Persian in Unicode

Amir H. Firouzian

to persian-co...@googlegroups.com
سلام و وقت بخیر
من چند وقتی است که علاقه مند به فارسی سازی و بین المللی سازی شدم و استانداردهای یونیکد را می خوانم. لیکن نمی توانم اسمی از ایران یا فارسی در استاندارها پیدا کنم. لینک هایی که من گشتم در سایت یونیکد است. اگر می شود برای شروع به من کمک نمایید.

Shervin Afshar

to Amir H. Firouzian, persian-co...@googlegroups.com
سلام،

حروف فارسی عضوی از سامانهٔ نوشتاری بزرگتری هستند که به خط عربی مشهور است. این سامانهٔ نوشتاری و چگونگی تعامل یونی‌کد با حروف این سامانه و ویژگی‌های خاص آن، به جزئیات در فصل نهم، بخش دوم استاندارد یونی‌کد شرح داده شده است:

«خط عربی برای نوشتن زبان عربی کاربرد دارد و برای نوشتن تعدادی از زبان‌های دیگر چون فارسی، اردو، پشتو، سندی، اویغوری، و بسیاری از زبان‌های افریقا نیز به کار می‌رود.»

بسیاری از خط‌های باستانی ایران نیز در یونی‌کد پشتیبانی شده‌اند؛ پهلوی و پارتی (فصل ۱۰، بخش ۶)، مانوی (فصل ۱۰، بخش ۵)، میخی (فصل ۱۱، بخش ۳)، اوستایی (فصل ۱۰، بخش ۷). برخی دیگر از خطوط و علائم برای افزودن به یونی‌کد در دست بررسی هستند که از آن میان می‌توان به شیوهٔ عدد نویسی سیاق فارسی و پهلوی کتابی اشاره کرد.

علاوه بر خط و نوشتار، ویژگی‌های بوم‌محور ایران (وقت و زمان، واحدهای سنجش، نامِ جای‌ها، و...) در پروژهٔ CLDR پوشش داده می‌شود (نمایش جدولی داده‌ها).

اگر سوال دیگری دارید، خوشحال می‌شوم که پاسخگو باشم.

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computin...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

Shervin Afshar

to Amir H. Firouzian, persian-co...@googlegroups.com
خواهش می‌کنم. داده‌های CLDR هم در قالب XML قابل دسترسی هستند و هم از طریق کتابخانهٔ ICU به شکل مستقیم در نرم‌افزارهایی که به زبان‌های C/C++‎ یا Java توسعه داده می‌شوند، قابل استفاده است.

↪ Shervin

بسیار ممنون. تازه متوجه ارتباط این استاندارد با فارسی شدم. مشکل من همان CLDR بود ولی از اسم آن خبر نداشتم. باز هم تشکر.

Amir H. Firouzian

to Shervin Afshar, persian-co...@googlegroups.com