Ma zmysel pridavat vrcholy vsade tam, kde to vrstevnice ukazuju?

Ahojte,

Ma zmysel pridavat vrcholy vsade tam, kde to vrstevnice ukazuju? Mirecnet si mysli ze ano a hromadne ich pridava.

Tu uz som sa o tom s nim bavli: https://www.openstreetmap.org/changeset/60971715

Aky mate na to nazor vy?

Alexander Zatko

Na (starych) tlacenych mapach taketo koty je vidno, ale predpokladam ze ich existencia je poplatna dobe, kedy GPS zariadenia este neexistovali. Asi by som sa priklonil k postoju neznacit - pokial Mirec neuvedie silnejsi argument aby sme taketo data akceptovali.

20181021_101257.jpg

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520R%3DKkx5MEE%2BX%2BqOhQ6h5TYCgBK-yp%3DzWbzuTKpAZYzyBrA%40mail.gmail.com.
Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.

Tomas Kovacik

Mapa bez kot? Vsak to je super vec lebo ti staci vyskomer(samozejme nakalibrovany) na urcenie polohy .....

Tomas Vanco

Podľa mňa to má zmysel pridávať pokiaľ sú vrcholy zamerané s nejakou zaujímavou presnosťou. Pre mňa aspoň 1m v polohe aj výške.
Otázne je či má zmysel to aj renderovať.

.šegi

kayle

Toz... no... mne osobne sa mapa zdala preplnena a tak som na locus a garmin
mape zacal taketo bez nazvu vykreslovat na vyssom zoome. (mozno by stalo za
uvahu ci to je OK, alebo nie a ci zobrazovat pri este vyssom ci nizsom...)
Teraz neprekazaju pri pohlade na vacsie uzemie. Zobrazia sa az pri vacsom
priblizeni.

Na nedeľa, 21. októbra 2018 12:41:39 CEST Tomas Vanco napísali:

On Sun, Oct 21, 2018 at 12:41 PM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
Podľa mňa to má zmysel pridávať pokiaľ sú vrcholy zamerané s nejakou zaujímavou presnosťou. Pre mňa aspoň 1m v polohe aj výške.
Otázne je či má zmysel to aj renderovať.

Este mi napis definiciu vrcholu. Matematicky je to jednoduche - bod, ktoreho vsetky susedne body maju nizsiu polohu. V terene to je vsak problem. Takemu mravcovi je vrchol kazdy suter. Ale ani u cloveka to nie je jednoznacne. Jeden si povie ze vrchol bude take miesto, z ktoreho 10 krokov do kazdeho smeru pojde iba dole. Dalsi nebude suhlasit, a povie ze aspon 20 krokov. Potom sa najde dalsi, a povie ze to bude robit podla vrstevnic a vrchol je v strede najmensich kruzkov vrstevnic (Mirecnet?). Dalsi zozenie presnejsie/ine vrstevnice a kruzky sa mu zjavia inde. A niekde sa kruzky nezjavia, lebo vyvysenina je medzi vrstevnicami. Potom pride niekto, kto je odbornejsi v geografii a spomenie napr. topograficku prominenciu (relativnu vysku) a povie si, ze bude znacit do mapy take vrcholy, ktore ju maju vacsiu ako 10. A zase iny nebude suhlasit a povie ze 20. A sme doma.

Takze momentalne co pribuda v mape je asi podla tych vrstevnic, podla oka, hoci Mirecnet mi napriek mojej snahe neprezradil jeho postup ako tie vrcholy vybera.

On Sun, Oct 21, 2018 at 3:10 PM kayle <fre...@kayle.sk> wrote:
[...]

Len aby som nezacal napr. podla Bingu mapovat ad-hoc kazdy strom v lese. Tiez to nebude technicky zle, ale prakticky na h.... Ako tie vrcholy ;-)

Jozef Vince

Ahojte,

Dakedy sm riesili, ze je nejake schvalne nazvoslovie, ktore je zavazne, tie nazvy maju zmysel aj tie vrcholy patriace k tym nazvom...na tie by sme sa mali sustredit, ak sme sa este uplne ne-do-sustredili J

vrcholy ostatne – t.j.  ine lokalne maxima, bez ohladu na sposob ako sa k nim dojde – ich zmysel mi trochu unika.

D.

