[Talk-dk] iD editor issue finder

Dennis Kjær Jensen via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Dennis Kjær Jensen
Hvor trækker issue finder sine data fra når den f.eks. foreslår at ændre navne på virksomheder og operatør for postkasser.

… Dennis

Mikkel Kirkgaard Nielsen

to OpenStreetMap Denmark
Hej Dennis,

On 05/01/2022 14.01, Dennis Kjær Jensen via Talk-dk wrote:
> Hvor trækker issue finder sine data fra når den f.eks. foreslår at
> ændre navne på virksomheder og operatør for postkasser.

Helt generelt for iD, så vil du hvis du går ind på iDs github-projekt og
[opretter et nyt issue][1] få forslag til problematikker der opleves i
iD, men som skal løses i de projekter som iD bygger på.

For dit eksempel med virksomheder og brands er det projektet
"name-suggestion-index" (aka. NSI) der er kilde til forslagene. Find
mere om projektet på [github][2] og [OSM wiki][3], og på projektets
hjemmeside [nsi.guide][4], hvor man kan søge i registreringerne.

Hvis man har rettelser eller tilføjelser til data kan man oprette [et
issue][5] og beskrive ændringen, eller, hvis man er i stand til selv at
håndtere JSON og at arbejde med git, selv gå i krig med ændringerne og
oprette en fork og et pull-request. Der er mere information om hvordan
man bidrager og teknisk opbygning af data i [github-wikien][6].

Som Dansk virksomhedseksempel se f.eks. ["Min Købmand"][7] og
[PostNord/Danmarks posthus-registrering][8]. Postkasseoperatører findes
i [data/operators/amenity/post_box.json][9], men her er ingen danske
registreringer.

Der findes også [en video fra et oplæg om projektet på SOTM 2019][10].

--
God fornøjelse,
Mikkel

[1]: https://github.com/openstreetmap/iD/issues/new/choose