[Talk-dk] Cykelpuljen har givet penge til et nyt ITU ph.d forskningsprojekt - OpenStreetMap inddrages

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej alle sammen

I går blev cykelpulje pengene uddelt og 2 millioner har ITU fået til
et cykelforskningsprojekt. læs mere her

https://nerds.itu.dk/2021/09/30/funding-for-bicycle-network-analysis-by-the-danish-ministry-of-transport/

Her skriver de direkte at OpenStreetMaps cykelstinetværk vil indgå i
Ph.d forskningsprojektet.

"...network analysis on Danish open data bicycle infrastructure
networks collected from e.g. OpenStreetMap..."

Det man kan håbe på er at ITU (forskere/studerende) også vil begynde
at bidrage til OSM - Fx artikel i deres universitetsavis/hjemmeside om
OSM samt at man kan komme hurtigt i gang med at bidrage med fx
StreetComplete app. Hvor opgaver om fx hvilken belægningstype
(surface) på stier/veje og gadelys eller ej på stierne er nemme
opgaver at gå til.

Jeg ved at tre forskere ved Aalborg Universitet har været en del rundt
i Aalborg og bidrage med StreetComplete app her i foråret/sommeren.

Så fx nye 100 frivillige fra de forskellige universiteter landet over
kan da gøre en forskel - kun bevæbnet med StreetComplete app.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

Niels G. Mortensen

to OpenStreetMap Denmark

Hej Søren et al.,

Super interessant projekt, men det rejser straks flere spørgsmål:

  • Er projektet mon koordineret med knudepunkter.dk?
  • Findes der en anbefalet iOS app der svarer til StreetComplete?
  • Hvor kan jeg finde flere ’overpass turbo’ scripts? – eller kan man lave dem selv?

Jeg har tidligere beskrevet mit simple arbejde med at kortlægge ’surface type’ m.m. for cykelstier i Roskilde kommune. I løbet af denne sommer har jeg også kigget på og besøgt Frederikssund, Egedal, Høje-Taastrup, Greve, Solrød, Køge, Lejre, Holbæk, Ringsted, Faxe, Stevns, Odsherred, Kalundborg og Sorø. Jeg har brugt cykel navigation og web-udgaven af OSM for at planlægge og editere, men kunne godt tænke mig et egentlig iOS værktøj.

Det ser ud til, at det er nu der bliver rykket med hensyn til cykelstier, -ruter og -netværk i Danmark! Dejligt!

Mange hilsener,

Niels G Mortensen

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej Niels

Det lyder rigtigt sejt at du har været på felttur rundt i flere
kommuner på Midtsjæland for at gøre OSM bedre.

ad 2 ) Hvis du vil have en app til Apple iOS så du kan tilføje tags
ude i marken så kig på Go Map!! app - den er dog ikke så hurtigt at
bruge som StreetComplete app vedr. at tilføje nye tags.
Der er skrevet en lille dansk introguide til app her
http://www.kimbach.org/2020/08/04/sadan-bidrager-du-til-openstreetmap-med-appen-go-map/

ad 3) Vedr. andre Overpass script der vedr. cykelstier og manglende
tags (du tilføjer bare andre kommuner i venstre side og klikker på
Søg"
https://overpass-turbo.eu/s/1bIQ ingen stibelysning angivelse i
Herlev Kommune (mgl. lit tag)
https://overpass-turbo.eu/s/1bIR manglende breddeangivelse på
cykelstier i Ballerup Kommune - bemærk at fx 2 meter og 70 cm skrives
2.7 (punktum og ikke komma) i OSM
Og jo du kan godt lave dine egne søgninger - er der nogle bestemte du
evt. ønsker at vide noget om i en kommune?, så kunne vi måske lave en
fælles samling på GitHub som alle kan drage nytte af.

ad 1) Knudepunkter er et cykelturistprojekt og det ph.d projektet er
et forskningprojekt - Men det kan godt være at forskeren kontakter
Knudepunkter for at holde sig orienteret om hvad der sker vedr. OSM og
Knudepunkter og ad den vej måske inddrage det i forskningsprojektet -
Det ville være mærkeligt at forskeren ikke holder sig orienteret nu
Knudepunkter er et større dansk projekt.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen