.

bogdan alexeii

to pfa-...@googlegroups.com
Multumesc pentru raspunsuri ...

Eu unul as ascepta sa platesc impozitul si sanatatea la venitul real, desi nu imi convine, insa daca intra in vigoare propunerea legata de casa de pensii, asta va pune capac.
Nu va mai exista nici un motiv pentru care sa tin PFA-ul.
O solutie ar fi micro ..

Adrian Serbanescu

to pfa-...@googlegroups.com
Salut,

In momentul de fata daca esti angajat nu platesti pensie (31.3%)
impozitul este tot 16%, dar norma se injumatateste.

Cazare Mamaia Constanta

to PFA Works
Conform ANAF OMFP 2875/2011 pct. (4) anexa este cu titlu
exemplificativ "nu regăsesc printre cele înscrise cu titlu
exemplificativ în nomenclator."
Cel mai probabil a fost facuta pentru a relationa clar codurile CAEN
cu o activitate la norma ( acum 2 ani de zile am dus munca de
convingere cu cei de la finanate Dolj ca sa poata incadra codul CAEN
6201 la Servicii informatice).

Dar cum cei de la finante nu vor sa citeasca cu atentie si o sa
accepte noua anexa o sa ne trezim ca anexa o sa fie luata de buna ( ar
fi foarte interesant sa vad ca intr-un judet au adaugat ei alte
servicii, speranta moare ultima). Nu va mirati daca o sa existe
servicii informatice in nomenclator dar nu o sa includa toate codurile
CAEN ca si pana acum.

Adevarata problema o sa fie pensiile (31.8% din tot ce castigi in
limita a 10 000 lei). Portita ar fi sa ne angajam cu carte de munca,
cum nu spune nicaieri sa fim angajati cu norma intreaga ( sau cel
putin eu nu am gasit) nu o sa coste foarte mult la minimul pe
economie, 300 lei pe luna din care 200 lei revin ca salariu pt 2 ore
de munca pe zi ca angajat.

Din cate stiu in nicio tara din Europa nimeni nu plateste 50% din tot
ce castiga pentru un venit < 100 000 EURO.

On 14 dec., 01:33, "Cazare Mamaia Constanta" <cazaremam...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>   Modificarea codului caen ca trebui depusa la ANAF pina la finele lunii Ianuarie, eu recomand in cazul in care se doreste acest lucru ca dupa ce avem tabelul cu normele de venit pe 2012 modificarea la Registrul Comertului in primele zile lucratoare din Ianuarie cind nu este activitate si depunerea lor la ANAF in Ianuarie ideal pina pe 15.

bogdan alexeii

to pfa-...@googlegroups.com
Am sunat la finante, habar nu avea de aceste modificari, mi-au spus sa stau linistit ca nu se modifica nimic .. asta ca sa va faceti o idee cam cat de competenti sunt funcionarii.

In Belgia sunt taxele undeva la 50-55%, cam cele mai mari din Europa.

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Come' on! Inteleg ca speranta moare ultima si fiecare incearca sa interpreteze legea in interesul propriu, dar haideti sa incercam sa nu dezinformam.

Articolul 1 din acest OMFP stipuleaza:

ART. 1
Se aprobă Nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activități desfăşurate de contribuabilii care realizează venituri comerciale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Daca in textul unei legi se face trimitere la o anexa denumita "nomenclator" (deci categoric nu sablon cum sunt de ex. modele de facturi si chitante etc din anexa altor legi) cum am putea considera ca intregul tabel e dat cu scop exemplificativ ? In acest caz ce anume "se aproba" prin articolul 1 citat mai sus ?

S-a mai spus, cele date cu titlu exemplificativ in acest OMFP sunt codurile CAEN din coloana 2 si atat. Nu confundati expresia "activitati independente" (coloana 1) cu "activitati din CAEN" (coloana 2) !

[...]

Emil Goicovici

to pfa-...@googlegroups.com
Pentru o intelegere mai clara, completez "cu titlu exemplificativ" :D  ceea ce am mentionat anterior :

Pana in prezent, activitatea independenta pe baza careia PFA-urile ce activau sub codurile CAEN 6201 etc erau impozitate la norma de venit era amplasata in nomenclator la pozitia 104 sub numele "Servicii de informatica" . Aceasta activitate independenta (impreuna cu altele) nu mai apare in noul nomenclator, deci nici codurile CAEN aferente ei nu mai pot fi impozitate la norma de venit.

