Bahman Eslami

to محاسبات فارسی
سلام به همگی،

یه مشکلی در طراحی فونت‌های فارسی وجود داره که شکل همزه‌ی بالا رو به شکل «ی» کوچک طراحی می‌کنن. این فونت ‌ها برای زبان فارسی مشکلی ندارن اما اگر یک شخص بخواد این فونت رو با زبان عربی به عنوان مثال استفاده کنه، خواننده با فرم عجیبی مواجه خواهد شد. راه حل چیست؟ آیا باید طراح شکل همزه‌ی بالا رو بر اساس زبان تغییر بده یا باید یک کاراکتر جدید اضافه بشه به یونیکد؟
هر دو گزینه ممکنه چالش‌های خودشو داشته باشه. این مبحث رو در گیتهاب مشاهده کنید:

ممنون،
بهمن

Reza Bakhtiarifard

to محاسبات فارسی
خب
الان فرق بین 06C0 و FBA4 چیه؟

در دوشنبه 20 مهٔ 2019، ساعت 0:13:27 (UTC+4:30)، Bahman Eslami نوشته:

Amir H. Firouzian

to محاسبات فارسی
‫درود؛ یکی‌اش فرم ایزوله است.‬
‫دو خط زیر را در gedit تایپ کنید، متوجه می‌شوید.‬

یﮤ
یۀ
> --
> --
> http://groups.google.com/group/persian-computing-fa
>
> ---
> ‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «محاسبات فارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
> [...]

Bahman Eslami

to محاسبات فارسی

من متوجه ارتباط سوال شما با مشکلی که مطرح کردم پیدا نمی‌کنم اما می‌شه بیشتر توضیح بدین که با چه کیبوردی این کارکترها رو تایپ می‌کنید و در چه سیتسم عاملی؟

ممنون،
بهمن

در دوشنبه 20 مهٔ 2019، ساعت 8:09:01 (UTC+2)، Reza Bakhtiarifard نوشته:

Reza Bakhtiarifard

to محاسبات فارسی
تا جایی که می‌دونم با کی‌برد قابل‌تایپ نیست

مگه اسم این کاراکتر
ARABIC LETTER HEH WITH YEH ABOVE
نیست؟

خب توی این کاراکتر باید همون ی کوچیک روی ه بیاد دیگه، نه همزه
منظورم اینه که لازمه کاراکتر جدید به یونیکد اضافه بشه؟

Bahman Eslami

to محاسبات فارسی
این کاراکتر که شما نام بردی یک لیگیچر هست و مشکل نقش نمای اضافه رو حل نمی‌کنه چون کسی اون رو تایپ نمی‌کنه در حال حاضر. نقش نمای اضافه از طریق کاراکتر همزه‌ی بالا در فارسی تایپ می‌شه. من مطمئن هم نیستم که این نویسه فقط روی ه تایپ می‌شه. شما میگید که جای دیگه در فارسی کاربرد نداره؟

ممنون،
بهمن

در دوشنبه 20 مهٔ 2019، ساعت 13:24:58 (UTC+2)، Reza Bakhtiarifard نوشته:

Shervin Afshar

to محاسبات فارسی

[...]

برای مشاهده این گفتگو در وب از https://groups.google.com/d/msgid/persian-computing-fa/beaae91f-adaa-4b94-ac3a-83e2b068337e%40googlegroups.com بازدید کنید.

Bahman Eslami

to محاسبات فارسی
شروین جان ممنون بابت اشاره به این سند. من هنوز این سؤال برام باقی مونده که آیا انکود کردن نقش نمای اضافه «ی» از طریق همزه با وجود اینکه شکل و صداش متفاوت هست با همزه اتفاق درستیه؟ الان در فونت‌ها از طریق لیگیچر شکلش تغییر داده می‌شه در زبان فارسی.

On Tuesday, May 21, 2019 at 1:36:45 AM UTC+2, شروین افشار wrote:
On Sun, May 19, 2019 at 12:43 PM Bahman Eslami <eslami...@gmail.com> wrote:
[...]

جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persian-computing-fa+unsub...@googlegroups.com ارسال کنید.

Shervin Afshar

to محاسبات فارسی, Bahman Eslami
«نقش‌نمای اضافه» را خبر ندارم چون جدید است و سواد بنده نظام قدیم است؛ اما برای ترکیب اضافی، 06D5 و 0654 استفاده می‌شود.

در همان دو خط ایمیل شما چند تا مطلب مخلوط شده: (اول)، چرا می‌نویسیم «خانهٔ» وقتی که ترکیب اضافی در اصل «ی» دارد و در اصل «خانه‌ی» است؟ (دوم)، آیا توصیهٔ یونی‌کد برای استفاده از 06D5 و 0654 معقول است با توجه به اینکه، بر طبق فرض (اول)، ترکیب اضافی صدایش «ی» است و صدایش همزه نیست؟ (سوم)، آیا درست است که در فونت‌ها از طریق ligature شکلش تغییر داد می‌شود؟

(اول)  گاهی یک بداعت‌هایی هست مثل «خانه‌ی» و غیره، به اختراع بعضی خیرخواهان زبان فارسی که به نظر حقیر شَررسان شده‌اند. ولی دستِ آخر، حُکمْ نظر فرهنگستان است؛
(دوم) توصیه‌های یونی‌کد مبتنی است بر تحقیقات در مورد آنچه معمول است در هر خط. در این مورد فرهنگستان صحه گداشته است بر این توصیه؛
(سوم) بنده فونت‌ساز نیستم ولی اگر کسی بپرسد که 0654 چه شکلی باید باشد و وقتی سوار 06D5 می‌شود چه اتفاقی باید بیافتد، یونی‌کد گلیف‌هایی برای نمایش دارد که توصیه‌ای و پیشنهادی است و شروع خوبی است برای آن فونت‌سازی که اهل تحقیق باشد. آن مشکلی که در گیت‌هاب بحث شده، خرفستری بیش نیست در جدانگاشت این قلم!

برای مشاهده این گفتگو در وب از https://groups.google.com/d/msgid/persian-computing-fa/481f6914-3732-4644-acd2-b4e3f7904c9b%40googlegroups.com بازدید کنید.

Bahman Eslami