[Talk-dk] Fejl eller bare falske positiver

Finn Hansen via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Finn Hansen

Først god jul og godt nytår.

Lige i dag sad jeg og kiggede i Svendborg for at opdatere kortet, men så så jeg på det her billede en masse fra KeepRight i editoren ID. Her kunne jeg godt tænke mig at vide om de trappetrin i haverne er nødvendige på kortet, da jeg ikke mener de bør være der, da området ikke er offentligt tilgængeligt. Kan være jeg ikke har ret, men min mening. Vedkommende har sikkert lavet kortet her i god mening, men her vil jeg også spørge om det egentlig er nødvendigt at mappe haverne ned til mindste detalje, da haverne jo nærmest ændres år efter år.

Vejen jeg har taget et skærmdump af er Bruuns Alle i Svendborg, men kan også ses mange andre steder i byen. Hvad siger i, hvad er det rigtige at gøre her?

MvH
Lytter1

Et billede, der indeholder tekst, elektronik, kredsløb

Automatisk genereret beskrivelse

image001.jpg

o...@workmail.com

to tal...@openstreetmap.org
Der bliver lavet meget 'Micromapping' i Svendborg, og omegn. Det ser sikkert meget godt ud, på standartkortet; men følger ikke altid de gængse regler for mapping. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Micromapping

--
osmviborg

Kevin Simper

to OpenStreetMap Denmark
Det virker forkert at mappe trappetrin i private haver.

Men med OSM der virker det ikke til at være nogen arbejdsmåder for at fortælle det.

> [...]
>
> Der bliver lavet meget 'Micromapping' i Svendborg, og omegn. Det ser sikkert meget godt ud, på standartkortet; men følger ikke altid de gængse regler for mapping. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Micromapping

Benjamin Andersen

to OpenStreetMap Denmark
Hej

Jeg er ny til osm. Hvad er problemet med for detaljeret kortlægning?
Kan det ikke blive interessant, i fremtiden, hvordan parcelhushaver var indrettet?

Jeg forstår godt der er problematikker ved f.eks. ajourføring af data i folks private haver.
Kan dette ikke løses ved at gøre data historisk efter en periode?
Altså så der ikke er 50 år gamle kortlægninger ingen gider at opdatere.

Kristian Thy

to OpenStreetMap Denmark
On 2021-12-28 17:13, o...@workmail.com wrote:
> Der bliver lavet meget 'Micromapping' i Svendborg, og omegn. Det ser
> sikkert meget godt ud, på standartkortet; men følger ikke altid de
> [...]

Hvad er de "gængse regler"? Wikilinket indeholder bare en diskussion af
fordele og ulemper ved micromapping, ikke nogen generel guideline.

/Kristian

Kristian Thy

to OpenStreetMap Denmark
Er der nogen der har et godt bud på hvordan fælleshuse i fx.
boligforeninger skal tagges? Hvis det var vores lokale forsamlingshus
ville jeg sætte building=civic og amenity=community_centre, men kan det
benyttes når huset kun kan bruges af foreningens medlemmer?

* https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:building%3Dcivic
* https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dcommunity_centre

Jeg har prøvet at søge for at se hvad andre har gjort, men i hvert fald
første side her er bare tagget building=yes eller building=house.

* https://www.openstreetmap.org/search?query=Fælleshus

Kevin Simper

to OpenStreetMap Denmark
Hej Kristian

Jeg tænker ikke at det er et community center hvis det ikke er åbent til public :)

Jeg tænker at navnet kunne fint sige fælleshus.

> [...]
>
> Er der nogen der har et godt bud på hvordan fælleshuse i fx. boligforeninger skal tagges? Hvis det var vores lokale forsamlingshus ville jeg sætte building=civic og amenity=community_centre, men kan det benyttes når huset kun kan bruges af foreningens medlemmer?

Søren Frandsen

to tal...@openstreetmap.org

Godt Nytår

Kristian, et eksempel på en “gængs regel” er at vejnettet skal være sammenhængende. Det er vigtigt for at kortet er navigerbart og kan bruges til ruteplanlægning. Faktisk er reglen så gængs at iD-editoren har et check for dette.

Vejnettet i OSM udgøres af segmenter i form af linjer og arealer, der er tagget med highway=xx, og i Svendborg er der mange highway=steps, som er uden forbindelse til andre vejsegmenter. De er nok lavet for at vise disse havetrapper på kortet, og uden tanke for vejnettet. - Forkert er det vel ikke; men det kan være uhensigtsmæssigt.

Netop fordi sammenhængen i vejnettet er vigtig er der udviklet maskinelle checks der udpeger mulige fejl og her vil havetrapperne forplumre billedet (med “falske positiver”) og dermed vanskeliggøre en kontrol.

Man kan selvfølgelig udbygge “havekortene” med forbindelsesveje, adgangsregler mv. til løsning af problemet med de uforbundne trapper; men det betyder ekstra arbejde og ekstra ressourceforbrug i OSM uden at tilføje nytteværdi af betydning. Jeg ville hellere udelade havetrapper, der ikke indgår i vejnettet. - At udelade unyttig kompleksitet betragtes af nogle som en anden “gængs regel”.

Med venlig hilsen
Søren