Presnejšie určenie hraníc pohoria Tribeč s okolitými pohoriami

Pavol Priezvisko

Feb 8, 2024, 6:31:24 AMFeb 8
to Openstreetmap Slovakia
Zdravím Vás,
rád by som Vás poprosil o pomoc s presnejším určením hraníc Tribeča s okolitými pohoriami Vtáčnik a Pohronský Inovec. Na súčasnej mape to nie je veľmi presné. Mnoho ľudí zaujíma kde je presná hranica.  Asi najviac objektívne určenie hraníc je na základe geologického podkladu. Kým pohorie Tribeč je jadrové pohorie, Vtáčnik a Pohronský Inovec sú pohoria sopečné, ktoré vznikli v neskoršom období.
Mám k dispozícii aj presný GPX súbor tu v prílohe, kde je geologická hranica Tribeču s okolitými pohoriami.
Bol by som vďačný, ak by sa našiel nejaký dobrovoľník  a pomohol to editovať v OSM.
Ja som to skúšal cez ID editor po vložení GPX, ale nebolo to veľmi jednoduché, pretože nebol som si istý či neposúvam nejakú inú hranicu/čiaru ako hranice pohorí. Je to tam dosť neprehľadné.
Prípade napíšte návod ako by sa to dalo urobiť.

Chcem upozorniť, že v GPX súbore nie sú chyby, aj keď by to tak na prvý pohľad mohlo vyzerať. Na pohorí Tribeč ležia nielen lesy ale aj lúky a obce. Tiež si môžete všimnúť zvláštne vyčnievanie kopca Stráž pri Veľkom Poli, ktoré má sopečný pôvod, ale na východ a západ od neho je ešte Tribeč s nie sopečným pôvodom.
Pri Radobici tiež nie všade cesta druhej triedy správne oddeľuje oboje pohoria. Pri Radobici kopci Háj je už sopečný pôvod. A asi najviac zvláštne je to, že kopec Chlmok pri hornej Vsi je z časti Tribeč a z časti Vtáčnik.

Upozorňujem že netreba zmeniť len hranice Tribeča ale aj Vtáčnika a Pohronského Inovca.
Najjednoduchšie by bolo najprv začať so zmenami hraníc Vtáčnik a Inovec a potom Tribeč.

(V prípade určenia hraníc Pohronský Inovec a Vtáčnik je to už zložitejšie a veľmi subjektívne, lebo obe majú podobné geologické zloženie sopečných hornín).

Vopred veľká vďaka za ochotu
Tribeč_hranice.gpx

Feb 8, 2024, 9:26:03 AMFeb 8
to osm...@googlegroups.com
Nechapem podla akych kriterii ste usudili, ze hranice geomorfologickych celkov, ktore spominate nie su v OSM databaze presne. My sme tie data ziskali z Geografickeho institutu SAV a pri cleneni uzemia urcite brali ich tvorcovia do uvahy aj geologicky podklad.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/57ec50f2-7beb-455d-a4b4-5ededd84532en%40googlegroups.com.

Pavol Priezvisko

Feb 8, 2024, 1:28:17 PMFeb 8
to Openstreetmap Slovakia
Veď nehovorím, že tie hranice sú úplná katastrofa, ale dá sa to urobiť aj presnejšie. Nijak nechcem spochybňovať odbornosť SAV, ale asi určenie hraníc poriadne odflákli. Presnosť 1 až 2 kilometre. Podľa geologického podložia je možné určiť hranice pohorí s odchýlkou 40-100 metrov tak prečo to nevyužiť.

Ale horšie je to napríklad s okolím Topoľčianok, ktoré určite ešte do pohoria Tribeč patrí. Tam je tá nepresnosť asi 5 kilometrov

Ale čo sa týka iných lokalít, tak tam to nie je tiež neviem čo, Nechápem prečo zahrnuli do pokoria Tribeč aj intravilán Veľkých Uheriec. Naopak podivné, že Veľký Klíž a okolie tam zaznačené nie je, hoci určite pod Tribeč patrí. Okolie Dolných Lefantoviec by som tam nedával, to je už úplná rovina. Atď, Atď

Geologický prieskum o ktorý sa vo voľnom čase zaujímam sa dá robiť v celku jednoducho. Nejaký kameň sa na povrch v lese vždy nájde v okolí. Podľa určenia kameňa sa dá zistiť čo sa horninu to je a tak sa určí aj geologické podložie.
I moje zistenia dosť presne zodpovedajú geologickej mape.

(Rôzne typy andezitov sa považujú za sopečné horniny). Firefox_Screenshot_2024-02-08T18-19-37.453Z.pngFirefox_Screenshot_2024-02-08T18-20-19.349Z.pngFirefox_Screenshot_2024-02-08T18-26-21.791Z.png
Dátum: štvrtok 8. februára 2024, čas: 15:26:03 UTC+1, odosielateľ: Alexander Zatko

Pavol Priezvisko

Feb 18, 2024, 6:56:02 AMFeb 18
to Openstreetmap Slovakia
V prílohe pridávam GPX súbory kompletných opravených hraníc pohoria Tribeč na základe geológie. Opravy boli v celom jeho obvode. Nakoľko som opravoval hranice pohoria Tribeč, opravil som a upresnil aj hranice hraničiacich pohorí Vtáčnik a Pohronský Inovec, aby nedochádzalo ku vzájomným prekryvom a podobne.
Hranice pohorí Vtáčnik a Pohronský Inovec sú tiež kompletné.

Budem veľmi rád ak sa nájde nejaký dobrovoľník a v OSM upraví hranice všetkých troch pohorí na základe uvedených GPX súborov v prílohe. Bude to práca pre skúsenejšieho editora. Nemalo by to trvať dlhšie ako pár minút.
Strávil som na tom mnoho hodín tvrdej práce, takže dúfam že bude ocenená.
Pokiaľ sa do pár dní nenájde dobrovoľník, tak ak si nájdem čas, pokúsim sa o zmenu hraníc sám, hoci nie som až tak skúsený editor.

Akým spôsobom zmeniť hranice? Návod
Čo som si Googlil a trochu skúšal, tak ľubovoľný GPX súbor by malo byť možné načítať do JOSM editora, otagovať ako hranice pohoria a následne odoslať do OSM databázy. Neskúšal som to ale teoreticky by to malo ísť.
Následne staré a nepresné hranice pohorí zmazať.
  • Pravdepodobne nie je možné, alebo nie je tak jednoduché upraviť existujúce hranice a jednoduchšie je úplne zmazať staré hranice a načítať nové. Ale to sú len moje vedomosti, skúsenejší editori možno majú lepšie riešenia a dokážu aj upraviť existujúce, napr. cez nejaké špeciálne rozšírenia. (Aktualizácia: jeden človek mi poslal email, že možno je tak aj možnosť úpravy)
  • Ručné editovanie hraníc v editoroch JOSM a iD je prakticky nemožné. Obe editory vôbec nie sú na to uspôsobené.

Ako prebiehala moja editácia hraníc
Bolo to mnoho práce. Vysvetlím aj návod.
  • Najprv som si stiahol existujúce hranice uvedených troch pohorí z Geofabrik vo formáte Shapefile (sú zahrnuté v prílohe)
  • Následne pomocou aplikácie QGIS som si vyexportoval hranice každého pohoria zvlášť
  • konverzia formátu Shapefile do GPX v online konvertori
  • potom v gpx.studio som upravoval hranice troch pohorí na základe iných GPX súborov určených výlučne len na editáciu
  • horeuvedený GPX súbor z prvého príspevku vlákna určuje presné hranice medzi Tribečom-Vtáčnikom a Tribečom-Pohronským Inovcom, nižšie smerom na juh už len súbor ohraničuje Pohronský Inovec
  • dôvodov prečo tu uviesť tento návod je viacero. Aby aj ďalší editori vedeli na čom sa tu pracuje, aby nedochádzalo ku vracaniu zmien z dôvodu nepochopenia atď, atď.
  • po ďalšej analýze sa ukázalo že bezprostredné okolie (lesov) Topoľčianok, nie je súčasť pohoria Tribeč, (to je len drobná oprava k hore uvedenému)
  • do úvahy som bral aj geológiu veku, období. Pre jadrové pohorie Tribeč sú typické horniny tvorené v najstarších obdobiach vývoja planéty. Dolomitový kameňolom pri obci Hostie skutočne ešte patrí do pohoria Tribeč. Obdobie triasu. Susedný Pohronský Inovec je mladé pohorie.
  • Príloha obsahuje zip súbor a obrázoka obrázku (screenshot z QGIS aplikácie) je vidieť pôvodné neupravené hranice (=polygon, farebne vyplnená plocha) a opravené hranice sú hrubá čierna čiara

