اعداد فارسی در وب

Mojtaba Anisi

to persian-co...@googlegroups.com
درود
دوستان همیشه استفاده از اعداد فارسی در وب (و حتی بقیه‌ی محیط‌های دیجیتال) ذهن من رو مشغول کرده و هنوز نتونستم راه استاندارداردی برای اون پیدا کنم.
یکی از راه‌ها استفاده از نویسه‌های عددی استاندار فارسی هست که یا با استفاده از صفحه‌کلید استاندارد فارسی ممکن هست و یا اینکه برنامه‌نویس نویسه‌های عددی غیرفارسی در متن فارسی رو پالایش کنه. حالا این کار می‌تونه سمت سرورانجام بشه یا سمت کاربر. اما این کار هم هزینه‌بر هست و هم مشکلاتی در اون وجود داره:
- امکان انجام عملیات‌های محاسباتی و ... با نویسه‌های عددی فارسی وجود نداره
- در بخش هایی که مدیریت اون به‌دست محیط اجرا (در وب مرورگر) هست (مثلا فیلدهای نوشته و ...) این راه‌کار جای‌گذاری جواب نمی‌ده و یا انجام اون سمت کاربر چندان جالب نیست.
بسیار خوشحال می‌شم اگر راه‌حل استانداردی برای برطرف کردن این مشکل وجود داره بفرمایید و اگر نه، فکر دیگه‌ای بکنیم ببینیم چرا هنوز این مشکل برطرف نشده و آیا راه‌کاری برا اون وجود داره ؟!
سپاس

Yusef Shiri

to محاسبات فارسی, geevep...@gmail.com
با سلام،
بنده به شخصه راه حل استانداری پیدا نکردم اما به کمک فونت های فارسی مثل یکان، تونستم اعداد موجود در متن رو فارسی نمایش بدم.

در چهارشنبه 14 ژانویهٔ 2015، ساعت 18:42:44 (UTC+3:30)، Mojtaba Anisi نوشته:

Shervin Afshar

to Yusef Shiri, محاسبات فارسی, geevep...@gmail.com
استفاده از فونتی که اعداد غربی را به شکل اعداد فارسی نمایش می‌دهند، ایدهٔ مطلوبی نیست. همیشه بهتر است که داده‌ها را اصلاح کرد. در مورد انجام عملیات محاسباتی، یونی‌کد یک ویژگی‌ای دارد به اسم Numeric_Value؛ مثلاً برای «۱» مقدار این ویژگی برابر «1.0» خواهد بود. بنابراین راههای وجود دارد که تبدیل عددی را انجام داد. مطمئناً ساده‌تر این است که اگر قرار است عملیات محاسباتی انجام دهید روی یک رشته، بهتر است که همان اعداد غربی را استفاده کنید. برای نمایش و ورود داده‌ها همیشه باید از اعداد فارسی استفاده کرد.

↪ Shervin

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.

جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computin...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

Saleh Souzanchi

to محاسبات فارسی, yus...@gmail.com, geevep...@gmail.com
در تایید صحبت‌های شروین عزیز دو نکته رو من اضافه کنم:
۱- در نظر داشته باشید که جامعه کاربری ایران الان به دو دسته تقسیم شده اند یکی از کیبورد استاندارد بهره میگیره و دیگری از کیبورد عربی
در کیبورد عربی اعداد لاتین وارد میشود. اما در کیبورد استاندارد ممکن هست از اعداد ردیف بالا بهره گیری بشه و فارسی وارد بشه.
پس می‌بینید حتما باید روی فیلد‌های ورودی که محاسباتی هستند فیلتر گزاری کنید.

من پیشنهاد می‌کنم تمامی اعداد ورودی حتما به لاتین برگردانده شود. و این احتمال رو در نظر بگیرید که شاید روزی بخواهید چند زبانه کار کنید. و در نمایش آن را به هر صورتی که نیاز هست تبدیل و نمایش دهید.

↪ Shervin

جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computing-fa+unsub...@googlegroups.com ارسال کنید.