Primary vs. Secondary

Dan Faerch

Mar 17, 2008, 4:16:35 PM3/17/08
to OSM-DK
Hej alle.

Jeg har mappet løs i et par mndr. og har netop, til min store skræk,
opdaget at jeg havde misforstået hvad der er Primære ruter og
Sekundære ruter.
Og det er langt fra mig der har gjort dette forkert, så masser af
sekundære ruter er markeret med "primary".

Så jeg vil lige smide denne mini guide til at se foreskellen. Der er 2
kendetegn:

1. På skilte og på kort, står primær rute-tallet på en GUL baggrund og
sekundær står i en HVID baggrund.
2. Så vidt jeg kan se, har alle primær ruter et LAVERE nummer end 100.

Som eksempel kan man lige kikke her:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&sll=55.672037,9.435593&sspn=0.004423,0.014334&ie=UTF8&ll=55.703189,9.532506&spn=0.0085,0.028667&t=h&z=16

Det er primær-rute 28, der krydser sekundær-rute 170 midt i vejle.

Jeg sidder lige og retter i trekants-området, hvor stort set alle er
markeret highway=primary. Også i mine egne tilføjelser ;).. Men der er
faktisk ikke mere end et par primær-ruter i trekantsområdet, alle de
andre skal ha' highway=secondary.

Så med dette lille opråb, kan jeg kun opfordre at i lige checker de
områder i selv arbejder på for samme fejl. (da jeg som sagt altså ikke
er den eneste der har gjort det forkert).

I øvrigt; Super godt arbejde alle sammen. Fedt at se Danmark er ved at
være vældig godt med :)
- Dan

Jan Krümmel

Mar 18, 2008, 5:38:55 AM3/18/08
to osm...@googlegroups.com
Hej alle

Nu vi har det med etikkering af veje oppe, så er det rart at se at fejlene er ved at live opdaget/rettet.

Der er også en anden udbredt fejl, mange har brug secondary om veje som ikke er sekundærrute. Her skal man vel i stedet bruge tertiary i stedet. Den er meget udbredt på Sjælland/ i København.

--
Med venlig hilsen
Jan Krümmel

Kent B. Hansen

Mar 18, 2008, 6:34:41 AM3/18/08
to osm...@googlegroups.com
Hej,

Ja, det roder lidt med de veje rundt omkring. :-/

Jeg tror jeg har fået ryddet op her på Fyn - dog er der lige
ringvejene; jeg har tilladt mig at markere O2 og O3 her rundt om
Odense som "primary"; selvom de strengt taget vel ikke er primærruter.
De er af en størrelse og med en trafikmængde som ligger på højde med
(eller overgår) de fleste primærruter/hovedveje. O1 har jeg markeret
som "tertiary" da den ikke er så traffikeret.

Alternativt kunne jeg vælge "trunk" (bruges primært til
motortrafikveje), men det er nok lidt voldsomt.

Mvh.
Kent B. Hansen

Logix -

Mar 18, 2008, 6:15:20 PM3/18/08
to osm...@googlegroups.com
Jeg er godt nok ofte i tvivl om hvad jeg skal bruge hvor.

trunk: Har vi overhovedet en "officielt" angivelse af veje i danmark der svarer til en "trunk"? (ie. Hvad er en trunk vej?)
 De fleste veje jeg har fundet på det danske, som er markeret "trunk", har faktisk været "primær" eller "sekundær".

Det samme spørgsmål gælder "tertiary". Kan vi finde eksempler på andre kort, evt. krak eller google, hvor vi kan se de to typer i brug?

Angående O1,O2 osv. så undrer jeg mig over bla. krak faktisk markerer disse på gul baggrund. Sekundær rute "170 & O1" i vejle er på gul baggrund, men rute "170" er på hvid. Så måske er O1 osv. primær ruter.. Ved det ikke *suuk* ;)..

En sidste forvirring jeg har for tiden, er "living_street" og "residential". Hvornår bruger man hvad. Har leget med at bruge "living_street" på mindre veje i Vejle, men det ser ud til at man skal zoome temmeligt meget for at disse vise, hvilket er lidt nederen ;).. Men har kun set det på Tiles@Home. Kan godt være det ser anderledes ud på hoved-kortet efter opdateringen imorgen.

- Dan

Esben Damgaard

Mar 18, 2008, 7:00:51 PM3/18/08
to OSM-DK
I kan alle læse på http://da.wikipedia.org/wiki/Sekund%C3%A6rrute at
sekundærrute har numre fra 150 til 597. Alle under er altså primær..
Angående ringveje... tja :)

Tror vi skal ordentligt i gang med at udvide
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features . Det ville
være rart. Fylder selv lige numrene på om lidt.

Angående living_street, så ses det tydeligt på den
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features at de skal
have sådan et skilt her: http://wiki.openstreetmap.org/images/3/3c/Ophold_og_leg.png
. Ellers må det være residential.

Kent B. Hansen

Mar 19, 2008, 2:58:16 AM3/19/08
to osm...@googlegroups.com
Hej,

19/03/08 skrev Esben Damgaard <ebb...@gmail.com>:

> I kan alle læse på http://da.wikipedia.org/wiki/Sekund%C3%A6rrute at
> sekundærrute har numre fra 150 til 597. Alle under er altså primær..
> Angående ringveje... tja :)

Faktisk ligger primærruternes numre kun imellem 6 og 99... ;)
http://da.wikipedia.org/wiki/Prim%C3%A6rrute

Mvh.
Kent B. Hansen

Jan Krümmel

Mar 19, 2008, 5:30:31 AM3/19/08
to osm...@googlegroups.com
Hej

Det er så enkelt, for alle primærruter har 1 og 2 cifrede numre (afmærket med numre på gul baggrund) mens sekundærruter har 3 og 4 cifrede (afmærket med numre på hvid baggrund).

Ringveje er mange gange enten en primær eller sekundær rute samtidig. Ellers bør de vel afmærkes som sekundærruter for at markere dem.

Se i øvrigt på den danske del af OSM wiki: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features

Mvh.
Jan Krümmel

Esben Damgaard

Mar 20, 2008, 7:17:26 AM3/20/08
to OSM-DK
On 19 Mar., 10:30, "Jan Krümmel" <jan.krym...@gmail.com> wrote:
> [...]
> med numre på gul baggrund) mens sekundærruter har 3 og 4 cifrede (afmærket

Nu siger du 4-cifrede. Men de går kun til under 600 (ifølge
wikipedia).

Og nu vi er i gang. Hvornår er det tertiary eller unclassified?
Billedet på http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features
til tertiary ligner noget jeg havde forstået som unclassified.. Hvad
så med mindre veje i byer uden bebyggelse omkring?

Jan Krümmel

Mar 20, 2008, 9:06:29 AM3/20/08
to osm...@googlegroups.com
Ja, det er rigtigt, men jeg har læst at man har vedtaget at de sekundære også kan være 4 cifrede, men det bruges endnu ikke.

Jan

Logix -

Mar 20, 2008, 10:58:11 AM3/20/08
to osm...@googlegroups.com
Sådan som jeg har forstået det, er "unclassified" er den "laveste" form for vej, der stadig er "officiel".  Det er typisk de der trælse små veje på landet, med plads til 1 eller 1½ bil og uden afstribning på midten. af vejen.

tertiary veje er jeg også selv meget i tvivl om. De beskrives som større veje, der ikke er enten en primær eller sekundær. Og vel sagtens, ikke en motortrafikvej (da det hedder "trunk").
Men indtil videre har jeg ikke engang fundet en motortrafik vej som kunne markeres "trunk", da dem jeg har fundet, altid har været sekundær rute samtidig. Hvorfor jeg har svært ved at se hvor vi kommer til at bruge tertiary overhovedet.

Billedet er vist fra england, og der kan de godt være lidt sparsommelige med midter-stribning. Tror det er derfor at billedet ligner en unclassified, men i Danmark ville en tertiary vej formodentlig altid have afstribning.

Kent B. Hansen

Mar 20, 2008, 11:11:29 AM3/20/08
to osm...@googlegroups.com
Hej,

Jeg vil mene at "trunk" rangerer højere end "primary" - dvs. at en
motortrafikvej altid skal markeres som "trunk" selvom det samtidig er
en primær/sekundærvej.

Her er det hieraki jeg går ud fra når det drejer sig om veje:

1. motorway
2. trunk
3. primary
4. secondary
5. tertiary

6. residental, unclassified - dem opfatter jeg som lige "store", men
bruges afhængigt af det område de ligger i.

7. track - grade1 -> 5

Mvh.
Kent B. Hansen

Jan Krümmel

Mar 20, 2008, 12:18:29 PM3/20/08
to osm...@googlegroups.com
Hej

Enig med Kent

Men der skal en type ind mellem 6 og 7: service

Det er til brug for de 'veje' der typisk er i boligblokke, på tankstationer på parkeringspladser m.m.

Jan