Hibás adattörlés

Szem

Jul 3, 2021, 4:14:01 PMJul 3

Kíváncsi vagyok a véleményetekre, hogy mit lehet tenni egy olyan rajzolóval, aki többedszerre is kitörli (véletlenül???) a gps-szel pontosan felmért útburkolatban meglévő váltásokat (aszfaltos-zúzottköves utcában). Ő a bemutatkozásában deklarálja, hogy csak az általa ismert környéken dolgozik és idézem: "Igyekszem pontosan és precízen dolgozni, hogy ezzel is hozzájáruljak a térkép pontosságáért ...  A szerkesztéseimhez Maxar prémium légifelvételeket használok". Amúgy a burkolatváltás még a légi felvételen is jó látszik, ennek ellenére hiába írtam neki levelet, de hónapok alatt sem válaszolt.
Üdv,

Szem

Attila Kun

Jul 3, 2021, 4:48:04 PMJul 3
to openstreet...@googlegroups.com

Hali,

Nyugodtan reportold az adott illetőt, ha tényleg ennyire gáz a helyzet. Erre ennyi tudok csak mondani.

A DWG általában elég komolyan szokott büntetni ha gebasz van. (Főleg ha a DWG által írt üzenetre se válaszol az illető)

Üdv
Attila

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/60E0C50E.50604%40gmail.com.

Szem

Jul 4, 2021, 9:53:52 AMJul 4
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Köszi.

"ha tényleg ennyire gáz a helyzet"
azért nem dőlt össze a világ! Kimentetten egy szakaszt:

12 - módosította az utcát hibásan (tracktype értékkel és rosszul)
13 - arra jártam, trackkeltem és kijavítottam
14 - törölte a surface=gravel értékét
15 - megint arra jártam, láttam nem változott, felvittem újra
16 - megint törölte
(írtam neki, hogy miért, leaszfaltozták? de nem válaszolt)
17 - más valaki arra járt és újra javította
A gond talán az, hogy ezek alapján akár máshol is törölhet (akár véletlenül) korrekten felszerkesztett dolgokat, 800 feletti szerkesztése van!
Én nem az ő működési területén lakom, csak akkor járok arra, ha éppen ott vagyunk kerékpártúrán, így nem tudom átnézni sem a környéket, sem a szerkesztéseit...

Azonban nem tudom mit jelent, hogy "reportolni vkit" és azt sem hogyan kell csinálni, és főleg, hogy szükséges-e?
és mi az a DWG? (bocs :)
Üdv,

Szem
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/b55a5572-dd75-bba5-9caf-bfe3a78ab6f4%40attilakundev.com.

Imre Samu

Jul 4, 2021, 10:42:59 AMJul 4
to openstreet...@googlegroups.com
> azért nem dőlt össze a világ! Kimentetten egy szakaszt:

Sok minden lehet..
Egy jó szándékú lehetséges olvasata az esetnek, hogy aki regisztrált akár túl paranoiás lehet  - és egy eldobható e-mail címet használt ..
( mert nem tudta, hogy az fontos .. és nem is tudtok kommunikálni .. )
De az is lehet, hogy a spam folderbe kerülnek az osm-es levelek.

Nem biztos, hogy ebben az esetben is ez van, de hasonló eseteket nem lehet kizárni ..
Ettől függetlenül - ezen a területen , adj hozzá részletes "note" -ot a módosításokhoz.
persze meg kellene nézni, hogy mit mutat meg az iD editor
( comment= ; description= ; note= ; )  ?

DWG = Data working group

Amúgy ha ismersz személyesen más szerkesztőt - kérd, meg hogy ő is üzenjen neki ..
ezzel kizárva valami személyes - rejtett ellentét meglétét, amikor csak neked nem válaszol ..

csak udvariasan :-)

üdv,
 Imre

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/60E1BD6E.7030205%40gmail.com.

Gergely Matefi

Jul 4, 2021, 1:11:45 PMJul 4
to openstreet...@googlegroups.com
Sziasztok,

Jó lenne látni a konkrét módosításcsomagot. Egyrészt kiderülhet, hogy másnak is van helyismerete. Másrészt néha segít, ha többen is észrevételezik a hibákat, csoportnyomás stb

Az OSM együttműködésre épül, ha visszajelzéseket adunk, a másik félnek arra reagálnia kell. A nem válaszolás nem opció.

Alapból feltételezném, hogy az érintettnek egyszerűen csak hiányosak az OSM ismeretei, ezért ragaszkodik helytelen jelölésekhez. Ekkor ezt kell megértetni vele.

Üdv,
Gergő

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CAJnEWwkDcHuwGvm73EW_DfOSKmSA1JeA6POdKGdcF_V-Jp1ncQ%40mail.gmail.com.

Szem

Jul 4, 2021, 3:34:01 PMJul 4
to openstreet...@googlegroups.com
OK, eddig szándékoltan nem adtam beazonosítható információt, tegyem itt közzé az érintett szakaszt?

Miklos Vajna

Jul 5, 2021, 3:39:17 AMJul 5
On Sun, Jul 04, 2021 at 09:33:56PM +0200, Szem <szembi...@gmail.com> wrote:
> OK, eddig szándékoltan nem adtam beazonosítható információt, tegyem itt
> közzé az érintett szakaszt?

Szerintem abban nincs semmi bántó, hogyha linkeled a kérdéses
objektumot/objektumokat. Az a szándék, hogy jobb legyen a térkép.

Tamás Vásony

Jul 5, 2021, 4:02:33 AMJul 5
to openstreet...@googlegroups.com
Szerintem is ilyenkor nyugodtan be lehet írni ide a usert / objektumot, egyébként a blur nem tökéletes, én látom a usert a blur mögött:

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/YOK3If7c08DVKlZ0%40vmiklos.hu.

Feri Veres

Jul 5, 2021, 5:38:21 AMJul 5

2021. 07. 05. 10:01 keltezéssel, Tamás Vásony írta:
Szerintem is ilyenkor nyugodtan be lehet írni ide a usert / objektumot, egyébként a blur nem tökéletes, én látom a usert a blur mögött:

WOW ez nagyon kemény :)

A beazonosíthatóság szerintem egyáltalán nem gond, különösen azért, mert futhatsz bele olyan emberbe, akit ismer itt valaki, vagy akivel már kommunikáltunk ilyesmi ügyekben. Így sokkal könnyebben dűlőre lehet jutni a dologgal. Bár konkrét szerkesztőtársat én se ismerem. Szerintem mindig jöhet changeset link vagy objektum link.

Ami zavaró lehet, ha a levelek TÁRGY sorában van a név, különösen amikor rájövünk, hogy nem is ő az érintett és mégis úgy folytatjuk (volt ilyen :))) ). Egy "Hibás adattörlés" tárgy sor, majd a levélben kifejtett részletezés sokkal kevésbé támadó mint "X.Y. téves szerkesztései". (Oké, kivéve esetleg ha valaki szándékosan rongál.)

A konkrét esetre meg, szerintem ha írsz a changeset-en és ide belinkeled, akkor is hozzá tud tenni valaki ha van valami hozzáfűznivalója.

Illetve mivel ez nem segített, fixme=* note=* és egy OSM Jegyzet, valamelyiket talán észreveszi. Van aki nem is tudja, hogy "üzenetek tudnak érkezni" az OSM-en - találkoztam ilyennel. Nekem idővel a fixme-k meg a note-ok is megérkeznének a környékemen.

DWG nem fog foglalkozni egy út kétszeri oda-vissza szerkesztésével szerintem, és túlzás is lenne. Inkább szerkesztői tévedésnek tűnik. Akár az is lehet, hogy ID-ben félreérthetők ezek a paraméterek.

Üdv,

Feri

Péter Báthory

Jul 6, 2021, 9:15:38 AMJul 6
to OSM Hungary levelezőlista
Feri Veres <li...@cmsbazar.hu> ezt írta (időpont: 2021. júl. 5., H, 11:38):

[...]

Csináltam vele egy gyors próbát, Gimp, unsharp maszk:
unsharp-teszt.png
 Biztos ki lehet hozni belőle többet is, de jól mutatja, hogy érzékeny adatot sosem sima Gauss-elmosással cenzúrázunk :)

Feri Veres

Jul 6, 2021, 9:39:01 AMJul 6
to openstreet...@googlegroups.com

Szép!

Legjobb kifeketíteni. Ha nagyon illusztrálni akarom, hogy volt ott valami, akkor kb 10 pixeles betűméretnél 5 pixeles mozaikot rakok rá. De ezek után csakis fekete téglalap. Kémek vannak még itt a levlistán is... :)))

Feri

Szem

Jul 6, 2021, 10:07:28 AMJul 6
to openstreet...@googlegroups.com
Üdv,
Az érintett szakaszok:
https://www.openstreetmap.org/way/700720321
https://www.openstreetmap.org/way/61834741
Amúgy az aszfaltos szakaszokon a burkolat megnevezés nem törölte ki.
Szem

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/0a0e4be9-7bbf-86f8-a727-1fb881c01426%40cmsbazar.hu.

Feri Veres

Jul 7, 2021, 4:41:55 AMJul 7

2021. 07. 06. 16:07 keltezéssel, Szem írta:
> [...]
> https://www.openstreetmap.org/way/61834741
> Amúgy az aszfaltos szakaszokon a burkolat megnevezés nem törölte ki.

Megnéztem ID-ben, "gravel" mint választható opció van, nem túl magyaros,
de észrevehető. És valóban a kommentbe is azt írta, hogy "utca
típusainak rendezése", szóval valahogy direkt a felülettel foglalkozott.
Rákérdeztem changeset.ben, hátha az jobban átmegy.

https://www.openstreetmap.org/changeset/89300121#map=15/47.2024/18.9538

Feri

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 4:48:21 AMJul 7
On Wed, 7 Jul 2021, Feri Veres wrote:

> [...]
> észrevehető. És valóban a kommentbe is azt írta, hogy "utca típusainak
> rendezése", szóval valahogy direkt a felülettel foglalkozott. Rákérdeztem

Errol jut eszembe: Lattam olyat a multkor, hogy lakott teruleten
a burkolatlan utcak mint mezogazdasagi/erdeszeti utak voltak felveve...

Kiss Gabor

Szem

Jul 7, 2021, 7:24:32 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Köszi! Kíváncsi vagyok lesz-e reakció.

Szem

Szem

Jul 7, 2021, 7:25:47 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Ez sajnos sok helyen előfordul, (talán azért - gondolom én), mert sok
kimeneten a track a földút és az utca az burkolt (tőlünk nyugatra sok
helyen tényleg így is van) és így jobban látszik a különbség.
Ugyanez a gond, hogy egy út egyes szakaszait egyszer track-nek aztán meg
unclassified-nak jelölik a burkolat függvényében, de sokszor érthetetlen
módon két teljesen egyforma burkolatlan út közül az egyiket így a
másikat meg amúgy viszik fel. Ezeket csak ott szoktam javítani, ahol van
helyismeretem.

Szem

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 7:47:48 AMJul 7
On Wed, 7 Jul 2021, Szem wrote:

> Ez sajnos sok helyen előfordul, (talán azért - gondolom én), mert sok
> kimeneten a track a földút és az utca az burkolt (tőlünk nyugatra sok helyen
> tényleg így is van) és így jobban látszik a különbség.

"Latszik"?
Valaki az renderelot akarja megeroszakolni, hogy "esztetikus"
legyen a latvany, es nem a definiciok szoveget olvassa? :-)

Gabor

ITineris OSM

Jul 7, 2021, 8:04:14 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
> Lattam olyat a multkor, hogy lakott teruleten a burkolatlan utcak mint mezogazdasagi/erdeszeti utak voltak felveve...

Mert az iD-ben ez az elég béna magyar fordítás van a highway=track-re. Sőt, erdészeti útból is van aszfaltozott, tehát ebből az irányból sem stimmel a dolog.
Maga az OSM Wiki nem írja elő ilyen keményen a lakott területen kívüliséget.

Tipikus példa, amikor a faluban az (egyetlen) főutcára nyílnak a házak, a hátsó kertek nyúlnak el hosszan, majd mennek át szántóföldbe. A kettő között a főúttal párhuzamos, helyenként abba bekötött (el nem nevezett) földutakkal.

Az már többször felmerült, hogy a Mapnik igazán tehetne valami megkülönböztetést a burkolt és burkolatlan utak közé. Mint például az iD-ben az út szélének szaggatott vonalazása. És akkor nem kellene a renderernek térképezéssel szórakozni. Mert most valóban bosszantó, hogy egy highway=residential + surface=unpaved szép, széles utcaként jelenik meg (amit a szemre tervezett útvonalnál 50-nel saccolsz), míg a terepen tőle megkülönböztethetetlen folytatása vékony szaggatott csíkként.

Üdv:
Ákos

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 8:33:39 AMJul 7
On Wed, 7 Jul 2021, ITineris OSM wrote:

> Maga az OSM Wiki nem írja elő ilyen keményen a lakott területen kívüliséget.

Fene tudja.
"The tag highway=track is used for minor land access roads that are
not considered part of the general-purpose road network"
(https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=track)

Nekem a "minor land access road" erre utal.

No de sebaj, a How to decide fejezetbol alatta kiderul, hogy a nyaralok,
preshazak, hobbikertek kozt halado ut nem track.
Plane ha meg neve is van!
Mondjuk pledaul Csepelen a Soshegy nevu resz van igy tevesen
trackekkel telitve.

> az út szélének szaggatott vonalazása. És akkor nem kellene a renderernek
> térképezéssel szórakozni. Mert most valóban bosszantó, hogy egy

Azt sosem kellene, hiszen tiltott. :-)

> highway=residential + surface=unpaved szép, széles utcaként jelenik meg
> (amit a szemre tervezett útvonalnál 50-nel saccolsz), míg a terepen tőle
> megkülönböztethetetlen folytatása vékony szaggatott csíkként.

Kit erdekel a _latvany_, amit ezen a heten a Z program mutat,
de hamarosan elozetes ertesites nelkul megvaltozhat?
Mi itt adatbazist epitunk, nem terkepet rajzolunk.

Kiss Gabor

ITineris OSM

Jul 7, 2021, 8:39:55 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Ezekről meg tudod győzni azokat, akik hivatalos másodrendű főutakat rongálnak el folyamatosan highway=track-nek, mert a terepen földútnak látszanak, és zavarja őket, hogy a térképet nézve a jelenlegi rendereléssel jó ötletnek tűnik arrafelé rövidíteni? (Az útvonaltervezők rendesen figyelembe veszik a többi címkét, mint a surface=dirt, smoothness=horrible, és főleg az access=private [Országos főút egy szakaszán!].)

> [...]

preshazak, hobbikertek kozt halado ut nem track.
Plane ha meg neve is van!
Mondjuk pledaul Csepelen a Soshegy nevu resz van igy tevesen

Azért én nem egészen ezt olvasom ki. A Wiki konkrétan az állandó lakóhelyeket (permanent residence) említi, hogy az oda vezető utak nem track-ek, viszont a szerintem sem a nyaralók, sem a présházak nem számítanak állandó lakóhelynek. Ellenben a Wiki azt konkrétan említi,  hogy pl. a gyümölcsösökbe vezető utakra helyes a "track" használata.

Itt jön a neheze: külterületi övezetben akár telkenként változhat, hogy az adott telek sima gyümölcsös (szőlő, zártkert stb), esetleg gazdasági épülettel, vagy már beépített és akár állandóan lakott telek. A terület szélén még csak traktorral és terepjáróval járható az út,  befelé haladva egyre jobban karbantartott, aztán egy ponttól meg burkolttá válik. Ilyenkor tegyél igazságot, meddig track, és honnantól valami más.

Üdv,
Gergő

Szem

Jul 7, 2021, 10:22:34 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Ez egy régóta fennálló probléma, (az én személyes vélemény alapján) sajnos a szerkesztők egy jelentős többsége se nem olvas levlistát, se wikit, csak úgy dolgozik, hogy az jól nézzen ki az általa használt térképen (akár az is lehet, hogy a topicot kiváltó adattörlés is ezért történt, mert ez "belerondított" a kimenetbe - de ez csak feltételezés).
Már többször nekikezdtem, hogy valahogy rendbe szedem a smoothness leírást (csak rengeteg fénykép kellene minden egyes burkolathoz és értékhez), mert ott legalább ekkora káosz van. Több általam pontosan megadott bad, very_bad stb értéket írtak át horrible v hasonlókra, mert bringával "szörnyű" volt végigmenni rajta, de ugyanez a szép sima földútra való good érték is. Ezért azt gondolom hiába polemizálunk itt erről, ez el sem jut azokhoz, akikhez kellene, de reménykedve a tévedés jogát fenntartom :)
Szem

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 10:38:40 AMJul 7
On Wed, 7 Jul 2021, Gergely Matefi wrote:

> [...]
> számítanak állandó lakóhelynek. Ellenben a Wiki azt konkrétan említi, hogy
> pl. a gyümölcsösökbe vezető utakra helyes a "track" használata.

Ezzel kezdodik:
| If none of the above are true for a road, and
| its primary use is access to the surrounding land, <------
| highway=track is likely appropriate.

Ez a feltetel maris nem teljesul Csepelen.

Es akkor utana jonnek a peldak. Felteszem erre gondolsz:
| A farm track used for access to crop fields, pastures, orchards or similar
| agricultural land.
Ez ugy kezodik, hogy "farm track". Hol van Soshegyen farm? (Birtok,
nagygazdasag, ultetveny, latifundium, mezg. nagyuzem.)

Szerintem itt a 6000 hektaros ultetvenyekre gondolt a szerzo,
ahol 10 km hosszu sorban allnak a narancsfak
(https://www.google.com/search?q=orchard),
nem a 2 hektaros hobbikertekre. (Konkretan lemertem.)
Onallo helyrajzi szammal mindahany.

Az ugyanabban a sorban emlitett crop field sem kispalyanak nez ki
a kepeken. :)
https://www.google.com/search?q="crop+field"

Es mondom, ha egyszer kozterulet, es a neve "Farkas utca",
akkor az el is donti a kerdest. Altalanos uthalozat.

> [...]
> egyre jobban karbantartott, aztán egy ponttól meg burkolttá válik. Ilyenkor
> tegyél igazságot, meddig track, és honnantól valami más.

Konkret esetben megprobalhatom. Mondasz egyet?

Gabor

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 10:44:09 AMJul 7
On Wed, 7 Jul 2021, Szem wrote:

> [...]

> azt gondolom hiába polemizálunk itt erről, ez el sem jut azokhoz, akikhez
> kellene, de reménykedve a tévedés jogát fenntartom :)

+1

De peldaul egysegfrontba tomorulhetunk, ha elkezdenek panaszkodni
az onfeju am kevesse olvasott kollegak a szakmanyban vegzett helyreallitasi
munkak utan.

Gabor

ITineris OSM

Jul 7, 2021, 11:02:33 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Lehet, hogy segítene, ha frappánsabb magyar megnevezést találnánk az iD-be. Beleértve a címke melletti (i) gombra feljövő rövid magyarázatot is.

Nem gondolom, hogy egyszerű feladat, de azért megpróbálkozhatnánk "AZ" openstreetmap (.org) renderelési stylesheet-be elérni a burkolatlan utak megjelenítését. Ha elég sokan támogatjuk, talán bekerül. Az itt elhangzott problémákat is csatolhatjuk érvként.

Az OSM-Carto-ba ment erőlködés ez ügyben: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/3399

Jul 7, 2021, 11:41:22 AMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
On Wed, 7 Jul 2021, ITineris OSM wrote:

> Lehet, hogy segítene, ha frappánsabb magyar megnevezést találnánk az iD-be.

Ha a "mezogazdasagi/erdeszeti ut" nem tartja vissza a kezdoket
attol, hogy az utcak helyere rajzoljanak ilyet, akkor vajon mi? :-)
Legyen benne a "magan-" is?

Gabor

ITineris OSM

Jul 7, 2021, 12:05:24 PMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
A kezdőket nem tartja vissza a mostani (szerintem hülye) név: az iD-ben elkezdi begépelni, hogy "földú...", és máris csak ez az egyetlen találat. Megnyomja, örül.
És mi a véleményed a kacsa-tesztről? Ha egy út földből van, akkor az földút, nem? Csak hogy értsük, mi vezeti őket.
Lehetne azt mondani, ne szerkesszen, aki nincs tisztában az általa berajzolt elemek helyes címkézésével. De ezt nem tudjuk megkövetelni. Legfeljebb segíteni.

A magánút problémáját nem keverném ide; a Kresz sem igazán foglalkozik vele, hogy a magánút becsatlakozása az ingatlanról való kihajtásnak, vagy tényleges útkereszteződésnek számít-e: vajon feloldja-e a korlátozást? És kell-e elsőbbséget adnom az onnan jobbról jövőnek, elsőbbségadás kötelező vagy STOP tábla híján?
90-es tempónál a behajtani tilos alatti kicsi "magánút" táblát sem fogom tudni elolvasni, mint ahogyan vezetés közben nem fogok földhivatali nyilvántartást nézegetni, hogy az közút vagy magánút-e.

Ákos

Sent: Wednesday, July 07, 2021 at 5:41 PM

From: "Kiss Gabor" <kg...@ssg.ki.iif.hu>
To: openstreet...@googlegroups.com
Subject: Re: [osm-hu] Földúlt a földút

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 1:19:38 PMJul 7
> [...]

> A kezdőket nem tartja vissza a mostani (szerintem hülye) név: az iD-ben
> elkezdi begépelni, hogy "földú...", és máris csak ez az egyetlen találat.

Igen.
De én azt kérdeztem, van-e ami jobban visszatartja őket.

> És mi a véleményed a kacsa-tesztről? Ha egy út földből van, akkor az földút,
> nem? Csak hogy értsük, mi vezeti őket.

Egyetértek.

> [...]
> tudni elolvasni, mint ahogyan vezetés közben nem fogok földhivatali
> nyilvántartást nézegetni, hogy az közút vagy magánút-e.

Szerencsére a térképi adatbázisba ez nem kerülne be,
senki nem fogja tudni, hogy az iD magyar fordításába
betettük, mint téves címkézéstől elriasztó tényezőt. :-)

Szóval más hatása nem lenne, csak hogy a szerkesztők látják.
A kérdés az, hogy rájuk hogyan hatna?
Sok reményt nem fűzok hozzá, csak példának hoztam fel,
hogy elindítsam a brainstormingot.

További ötletek:
Kipusztítjuk a földutat a szinonimák közül. Ez sem tetszik.
Esetleg ha a harmadrandű utak nem egy kalap alá lennének összevonva,
és a burkolat nem mint másodlagos attribútum szerepelne rajtuk,
akkor éppenségel szaporítani kellene a földút szinonimát,
hogyha ezt beírja a pógár, akkor mindjárt 3-4 lehetőség is felugorjon,
és ez meghökkentse. Hátha elolvassa a magyarázatot is.
Mert egyébként azt sem nézem ki belőle.

"Szántóföldi/erdei út"?

Kiss Gábor

Feri Veres

Jul 7, 2021, 3:37:29 PMJul 7

2021. 07. 07. 16:22 keltezéssel, Szem írta:

> [...]
> leírást (csak rengeteg fénykép kellene minden egyes burkolathoz és
> értékhez), mert ott legalább ekkora káosz van. Több általam pontosan

Van egy jó földutas oldal ilyesmikkel. De biztos ismered:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/Talaj%C3%BAt

>  Ezért azt gondolom hiába polemizálunk itt erről, ez el sem jut
> azokhoz, akikhez kellene, de reménykedve a tévedés jogát fenntartom :)

Szerintem a legjobb módszer, szólni a szerkesztőnek. Megköszöni a
segítséget és legközelebb nem fogja elrontani.

Nekem is van egy példám. Amennyire futólag jártam ott, csupa új ház van
a környéken, semmi "pince" meg "gyümölcsös". Inkább "villák".

2010: unclassfiied

2011: residential  (ezt egy, a közösségben ismert hozzáértő tette rá.
Talán nem meglepő ;-) )

2016: track

Aki track-re tette az 5 éve nem piszkálgatja a térképet, így talán
felesleges is írnom neki. 72 szerkesztés.

Én meg nemrég felrajzoltam a házakat, mert lett volna esély helyszíni
bejárásra. Ami viszont elmaradt. Ez a track dolog meg fel se tűnt volna,
ha nem hozzátok fel. (Legalábbis addig biztos, amíg nem foglalkozok a
területtel.)

Szóval akárhogy is, de megéri beszélni róla.

Üdv,

Feri

Gergely Matefi

Jul 7, 2021, 3:43:54 PMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Gábor,

Csepelt nem ismerem, az általad hivatkozott konkrét területről nem tudok véleményt formálni és nem is arról írtam.

Általánosságban, OSM szempontból az út osztályozásánál az a döntő kritérium, hogy azt mire használják. Amennyiben az utat elsődlegesen művelt területek elérésére használják, akkor track, ha viszont lakóövezetet tár fel, akkor nem track.

Nagyfokú tévedés, hogy csak nagyméretű ültetvény számít művelt területnek és csak ott alkalmazható highway=track. Attól, hogy a művelt terület zártkertek sorozatából, felparcellázott szőlőhegy oldalból, vagy egy kézben levő nagyobb ültetvényből vagy szántóföldből áll, még használatát tekintve ugyanúgy művelt terület marad. És ha netán egy nagyobb művelt területet felparcelláznak és kistulajdonosoknak adják át, attól még nem fogjuk az OSM-en az úttípust megváltoztatni.

Másodlagos és nem perdöntő szempont, hogy van-e az útszakasznak neve, vagy sincs. Pl. elég sok szőlőhegyen vannak az utaknak nevei, mert könnyebb így hivatkozni rájuk. Ettől a szőlőhegy még művelt terület marad, nem lakóövezet.

Az, hogy valami közterület vagy sem, megint csak nem perdöntő. Vannak olyan szántóföldek közepén haladó földutak, amelyek jogilag közterületnek számítanak (pl. távolabbi földeket ezeken át érhetik el a gazdák), de ettől még nem jelöljük őket közútnak vagy lakóövezeti útnak.

Ettől még a kérdéses csepeli részen a betelepülés már elérhette azt a fokot, hogy inkább lakóövezet, mint művelt terület - mint említettem, a döntési szempontokról írok, nem egy konkrét helyszínről

Üdv,
Gergő

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 4:10:50 PMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
On Wed, 7 Jul 2021, Feri Veres wrote:

> Aki track-re tette az 5 éve nem piszkálgatja a térképet, így talán felesleges
> is írnom neki. 72 szerkesztés.

A minap jutott eszembe, hogy olyan ez a térképszerkesztés, mint
a hangyák nyüzsgése. :-)
Nem ugyanabba az irányba rángatja mindegyik a megtalált zsákmányt,
hanem összevissza. De azért nagy átlagban mégiscsak a jó irányba
mozdulnak el.
Ha szerkesztek 100-t, abból mondjuk 7-et kifogásolhat egy-egy ember,
1-et mindenki. De összességében az adatbázis mégiscsak javult tőle.

Baj akkor van, ha a butaság szorgalommal párosul. :-D

Gábor

kiss.kar...@gmail.com

Jul 7, 2021, 4:43:32 PMJul 7
to openstreet...@googlegroups.com
Aztaaaa .... ez a wikioldal tök jó! De ha már utakról írtok... Milyen jelölést célszerű alkalmazni, a földeken nagyobb mezőgazdasági telepekhez vezető jó vagy kevésbé jó aszfaltozott utakra? Más szerkesztőknél a szervízutat láttam. Jó ez erre?
kissk

Jul 7, 2021, 4:45:35 PMJul 7
to openstreetmap-hungary
Bocs ... ez nem ide tartozott volna.

ITineris OSM

Jul 8, 2021, 2:58:48 AMJul 8
to openstreet...@googlegroups.com
Igen, ez szervizút. Definíció szerint valamely (tipikusan nem lakó) ingatlan megközelítésére szolgáló, burkolt vagy stabilizált (karbantartott) út. Szervizút a telepen/logisztikai bázison/gyáron belüli úthálózat is. A szervizút speciális fajtája a kocsibehajtó (service=driveway) és a parkolók útjai (service=parking_aisle) is.

És igen, a magyar köznyelv csak a főúttal párhuzamos utcákat hívja így, pl. az Andrássy úton.

Jul 8, 2021, 3:43:51 AMJul 8
to openstreet...@googlegroups.com
Nem, nem, nem tök jó, hanem ROSSZ! (legalábbis smoothness szempontjából)
Pont ezt írtam, hogy sokan nem értik, hogy nincs excellent földút, köves
út stb, mert ezek ABSZOLÚT értékek.
Nézzétek meg ezt: https://szembiketeam.imgbb.com/ (remélem nem
rontottan el sehol :)
Elkezdtem táblázatos formában felvinni a lehetséges smoothness értékeket
az útburkolat függvényében. Majd ehhez a mátrixhoz elkezdtem minden
kategóriához képet keresni a sajátjaim közül - na ez nem könnyű...
Ami fent az csak néhány példa.

Szem

Károly Kiss

Jul 8, 2021, 5:38:08 AMJul 8
to openstreetmap-hungary
Rendben, vettem.
kissk

Peter Gervai

Jul 8, 2021, 6:40:02 AMJul 8
to openstreetmap-hungary
On Thu, Jul 8, 2021 at 9:43 AM Szem <szembi...@gmail.com> wrote:

> Pont ezt írtam, hogy sokan nem értik, hogy nincs excellent földút, köves
> út stb, mert ezek ABSZOLÚT értékek.

Mármint hogy van highway=track + smoothness=excellent ;-)

A „földút” szó egyszerre akar jelenteni úttípust, burkolattípust és
burkolatminőséget, de ebből maximum az „átlagot” lehet levenni.

> Nézzétek meg ezt: https://szembiketeam.imgbb.com/ (remélem nem rontottan el sehol :)

A wiki próbálja leírni a smoothness értékek szubjektív feltételrendszerét:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:Map_Features:smoothness

Amit te „bad”-nek jelöltél az közelebb áll a „very_bad”-hez, mert sima
városi autóval nem biztos hogy javasolnám (az én VW-m eleje fennakadna
a közepén). A wiki szerint:

excellent (thin_rollers) roller blade, skate board and all below
good (thin_wheels) racing bike and all below
intermediate (wheels) city bike, sport cars, wheel chair, Scooter and all below
bad (robust_wheels) trekking bike, normal cars, Rickshaw and all below
very_bad (high_clearance) Car with high clearance, light-duty off road vehicles
horrible (off_road_wheels) heavy-duty off road vehicles and all below
very_horrible (specialized_off_road_wheels) tractor, ATV, tanks,
trial, Mountain bike and all kind of off-highway vehicles (see also
mtb:scale=*)
impassable No wheeled vehicle

De látom ezt is le kell fordítanom. *sóhaj*

Szem

Jul 8, 2021, 7:02:53 AMJul 8
2021.07.08. 12:39 keltezéssel, Peter Gervai írta:

> Mármint hogy van highway=track + smoothness=excellent ;-)
>
> A „földút” szó egyszerre akar jelenteni úttípust, burkolattípust és
> burkolatminőséget, de ebből maximum az „átlagot” lehet levenni.
Ilyen éppen lehet pl. így highway=track + surface=asphalt +
smoothness=excellent :)))
Az egészből talán a táblázat a lényeg.
> [...]
>
> Amit te „bad”-nek jelöltél az közelebb áll a „very_bad”-hez, mert sima
> városi autóval nem biztos hogy javasolnám (az én VW-m eleje fennakadna
nagyon becsapós a kép, mert autóval simán járható volt, de pont ezért
szettem volna egy egyértelmű képes táblázatot
> [...]
> mtb:scale=*)
> impassable No wheeled vehicle
>
> De látom ezt is le kell fordítanom. *sóhaj*
A Josm-ban le van fordítva, onnan talán könnyebb átvenni.

ITineris OSM

Jul 8, 2021, 7:04:35 AMJul 8
to openstreet...@googlegroups.com
Azért csak óvatosan ezzel!
A Wiki meghatározása szerint kb. egész Magyarország burkolata good, hiszen versenybringával járható. Még a Rákosrendező kockaköve is.

Ákos

Sent: Thursday, July 08, 2021 at 12:39 PM
From: "Peter Gervai" <gri...@gmail.com>
To: "openstreetmap-hungary" <openstreet...@googlegroups.com>
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CAAWNVq-YBr23hE-Vyg0bMCdf2LD-yNw3smkgkdnbLV8aTSBTxA%40mail.gmail.com.

Peter Gervai

Jul 8, 2021, 7:26:04 AMJul 8
to openstreetmap-hungary
On Thu, Jul 8, 2021 at 1:02 PM Szem <szembi...@gmail.com> wrote:

> Ilyen éppen lehet pl. így highway=track + surface=asphalt +
> smoothness=excellent :)))

Igen, erre gondoltam. Van is ilyen.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:Hu:Map_Features:smoothness

> nagyon becsapós a kép, mert autóval simán járható volt, de pont ezért
> szettem volna egy egyértelmű képes táblázatot

Akkor nem jó a kép, ha becsapós. :-) Mindenesetre aminek a közepe 10
cm felett kiáll a sávhoz képest azon már többen fennakadnak, és nem
csak a vita során hanem autóval is. ;-)

> A Josm-ban le van fordítva, onnan talán könnyebb átvenni.

Az hiányos. De kész.

Peter Gervai

Jul 8, 2021, 7:28:28 AMJul 8
to openstreetmap-hungary
On Thu, Jul 8, 2021 at 1:04 PM ITineris OSM <itiner...@gmx.com> wrote:

> Azért csak óvatosan ezzel!
> A Wiki meghatározása szerint kb. egész Magyarország burkolata good, hiszen versenybringával járható. Még a Rákosrendező kockaköve is.

Jártál te már magyarországon? :----)

ps: Most nincs kéznél a javítás előtti szomód melletti út, ahol
autóval gyakrlatilag 10 km/h volt a maximális sebesség.
Vagy kiskunfranckarika mellett volna egy út amin konkrétan fű volt a kátyúkban.
Meg persze egy csomó ahova utcai autóval nem merészkednék, pedig közút.

Szem

Jul 8, 2021, 7:29:42 AMJul 8
to openstreet...@googlegroups.com
Sztem ebbe nem érdemes belemenni (a küldött képeken látható utak mindegyik a verseny bringámmal mentem végig), hogy ki mit ért azon, hogy versenybringával járható. Ez csak segítség a definícióhoz.
Ugyanoda térek vissza, jó lenne, ha lenne a surface/smoothness mátrix minden fontosabb eleméhez képem. Akinek van ilyesmi gyűjteménye, vagy akár egyetlen képe is, küldje el privátban, vagy tegye fel valahova a netre és akkor talán elkészülhet egy jól használható táblázat.
Szem

Kiss Gabor

Jul 8, 2021, 8:23:38 AMJul 8
On Thu, 8 Jul 2021, Szem wrote:

> [...]
> képe is, küldje el privátban, vagy tegye fel valahova a netre és akkor talán
> elkészülhet egy jól használható táblázat.

Marmint kersz ezer pucer kepet mindenfele utakrol es majd te kategorizalod,
vagy komplett ertekelessel egyutt szeretned?
Vagy a ketto kozott van a metaadatok kivanatos mennyisege?
(Pl. telepules es utca, de az idopont mar nem.)

Nyers foto millioszamra lehet a weben. Szabadon felhasznalhato is.
Csak keresgelni kell. Kuldjunk csak linkeket? Nem kell magyarnak lennie.
Illusztracio gyanant nyilvan megfelelnek a sziberiai es kinai fotok is.
Ott ugysem erzekenyek a szerzoi jogokra. :->

Gabor

Szem

Jul 8, 2021, 8:31:24 AMJul 8
to openstreet...@googlegroups.com
Hűha! Lehet, hogy ezzel magamra szabadítottam egy lavinát?
Linekekre és képekre gondoltam surface smoothness párossal, ami igazán
informatív (és nem félreérthető, mint az pl. enyém :)))
Nyilván excelent asphalt-ból Dunát lehet rekeszteni, a ritkábbakkal van
gond...
(((részemről folyt köv pár nap múlva)))

Szem

Kiss Gabor

Jul 8, 2021, 9:18:44 AMJul 8
On Thu, 8 Jul 2021, Szem wrote:

> Nyilván excelent asphalt-ból Dunát lehet rekeszteni, a ritkábbakkal van
> gond...

Igen, gondoltam erre.
A faliujsagra ki kell irnod, hogy most eppen mifele kepeket szeretnel.

Gabor

turistautsz...@gmail.com

Jul 11, 2021, 2:11:46 AMJul 11
to openstreetmap-hungary
Talán valamelyik ügyesebb programozó meg tudja csinálni, hogy kigyűjti a surface smoothness párosításokat az OSM-ből, és keres hozzá Mapillary képeket.
És ennek jogilag sincs akadálya ha jól sejtem.

Szem

Sep 25, 2021, 12:15:31 PMSep 25

Mostanra jutottam oda, hogy sikerül kikeresnem 82 képet az általam készítettek közül, mely alapját képezheti a a surface/smoothness mátrix képes táblázatnak, amint elkészülök vele megosztom itt, hogy meg lehessen vitatni.

Addig is elkezdtem megírni az egyes útburkolatok definícióit, és ekkor fedeztem fel, hogy létezik már magyar nyelvű fordítás (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hu:Key:surface), ami szerintem számos helyen hibás. Mielőtt átírnám a wiki oldalt, szeretném megvitatni az általam írtakat elsőnek a kőburkolatokról, ha ez kész, majd küldöm a többit:

paving_stones

Térkő: Relatív sima felületű, kis vagy közepes méretű (rendszerint egyforma) elemekből álló, természetes (simára vágott vagy csiszolt kő) vagy mesterséges (legtöbbször beton, esetleg tégla) anyagból készült burkolat. Az elemek általában szorosan csatlakoznak egymáshoz, közöttük csak keskeny rések (fugák) találhatók, melyek (rendszerint) kitöltésre kerülnek. A betonból készült elemek színe általában szürke (a kerékpárutakon gyakran piros), ezeket a köznyelvben gyakran viacolor néven emlegetik. Különösen a járdák burkolata a (40x40cm) betonból készült járdalap vagy kerti lap.

sett

Kockakő (macskakő): Simára vágott vagy enyhén domború felületű (esetleg kissé lekerekített) útburkoló kő, mely legtöbbször bazaltból, ritkábban gránitból készül. A régi, macskakő néven ismert (út)burkolat nagyobb (~18x18cm), a mostanában gyártott kisebb (~10x10cm) és (szinte mindig) egyforma elemekből áll. A kövek közötti távolságok közepesek, de akár nagyobbak (~1-2 cm) is lehetnek, készülnek kitöltött és kitöltetlen hézagokkal is, általában a felületük lényegesen rusztikusabb és rázósabb, mint a Térkő felülete.

unhewn_cobblestone

Durva kő (római út): Legtöbbször (kissé domború) természetes, egymástól akár jelentősen eltérő méretű és színű kövekből kirakott út, mely leginkább a régi Római utakra emlékeztet. A kövek között változó méretű (~1-3cm), de akár ennél nagyobb közök is lehetnek, készülnek kitöltött és kitöltetlen hézagokkal is. Általában a felületük lényegesen egyenetlenebb és rázósabb, mint a Kocka. Történelmi városrészek meredek utcáin, és (régen készült) autófeljárókon lehet találkozni ilyen burkolattal. Ez az útfajta egyáltalán nem gyakori Magyarországon (a TV-ben a Paris–Roubaix kerékpárversenyen lehet látni ilyen burkolatot). Gyakran tévesen a surface=sett érték helyett kerül megadásra.

cobblestone

Általános megnevezés a Kockakőre és a Durva kőre. Ha teheted NE használd, helyette surface=sett és a surface=unhewn_cobblestone valamelyikét válaszd. Magyarországi utaknál legtöbbször tévesen a surface=sett érték helyett kerül(t) megadásra.

üdv,
Szem

ITineris OSM

Sep 25, 2021, 3:24:58 PMSep 25
to openstreet...@googlegroups.com
A beton járólapoknál azért bennem felmerül a concrete:plates gondolata is, ahol nem írnak méretbeli megkötéseket.
És valamilyen okból elég elterjedt a paving_stones:30, csak épp mifelénk a 40x40-es járólapok a megszokottak. (Van egy 6 éve "to be announced" proposal, ami legalább e téren rendet rakna.)
Magukra a térkövekre további tulajdonságok a vonatkozó Wiki oldalon.

Sep 27, 2021, 8:26:13 AMSep 27
to openstreet...@googlegroups.com

Köszönöm az észrevételt! Az érintett definíciót erre:

paving_stones

Térkő: Relatív sima felületű, kis vagy közepes méretű (rendszerint egyforma) elemekből álló, természetes (simára vágott vagy csiszolt kő) vagy mesterséges (legtöbbször beton, esetleg tégla) anyagból készült burkolat. Az elemek általában szorosan csatlakoznak egymáshoz, közöttük csak keskeny rések (fugák) találhatók, melyek (rendszerint) kitöltésre kerülnek. A betonból készült elemek színe általában szürke (a kerékpárutakon gyakran piros), ezeket a köznyelvben gyakran viacolor néven emlegetik. Különösen a járdák burkolata a (40x40cm) betonból készült járdalap vagy kerti lap. Fontos: ha a járólapok egymástól elkülönülten (közöttük nem szilárd burkolattal) kerülnek elhelyezésre, akkor az surface=stepping_stones, valamint ez a burkolat nem összetévesztendő a nevében hasonló surface=concrete:plates értékkel. A térkövekre további tulajdonságok a vonatkozó Wiki oldalon.

Ez így jó? Illetve a többi szövegrész feltehetem a Wikire-?

Szem

Feri Veres

Sep 27, 2021, 3:09:03 PMSep 27

2021. 09. 27. 14:26 keltezéssel, Szem írta:

[...]

Abban, hogy "Különösen a járdák burkolata a (40x40cm) betonból készült járdalap vagy kerti lap." lehet, hogy a Különösen helyett "Ide tartozik még..." kezdettel írnám, mert így nem értem a mondatot. Különösen az előző mondat kontextusában. De felőlem jó így is ha te érted. ;-)

Egyébként, a 40x40-eseket én lehet, hogy "betonlapok"-nak választottam a JOSM-ban, ha vittem fel ilyet. "Térkő (viacolor)" az inkább kisebbnek gondolnám. De látom a Wikiben, hogy a betonlapok az a nagy.

Meg hát ezért készül a leírás.

Üdv,

Feri

ITineris OSM

Sep 27, 2021, 3:45:53 PMSep 27
to openstreet...@googlegroups.com
> Egyébként, a 40x40-eseket én lehet, hogy "betonlapok"-nak választottam a JOSM-ban, ha vittem fel ilyet. "Térkő (viacolor)" az inkább kisebbnek gondolnám.

Kíváncsi voltam, mennyire elterjedt. Jelenleg 235 ilyen gyalogút van.
Szerintem én is ezt használtam a járólapokra. Mondjuk a hivatkozott Wiki nem ír semmilyen méretbeli korlátot. Az "inkább nagyobb betonlapok" a fénykép alapján akár a régi M7-es (vagy a mostani M0-s néhány szektora) lehetne, de azokat simán concrete-nek címkézzük, és nem foglalkozunk vele, hogy a dilatációs hézagok miatt nagy lapok vannak.

Üdv:
Ákos

Feri Veres

Sep 27, 2021, 4:40:46 PMSep 27
to openstreet...@googlegroups.com

concrete:plates
"Heavy duty plates "[...]
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface

Heavy-duty
adjective
1. providing an unusual amount of power, durability, etc.: heavy-duty machinery; heavy-duty shoes.

Ebbe nem nagyon tartozna bele egy 40x40 centis kézben elhordozható valami. :)

Viszont a JOSM fordítás, "betonlapok" sajnos egyáltalán nem utal méretre.

A "Heavy duty" szerint ide onnantól sorolnám, amik a kb méteres betonozások, amit általában ott betonoznak ki és dilatációval tagolják.  Az is gyakori járda itt-ott. (A fényképükön meg szerencsétlenül a méret egyláltalán nem saccolható.)

Ráadásul a paving_stones wiki oldalán egyáltalán nincs ilyen (40x40 szerű) példa. Csupa viacolor. Még az is, ami a kis képen nagyobbnak néz ki, megnyitva "viacolor".

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:surface%3Dpaving_stones

Nekem nem működik a "235 ilyen van" linked.

Feri

Szem

Sep 28, 2021, 4:27:45 AMSep 28
to openstreet...@googlegroups.com
Köszönöm!  Írtam, hogy az összes definíciót át szeretném írni, csak éppen ezekkel kezdtem, ott ki fogok térni a concrete / concrete:plates -re ... Valamint folyamatban van, hogy készítek egy surface/smoothness mátrixot, ez biztos segíteni fog. Addig is itt új definíció:

paving_stones
Térkő
: Relatív sima felületű, kis vagy közepes méretű (rendszerint egyforma) elemekből álló, természetes (simára vágott vagy csiszolt kő) vagy mesterséges (legtöbbször beton, esetleg tégla) anyagból készült burkolat. Az elemek általában szorosan csatlakoznak egymáshoz, közöttük csak keskeny rések (fugák) találhatók, melyek (rendszerint) kitöltésre kerülnek. A betonból készült elemek színe általában szürke (a kerékpárutakon gyakran piros), ezeket a köznyelvben gyakran viacolor néven emlegetik. A kis méretű (~40x40cm) betonból készült járdalap vagy kerti lap leginkább a járdák burkolata. Fontos: ha a járólapok egymástól elkülönülten (közöttük nem szilárd burkolattal) kerülnek elhelyezésre, akkor az surface=stepping_stones, valamint ez a burkolat nem összetévesztendő a csak nevében hasonló surface=concrete:plates értékkel. A térkövekre további tulajdonságok a vonatkozó Wiki oldalon.

A többi definíció megfelelő? Főleg, hogy a sett és az unhewn_cobblestone (is) téves egy kicsit.
Szem
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/936b386d-bdf1-3a53-1f44-07b2a5f46c54%40cmsbazar.hu.

Feri Veres

Sep 28, 2021, 3:10:55 PMSep 28

2021. 09. 28. 10:27 keltezéssel, Szem írta:

> A többi definíció megfelelő? Főleg, hogy a sett és az unhewn_cobblestone
> (is) téves egy kicsit.

Részemről oké, bár én inkább csak elolvastam és megértettem, hogy ez
akkor erre jó. :) (A nagyköves elég ritka, a kockaköveset meg felismeri
az ember.) Hasonlítgatnunk kellene valami korábbihoz? (Bocs, olvastam a
szál eredetijét is, de nincs fejben minden. Mindenesetre nagyon örülök,
hogy készül, különösen hogy magyarországi gyakorlatban is fellelhető
illusztrációkkal lesz.) A Wikiben átírható, ha valamit helytelennek
találunk.

Üdv,
Feri

Szem

Sep 30, 2021, 4:48:55 AMSep 30
to openstreet...@googlegroups.com
Szeretnék kérni egy segítséget. Fel szerettem volna vinni a változásokat, már eleve fura volt, hogy az egész táblázat kék színű és ott az Edit-re kattintva egy ablak jelent meg, benne ezzel a szöveggel:
Hu:Map Features:surface
The "Template:Hu:Map Features:surface" template doesn't yet have a description, but there might be some information on the template's page.
és két kitöltendő mezővel.
Ez így jó? Illetve mit kell beleírni? (eddig nem léptem tovább)
Köszi.
Szem

Szem

Oct 2, 2021, 8:31:06 AMOct 2
Elkészültem az első rész javításával, fent van a Wikin.

Küldöm a következő etapot véleményezésre:

surface=paved
Burkolt
: Az érték jelentése, hogy az adott felület (pl. út) bármilyen szilárd burkolattal ellátott, "pormentesített". Ez az érték a felületet csak elnagyoltan írja le, ha teheted, használj konkrét értéket minden olyan felületen, ahol a szilárd burkolat eleve elvárható. Fontos! Minden olyan leburkolt (út) felületnél, ahol az alapértelmezés burkolatlan szükséges a megadása! Ilyen utak leggyakrabban a mezőgazdasági utak, ösvények (highway=track, highway=path). Ha tudod, vagy a légi felvételről biztosan látod, hogy az út pormentesített, de nem emlékszel / ismered a burkolat típusát, akkor a címke használata szükséges és fontos, mert segíti a térkép pontos megjelenítését és az útvonaltervezést is!

surface=asphalt
Aszfalt
: Bitumen kötőanyagú, természetes és/vagy mesterséges adalékanyagokat (pl. különféle kőzúzalékot, homokot stb.) tartalmazó burkolat, mely Magyarországon a burkolt utak elsöprő többségét borítja. A színe a (felhasznált adalékanyagoktól és a technológiától) függően az egészen világos szürkétől a teljesen sötét szürkéig terjed, még új állapotban is a felülete a simától az érdesig eltérő lehet. (Sok aszfalt utat a kevésbé pontos paved címkével jelölnek, melynek - az országon belül - nincs számottevő információ értéke, így használata nem javasolt, kivétel az ott leírt esetekben.)

surface=concrete
Beton
: Helyszínen készített (öntött), általában kis méretű hézagokkal (dilatációkkal) ellátott cementbeton burkolat, melynek kifejezetten jellemző, világos szürke a színe. Az országban a közutaknál leggyakrabban a különösen nagy igénybevételnek kitett utakon fordul elő (pl. M0, kavicsbányák melletti közutak), illetve meredek utcákon teknőszerűen kialakított keresztmetszettel - esetleg bordázott kivitelben, valamint (általában rossz minőségben) régi városrészekben. Gyakori még (régebbi) árvízvédelmi töltéseken, erdei / ipari szerviz utakon és házilagos kivitelben az egyszerű gyalogjárdákon is. Ha előre gyártott, nagy méretű lapokból készül, arra a surface=concrete:plates a megfelelő jelölés, valamint az ott leírt további esetekben is. Ha a beton útburkolat csak a két nyomsávot fedi le azt a surface=concrete:lanes jelöli, a kis méretű (~40x40cm) betonból készült járdalapra a surface= paving_stones a helyes jelölés.

surface=concrete:lanes
Betonsávok:
Két nyomsávban lerakott, vagy helyszínen
készített (öntött), általában kis méretű hézagokkal (dilatációkkal) ellátott cementbeton burkolat, melyek fő funkciója, hogy járművek kerekei szilárd burkolaton fussanak, miközben a sávok között (termett) talaj, fű, homok, illetve egyéb nem szilárd burkolatú kitöltés található. Fontos, ha a burkolat csak egyetlen nyomvonalat képez, akkor csak surface=concrete értéket használj, mert ekkor nincsenek sávok.

surface=concrete:plates
Betonlapok:
Előregyártott nagy méretű (legtöbbször legalább egy nyomsáv szélességű) betontáblákból készített burkolat. Néha még a beemelés miatti acél kampók is látszanak rajtuk. Az építés technológiája miatt a táblák közötti rés akár több centiméteres is lehet, melynek kitöltésére legtöbbször apró kőzúzalékot vagy homokot használnak. A betontáblák gyakran eltérő mértékében süllyednek meg egymáshoz képest, így (idővel) egyenetlen felszínt alkothatnak. Szintén ezt a jelölést érdemes alkalmazni, az ehhez teljesen hasonló megjelenést mutató, helyszínen készített olyan beton utaknál, ahol a nagy méretű (szintén legalább egy nyomsáv szélességű) egybefüggő sík betonfelületek között nagy dilatációk kerültek kialakításra. Ezen utak is ugyanúgy hajlamosak az egyenetlen süllyedésre. A kis méretű (~40x40cm) betonból készült járdalapra a surface= paving_stones a helyes jelölés.

Üdv,
Szem

Gergely Matefi

Oct 3, 2021, 5:41:43 AMOct 3