DMR - take it to the limit

S Filipom (náš nový aktívny člen OZ Freemap Slovakia; vítame) sme už pár krát boli hľadať a mapovať na Plešiveckej planine priepasti, kde nám ako super pomôcka slúži DMR 5.0 tieňovanie. Našli sme ich tam doteraz niekoľko tuctov. Stále je to však zlomok toho, čo tam reálne existuje (mám info, že v SK Krase je doteraz objavených ~1300 jaskýň/priepastí). Preto som teraz pokusne z mračna bodov vygeneroval DMR s "trochu" vyšším rozlíšením - do zoom 20.

Tam, kde sú v mračne body typu "ground" poredšie, už vidno trojuholníky. Je to najmä na miestach, kde zavádzajú lesy, alebo hlavne lesy s listami (ak niečo to skenovali v lete). Plánujem však naimplementovať do PDAL (nástroj ktorým to triangulujem) smooth interpoláciu, nech je to aspoň viac oku lahodné, a tiež aj priamo hillshade rendering, nech to je o "1px ostrejšie". Aj spôsob tieňovania je zatiaľ úplne základný a bolo by ho možné dať na vyššiu úroveň (niečo ako tu Tibor L. prezentoval svoje "kožené" tieňovanie, prípadne aspoň to moje "golden" tieňovanie).

BTW, aby to bolo možné zobraziť na www.freemap.sk, tak som tam doimplementoval URL parameter custom-layers. Hoci je to zatiaľ len taký preview, môžete to použiť na zobrazenie vašich vlastných vrstiev priamo na www.freemap.sk.

Tibor Lieskovsky

Takto, to DMR ide v pohode potiahnuť na 25cm/px.
Všetko je ale 16 násobne vyššie na objem.
Pri tom tieňovaní, alebo vizualizácii. Tam dávam na zváženie.
Je to vec o ktorej som kedysi písal, nie je to problém ani lidaru a OSM komunity zvlášť, ale problém je vykrádačstvo archeologických lokalít, kedy vykrádači nemilosrdne ničia kultúrne dedičstvo nás všetkých len z ich nejakej zvrhlej potreby potreby "rozbalovať darčeky", resp. sa nabaliť na čiernom trhu.
Viac info napríklad tu a tu.

Ja sám mám zrátané špecializované vizualizácie pre celé Slovensko a vnútorne som na*ratý, že to nemôžem dať public skrz rabovačov, idú len archeológom a pamiatkarom, aj keď by pomohli iným veciam.
Radi pri tom zneužívajú všetky dátové zdroje, máme aj priamu skúsenosť, že sme omylom zverejnili lokalitu, čo bežne na lidare nevidieť a do 2 týždňov bola zničená.

Ako som písal, nie je to váš problém, ale prosím zvážte to.

T.

On Thu, Mar 24, 2022 at 11:38 AM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:
Takto, to DMR ide v pohode potiahnuť na 25cm/px.

Kľudne aj na 10cm/px :-P, len to už bude samý trojuholník, najmä v zastavaných oblastiach a lesoch.

[...]

Súhlasím, no je to IMHO škoda. Do iného typu tieňovania sa už nepúšťam, resp. verejne už by som to nedal. A priznám sa, že asi ani to naše mapovanie priepastí jaskyniarov neteší. Ale čo sme objavili sú v 95% priepasti, kde človek bez vybavenia nevstúpi a kto vstúpi, tak tam podľa mňa nenájde takmer žiadnu krasovú výzdobu alebo archeologické pozostatky, ktoré by mohol poškodiť či odcudziť. A ďalšie oblasti takto spracovať neplánujem - toto bola pre moje osobné maperské účely ;-)

Miro Mirecnet

"A priznám sa, že asi ani to naše mapovanie priepastí jaskyniarov neteší. "

Toto nie je pravda. BACHA NA TO. Netreba vsetkych hadzat do jedneho vreca. Taketo veci netesia zakomlexovanych jaskyniarov.
Normalni jaskyniari (i ked o nich nepocut) tieto veci hojne vyuzivaju a maximalne ich to tesi... Kto nevyuziva tieto skvele technologie vo svoj prospech, tak ide sam proti sebe. Zhruba 95 percent tychto dier je totalne bezvyznamnych a pre normalneho cloveka bez vycviku a skusenosti celkom isto len na zabitie...

št 24. 3. 2022 o 11:53 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520R%3DOf%2B5dtgyZhotvkPSpmHNqpkB215oFj3JhpiL_Eu0WGQ%40mail.gmail.com.