Ako správne označovať vodojemy na pitnú vodu?

Lukáš Holubec

Jun 18, 2024, 6:14:29 AMJun 18
to Openstreetmap Slovakia
Ako správne označiť vodojem? Nemyslím teraz vodarenske veže ale polo podzemné vodojemy.
Väčšinou sa jedná o oplotený areál vrámci ktorého je jedna alebo viac zatravnených "mohýl"/zásobníkov, ktoré vyčnievajú nad terén. V rámci areálu potom zvykne byť ešte jedna alebo viac servisných budov, ktoré sú buď vedľa alebo nad zásobníkmi.

Vodojem je celý areál?
Vodojem je len mohyla/mohyli?
Vodojem je len servisná budova?

Čo som hľadal tak som narazil na všetky 3 možnosti pričom mám pocit že ani neexzistuje značka pre takúto stavbu čo som našiel tak sa použival tag
man_made=reservoir_covered
a tento tag bol pridelený servisnej budove, trávnatej ploche alebo priemyselnému areálu.

Vďaka za každý návrh.

Jun 18, 2024, 6:43:47 AMJun 18

na vodojemy používam man_made=water_works, dávam ako bod na tú búdku (t.j. vstup), čo je nad zemou. Mohýl býva spravidla viac vedľa seba a často je vodojem vybudovaný tak, že okrem búdky nie je nič iné na Ofmozaike vidieť, len trávu (ak sa chce vodárom kosiť ;) ).
Pokiaľ sú hranice areálu jasne viditeľné, dávam ešte po obvode barrier=fence

T.

ut 18. 6. 2024 o 12:14 Lukáš Holubec <holube...@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/4fba4095-167c-4751-b6fe-0aeb32f042c1n%40googlegroups.com.

Lukáš Holubec

Jun 18, 2024, 6:49:03 AMJun 18
to osm...@googlegroups.com
man_made=water_works
Kde sa upravuje voda, ktorá sa získava z vodárenských nádrži, prameňov a studni aby sa stala pitnou a následne sa tlači do vodovodnej siete.

ut 18. 6. 2024 o 12:43 Tibor Jamečný <tibor....@freemap.sk> napísal(a):

Jun 18, 2024, 6:59:03 AMJun 18
to osm...@googlegroups.com
Áno, veď voda sa upravuje vo vodojeme. Ešte pred pár rokmi pracovník vodární každé ráno najprv skontroloval vodojem a až potom začal riešiť problémy v svojom rajóne. Teraz to už snáď majú zautomatizované, aj keď doplniť chlór (a pod.) stále musí ľudská sila.

ut 18. 6. 2024 o 12:49 Lukáš Holubec <holube...@gmail.com> napísal(a):

Jun 18, 2024, 7:10:58 AMJun 18
to osm...@googlegroups.com
Len na doplnenie: nižšie uvedené platí pre "dedinské" vodojemy, kde je umiestnené všetko v jednom. V mestách bude úprava vody len na vstupe (pri zdroji vody) a potom vodojemy už len zabezpečujú tlak vody v potrubí. Ak ich vieš odlíšiť, tak potom súhlasím s man_made=reservoir_covered.

ut 18. 6. 2024 o 12:58 Tibor Jamečný <tibor....@gmail.com> napísal(a):

Lukáš Holubec

Jun 18, 2024, 8:02:07 AMJun 18
to osm...@googlegroups.com
Ano tam som to mal na mysli prepač zabudol som napisať. Myslel som veľké mestské vodojemy ktoré zabezpečuju tlak a vodu vo špičke a úpravne sú niekde mimo.

ut 18. 6. 2024 o 13:10 Tibor Jamečný <tibor....@gmail.com> napísal(a):

Pos

Jun 19, 2024, 6:58:49 AMJun 19

No... mesto... Povedzme, že skôr v skupinových vodovodoch (teda takých, ktoré pokrývajú viacero obcí), tam budú úpravne vždy len pri zdroji. My tu máme vodovod ťahaný cez tri okresy, skoro každá obec má aspoň jeden vodojem, ale úpravňa je len jedna na začiatku. O východe a ich megasieti z nádrže Starina ani nehovorím :)

Zahrabané nádrže sú pomerne často vidieť na DMR vrstve ako "hrb" charakteristického tvaru (obdĺžnik pre kvádrovú nádrž alebo kruh pre valcovú) vyčnievajúci nad úroveň okolitého terénu. Ale inak súhlasím, dať bod buď na budovu alebo ak nie je, tak na hrb predstavujúci nádrž (vtedy tam je obvykle len jedna).

Ešte jeden problém, niektoré podzemné nádrže sú zanesené ako budovy v katastri, takže sú po importe viditeľné na mape. V skutočnosti sú však schované pod zemou.
Čo s nimi? Mazať to asi nemá logiku, takže location=underground alebo radšej covered=yes?