highway ref-ben helyrajzi számok

Kádár Iván

Jul 31, 2021, 2:01:49 PMJul 31

Gondoltam, rendbe rakom a közúti útszámokat. Sok helyen azonban
helyrajzi számok vannak a ref-ben.
Mi legyen velük? Érdemes átrakni addr:conscriptionnumber-be?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:addr:conscriptionnumber

Találtam egy levelet Ákostól (ITineris Kft), de egyéb reakció nem volt rá:
https://groups.google.com/g/openstreetmap-hungary/c/raayXUwKGb0/m/bDAM25bsCQAJ

Üdv,
--
Iván

Tamás Vásony

Aug 1, 2021, 2:23:23 AMAug 1

Szerintem az utakon nincs keresnivalója az addr: tageknek, révén egy útnak legritkább esetben van címe.
A addr:postcode vs. postal_code mintájára én eddig a conscriptionnumber tag-be tettem ezeket, nem volt jobb ötletem.

Tamás

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/4ffbc2cb-7eb0-6aee-5dd8-d332e1e963a1%40gmail.com.

Kádár Iván

Aug 1, 2021, 4:26:14 AMAug 1
to openstreet...@googlegroups.com
Szia Tamás!

Úgy látom, egyetlen hibás osztrák használattól eltekintve (addr:
lemaradt, míg a többi cím tag-en rajta van) csak Magyarországon van
conscriptionnumber tag (36 vonal).
Szerintem egyáltalán nem kéne az úton hrsz-nek szerepelnie (nem az út,
hanem az út alatti ingatlan attribútuma), de ha már valaki felvette, nem
törölném.
Ha valahol nincs utca név, házszám, akkor elfogadom, hogy valami
azonosítási lehetőséget ad - bár kétlem, hogy bárki is használná.

Remélem senki nem akarja az utakat szétvagdosni ingatlanonként.

Üdv,
--
Iván

2021. 08. 01. 8:22 keltezéssel, Tamás Vásony írta:
> [...]
> <mailto:openstreetmap-hu...@googlegroups.com> címre.
> Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el

m0_hrsz.png

Tamás Vásony

Aug 1, 2021, 5:40:54 AMAug 1
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Az utaknak is van helyrajzi száma, nem csak a telkeknek, legalábbi a határozatokban így szerepel, hogy:
"Az Aba külterület: 0442/9 hrsz-ú és 0443 hrsz-ú utakat elnevezi „Kajtori” útnak."
Egyébként nekem nem fog hiányozni ha nincs rajta, főleg ott ahol van más azonosító is.

Tamás

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/95f99c5c-9ab1-fc52-3b6f-da44aa776dd1%40gmail.com.

Feri Veres

Aug 1, 2021, 8:02:11 AMAug 1

2021. 08. 01. 10:26 keltezéssel, Kádár Iván írta:
> [...]
> azonosítási lehetőséget ad - bár kétlem, hogy bárki is használná.
>
> Remélem senki nem akarja az utakat szétvagdosni ingatlanonként.

De a csatolt képedet elnézve, akkor hogy lehetnek ezek az úton? Példát
nem láttam az eredeti leveledben. Olyan utat keresni aminek a ref=-je
pedig nem az útnyilvántartási szám, nem tudom mi lenne a megfelelő query.

Alapvetően egyetértek (amennyire példák nélkül el tudtam képzelni a
helyzetet) (ref-ben mindenképpen hibás), és szerintem ezek a helyrajzi
számok átkerülhetnének a helyen létrehozott address node-ba is,
hasonlóan ahhoz, ahogy egy ott címmel ellátott telket felvennénk. (Az se
a telekkönyvi szerinti kerete lenne, hanem egy pont.) Így még annyival
is jobb a highway=-en lévőnél, hogy cím kereső nagyobb eséllyel fogja
ismerni a HRSZ alapján való keresést, mivel a cím attribútumoknak
szerves része.

Két esetet tudok elképzelni. Egyik, amit írtok, hogy a belterületi
utaknak is van HRSZ-e, csak az igen keveseket érdekelhet bármikor is. A
másik, hogy olyan külterületeken, ahol eleve mindenre HRSZ-szel
hivatkoznak. Én az utóbbira gondoltam. (Milyen nagyságrendű elemről
beszélünk?)

Üdv,
Feri

Kádár Iván

Aug 1, 2021, 11:34:19 AMAug 1
to openstreet...@googlegroups.com
Teljes körű szűrést nem tudok, de ha ref 0-val kezdődik, vagy van benne
/ jel, akkor valószínűleg hrsz.
https://overpass-turbo.eu/s/19UW

--
Iván

Feri Veres

Aug 1, 2021, 12:00:35 PMAug 1

2021. 08. 01. 17:34 keltezéssel, Kádár Iván írta:

> Teljes körű szűrést nem tudok, de ha ref 0-val kezdődik, vagy van benne
> / jel, akkor valószínűleg hrsz.
> https://overpass-turbo.eu/s/19UW

A helyzet elég zavars.
Egy szerkesztő 11 éve rakta fel egy részüket, és 10 éve nem szerkeszt
(LoMAX). Sokon eredetileg name=-ként szerepelt ez a szám és át lett
rakva ref=be (többek között ITineris által is).

Egész Magyarországra is lefuttattam, alig több mint a fentebbi query.
"/" jelre keresve szintén nem sokkal több, 4-5 kisebb gócpont, és csak
Üllőn számottevő.

És valóban külterületi utak, tehát szerencsére nem az van, hogy a
településen bevitték volna a vonatkozó HRSZ-t.

És az addr teget teljesen kifejtenéd vagy csak HRSZ? (Csak azért
kérdezem, mert akkor esetleg meg azzal fogunk küzdeni, hogy az
ellenőrzők meg hiányos cím megadásra panaszkodnak ugyanezeken az elemeken.)

Ha megoldható "szabályosra" add:consp....-vel, akkor szerintem rajta.

Üdv,
Feri

Kádár Iván

Aug 1, 2021, 12:22:37 PMAug 1
to openstreet...@googlegroups.com
Én nem tervezem rátenni az addr:city, addr:postcode tag-eket, ha erre
gondolsz. De könnyen szűrhető, úgyhogy másnak a lehetőség adott lesz.

--
Iván

Feri Veres

Aug 1, 2021, 12:45:32 PMAug 1

2021. 08. 01. 18:22 keltezéssel, Kádár Iván írta:

> Én nem tervezem rátenni az addr:city, addr:postcode tag-eket, ha erre
> gondolsz. De könnyen szűrhető, úgyhogy másnak a lehetőség adott lesz.

Oké. :)

Üdv,
Feri

Feri Veres

Aug 1, 2021, 1:15:55 PMAug 1
> [...]

> A addr:postcode vs. postal_code mintájára én eddig a conscriptionnumber
> tag-be tettem ezeket, nem volt jobb ötletem.

Igen, akkor a teljes címzés is értelmetlen lenne rajta. Gondolkoztam is,
hogy meg kéne nézni a wikit, hogy tiltja-e, hogy útnak címe legyen, vagy
van-e szó erről.

Csak kerüljön át a ref-ből valamibe, hogy végre az utak nyilvántartási
számaival foglalkozhasson Iván. :) Ha teljes cím kerül bele, akkor meg
neked lesz útban a címellenőrzésnél? Akkor lehet, hogy valóban a
"conscriptionnumber" javaslatot kéne használni és akkor mindenkinek
kiesik az útjából!

30-40 objektumról beszélünk és a jelenlegi jelölés biztosan hibás.

Üdv,
Feri

Peter Gervai

Aug 5, 2021, 11:16:15 AMAug 5
to openstreetmap-hungary
On Sun, Aug 1, 2021 at 11:40 AM Tamás Vásony <vasony...@gmail.com> wrote:

> Az utaknak is van helyrajzi száma, nem csak a telkeknek, legalábbi a határozatokban így szerepel, hogy:

Ez igaz, viszont gyakori hogy több is, szakaszonként, amik nem esnek
egybe gyakran semmilyen fizikai szakasszal, ezért a gyakorlatban
szerintem ez a fajta használat több kárt okozna, mint a lehetséges
haszon lehetne.

(Most az az út [bicikliút] jutott eszembe ahol 100 méteren kb. 10-12
hrsz van, ebből pár szakasz kisebb mint 1 méter, illetve több helyen
az út telekhatáron van.)

Zsolt D

Aug 6, 2021, 11:21:21 AMAug 6
to openstreetmap-hungary

Utak HRSZ-e, ez kicsit hosszú lesz,

Minden út saját telken helyezkedik el. Nem építési telken, hanem közlekedési létesítmények telkén. Ahogy a felüljárók, hidak, töltések, közlekedési csomópontok, közlekedési csomópontok tartalékterületei, vasúti létesítmények, vízügyi építmények is, és a vizek (patakok, folyók, tavak stb) is..

Mindezen telkeket az illetékes földhivatalok HRSZ-szel látják el.

Ezeknek is van tulajdonosa, és rajta az útnak üzemeltetője, kezelője. Minden út telke ráadásul egy adott építési övezetbe is tartozik. Vannak, lehetnek rajtuk telekkönyvi, építésügyi korlátozások stb.

Nem csak az egyes építési telkek, hanem az utak, közlekedési létesítmények HRSZ-ei a legstabilabb azonosítási adatok. Egy út, utca neve sűrűn változik, az illetékes önkormányzatok sűrűn átnevezik. A közutak út-számozása is gyakran változik. (p. a Bp-Vác útvonal/ak hol 2, hol 2A, hol pedig M2 számozással üzemeltek).

Az egyes építési telkek címét (=házszámozás) is rendre tetszés szerint megváltoztatják, átszámozzák az utcát. Azonban a telkek és építési telkek legstabilabb nyilvántartási jellemzője a földhivatalok által adott HRSZ. Ezek általában 100-120 éves időtávban változatlanok maradnak. Idővel aztán előfordul, hogy a település jelentős bővülése, átalakulása esetén annak HRSZ rendszerét is átszámozzák (pl többjegyű HRSZ rendszer bevezetése) Egy reformkori Budapest-térképen más HRSZ-eket találunk, mint ma.

Az egyes építései telkek helyrajzi számainak nincs köze az előtte húzódó út-telkek helyrajzi számaihoz. Azon HRSZ-ek önálló entitások.

Bizonyos külterületi és akár belterületi utakat (még) nem nevezett el az önkormányzat. Addig a postacímként, helyi utcatáblaként, címként is csak HRSZ-szel tud rá hivatkozni a jónép. Aki ott lakik, nyaral, vagy oda postai küldeményt küld, kivisz. Ezen üdülő és lakóövezetekben jó lenne, ha az alapvető tájékozódáshoz, navigáláshoz az utcák, telkek HRSZ-e meg lenne adva.

Az utak HRSZ-e pontosan olyan cím-adat, mint az építési telek HRSZ adata. Hétköznapi életben ritkán használjuk, mert főleg az utcák neve, vagy az utak útszámozása szerint nevezzük azokat. De hazánkban valójában a legstabilabb, legidőtállóbb adat a telkekre a HRSZ.

Igen, a hosszabb utak több telken át húzódnak. Sokszor a kereszteződésnek, csomópontnak saját telke van.

Hogy jobban kézzelfogható legyen, egy példa. A Budán a Szent Gellért térnek van saját telke. Onnan indul egy hosszú telke a Bartók Béla útnak, ami tart a Gárdonyi szobor teréig. A Gárdonyi szobor tere önálló telek. Utána indul egy másik út-telek, és tart hosszában a Móricz Zsigmond körtéig. A Móricz Zsigmond körtér már újabb telek. Ezeknek mind önálló HRSZ-e van. Közterületek, és tulajdonosuk ha jól tudom, ebben az esetben Budapest Fövárosi Önkormányzat. Kezelője a Föváros közútkezelő szervezete.

