BiDi

Amir H. Firouzian

to persian-co...@googlegroups.com
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دوستان
من چند وقتی دارم فکر می کنم که چرا جمله زیر به این حالت نمایان می شود:

این جمله (یک) مثال تست است! This is a test Example for (parentheses)
Inline image 2
(نوشته شده در Kate)

من کدهای آقای اسفهبد و بقیه مشارکت‌کنندگان رو در Free Desktop برای بسته Fribidi دیده‌ام اما متوجه این مسئله نمی شوم که چرا متن بالا درست نمایش داده نمی‌شود. این مشکل برای علایم و نشانه‌ها بسیار زیاد است. برای من جالب است که اندروید کمتر مشکل دارد و من متوجه دلیل آن نمی‌شوم.
بعلاوه به نظر می‌آید که کدهای U+200F و U+200E در آن تعبیه نشده [۱].

کسی می تواند کمی قضیه را برای من روشن سازد. با تشکر. امیرحسین

Shervin Afshar

to Amir H. Firouzian, persian-co...@googlegroups.com
سلام،

اگر اشتباه نکنم، چون پرانتز از نظر الگوریتم دوجهته از نوع NI (بی‌طرف و خنثی) است، پرانتز بستهٔ آخر رشته، بر طبق قانون N2 و چون embedding level برابر یک (و فرد) است، embedding direction‌اش برابر با R (راست) خواهد بود؛ این باعث می‌شود که پرانتز بستهٔ آخر به جای اینکه جهتش L بماند و به انتهای بخش چپ به راست اضافه شود، به عنوان یک بخش جدید با جهت راست به چپ تصوّر و جداگانه نمایش داده شود:

http://unicode.org/cldr/utility/bidi.jsp?a=%D8%A7%DB%8C%D9%86+%D8%AC%D9%85%D9%84%D9%87+%28%DB%8C%DA%A9%29+%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%84+%D8%AA%D8%B3%D8%AA+%D8%A7%D8%B3%D8%AA%21+This+is+a+test+Example+for+%28parentheses%29%0D%0A&p=Auto

↪ Shervin

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computin...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

Amir H. Firouzian

to Shervin Afshar, persian-co...@googlegroups.com
آقا شما نجات دادی ما را!

این جمله (یک) مثال تست است! This is a test Example for (parentheses)

(در kate)
Inline image 1
اما در مرورگر همچنان درست نشده.

بعلاوه می‌توانید راهنمایی کنید که چطور در کامپیوتر فارسی درست تایپ کنیم. زیرا خیلی‌ها همچنان فرق U+200F و راست‌چین را نمی‌دانند! خود من هم اشکالات بسیاری دارم و همچنان لنگ این هستم که کدام کلید کدام کد یونیکد را درست می کند! کتابی؟ سایت آموزشی؟ مثالا الان من در محیط گنو/لینوکس هستم ولی همچنان مجبور با کلیدهای ترکیبی مخصوص تایپ یونیکد و شماره هگز آن کار کنم. مثالا نمی دانم کدام کلید U+200F را تایپ می کند!
این فارسی نویسی و دوجهته بودن کلی برایم گرفتاری ایجاد کرده. من می‌خواهم LaTeX را مجهز به الگوریتم دوجهته کنم به طوری که یک بسته استاندارد برای تمامی زبان‌ها باشد و نیاز به این اطلاعات دارم.

Shervin Afshar

to Amir H. Firouzian, persian-co...@googlegroups.com
خواهش می‌کنم.

فکر کنم در کپی/چسباندن متن، نویسه‌های کنترلی گم‌شده‌اند؛ این رشته‌ای است که شما نوشتی:

این جمله (یک) مثال تست است! This is a test Example for (parentheses)

این همان رشتهٔ شماست با افزودن LRE و PDF:

این جمله (یک) مثال تست است! ‪This is a test Example for (parentheses)‬

امّا در مورد سوالات دیگر شما:

* با صفحه‌کلید استاندارد فارسی بر مبنای ماتصا ۹۱۴۷ (ISIRI-9147)، می‌توانید این نویسه‌های کنترلی را با ترکیب‌های دگرساز راست وارد کنید؛ مثلاً U+200F، با ترکیب دگرساز راست + E10 (کلید 0 روی صفحه‌کلید امریکایی) وارد می‌شود و الخ...؛
* استفاده از منابع زیر به علاقمندان به دوجهته‌سازی توصیه می‌شود:
** پیوست شمارهٔ ۹ استاندارد یونی‌کد دربارهٔ الگوریتم دوجهته؛
** مبانی الگوریتم دوجهته (از کنسرسیوم وب)؛
** فنون بین‌المللی‌سازی در تولید HTML و CSS، بخش جهت متن (از کنسرسیوم وب)؛
** پیوست شمارهٔ ۳۶ یونی‌کد؛ بخش ۲.۵؛ جعلِ متن با استفاده از نویسه‌های دوجهته؛
** ویدئوی سخنرانی روزبه پورنادر در مورد دوجهته‌سازی نرم‌افزارها؛
** دوجهته در متن ساده، به قلم ریچارد ایشیدا؛

چون گفتید که با کارهای بهداد اسفهبد در FriBidi آشنایی دارید، پیوندی در آن مورد نیاوردم در بالا.

↪ Shervin

Amir H. Firouzian

to Shervin Afshar, persian-co...@googlegroups.com
آقا دو صد ممنون.
من قبلا ماتصا را دیده بودم ولی چیزی از آن نمی فهمیدم. الان بعد از کلی سر و کله زدن با Fribidi و نوشته‌های شما قبلا در مورد یونیکد و الان در رابطه با دوجهته خیلی جلو افتادم. واقعا کاش زودتر با صفحه کلید فارسی آشنا می‌شدم.
خیلی خیلی ممنون