Klassifikation af veje - igen, igen

Kent B. Hansen

to osm...@googlegroups.com
Arrrgh, det er da irriterende når der åbenbart ikke er konsensus om
klassifikationen af vores primære- og sekundære veje!!

Nu har jeg igen 'nedgraderet' en del veje fra primærruter til
sekundærruter og fra sekundærruter til tertiær/unclassified rundt
omkring på Fyn og Langeland - men nogle 'opgraderer' tit og ofte
vejene igen. Så kan vi sidde her og spille ping-pong... :-(

Jeg ved ikke om det er nogen af jer her på listen som er synderne (jeg
har ikke kigget efter hvem som har pillet ved vejene sidst) - men kan
vi ikke allesammen prøve at følge standarden som beskrevet på wikien
(http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features)? Dvs.
primær="1- og 2-cifrede rutenumre", sekundær="3-cifrede rutenumre".

Nå, det var så lige dagens sure opstød. ;)

Bortset fra det, så syntes jeg kortet vokser godt i øjeblikket. Dejligt! :-D

Mvh.
Kent B. Hansen

Niels L Ellegaard

Jun 23, 2008, 3:16:24 PM6/23/08
to OSM-DK
On Jun 23, 1:37 pm, "Kent B. Hansen" <k...@tpv.dk> wrote:
> [...]
> (http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Dk:Map_Features)?Dvs.
> primær="1- og 2-cifrede rutenumre", sekundær="3-cifrede rutenumre".

Nu vi er ved emnet, så har jeg lige et par spørgsmål.

Hvordan kan man vide om en vej i en by er secondary? Nørrebrogade i
københavn er eksempelvis secondary selvom den ikke har noget
rutenummer.

Er det meningen at en vej i en by kan være tertiary? Hvis ja, hvordan
kan jeg så vide om det er tilfældet? Kan det passe at de fleste danske
openstreetmap-brugere boycotter tertiære veje.

Hvordan skelner jeg mellem en tertiary road og en unclassified road i
et landdistrikt? Er en vej tertiary hvis to biler kan passere hinanden
i fuld fart? Kan en unclassified road have striber på midten?

Hvor tæt skal husene stå før en unclassified road bliver residential.
Er det nok at der er et hus lille per 100m? Hvor går grænsen?

Det kunne være rart med nogen flere billeder på den danske wiki. Hvis
I havde 3-5 fotos af hver vejtype, så ville det være en god hjælp.

På forhånd tak

Niels

Kent B. Hansen

Jun 23, 2008, 3:44:32 PM6/23/08
to osm...@googlegroups.com
Hej Niels,

Lad mig komme med mine bud (der er desværre ikke en facitliste) ;)

> Hvordan kan man vide om en vej i en by er secondary? Nørrebrogade i
> københavn er eksempelvis secondary selvom den ikke har noget
> rutenummer.

Hvordan ved du at Nørrebrogade er "secondary"? (lad være med at sige
at det er fordi at det kan du se på openstreetmap.org) ;)

Jeg ville faktisk gætte på at den burde være "tertiary" - ude hvor den
bliver til Frederiksundsvej er den sekundær-rute 211, så dér er den
god nok, men hvor stopper rute 211? Dér må man nok ud og kigge på
skilte - hvis den ikke hedder 211 inde på Frederiksundsvej, mener jeg
IKKE at den burde være markeret 'secondary'...

> Er det meningen at en vej i en by kan være tertiary? Hvis ja, hvordan
> kan jeg så vide om det er tilfældet?

Det er ovenstående vist et eksempel på - større veje som ikke er
primær/sekundær-ruter markerer jeg som tertiary.

> Kan det passe at de fleste danske openstreetmap-brugere boycotter tertiære veje.

Dunno - den er også lidt flydende/elastisk...

> Hvordan skelner jeg mellem en tertiary road og en unclassified road i
> et landdistrikt? Er en vej tertiary hvis to biler kan passere hinanden
> i fuld fart? Kan en unclassified road have striber på midten?

Jeg bruger unclassified til næsten det hele (selvfølgelig undtagen
motorway/primary/secondary) - kun hvis vejen er 'noget specielt' får
den en tertiary. Et hint kan være gule veje på www.dgs.dk som ikke er
nummerede ruter. (men selvfølgelig må du ikke kopiere oplysninger af
fra dgs.dk!!) ;)

> Hvor tæt skal husene stå før en unclassified road bliver residential.
> Er det nok at der er et hus lille per 100m? Hvor går grænsen?

Øhhh, mon ikke at parcellerne skal røre hinanden for at den bliver residential?

> Det kunne være rart med nogen flere billeder på den danske wiki. Hvis
> I havde 3-5 fotos af hver vejtype, så ville det være en god hjælp.

Yups! Ud med kameraet! ;)

Mvh.
Kent B. Hansen

Niels L Ellegaard

to OSM-DK
On Jun 23, 9:44 pm, "Kent B. Hansen" <k...@tpv.dk> wrote:
> [...]
> skilte - hvis den ikke hedder 211 inde på Frederiksundsvej, mener jeg
> IKKE at den burde være markeret 'secondary'...

Tak for svarene.

Jeg gik en tur langs den sydlige halvdel af ringvej O2 igår, og det
ser ud til at alle de nummererede ruter stopper ved ringvejen. Jeg har
rettet et par af dem på kortet, men jeg mangler stadig at kigge på et
par stykker.

Med hensyn til secundary og tertiary roads så ser det ud til at
københavnerne bruger vejtyperne anderledes end folk fra Fyn og Jylland
(og wikien). Måske er det en god ide at vente med at ændre vejtyper på
de københavnske veje indtil alle har haft en chance for at give deres
besyv med i diskussionen. Jeg ved ikke om alle de danske OSM-brugere
følger med i denne gruppe.

Niels

Kent B. Hansen

to osm...@googlegroups.com
Hej Niels,

Det er vist desværre langtfra alle mappere som er på gruppen her - der
er 'kun' 16 personer med på listen her, og mon ikke vi er flere på
landsplan (der er 10 på Fyn)? ;)

Jeg har nu igen i dag rettet rute 305 på Langeland fra primær tilbage
til sekundær - Jeg kunne se at det var en bruger ved navn "Dutch" som
havde sat den til primær i forb. med at han/hun tilføjede en strækning
til ruten. Jeg ved ikke om vedkommende er med på listen her, men nu
har jeg sendt ham/hende en mail via openstreetmap.org...

Mvh.
Kent B. Hansen

Niels L Ellegaard

to OSM-DK
On Jun 25, 9:38 am, "Kent B. Hansen" <k...@tpv.dk> wrote:
> Det er vist desværre langtfra alle mappere som er på gruppen her - der
> er 'kun' 16 personer med på listen her, og mon ikke vi er flere på
> landsplan (der er 10 på Fyn)? ;)

Jeg har skrevet en besked om vejtyper på wikien.

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Denmark#Inconsistent_tagging_of_Danish_roads

Niels

Kent B. Hansen

to osm...@googlegroups.com
Hej Niels,

Fint! - jeg har tilføjet et link til en tidligere diskussion.

Jeg forstår nu ikke helt din 'bekymring' for om "kortet kommer til at
se underligt ud" - vi laver vel ikke kortet for at det skal se flot
ud, men for at det skal afspejle virkeligheden... ;)

...og så har jeg forøvrigt også selv lige foretaget en tvivlsom
tagging - jeg har opgraderet en del af O2 omkring Odense til
primary/secondary selvom den ikke har et rutenummer. Vi har haft
diskussionen tidligere her, men aldrig rigtigt fundet ud af hvordan vi
markerer ringveje som ikke har rutenumre. Så i mangel af klare regler
og trafikmængden på vejen taget i betragtning har jeg opgraderet
den... :-/

Mvh.
Kent B. Hansen

Niels L Ellegaard

Jun 25, 2008, 4:42:05 PM6/25/08
to OSM-DK
On Jun 25, 11:05 am, "Kent B. Hansen" <k...@tpv.dk> wrote:
> Jeg forstår nu ikke helt din 'bekymring' for om "kortet kommer til at se underligt ud" - vi laver vel ikke kortet for at det skal se flot
> ud, men for at det skal afspejle virkeligheden... ;)

Jeg prøvede for sjov skyld at at sammenligne København med et par
andre byer I Europa (Hamborg, Amsterdam og Rotterdam). Lige nu har
København flere secundary roads end de tre andre byer, men man skulle
følge wikien så ville København ende med at få færre væsentligt
secundary roads end de tre andre byer. Jeg ved ikke hvor vigtigt det
er at de Europæiske storbyer byer bliver kortlagt efter samme regler.

http://www.openstreetmap.org/?lat=55.689&lon=12.5516&zoom=13&layers=B00FT
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.5668&lon=9.9468&zoom=13&layers=B00FT
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.3582&lon=4.8742&zoom=13&layers=B00FT
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.561&lon=10.004&zoom=13&layers=B00FT

Jeg tror at jeg vil lade være med at røre noget indtil andre har
blandet sig i samtalen.

Niels

Carsten T. Nielsen

Jun 27, 2008, 12:58:56 PM6/27/08
to OSM-DK
Jeg er selv ret usikker over hvike kriterier jeg skal bruge for om
jeg skal sætte en vej til Tertieri eller Unclassified, og jeg er
derfor glad for
at vi i det mindste er konsistente med Primary og Secondary.

Jeg vil derfor sætte pris på at der bliver defineret nogle andre
præcise kriterier
før vi stopper med at bruge de eksisterende kriterier.

> [...]
> secundary roads end de tre andre byer. Jeg ved ikke hvor vigtigt det
> er at de Europæiske storbyer byer bliver kortlagt efter samme regler.

Dette er vel mere et sprøgsmål om hvordan en given renderer / tegne
algorime vælger at tegne vejen, og vil kunne ændres i fremtiden.
Dette er efter min overbevisning ikke et godt kriterie at vælge udfra.

Hvis vejdirektoratet har valgt ikke at føre primary eller secondary
ruterne helt ind i københavn,
så mener jeg ikke at vi som "kort tegnere" skal udvælge nogle, det
bliver meget hurtigt
personlige preferencer der kommer til at råde.

Carsten