Snímka obrazovky zo dňa 2024-02-18 12-25-29.pngSnímka obrazovky zo dňa 2024-02-18 12-02-58.png

Dátum: štvrtok 8. februára 2024, čas: 19:28:17 UTC+1, odosielateľ: Pavol Priezvisko
Podkladové dáta.zip

Feb 20, 2024, 3:22:14 AMFeb 20
to Openstreetmap Slovakia
Zdravim.

Uz tu riesite technicke postupy importu, ale stale ste nezdovodnili preco by Vase urcenie hranic malo byt lepsie ako to, ktore vytycila statna autorita. Preco by hranice pohori malo presne kopirovat geologicke podlozie. Je to tak niekde definovane? Ak to maju na urade zle, kontaktovali ste ich a ake je ich vyjadrenie? Skuste nam ho prilozit. Bez toho je nam tazko sa Vasimi hranica mi zaoberat, je to len Vas nazor proti uradu. Aj ked v OSM ma byt zakreslene, co je v realite (nie na urade), ale tieto hranice su tazko overitelne.

Dakujem

Dátum: nedeľa 18. februára 2024, čas: 12:56:02 UTC+1, odosielateľ: Pavol Priezvisko

Pavol Priezvisko

Feb 20, 2024, 7:50:58 AMFeb 20
to Openstreetmap Slovakia

Diki za záujem. Posielam aj video návod na v celku zložitú web aplikáciu zbgis.skgeodesy.sk ako aktivovať a používať geologickú mapu a GPX súbor hraníc Tribeča.
https://youtu.be/rEcmSHrOqkU
Ak máš nejakého kamaráta geológia, tak ten ti rád vysvetlí aj viac podrobností. Alebo môžeš vytrvalo googliť mnoho hodín.  Tribeč ako jadrové pohorie sa skladá prevažne z dolomitov, vápencov, granitov, kremenca, rôznych typov premenených hornín. Vtáčnik a Pohronský Inovec sú mladšie sopečné pohoria a tvoria ich viaceré druhy sopečného andezitu. Mapa zobrazuje aj vek vzniku daného geologického podložia. Nie je problém aby si si načítal predchádzajúce hranice pohorí a tam je vidieť viditeľný rozdiel, že tieto nové hranice podstatne viac rešpektujú geológiu. Akékoľvek sporné úseky môžem rád vysvetliť. Geologická mapa vždy zobrazuje vrchnú vrstvu geologického podložia. Niekedy sú jednotlivé časti typických hornín pre jadrové pohorie oddelené/rozdelené a prekryté vrstvou z mladšieho obdobia deluviálnymi sedimentami. WMS geologické mapy sa myslím dajú používať aj priamo v JOSM. WMS adresa sa dá vygoogliť.
PS: upozornenie: WMS geologické mapy, vrátane tých v ZBGIS majú aktuálne časté výpadky. Niekedy treba čakať zopár hodín kým znovu nabehnú.
PS2: Ďakujem obom dobrovoľníkom, ktorý mi so zmenou hraníc pomohli
Dátum: utorok 20. februára 2024, čas: 9:22:14 UTC+1, odosielateľ: Aceman444

Peter Misovic

Feb 20, 2024, 8:44:14 AMFeb 20
to osm...@googlegroups.com
Geomorfologicka hranica nemusi byt urcena geologickymi hranicami. Nie vzdy to je jednoznacne v terene viditelne atd. Urad mozno urcoval hranice pohori aj na zaklade katastralnych hranic a podobne, mozno aj od stola, no je to oficialny zdroj.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/7d25bbd9-bed4-44cb-85ef-afb0a5d40cb8n%40googlegroups.com.

Feb 20, 2024, 4:13:59 PMFeb 20
to Openstreetmap Slovakia
Zial, neodpovedali ste na ziadnu otazku. Dufam, ze PS2 neznamena, ze uz je to v OSM.

Dátum: utorok 20. februára 2024, čas: 13:50:58 UTC+1, odosielateľ: Pavol Priezvisko