[Talk-dk] Adresser på POI

Flemming Aa. Bruun

to OpenStreetMap Denmark
Hej,

Et simpelt spørgsmål omkring POI og adresser.

Vi har jo AWS, som placerer og opdaterer vores Adressepunkter. Butikker, som ligger i en POI, har nogle gange brug for en adresse, hvis de f.eks. ligger i en kælder eller på første etage. Denne kan jeg se at flere mappere sletter og efterlader blot butikkens navn og type.
Herefter er det op til brugeren af OSM at vurdere, hvor butikken fysisk har placering, og altså være nødt til at lede efter en adresse i nærheden.

Hvad er årsagen til at adresser ikke må tilføjes POI?

Mvh
Flemming

Niels Elgaard Larsen

to OpenStreetMap Denmark, Flemming Aa. Bruun
Flemming Aa. Bruun:
> [...]
> en POI, har nogle gange brug for en adresse, hvis de f.eks. ligger i en kælder eller

Der kan man bruge level
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:level

> [...]
> placering, og altså være nødt til at lede efter en adresse i nærheden.

> Hvad er årsagen til at adresser ikke må tilføjes POI?

Der er ikke nogen regel om at de ikke må tilføjes, men der er åbenbart nogen, der
ikke bryder sig om det.

Det er vel for ikke at få adresser med flere gange.
Og fordi adresserne ikke nemt kan opdateres automatisk,

Men jeg er enig med dig i, at det er upraktisk at man som bruger ikke kender adressen
på POI's.

Jeg synes ikke, at vi skulle tagge fx alle huse med en ekstra adresse.

Men POI's som har et navn, brand eller andet som man kan søge på, kunne godt have en
adresse. Og jeg ville ikke fjerne adresser fra POI's.

Det er en ting, som kommer op på listen her med nogle års mellemrum.

--
Niels Elgaard Larsen

Flemming Bruun

to OpenStreetMap Denmark

Jeg fik lidt mere information via en snak i ændringssæt

Det korte af det lange er følgende:

A.
ASWbot opdaterere alle adressepunkter med "osak:identifier=*".
Dette tag er noget den selv holder styr på, så disse punkter skal man
lade være.
https://www.openstreetmap.org/user/autoAWS

B.
Man kan vedtaget i DK, at adresser IKKE kan sættes på bygninger, men
skal bevares som et punkt. Dette punkt er AWS' "ejendom"
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses

C.
POI er et objekt i databasen på linje med de andre objekter.
Det er muligt at sætte adressedata på disse objekter og er derfor en del
af POI.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shop

D.
OSM fungerer som database overfor andre applikationer. Nogle af dem kan
godt finde adressedata ud fra placeringen. (OSMand)
Dette er en del af applikationens funktioner, at den søger videre i
databasen.
POI bliver her tilført flere data af applikationen.
Hvis applikationen ikke "ved" at POI kan mangle data, så kommer adressen
ikke med ud.

E.
Det ser ud til at andre lande godt kan bruge POI's adresser, men det kun
er i DK at nogle få fastholder at slette adresseoplysninger på POI.
Man kan sammenligne data på http://openpoimap.org/

Argumentet med blot at slette adresseoplysninger på POI, fordi AWS
holder styr på adresserne, holder ikke. AWS "ejer" sine egne punkter og
holder dem opdateret.
Det er to forskellige og uafhængige objekter i databasen, som ikke
kender til hinandens eksistens på databaseniveau. Fremfinding af data
skal derfor kunne søge uafhængigt via begge objekter.
Derfor er der ingen grund til at slette POI's adresseoplysninger, og jeg
vil gerne fastholde at de ikke bliver slettet.

Er vi i DK blevet forkert "opdraget" af nogle få mappere, der på et
fejlagtigt grundlag har fastholdt at slette adresserne på POI?

Niels Elgaard Larsen

to tal...@openstreetmap.org
Flemming Bruun:

> D.
> OSM fungerer som database overfor andre applikationer. Nogle af dem kan godt finde
> adressedata ud fra placeringen. (OSMand)

Nej det kan de ikke. Men de kan gætte. Og ofte gætter de forkert.
For der findes ikke nogen pålidelig måde at finde adresser ud fra placeringer.

Det er fx slet ikke nemt at finde indgangen til Radio 24Syv.
https://www.openstreetmap.org/node/9221245315

Og det går helt galt for arealer. OsmAnd siger fx at Vor Frue Kirke i København har
adressen Dyrkøb 2, selvom det Nørregade 8.

For Københavns Lufthavn, så siger OsmAnd at adressen er Fabriksvej i Tårnby.

OpenStreetMap Nominatim siger at adressen er Stormgade i Dragør

--
Niels Elgaard Larsen

Flemming Aa. Bruun

to OpenStreetMap Denmark
Hej Niels,

Vi er meget enige om, at den nuværende løsning ikke virker på nogen.
Desværre er der ikke ret mange, der byder ind med deres mening, for andre må have samme oplevelse og spørgsmål.
Jeg vil forvente at jeg kan rette POI-adressen lige så mange gange jeg vil, hvorefter den kort efter vil blive slettet af en anden mapper.

Så enten må vi erkende, at i DK har vi verdens værste datasæt i forbindelse med POI-objekter, men at alle adressepunkter er fuldstændig opdateret, eller også må vi få overbevist "sletterne" om, at deres handling er direkte imod OSM's intention.
Jeg har ingen ide til, hvordan man kan få overbevist mapperne om, at det de gør, ikke er hensigtsmæssigt korrekt, for det virker ret meget som en atomatrefleks.

/Flemming

Anders Hedelund

to tal...@openstreetmap.org

Nu har jeg ikke selv oplevet det, men bliver POIerne helt slettet, eller er det bare adressen? Hvis det er det sidste, kunne man vel se i change log og så tage fat i ørerne på misdæderne. Eller hva?

....Anders

Flemming Bruun

to tal...@openstreetmap.org
Hej Anders,

Nej, det er adresseinformationerne, der bliver slettet.
POI bliver tilbage, blot rippet for de vigtigste oplysninger.

Desværre tror jeg ikke at en snak vil gøre ret meget mere, for
holdningen er desværre, at der kun må være et punkt til adresseoplysninger.

Du kan se mere i ændringessættet

/Flemming

Anders Hedelund

to tal...@openstreetmap.org

Jeg fik også langt om længe nørdet lidt mere i det, og er ganske enig med dig i, at det er to forskellige databaseentiter, der tjener forskellige, men supplerende formål.

1) ASWbot med dens adressepunkter er strålende og skal selvfølgelig ikke (temporært) forurenes af, at nogen retter i en. Rettelserne fjernes jo også automatisk. Så langt så godt.

2) At  specielt en virksomhed kan (altid vil) have en adresse, bør selvfølgelig også kunne afspejles i OSM. Sådan en adresse kan være tilknyttet enten et punkt, en bygning eller et landareal, det afhænger ganske af omstændighederne. Der kan også være flere med samme husnummer med/uden forskellig etage, og et firma kan også ligge på "Søndergade 11-15". Sådan er virkeligheden bare, og det skal man ikke syntetisk korrigere andre ud af..

....Anders