[Talk-dk] Redningsskilte?

已查看 36 次
跳至第一个未读帖子

Anders Hedelund

未读,
2019年8月28日 13:21:492019/8/28
收件人 OpenStreetMap Denmark

Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore kyster: http://www.redningsnummer.dk

Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar til brug.

Billedresultat for redningsnumre


-- 
Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk 

Niels Elgaard Larsen

未读,
2019年8月28日 16:25:282019/8/28
收件人 OpenStreetMap Denmark
Ja, det var da en god ide.


==
Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
==

Hvad betyder det for os?
Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
at blive med at gøre det?

Og hvad hvis personen ikke gør det?
OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.

I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary.

==
Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
til at lave offline løsninger.
==

Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
opdateringsdato i OSM.

Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte til
redningsnummer.dk's regler.

Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
et problem.


Anders Hedelund:


> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
>
> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore
> kyster: http://www.redningsnummer.dk
>
> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar
> til brug.
>

> Billedresultat for redningsnumre
>
>
> --
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
>
>

> _______________________________________________
> Talk-dk mailing list
> Tal...@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>

--
Niels Elgaard Larsen

_______________________________________________
Talk-dk mailing list
Tal...@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

Jørgen Elgaard Larsen

未读,
2019年8月29日 00:46:082019/8/29
收件人 OpenStreetMap Denmark
http://osm.elgaard.net/ kan man se et kort med de redningsnumre, der mangler/er for meget i OSM.

Jeg prøvede at lave en import (se https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577), men endte med at reverte den på grund af fejl/dubletter.

Fejlene burde være rettet nu, så det vil være trivielt at lave en ny import. Men det efterlader stadig kravet om opdatering...

Jørgen




--
Dette er sendt fra min mobiltelefon. Undskyld at jeg fatter mig i korthed.

Peter Leth

未读,
2019年8月29日 02:55:582019/8/29
收件人 OpenStreetMap Denmark
Kunne kravet om opdatering ikke imødekommes med en aftale om at Redningsnummer.dk kommer på denne mailliste - så kan de fortælle at der er sket noget - og vi kan reagere på det. Så kan der ikke være mange skilte, der smutter rundt i landskabet

/ Peter Leth

_______________________________________________


--
Med venlig hilsen 

Peter Leth

T. 5152 2387
Skype. peter.leth1

o...@workmail.com

未读,
2019年8月29日 03:44:312019/8/29
收件人 tal...@openstreetmap.org
Der er ni opdateringer i 2019. Overkommelig opgave.

--
osmviborg
 
 

Sent: Thursday, August 29, 2019 at 8:54 AM
From: "Peter Leth" <peter...@gmail.com>
To: "OpenStreetMap Denmark" <tal...@openstreetmap.org>
Subject: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Kunne kravet om opdatering ikke imødekommes med en aftale om at Redningsnummer.dk kommer på denne mailliste - så kan de fortælle at der er sket noget - og vi kan reagere på det. Så kan der ikke være mange skilte, der smutter rundt i landskabet
 
/ Peter Leth 

Den tor. 29. aug. 2019 kl. 06.46 skrev Jørgen Elgaard Larsen <j...@elgaard.net[mailto:j...@elgaard.net]>:
http://osm.elgaard.net/[http://osm.elgaard.net/] kan man se et kort med de redningsnumre, der mangler/er for meget i OSM.

Jeg prøvede at lave en import (se https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577),[https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577),] men endte med at reverte den på grund af fejl/dubletter.

Fejlene burde være rettet nu, så det vil være trivielt at lave en ny import. Men det efterlader stadig kravet om opdatering...

Jørgen

vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte tilredningsnummer.dk[http://redningsnummer.dk]'s regler.

Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
et problem.


Anders Hedelund:
Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore

kyster: http://www.redningsnummer.dk[http://www.redningsnummer.dk]

Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar
til brug.

Billedresultat for redningsnumre


--
Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk[mailto:and...@xoz.dk] +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk[http://iug.dk]

 
------------------------------------------------------------
Talk-dk mailing list
Tal...@openstreetmap.org[mailto:Tal...@openstreetmap.org]


https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
--
Dette er sendt fra min mobiltelefon. Undskyld at jeg fatter mig i korthed._______________________________________________
Talk-dk mailing list

Tal...@openstreetmap.org[mailto:Tal...@openstreetmap.org]
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk 
 --

Med venlig hilsen 
 
Peter Leth

pe...@pluk.dk[mailto:pe...@pluk.dk
le...@creativecommons.dk[mailto:le...@creativecommons.dk]


 
T. 5152 2387
Skype. peter.leth1

 _______________________________________________ Talk-dk mailing list Tal...@openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk[https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk]

Anders Hedelund

未读,
2019年9月8日 04:40:072019/9/8
收件人 OpenStreetMap Denmark
Der har ikke været så meget debat siden den 29. aug.

Jeg åbnede den, fordi jeg netop har læst en bog "Oplev Nordkysten", hvor
forfatteren konsekvent bruger skiltene som fixpunkter for
turvejledningerne langs Nordsjællands kyst. Så det kunne være, lokale
div. begyndte at håndeditere skiltene ind med forskellig og individuel
tagging.

Derfor blev jeg opmærksom og tænkte, at når der nu er en officiel og
tilgængelig reference, ville det være bedre straks at få dem samlet og
ens på plads. Så må evt. dubletter fikses bagefter. Jo hurtigere jo
bedre, netop a.h.t. potentielle dubletter.

Jeg er bare ikke selv i stand til det. Er ikke JOSM-bruger, med smarte
import-scripts. Så hvis nogen laver importen og meddeler det hér, synes
der at være masser af interesse for at deltage i nødvendig oprydning.

Eller hva?

Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220


Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk

_______________________________________________

Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

未读,
2020年10月5日 13:59:482020/10/5
收件人 tal...@openstreetmap.org、Mikko Lukas Räsaänen

Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så de kan ikke bruges som en autoritativ kilde,
men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet ikke er tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )

Allan Gyldendal Frederiksen

未读,
2020年10月5日 15:02:572020/10/5
收件人 OpenStreetMap Denmark

Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte politiet, så det kan blive rettet?

 

Venlig hilsen

Allan G. Frederiksen
 

Niels Elgaard Larsen

未读,
2020年10月5日 15:20:042020/10/5
收件人 tal...@openstreetmap.org
Anders Hedelund:

> Der har ikke været så meget debat siden den 29. aug.
>
> Jeg åbnede den, fordi jeg netop har læst en bog "Oplev Nordkysten", hvor forfatteren
> konsekvent bruger skiltene som fixpunkter for turvejledningerne langs Nordsjællands
> kyst. Så det kunne være, lokale div. begyndte at håndeditere skiltene ind med
> forskellig og individuel tagging.
>
> Derfor blev jeg opmærksom og tænkte, at når der nu er en officiel og tilgængelig
> reference, ville det være bedre straks at få dem samlet og ens på plads. Så må evt.
> dubletter fikses bagefter. Jo hurtigere jo bedre, netop a.h.t. potentielle dubletter.


Jeg synes at vi skal undgå dubletter. Og skiltene udmærker sig jo ved at være unikt
nummererede (bortset fra whitespace), så det burde være meget nemt ikke at importere
skilte, der er i OSM i forvejen.


Der er pt 203 danske redningsskilte i OSM ud af ca 2684 etablerede
https://overpass-turbo.eu/s/YJ3

Enkelte af dem kan man med lidt god vilje se på SFDE. Og måske er der Mapillary
billeder af en del af dem, der mangler.


Man kunne jo starte med at se hvor godt vores 203 skilte matcher dem fra
redningsnummer.dk

> Jeg er bare ikke selv i stand til det. Er ikke JOSM-bruger, med smarte
> import-scripts. Så hvis nogen laver importen og meddeler det hér, synes der at være
> masser af interesse for at deltage i nødvendig oprydning.
>
> Eller hva?
>
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335
> TR: +90 531 831 0220
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
>
>
>
> _______________________________________________
> Talk-dk mailing list
> Tal...@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


--
Niels Elgaard Larsen

Niels Elgaard Larsen

未读,
2020年10月5日 15:35:472020/10/5
收件人 OpenStreetMap Denmark
Allan Gyldendal Frederiksen:

> Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte politiet, så det
> kan blive rettet?

Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et redningsnummer:fixme tag på
de redningennumre i OSM, som ikke passer med redningsnummer.dk og så sender de
relevante myndigheder et link til en overpassturbo forespørgsel.

Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.

Se fx disse skilte fra 2014.

> C035 2014-9-11 08:20 1 Strandnr. skilt 1 Hedder pt. C036 55.96644276951021 8.137251867175852
> C036 2014-9-11 08:21 1 Strandnr. skilt 1 Hedder pt. C037 55.969971700755785 8.136091891228265
> C037 2014-9-11 08:22 1 Strandnr. skilt 1 Hedder pt. C038 55.971082022348604 8.135552411710846
> C038 2014-9-11 08:22 1 Strandnr. skilt 1 Hedder pt. C039 55.97398479422794 8.134523576466318
> C039 2014-9-11 08:23 1 Strandnr. skilt 1 Hedder pt C040 55.97536029307602 8.13393398756247

>  
>
> Venlig hilsen
>
> *Allan G. Frederiksen* 
>
> *Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk <tal...@openstreetmap.org>
> *Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
> *Til:* tal...@openstreetmap.org
> *Cc:* Mikko Lukas Räsaänen <lists.opens...@a22.dk>
> *Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


>
>  
>
> Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så de kan ikke
> bruges som en autoritativ kilde,
> men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet ikke er
> tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )
>
> On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:
>
> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
>
> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore kyster:
> http://www.redningsnummer.dk
>
> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar til brug.
>

> Billedresultat for redningsnumre
>
>  
>
> --
>
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk <mailto:and...@xoz.dk+45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220


>
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
>
>
>
> _______________________________________________
>
> Talk-dk mailing list
>

> Tal...@openstreetmap.org <mailto:Tal...@openstreetmap.org>
>
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


>
>
> _______________________________________________
> Talk-dk mailing list
> Tal...@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>


--
Niels Elgaard Larsen

Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

未读,
2020年10月5日 16:48:332020/10/5
收件人 tal...@openstreetmap.org、Mikko Lukas Räsaänen
Enig med Niels her.

Allan: Nu sad jeg bare lige og skimmede tilfældige punkter.
Nogle steder står der i data'ene at det er et skilt, mens virkeligheden
er at det er en redningskrans og at der på standeren blot sidder et
lillebitte klistermærke som viser nummeret.

Jeg har her til aften lavet en lettere oprydning og normalisering af
data'ene for de eksisterende emergency access points i OSM.
Læg mærke til at der allerede eksisterer dubletter - og det faktisk er
meningen, da et skilt med samme ID kan findes på flere positioner (fx.
både nede på stranden samt ved nærmeste parkeringsplads).

Når vi først får taget rigtigt hul på denne opgave, giver det sig selv
at alle data vi kan verificere som indeholdende fejl, skal rapporteres
tilbage til politiet (eller den enkelte kommune, da det er dem som står
for beslutningen, opsætningen og vedligeholdelsen af skiltene).

Mikko

Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

未读,
2020年10月5日 16:50:002020/10/5
收件人 tal...@openstreetmap.org、Mikko Lukas Räsaänen
Faktisk eksisterer skiltene som dubletter ude i virkeligheden (fx. både
nede på stranden og på nærmeste parkeringsplads).
Rent datamæssigt kan det fint lade sig gøre at tage højde for dette, fx.
i form af at holde styr på hvor mange skilte der skal være det enkelte sted.

Mikko

Allan Gyldendal Frederiksen

未读,
2020年10月5日 16:54:332020/10/5
收件人 OpenStreetMap Denmark
Hvis jeg sammenligner med OSMs nummerering af stierne og redningsnumre, synes jeg kun der ser ud til at være uoverensstemmelse på placeringen af C035. De andre ser ud til at ligge hvor de skal.

Allan


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Niels Elgaard Larsen <elg...@agol.dk>
Sendt: 5. oktober 2020 21:35
Til: OpenStreetMap Denmark <tal...@openstreetmap.org>
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Allan Gyldendal Frederiksen

未读,
2020年10月5日 17:02:572020/10/5
收件人 OpenStreetMap Denmark
Nu kender jeg mest til Østjylland, men hvad dubletter angår, så er der jo punkter for både redningsposter strandnummerskilte, informationsskilte og parkeringsskilte, f.eks. ved Femmøller er der fem punkter med samme redningsnummer(F253). 2 redningsposter 1 infoskilt, 1 p skilt, og 1 grønt strandnummer skilt. Alle findes også fysisk på stedet. Det er angivet hvad der er hvad i attributten "objekttypenavn"

Allan


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk <tal...@openstreetmap.org>
Sendt: 5. oktober 2020 22:47
Til: tal...@openstreetmap.org
Cc: Mikko Lukas Räsaänen <lists.opens...@a22.dk>
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Niels Elgaard Larsen

未读,
2020年10月5日 17:10:212020/10/5
收件人 Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk
Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk:

> Faktisk eksisterer skiltene som dubletter ude i virkeligheden (fx. både nede på
> stranden og på nærmeste parkeringsplads).


Ja, det kan jeg se nu.


> Rent datamæssigt kan det fint lade sig gøre at tage højde for dette, fx. i form af at
> holde styr på hvor mange skilte der skal være det enkelte sted.


Men vi skulle så nok have et tag i vores OSM knuder der svarer til ObjekttypeID eller
Objekttypenavn samt bemærkning. Så er de formodentlig stadig unikke.

ObjekttypeID og bemærkning står godt nok ikke på selve skiltene. Men hvis nu nogen i
nød og ringer og siger at de står ved G271 på nordsiden, og man vil sende en
helikopter, så er det jo godt at vide, hvad den præcise position er.


--
Niels Elgaard Larsen

Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

未读,
2020年10月5日 17:56:442020/10/5
收件人 tal...@openstreetmap.org、Mikko Lukas Räsaänen
Mens A821 har to strandnummerskilte - altså, som jeg beskrev.

Det gælder i øvrigt også C007, C502, C520, C543, C675 og mange flere.
Pointen er, at dubletter eksisterer - og at vi ikke må have antagelsen
om at dubletter ikke må eksistere (men heller ikke antagelsen at alle
dubletter er okay).

Mikko

Jørgen Elgaard Larsen

未读,
2020年10月6日 05:37:442020/10/6
收件人 OpenStreetMap Denmark

Jeg kan tilføje, at manglende/forkerte redningsnumre længe har været en
del af http://osm.elgaard.net/

Der hentes hver nat data fra bl.a. redningsnummer.dk og sammenlignes med
OSM.


Den totale oversigt over redningsnumre findes på:

http://osm.elgaard.net/map.html?layers=missing_rescuenumbers;missing_beachpost;doubled_rescuenumbers;extra_rescuenumbers&pointColors=%2333f;%233f3;%23ff3;%23f33&titles=Mangler%20fra%20redningsnummer.dk;Mangler%20fra%20Danske%20Stednavne;Dublerede%20redningsnumre;Forkerte%20redningsnumre&hideLayers=0;1;0;0&title=Manglende/forkerte%20redningsnummerskilte

Under layers kan man klikke de forskellige til og fra.


GeoJSON med skilte fra redningsnummer.dk, som *ikke* findes i OSM kan
hentes direkte på
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson


- Jørgen

Allan Gyldendal Frederiksen

未读,
2020年10月6日 09:14:422020/10/6
收件人 OpenStreetMap Denmark
Super, jeg bruger dem professionelt, så jeg prøver at forfølge det. I første omgang her i mit eget område.

Allan

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jørgen Elgaard Larsen <j...@elgaard.net>
Sendt: 6. oktober 2020 11:37
Til: OpenStreetMap Denmark <tal...@openstreetmap.org>
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


Jørgen Elgaard Larsen

未读,
2020年10月6日 09:57:222020/10/6
收件人 OpenStreetMap Denmark
Altså, det vil være en smal sag at tage output fra
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson
og konvertere det til en OSM-rettelse via JOSM.

Dermed burde vi få importeret alle skilte fra redningsnummer.dk, som
ikke allerede er OSM.

Hvis vi forsyner dem alle med en fixme=, kan de checkes efter manuelt
bagefter.

Jeg kan også lave et lag på osm.elgaard.net for redningsnumre med fixme.


