Tracing lesov

Už dlhšie sa zaoberam myšlienkou, že mnoho vecí mapujeme zbytočne ručne a mali by nás v tom nahradiť stroje. Cesty napr. pomocou https://mapwith.ai/ (momentalne len podla Bing map; https://github.com/facebookincubator/RapiD/issues/408 ostalo bez odozvy).

Veľmi nedávno mi napadlo riešiť hranice lesov podľa Lidar mračien bodov. Dnes som si to skúsil a za cca hodinu a pol elaborovania som dosiahol IMO celkom slušný výsledok. Viď. priložené súbory (získane s odlišnými parametrami).

Pre istotu si tu odložím postup:
  1. whitebox_tools -r=FilterLidarClasses -v --wd=. -i=merged.las -o=filtered.las --exclude_cls='0,1,2,3,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18'
  2. whitebox_tools -r=LidarDigitalSurfaceModel -v --wd=. -i=filtered.las -o test.tif --returns=last --resolution=0.5 --max_triangle_edge_length=5
  3. gdal_calc.py -A test.tif --outfile=binary.tif --overwrite --hideNoData --calc="1*(A > -100)"
  4. whitebox_tools -r=MajorityFilter -v --wd=. -i=binary.tif -o=mf.tif --filter=19
  5. gdal_polygonize.py mf.tif out.shp
  6. v QGIS Toolbox / Vector / v.generalize (prvy prechod pomocou sliding_averaging, druhy pomocou douglas @ 0.5)
Len pre info, čo sa týka GIS, som neštudovaný laik - googlič, samouk. Ak to číta nejaký študovaný GISák, možno vie ešte o lepšiom riešeni a bolo by fajn keby sa oň podelil :-).

Screenshotik:

2022-01-25_19-14.jpg

PS: neviem či ešte po tomto budem mať niekedy chuť ručne trasovať lesy vo väčšom meradle ;-)

--
result2.osm.gz
result.osm.gz

kayle

to vyzera viac nez dobre.

Dňa 25.1.2022 o 19:19 Martin Ždila napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520Rkna1mJLVmXTL875fAhKfSiY98-fagTSAa6q-gswyFPnQ%40mail.gmail.com.

Peter Dragun jr.

Veľmi pekné.

Aceman444

On Sat, Jan 29, 2022 at 2:28 PM Aceman444 <acesha...@gmail.com> wrote:
Zdravim a nie je to zase zbytocne detailne (akoze privela bodov v databaze)? A obkresluje to tam kazdy krik (zrejme ako natural=wood). Da sa to nejako ovplyvnit nejakou hranicnou hodnotou na presnost?

postup som prilozil, kludne navrhni ine parametre.

Jozef Riha

aj tak som nejak nepredpokladal, ze sa to bude spracovavat plne automaticky, bez kontroly. a v JOSM filter na velkost oblasti existuje..

Dňa so 29. 1. 2022, 14:39 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

On Sat, Jan 29, 2022 at 3:53 PM Jozef Riha <jose...@gmail.com> wrote:
aj tak som nejak nepredpokladal, ze sa to bude spracovavat plne automaticky, bez kontroly. a v JOSM filter na velkost oblasti existuje..

spravne

zatial to bol iba rychly pokus a cesta je este velmi dlha

A.In.The.K A.In.The.K

Paradne to je,
vsak vzdy sa da nad vygenerovanou vecou este kliknu simplify v JOSM
z nejakou presnostou nech to negeneruje hafo bodov.

Tiez by som nepredpokladal uplmu automaatizaciu, otazka je teda ako to budeme pouzivat a aky navrhnete finalny workflow.
Pre mna urcite zaujimave

On Sat, Jan 29, 2022 at 3:56 PM Martin Ždila <martin...@freemap.sk> wrote:
On Sat, Jan 29, 2022 at 3:53 PM Jozef Riha <jose...@gmail.com> wrote:
zatial to bol iba rychly pokus a cesta je este velmi dlha

Momentalny blocker je, ze na doteraz dostupne mracno bodov nam treba aspon 8 TB HDD a ak chceme ratat neskor cele slovensko tak odhagujem tak 15 TB. Nieco za ~ 300 €. Nezozenie niekto nejaky sponzoring ci grant? :-)

PS: Jose vdaka za komunikaciu s UGKK.

