زر و زندگی: محمد صنعتی از تهيهٔ موفق‌ترين برنامهٔ نشر ايران (زرنگار) می‌گويد

Behnam Esfahbod

to محاسبات فارسی
دوستان،

بیشتر ما نرم‌افزار «زرنگار» رو از دهه‌ی ۱۳۷۰ (یا همان دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی) به یاد می‌آریم. جدیداً مصاحبه‌ای را پیدا کردم که در سال ۱۳۸۲، یعنی حدود ۱۰ سال پیش، با «دکتر محمد صنعتی»، بنیانگذار «شرکت نرم‌افزاری سینا» و نرم‌افزار زرنگار، توسط  «محمد هادی صباغ»انجام شده بود و در مجله‌ی «شبکه» به چاپ رسیده بود. از آن‌جا که به اصل مطلب دسترسی نداشتم و نسخه‌ای نادقیق را روی وب پیدا کردم، متن را کمی ویرایش کرده‌ام، بیشتر با سلیقه‌ی شخصی‌م، با تاکید بر روان بودن متن و نگارش به خط فارسی. پرونده‌های متنی و حروفچینی‌شده به پیوست‌اند.

نسخه‌ی پی‌دی‌اف‌ای را با استفاده از مرورگر گوگل کروم ساختم و از قلم «زر» و «زر سیاه» در آن استفاده کرده‌ام، که تاریخچه‌اش در متن آمده. به راحتی می‌توان دید که نقص‌های مرورگر و نسخه‌ی استفاده‌شده‌ی قلم‌ها تا چه حد کیفیت حروفچینی را پایین آورده‌اند، در مقایسه با نرم‌افزار زرنگار.

صحبت‌های دکتر صنتعی، علاوه بر حال و روز اقتصادی و کارآفرینی دهه‌ی هفتاد، داستان اولین تلاش‌ها در زمینه‌ی محاسبات فارسی و نشر رایانه‌ای  فارسی را نیز شامل می‌شود، که برای تک‌تکِ اعضای این‌گروه باید جالب باشد.

بقیه‌ی نکاتی که به ذهنم می‌رسند، باشد برای بعد از شنیدن نظرات دیگران.

-بهنام

--
Behnam Esfahbod | بهنام اسفهبد
http://behnam.es/

The Story of Zarnegar - زر و زندگی.html
The Story of Zarnegar - زر و زندگی.pdf

Shervin Afshar

to Behnam Esfahbod, Hadi Sabbagh, محاسبات فارسی‎
سلام،

بسیار نکو. از آنجایی که مصاحبه‌کننده را شخصاً می‌شناسم، اضافه‌اش کردم به گیرنده‌های این ایمیل. شاید ایشان متن اصلی را داشته باشد و شاید بتواند اطلاعات بیشتری در اختیار گروه بگذارد.

ش.

2013/11/17 Behnam Esfahbod <beh...@behnam.es>

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "محاسبات فارسی" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computing-fa و unsub...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

Mostafa Hajizadeh

to Shervin Afshar, Behnam Esfahbod, Hadi Sabbagh, محاسبات فارسی‎
سلام.

جهت اطلاع، فقط این یک مصاحبه نیست. این مصاحبه بخشی از پروندهٔ نسبتاً بزرگی بود دربارهٔ نشر رومیزی فارسی (یا عنوانی شبیه به این)، که شامل مصاحبه با خیلی‌ها بود، من‌جمله آقای احصایی، آقای مشکی، بنیانگذار شرکت نقش، و … پروندهٔ مهمی است و برای کسانی که به این امور علاقه‌مندند بسیار خواندنی. ای کاش الآن کل آن پرونده جایی در دسترس باشد. برای کسانی که ممکن است بخواهند بگردند، شمارهٔ ویژه‌ای از مجلهٔ شبکه بود به نام «کتاب سال ۸۲» و این پرونده در آن چاپ شده بود.

کلاً این گفتگوها و مطالب خیلی جالبند، چون معدود منابع مکتوب در موضوعات خودشون هستند. یک مجله‌ای به نام «صنعت چاپ و بسته‌بندی» هم خیلی سال پیش (در دههٔ هفتاد) یک گفتگوی چندطرفهٔ مفصل دربارهٔ حروف فارسی چاپ کرده که درش علاوه بر آقای احصایی و آقای مسعود سپهر و چند نفر دیگر، آقای حسین حقیقی هم حضور داشته‌اند و این تنها جایی بود که حرف‌هایی از ایشان خواندم. (گویا ایشان طراح «تیتر» و «میترا» و چند تایپ مهم دیگر بوده‌اند.) متأسفانه این هم جایی در دسترس نیست و من برای خواندنش مجبور شدم تا دفتر مجله‌شان رفتم و نسخه‌های چاپی آن شماره‌های مجله را از ته انبارشان برایم پیدا کردند.

مصطفی

Shervin
 shervinafshar.name

[...]

Hadi Sabbagh

to Shervin Afshar, Mostafa Hajizadeh, Behnam Esfahbod, محاسبات فارسی‎
سلام بر دوستان،
مطلبی که انتخاب شده، همان طور که مصطفا ذکر کرده بخشی از یک پرونده در مورد نشر رومیزی در ایران بوده است که در کتاب سال ماهنامهء شبکه (شمارهء سی و نهم آن در نیمه دوم سال 1382) در کنار پرونده‌های دیگر منتشر شده.
تا جایی که به خاطر دارم آن مطلب در کنار مصاحبه‌های دیگری با آقایانی که از نظر هنری یا فنی دستی در این مقوله داشتند، عرضه شد. از جمله این آقایان می‌توان از محمد احصایی، قباد شیوا، محمد فرزانه (پروین)، حسین ابراهیمی (پرنیان)، علی هاشمی (نشر الف)، علیرضا پورنقش‌بند (نقش)، حسن فیروزخانی (ناشر و یکی از اولین‌ها در این عرضه)، و یکی دو نفر دیگر یاد کرد.
من همان زمان نوارها را تحویل ناشر دادم و از سرنوشت‌شان خبر ندارم اما گمان کنم شاید بشود با مراجعه به این نشانی می‌توان به نسخه پی‌دی‌اف این سلسله مطالب دسترسی داشت:
ممنون از حسن نظر شما
هادی

Behdad Esfahbod

to hadis...@gmail.com, Shervin Afshar, Mostafa Hajizadeh, Behnam Esfahbod, محاسبات فارسی‎
On 13-11-18 07:52 AM, Hadi Sabbagh wrote:
> [...]
> شاید بشود با مراجعه به این نشانی می‌توان به نسخه پی‌دی‌اف این سلسله مطالب

مرسی. لینک‌ها کار نمی‌کنند. کسی حوصله دارد با مجله تماس بگیرد؟

بهداد

> [...]
> فارسی" مشترک شده‌اید.
> ‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به

http://behdad.org/

Hadi Sabbagh

to Behdad Esfahbod, Shervin Afshar, Mostafa Hajizadeh, Behnam Esfahbod, محاسبات فارسی‎
من این کار را انجام دادم، اما مدیر مسوول ظاهرا همیشه آن‌جا حاضر نیست. برای‌شان ایمیل زدم و اگر خبر کمک‌کننده‌ای رسید، اطلاع می‌دهم.
ه.

Behnam Esfahbod

to Mostafa Hajizadeh, Shervin Afshar, Hadi Sabbagh, محاسبات فارسی‎
مرسی، مصطفی.

2013/11/17 Mostafa Hajizadeh <most...@gmail.com>

[...]

با کمی پیگیری، به نظر می‌رسه نسخه‌ی چاپی از اون شماره دیگه گیر نمی‌یاد، ولی نسخه‌ی پی‌دی‌اف رو دارن و قراره که به زودی یک کپی به دستم برسه.

[...]

من پی‌دی‌اف از چندتا از این مقاله‌ها رو دارم، که به زودی روی وب قرار می‌دم (بعد از اخذ اجازه دیگه)

-بهنام

Behnam Esfahbod

to Hadi Sabbagh, Shervin Afshar, Mostafa Hajizadeh, محاسبات فارسی‎
هادی جان،

اول، مرسی از مصاحبه‌ی عالی. بعد هم ممنون از اطلاعات بیشتر.

امیدوارم بتونیم با رضایت مجله‌ی شبکه همه‌ی این مصاحبه‌ها رو دوباره روی وب جمع کنیم.

-بهنام

2013/11/18 Hadi Sabbagh <hadis...@gmail.com>

[...]

Mostafa Hajizadeh

to Behnam Esfahbod, Shervin Afshar, Hadi Sabbagh, محاسبات فارسی‎
مرسی از شما.

اگر این مصاحبه‌ای که صحبتش را کردم جزئی از پی‌دی‌اف‌هایی که داری نیست من می‌توانم باز با مجلهٔ «صنعت چاپ و بسته‌بندی» تماس بگیرم و ازشان اجازه بگیرم که آن صفحات را اسکن کنم. اگر این کار لازم شد بهم خبر بده.

و باز جهت اطلاع، من هم یک گفتگوی جالب پارسال داشتم که ای بسا همین صحبت‌ها بهانه‌ای بشود و به زودی آماده و منتشر کنم. گفتگویم با آقای کامران انصاری بود که عضو تیم فونت شرکت سینا بودند و همهٔ فونت‌های زرنگار و تا حدی کلک هم توسط ایشان و همکارانشان ساخته شده بود و برای همین منبع خوبی برای اطلاعات دقیق‌تر راجع به این تایپ‌ها و روند فونت شدنشان هستند.

مصطفی

Amin Hosseini

to محاسبات فارسی
سلام به همه دوستان،
میخواستم بدونم بالاخره به اون دوتا مجله شبکه و صنعت چاپ دسترسی پیدا کردید، ممنون میشم اگر اطلاعاتی بهم بدید

Saleh Souzanchi

to محاسبات فارسی
من یک تعدادشون رو اینجا ارشیو کردم:

Amin Hosseini

to محاسبات فارسی
ممنونم صالح خان، کمک بزرگی بود،

hasan salehi

to محاسبات فارسی
چقدر خوب بود این داستان
کاشکی خاطرات بیشتری از تجربیات ایشون داشتیم

Behnam Esfahbod

to Amin Hosseini, محاسبات فارسی
سلام دوستان،

با کمکِ چندی از دوستان، به خصوص جناب مرتضی تفرشی-اوجی (از مجله‌ی صنعت چاپ)، تعداد زیادی از این مقالات در سایتِ انجمن آرشیو شده‌اند.

صفحه‌ی ورودی برای مجله‌ی صنعت چاپ:
صفحه‌ی ورودی برای ماهنامهٔ شبکه:
همه‌ی مقالات مربوط به نشر رومیزیِ فارسی:
و دیگر آرشیوهای محاسبات فارسی هم در صفحه‌ی اصلی سایتِ انجمن آمده‌اند:

اگر منابع دیگری سراغ دارید از مقالاتی که در این‌جا آرشیو نشده‌اند، لطفا ما را در جریان بگذارید تا بکوشیم تا به آرشیو سایتِ انجمن اضافه کنیم.

مرسی،
-بهنام

--
Behnam Esfahbod | بهنام اسفهبد | Q4880939 Q2064908 | behnam.es

‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computin...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای مشاهده این گفتگو در وب از https://groups.google.com/d/msgid/persian-computing-fa/8e8fd353-fcc4-4de7-ab07-1b9098897762n%40googlegroups.com بازدید کنید.