مهر استاندارد برای فونت ها!

Amir Farsi

to محاسبات فارسی
سلام دوستان.
همانطور که میدانید معمولا در پایان نامه ها و مقالات و...از فونت B Nazanin استفاده زیادی میشود و این فونت به استاتدارد مقالات دانشگاهی در ایران تبدیل شده.  این فونت همان فونت Nazanin است که شرکت برنا رایانه تغییرش داده و به نام خودش منتشر کرده.امّا هیچ از این دو فونت و سایر فونتهای برنا رایانه کاملا استاندارد نیستند. ضمنا فونتهای برنا رایانه عملا به فونتهای رایج در ایران تبدیل شده اند. یعنی معمولا افراد پس از نصب Windows و Office فونتهای سری B یا همان برنا رایانه نصب میکنند و مشخصا از B Nazanin بطور گسترده ای استفاده میکنند.

از وقتی که قضیه لزوم استفاده از فونت استاندارد فارسی باب شده، بسیاری از شرکتها، گروه ها، سایتها و... این فونت های سری B را که B Nazanin هم جزء آنها است با نام های مختلفی منتشر میکنند که ادعا دارند این فونت نازنین تصحیح شده یا استاندارد شده است.

متاسفانه وقتی فایل فونت فارسی را در ویندوز باز میکنید، نرم ازفزار مربوطه نمایش فونت ویندوز، حروف انگلیسی نمایش میدهد. حال سوال اینجا است که:

1- اصولا چگونه میتوان با نگاه کردن و بررسی یک فایل با پسوند ttf یا eof یا... فهمید که این فونت استاندارد است یا نه؟ یا اینکه کاملا استاندارد است یا ناقص استاندارد است؟ بقولا جنس اصل را از تقلبی یا ناقص چطوری میشه تشخیص داد؟

2-اگر مثلا من از فونت Nazanin استاندارد سازی شده استفاده کنم، آیا دوست من(یا استاد من- این مهمتره D:) اگر فونت Nazanin غیر استاندارد قدیمی را در داشته باشد، باز هم دست کم قادر به مشاهده فایل Word یا PDF یا وب سایت من با همان فونت Nazanin(ولو غیر استاندارد) خواهد بود یا چون فونت استاندارد شده را ندارد، نمیتواند استفاده کند؟

3-اگر من از فونت Nazanin کاملا استاندارد سازی شده که توسّط گروه یا فرد A تولید شده استفاده کنم امّا دوست من(یا بدتر از آن استاد من) فونت نازنین استاندارد سازی شده ناقص توسّط گروه B را داشته باشد، آیا میتواند فایل Word یا PDF یا صفحه وب من را دست کم از نظر ظاهری با فونت Nazanin ببیند؟

4-آیا فونت ها نمیتوانند دارای یک امضای دیجیتال، یا چیزی شبیه آن باشند، که کیفیت و استاتدارد بودن آنها تایید شود؟ مثلا ویندوز درایور های سخت افزاری که مورد تایید مایکروسافت هستند(به اصطلاح WHQL هستند) از روی امضای دیجیتال تشخیص میدهد.

ممنون.

Amir H. Firouzian

to Amir Farsi, محاسبات فارسی
با سلام و احترام.
گمان نکنم امضا دیجیتال شدنی باشد زیرا مرجعی برای چنین کاری در نظر گرفته نشده و همچنین استانداردی برای آن نیست. بعلاوه راه حل خوبی نیز نیست چون مشکل اینجا استاندارد سازی است و فونت جعلی و غیر جعلی وجود ندارد. امضا برای وقتی است که شما بخواهید مطمئن باشید فلان فایل برای فلان شخص است. اما فونت‌های NoTo بسیار مناسب برای در نظر گرفتن استاندارد هستند. در مقایسه با درایورها که خیلی از نظر امنیتی مهم هستند، فونت اهمیت چندانی ندارد و برای همین گواهی برای درایورها مهم است. مانند پروژه کرنل لینوکس که کل کرنل را امضا می‌کنند. برای فونت نازنین یک سری از آن وجود دارد به نام XB که اصلاح شده است. به این سایت‌ها نگاهی بیندازید:

http://groups.google.com/group/persian-computing-fa

---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت رایانامه از آن، رایانامه‌ای به persian-computing-fa+unsub...@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.