Zeitgeist: Moving Forward -näytös oulussa

11 views
Skip to first unread message

Keis

unread,
Nov 5, 2010, 4:24:05 PM11/5/10
to ouluz
Pidämme ensimmäisen tapaamisen Z:MF:n näytöksen/näytöksien
suunnittelemista varten. Kehotan kaikkia asiasta kiinnostuneita
saapumaan rotuaarin Coffee Houseen torstaina 11.11 klo 17:00-18:00.

Aiheet:
- Paikka ja aika. (Prioriteetti)
- Rahoitus.
- Näytösten määrä.
- Voittoa/ei voittoa? Mitä teemme kertyneellä rahoilla jos päätämme
tavoitella pientä voittoa?
- Mainoskampanja.
- Luento/esittely.
- Tehtävien jakelu kiinnostuneille.

Ilmoittakaa minulle pienimmästäkin kiinnostuksesta olla mukana tässä
projektissa. Toivoisin myös että kaikki joilla on pienentäkään
kiinnostusta saapua paikalle torstaina ilmoittaisi minulle
saapumisaikeistaan. Jos useammalle halukkaalle ei paikka ja aika sovi,
voimme neuvotella toista paikkaa ja aikaa.

Nähdään torstain!
-Keis

Mikko Niemelä

unread,
Nov 7, 2010, 10:45:09 AM11/7/10
to ou...@googlegroups.com
Pyrin pääseen paikalle. Tosiaan noita teatteriesityksiä pitäis alkaa jo buukkaileen, sillä yleensä joulun jälkeen on aika paljon leffoja pyörimässä. Yleensä noi teatterit ottaa isompaa hintaa ns. ilmaisnäyöksistä ja tässä on hyvä mahdollisuus saada pääomaa toiminnalle, sillä me saamme yksinoikeudella leffan viikkoa ennen muita näytettäväksi.

Mikäli saadaan kunnolla porukkaa mukaan, voimme harkita jopa Finnkinoa! Tämä vaatii paljon mainostusta, mutta onhan kyseessä vuoden tärkein leffa! Näillä näkymin näytös pidettäisiin tammikuun puolessa välissä. 

Voisinpa tuossa samalla höpötellä vähän myös Oulun Aikapankistakin!

Jaakko Suorsa

unread,
Nov 8, 2010, 5:54:19 PM11/8/10
to ou...@googlegroups.com
Jees, minä tulen. Mulla kävi mielessä, että voisiko aikapankin systeemejä käyttää jotenkin maksuvälineenä tai järjestäjien palkitsemiseen tai sillä tavalla.

Kyllä mää uskon, että voi tulla ihan reippaastikin porukkaa. Pitää vain mainostaa tosiaan niinku isoa leffaa pitääki.

Tämähän onki ehkä tulevien kausien isoin juttu vähään aikaan. Toivon, että se saa arvoisensa vastaanoton myös Oulussa!

2010/11/7 Mikko Niemelä <micc...@gmail.com>

Mikko Niemelä

unread,
Nov 9, 2010, 2:26:33 AM11/9/10
to ou...@googlegroups.com
Tuo maksuidea kuulostaa todella hyvältä! Toteutusta votaisiin suunnitella tarkemmin tuossa miitissä. Liikkeellähän on oma aikapankkiprofiilinsa Turun aikapankissa (itse hallinnoin sitä tällä hetkellä) ja siitä voitaisiin siirtää toveja osallistujille. Nuo piirien väliset vaihdothan onnistuvat helposti CES-järjestelmässä. 

Tämä leffa on todellakin ensi vuoden alun "kovin" tapahtuma ja pyrkimys olisi saada siitä iso häppeninki. Olisi loistavaa saada sali täyteen väkeä!

Jaakko Suorsa

unread,
Nov 9, 2010, 11:10:09 AM11/9/10
to ou...@googlegroups.com
Voisihan nämä kysymykset ja pohdinnat jättää sinne tapaamiseen, vaan minäpä höpisen silti. Aina se on eteenpäin.

Sitä mietin, että minkälaista suuruusluokkaa tapahtuman järjestäminen yleensäkin on? Teatterimaksu on yksi, mainostus toinen. Bussipysäkkien mainostaulut ja muut vastaavat isommat maksulliset paikat on varmaan näkyvimpiä ja parhaita mainospaikkoja. Elokuvan arvo ei ole pelkkien flaijereiden ja ilmaisten mainospaikkojen tasoa, joten mun mielestä pitää pyrkiä ammattimaisen mainokseen.

Liikkeen puolesta luulisi saavan jonkulaiset mainospohjat? Nekin luultavasti maksaa.

Tässä vaiheessa on näköjään vaikea tietää, paljonko koko hässäkkä maksaa. Ehkä lipun hinta pitää määritellä myöhemmin, lähempänä elokuvaa? Sillä pitäis saada kulut katettuaki.

2010/11/9 Mikko Niemelä <micc...@gmail.com>

Mikko Niemelä

unread,
Nov 9, 2010, 11:43:29 AM11/9/10
to ou...@googlegroups.com
Niin, kyllähän tuo olisi tärkeää saada mahdollisimman hyvin näkyville. Täällä Oulussa on vissiin näin pikavilkaisulla 3 leffateatteria ja olisi pirun kova saada toi Finnkino. Varsinkin jos semmosen älyttömän kokosen mainosjulisteen tai toisenkin sinne saisi. Nythän tuolla grafiikkatiimillä on työn alla jokin juliste-ehdotus ja saapi nähdä, mitä muuta ne keksii.  

Tuo rahahan tässä on ainoana esteenä, mutta kuitenkin me saadaan tuo leffa viikko ennen julkaisua käyttöön, joten lipputuloilla pitäisi noi kulut hoitaa. Itseä kyllä vähän himoittaisi pelata riskillä ja sijoittaa veronpalautuksesta mahdollisesti jääviä hiluja tuohon mainostukseen. Paikallislehtiin vois olla hyvä saada mainosta esim. artikkelin muodossa.

Oletan, että leffa ei tule olemaan floppi ja mitä enemmän se saa näkyvyyttä, sen suuremmat lipputulot. Tosiaan nuo ilmaisnäytökset ovat yleensä kalliimpia verottajan vuoksi. Varausaika olisi hyvä olla se 3 tuntia. 

Joka tapauksessa aika kuluu nopsaan, joten on aika pistää hippulat vinkumaan!

