import hranic pralesov

Od o.z. Pralesy SK sme dostali povolenie na pouzitie hranic pralesov a pralesnych celkov pre ucely OSM. Konverzaciu mozte vidiet vo freemap databaze uloh a vyjadrit sa k nasledovnym bodom:

1. povolenie je naozaj dostatocne pre potreby projektu OSM,
2. navrhnite sposob a tagovaciu schemu pre import

Ak sa chce niekto pustit aj do samotneho importu, nebudem mu branit, v opacnom pripade to urobim ja sposobom, na ktorom sa dohovorime.

Sano

Tomas Vanco

Myslím že som tu kedysi dávno dávno riešil takúto možnosť importu.
Bola však zhoda že sa jedná o príliš špecifický údaj, ktorý nemá prínos pre OSM.
Vtedy som tomu nechápal prečo to neimportovať, dnes mi to už príde logické nakoľko sa jedná o špecifický fytocenologický údaje pre úzko profilových používateľov.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAP%3De9Omop15d7VVeTLktMkGr74daM80%2BdBYLJx%3DVLMnUBb8fcg%40mail.gmail.com.

Tomas Vanco

Hej ale pokiaľ viem tak zmapované územie pralesov a zvyškov pralesov, slúžili ako zdroj pre vytváranie a lokalizáciu chránených území. Vo väčšine prípadov nie sú však totožné nakoľko pri realizácií sa zohladňovali aj lesné územné celky, parcely...
Kamoš nejaké tiež navrhoval. No a ako pozerám tú mapku v prílohe ta minimálne 2 tam nevidím.

V citovanom prispevku pisu, ze vsetky oblasti pralesov budu od 1.12.2021 v 5 stupni ochrany, takze do OSM patria, tak ako ine typy chranenych uzemi. Problemom nie je ani to, ze sa casto krat prekryvaju. Uz teraz mame napriklad vo vnutri NP Velka Fatra prirodne rezervacie...

Jozef Vince

Ak su hranice pralesa totozne s hranicami chranenych uzemi, alebo rezervacii, chranenych arealov, tak to ma zmysel, logicky trochu opacny – teda import hranic uzemi s ochranou st.5, a ked je to zaroven aj les tak hura...

d.

Andrej Kačur

Asi si to už niektorí z vás všimli, ten geojson súbor obsahuje všetky pralesy na Slovensku, no nie všetky patria pod novú rezerváciu "Pralesy Slovenska"  viď "Vlastný materiál.pdf" v  https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/26568/1  - napr. v súbore je Stužica, ale tá nie je súčasťou novej prírodnej rezervácie (a niektoré možno nepatria ani pod nejaké iné chránené územie)

Tomas Vanco

Ahoj Sašo,
neber to v zlom ja len poznám ľudí ktorý na tom spolupracovali a viem že medzi podkladmi zmapovaných pralesov a vyhlásením chránených území prebiehalo ešte množstvo jednani s dotknutými subejetami a musela sa hľadať dohoda ktorá mohla ovplyvniť finálne hranice.
Zopár oblastí som aj ja sám mapoval pre potreby ŠOPSR a ani jednu z lokalít tam nevidím.
Taktiež si pamätám že zmapované oblasti nekopirovali parcely, ale reálne stavy lesa (pralesa), ale vyhláška ide podľa parciel.

Čo sa týka prekryvu chránených území tak to je úplne normálne lebo sa jedná o rozdielne tipy ochrany.

Ja som za import vyhlásených rezervácií, ale nech to je správne nie že šak takto nejako by to malo byť.

ut 9. 11. 2021 o 8:22 Jozef Vince <jozef...@freemap.sk> napísal(a):

Tomas, nic v zlom, ale "Saso" ma volala len profesorka na gympli, ktoru sme ja, aj moji spoluziaci kolektivne neznasali, takze ma asi budes chciet oslovovat inak, napriklad "Sano" :-)

Teraz k veci - ja som dostal ten subor s hranicami pralesov od autora iniciatvy a teda som ich povazoval za autoritativne a uplne. Ak mas ty, alebo ktokolvek iny konkretny navrh ku krokom, ktore treba vykonat aby boli tie spravne data importovane do OSM, tak to osobne uvitam.

Tomas Vanco

OK ospravedlňujem sa Šaňo. Budem si an to dávať pozor.

Pošli mi prosím teda ten súbor. Môžem námatkovo pozrieť zopár území vzhľadom na schválenú vyhlášku a ak by to sedelo a autor dát povolí import do OSM tak som za.