Az utak telkén nem csak a közlekedési sávok aszfaltja húzódik. Mellette a biztonsági sáv, zöldsáv, járda, kerékpárút, ismét zöldsáv. Lehet, hogy egy széles töltés is a közút telkén van : pl. az Árpád híd hosszú felhajtóinak oldal-töltései is a híd parti telkén épültek.

A HRSZ megadásának megvan a logikája az OSM-ben:  „addr:conscriptionnumber=XXXX”

Ha egy teleknek van HRSZ-e, azt igy kéri megadni.

Ez persze furcsa, mert nem szoktunk találkozni vele, és nem szoktunk egy utcára címezni levelet. De ez az OSM logikai felépítési baja. Mindemellett lehet ugyannak az útnak útszámozása is, amit „ref”-ben szoktunk megadni.

És igen, az út HRSZ szerinti feldarabolása általában nem túl informatív az OSM felhasználók számára. Általában sokkal kisebb szakaszokra daraboljuk az utakat, mint amilyen hosszú az egy HRSZ-ű telke. Pl sebességhatár voltozások, útvonal kapcsolatok, buszjáratok kapcsolatai, sávok darabszáma változik, stb. Ezek sokszor nem az út fizikai jellemzőinek megváltozása miatti feldarabolás.

1m hosszú HRSZ-ú utakat nem ismerek, de nem nagyon szokás olyan út-telkeket létesíteni. Gondolom szabályozva van a legkisebb kialakítható út-telek mérete, hasonlóan, mint az építési telkek minimális mérete.

Szélességében az út osztályának megfelelő telekszélesség alakul ki, az általában az adott út szabályozási szélessége, az úttal szomszédos ingatlanok közterületi határai között. Ez lehet 50-80m telekszélesség is, pl egy autópálya vagy autópálya bevezető útszakasz esetén. Egyébként ezért is butaság az erdő-mező és egyéb területfelhasználási felület jellemzőket az út geometriai tengelyéra rárajzolni: egy erdő SOHA nem tart egy főút geometriai tengelyéig. Sem ingatlanjogilag, sem fizikailag.

Az utak telkeinek telekhatár-sarokpontjait és határvonalait a földhivatali térképeken egyértelműem ábrázolják, és feliratozzák.

Uff, én beszéltem

Zsolt

Kiss Gabor

Aug 6, 2021, 12:31:44 PMAug 6
to openstreetmap-hungary
On Fri, 6 Aug 2021, Zsolt D wrote:

> De hazánkban valójában a
> legstabilabb, legidőtállóbb adat a telkekre a HRSZ.

Leszámítva a WGS-84 vagy az EOV koordinátákat. :-)
Azokat nem lehet adminisztratív úton módosítani, csak földmunkával.

Kiss Gábor

Kádár Iván

Aug 8, 2021, 7:03:38 AMAug 8
2021. 08. 06. 17:21 keltezéssel, Zsolt D írta:
> A HRSZ megadásának megvan a logikája az
> OSM-ben:„addr:conscriptionnumber=XXXX”

Nekem ok. A tartalmát ellenőrizni nem tudom, de refből szívesen
átpakolom addr:conscriptionnumber-be

> [...]
> út-telkeket létesíteni. Gondolom szabályozva van a legkisebb
> kialakítható út-telek mérete, hasonlóan, mint az építési telkek
Fentebb szépen leírtad az elméletet. A probléma az szokott lenni, hogy
az új utakat esetén a kisajátításkor minden keresztezett telekből 3 új
telek lesz alátört HRSZ-szel, majd a kimetszett területekből nem
történik meg az összevonás, mert az egy külön eljárás lenne, amivel az
építtető már nem foglalkozik. Sok esetben az átminősítés szántóból
kivett kategóriába is elmarad.
A szál elején küldtem egy M0-ás példát, de ezrével vannak ilyenek az
országos közúthálózaton. Az önkormányzati úthálózaton valószínűleg jobb
a helyzet, de arra nem látok rá.

--
Iván