[Talk-dk] Brug af OSM i DK

Andreas Hammershøj

to OpenStreetMap Denmark
Der er maser af eksempler på store internationale sider og tjenester som bruger OSM, men hvad har vi af prominente brugere af OSM i DK?

Wiki'en er ikke videre opdateret:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Eksempler_p%C3%A5_brug_af_OSM_data

Før i tiden brugte fx DMI vores kort. Hvem bruger det i dag?

vh
Andreas Hammershøj
Holm Hammershøj Kartografi
30 28 36 99

Arbejdsfællesskabet Tranen
Blågårdsgade 19, kld.
2200
Kbh N

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Hej Andreas

På OpenDenmark under blogindlæg om kreditering af OSM er nævnt nogle
danske eksempler fx Rejseplanen
https://opendenmark.dk/kredit-til-openstreetmap/

Tv-programmet - Hammerslag da Christian Degn var vært brugte OSM kort
(H.O.T. kortet) når de skulle hen til nyt område.

Endelig så sker der noget backend med OSM data - nogle kommuner kører
PgRouting af OSM vej/sti netværk.

Sweco og COWI bruger OSM kort i nogle af deres produkter som mulighed
for at vælge som baggrundskort, hvis man er kunde for et af deres
produkter..

Det var lige hvad jeg umiddelbart kunne komme i tanke om.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

Michel Coene

to OpenStreetMap Denmark
Ejendomsmæglere, men de blander det nogle gange med deres egne bygnings database

Op di 21 sep. 2021 om 12:15 schreef Soren Johannessen <soren.jo...@gmail.com>:

--
Michel Coene
Georginehaven 94

Anders Lund

to OpenStreetMap Denmark
Keepsailing.net som bruges af 1000vis af sejlere, med openseamap overlay og
tiles fra openmaptiles.

Vh,
Anders
Screenshot_20210921_141706.png

Kristian Thy

to OpenStreetMap Denmark

De køber et kortprodukt fra Viamap (https://www.viamap.net/) som ganske rigtigt bruger OSM som baggrundskort.

Niels Elgaard Larsen

to OpenStreetMap Denmark
Andreas Hammershøj:
> Der er maser af eksempler på store internationale sider og tjenester som bruger OSM,
> men hvad har vi af prominente brugere af OSM i DK?

Scandlines Gedser Rostock færgen havde skærme med OSM kort sidst jeg var med for et
par år siden. Det måske nok internationalt, men også lidt dansk.

Visit Denmark mm
https://www.visitlolland-falster.dk/explore?map=1

tag

> [...]
> <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Eksempler_p%C3%A5_brug_af_OSM_data>
>
> Før i tiden brugte fx DMI vores kort. Hvem bruger det i dag?

Niels Elgaard Larsen

Søren Frandsen

to OpenStreetMap Denmark
De små færgeruter til en række øer bruger også OSM
https://danskefaergeruter.dk//

Søren

o...@workmail.com

to tal...@openstreetmap.org

Soren Johannessen

to OpenStreetMap Denmark
Vi fortsætter listen lidt endnu

Wikipedia Danmark (og resten af verden) bruger OSM data og har lavet
deres eget kortdesign - søg fx på en kirke i Wikipedia DK og oppe i
højre side på kirkens artikel er der en "Kort" funktion. Prøv fx
Bagsværd Kirke https://da.wikipedia.org/wiki/Bagsv%C3%A6rd_Kirke

Snakker vi OSM data brug igen, så bruges QGIS softwaren meget i
Danmark i det offentlige og der findes en QuickOSM 2 plugin, hvor du
kan søge efter OSM data i dit nærområde/kommune osv og så indsættes
data i QGIS vindue/kortramme. Bagved er det via Overpass servere som
OSM data hentes fra. Du har måske brugt websiden Overpass Turbo
https://overpass-turbo.eu/ det er samme koncept med den QGIS plugin.

OSM vej/sti netværk bruges også meget af trafikforskere verden over,
også af danske. Til cykelforsker konferencen i oktober i København
"5th Cycling Research Board Annual Meeting" har jeg fået at vide at
der vil være ca. 7 indlæg, hvor forskere på en eller anden vis har
brugt OSM.
Konferenceprogram her https://cyclingresearchboard.com/2021/?page_id=1433

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

Leif Lodahl

to OpenStreetMap Denmark

/Leif Lodahl

Troels Arvin

to tal...@openstreetmap.org
Andreas Hammershøj skrev:
  hvad har vi af prominente brugere af OSM i DK?

TDC: https://daekning.tdc.dk/tdcnetmap_ext_tile2

Og danske brugere af OsmAnd, selvfølgelig.

--
Troels

Mikkel Kirkgaard Nielsen

to tal...@openstreetmap.org

On 21/09/2021 11.37, Andreas Hammershøj wrote:
> hvad har vi af prominente brugere af OSM i DK?

Jeg dumper lige dem fra min liste som ikke er nævnt, links så vidt
muligt direkte til sider hvor et kort kan ses;

* https://www.fredninger.dk/ (Danmarks Naturfredningsforening)
* https://arkiv.dk/vis/vispaakort/1432747 (lokal- og byarkiver/Arkibas)

* https://www.kultunaut.dk/perl/arrmore/type-nynaut?ArrNr=14852915
* https://denmarkbybike.dk/ (https://naviki.org/)
* https://kort.oplevkolding.dk/
* https://www.gendarmsti.dk/da/se-kort

* https://danbolig.dk/nabolag/esbjerg
* https://www.edc.dk/sog/?vis=kort
* https://www.boligsiden.dk/tilsalg/kort
* https://findboliger.dk/lejebolig/kongensgade-54-3-sal-6700-esbjerg-112473
* https://www.akutbolig.dk/esbjerg/dq365902

* https://sportmaster.dk/butik
* Salling Group (http://maps.sallinggroup.com/#6/55.285/13.403)
*
https://www.foetex.dk/kundeservice/find-butik/foetex-esbjerg-smedegade/c/foetex-esbjerg-smedegade/
* https://www.bilka.dk/kundeservice/info/find-din-bilka/c/find-din-bilka/
* https://netto.dk/find-butik/
* https://www.br.dk/kundeservice/find-din-br/

* "Giv et praj", mobilapplikation (http://www.givetpraj.dk/omappen/,
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intergraph.givetpraj)

> Wiki'en er ikke videre opdateret

Nej, den er vist mestendels fra før OSM var en ting man havde i
værktøjskassen i den kommercielle verden. Den burde jo bare have de i
denne tråd nævnte skrevet ind.

--
Hilsner,
Mikkel