[Talk-dk] Reminder - Open Data Day på lørdag 5. marts 2022

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej alle sammen

HUSK - det er nu på lørdag 5. marts 2022 at dem af jer som har lyst
til at lave/deltage i noget kortlægning på den internationale Open
Data Day finder afsted.
Jeg skrev om det i slutningen af januar
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/2022-January/005698.html

Hvis du evt. deltager og har lyst til at tilføje belægningstyper
(surface tag) til veje/stier, så kommer her nogle tal for
OpenStreetMap Danmark (20 februar 2022)
Der er ca 103.000 km veje/stier der har fået et surface tag (asfalt,
grus, fliser, jord, brosten osv) . Der mangler ca. 97.000 km
veje/stier at få angivet et surface tag. For cykelstier
(highway=cycleway) er det ca. 900 km.

Hvad der mangler af antal km af veje/stier i de enkelte kommuner har
jeg lavet et online regneark her

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQVucgcZ7p5NS046_3KjWaeYMAjWYomXnFpVnjK91imlBBpE9OO2KZw91pQNejz8TWkFd0FfaYaHL4d/pubhtml

Hvor fx Allerød mangler ca. 126 km, mens Guldborgsund mangler ca. 1965
km af veje/stier.

Så hop ind på lørdag hvad enten du kun har 5 minutter eller flere
timer til rådighed er helt fint. Måske OpenStreetMap Danmark kan slå
rekord med flest deltagere på samme dag - 97 er den sidste rekord.

God fornøjelse

Mvh.
Søren Johannessen

Henrik Puukka-Sørensen

to OpenStreetMap Denmark
Hej
Hvordan gik det med Open Data Day?

venlig hilsen
Henrik Puukka-Sørensen

Anders Hedelund

to tal...@openstreetmap.org

Jeg er stødt på nogle mærkelige grøfter i Arresø, og undrer mig over, hvad de skal til. Efter min forventning løber der normalt div. vandløb ud i en sø, og så går der et enkelt derfra.

Men her er der angivet et helt sammenhængende "undervandisk" netværk. Jeg er lokal og kender ikke til, at der skulle være foretaget sådan kanalgravning.

F.eks. https://www.openstreetmap.org/way/219230403#map=13/56.0096/12.0810&layers=D

Er der mon en god forklaring?

...Anders

Flemming Aa. Bruun

to OpenStreetMap Denmark
Du kan finde disse "søgrøfter" mange steder.
De angiver løbsretningen for vandet, som dels tømmes ud i søen, dels afvander søen.
På den måde kan man bruge kortet til at se hvor vandet samles og løber videre.
I Arresø er det Æbelholt Å og Ramløse Å, der samlet løber ud i Arresø Kanal.

Nogle steder har du en å, som samlet løber gennem en sø og beholder navnet hele vejen. Andre steder løber flere åer til i søen og samler sig i den endelige å i udløbet.
/Flemming

Soren Johannessen

to Henrik Puukka-Sørensen, OpenStreetMap Denmark
Hej Henrik

Der var 47 i Danmark inde og redigere i OpenStreetMap Danmark på Open
Data Day - - Man kan se tal på OSMstats
https://osmstats.neis-one.org/?item=countries&country=Denmark

Kæmpe stor tak til dem der deltog.

Lidt tal fra DK - i februar rundede OSM DK 50 millioner objekter - 18
marts er der så 50,376 millioner objekter - så der bliver stadigvæk
gået godt til den vedr. nyt indhold eller bliver sat flere tags på
objekter.

OSM fylder 18 år til august, så måske der er basis for at lave nogle
Mapping Party events fysisk rundt omkring i landet til den tid?

Mvh.
Søren