Keis

unread,
Nov 11, 2010, 6:16:15 AM11/11/10
to ouluz
Muistutus tämän päivän tapaamisesta klo. 17-18 @ coffee house.

Keis

unread,
Nov 11, 2010, 12:11:18 PM11/11/10
to ouluz
11.11 tapaamisessa sovimme että näytökset pidetään 15.1.2011 ja
19.1.2011, molemmat klo 18:00-21:00. Selvittelemme mahdolliset
näytöspaikat ja hintatason seuraavaan tapaamiseen mennessä.
Esittelypaikkojen vastaavilta tulee kysellä ainakin seuraavat asiat:

- Onko n. 100henk salia vapaana näytösaikoina?
- Hinta/tunti, saako alennusta jos pitää molemmat esiteýkset samassa
paikassa(firmassa)?
- Pyörittääkö laitteisto kys. salissa DVD:itä? jos ei niin mitä?
- Milloin maksu pitää suorittaa?
- Onko varausmaksua ja kuinka paljon se on?
- Milloin varaus pitää perua viimeistään jos esitykset ei toteudu?

Seuraava tapaaminen pidetään Keskiviikkona 17.11 klo 16:30 keissin
luona (Kuivastie 19 as3, Länsi-Tuira)

Aiheet:
- Näytöspaikkojen vertailu ja mahdollinen päätös paikan varaamisesta.
- Mainoskampanja.
- Kolehti.
- Esitys/luento.
- yms.

Keis

unread,
Nov 17, 2010, 6:10:16 AM11/17/10
to ouluz
Muistutus tämän päivän tapaamisesta kello 16:30. Paikka: Kuivastie 19
as3 (1. kerros), Länsi-Tuira.

Keis

unread,
Nov 17, 2010, 11:04:42 AM11/17/10
to ouluz
Finnkino ja Star ovat 15.1.2011 varattuja.
Tietomaan näytössali olisi vapaana, mutta hinta on hieman yläkanttiin.
Silti todennäköinen vaihtoehto.
Kirjaston auditorio olisi tähänmennessä halvin vaihtoehto (hinta/
paikka suhde), mutta varauksen kanssa voi olla useampi esti jotka
selvitän ennen seuraavaa tapaamista.
Valve? Onko tietoa?

Seuraava tapaaminen pidetään 24.11 klo. 17:00 samassa paikassa.

Jaakko Suorsa

unread,
Nov 19, 2010, 11:17:25 AM11/19/10
to ou...@googlegroups.com
Valve oli tosiaan varattu sillä tavalla, että 15. päivä pitäis lopettaa klo. 16:30, 19. pvä 18:00. Pienempi teatteri on joku 30/tunti, sinne mahtuu 45 henkeä.

2010/11/17 Keis <larv...@gmail.com>

Keis

unread,
Nov 24, 2010, 7:05:02 AM11/24/10
to ouluz
Muistutus:

Tänään klo. 17:00 pideämme jälleen tapamisen Z:MF -näytöksen
suunnittelua varten Kuivastie 19 asunto 3:ssa. Tilan varaus pitäisi
saada tehtyä mahdollisimman pian. Mikäli haluatte osallistua
kolehtiin, ottakaa yhteys minuun. Tarvitsemme pientä pääomaa jotta
saamme mainoskampanjan toteutettua. Ilman mainostusta emme saa
katsojia näytökseen = joudumme maksamaan koko näytöksestä itse.

Keijo Marttila

unread,
Nov 24, 2010, 4:38:23 PM11/24/10
to ou...@googlegroups.com
Moi!

24.11 tapaamisessa kerroin mahdollisuudesta saada käyttöön liikkuvan elokuvateatterin vermeitä. Alustavana ongelmana epäilin, ettei sopivaa video formaattia saada,
mutta tämä oli väärä MUTU.
Laitteet syövät DVD / Blue Ray levyjä, tai tarvittaessa vaikka tietokoneen porteista tulevaa tavaraa :)
Kangas kokoja löytyy väliltä 3-60m2.

Tässä voisi olla tie pieniin kustannuksiin / useisiin esityksiin / miten vaan parhaaksi näkisimme hyödyntää tämän (mahdollisen) mahdollisuuden :)

Inffoan asiasta vielä lisää, kun selviää olisiko laitteistoa edes ylipäätään saatavilla tarvittavaan aikaan ja millaiseen hintaan, niin voidaan suunnitella tätäkin vaihtoehtoa.
Kyselen laitteistoa 15.1.2011-22.1 ajalle, niin voitas miettiä useampaa näytöstä, jossain edukkaammassa tilassa?

Keis

unread,
Nov 25, 2010, 5:22:37 AM11/25/10
to ouluz
> Kyselen laitteistoa 15.1.2011-22.1 ajalle, niin voitas miettiä useampaa näytöstä, jossain edukkaammassa tilassa?

Mahtavaa!

Kirjastolta vastattiin myös:

Salin vuokra on 50 e + alv 23 % = 61,50 euroa/tunti ja lisäksi
virastomestarikulut tunnilta n. 50 euroa (sis. alv).
Salin vuokra 4:ltä tunnilta 246 euroa + n. 50 euroa = hieman vajaa 300
euroa.
Tapahtuman maksullisuus sallitaan.

Kirjastolla on omat elokuvan näyttelyyn tarvittavat vermeet.
Ongelma on että näytös pitäisi pitää 14:30-17:30, jos haluamme
lauantaina pitää esityksen, kirjaston aukiolojen ansiosta. Kirjasto
myös vaati että varaukseen sisällytetään valmisteluihin ja
jälkisiivoukseen kuluva aika.

Keis

unread,
Nov 25, 2010, 12:21:02 PM11/25/10
to ouluz
Oon laiska joten copypasteen vaa suoraa minkä laitoin feisbookkiin:

Alustava varaus on tehty.

Paikka: Tietomaa
Aika: 15.1.2011, klo. 18:00-21:00
Hinta: 5€
Aikataulu (esim):
- 18:00: 5min Tervetuloa ja lyhyt selostus Zeitgeist -projektista
(elokuvista)
- n. 19:20: 10-15min tauko.
- Riippuen elokuvan pituudesta... 10-15min esittely Z-liikkeestä sekä
kiitosten toivotus ym.
- 21:00 sali tyhjänä, siivoukset ym. suoritettava että ovet saadaan
lukkoon viimeistään 21:30.