Spørgsmålet er, hvad man skal gøre med de features, som ikke er
"Strandnr. skilt.":

Andet skilt: 15
Parkeringsplads: 39
Redningspost: 177
Strandnr. skilt: 2124
Informationsskilt: 14

- Jørgen

Allan Gyldendal Frederiksen skrev den 2020-10-06 15:13:
> Super, jeg bruger dem professionelt, så jeg prøver at forfølge det. I
> første omgang her i mit eget område.

Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

未读,
2020年10月6日 11:18:152020/10/6
收件人 tal...@openstreetmap.org、Mikko Lukas Räsaänen
Hvis nogen får tanken om "lige at lave en hurtig løsning", så vær for
dælen opmærksom på at der skal kunne gøres forskel på de skilte som
allerede var mappet manuelt (og som dermed kunne være fra surveys) ikke
bliver blandet sammen med skilte hvis information vi har hentet fra
redningsnumre. Der ud over vær opmærksom på dubletterne.

Jørgen jeg går ud fra jeres script tager højde for positionerne for
skiltene og ikke bare om de eksisterer - samt det faktum at der (både i
virkeligheden og i datasættet) findes dubletter (og det er meningen) og
at disse dubletter ikke nødvendigvis passer sammen 1-til-1?

Dette er en opgave, hvor man nemt kan fucke up - så man skal dobbet- og
trippel-checke at man har fuldstændigt styr på hvad man laver.

Mikko

Allan Gyldendal Frederiksen

未读,
2020年10月6日 12:22:102020/10/6
收件人 OpenStreetMap Denmark
Jeg har lige besøgt de 4 x dubletter der er i området omkring Ebeltoft, i Jørgens opsætning af den totale oversigt. Status var, at 3 af stederne var der fysisk de dubletter som fremgår af kortet. Redningsnummer F233 virker til at være nedlagt, der var ingen af skiltene længere. Heller ikke længere op eller ned af stranden.

Bringer den lige videre til rette myndighed, så de enten kan blive slettet i kortet, eller der bliver sat nye skilte op.

Allan G. Frederiksen


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jørgen Elgaard Larsen <j...@elgaard.net>
Sendt: 6. oktober 2020 11:37
Til: OpenStreetMap Denmark <tal...@openstreetmap.org>
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


Jørgen Elgaard Larsen

未读,
2020年10月7日 08:21:092020/10/7
收件人 OpenStreetMap Denmark
Mikko Lukas Räsaänen skrev:

> der skal kunne gøres forskel på de skilte som
> allerede var mappet manuelt (og som dermed kunne være fra surveys)

Det er derfor, jeg tænker at sætte et fixme= på dem der bliver
importeret.
Og en source=

> Jørgen jeg går ud fra jeres script tager højde for positionerne for
> skiltene og ikke bare om de eksisterer - samt det faktum at der (både
> i virkeligheden og i datasættet) findes dubletter (og det er meningen)
> og at disse dubletter ikke nødvendigvis passer sammen 1-til-1?

missing_rescuenumbers finder redningsnumre med "etableret">0, hvor der
ikke findes en node i OSM
* tagget med emergency=access_point eller highway=emergency_access_point
* med name= eller ref= skiltenummeret
* indenfor 300 meter

missing_beachpost gør det samme som missing_rescuenumbers, bortset fra,
at den bruger SDFE Danske Stednavne som datagrundlag (den kigger efter
"strandpost").

doubled_rescuenumbers finder noder i OSM tagget med
emergency=accesspoint, hvor der ikke eksisterer en anden node med samme
værdi i ref=, uanset afstand.

extra_rescuenumbers finder noder i OSM
* tagget med emergency=access_point eller highway=emergency_access_point
* hvor der ikke findes et tilsvarende skilt i redningsnumre.dk indenfor
300m.


Jeg påtænker i første omgang kun at importere features fra
missing_rescuenumbers, hvor objekttypenavn er "Strandnr. skilt".
De vil blive tagget med
* emergency=access_point
* ref=skiltenummer
* source=redningsnummer.dk
* fixme=Automatisk import. Findes dette skilt i virkeligheden?

I de tilfælde, hvor redningsnummer.dk har udfyldt feltet "bemaerkning",
kan det enten tilføjes til fixme= eller i et separat tag, f.x.
note:redningsnummer=


Hvordan lyder det?

- Jørgen

Niels Elgaard Larsen

未读,
2020年10月8日 12:14:552020/10/8
收件人 tal...@openstreetmap.org
Niels Elgaard Larsen:

> Ja, det var da en god ide.
>

>==
>Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
>jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
>==

Apropos den slags underlige betingelser så er loven til implementering af Åbne Data
direktivet i høring nu (frist 27/10)
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64364


OSM-dk kunne godt slå et slag for at rydde ud i den slags betingeler, der er
problemfri for kommercielle projekter, der kan kontrollere alle led i distributionen
af data, men problematisk for projekter som OSM, der viderebearbejder data, der så
bruges af andre, og som ikke selv udvikler brugergrænsefladerne.

Peter Leth

未读,
2020年10月9日 02:50:462020/10/9
收件人 OpenStreetMap Denmark
Kære alle 

Niels Elgaard nævner her i den sidste mail at der er en høring, som OSM-dk godt kigge give et par ord med på vejen. 
Det samme gælder mange andre åbne projekter. Så jeg kan kun sige at det vil være skønt, hvis vi kan sætte et stærkt fælles svar op til det videre politiske arbejde. 

Jeg håber at det er en situation som denne, at foreningen OpenDenmark netop derfor må kunne bruges, og jeg har derfor lavet dette dokument https://docs.google.com/document/d/1xeY3ZfbUFykBUlOikNFp2EiTUZBbyH9BnVkztSmQJ1k/edit?usp=sharing 
hvor jeg har åbnet for kommentering uden login. 

Jeg ved ikke om der er en bedre form, men jeg foreslår blot at hvis der er nogen af jer, der har kræfter, ord og interesse i at hjælpe med et høringssvar, så kan jeg tilføje jer med redigeringsret, sådan at alle kan kommentere og redigere det man ønsker og har mulighed for. 

Jeg kan ikke forestille mig at jeg eller foreningen OpenDenmark alene kan levere et høringssvar, men jeg tror godt vi kan sammen. 

Spørgsmål - kommentarer etc kan selvfølgelig køre her, men I er også velkommen til at kontakte mig direkte på peter...@gmail.com eller telefon 51522387 

I må meget gerne sende denne invitation til hvem I mener har et par guldkorn eller fakta at bidrage med. 

Tak 

Med venlig hilsen 
Peter Leth 
Her i skikkelse af formand for foreningen OpenDenmark 
--
Med venlig hilsen 

Peter Leth

Anders Hedelund

未读,
2022年3月27日 13:18:002022/3/27
收件人 OpenStreetMap Denmark

Der var en eller anden i denne gruppe, som gav mig et hint til at tjekke, om ruter er sammenhængende - uden huller - enten punkt-til-punkt eller helt lukkede. Jeg har søgt og søgt, men kan bare ikke finde det igen. Nogen hints?

....Anders

    

Sonny B. Andersen

未读,
2022年3月27日 18:15:022022/3/27
收件人 OpenStreetMap Denmark

Når jeg har oprettet en vandrerute tjekker jeg den for sammenhænge, underlag, kort, højder m.v. på denne web-side: http://ra.osmsurround.org/analyzeRelation?relationId=

 

Du skal bare indtaste relations-id’en, så vælter det ud med oplysninger.

 

/sba-dk

Anders Hedelund

未读,
2022年3月28日 03:35:082022/3/28
收件人 tal...@openstreetmap.org

Tak, det var lige netop den adresse :-)

Den 28-03-2022 kl. 00:13 skrev Sonny B. Andersen:

Når jeg har oprettet en vandrerute tjekker jeg den for sammenhænge, underlag, kort, højder m.v. på denne web-side: http://ra.osmsurround.org/analyzeRelation?relationId=

 

Du skal bare indtaste relations-id’en, så vælter det ud med oplysninger.

 

/sba-dk

Fra: Anders Hedelund
Sendt: 27. marts 2022 19:18
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: [Talk-dk] Sammenhængende ruter

 

Der var en eller anden i denne gruppe, som gav mig et hint til at tjekke, om ruter er sammenhængende - uden huller - enten punkt-til-punkt eller helt lukkede. Jeg har søgt og søgt, men kan bare ikke finde det igen. Nogen hints?

....Anders

 

 


回复全部
回复作者
转发
0 个新帖子