Nume de străzi (revizitare/actualizare)

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
Salutări la toți!

Subiectul îmbunătățirei numelor de străzi a mai fost ridicat pe grup de Michael_H, dar din păcate nu am văzut că rezoluțiile să fi fost implementate de el. Eu cred că e o idee foarte bună și am vrut să vă întreb dacă nimeni nu are nimic împotrivă ca eu să o pun în practică într-un mod mecanic. Am scris un program folosind OSM API care:
1. Va corecta toate abrivierele străzilor la forma lor completă.
Exemplu: str. => Strada, bv. => Bulevardul, etc.
2. Va încerca să găsească soluții la abrevierele numelor proprii asociate cu multe străzi. Exemplu: str. A. Șciusev => Strada Alexei Șciusev, str. L. Tolstoi => Strada Lev Tolstoi

Eu cred că așa niște îmbunătățiri ar fi folositoare din mai multe considerente:
1. Am observat că în majoritatea țărilor numele străzilor se scriu din plin pe OSM și pe Google Maps. Socot că asta e bine nu numai dintr-o considerență aestetică dar și pentru că menține consistența de la țară la țară.
2. Dacă cineva ar vrea să importe în sistem niște adrese dintr-o bază de date într-un mod mecanic ar avea probleme din cauza la multe nume proprii abreviate pe harta OSM în Moldova. De exemplu adresa "Strada Alexei Șciusev 42" nu ar fi plasată la moment din cauza că strada e abreviată la "str. A. Șciusev" si asta ar crea confuzie.

Ce ziceți?

Евгений Деревянкин

to openstreet...@googlegroups.com
Не имею ничего против. Можно также и теги name:ru аналогично исправить, как минимум статусные части:
ул. > улица
пр-т. > проспект
пер. > переулок

Если и имена улиц расширять, то в name:ru должен быть родительный падеж:
ул. С. Лазо > улица Сергея Лазо

--
Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „OpenStreetMap Moldova” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa openstreetmap-mo...@googlegroups.com.

--
С уважением,
Евгений Деревянкин

Michael Häckel

to openstreet...@googlegroups.com
Salut,

Eu am implementat soluția care a fost hotărât aici. Aici toți din Republica
Moldava a fost pentru abrevierile, de aceea am unificat numele de străzi
astfel. Directivele pe OSM sunt că peste tot băștinașii hotăresc cum lucruri
sunt făcute. Doar cred că este bine dacă numele sunt consistenți într-o țară.

Nu înțeleg de ce ar trebui să fie o problemă dacă cineva dorește să fac un
import într-o alte bază de date. El poate lăsa numele cum sunt. Dacă cineva
dorește neapărat „Strada, Stradela, Bulevardul și Șoseaua” el poate să
convertească abrevierii „str., str-la, bd., șoș.” automat în timpul
importului.

Într-adevăr cred că „str. Alexei Șciusev” este mai bine decât „str. A.
Șciusev”.

Toate cele bune,
Michael

Am Freitag, 6. Februar 2015, 12:40:46 schrieb d_a_c:
> [...]
> date într-un mod *mecanic* ar avea probleme din cauza la multe nume proprii

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
Bine Eugen,
O să încerc să schimb și adresele în rusă. Voi începe cu româna dar adaug rusa în curând. Posibil să am ceva probleme cu "ул. С. Лазо > улица Сергея Лазо" dar o să postez aici să vă notific cand hotărăsc.
Mai las discuția să continue săptămâna asta și dacă nimeni nu va avea nimic împotrivă voi implementa schimbările.

Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa openstreetmap-moldova+unsub...@googlegroups.com.

[...]

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
Ai dreptate Michael. Am citit gresit discutia precedenta. Cer scuze. Initila intelesem ca vreai sa schimbi la modul complet dar acum vad ca pan la urma ai schimbat la modul prescurtat. Ai dreptate ca bastinasii controleaza regulile.
Totusi cred ca mai merita chestia asta inca un vot. A trecut deja mai mult de un an, si eu sunt unul din bastinasi. E posibil ca sau schimbat conditiele. Vedem.

