Aký je dobrý "good practice" pri vytvaraný adries?

Lukáš Holubec

Aký je dobrý good practice pri vytváraný nových adries?
A) zmeniť budovu na dom a nastaviť mu adresu?
B) budovu nechať budovou a pridať nad ňu bod adresa a tu vyplniť adresu?

Vidím že sa používa A aj B.
 Za A mi hovorí že všetko bude pekne po kope. Lenže dom je domom aj keď sa použiva na podnikateľské účely? Čo je na dedinách ale aj v mestách bežné.
Za B mi hovorí že tu pozriem do mapy a hneď vidím, ktoré domy majú a ktoré nemajú adresu kým pri možnosti A to nevidím kým na dom nekliknem alebo nemám otvorenú v druhom okne viditeľnú mapu.

T. -

Zdar,
neviem, ci je to best practice ale ja to robim takto:

budovu nechavam ako je (building=yes) a pridavam do nej adresu (addr:streetaddr:conscriptionnumber atd.) - napr. https://www.openstreetmap.org/way/241699052

Ak sa budova pouziva na podnikanie tak vytvorim prislusny tag bez adresy (napr. office=...) a presuniem ho nad budovu - napr. https://www.openstreetmap.org/node/2201295497

Skus napisat Dodkovi - https://www.openstreetmap.org/user/Dodko - cez adresy je IMHO najvacsi expert :)

Tomas_J

Andrej Kačur

Môj štýl je takýto - ak budova/dom nemá viacero vchodov, tak adresu dávam ako jednu z vlastnosti budovy, bez ohľadu na účel budovy napr.   Cesta: ‪Tytex Slovakia s.r.o.‬ (‪118205959‬) | OpenStreetMap

Ak má budova vchody, ktoré majú svoje vlastné orientačné číslo, tak to dávam ako vchod-bod danej budovy napr.  Uzol: 8481071323 | OpenStreetMap

Dátum: streda 25. októbra 2023, čas: 14:13:02 UTC+2, odosielateľ: Lukáš Holubec

st 25. 10. 2023 o 15:47 Andrej Kačur <andrej...@gmail.com> napísal(a):
[...]

Presne takto sa majú zaznačiť adresy do OSM. Adresa sa prideľuje budove pri kolaudácii, a je úplne jedno, na aký účel bude budova (alebo jej časť) používaná. Bohužiaľ stále sa nájde dosť ľudí, čo pridávajú adresu na POI (https://www.openstreetmap.org/node/3181676189), a pritom adresa na budove už dávno existuje (https://www.openstreetmap.org/way/156079908).

Ešte poznámka k príkladu z HE: pokiaľ sú adresy na jednotlivých vchodoch, tak je zbytočné mať neúplnú adresu aj na budove samotnej: https://www.openstreetmap.org/way/912964296, či?

Budova je budovou ak obsahuje tag building=yes alebo niečo iné a vtedy už môže mať svoju adresu.
Ak je to samostatný rodinný dom môže mať značku building=detached ak je to komerčná budova building=commercial dokumentácia k budovám je https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:building

Ak budova má len jednu adresu zvyčajne sa dáva do budovy.
Má to výhodu ak sa tam pridávajú POI napríklad prevádzky už im netreba vyplniť adresu, aplikácie si ju prevezmú z budovy.
Príklad budova Kaufland s adresou https://www.openstreetmap.org/way/494392823
má v sebe POI drobné prevádzky už bez adresy, lekáreň https://www.openstreetmap.org/node/7756854616 , kvetinárstvo https://www.openstreetmap.org/node/9251342757
Takisto ak sa prevádzka presťahuje stačí bod premiestniť na novú budovu, netreba prepisovať adresu a ostane zachovaná história, že kedysi sídlilo inde.

Ak je to napríklad bytový dom building=apartments s viacerými vchodmi, ktoré majú svoje adresy tak sa adresa dáva do bodu, najlepšie ako konkrétny vchod entrance=yes

Či je to rodinný dom, alebo obchod, alebo rodinný dom a je na podnikateľské účely, pre adresu je to jedno, každá budova má mať adresu.

Či už budova má adresu tak to vidieť aj bez klikania na danú budovu.

adresa1.PNG

adresa2.JPG

Treba skúsiť sa naučiť používať editor JOSM to je šikovnejší aj na adresy, lebo cez web editor iD sa pracne veľa naklikáš.

Adresa v Košiciach ak má pridelenú ulicu mala by mať minimálne tieto značky.
Súpisné do conscriptionnumber, orientačné do streetnumber a pre housenumber sa použije súpisné/orientačné.
Do addr:suburb ide názov mestskej časti.

addr:city=Košice
addr:conscriptionnumber=1689
addr:housenumber=1689/25
addr:postcode=04017
addr:street=Zichyho
addr:streetnumber=25
addr:suburb=Barca

Ak je adresa bez ulice, napríklad garáž,  tak sa použije takto súpisné číslo.

addr:city=Košice
addr:conscriptionnumber=1594
addr:housenumber=1594
addr:place=Barca
addr:postcode=04017

Chýbajúce adresy na doplnenie sa nemusia pracne hľadať okom na budovách, sú na to pomôcky a pluginy ktoré uľahčia doplnenie, stačí ak zvládneš základy JOSM.
Rovnako aj novopostavené budovy sa nemusia kresliť ručne, ale dajú sa stiahnuť z katastra https://groups.google.com/g/osm_sk/c/oMjY5c0ZBAs

Okres Košice IV má adresy doplnené na 77% https://proxy.freemap.sk/minvskaddress/okresy.html

Dátum: streda 25. októbra 2023, čas: 14:13:02 UTC+2, odosielateľ: Lukáš Holubec
Aký je dobrý good practice pri vytváraný nových adries?

Dátum: streda 25. októbra 2023, čas: 21:08:37 UTC+2, odosielateľ: Openstreetmap Slovakia
[...]

Len by som doplnil, že v iDeditore adresy vidieť nie je (len v ľavej lište po kliku) a preto sa mnoho ľudom stáva, že budovu so zlou geometriou vymažú a nakreslia novú so správnou, lenže adresa sa neprenesie, len ju človek vymaže. Treba si na to dávať veľký pozor. Patrí to k najčastejším chybám nováčikov.

Andrej Kačur

K tej "neúplnej adrese" v bytovke s viacerými vchodmi - vychádzal som z tejto CZ wiki stránky:  Cs:Česko/Systém adres - OpenStreetMap Wiki Všimni si ten obrázok dolu.

Dátum: streda 25. októbra 2023, čas: 19:15:33 UTC+2, odosielateľ: Tibor Jamečný

št 26. 10. 2023 o 8:53 Andrej Kačur <andrej...@gmail.com> napísal(a):
K tej "neúplnej adrese" v bytovke s viacerými vchodmi - vychádzal som z tejto CZ wiki stránky:  Cs:Česko/Systém adres - OpenStreetMap Wiki Všimni si ten obrázok dolu.

Pytam sa z praktickeho hladiska, lebo zatial sa mi nepodarilo najst realne vyuzitie. Priklad pre Nominatim:
1) ak zadam "1453, humenne" alebo "humenne, 1453" (pripadne bez ciarky), tak mi najde len okres HE ☹️
2) ak zadam uplnu adresu (ulica + supisne + orientacne), najde presne danu adresu vchodu:
obrázok.png

3) ak zadam ciastocnu adresu (ulica + orientacne), najde mi presne danu adresu vchodu:
obrázok.png

4) ak zadam ciastocnu adresu (ulica + supisne), najde mi nielen budovu, ale aj vsetky tri vchody s orientacnymi cislami, z ktorych je vidiet, ake je supisne cislo budovy:
obrázok.png
Preto sa domnievam, ze drzat neuplnu adresu na budove je zbytocne...

T.

Andrej Kačur

Asi začnem s Tebou súhlasiť - ak zadám vedľajšiu bytovku, ktorá v sebe nemá ulicu, tak mi ju pekne nájde:

1456.png

Dátum: štvrtok 26. októbra 2023, čas: 9:19:51 UTC+2, odosielateľ: Tibor Jamečný