Ca DGFP-urile se vor trezi cu intarziere si eventual vor pune la plati retroactive pe 2012 este foarte posibil, cu toate ca la ce indarjire exista la Ministerul de Finante pe tema asta probabil vor da circulare interne ca sa-si puna in tema toti functionarii... ;-)

Emil Goicovici

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com

Radu Motisan

to PFA Works
Cat timp contributia la pensii ar avea o oarecare utilitate pentru
viitor (facand abstractie de instabilitatea si problemele bugetului de
pensii), contributia de 5.5 la sanatate este ridicola. Ca si cum am fi
tratati preferential in sistemul de sanatate public, de parca am primi
salon de lux la spital daca venitul e mai mare, si opusul la un venit
mic. Ar avea sens sa fie o suma fixa, pentru ca statistic vorbind,
serviciul medical implica niste costuri predictibile si nu un procent
dintr-o valoare arbitrara. Dar nu e singura aberatie si devenim prea
obisnuiti cu ele incat le acceptam implicit.

Au inceput sa apara tablee cu normele in diferite judete. Se pare ca
serviciile de informatica au disparut si a aramas o lista de 129
activitati. E revoltator, trebuia sa ne facem zugravi, pescari sau
lacatusi, de unde nevoia statului de a supra impozita persoane
singulare, care se descurca cum pot, e peste limita intelegerii si a
bunului simt. Cum spuneati voi mai sus , afacerile mici nu prezinta
mare importanta, sunt tratate superficial si calcate in picioare.

Va salut , si va doresc un an nou cat mai bun.

On Dec 15, 11:57 am, bogdan alexeii <bogdan.alex...@gmail.com> wrote:
> [...]
> competenti sunt funcionarii.
>
> In Belgia sunt taxele undeva la 50-55%, cam cele mai mari din Europa.

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
Acum hai sa nu exageram, nu e chiar asa capat de lume. E un citat potrivit pentru situatia asta:

>It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!

Norma de venit are 2 avantaje: taxarea mica si birocratia redusa.

Vorbind de taxare, pe IT se incaseaza destul de mult. Devine atunci absurd sa vezi o impozitare in termeni reali de 5%, sa zicem. E deja la nivel de paradis fiscal.

Contributiile sociale ar fi o problema insa daca ai incasari peste un salariu mediu de IT, poti trece pe o microintreprindere unde platesti 3% + 16% si te poti angaja cu salariu minim (platind contributiile ca angajat).

Norma asta de venit (ca si re-introducerea microintreprinderilor din 2011) sunt niste pacaleli pana la urma, menite sa mai tina IT-istii in tara. Programatorii sunt dpmdv cea mai flexibila ocupatie. Este chiar uimitor ca nu observam fie o migrare fizica masiva in interioriul UE fie o migrare masiva a firmelor de IT in tari mai convenabile fiscal si birocratic.

--emi

Lucian, Dunca

to pfa-...@googlegroups.com

Eu zic că o să înceapă să plece masiv firmele de soft de la noi deoarece nu prea mai sunt variante simple de evazionare de la plata darilor la stat si pentru că programatorii majoritatea sunt mediocrii şi din ce in ce mai scumpi.

Radu Motisan

to pfa-...@googlegroups.com
De pe urma muncii unui singur om statul ar trebui sa-si tina in frau pretentiile. E alegerea pfa-ului daca isi doarme sau nu noptile. Daca inclina inspre munca, clar nu o face de dragul statului.

Consider ca este o limita la cat poti sa pretinzi de la un singur om. Daca el alege sa munceasca peste 8 ore o face exclusiv pt el.

Pe langa asta e deranjant cum alte meserii au norma. E programarea de pe alta planeta sau se face altfel decat cu capul ochii si mainile?

Sigur ca pt guvern nu e decat o alta vaca de muls in disperarea lor ordinara (se trage de la incompetenta se intelege), iar norma nu a fost niciodata in interesul pfa-urilor ci pt a simplifica activitatea fiscului. Acum ca exista ce impozita, se vor deranja si cu asta.