Táto oblasť je dosť špecifická kvôli polomu, takže veľmi dobré použiteľné sú skôr okrajové oblasti Tatier - tam, kde les hraničí s lúkou/poľom a nie s polomom.

Vrstva bola vygenerovaná z klasifikácie 5 - "High Vegetation" (tj. bez low a medium = bez kriakov a vysokej trávy).

Keď mi dôjde disk s mračnami tak môžem spracovať ďalšie oblasti. Po viacerých pokus-omyloch by to mohlo ísť už rýchlejšie; také Tatry to chrustalo 24 jadier (vlákien) rezňa cca 30 hodín a to rátam len posledný, úspešný pokus. Dokonca mi raz vyplo komp keď sa prehrial procák.

Súbor otvoríte v JOSM. Postup už nechám na vás. Preniesť malé lesíky je jednoduché, veľké si rozkuskujte.

Špeciálne poďakovanie patrí Tiborovi Lieskovskému za konzultácie, stovky gigabajtov dát a istý nástroj ;-)

Ešte prikladám nejaké pekné obrázky zo spracovania:

2022-02-25_16-08.jpg
2022-02-25_16-06.jpg
2022-02-25_16-05.jpg

Tomas Vanco

Hmm pecka.
Keď budeš mať okolie PN tak by som sa prihlásil na realizáciu zanášania do OSM.

osm súbor pre Slanské vrchy - LIDAR klasifikácia 4 a 5: https://drive.google.com/file/d/1uBDh1uZ0p4XTmAo5GO5P2BM_LpbsSb2A/view?usp=sharing

PS: celkom rýchlo sa s tým pracuje :-). Multipolygon skills sú výhodou. A "replace geometry" je tvoj priateľ.

On Tue, Mar 1, 2022 at 11:03 AM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
Keď budeš mať okolie PN tak by som sa prihlásil na realizáciu zanášania do OSM.

ok, zacinam teda spracovat LOT06

On Fri, Mar 4, 2022 at 8:03 PM Martin Ždila <martin...@freemap.sk> wrote:
On Tue, Mar 1, 2022 at 11:03 AM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
Keď budeš mať okolie PN tak by som sa prihlásil na realizáciu zanášania do OSM.

ok, zacinam teda spracovat LOT06

Klasifikacia 4 a 5 (stredny a velky porast). Mozno este skusim len s velkym porastom.

Tomas Vanco

Díki.
Ešte otázka je možné v JOSM načítať iba časť súboru?

so 5. 3. 2022 o 22:11 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

On Sun, Mar 6, 2022 at 8:10 AM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
Ešte otázka je možné v JOSM načítať iba časť súboru?

Nie. Ale otvor si cely, oznac mensiu oblast, copy-paste do novej vrstvy a tu si uloz.

V kazdom pripade, ked to mas prizoomovane, tak to musi ist svizne. U mna ked to vidim cele naraz tak to tiez seka (cca 1 frame za 2 sekundy a to mam zapnuty anitaliasing a rozlisenie pre 4k monitor), ale po priblizeni sa tento problem rychlo strati.

Inac tu je LOT06 len s vysokym porastom, porovnaj ktore sa ti viac pozdava - mozno od pripadu k pripadu: https://drive.google.com/file/d/1wbrik_JLARRT39ws6gIKYQQSa3DPn0I6/view?usp=sharing

A kludne tie subori mozete pouzivat naraz viaceri, si to dost velke oblasti aby boli lockovane na jedneho mappera.

Tiez mi kludne dajte vediet ak chcete nejaku dalsiu oblast (potrebujem jej LOT cislo).