Miro Mirecnet

Aby som tu opat nebol omylom oznaceny za niekoho, kto len napada a utoci: spomenme si na typkov, ktori sem-tam zavitaju a vsetkych oznacia za kopirovacov Kapor portalu. Posledne jeden takyto prave narazal na tie vrstevnice, ze je to porusenie licencie. Nahlasi to a mame sa vsetci po riti :)

Su v nejakom projekte OSM vrstevnice? Ja ich nikde nevidim. V mapach na Openstreetmap.org ziadne vrstevnice nie su.
https://www.openstreetmap.org . Pozrime si ine OSM projekty. Napr. https://mojamapa.sk/?s=F563B409 a ani tam ziadne vrtevnice predvolene nevidim. https://openstreetmap.cz tiez nic. OSM zacal pouzivat aj Facebook, ale ani tam vrstevnice nie su. O akych vrstevniciach sa tu teda bavime?
Cyklomapa OSM a Freemap.sk vrstevnice ma, ale nemozeme predsa pre nejaky Freemap vymazat vsetky vrcholy na svete :) Vo svete je to naopak bezna vec. Ako inak potom mame v 2D mape vidiet, ze okolo mna je kopcovity teren? No oznacim ho tagom natural=peak . Mozeme ho chapat samozrejme rozne, ale obycajne je to bez debaty vyvysene miesto nad terenom. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dpeak. Pojem vrcholu je teda jasny. OSM je predsa databaza. Preco nemoze byt bezmenny vrch vzhladom k inym objektom v databaze? Jasne, ze moze byt. Nemoze a ani nemusi mat kazdy kopec meno.

Martina som vo viacerych tych sadach zmien prosil, nech to tu nerozmazava. Nepochopil to. Vyjadrim sa teda k tomu jasne a zretelne.
Netreba za tym hladat ziadnu konspiraciu. Vysvetlenie je jednoduche:

Martin vo svojom maily zabudol spomenut a zrejme naraza na moju aktualizaciu mapy Slovenskeho raja. Vcera som pre bolest v hrdle nebol na mapovacke. Navaril som si caj a zaniesol som do mapy Slovenskeho raja potoky. S nimi asi desattisic dalsich objektov. Mapa Slovenskeho raja zrazu vyzera, ako mapa. Je tam vsak stale co robit.

To, ze som tuto mapu skutocne poriadne zacarbal je mozne zhliadnut v prilohe.
KUK priloha:

V mojom pripade islo vsak o cisto zistne dovody. Strme rokliny Slovenskeho raja sa nedaju rozoznat v hlbokych dolinach, ani na ortomape. Lahko sa v tej kope dat stratite a voda zacne zrazu tiect do kopca. Skaly su zrazu otocene do kopca a podobne.

Ked som spravil potoky v Slovenskom raji, tak som zrazu prekvapene narazil na hranice Gemera a Volovskych vrchov. Slovensko je take male, ze po urcitom case krelenia potokov smerom na vychod som dorazil na hranicu Juzneho Spisa. Tym je zhruba obec Smolnik. Odtial su Kosice len cca 20 km vzdusne a doslova "nadohlad".

Odporucal by som Kosickym maperom ist mi naproti. Ja pri kresleni potokov postupujem komplexne dalej na sever do Levocskych vrchov.  Ak zamakaju, tak coskoro su na hrebeni Kojsovskej hole. Prepoja tak svoje mesto so Spisom, kde zacina polosne pokrytie potokov severneho Slovenska. Treba si skusit tu neskutocnu drbacku a v celom tom hornatom 2D priestore plnom polygonov sa zorienotovat. Potom ich nejake vrcholy isto prestanu zaujimat a zacnu ich celkom isto tiez pouzivat.

Miro

ne 21. 10. 2018 o 15:21 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):
Snímka obrazovky z 2018-10-20 14-07-06.png

Alexander Zatko

Miro, nechapem preco sem zavadzas temu "potoky". No a tie suradnice - su generovane z DEM (SRTM a GUDS data) a nechapem kde je tu problem. Aj diskusia o suradniciach sa mi vidi od veci.

One, ides na mapovacku na buduci vikend? Alebo - ak nie - mohol by si sa tam zastavit? Bolo by dobre si toto vydiskutovat zoci-voci.