Paradisuri fiscale pfa? Ce gluma proasta. Eu le numesc startup-uri si le consider fragile si usor perisabile ca orice alta firma mica. Dar ce conteaza asta , economia tarii duduie, hai sa strangem in menghina tot ce a mai ramas sa ne sapam groapa mai repede.

Sent from my HTC

On Dec 28, 2011 11:32 AM, "Emilian Bold" <emilia...@gmail.com> wrote:
> [...]

Norma asta de venit (ca si re-introducerea microintreprinderilor din 2011) sunt niste pacaleli pana la urma, menite sa mai tina IT-istii in tara. Programatorii sunt dpmdv cea mai flexibila ocupatie. Este chiar uimitor ca nu observam fie o migrare fizica masiva in interioriul UE fie o migrare masiva a firmelor de IT in tari mai convenabile fiscal si birocratic.

[The entire original message is not included]

bogdan...@gmail.com

to pfa-...@googlegroups.com

On 12/28/2011 13:26, Radu Motisan wrote:
[...]

Alte meserii se pot norma, in programare ai cel putin 3 nivele de salarizare.

[...]

Gluma buna zici ?
Arata-mi si mie programator mediu-senior cu salariu de 1800 RON pe luna, pentru ca atat era norma pe Bucuresti (una din cele mai mari norme, fiind depasita doar de Slatina, daca nu ma insel).
In conditiile in care nu am auzit decat juniori sa aiba sub 2500 iar de la seniori doar peste 5000 RON, da, poti spune ca e un paradis fiscal.

Macar de la programatori am pretentia sa aiba capacitatea de a privi o situatie per ansamblu, aka vezi cazul Greciei ... toata lumea vrea si nimeniďż˝ sa plateasca impozite.
Normal mi se pare sa puna alt impozit pentru venitul din programare si la PFA deoarece consumul de resurse e minim dar asta e alta poveste.

Sent from my HTC

Cred ca spune multe despre cat de oropsit si jacmanit de stat esti...

Eu zic c� o s� �nceap� s� plece masiv firmele de soft de la noi deoarece nu prea mai sunt variante simple de evazionare de la plata darilor la stat si pentru c� programatorii majoritatea sunt mediocrii �i din ce in ce mai scumpi.

> [...]

Sfaturile primite pe aceasta lista de discutii *nu inlocuiesc* serviciile unui contabil autorizat!
ďż˝

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com
Eu nu am activitate IT ci servicii de cazare dar lucrez tot ca PFA si sint in aceeasi situatie ca si voi pentru ca din 2012 va dispare aceasta activitate ca si impozitare la norma fixa.

Singura solutie este sa astept sa vad listele publicate pe site iar dupa aceea am doua variante simple

- modificarea codului CAEN cu unul similar daca exista asa ceva in noua lista (cazare, inchirieri imobile, alte servicii de cazare) care sa se impoziteze la norma fixa de venit.
- trecerea in sistem real (desi nu agreez situatia) si in functie de conditii angajarea cu CIM pe venit minim

Pentru cei din IT banuiesc ca majoritatea facturati in tara si strainatate, dupa mine pentru a ramine in sistem de impozitare la norma fixa este ca dupa publicarea noilor liste cu codurile CAEN sa va schimbati codul cu unul similar celui de programare sau conex.

Un cod pe care il puteti folosi.

8299 Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.

La fiecare client se face un contract de prestari servicii consultanta la beneficiar si pe factura pe care o pastrati voi se trece acest tip de serviciu iar clientul primeste factura ca si pina acum.

Atentie insa la definitia codului CAEN in nomenclator celor de la Registru apar diferente fata de ANAF si citeodata este in avantajul vostru.

Razvan Radu

--
Sfaturile primite pe aceasta lista de discutii *nu inlocuiesc* serviciile unui contabil autorizat!

