[Talk-dk] Openstreetmap.dk

Janus Sandsgaard

to OpenStreetMap Denmark
Under forårsrengøringen her støder jeg på mange sjove ting. Senest domænenavnet openstreetmap.dk.

Jeg købte det for en del år siden for at sikre at have det i miljøet, men har vi overhovedet brug for det? Skal jeg lade det nedlægge, eller overdrage det til en mere formel organisation?

Mvh
Janus

--
Farbar - om baby, fædre og teknologi

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej Janus

Da OpenStreetMap Danmark ikke har nogen formel organisation "Chapter"
som andre lande, så kunne det måske være en ide at OpenStreetMap
Foundation overtog domænet - man kan skrive til dem

https://wiki.osmfoundation.org/wiki/Contact og det må være mail
kontoen til "Legal and licensing enquiries"

I tilfælde af OpenStreetMap Danmark får en formel organisation en gang
ude i fremtiden, så kunne domænet føres tilbage fra OpenStreetMap
Foundation til den evt. danske chapter.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

Mikkel Kirkgaard Nielsen

to tal...@openstreetmap.org
Hejsa Janus,

On 11/04/2022 08.42, Soren Johannessen wrote:
> [...]

Jeg havde også brugsretten i en [årrække fra slut 00'erne][1] i det håb
at der kunne opstå noget fællesskabsdrevet derpå. Men det
blev aldrig til mere end mine egne syslerier, så jeg lod det løbe ud.

> kunne det måske være en ide at OpenStreetMap Foundation overtog
> domænet

Det har OSMF [specifikt indikeret interesse for][2] (via Guillaume
Rischard, medlem af LWG+OSMF board) i en snak på github med
operations-teamet, som jeg startede fordi domænet ikke har fungeret
siden engang efter serverflytningen til Amsterdam i 2018 (DNS peger på
en Imperial College London IP-adresse som ikke længere hoster OSM-servere).

Budskabet var;

"The OSMF would be happy to pay for the yearly fees if the registrar
wanted to transfer the domain to us. We would then set up a redirect if
that's desired, or make it available for community projects."

Det handler jo i høj grad om at OSMF rent juridisk skal tage ejerskab
for deres registrerede varemærker hvis de vil beholde dem, så [helt
generelt forlanger de at få overdraget brugsretten][3] til domæner der
indeholder "openstreetmap".

Så din forårsrengøring er nok en god åbning til endelig at få lagt
domænet i hænderne på OSMF. Som Søren henviser til, er det nok
[Licensing Working Group/LWG][4] der er det rigtige indgangspunkt.

Og som de skriver, så er der altid åbent for at det danske fællesskab
kan anvende domænet, uanset hvem der har brugsretten, hvis nogen får
lyst til at gøre noget med det i fremtiden.

Beklager, at jeg ikke dengang jeg havde diskussionen fik spurgt her på
listen om den nuværende ejer var tilstede.

--
Hilsner,
Mikkel

[1]: