[Talk-dk] SDFE-billedlag i JOSM fejler

1 view

Morten Bruhn via Talk-dk

to tal...@openstreetmap.org, Morten Bruhn
Hej dk-talk

Jeg har de sidste par dage oplevet fejl på de billedlag, som kommer
direkte fra Kortforsyningen/SDFE gennem WMS. Det er disse lag der er
problemet:

SDFE Terræn Skyggekort (40 cm)

Billedlags-URL:
wms[1,20]:https://kortforsyningen.kms.dk/dhm?login=OpenStreetMapDK2015&password=Gall4Peters&FORMAT=image/png&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&Layers=dhm_terraen_skyggekort&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Fejl: Server reported: msWMSLoadGetMapParams(): WMS server error.
Invalid layer(s) given in the LAYERS parameter. A layer might be
disabled for this request. Check wms/ows_enable_request settings.

SDFE Skærmkort

Billedlags-URL:
wms[1,19]:https://kortforsyningen.kms.dk/topo_skaermkort?FORMAT=image/png&VERSION=1.1.1&login=OpenStreetMapDK2015&password=Gall4Peters&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&Layers=dtk_skaermkort&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Fejl ved downloading af tern: User not authorized: User not authorized.

SDFE Overflade Skyggekort (40 cm)

Billedlags-URL:
wms[1,20]:https://kortforsyningen.kms.dk/dhm?login=OpenStreetMapDK2015&password=Gall4Peters&FORMAT=image/png&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&Layers=dhm_overflade_skyggekort&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Fejl: Server reported: msWMSLoadGetMapParams(): WMS server error.
Invalid layer(s) given in the LAYERS parameter. A layer might be
disabled for this request. Check wms/ows_enable_request settings.

SDFE DTK Kort25

Billedlags-URL:
wms[1,19]:https://kortforsyningen.kms.dk/topo25?FORMAT=image/png&VERSION=1.1.1&login=OpenStreetMapDK2015&password=Gall4Peters&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&Layers=topo25_klassisk&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Fejl: Ingen tern på dette zoom niveau

JOSM version:

URL:https://josm.openstreetmap.de/svn/trunk
Repository:UUID: 0c6e7542-c601-0410-84e7-c038aed88b3b
Last:Changed Date: 2022-01-02 21:24:43 +0100 (Sun, 02 Jan 2022)
Build-Date:2022-01-02 20:26:19
Revision:18360
Relative:URL: ^/trunk

Nogen der har en idé om hvad der skal gøres her? Efter som jeg ikke har
pillet i ovenstående indstillinger, går jeg ud fra, at jeg langt fra er
den eneste, som har det her problem?

Af en eller anden grund virker laget "SDFE matrikelkort INSPIRE visning"
fortsat. "SDFE luftfoto" gør også, men det snakker ikke direkte med
kortforsyningen.kms.dk -- den bruger osmtools.septima.dk/mapproxy.

Jeg antager, at dk-talk er det korrekte sted at gøre opmærksom på dette?
SDFE/Kortforsyningen er SVJV en specifik dansk ting. Ellers tager jeg
gerne imod råd om hvor det ellers skal hen. Lige nu forhindrer det mig i
at tegne ordenligt kortværk --- og det er da træls, for at sige det på
godt jysk :)

På forhånd tak.

MVH

Morten "boris" Bruhn
https://www.openstreetmap.org/user/funkyboris

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark, Morten Bruhn
Hej Morten

Det skyldes at Kortforsyningen har skiftet til dataforsyningens domæne
i stedet for - så der skal erstattes noget der i URL samt JOSM
indekset over forskellige lag også skal opdateres.

Hvis nogen har tid til at teste samt opdatere i JOSM Danmarks indekset
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Maps/Denmark

Så vil jeg godt lave URL syntaksen som gerne skulle virke og så kan en
af jer/eller flere lige teste før I smider dem ind i JOSM indekset.

At Septima proxy virker skyldes at de har peget over på en ny sti hos
dataforsyningens luftfotos.

/Søren

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej alle

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Maps/Denmark og klik på View
knappen for hhv. SDFE Skærmkort, SDFE Overflade Skyggekort (40 cm),
SDFE Terræn Skyggekort (40 cm) & SDFE DTK Kort25 - så skulle de virke
igen -

Prøv dernæst i JOSM softwaren og se om det også er slået igennem der.
Jeg er lidt usikker om JOSM først slår nye lagrettelser ved ny
software opdatering - jeg er ikke på en maskine med JOSM lige nu.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

Morten Bruhn via Talk-dk

to Soren Johannessen, OpenStreetMap Denmark, Morten Bruhn
Jeg kan bekræfte, at hvis man manuelt retter URL i Billedlag ->
Indstillinger for billedlag, fungerer det nu igen. Der skal måske laves
et nyt byg af JOSM før det virker - aner det ikke - men nu kan jeg da
bruge skyggekortet til at tegne kort igen :)

Tak til Søren :)

/Morten