Hintaa tapahtumalle tulee n. 780€ + mainostukseen menevät kulut.
Salissa on tilaa n. 250 henkilölle. Jos saliin saadaan edes 150
henkilöä, olemme melko sujut tilavuokran kanssa. Toivottavasti kaikki
osallistuu tapahtuman promoamiseen aktiivisesti jotta emme joudu
maksamaan hirveitä summia näytöksestä jonne saapuu 20 henkilöä...
Ilmaislippuja jaetaan korkeintaan mainostukseen ahkerasti (ja
rahallisesti) osallistuneille...

Pistämme kaiken varalta kolehdin pystyyn jo nyt. Homma toimii
seuraavasti: Ilmoittakaa minulle MAKSIMIMÄÄRÄ rahaa jolla haluat
osallistua kolehtiin. Mitään rahanperintää emme tee ennenkun laskun
kokonaissumma on selvillä lipunmyynnin jälkeen. Jaamme kaikkien
kolehtiin osallistuneiden kesken kulut tasaisesti, kuitenkin siten,
ettei kukaan maksa ilmoittamaansa summaa enempää. Mitä useampi
osallistuu, sitä pienemmät kulut kaikille.

Jos joku haluaa olla mukana takaamassa, homma toimii näin: Takaajat
maksavat laskun ennen eräpäivää, jotta emme joudu maksamaan
viivästyskorkoja jos joku kolehtiin ilmoittautunut ei saa osuuttaan
maksettua ajoissa. Kolehtiin ilmoittautuneet maksavat jälkeenpäin
takaajille osuutensa. Tulemme pitämään tarkkaa kirjanpitoa kaikesta
rahasta joka liikkuu tämän tapahtuman ympärillä ja julkeisemme ne
kaikkien nähtäväksi kuten sopimus Peter Josephin kanssa on.

Jos sali saadaan ihan täyteen ja rahaa jää vielä mainostukseen
menneiden kulujen jälkeen yli, rahat käytetään Z-liikkeen promoamiseen
tavalla tai toisella.

Mitä seuraavaksi?

Ennenkuin alamme tulostamaan flyereita ja julisteita, tulemme vielä
harkitsemaan muutamaa vaihtoehtoa näytöstilojen suhteen. Saatamme
mahdollisesti pitää pari-kolme esitystä pienemmässä mittakaavassa
esitystä seuraavalla viikolla. Päätapahtuma pidetään kuitenkin
todennäköisimmin Tietomaassa.

Jokainen voi kuitenkin jo nyt alkaa suunnittelemaan mainoskampanjaa,
flyereita, julisteita, etc. Kaikki ideat ovat tervetulleita. Kaveri-
ja perhepiiriä voi myös alkaa houkuttelemaan paikanpäälle.

Toivottavasti mm. kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat vähintään
flyereitten jakamiseen ja kertovat kaikille tuttavilleen tapahtumasta.
Perustamme Facebookiin tapahtuma ryhmän/sivun/minkälie hieman
lähempänä tilaisuutta. Ilmoittautukaa näin alkuun kolehtiin/
takaajaksi. Lisätietoja tulee aina viikkotapaamisten jälkeen. Seuraava
viikkotapaaminen pidetään ROTUAARIN COFFEE HOUSESSA TORSTAINA 2.12
klo. 17:00 ellei toisin mainita ennen sitä. Muutuksia saattaa tulla,
mutta niistä ilmoitetaan ajoissa.

Olkaamme yhteyksissä!
- Keis

Keijo Marttila

unread,
Nov 25, 2010, 6:48:40 PM11/25/10
to ou...@googlegroups.com
Selvennykseksi:
Siis onko kirjaston virastomestari kulut 1 tunnilta, vai tuleeko sekin 4 tunnilta?
Koska 300€ ois suht edullinen, mut jos päälle tulee vielä 150€ kuluja, eli yht n. 450€ ei hinta ole enää niin edullinen jos vertaa leffan esitys tiloina tietomaata ja kirjastoa...


Vuokravermeistä:
Jotta homma olisi kustannuksilta järkevää, kamat pitäisi varmaan saada ilmaiseksi, mutta toinen kysymys on sitten omistajan hyväntekeväisyys henki...
Ennen kun kyselen hyväntekeväisyyshengen perään, voisi miettiä olisiko Oulussa edes varteen otettavia tiloja? Jotka olisivat niin halvat, että tällainen järjestely voisi edes ylipäätään kannattaa... Itse en tiedä yhtään ainoata.


Muut tilat:
Technopoliksellakin löytyy tiloja jotka vois soveltua:
Keskusta 50 henk. http://www.technopolis.fi/yrityspalvelut_/kokous-_ja_videoneuvottelupalvelut/oulu/technopolis_ydinkeskusta
Kontinkangas 130 henk.http://www.technopolis.fi/yrityspalvelut_/kokous-_ja_videoneuvottelupalvelut/oulu/technopolis_kontinkangas


Mainostus:
Olen aloittanut kokeilun, josko saisin väännettyä mainos videon. Pohjana käytän Moving forward traileria, jota pätkin lyhemmäksi ja lisään jotain tekstuuria + ehkä jotain muuta.
Katsotaan tuleeko tästä jotain vai ei, mutta yritän kuitenkin :)

Keijo Marttila

unread,
Nov 25, 2010, 6:51:12 PM11/25/10
to ou...@googlegroups.com
Ja vielä:

Oulun z-liikkeen FB sivuille oli tullut tällainen:
"

" Janne Anttila Morjes kaikille. Olisiko Oululaisilla kiinnostusta osallistua Moving forward-naytokseen Torniossa? Olen sen verran hankalassa asemassa, etta lahden juurikin 15.1. takaisin tanne britteihin... voisin siis hoitaa kaytannon jarjestelyt (salin vuokraamisen ja mainostuksen), mutta en paase sitten itse naytokseen..."

Keijo Marttila

unread,
Nov 26, 2010, 5:39:08 AM11/26/10
to ou...@googlegroups.com
Ja taas lisää...

SALIEN PROJEKTORIEN + AUDIO LAITTEIDEN SOVELTUVUUS ELOKUVA KÄYTTÖÖN
Tajusin erään erittäin olennaisen seikan.
Vaikka jo kysellyissä tiloissa on olemassa vermeet elokuvan näyttö varten, on tärkeä kysymys sopiiko ne ylipäätään siihen käyttöön?
Esim. Tietomaan jättikangas edellyttää mitä ilmeisemmin Filmimateriaalia (Jossa muodossa, leffa tuskin saapuu), joten kysymys kuuluu millainen tykki siellä tykittää levy materiaalia ja mitä levy muotoa laitteisto syö? (JONI SELVITTÄÄ)
--> Jos käytössä on vain DVD laatu + joku tykki (voi olla myös ettei ko. tykin ominaisuudet riitä elokuvalle, esim. resoluutio, kontrastisuhe) ei kuvaa saada kovinkaan suurena, laadun kärsimättä
--> Pieni kuva 200 hengen tilassa 16m kankaalla näyttää lähinnä naurettavalta...

Kirjastossakin on kuuleman mukaan laitteet, mutta millaiset?
Epäilen että tykki on valittu kokouskäyttöä silmällä pitäen, jolloin sen ominaisuudet ovat siihen käyttöön.
Äänentoisto on tod.näk sellainen puhumista varten suunniteltu ja sellaiset eivät vaan riitä elokuva käytössä.

VUOKRA NÄYTÖS VERMEET
Selvityksen alla on siis nyt laitteet (tykki+äänentoisto), jotka ko. firman sivun tietojen perusteella arvioisin (äänentoisto on ainakin) elokuvakäyttöön suunnatuiksi. Selvitystyö tästä + saatavuudesta 15.1.2011 päivälle on käynnissä.


MITÄ TÄMÄ SIIS TARKOITTAA
Riippuen vielä siitä mitä Jonille vastataan tietomaasta, voi olla että joudumme miettimään tilavalintaa uudelleen. Eikai ole järkeä maksaa tilasta, jossa henkilökuntaa on laitteiden käytön takia, mutta joita emme oikein voisi edes käyttää (paitsi äänen osalta), tai että tila on järjettömän suuri suhteessa kankaalla pyörivän elokuvan kokoon?


Tällaista tällä kertaa. Katsellaan miten hommat etenee.
ps. voisiko joku englannin paremmin taitava/jonkun hyvän kontaktin tunteva selvittää ensitöikseen missä muodossa (DVD/ Blue Ray / joku muu, mikä?) elokuvaa tullaan edes ylipäätään saamaan?

-Keijo-

Mikko Niemelä

unread,
Nov 26, 2010, 6:07:11 AM11/26/10
to ou...@googlegroups.com
Joo, tuo projektoriaspekti on tärkeä. Itse seurailen tuota Moving Forwardia vähintään käännösten vuoksi, enkä ole vielä mitään varmaa tietoa kuullut mistään. Kaikki on vielä auki, mutta kun kerran se on tarkoitettu elokuvateattereihin, tuskinpa laadun suhteen tulee olemaan ongelmia. Mikäli tuo tulee levyllä, aika varmasti se on bluray. Aika viime tinkaan tuo varmaan menee, mutta ei varmasti olla ainoita samassa asemassa olevia.

Tuon Tornion suhteen ei varmaan mellä resursseja taida riittää.

Keijo Marttila

unread,
Nov 29, 2010, 3:24:20 PM11/29/10
to ou...@googlegroups.com
"MAINOS" VIDEO Versio 1 valmis"

Dodi, niinku aiemmin mainitsin, aioin kokeilla jonkin sortin mainos/traileri pätkää MF-näytöksestä.
En lähtenyt sen suuremmin sooloileen (johtuen mm. MF:n sisällön vaillinaisesta tiedosta, tekijän oikeuksista kun kuitenkin julkaisu on maailman laajuinen tapahtuma), vaan leikkasin virallisen trailerin uusiksi + lisäilin vähän tekstiä ja inffoa näytöksestä (Lopussa mainitut email&www ovat kuvitteellisia ja vain mallintamassa inffojen paikkaa pätkässä).

Latasin sen vimeoon: http://www.vimeo.com/17294741/
Salasana : Z151mf2010kd

Käykää tsekkaamassa ja antakaa tuomio;
a. onko tällaisessa edes ylipäätään mitään järkeä?
b. Jos on, pitäisikö jotain muuttaa? Mitä?
c. muuta huomautettavaa?

Jaakko Suorsa

unread,
Dec 2, 2010, 12:34:50 AM12/2/10
to ou...@googlegroups.com
a. Missä tätä pätkää esitetään? Miten Oulussa mainostetaan videopätkillä?
b. Itse lisäisin johonkin väliin huomautuksen tieteellisestä metodista tyyliin: kaikkeen on olemassa ratkaisu, tai vastaavaa
c. ei liikaa pelottelua nälänhädällä ja sellaisella, ettei ihmiset ajattele elokuvaa vaan yhtenä esim. unicefin rahankeruukampanjoista.
 
tosiaan missä tätä esitetään?

2010/11/29 Keijo Marttila <jerem...@gmail.com>

Keis

unread,
Dec 2, 2010, 7:17:23 AM12/2/10
to ouluz
Tänään tapaaminen klo 17:00 rotuaarin Coffee Housessa. Yleistä
suunnittelua moving forward näytökseen liittyen. Teemme myös DVD
kimppatilauksen, joten jos et pääse tapaamiseen, mutta haluat silti
osallistua, ota yhteyttä minuun. Ensi viikon tapaamisen ajankohta on
päätetty: Tiistai 7.12 Yliopistokatu 1 F 213, klo 17:00.

Keis

unread,
Dec 2, 2010, 7:47:32 AM12/2/10
to ouluz
Mainosvideossa oli muutama seikka joka itseä häiritsi. Ensinnäkin se,
että tekstin kieli vaihtelee englannin ja suomen välillä. Tiedän että
enkkutekstit on sellaisenaan trailerissa, mutta ne voisi poistaa ja
laittaa tilalle suomenkieliset tekstit. Videon luonne yleisesti
vaikuttaisi enemmän yleiseltä moving forward mainokselta, joka on
hyvä, mutta jos haluamme mainostaa koko suomessa tapahtuvia näytöksiä,
meidän pitäisi ensin tietää milloin ja missä ne pidetään. Tästä
johtuen voisit keskittää mainostamisen nimenomaan oulun näytökseen ja
vaikka pitää pohja tallessa jos joku muu haluaa mainostaa oman
kaupunkinsa näytöstä. Olisi parempi ettemme mainosta näytöksiä
muualla, joita ei ole vielä edes varmistettu.

