[Talk-dk] addr:housename

Jørgen Elgaard Larsen

to tal...@openstreetmap.org
Der er en del gårde og andre bygninger, som har et navn i Danske
Stednavne, men hvor navnet ikke findes i OSM.

En del adresser har sat addr:housename, men ikke alle. Underligt nok ser
det ud til, at husnavne ikke længere udstilles af DAWA.

Et tilfældigt valgt eksempel:

https://www.openstreetmap.org/node/342418503
https://api.dataforsyningen.dk/adgangsadresser/0a3f508e-587b-32b8-e044-0003ba298018

Henter vi adressedata fra et andet sted, eller kommer det bare ikke med
mere?

(Noget helt andet er, at jeg mistænker mange husnavne for at være
forældede.)

- Jørgen

Anders Hedelund via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Anders Hedelund
Den er interessant, et af mine rigitge nørdemner.

Jeg var ikke klar over, at husnavne nogen sinde er blevet importeret fra
eksterne kilder. Jeg har selv lagt masser af nvne på omkring Hundested,
og er aldrig  stødt på noget f nabvnei r

....Anders

Anders Hedelund via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Anders Hedelund
Slåflej, mn skal ikke trykke 'send' for tidligt..

Den er interessant, et af mine rigitge nørdemner: Jeg var ikke klar
over, at husnavne nogen sinde er blevet importeret fra eksterne kilder.
Jeg har selv lagt masser af nvne på omkring Hundested, og er aldrig
stødt på noget, der var trukket fra adresseregistret.

Den officielle stednavnedatabase er i øvrigt interessant, idet reglerne
for optagelse er meget strenge, og dem for at få ændret fejl, er endnu
værre.

Lad os se her:
https://www.openstreetmap.org/search?query=klitgaarden%2C%20n%C3%B8debohuse#map=18/55.99332/11.90967

Klitgaarden var fejloprettet i stednavnedatabase. Navnet Klitgård var
tildelt naboejendommen, Klitbogaard, formentlig p.g.a. fejlaflæsning af
gamle papirkort. Jeg lavede en officiel retteanmodning og dokumentede
med luftfotos af begge steder fra "Danmark set fra luften". Svaret
-efter en rum tid - var, at jeg skulle have skriftlig accept fra begge
ejere.

Dertil kom dog, at Klitgaarden nu kun har stuehuset tilbage, og det er
nu registreret som sommerhus, og dermed formelt slet ikke berettiget til
at figurere i stednavnedatabasen.

Det skete dog alligevel og uden min indgriben, formentlig fordi kommunen
også havde set min anmodning og bare rettet.

Så er der bare det, at stednavnedatabasen benytter ensrettede navne,
således at Klitgaarden nu figurerer som Klitgård.

Klitbogaard er så kun i OSM, og sådan er det for masser af gårde. Jeg
ved det, fordi jeg har identificeret i tusindvis i luftfotosamlingen og
i den grad jeg har fundet det, er navnet også lagt i OSM.

Men nu er der jo masser af villaer og sommerhuse og meget andet, der har
et fint navnetræk på gavlen eller facaden, eller simpelt hen er kendt
under et specifikt navn, og da jeg finder det kulturhistorisk
interessant, har jeg cyklet rundt i lokalområdet og registreret det, jeg
har kunnet aflæse, samt spurgt i lokalhistorisk efter kendte navne.

Prøv at panorere lidt rundt i ovenstående link eller gå på opdagelse
Kighavn, Hald eller Søndergade i Hundested

Men det ville da være dejligt, at få importeret fra adresseregister
eller stednavnedatabasen i den grad det supplerer og ikke overskriver
noget mere korrekt...

.....Anders

o...@workmail.com

to tal...@openstreetmap.org
'addr:housename' er et levn fra gamle dage, en form for samkøring af data. Der er 12.808 af dem i OSM. Nogle passer med stednavneregistret, mange gør ikke, andre indeholder navnet på en virksomhed. Det vil noget af en opgave at gennemgå dem en for en, men nemt at smide dem alle ud.

--
osmviborg

Anders Hedelund via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Anders Hedelund
Men sådan et levn fra gamle dage, hvor kommer det mon fra? Jeg undrer
mig specielt ang. hvordan, hvis det er blandet oprindelse.

Og når jeg ikke er stødt på nogen, er det nok fordi jeg ikke har fundet
behov for rettelser i lokalområdet. De er jo også alle sat på et punkt
og ikke et omrids. Stednavnedatabasen er i øvrigt også på omrids og ikke
adressepunkt, så hvordan skulle den have indgået?

Kunne nogen af de dygtige evt. lave et script, hvor man selv kunne sætte
kommunenavn? Så vil jeg da lige lave et par opslag i Halsnæs.

....Anders

Jørgen Elgaard Larsen

to OpenStreetMap Denmark
Hvis man interesserer sig for husnavne, er der nok at tage fat på.

Der er godt 40.000 gårde og godt 10.000 andre bygninger, som findes in
Danske Stednavne, men ikke i OSM.

De kan ses på https://osm.elgaard.net/ under henholdsvis "Manglende
gårde" og "Manglende bygninger".

I nogle tilfælde findes navnet faktisk i OSM, men stavet på en anden
måde. I andre tilfælde er findes bygningen, men uden navn. Så der kan
desværre ikke nemt laves en automatisk import.

I forhold til, at der skulle være virksomhedsnavne i addr:housename, så
kan jeg nemt lave et lag på osm.elgaard.net, som viser addr:housename,
som ikke findes i Danske Stednavne. Vil det være interessant?

- Jørgen

osmviborg skrev:
> [...]
> mange gør ikke, andre indeholder navnet på en virksomhed. Det vil noget
> af en opgave at gennemgå dem en for en, men nemt at smide dem alle ud.

Anders Hedelund via Talk-dk

to OpenStreetMap Denmark, Anders Hedelund
Tak for det, fantastisk opslagsværk..

Tjekkede lige en 5-6 stykker ved Hundested: Og i nogle tilfælde har
f.eks. OSM-bidragsyderen ikke været enig med stednavne om, hvilket
gårdhus, der er det primære.

Men det er godtnok nyttigt og jeg kan hurtigt supplere de 5-6 stykker
ind, der har forskel eller ikke figurerer i OSM omkring Hundested :-)

....Anders

Jørgen Elgaard Larsen

to OpenStreetMap Denmark
For gårde er ulempen ved addr:housename, at navnet faktisk bør høre til
hele gården, ikke bare stuehuset.

Så i virkeligheden burde man nok samle alle bygningerne i en relation og
så lægge navnet på den.

Jeg har også set steder, hvor navnet ligger på gårdarealet
(landuse=farmyard). Det synes jeg også er fint.

Men i første omgang er det nok vigtigst at få navnene på, frem for at
filosofere over, præcist hvad der hører med til gården :-)

- Jørgen

Anders Hedelund skrev:
> Tjekkede lige en 5-6 stykker ved Hundested: Og i nogle tilfælde har
> f.eks. OSM-bidragsyderen ikke været enig med stednavne om, hvilket
> gårdhus, der er det primære.

Anders Hedelund via Talk-dk

to OpenStreetMap Denmark, Anders Hedelund
Gårde: Den overvejelse har jeg også gjort mig.

Nogle af dem med gårdarealet i OSM kunne godt være fra mig. Stuehuset er
teværtefælde det nemmeste/dovneste, og svarer til stednavneregisteret.

....Anders

ja...@barfod.dk

to OpenStreetMap Denmark
Hej Jørgen -

Imponerende scripts, du har udarbejdet på https://osm.elgaard.net/.

Med hensyn til navne på bygninger, så spekulerer jeg på...

1. Skal navnet sættes på et (adresse-)punkt som addr:housename=*? (Det passer jo med wikien (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:addr) (*1), og der er over 10.000 (importerede?) i Danmark)

og/eller

2. Skal navnet sættes på bygningen (eller relationen med flere individuelle bygninger i) som name=* ? (Det lader til, at være det, du checker på, Jørgen?) (almindelig brugt, taginfo kende til over 6.000.000 af den slags)

eller

3. Skal navnet sættes på bygningen (eller relationen med flere individuelle bygninger i) som addr:housename=* (det er en "kendt" kombination; taginfo har fundet over 700.000 af den slags)

Hvad er rigtigt? Jeg har selv brugt metode nr. 2 - men også på bygninger, der ikke har et "officielt" navn (jf. Anders Hedelunds referat af reglerne), men bare hedder "

Venligst,

--
Jakob

*1: Det er altså ikke rigtigt, som osmviborg siger, at "addr:housename=*" er et levn fra gamle dage. Det er nævnt i wikien...

o...@workmail.com

to ja...@barfod.dk, tal...@openstreetmap.org
Er tilføjelse af tags til adresse- punkterne, udover dem som importeres via AutoAWS, ikke et nogo?

--
osmviborg

o...@workmail.com

I den danske wiki nævnt som historisk: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Adresser