Precislovanie zeleznic

Zdravim,
ak sa niekto venuje zelezniciam, pozrite si toto: https://www.openstreetmap.org/user/MM_KE_MM/history

Chlapik s minimom skusenosti sa zrejme rozhodol, ze polka trati na Slovensku ma zle alebo chybajuce cislo, samozrejme neuvadza pre nove cislovanie ziadny rozumny zdroj.
A tiez neupravil prislusne relacie route=railway.

Prosim pozrite to.

Pos

Vyzerá, že to prečísloval podľa služobného číslovania ŽSR, ktorý sa používa v tabuľkách traťových pomerov a v nákresnom cestovnom poriadku. https://www.zsr.sk/dopravcovia/infrastruktura/tabulky-tratovych-pomerov/
Asi by sa to dalo využiť , ale nemyslím si, že je to vhodné ako primárny ref. Bežný používateľ železnice sa s tým nikde nestretne (na rozdiel od číslovania z cestovného poriadku) a je to v podstate interná informácia.

Dakujem, za info.
Ved prave, v cestovnom poriadku su povodne cisla ako napr. 185 do Plaveca.
Viete to s nim dohodnut? Lebo ak to nie je overitelne na mieste, tak to moze hocikto vymazat a tiez je otazne nakolko je ten dokument s internym cislovanim povolenym zdrojom pre OSM.
Dakujem

Dátum: nedeľa 10. januára 2021, čas: 12:28:14 UTC+1, odosielateľ: Pos

Marty Suci

Zdravim,
Chlapik s minimom skúseností sa železniciam profesionálne venuje už cca 25 rokov. To len tak na ozrejmenie.

Správne to odhadol Pos, číslovanie je podľa služobného číslovania ŽSR (TPP, NCP, ZCP ....atď) a ak môžem vysvetlím jednoducho prečo:
Dovolím si jednoduchý príklad:
Košice-Kysak
- je traťový úsek na trati 105A podľa zmieňovaného číslovania ŽSR TTP
- tento úsek je podľa cestovného poriadku súčasťou "trate" 180 Košice-Žilina a zároveň je aj je súčasťou "trate" 188 Košice-Plaveč-Muszyna

Takže je lepšie primárny ref použiť číslovanie TTP pretože je unikátne len pre jednu trať. A potom tento úsek zahrnúť do príslušných relácii ... napr. #898943 ŽSR 180: Žilina - Košice...kde je ref 180.
Tak isto je to riešené aj u ŽSR.

Ak sa mýlim, tak sa hlboko ospravedlňujem.

Ad Aceman444)
Príslušné relácie som mal v pláne opraviť po zadefinovaní správnych tratí. a samozrejme zdroj údajov tohto typu je ŽSR, a nie je to interná informácia ale verejná.

Prajem pekný deň.
Dátum: nedeľa 10. januára 2021, čas: 12:28:14 UTC+1, odosielateľ: Pos

Dátum: nedeľa 10. januára 2021, čas: 19:15:22 UTC+1, odosielateľ: maricu
Zdravim,
Chlapik s minimom skúseností sa železniciam profesionálne venuje už cca 25 rokov. To len tak na ozrejmenie.

Dakujeme za info, tak to je dobre, ze sa problematike rozumiete. Ale to neznamena, ze ju aj viete spravne zaniest do OSM. Narazal som na Vas nizky pocet zmien a hned robenie hromadnych zmien, co casto hrozi malerom :)

[...]

To je zvlastne, ze by sa trate takto prekryvali na jednom useku. Aky ma potom vyznam to cislovanie ako 180 a 188 ? Len preto, ze tadial jazdial suvisle vlakove linky?

[...]

Pravidlom OSM je aj overitelnost udajov na mieste, alebo nejakom bezne dostupnom a povolenom zdroji (letecke snimky, kataster, zoznam ulic mesta).
Ak tieto cislovania nie su najditelne beznym maperom na mieste (na rozdiel napr. od tych verejnych cisel co su v cestovnom poriadku), hrozi Vam, ze to bude stale niekto prepisovat.

Ak sa mýlim, tak sa hlboko ospravedlňujem.

Ad Aceman444)
Príslušné relácie som mal v pláne opraviť po zadefinovaní správnych tratí.

Podla toho co pisete, by tieto povodne cisla mali zostat zachovane (s type=railway, https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:route%3Drailway) a na Vase nove cislovanie by sa mali zalozit nove relacie s route=tracks , co zda sa, reprezentuje to co sa snazite zaznacit (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:route%3Dtracks).

a samozrejme zdroj údajov tohto typu je ŽSR, a nie je to interná informácia ale verejná.

Viete poslat linku na licenciu tychto udajov, ako ZSR umoznuje s nimi nakladat? Aby sme posudili kompatibilnost s OSM.

Dakujem

Marty Suci

Zdravím,

Takže ešte raz o tom prekrývaní.... Áno je to tak, prekrývajú sa a je ich mnoho a dá sa povedať, že to súvisí s "vlakovými linkami" a hlavne aby sa ľahšie vyhľadávalo v cestovnom poriadku (myslím v tej analógovej tlačenej verzii, aj keď v súčasnej dobe asi 99% ľudí siahne po nejakom online chytrom nástroji).