Toinen pikkuseikka: näytös alkaa klo. 18:00, ei 17:00. Voisit
tietenkin mainita että lipunmyynti alkaa 17:30.

Kaikki on vielä hieman leviällään koko projektin suhteen, joten koitan
itse ainakin ensisijaisesti panostaa organisoitumiseen, eli että
kaikki tietää mitä pitää tehdä ja kuka tekee mitä.

Keskustelkaamme lisää tämän päivän tapaamisessa. Menen itse paikalle
jo 16:30 jotta voin varata tilavan pöydän.

-K

Keijo Marttila

unread,
Dec 2, 2010, 11:03:22 AM12/2/10
to ou...@googlegroups.com
VASTAUKSIA VIDEON KOMMENTTEIHIN

Kiitoksia kommenteista :)

Esitin koko videon vasta n. viikko sitten, joten sen enempää sen mahdollisia käyttökohteita ei edes mietitty. Ympäripyöreästi vastattuna voisi sanoa että sitä levitettäisiin"sosiaalisissa medioissa", ehkä lähinnä keskitetysti, ainakin meidän porukan osalta, eli esim. Facebook ryhmissä jotka liittyvät jotenkin Ouluun, etc.
Videon tarkoitus olisi antaa ihmisille hieman kättä pidempää inffoa siitä minkälaisia aiheita elokuva käsittelee, sekä missä ja milloin sen voi nähdä. Eli tähän voisi myös helposti linkata muun mainostamisen yhteydessä.

Tämähän ei edes ole niinkään "mainos" vaan traileri elokuvasta, joka sisältää mainontaa näytöspaikoista. Ns. mainoksen tekeminen ei ollut minusta alkuunkaan järkevää, koska budjetit ei veny paikkoihin missä video mainoksia tulisi esittää. Lisäksi se olisi vaatinut visuaalisesti rikkaampaa materiaalia mitä nyt oli saatavilla, ja tekijän oikeudet yms. muut huomioiden muita materiaali lähteitä ei oikein voinut käyttää.


On totta että tämä traileri oli enempi yleismaailmallinen, kuin pelkästään Ouluun kohdennettu. Tämä oli kuitenkin minusta järkevämpi lähtökohta koittaa rakentaa tätä, kun kuitenkin kyseessä on maailmanlaajuinen julkaisu, jossa oulu on vain yksi osanen.
Muut Suomen esityspaikkakunnat laitoin hieman samasta syystä, ja joku asiasta innostunut voisi vinkata kavereilleen jotka asuvat muilla paikkakunnilla tai jotain vastaava, mutta tottahan toki ne pitäisi varmistaa jos ne julkaistaisiin tässä.
Pohditaampas siis tätä vielä.
Yksi vaihto ehto voisi olla "valtakunnallinen" traileri, jossa olisi lueteltuna tarkat esityspaikat, edellyttäen että muita kiinnostas tämä.

Keis ilmeisesti tarkoitti loppupuolella olevia tekstejä?
Ainakin tähän versioon ne jäivät sen tähden, että originaalissa "january 2011" jatkui kahdessa paikassa, ensin mustana ja sitten taustalle tuli "harmaatahäiriötä", josta leikkaus lapseen. Tämä aiheutti sen että "january 2011" ei voinut "poistaa" menettämättä samalla sitä harmaata häiriötä joka muuten sopi niin hyvin leikkauksessa siihen lapseen.
Laitetaan tämäkin vielä hautumaan.

Kellon aika härön tosiaan huomasin itsekkin, mutta en enää alkanut sen takia tekemään uutta versiota, koska ainakin nettisivu osoitteet yms. pitää päivittää vielä joka tapauksessa, joka aiheuttaa kuitenkin uuden encoodauksen.


ELIKKÄS
Mitä muut ois mieltä tuosta Jaakon c kohdasta?
Onko liikaa pelottelua?
Koska itse näen sen ennemminkin herättäjänä; Ihmiset näkevät kyllä uutisia monista kriiseistä, mutta eivät yhdistä niitä. Yhdistämällä monia "pelotteita" tarkoitukseni oli saada mielenkiinto heräämään tyyliin; "miksi tässä mainitaan noin paljon asioita (joista osa tuttuja; työttömyys, leikkaukset, etc), miten ne liittyy toisiinsa ja miten elokuvaan" sitten trailerin loppu osa kertoo että ne liittyy olennaisesti rahatalouteen ja lopussa sille kerrotaan olevan olemassa vaihtoehto.
Näin siis katsojalle jäisi toivon mukaan innostus ensin katsoa traileri loppuun saakka ja sen jälkeen vielä nousisi into lähteä katsomaan elokuva joka sitten kertoisi tarkemmin noiden asioiden yhteen kuulumisesta, sekä siitä paremmasta vaihtoehdosta.

Ydin kysymys on edelleen; onko tässä teidän mielestä siis järkeä?
Samoja asioita voidaan mainita esim. netissä levitettävässä mainos "lehdykässä", mutta onko video jollain tavalla parempi? informatiivisempi? houkuttelevampi? Onko siinä jotain joka sytyttää?

Koska mainonta pitäisi kuitenkin aina suunnitella niin ettei siinä ole irrallisia osia, ainakaan sellaisia että joku vaan halusi tehdä jonkun asian, mutta jolla ei nähty olevan kokonaisuuden kannalta mitään lisä arvoa.


Tulihan siinä jo tekstiä. Palaamisiin :)


Jaakko Suorsa

unread,
Dec 3, 2010, 1:12:10 PM12/3/10
to ou...@googlegroups.com
Nojaa kyllähän tässä on järkeä. Keis sitä vähä puheli, että traileria/mainosta levitetään kaikkialla netissä, missä sen näkee tarpeelliseksi. Eli juuri nämä facebookit, irc-galleriat ja sensellaiset. Onhan tässä ideaa.

2010/12/2 Keijo Marttila <jerem...@gmail.com>

Keijo Marttila

unread,
Dec 4, 2010, 5:21:11 AM12/4/10
to ou...@googlegroups.com
3. joulukuuta 2010 20.12 Jaakko Suorsa <jaakko...@gmail.com> kirjoitti:
Nojaa kyllähän tässä on järkeä. Keis sitä vähä puheli, että traileria/mainosta levitetään kaikkialla netissä, missä sen näkee tarpeelliseksi. Eli juuri nämä facebookit, irc-galleriat ja sensellaiset. Onhan tässä ideaa.



Kiitoksia :)
Tämän tiedon nojalla on mukava koettaa pohtia videota eteepäin.
Aloitin jo hieman muokkaamista ehdotettujen muutosten pohjalta ja julkaisen ehkä ensi viikon miittiin mennessä 2.version.
Ja jos jollain on jotain muutos ehdotuksia, niin antakaa palaa vaan, sana on taatusti vapaa :)

Jaakko Suorsa

unread,
Dec 5, 2010, 9:39:23 AM12/5/10
to ou...@googlegroups.com
Keis sitä puheli, että esimerkiks alkuun vois laittaa elokuvien lukuja.

Vaikkapa näin (taustalla ehdottomasti mun mielestä soi se rankempi tunnarin kohta, sähkökitaralla junou jotain ränkätään siinä.. jossaki kohtaa muuttuu siihen hiljaisempaan)

"Zeitgeist: The Movie
sen ja sen verran latauskertoja/katsojaa
paljon kritiikkiä ja keskustelua

Zeitgeist: Addendum
tämän verran katsojia tällä kertaa!

seuraavaksi tulossa:
Zeitgeist: Moving forward
(musa muuttuu)
Maailman ensi-ilta 15.1.2011
Oulussa Tietomaassa klo. mitänytolikaan"

Lopussa vois kans pyöriä näitä iskulauseita, mitä on viljelty... Tietenki suomeks. Ole muutos (be the change) ynnä muita.


2010/12/4 Keijo Marttila <jerem...@gmail.com>

Jaakko Suorsa

unread,
Dec 5, 2010, 9:49:02 AM12/5/10
to ou...@googlegroups.com
lisäystä edelliseen: pitäisikö tästä suomalaisesta Ajan henki- leffastakin mainita? Tuohon ihan loppuun vaikka, miten ne nyt ajallisesti sijoittuukaan. Ei kuitenkaan MFn kustannuksella, katsojan täytyy tajuta, että se on se nyt se iso juttu! Ajan henki- tulee sitte pari kuukautta jäljessä varmaan näillä näkymin.

2010/12/5 Jaakko Suorsa <jaakko...@gmail.com>

Keijo Marttila

unread,
Dec 6, 2010, 8:19:13 AM12/6/10
to ou...@googlegroups.com
Toi keissin ehdotus vois toimia todella hyvin :) Itse asiassa mieleen tuli heti suht suuriakin muutoksia, joista alko kyllä enemmänkin syntymään jo mainos... Joka kylläkin vois olla ennnen traileria... Ehdottomasti kokeilun arvoinen.
Tota ajan henki hommaa vois vielä miettiä, toisaalta erittäin hyvä idea, mutta onko se "sopiva" nyt sitte tähän juttuun... Hmm. Pidetään korvan takana ;)

Koitan ehtiä värkkäileen noista jotain demoa mahdollisimman pian, voi olla että tiistain dedline ei toteudu, mutta ASAP. kuitenkin.

Keis

unread,
Dec 6, 2010, 11:39:22 AM12/6/10
to ouluz
Feisbuukista kopsattu:

Huomenna 7.12 klo 17:00 pidämme viikottaisen tapaamisemme osoitteessa:
Yliopistokatu 1 F 213.

Jos on vaikeuksia löytää paikalle, ottakaa yhteys minuun puhelimitse:
0405223324.

Muistutan vielä paikallismedioille lähetettävästä kirjeestä joka on
edistynyt hyvin! https://docs.google.com/document/d/1TcLDekQkSFzzkhOulunbwjxmkkD-RHggs5vSavSlB0g/edit?authkey=CMiUhN4C&hl=fi#
Kielioppia hallitsevat ihmiset voisivat lukaista läpi dokumentin ja
toimia ohjeiden mukaisesti jos löytää jotain virheitä.

Lisää muistutuksia: Ilmoittautukaa kolehtiin! Kolehti toimii
seuraavasti:
Ilmoitautumalla kolehtiin sitoudut avustamaan leffanäytöksen laskun
kanssa, mikäli jäämme häviön puolelle. Ilmoita minulle maksimimäärä
rahaa jolla haluat osallistua kolehtiin. Jos näytöksestä kertyy
tappiota, jaamme kaikkien kolehtiin ilmoitautuneiden kesken laskun,
kuitenkin siten ettei kukaan maksa enempää kuin ilmoittamansa
rahamäärän.
Toisaalta jos kaikki osallistuvat aktiivisesti tapahtuman
mainostamiseen, niin lipunmyynnistä kertyneet rahat todennäköisesti
riittävät laskun maksamiseen.

Huomiseen!
- Keis

Keis

unread,
Dec 7, 2010, 2:18:42 PM12/7/10
to ouluz
Feisbuukista kopsasin taas:

Kaippa tätä voi jo uutiskirjeeksi sanoa :3

Viikkotapaaminen on pidetty ja raporttia seuraa:

https://docs.google.com/document/d/1TcLDekQkSFzzkhOulunbwjxmkkD-RHggs5vSavSlB0g/edit?hl=fi&authkey=CMiUhN4C

Lehdistötiedote hyväksyttiin. Jos joku vielä näkee parantamista,
pyydämme pientä perustelua muutokseen. Lähemmät ohjeet linkin takana.
Päätimme tapaamisessa kyseisen dokumentin olevan virallisempi
"Lehdistötiedote" joka lisätään sähköpostin liitteeksi mediaa
lähestyessä. Sinne vaaditaan vielä hieman kuvia joita lehdistö voi
käyttää artikkelissaan.
Kyseisen lehdistötiedotteen lisäksi tulemme kasaamaan sähköpostin joka
on hieman henkilökohtaisempi pyyntö tehdä juttu elokuvasta ja
liikkeestä. Käytämme samaa dokumenttia (yllä mainittu linkki).

Saimme mainosjulisteen tehtyä jota tulemme toivonmukaan tilaamaan ensi
viikon tapaamisen jälkeen, kunhan saamme selvitettyä eri painotalojen
hinnastoja. Jos tiedät jonkun hyvän painotalon jossa voisimme
mahdollisesti tulostaa näitä julisteita A1, A2 ja A3 kokoisina, käy
kysymässä hintaa ja arvioitua toimitusaikaa. Lisäämme julisteen
Facebook ryhmän valokuviin, sekä sähköpostilistan keskusteluihin
kohtapuolin.

Julisteiden sijoituspaikkoja saa alkaa ehdottelemaan jotta voimme
arvioida tilattavaa määrää etukäteen. Ainakin yliopistolle on menossa
runsas määrä.

Ensi tapaamiseen haluaisimme eri A6 kokoisten, musteystäväälisten
flyereitten ehdotuksia. Flyerissa tulee selvitä leffaesityksen
yksityiskohdat ja liikkeen yhteystiedot. Sisällön yleisesti tulisi
käsitellä elokuvaa, eikä niinkään liikettä.

DVD kimppatilaus tullaan tekemään lähipäivinä. Jos haluat osallistua
kustannuksiin, ota yhteys minuun. Riippuen kustannusjaosta, tilaamme
joko 200 tai 300 dvd-levyä liikkeen käyttöön. Leffanäytöksen
yhteydessä tulemme jakamaan ilmaisia dvd:itä joiden sisältö on vielä
osittain avoin. DVD:itten polttamiseen tulemme myös tarvitsemaan apua.

Toivon mukaan saisimme 15.12. mennessä flyerin suunniteltua jotta
voimme alkaa jouluruuhkien aikaan niitä jakelemaan. Odotan kaikilta
jonkinlaista osanottoa tähän jotta saamme 210 paikkaisen salin täyteen
tai lähes täyteen näytösiltana.


SEURAAVA TAPAAMINEN pidetään TIISTAINA 14.12. klo. 17:00 samassa
paikkaa, eli Yliopistokatu F 213. Jos tarvitset kyytiä, ota yhteys
minuun vähintään paria päivää ennen tapahtumaa. Vaikka ei olisi paljoa
kerrottavaa, on silti mukava tavata uusia ihmisiä.

Ensi viikkoon!
-Keis

Keijo Marttila

unread,
Dec 8, 2010, 1:01:02 PM12/8/10
to ou...@googlegroups.com
VIDEO VERSIO 2

Oolrait, siinäpäs ihmeteltäväksi uudistunut versio videosta (Ethän levittele tätäkään eteenpäin), laatu ei ole kovin kaksinen, mutta älä anna sen häiritä, lopullinen versio pyritään tekemään HD muotoon.
http://www.vimeo.com/17602248
Salasana: Z151mf2010kd2

Tein tämän nyt lähinnä Suomen mainokseksi, koska alkoi tuntumaan jotenkin hölmöltä mainostaa vaan Oulun tapahtumaa... Jos tämä näyttää ihan OK:lle, niin sitähän vois sitten esitellä myös muille esityspaikkakunnille...
Videon alku on nyt uusiutunut täysin, parempi vai huonompi?
Muutos ehdotuksia on otettu huomioon, mutta esim. edellisten elokuvien lukuja en laittanut alkuun sen ihmeemmin, ku en ainakaan vielä keksiny miten ne ois saanut hyvin tuohon sopimaan, voidaan vielä pohtia jos se koetaan tarpeelliseksi.
Tarvitseeko jotain lisää, jotain poistaa, onko edellistä versiota parempi huonompi, jne.???

Raakoja kommentteja, kiitos :)

Keis

unread,
Dec 13, 2010, 9:02:59 AM12/13/10
to ouluz
Muistutus huomisen tapaamisesta:
Paikka: Yliopistokatu 1 F 213
Aika: 17:00
Kyytitiedustelut: 040 522 3324, tai minulle yksityisviesti.

Tavaraa on tilattu ja toivonmukaan suurin osa on jaossa huomisen
tapaamisssa.

300kpl Prodyen DVD-levyä ja 250 kpl paperitaskuja posteineen 70,94e

2x A1 + 20x A2 (Lateksilujitettu paperi) = 140 euroa
40x A3 (Julistepaperi 140 g), = 50 euroa
Loppusumma arvonlisäveron kanssa = 233.70e

Yhteensä se tekee 304,64e.

Joni tilasi näiden lisäksi tänään 400 flyeria, jotka pitäisivät olla
huomiseen mennessä valmiita. Hintaa näille tuli noin 35€ (?)

Jos pystys, osallistu kuluihin jo nyt. Ota yhteys minuun
yksityisviestillä niin annan tilinumeron.

Kaikki joilla on polttava DVD-asema: Poltamme levyille paketin joka
sisältää Addendumin, perehdytysvideon ja Social pathology -luennon.
Poltettavaa on huimasti, joten toivon kaikkien kykenevien
osallistuvan. DVDitten saapumisaika on epävarma.

Julisteiden sijoituskohteet ovat hakusessa. Jos tiedät paikan missä
juliste hyvin todennäköisesti saisi olla rauhassa ja näkyvillä 15.1.
asti, tule huomenna tapaamiseen hakemaan julisteita. Suurin osa
julisteita laitetaan näytille vasta joulun jälkeen.

Flyereita tullaan jakamaan mm. keskustassa jouluruuhkien ja joulun
jälkeisten alennusmyyntien aikaan kun paljon ihmisiä on liikkeellä.

Huomiseen!
-Keis

Keis

unread,
Dec 16, 2010, 8:14:20 PM12/16/10
to ou...@googlegroups.com
Tää lähti keskivikkona Facebook ryhmän jäsenille:

----------------------------------------------------------------------------
Seuraava tapaaminen pidetään jälleen Yliopistokatu 1 F 213:ssa SUNNUNTAINA klo 17:00. Seuraavalla viikolla emme pidä tapaamista, mutta viikolla 52 pidämme vuoden viimeisen tapaamisen. Paikka ja aika on vielä avoin. Ehdotuksia saa antaa.

Oulun aikapankki on saanut hieman vauhtia kalevan artikkelin ansiosta. Kävimmä tänään 15.12. muutaman ihmisen voimin tapaamisen aikapankin tulevaisuudesta ja hyvältä näyttää. Luentotilaisuus pidetään tammikuun loppupuolella. Aikapankista kiinnostuneet: https://sites.google.com/site/aikapankki/aikapankit-suomessa

Flyerit ja julisteet ovat saapuneet. Ottakaa yhteys Joni Aikioon flyereitten ja julisteiden suhteen (joni...@mail.student.oulu.fi, Jonin löydät myös facebookista).

DVDitten polttamiseen tarvitaan apua. Vähintään 200 DVDtä pitäisi saada poltettua leffanäytökseen mennessä, jotta niitä voidaan jakaa näytöksen yhteydessä. On vielä epävarmaa saammeko DVD-tarroja näihin liimattaviksi, mutta polttamisen suhteen se on samantekevää. Jos et pääse Sunnuntain tapaamiseen, ota yhteys minuun jos sinulla on mahdollisuus polttaa DVDitä.

Moving Forwadin käännöstyöt ovat alkaneet. Kaikki tästä kiinnostuneet ottakaa yhteys Miceen (micc...@gmail.com).

Jos ette ole vielä nähneet: http://dl.dropbox.com/u/4710236/MovingForwardPosterOulu.jpg tässä on julisteemme ulkoasu. Flyeri käyttää myös samaa teemaa.

Tässä ovat tähänmennessä suomessa varmistuneet ZMF näytökset: http://zeitgeist.fi/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=97 Mainostakaa!

Siinä pitäisi olla kaikki tältä erää.

Nähdään sunnuntaina!
-Keis
joona...@gmail.com
040 522 3324


-----------------------------------------------------------------
Ja tämä lähti äsken:
------------------------------------------------------------------

http://zeitgeist.fi/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=97

Yllämainitun linkin takaa löytyy sivu johon tullaan listaamaan kaikki suomen ZMF näytökset. Alimpana sivulla löydät lomakkeen jonka kautta voi ennakkovarata liput ainakin oulun näytökseen. Suosittelen kaikkia jotka ovat näytökseen saapumassa varaamaan lippunsa etukäteen, jotta saamme hieman kuvaa siitä kuinka paljon ihmisiä paikalle on saapumassa. Kavereille kannattaa myös vinkata että varaavat lippunsa ennenkuin ne viedään käsistä :)

Tein myös hieman laskelmia ja tulin siihen päätökseen ettemme enää voi päästä tilavuokran ja mainostukseen menneiden kulujen jälkeen voitolle lipunmyynnistä tulleilla rahoilla. Kolehtiin ilmoittautuneita ei ole montaa, joten toivoisin että ainakin osallistuisitte tapahtuman mainontaan aktiivisesti jotta saisimme edes mahdollisimman paljon käyttämiämme varoja takaisin lipunmyynnin avulla. Kolehtiin saa tottakai vielä ilmoittautua milloin tahansa millä tahansa rahamäärällä.

Muistutan samalla Sunnuntain tapaamisesta klo. 17:00 osoitteessa Yliopistokatu 1 F 213. Tulkaa hakemaan flyereita ja julisteita ja tervehtimään oulun aktiiviporukkaa jotta meillä motivaatio pysyisi korkealla leffanäytökseen asti ;)
Kyytitiedustelut: joona...@gmail.com / 0405223324

Sunnuntaihin!
-Keis

Mikko Niemelä

unread,
Dec 17, 2010, 3:48:53 AM12/17/10
to ou...@googlegroups.com
Joo, pistänpä tännekkin uutta infoa leffan timoilta. Eli: Leffan pituus tulee olemaan 2h 40min ja saamme sen ISO:na salasanan takaa. Sitä varten meidän pitäisi kartoittaa, että onko kellään polttavaa BluRay-asemaa koneessaan. Tämä on kuitenkin aika kriittinen asia leffan näyttämistä ajatellen!

Internet- julkaisu on näillä näkymin 25.1. 

Keijo Marttila

unread,
Dec 17, 2010, 7:42:23 AM12/17/10
to ou...@googlegroups.com
17. joulukuuta 2010 10.48 Mikko Niemelä <micc...@gmail.com> kirjoitti:
Joo, pistänpä tännekkin uutta infoa leffan timoilta. Eli: Leffan pituus tulee olemaan 2h 40min ja saamme sen ISO:na salasanan takaa. Sitä varten meidän pitäisi kartoittaa, että onko kellään polttavaa BluRay-asemaa koneessaan. Tämä on kuitenkin aika kriittinen asia leffan näyttämistä ajatellen!


Eipä löydy ainakaan multa, mutta eiköhän tuo onnistu vaikka jossain videomuunnos/DVD kopio firmassa, jos ei keneltäkään/tutuiltakaan sitä löydy.

.-Keijo

Keis

unread,
Jan 4, 2011, 7:59:32 AM1/4/11
to ouluz
Tännekki:

http://zeitgeist.fi/
Kuten jotkut ehkä ovat jo tietoisia, liikkeen kotisivut ovat
toistaiseksi alhaalla. Tilalla on ainoastaan ZMF näytösten listaus.
Oulun kohdalta löytyy edelleen linkki ennakkovarauslomakkeeseen.
PISTÄKÄÄ SE JO JAKOON!. Sivujen palautumisajankohdasta ei ole
tarkempaa tietoa.

Moving Forward:
Olen hieman pettynyt alhaisesta kinnostuksesta osallistua tapaamisiin
ja näytöksen mainontaan, joten koitettaisiinko nyt viimeset 2 viikkoa
repäistä edes kunnolla sitten? Leffanäytös on saatu kasaan muutaman
erittäin aktiivin ihmisen voimin ja olisi heille suuri pettymys jos
näytökseen ei saavu kuin murto-osa salin kapasiteetista.
Tässä on oulun näytöksen virallinen FB Event:
http://www.facebook.com/event.php?eid=171593956212977
Pistäkää kaikille kavereille kutsu (Pakollinen ;)!

DVD:
DVD:itten polttamiseen ei ole vielä kukaan ilmoittautunut. Kaksi
viikkoa aikaa vielä polttaa, työnjako olisi arvostettavaa.

SEURAAVA TAPAAMINEN:
pidetään keskiviikkona 5.1.2011 klo 16:00 Jonin luona (Yliopistokatu 1
F 213) Linnanmaalla. Kyytitiedustelut: joona...@gmail.com /
0405223324. Tämä on toiseksi viimeinen virallinen tapaaminen ennen
leffanäytöstä. Pidämme pienempiä aktivismi -tapaamisia joissa lähdemme
keskustaan laittelemaan julisteita ja jakelemaan flyereita. Jos
haluatte mukaan, jättäkää minulle puh. nro. niin soitan kun olemme
lähdössä.

Kolehtiin voi edelleen osallistua. Tilisiirto, käteinen ja myös Tovit
kelpaavat (tutustu toveihin osoitteessa https://sites.google.com/site/aikapankki/aikapankit-suomessa).

Keskiviikkona nähdään!
-Keis
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages