Mit szabad és mit nem közzétenni az OSM-en más forrásból?

Máté Menyhárt

Oct 23, 2021, 7:47:58 AMOct 23
to openstreetmap-hungary
Üdv!
Az lenne a kérdésem, ha böngészek az interneten és látok egy település látványosságai oldalt és ott látok pl. egy szobrot annak a nevével együtt. Sokszor elmentem már a szobor mellett, de még nem gondoltam rá, hogy felrakjam s a nevét sem tudtam. Elolvastam a nevét és megkérdeztem a helyieket, hogy tényleg az-e neki a neve. És a név helyes volt. Ezt a szobrot a nevével együtt fel szabad rakni a térképre vagy ez már szerzői jog megsértésének számít?
Illetve szabad tűzcsapokat, vagy házszámokat a Google Utcakép alapján feltenni?
Még kezdő vagyok ebben, elnézést ha butaságot kérdeztem.
Előre is köszönöm a válaszokat!

Attila Kun

Oct 23, 2021, 12:19:43 PMOct 23
to openstreet...@googlegroups.com

Helló!

A szobor amit minden nap látsz és közterületen van, nyugodtan kiteheted. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Limitations_on_mapping_private_information <--- itt elolvashatod mi az, amit nem tehetsz fel OSM-re (pl. ne tedd ki hogy hol laksz, úgy értve hogy ne írj hozzá note-ot hogy "this is my home", vagy pl ne spammeld tele magán medencékkel a térképet, ennek is megvan a maga politikája, hogy miért)

Google-t meg tilos másolni, ezt a szabályzata tiltja(https://cloud.google.com/maps-platform/terms). Te neked kell felmérni mindent.(POI, házszám, tűzcsap stb). Ha légifelvételről van szó, csak arról szabad rajzolni/tracelni, ami alapból benne van az OSM-ben, ami nincs bent, és nincs expliciten meg, hogy ez egy CC-0 adat, vagy OSM-re engedély, azt nem szabad felhasználni.

Ha jól értesz angolul, javaslom a weboldalomon az OSM cikk átolvasását (https://attilakundev.com/osm/), ahol leírok pár alap dolgot. Vagy ott van a http://www.openstreetmap.hu/rolunk oldal, ami magyarul van, és a lényeg ott van benne, hogy mire jó ez az egész OSM.

Persze, ha van még kérdésed, nyugodtan tedd fel.

Üdv,
Attila

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/8f0be6d4-5763-4243-b30c-6849a3d47874n%40googlegroups.com.

Feri Veres

Oct 23, 2021, 4:45:07 PMOct 23
to openstreet...@googlegroups.com

Üdv a szerkesztők közt Máté vagy Menyhárt! :)

A nyílt utcán található gyakorlatilag bármilyen, közérdeklődésre számot tartó objektumot és szövegét feltérképezheted, ha személyesen magad jártál ott. "Település látványosságai" oldal már kicsit határeset, ha csak onnan szereznéd az információt - én nem szoktam ilyesmiből átvenni, mert nem értek egyet vele. Kivéve persze, ha engedélyt kérünk az üzemeltetőtől és az adat tulajdonosától. (Ilyen engedélyekkel komplett országos bolthálózatokat is szoktunk átvenni.)

2021. 10. 23. 18:19 keltezéssel, Attila Kun írta:

[...]

Atilla válaszát még pár magyar linkkel kiegészítem.

Hasznos dolog Grin könyvjelzői

A Kezdők kézikönyve.

Van egy osmtippek nevű oldalam pár hasznos kezdő útmutatóval. Igaz, hogy a szerkesztési lépések a JOSM-ban vannak leírva, de a térképezési módszerek és hasonlók jól jöhetnek a böngészőben elérhető ID Editor használatakor is. (Vagy akár egyből JOSM-ban is dolgozhat, és akkor nem kell később átállni. :-) )

Mivel a Goolge nem enged semmit átvenni a képanyagról, van alternatíva! Mapillary és KartaView. Mindkettőn felölteni is tudsz könnyen és a képek OSM-re felhasználhatók, sőt vannak pl közeledési tábla detektáló funkciók és hasonlók, direkt OSM térképezés segítésére.

Üdv,
Feri

Máté Menyhárt

Oct 24, 2021, 3:57:56 AMOct 24
to openstreetmap-hungary
Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget!