presne meranie polohy objektov

Caute, ma niekto skusenosti s mapovanim objektov* s pozadovanou presnostou menej ako 1 meter? Da sa to len s mobilom a pridavnym zariadenim, ktore by korigovalo GPS chyby/nepresnosti (ako?), alebo existuje aju nejaka moznost robit to len cez nejaku sluzbu?

Trochu som googlil a vidim, ze su na tento scenar riesenia, ale predtym, nez sa pustim do studia ma mozno niekto aspon nasmeruje spravnym smerom.

* potrebujem presne zamerat bod/liniu/polygon v terene a pridat anotacie, potom takto zamerane a anotovane body exportovat v tabulkovej forme + mapku s vyznacenymi zameranymi objektami

Martin Dobias

moje strucne skusenosti s presnym meranim polohy (z vyvoja aplikacie na mapovanie https://merginmaps.com/):
- v zasade clovek potrebuje nejaky prijimac GNSS (GPS) a k tomu este zdroj korekcnych dat
- korekcne data mozu byt bud z internetu (na Slovensku taku sluzbu prevadzkuje GKU - http://www.skpos.gku.sk/) alebo z dalsieho GNSS prijimaca (statickeho)
- mobilny telefon sa bohuzial neda pouzit ako prijimac GNSS, lebo telefony nepodporuju vyuzitie externych korekcnych dat
- na spresnenie sa da pouzit bud DGPS metoda (presnost na urovni decimetrov) alebo RTK metoda (presnost na urovni centimetrov). Ja mam skusenosti akurat s RTK.

Prakticky to znamena kupit si GNSS prijimac - toto za ~1000 eur je asi to najlacnejsie co poznam https://www.geopriestor.sk/produkt/gnss-emlid-reach-rs/ - pristroje od inych firiem stoja aj niekolkokrat viac, a k tomu si v SKPOS zaplatit 50 eur/rok sluzbu na prijem korekcnych dat (RTK metoda). Potom sa GNSS prijimac sparuje cez Bluetooth s telefonom, a cez mobilne data telefonu sa prijimaju korekcne data, vdaka ktorym sa dosiahne vysoka presnost na par centimetrov. Na samotny zaznam dat v mobile su dve moznosti - bud pouzit mapovaciu appku, ktora vie priamo cez bluetooth tahat data (v NMEA protokole) z toho GNSS prijimaca, alebo cez specialnu appku pouzit "mock location" v Androide, takze ta presna poloha bude dostupna akejkolvek appke ktora pouziva polohu telefonu (https://docs.emlid.com/reachrs/tutorials/integration/mock-location/#android-mock-location).

na zaver disclaimer - nie som geodet, takze ospravedlnujem sa za dost zjednoduseny popis...

zdravim
Martin

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAFjECn2syN%3D9-5EdV1SC2f05WniUhBKNsMyQ8yzGwi2ej44P0A%40mail.gmail.com.

Dakujem obom za tipy - velmi uzitocne.

S.

Miro Mirecnet

Zalezi od toho, aku plochu chces odmerat. Ci to stoji za tie peniaze a ako to presne chces mat odmerane. Aj od toho, ci je tam GSM a GPS signal.
Niekedy staci len jeden presny pociatocny koordinat GPS a ostatok odmerias kompasom, sklonomerom a pasmom > azimut + sklon + dlzka.
Cele ti to vypocita appka v telefone (napr. TOPOdroid) a vygeneruje *.GPX do JOSM.

Ja som takto zameral napriklad Liskovsku jaskynu vzhladom k povrchu. Tam je pri vchode GPS a dnu uz iba magnetizmus zeme.
Presnost je do 10 cm. KUK>>>

ut 26. 7. 2022 o 14:56 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):