Anatolie Golovco

to openstreet...@googlegroups.com
trei capici....

cu toate ca eu de la o vreme nu contribui la osm
in "bisericuța mea" eu am ales sa fac cu sintagma completa eg. Strada, Bulevardul, Stradela

precum din varianta scurta cu reg-ex se poate taia si substitui cu varianta lunga
asa si din aia lunga se poate trunca

exemplu:

[...]

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
Definitiile complete cred ca sunt mai bune, insa deoarece nu sunt nume proprii cred ca ar trebui sa fie cu minuscula pentru diferentia tipul obiectului de numele obiectului. De exemplu Strada Alexei Șciusev => strada Alexei Șciusev.

Vitalie Doni

to openstreet...@googlegroups.com

La ce ne ajuta noua aceste litere in plus ? Se știe ca bd. -> bulevardul, .... Din cauza acestor cuvinte lungi apare problema spațiului, si pe anumite screenuri mai ales mobile putem avea probleme in vizualizarea completa a denumirilor !

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
ei da, serios?! dar daca un strain da un search pe google pentru o destinatie si acolo-i scris ca trebuie sa ia troleul 10 si sa coboare la statia Circul? Opa, cum stie el ca st. Dumeniuc e strada si nu e un POI statia Dumeniuc? si daca exista si una si alta? In romana sunt 2 categorii pentru care noi putem folosi aceeas abreviatura, cum rezolvam? Una o abreviem si pentru alta folosim denumirea completa? Cam marazmatic i-mi pare. Si problema cu mobile e cam imflata, acum ecrane HD au chiar si cele mai eftine modele, iar trendul e full HD cu DPI > 300. Eu in Navitel foarte bine vad denumirile complete, nu vad o problema in 3-5 caractere in plus in OsmAnd.

Евгений Деревянкин

to openstreet...@googlegroups.com
Согласен что для иностранцев будет информативнее полное название. Для местных при желании на этапе экспорта в навигатор можно заскриптовать перевод полных названий в сокращённые. А вот наоборот это не работает!

Конечно появятся громадные конструкции вроде "strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni" но опять-же это к лучшему для навигации и адресного поиска.

По поводу написания статусной части - согласно русской грамматике нужно с маленькой буквы писать "улица" (так сделано на OSM по территории России). По-румынски не знаю как правильно, но в Румынии "Strada" пишется с большой буквы на OSM.
С уважением,
Евгений Деревянкин

Vitalie Doni

to openstreet...@googlegroups.com
Poate ar fi sens sa facem cum e la romani sa fie cu masjuscule Strada,
Bulevardul ...

Si inca ceva vad la romani care e logic si care poate e o scapare la noi.

str. Aleea Garii de fapt nu e strada ci e Alee si tre sa scoatem "str."

la fel cu str. Calea Iesilor, str. Soseaua Balcani, str. Drumul Crucii

De fapt sunt mai multe tipuri de drumuri

Bulevard
Strada
Stradela
Cale
Sosea
Drum

poate mai sunt si alte tipuri

ce ziceti ?
blog.doni.md

Vitalie Doni

to openstreet...@googlegroups.com
de fapt la noi e usuala expersia, "traiesc pe Calea Orheiului", "se
afla pe Dumul Viilor" adica nu se folosete cuvintul strada cind merge
vorba de Cale, Drum, Sosea....
--
blog.doni.md

Anatolie Golovco

to openstreet...@googlegroups.com
Observaţie! Termenii generici: baltă, câmpie, deal, deltă, insulă, lac, mare, munte, sat, stradă, şosea etc.:
                 a) când nu fac parte din denumire, se scriu cu iniţială mică: bulevardul Ştefan cel Mare, munţii Alpi, râul Prut,;
                 b) când fac parte din denumire, fiind urmate de un substantiv în genitiv, de un substantiv cu prepoziţie, de un adjectiv sau de un numeral, se scriu cu literă majusculă: Bulevardul 1848, Câmpia Transilvaniei, Delta Dunării, Marea Caraibilor, Munţii Apuseni.

Deci corect e cu majusculă

--
Aţi primit acest mesaj deoarece sunteţi abonat(ă) la grupul „OpenStreetMap Moldova” din Grupuri Google.

Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa openstreetmap-mo...@googlegroups.com.
Pentru a publica pe acest grup, trimiteţi e-mail la openstreet...@googlegroups.com.
Accesaţi acest grup la adresa http://groups.google.com/group/openstreetmap-moldova.
Pentru mai multe opţiuni, accesaţi https://groups.google.com/d/optout.

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
Ap eu Tolic n-am inteles ce-i corect cu majuscula?
bulevardul Ştefan cel Mare sau Bulevardul Ştefan cel Mare, strada Alexei Șciusev sau Strada Alexei Șciusev? :)

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
Ion,
Mam uitat si eu la explicatia lui Anatoli si nu mea fost clara, dar am gasit solutia in DEX (Dicţionarul explicativ al limbii române):
La inceput scrie:
  • substantivele cu sens generic care nu fac parte din numele propriu al entităților geografice și administrativ-teritoriale care le urmează: aleea Nucșoarabalta Călărașibăile Govorabulevardul Nicolae Bălcescucalea Floreascacomuna Tudor Vladimirescufluviul Dunăreainsula Sfânta Elenaintrarea Popa Nanjudețul Bistrița-Năsăudlacul Gâlcescumunții Carpațiorașul Dr. Petru Grozaparcul Herăstrăupasul Branpeninsula Floridapiața 1 Mairepublica Ucrainarâul Oltstrada Cuțitul de Argintstrada Pictor Luchianșoseaua Mihai Bravulvârful Ciucaș
Dar apoi mai jos:
  • Pe tăblițele indicatoare, în indicarea adresei, pe hărți etc, aceste substantive se scriu cu literă mare.
Asa ca inseamna ca le scriem cu majuscule.

--
blog.doni.md

[...]

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
am vazut asa tipuri de exemple cand faceam experiemente cu bazele de date, dar cred ca e bine sa lasam "Strada Calea Iesilor" in loc de "Calea Iesilor" deorece presupun ca asta e denumirea oficiala. stiu ca e cam aiurea dar daca e oficiala ce sa-i faci...

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
Nu vad nimic aiurea, e strada, cu numele "Calea Iesilor". "Calea Iesilor" e nume propriu, partea cu "Calea" nu sistematizeaza obiectul ci are o conotatie istorica/emotiva. Deci "Strada Calea Iesilor" e destul de ok. Referitor la "Aleea Garii" nu sunt sigur ca "Aleea" e parte din nume, asa ca depinde.
In ce priveste termenii "Cale", "Sosea", "Drum" nu cred ca sint folosinti oficial in cartografie, in asa hal putem ajunge la hudita, carare, partie, poteca... Dar las sa se expuna cine stie precis, poate Tolic sau Pasa.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa openstreetmap-mo...@googlegroups.com.

Ruslan Pislaru

to openstreet...@googlegroups.com
Azi, dimineata la Radio Chisinau un doctor habilitat in filologie a zis ca "Strada Calea Iesilor" e pleonasm. Corect e "Calea Iesilor", "Soseua Hincesti" s.a.m.d.

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
Din punctul de vedere al filologiei ar fi el un pleonasm, insa noi desenam harti nu scrim opere de arta. Ar fi bine ca oamenii cu studii in domeniu sa spuna daca avem sa nu asa sintagme ca Calea, Drumul etc.

Ruslan Pislaru

to openstreet...@googlegroups.com
"oamenii cu studii in domeniu" pot folosi teodolitul. Ei nu hotarasc care e numele strazii. Mai ales ca mai sunt de astea care nu pot spune "Buna dimineata" in romana.
Trage cu ochiul cum e scrisa "Calea Chisinaului" in Iasi.

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
Si daca e scris in Iasi "Calea Chisinaului" asa cum e scris? Asta-i OSM, poate acolo taman un filolog a cartografiat. Eu tot pot sa-l rog pe vecinul meu sa scrie undeva in wikipedia ca 2+2 = 7 si sa folosesc asta pentru diferite teorii super-ciotkie.

Vitalie Doni

to openstreet...@googlegroups.com
1) Tre sa vedem ce zice legea/ordinul de numire a strazilor ... cine
vrea sa scrie o scrisoare la primarie sa ceara aceasta info?

2) Si sa mai vedem cum de fapt se scrie pe placile cu inscriptia
Cailor, Drumurilor, ... puneti niste foto cine trece pe aceste strazi.

Vasile Galusca

to openstreet...@googlegroups.com
Salut,

vin și eu cu câteva precizări.
Sunt nou-vechi pe acest grup. Nou în sensul că e prima oară când decid să răspund la vreo discuție, și vechi căci sunt membru de aproape 2 ani și am urmărit până acum grupul.

Interesul în hărți a apărut de la faptul că sunt directorul unei companii de curierat (Memo Express - http://memo.md/).
În mod evident, pentru noi este foarte important să avem hărți cât mai calitative.
În acest context, vă comunic decizia care am luat-o și cum operăm cu denumirile de stradă în cadrul companiei. Posibil această experiență va fi utilă și pentru OpenStreetMaps.

Pe bună dreptate, dpdv gramatical, în vorbire și scriere este greșit "Strada Calea Orheiului". În acest caz, se omite partea de stradă și se folosește doar "Calea Orheiului". Similar este pentru străzile a căror denumire începe cu "Valea...", "Piața...", "Drumul..." șamd.
Acest lucru îl cunosc din experiență :). A trebuit la un moment dat să obțin o aprobare pentru o machetă publicitară outdoor. Am fost la Centrul de Terminologie. Ei mi-au corectat eroare în machet. Apropo, dacă planificați să apelați o sursă oficială, este mai indicat să folosiți anume Centrul de Terminologie, în loc de Primăria Chișinău.
Oricum, am zis mai sus că e vorba de o greșeală gramaticală în vorbire și scriere. Însă, din punct de vedere juridic, orice cale de acces oricum are un statut anumit. Chiar dacă juridic este corect "Stradă Calea Orheiului" în vorbire și scriere se va omite această formulă.

Legat de "str", "strada".
Noi am decis că Stradă, Stradelă și Bulevard sunt atribute ale căilor de acces. În acest caz, nu cred că este logic includerea în denumire "Strada" sau "Str". Nu are importanță, că e variantă lungă sau scurtă. Are importanță că acestea în general nu trebuie să fie în denumire, dar ca și atribute separate.
Cred că ar fi mai corect dacă am introduce atribute noi (sau TAG-uri, așa cum sunt numite în OpenStreetMaps), gen:
highway_type: stradă/stradelă/bulevard
highway_type_short: str/str-la/bd

Și practic am rezolvat și problema privind care variantă mai bine să se folosească "Strada" sau "Str". Tine de fiecare developer mai departe să citească aceste atribute și să le folosească corespunzător și cum le este comod pentru integrările în proiectele sale.
Și am rezolvat și problema scrierii greșite gramaticale a "Str Calea Orheiuliu". Dacă se scoate din denumire "Str", atunci automat acestea vor deveni corecte :).

Vă mulțumesc și vă doresc o zi bună,

Vasile GALUȘCA
Director Memo Express - Consider it done.
022 009398, 069640090

> [...]
> Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de
> la acesta, trimiteți un e-mail la adresa

Ion Balan

to openstreet...@googlegroups.com
good point.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa openstreetmap-mo...@googlegroups.com.

d_a_c

to openstreet...@googlegroups.com
Vasile. Va multumesc pentru un post detaliat. Personal sunt deacord cu faptul ca alaturari de genul "Strada Calea Orheiul" sunt pleonasme, dar daca sunt intradevar denumiri juridice nu cred ca ar trebui sa le schimbam pe OSM. In domeniul dumneavoastra (serviciu de curier) concizia denumirelor e probabil importanta pentru a optimiza rapididate serviciului, dar parerea mea e ca OSM e folosit si de un grup mare al populatie care nu are acces la taguri si numai la denumirea finala de pe harta. In acel caza daca pe harta scrie "Mihai Eminescu" dar in Chisinau e si "Strada Mihai Eminescu" si "Stradela Mihai Eminescu" eu cred ca asta ar putea sa creieze confuzie. Daca esti developer, e simplu sa schimbi "Strada" cu "str." pe proiectul tau, dar daca esti om de rand e mai complicat sa reconstruiesti informatia din plin cand vezi doar "Mihai Eminescu" pe harta.