Povodny, aj Martinom skonvertovany sa daju najst na https://github.com/FreemapSlovakia/freemap-operations/issues/22

Miro Mirecnet

Skoro cele okolie Ruzomberka vyhlasili za prales  a tak som to bol pozriet :) Mapoval som to teda uplne nezavislo a pre predstavu mozem povedat, ako taky priemerny prales v alpinskom stupni Liptova vyzera: je totalne zavalana hora, ktoru nekontrolovane zerie lykozrut a kde ked sa dostanete tak sa uz asi nikdy nedostanete von. Nieto tam teda po co chodit a dako to extra fanaticky chranit. Zabudnite na pekne dokumenty z Discovery chanelu a krasne obrazky machom obrasteneho Badinskeho pralesa. Uplny rozbombardovany Sajgon, kde nemoze nic prezit, ani Rys, diva sliepka a divak s medvedom uz vobec nie. Nerozumiem, ako toto moze niekoho tak strasne vzrusovat, ze o tom pise niekde od stola v bytovke cele knihy. Iba ak by zase slo o velke peniaze... :)
Je vsak velky progres, ze Statna ochrana prirody konecne hranice tychto lokalit neutajuje a treba to hned hodit do volnych map :)

ut 9. 11. 2021 o 10:10 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Dostali sme subor s oficialnymi hranicami rezervacie a zda sa ze je ok. Nikdy som to nerobil, ale pokusim sa o navrh krokov pre import:

1. import suboru do JOSM,
2. vytvorim jednu relaciu zahrnajucu vsetky polygony rezervacie,
3. do subodu tagov realcie vlozim nasledovne polozky:

boundary = protected_area
protect_class = 1
sopsr:level = 5
sopsr:typename = Národná prírodná rezervácia
sopsr:zone = 1
type = multipolygon

4. individualne tagovanie sub-polygonov relacie, ktore maju v importovanom subore tag Lokalita

sopsr:area = <hodnota tagu POLY_AREA importovaneho suboru> (plocha chranenej lokality)
name = <hodnota tagu Lokalita importovaneho suboru> (meno lokality)
sopsr:protection_id = <hodnota tagu Id importovaneho suboru> (ID lokality)

navrhy, pripomienky,...

Miro Mirecnet

Parada +1! :)

pi 12. 11. 2021 o 18:10 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Zdravim a nema teda ten globalny multipolygon mat ten spolocny nazov "Pralesy" ci ako sa to uzakonilo?

Inak sa mi znacenie pozdava, kedze importujete rozsah vyhlasenych chranenych uzemi. Importovat/zakreslit samotne lesy, ci este vyznacovat kde je les typu 'prales' je ina zalezitost.

Dátum: piatok 12. novembra 2021, čas: 18:10:02 UTC+1, odosielateľ: orde

Takze mam to pripravene na upload, oproti navrhu su tieto zmeny:
  1. sopsr:protection_id som nepridaval, pretoze ID lokality bolo pre kazdu individualnu rezervaciu 0
  2. kazda individualne pomenovana rezervacia ma vlastnu relaciu
Neviem ci je tato struktura optimalna, mozno by sa pre rodicovsku relaciu hodil typ "group" namiesto "moltipolygon", ale o pouziti toho typu sa vedu diskusie.

Este otazka k zdrojom pre vykonane zmeny - momentalne mam:

No a ci je ok ignorovat hlasky zobrazene pri odosielani:

Screenshot 2021-11-18 at 11.30.55.png

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/eca80d0c-c662-4b28-a85a-4eb486384b33n%40googlegroups.com.

Miro Mirecnet

Uz je to nahrate na OSM?

Lebo na FREEmap-e nic nevidim....

št 18. 11. 2021 o 11:43 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

teraz

Miro Mirecnet

Super > dobra praca

pi 19. 11. 2021 o 20:58 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Andrej Kačur

Len taká formálna čerešnička na torte, už to vyšlo i v Zbierke zákonov:

427/2021 Z.z. - Nariadenie vlády Slovenskej republi... - SLOV-LEX

tj možno toto by bolo vhodnejšie uviesť (tiež) ako zdroj :)

Dátum: piatok 19. novembra 2021, čas: 23:45:21 UTC+1, odosielateľ: jur...@gmail.com

mozem to aktualizovat. Inak ozval sa mi overovatel mojho vykazu pre tento changeset ("vykaz" je rovas koncept pre naznalych veci) a navrhol, aby som namiesto type=multipolygon pouzil type=boundary pre relacie rezervacii. Asi to tak bude spravne a opravim to, ale ak ma niekto namietky, tak dajte vediet.