Trimbitas Sorin

to pfa-...@googlegroups.com
Eu sunt tot pe IT .. cred ca vorbesti prostii .. si eu daca as fi in Anglia si as percepe 50-60 Euro/h .. mi-ar conveni sa dau statului 20-30% .. dar asa ... la noi :

16% - impozit
5.5% - sanatate (platita 100% degeaba .. nu mai sunt minor => 0% compensatie la medicamente + s-a introdus coplata + mita la doctori ... de ce platim? )
31.3% - pensie (am 26 de ani .. pana la 65 de ani cat e actuala varsta de pensionare .... asta daca va ramane 65 de ani :) ) .. sunt sanse mari ca sa nu mai existe acel minim de 222 lei/luna ci sa fie 31.3% din venit

TOTAL : 52.8 % statul, 47.2% eu .. nici macar 50-50% .. ca deh .. el nu-si doarme noptile si se streseaza la dead-line-uri .....

Adica .. sa recapitulam .. muncesc de unul singur .. fac 2000 lei pe luna si mai mult de 1000 lei pleaca la stat .. interesant nu? De ce as trage tare? Sa ii asigur statului un loc cald? ..

Singura solutie pe care o vad .. plecarea in strainatate .. acolo daca platesc 50% macar, doamne fereste, in caz de o boala .. nu mor cu zile in spital + autostrazi, siguranta, respect etc etc etc ...

Salarile de care zici .. poate se aplica la Bucuresti/Cluj, dar nu generaliza ... in "provincie" sunt mult mult mai mici .... deci nu mai fa comparatii cu Bucurestiul !!

,toate cele bune

Sorin

PS : "Normal mi se pare sa puna alt impozit pentru venitul din programare si la PFA deoarece consumul de resurse e minim dar asta e alta poveste." ... cea mai mare prostie pe care am citit-o vreodata .. felicitari :) ...
Cu logica ta ... profesorii sunt 0 barat .. pentru ca nu consuma alte resurse in afara timpului .. si exemplele pot continua ... matematicieni, fizicieni, contabili, avocati etc ... niste oameni de nimic pentru ca .. nu consuma resurse .. doar pierd vremea de pomana

Radu Motisan

to pfa-...@googlegroups.com
Tipic pt romanica, vrajba si invidia ne-au ajutat si ele sa ajungem aici.

Bogdan, ai omis cateva lucruri:
1.Ca pfa nu stai x ore pe facebook sau utube ca toti angajatii...ci tragi cat poti, si automat nu ti-e tot una cu cat ramai. Nu ma deranjeaza sistemul real. Ma deranjeaza contributia la pensii si mai ales la sanatate. Vezi povestea "banul muncit"
2.Ca pfa nu iti vine salarul garantat si cu ore facebook incluse, deci nu ne mai scoate ochii cu cat e norma. Multi ori fi buni la programare, dar e o provocare sa reusesti sa vinzi ceva

"Sent from my HTC"
Asta e obiectul muncii castigat sj nu furat in ciuda atitudinii tale, dar probabil o sa-l vand si o sa-mi inchid pfa-ul ca sa-ti pot face tie concurenta pe piata muncii. Facebook are nevoie de trafic si eu de griji mai putine.

Cele bune,

[...]
http://www.adviceguide.org.uk/index/your_money/tax_index_ew/income_tax_rates.htm
Stiu... stiu... Anglia e praf.

[...]

Macar de la programatori am pretentia sa aiba capacitatea de a privi o situatie per ansamblu, aka vezi cazul Greciei ... toata lumea vrea si nimeni  sa plateasca impozite.

> [...]

Pentru a posta un mesaj nou, trimiteti mail la pfa-works [ arond ] googlegroups [ punct ] com
Pentru a va dezabona, trimiteti mail la pfa-works-unsubscribe [ arond ] googlegroups [ punct ] com
Pentru mai multe optiuni, vizitati grupul online la http://groups.google.com/group/pfa-works?hl=ro

bogdan...@gmail.com

to pfa-...@googlegroups.com
On 12/28/2011 16:02, Trimbitas Sorin wrote:
Eu sunt tot pe IT .. cred ca vorbesti prostii .. si eu daca as fi in Anglia si as percepe 50-60 Euro/h .. mi-ar conveni sa dau statului 20-30% .. dar asa ... la noi :
La 50E/h depasesti pragul de £35,001 (42.000E, rotunjit) inďż˝ 840 de ore (anuale) adica vreo 70 de ore lunar, adica vreo 4h de munca pe zi.
Dupa acest prag platesti 40% impozit, adica ramai cu 25200E, adica 2100E. In conditiile in care chiria e cam 5-6-700E nu stiu cat de convenabil e.