Miro Mirecnet

Nazdar, na mapovacku sa mi nebude dat prist. Inak by som sa prihlasil. Ak sa nieco zmeni, tak dobehnem.
Ja som na Orave pomapoval vsetky nedokoncene veci a zostal tam uz len turisticky chodnik cez ten hreben ponad Lokcu, Babin a Hrustin. Tak nech sa aj niekto iny snazi :)

Ja som len vysvetlil existenciu tych nepomenovanych vrchlov vzhladom na kreslenie potokov a orientaciu v terene.  Kludne sa treba poradit a mozeme ich aj vymazat. Ja sa nepotrebujem s niekym skriepit o taku somarinu. Vymazat veci na mape je vsak ovela lahsie, ako ich tam zaznacit. Tak si to fakt treba zvazit a premysliet.
Miro

ne 21. 10. 2018 o 20:30 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Alexander Zatko

Pozri, tvoj prinos pre skvalitnenie OSM dat na Slovensku je neprehliadnutelny. S tymito bezmennymi kotami to vsak "na prvy pohlad" vyzera tak, ze tie data su zbytocne. Dokazes uviest nejaky dovod preco ich v OSM databaze potrebujeme? Nieco co by prinieslo osoh (idealne) aspon 30% ludom? Osobne nechapem ani preco ich "starci" vkladali do map v minulosti a celkom by ma to zaujimalo, ale to len tak mimochodom. V tomto momente su dolezite tvoje dovody. Ak take neexistuju tak z toho nebudeme robit velku vedu. Myslim ze kazdemu z nas sa podari obcas nieco vlozit do databazy nieco, co v momente vkladania vyzera legitimne, ale neskor zistime ze to az taka dobra idea nebola.

On Sun, Oct 21, 2018 at 8:14 PM Miro Mirecnet <jur...@gmail.com> wrote:
[...]

Prosim uved odkazy na tych "sem-tam" zavytacov. Nasledne ti poslem link kde je vysvetlena legalnost tohoto zdroja.

[...]

Asi si sa velmi daleko nedostal. Kuk sem napr.: https://www.openstreetmap.org/#map=12/49.1681/20.0070&layers=C

SRTM3 su Public domain. Ak nevies co to je, mozes pogooglit.

Vo svete je to naopak bezna vec.

Uved prosim zopar prikladov, nejake zdroje. Ja ti naoplatku uvediem 5x tolko protiprikladov ak mas zaujem. Alebo radsej nie, na to uz fakt cas nebudem mat.

Ako inak potom mame v 2D mape vidiet, ze okolo mna je kopcovity teren?

Pomocou vrstevnic + pripadne tienovania. Mapy, ktore ich nemaju, nie su najskor turisticke a v nich nemusia byt ani ziadne vrcholy.

Mozeme ho chapat samozrejme rozne, ale obycajne je to bez debaty vyvysene miesto nad terenom.

Podla coho ty urcujes co je a co nie je vyvysene miesto nad terenom, ktore mapujes? To sa ta uz pytam asi siesty krat, no stale si nebol schopny mi to povedat.

[...]

Podla coho urcujes co je vrch a co nie? Ad-hoc?

Martina som vo viacerych tych sadach zmien prosil, nech to tu nerozmazava. Nepochopil to.

Hm. Prosim cituj, kde si ma o to prosil.

Ak s niecim nesuhlasim, tak nie je nahodou uplne logicke to prebrat v komunite? Ci podla teba som si mal kusnut do jazyka, ved co si ja biedny mapper dovolujem proti najvacsiemu tvorcovi najlepsej turistickej mape Slovenska?

Vyjadrim sa teda k tomu jasne a zretelne.
Netreba za tym hladat ziadnu konspiraciu. Vysvetlenie je jednoduche:

Martin vo svojom maily zabudol spomenut a zrejme naraza na moju aktualizaciu mapy Slovenskeho raja.

Nic som nezabudol. Druhy link tu aktualizaciu obsahuje. Prosim, prestan si vymyslat.

[...]

Urcite by sme mali vsetci nasledovat tvoj priklad, vsetko nechat tak a venovat sa potokom a vrcholom. Hlavne v chorobe samozrejme.

To, ze som tuto mapu skutocne poriadne zacarbal je mozne zhliadnut v prilohe.
KUK priloha:

V niecom veru zacarbal, uznavam. Ja som mapoval len nejake trietotriedne veci v Madarsku, ktore som zameral priamo v terene, ale tie su oproti tvojim prispevkom uplne ze bezvyznamne, k ziadnemu zacarbaniu zemplinskych vrchov som sa ani nepriblizil. Ale ked sa mi to raz podari, urcite sa sem pochvalim, nech vsetci cumia.

[...]

Tak to je gol. Presne to som spomenul o nieco vyssie :-D

Tak nic, idem vsetko pustit, rodina nerodina, projekty neprojekty, veru musim riesit tie potoky, lebo to bude aka hanba ked nam Mirecnet pride az z Ruzomberka tu na vychod mapovat potoky? A potom konecne bude niekto moct pouzit aj turisticku mapu tunajsieho regionu.

Sorry ako, ale to som musel, tak si mi nahral na smec :-P

Jozef Vince

Páni, ulietava nam (teda vlastne Vam)  to zase ...   Spomalime, ano ? ....  emocie bokom,  len fakty a argumenty pls. ...

Mapy co nemaju vrstevnce ani tienovanie , nie su primarne topograficke ;) na tych velmi nema zmysel nadmorska vyska, vrstevnice ani  „peaks“ maju iny ucel ... ako freemap autoatlas – zobrazuje veci s ohladom na tych, co sa vozia...

Dodi

On Sun, Oct 21, 2018 at 10:14 PM Jozef Vince <jozef...@freemap.sk> wrote:

Páni, ulietava nam (teda vlastne Vam)  to zase ...   Spomalime, ano ? ....  emocie bokom,  len fakty a argumenty pls. ...

Dodi, tvoju odpoved som ocakaval :-). Emocie tam su preto, lebo argumenty uz zlyhavaju a osobne som citil potrebu nerezignovat, kedze OSM DB je dielom nas vsetkych a nemoze tu niekto mapovat specialne podla seba.

[...]

To som spomenul.

Jozef Vince

[...]

Jasne Martin, ale napriek tomu, to objektivne nezvykne pomoct veci pohnut sa dobrym smerom... (vlastna skusenost :S)

Dodi

Tibor Jamečný

Mna by len zaujimalo, preco tie Mirove zmeny nemaju uvedeny source=* ?
Takto to vyzera, ze vsetky boli zmapovane v terene, a pritom len boli obkreslene z viac/menej presnych vrstevnic.
A ked sa vygeneruju uplne nove vrstevnice, kto bude posuvat vsetky vrcholy tak, aby sedeli na nove vrstevnice?

On Mon, Oct 22, 2018 at 8:21 AM Tibor Jamečný <tibor....@gmail.com> wrote:
Takto to vyzera, ze vsetky boli zmapovane v terene, a pritom len boli obkreslene z viac/menej presnych vrstevnic.

Zatial nespomenul (ak som nebodaj neprehliadol) podla coho ich kreslil. Len mne to najskor vychadza na tie vrstevnice.

Miro Mirecnet

Som sa sem po troch dnoch logol (po uzasnej mapovacke v Tatrach) a tolko emocii pre pat bezmenych vrcholov v Slovenskom krase a par v Slovenskom raji :)
Takychto vcholov je po celom svete tisice. Len na Slovensku su ich stovky. Nik si to nikdy doteraz nevsimal a nikomu to nevadilo.
A zrazu tazke emocie pre par vcholov :D
Slubujem, ze nabuduce ich isto presne zameriam cez GPS pre klud v sirokej komunite.
M.

po 22. 10. 2018 o 8:22 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

Alexander Zatko

Miro, naco tam vkladas tie koty? Otazka nie je ci su presne zanesene alebo nie, ale preco to vobec robis?

Jozef Vince

Asi preto ze moze... nudna je tato tema :D

On Wed, Oct 24, 2018 at 7:09 PM Miro Mirecnet <jur...@gmail.com> wrote:

Slubujem, ze nabuduce ich isto presne zameriam cez GPS pre klud v sirokej komunite.

Alexander Zatko

moze, ak mu to komunita dovoli. O tom tato diskusia je, Dodi. Ak by bol Miro "normalny" mapper, tak prida tak tri changesety za rok a dopad jeho aktivit by bol zanedbatelny. On je vsak jeden z najproduktivnejsich prispievatelov na Slovensku a teda sa da ocakavat, ze bude masivne produkovat aj potencialne neziaduce data, pokial sa ukaze ze tie koty su skutocne neziaduce. K tomu smeruje moja otazka, ktoru tu pre istotu znovu zopakujem, aby sa zasa nestratila v "sume"

Miro, naco tam vkladas tie koty?

Tomáš Kováčik

ako som to pochopil ja, dava ich do mapy aby ked kresli potoky vedel odkial tecie voda

Alexander Zatko

Na tomto fore je X ludi a teda moze existovat aj ± tolko nazorov, preco to robi. Nechajme ho nech nam vysvetli preco ich zakresluje.