Overiteľnosť údajov na mieste.... ťažko maper na mieste overí že stojí na trati s takým alebo onakým číslom, len sa to dočíta v cestovnom poriadku, ktorý je zverejnený na webovom sídle...napr. www.zsr.sk ... a tam sú zverejnené aj tabuľky traťových pomerov....

Licencia...
Tu sú zverejnené informácie o tratiach (zverejňujú sa na základe zákona o dráhach), ak si to pozriete nenájdete tam žiadne informácie o používaní ani o licencovaní. Takže ak v tom chcete mať úplne jasno budete sa musieť obrátiť priamo na ŽSR s touto otázkou.

Dátum: nedeľa 10. januára 2021, čas: 19:46:10 UTC+1, odosielateľ: Aceman444

Marty Suci

Ešte jedna drobnosť, ktorá podporuje môj názor o tom číslovaní.... aký primárny ref dáte tratiam ktoré nie sú uvedené v cestovnom poriadku?
Príkladom trať Haniska p/K-Maťovce, teda širokorozchodná.

Dátum: pondelok 11. januára 2021, čas: 12:30:04 UTC+1, odosielateľ: Marty Suci

Peter Márton

ja sa tiež venujem železniciam, pracovne, na UNIZA. Na OSM som sa ešte neodvážil veľmi zasahovať, kvôli reláciám, aby som niečo nepokazil.

Čo sa týka číslovania tratí, prikláňam sa k používaniu "služobného" číslovania ŽSR, ktoré sa používa pre tabuľky traťových pomerov. To číslovanie, ktoré sa používa v cestovných poriadkoch pre cestujúcich, už vníma menej a menej ľudí.

Ja som sa pred 30 rokmi na SPŠD učil ešte čísla tratí v ČSSR naspamäť, aby som vedel vyhľadávať spojenia :-). A tobo ešte iné číslovania (380 namiesto terajších 180 a podobne - na Slovensku boli čísla nad 300 a 400-vky). Toto "historické" číslovanie pre osobnú dopravu by som ale do OSM už neťahal.

Je pravda, že sú aj trate, ktoré nie sú používané osobnou dopravou a teda nie sú v cestovnom poriadku pre osobnú dopravu a nemajú teda číslo. Teraz nemám na mysli trate, na ktorých osobná doprava pred rokom 2002 bola a číslo majú aj v CP pre osobnú dopravu. Ale čo s traťami, ktoré nespravuje ŽSR? Hoci je ich veľmi málo - vlečky, tzv. muzeálne lesné železničny... Tie by mali mať aké ref?

Možno v budúcnosti pomôže "Register železničnej infraštruktúry" - http://drahy.nsat.sk/interoperabilita-zeleznicnych-drah/pevne-subsystemy/register-zeleznicnej-infrastruktury/
Ešte to nie je hotové.
Zdá sa, podľa toho, čo som pozeral pár tratí na Morave, že v ČR "ref" nepoužívajú.

Aj tak sa však železnice nedajú porovnávať v tomto s cestami. Na cestách sa ich číslo používa na rôznych tabuľkách často. Na železničnej trati sa jej číslo "v teréne" nikde neuvádza.

Som v skupine maperov pre železnice (openrai...@openrailwaymap.org), môžem sa spýtať tam, ako je to riešené v iných štátoch.

Peter

po 11. 1. 2021 o 12:57 Marty Suci <maricu...@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/71cd5308-57e2-49d6-9ba6-38fcabcafc21n%40googlegroups.com.

Dátum: pondelok 11. januára 2021, čas: 12:30:04 UTC+1, odosielateľ: maricu
[...]

No ano a predpokladam, ze v cestovnom poriadku to najde omnoho lahsie. O tabulkach tratovych pomerov vie malokto.

[...]

Minimalne ta druha mapa ma uvedeny copyright (ale aj keby nemala, neznamena to, ze sa da pozuit). Tu otazku na ZSR musite dat Vy, ak to chcete pre OSM pouzivat.

Dátum: pondelok 11. januára 2021, čas: 20:59:22 UTC+1, odosielateľ: marton_tud
[...]

Ako to moze vnimat menej ludi, ked je to jedine cislo, ktore vidia a je na kazdom cestovnom poriadku?

No v kazdom pripade, ak by sme sluzobne cislovanie dali do relacie route=tracks a to verejne do route=railway, mali by sme obe informacie a mohli by sme byt vsetci spokojni :)

Dátum: pondelok 1. februára 2021, čas: 7:41:01 UTC+1, odosielateľ: Aceman444
[...]

No takze nevidim nic nove vo veci vyriesenia tejto licencie. Mozete napisat paragraf zakona o drahach, ktory spominate? Ze by sa zvazilo, ci z toho vyplyva volna pouzitelnost na akykolvek ucel.

Message has been deleted

peterm...@gmail.com

Ja podporujem pouzivanie sluzobneho cislovania a paralelne cislovanie podla cestovneho poriadku pre osobne vlaky. Pripadne sa mozu pridat ine cislovania (CSD malo predtym pre slovenske trate cisla zacinajuce 3 a 4 – a este predtym boli pouzivane na rozlisenie aj pismena od « a », kym bolo treba).

Peter