Am colaborat cu firme din Anglia si sa stii ca nu sar din toate colturile clienti care sa plateasca 50-60E ... si in fiecare luna.
[...]

Uiti ca poti deduce cheltuieli... chirie (poti face la misto cu parintii sau unde ai sediul pfa-ului) ... si care or mai fi, nu stiu ca n-am avut nevoie.

[...]
Timisoara, Iasi, Tg-Jiu, Arad ... si mai sunt destule unde se face treaba si bani, stiu oameni care lucreaza de acasa (provincie aka sat) si castiga 6000 ron.

Stai tu linistit ca nu datorita celor care au 2000 s-a scos norma, cei care aveau macar dublu (majoritatea, garantat) au fost problema.
Si foarte probabil era greu sa normezi regiuni intregi pe baza declaratiilor din 2-3 orase.

[...]

(initial ma gandeam sa scriu ceva rautacios legat de capacitatea ta de a intelege ... dar hai sa nu fiu malitios si sarcastic)
Eu vorbeam de cuantumul impozitului ce i se aplica unui programator (am particularizat PFA la asta pentru ca majoritatea din lista lucreaza in domeniul asta) relativ la ce resurse consuma, subventionate partial de stat sau in a caror accesibilitate e implicat.
Nu inteleg cum ai ajuns tu la concluzia ca profesorii sunt oameni de nimic pentru ca nu consuma resurse.

bogdan...@gmail.com

to pfa-...@googlegroups.com
On 12/28/2011 16:05, Radu Motisan wrote:
Tipic pt romanica, vrajba si invidia ne-au ajutat si ele sa ajungem aici.
Doar prostia ne-a ajutat sa ajungem aici. Si foamea de opulenta.

[...]

Garantat mai mult de 50% dintre PFA-uri lucreaza ca angajati (in conditii normale, de angajat, cu concedii platite, etc) doar ca sunt platiti pe PFA pentru a evita taxele.
Personal nu cunosc decat 2 persoane care chiar fac freelance. Si cunosc destui oameni :)

[...]
Ti-am expus situatia in mailul anterior. Castigi o suma si platesti impozit pentru o traime din ea, poate fi considerat furt. Si e nesimtire cand incepi sa te vaiti ca nu mai merge.
Nu sunt naiv, stiu ca toata lumea trage in principal pentru el. Si crede-ma ca am fentat birocratia si taxele mai ceva ca Neo gloantele in Matrix. Dar respectand regulile jocului.
Sincer nu pot intelege (decat prin explicatia prostiei) cum unii au pretentia unei tari normale dar ei sa poata fura.
Numai la romani am vazut (n-am fost la alti 'balcanici') mentalitatea asta de "intai sa nu mai fure ei si dupa nu mai fur eu".

Politistii iau spaga ca au salariul mic, de bugetar.
Profesorii fac meditatii in particular si nu isi dau interesul la scoala pentru ca au salariul mic, de bugetar.
Doctorii se asteapta la o atentie pentru ca au salariul mic, de bugetar.
(chiar ii cred, iar in cazul doctorilor si profesorilor mi se pare mai mult decat trist)

Dar la buget nu cotizeaza nimeni pentru politia e corupta, scoala a ajuns praf iar in spital mori cu zile.

Where does the buck stop?

Cele bune,

> [...]

Sfaturile primite pe aceasta lista de discutii *nu inlocuiesc* serviciile unui contabil autorizat!

costea marius

to pfa-...@googlegroups.com
Salut, stie cineva cum se va proceda in continuare cu pensia si sanatatea in conditiile in care ai carte de munca? Nu stiu exact cum se va reglementa, va trebui pe langa cei 16% sa platesc contributii sociale pentru PFA desi deja platesc ca si angajat?

Merci si la multi ani!

Marius

2011/12/28 Radu Motisan <radu.m...@gmail.com>

--
Marius Costea

Tel:  +32 471620572
E-mail: costea...@gmail.com

Radu Motisan

to PFA Works
Poate ne raspunde cineva care e in situatia asta.

Intr-adevar pt PFA problema cea mai mare devine sanatatea 5.5% (bani
aruncati pe fereastra) si pensiile 31% - in cazul in care se scoate
acel prag minim de cotizare.

On Dec 28, 5:16 pm, costea marius <costea.mar...@gmail.com> wrote:
> [...]
> reglementa, va trebui pe langa cei 16% sa platesc contributii sociale
> pentru PFA desi deja platesc ca si angajat?

Trimbitas Sorin

to pfa-...@googlegroups.com
Exact acolo e buba .. as plati si 25% impozit .. dar 0% sanatate si 0%
pensie in sistemul de stat (pentru privat as cotiza) .. ma minunez de
procentul de 31.3% pentru ca : bunica mea a lucrat aproape 36 de ani in
2 locuri .. la o intreprindere si la ceap (sau cum se scrie).. are
pensia de 390 lei / luna .. dar vecinul meu .. are pensia 2200 lei /
luna pentru ca a lucrat ca sergent in armata 12 ani ... si inca ceva ..
se lauda ca in 2012 le va creste iarasi pensia ... de aia e nevoie oare
de taierea pragului minim de cotizare? Oare ce pensie are un ofiter? Ma
gandesc ca peste 1000 de euro / luna ...

Dupa cum zicea ilustrul nostru conducator pe vremea cand era ministru
"Aici sunt banii d-voastra" :)

Cazare Mamaia Constanta

> [...]

Norma asta de venit (ca si re-introducerea microintreprinderilor din 2011) sunt niste pacaleli pana la urma, menite sa mai tina IT-istii in tara. Programatorii sunt dpmdv cea mai flexibila ocupatie. Este chiar uimitor ca nu observam fie o migrare fizica masiva in interioriul UE fie o migrare masiva a firmelor de IT in tari mai convenabile fiscal si birocratic.

Andrei

to PFA Works
Breaking news - au reintrodus "Servicii executate in domeniul
informaticii" in nomenclatorul pentru norme de venit.
Vedeti aici Monitorul Oficial Partea I nr. 931 din 29 decembrie,
pagina 15: http://www.monitoruloficial.ro/RO/article--e-Monitor--339.html

Diferenta e ca acum apar doar codurile caen 6202 si 6203...

Vedeti si comentariul lui Varujan Pambuccian de aici:
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-10918716-normele-venit-trebuie-adoptate-trimestrul-lea-din-anul-curs-pentru-aplicatedin-2012-vezi-modificari-adus-vineri-finantele.htm

Lucian, Dunca

Radu Motisan

to PFA Works
Vesti bune intr-adevar.

Un modul soft, mai mult sau mai putin complet depaseste problema
drepturilor de autor, apropiindu-se de serviciile de consultanta. In
acest fel ar putea exista in continuare o colaborare intre
programatori si clientii lor.

Pentru programatorii care fac freelancing este nevoie de norma.

On Dec 29, 8:46 pm, "Lucian, Dunca" <lucian.du...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Nu stiu daca poti zice ca faci consultanta... eventual daca nu te verifica

Emilian Bold

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com
Exista informatii noi si despre plata CASS si Sanatate ?

to pfa-...@googlegroups.com
Eu am sunat astazi la FInante Constanta sa intreb daca au definitivat tabelul cu sumele pentru impozitarea la norma si au spus calmi ca mai au timp pina pe 31 sa il termine :)

to pfa-...@googlegroups.com

Finantele au adaugat PFA-urile programatorilor la nomenclatorul activitatilor pentru care impozitarea se face prin transe de venit

Cafeneaua Contabila

to pfa-...@googlegroups.com

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Salutari si La Multi Ani.

Am trecut fugitiv peste OUG nr. 125/2011 ( http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-11076606-finantele-publicat-joi-monitorul-oficial-ordonanta-care-modifica-codul-fiscal-vezi-schimba-2012.htm), sperand ca voi stii cum vom plati CAS-ul in 2012, insa nu m-am lamurit.

La Art. 296^22 se spune ca baza lunara de calcul la CAS pt. PFA este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului CAS si nici mar mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Formulat asa, nu mai pare a fi 31.3% din venitul realizat, ci mai degraba din acel venit declarat ca si pana acum. Asta mai ales in contextul Al. (2) din acelasi articol, care specifica clar venitul realizat/norma ca si baza de calcul pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.

Ce parere aveti?

Bela.

Dan Avram

to pfa-...@googlegroups.com
Buna ziua, La multi ani.

Formularea nu este cea mai fericita, dar dupa parerea mea nu e loc de dubiu.

In enunt se face clar diferenta intre baza de calcul a contributiilor sociale (pensii) si cea a contributiilor de sanatate. De asemenea, in ceea ce priveste regularizarea (definitivarea), cele doua contributii sunt tratate separat.

Asteptam ordinul prin care se va aproba continutul si modalitatea de depunere a declaratiei privind venitul asigurat, conform articolului 296^25 alin 7).

Dan AVRAM

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com

Diferente destul de mari fata de anul trecut chiar si de 3 ori iar daca compar cu normele din Cluj sunt diferente pina la de 2 ori.

Eu am sunat astazi la FInante Constanta sa intreb daca au definitivat tabelul cu sumele pentru impozitarea la norma si au spus calmi ca mai au timp pina pe 31 sa il termine :)

Adrian Ionut Beschea

to pfa-...@googlegroups.com
e vreun judet care a stabilit normele pt cele doua CAEN-uri de IT ?

Béla Csete

to pfa-...@googlegroups.com
Da, Clujul are, Harghita are.

Bela.

Emilian Bold

to pfa-...@googlegroups.com
Presupun ca nu exista vre-un loc centralizat pe anaf.ro sa vezi pentru toate judetele, nu?

--emi

2012/1/4 Adrian Ionut Beschea <adrian....@gmail.com>
e vreun judet care a stabilit normele pt cele doua CAEN-uri de IT ?

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com
la cluj parca erau 27 000 ron pentru cele doua coduri caen legate de IT

Cazare Mamaia Constanta

to pfa-...@googlegroups.com

Adrian Ionut Beschea

to pfa-...@googlegroups.com
deocamdata le-am gasit aici.
http://www.pfa.whd.ro/index.php?Norme_de_venit_PFA=Norme_de_venit_PFA_2012&view=151

nu e site oficial dar sunt actuale. clujul are intr-adevar 27000 pt 6202

bogdan alexeii

to pfa-...@googlegroups.com
Aici sunt normele in Neamt.

http://www.finanteneamt.ro/nou/c1/norme_venit_anual/decizie_norme_venit_finale_2012.pdf

La IT CAEN 6202 au marit norma cu 2000 lei

2011/12/14 Cazare Mamaia Constanta <cazare...@gmail.com>
[...]

Cazare Mamaia Constanta

to Cazare Mamaia Constanta, pfa-...@googlegroups.com
Norma IT pe Constanta este surprinzator mica

6202: activitati de consultanta in tehnologia informatiei  18 250

6203:Activitati de management (gestiune si exploatare) a mijloacelor de calcul 18 250

[...]

Adrian Ionut Beschea

to pfa-...@googlegroups.com
Buna ziua,

s-a mai facut lumina in cazul contributiilor la pensie ?
In cazul in care am pfa cu norma de venit (fara sa fiu angajat in alta parte) , contributia la pensie se calculeaza

a) 31% din venitul declarat (ca si pana acum)
b) 31% din norma de venit
c) 31% din venitul net

Ma poate lamuri cineva ?
Multumesc

Dan Avram

to pfa-...@googlegroups.com
Buna ziua,

Raspunsul corect este

a) 31% din venitul declarat (ca si pana acum)

Pana nu sunt actualizate normele metodologice nimeni nu va putea confirma oficial, dar toate interpretarile pe care le-am citit converg.

O seara buna.

Dan
Regards,

Dan Avram
http://danavram.ro

Marcel-Ionut Toma

to pfa-...@googlegroups.com
Salut,

Daca sunt angajat cu 2 ore pe minimul pe economie mai sunt obligat sa platesc pensiile ?