Tomáš Kováčik

moje "pochopil som" vychadza z toho co uz pisal:

citujem:

[...]

Alexander Zatko

tomu dovodu nerozumiem. Ako moze beznemu pouzivatelovi mapy pomoct nejaka kota pri rozhodovani o tom, ktorym smerom tecie voda? To akoze bude v hlave prepocitavat rozdiel vysok medzi dvoma kotami? Odbornik (napr. speleolog) to tiez nepotrebuje, pretoze si vycita smer toku z vrstevnic.

Okrem toho, ten changeset citovany Martinom v uvode tohoto vlakna sa tyka oblasti, ktora nie je nejako geomorfologicky vyrazne clenita. Porovnaj

Toto vysvetlenie tam zlyhava a aj preto si myslim, ze v tom budu ine pohnutky.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/dd27a852-86b6-96b0-2b13-9fdb1bb429c9%40gmail.com.

Miro Mirecnet

Velmi spravne. Jednalo sa o pomocne vrcholy, ktore schematicky urcovali sklon v zlozitom terene Slovenskeho raja. V tom ziaden ZBgis nepomoze a opravujem to v mapach casto aj po TOP maperoch a nepotrebujem to nikde rozmazavat :) Potok tecie do kopca a maper o tom casto nevie.

Je na skodu vceci, ze nikto si nevsimol vyznamne zmeny v tejto oblasti, ale riesil sa len bezmenny kopec.

Tieto vrcholy boli dnes rano zmazane, cim uzatvaram tuto debatu.
Miro

št 25. 10. 2018 o 13:52 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Aceman444

Mozno keby sa vsetkym vrcholom dopocitala "Prominence" a renderovali by sa len tie 'vyznamne', tak by mohli v OSM ostat vsetky vyvyseniny a neboli by na prekazku:

Dňa piatok, 26. októbra 2018 10:29:59 UTC+2 Miro Mirecnet napísal(-a):

On Thu, Feb 14, 2019 at 11:20 PM Aceman444 <acesha...@gmail.com> wrote:
Mozno keby sa vsetkym vrcholom dopocitala "Prominence" a renderovali by sa len tie 'vyznamne', tak by mohli v OSM ostat vsetky vyvyseniny a neboli by na prekazku:

Tu topo prominenciu som tu spominal viackrat. Neriesi to vsak podstatu problemu - tagovat podla nejakych vrstevnic stred najmensich "kruzkov". Lebo tych "vrcholov" co by vzniklo napr. v poddunajskej nizine (https://www.freemap.sk/?map=15/47.942941/17.858276&layers=X) si neviem ani predstavit :-)

Aceman444

Dňa piatok, 15. februára 2019 9:06:04 UTC+1 Martin Ždila napísal(-a):
[...]

Ano vrcholov by vzniklo vela, ale predpokladam, ze by sa potom dalo rozhodnut, ze sa budu renderovat len tie dostatocne 'prominentne' a nie kazdy 10-metrovy pahorok.

Aha, takze v datach moze byt bordel, a potom renderer nech je jadrova fyzika. Idem si tam teda kreslit aj kazdy vyorany suter ako natural=stone, kazdu mlaku ako natural=water + interminnent=yes. Plus este nahodne body s ele=XXX podla vrstevnic ;-). Ved to aj tak nikto nevyrenderuje takze to tam bude OK.

kayle

Dňa 15.2.2019 o 10:40 Martin Ždila napísal(a):

kayle

Dňa 15.2.2019 o 11:01 kayle napísal(a):
On Fri, Feb 15, 2019 at 10:33 AM Aceman444 <acesha...@gmail.com> wrote:
[...]

ja len ze... https://overpass-turbo.eu/s/G8Q

No asi som mal doplnit, ze mozno ma nejaky vyznam mat zaznaceny vrchol kopca aj na niecom co by sa dalo nazvat vacsi krtinec.
A renderer to bude mat vzdy tazke.

On Fri, Feb 15, 2019 at 11:05 AM kayle <fre...@kayle.sk> wrote:
[...]

izolovane stromy su podla mna ok. ale takto tagovat v lese by uz bolo asi moc.

No asi som mal doplnit, ze mozno ma nejaky vyznam mat zaznaceny vrchol kopca aj na niecom co by sa dalo nazvat vacsi krtinec.

a sutre, nezabudajme na vyorane sutre! ;-)