Kezdő kérdések - buszmegálló

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 6:33:36 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Kérdezném, van valahol leírása a wikiben, hogyan kell a buszmegállókat felrajzolni? Most jó párat kellene felrajzolnom illetve a megállók nevét módosítanom. Egyelőre a meglévőket tanulmányozom. Láttam, van aki egyszerűen pontként vitte fel őket, van aki - gyanítom ez lehet a szabályszerű - kapcsolatként.
kissk

Zsolt Irhazy

Jul 28, 2021, 7:00:33 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
szerintem maga a buszmegálló az pont, helyi járatokat van aki kapcsolatba szervez

egyébként hirtelen nem is tudnám megmondani mivel kell tagelni a buszmegállót, mert az efemm féle preset-et használom, azt nem ismered?
még épp letölthető a megszűnés előtt/alatt álló openmaps.eu-ról

(itt sokminden okosság van, most konkrétan a by efemm-es sorra kell keresni, arról beszélek)

telepítés után JOSM-ban egy buszmegálló, turista pihenő, forrás, közkút stb stb csak elő kell keresni a menüben és kitölti amit ki kell

On Wed, Jul 28, 2021 at 12:33 PM Károly Kiss <kiss.kar...@gmail.com> wrote:
[...]

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/733ed18b-57ba-4b90-b202-3a5bf6e29229n%40googlegroups.com.

Feri Veres

Jul 28, 2021, 7:03:02 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
Elsősorban ez a mérvadó:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/T%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9s

Arra vigyázz, hogy a JÁRAT maga mindenképpen kapcsolat. Egy-egy megállón
általában sok járat keresztülhalad, ezek mindegyike külön kapcsolat.

A kapcsolatban a járat által érintett útszakaszok vannak benne, a
haladás sorrendjében. A megállók pedig egy kupacban (asszem szintén az
érintés sorrendjében).

Alapvetően a megálló maga egy PLATFORM pont az út mellett, a tábla
helyén. Erre lehet címkével megadni, hogy fedett-e és van-e kuka. (Meg
még 1-2 dolgot, de én ezeket szoktam, a JOSM ablak is kérdezi ezeket).

("Nem kedveljük", ha valaki a tetőt meg a kukát meg a platformot
külön-külön megrajzolgatja. Értsd: volt itt téma, és van aki
visszabontja őket az egyszerűbb, attribútumos jelölésre!)

Van egy olyan jelölés, hogy az úttesten leraksz egy ú.n. "megállási
pontot". És akkor a platform meg a megállási pont is egy kis mini
kapcsolatba szervezhető (2 elem). Ezt szerintem nem nagyon csináljuk.
Szóval a doksiból ez a rész kihagyható. Meg kell nézni 1-2 helyen. Van
egy srác aki nagyon jól frissítgeti és rajzolgatja a Volánt. (Szerintem
nincs itt, vagy nem szokott írni.)

Kezdésnek ennyi. :)

A wikiben figyelj a kis ikonokra amik azt jelzik, hogy az adott elem
pont, vonal vagy kapcsolat.

A lényeg, hogy a meglévő kapcsolatokra, járatokra vigyázz.

ps: Címkesablonoknak én szerintem valamelyik beépítettet használom, de
megnézem az előbb érkezettet is majd. Ilyesmit ritkán telepít az ember,
aztán meg nem tudja honnan van. :)

Üdv,
Feri

Viktor Dénes

Jul 28, 2021, 8:12:12 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Helló!

Egy overpass-os Volán lekérdezést tudna valaki csinálni?
Egy Budapest - Veszprém, szóval ilyen nagyobb kapcsolat érdekelne, hogy hogyan vannak rögzítve.

Köszi,
Viktoer

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/4a52f21c-628f-53b5-39b9-91dac5d4cb9a%40cmsbazar.hu.

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 8:21:26 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Köszönöm a linket, erre gondoltam. A most rajzolandó-javítandó részen pontként ábrázolják a buszmegálókat, ezeknek az úttestre eső mintegy merőleges vetületeként szintén az általad is említett "megállási pontot". Ezeket szervezték egy kapcsolatba. ITT egy olyan eset, amikor a megállók éppen szemben vannak az úttest két oldalán, ITT pedig, amikor nem.
Ezek elfogadottak?
kissk

Gergely Matefi

Jul 28, 2021, 8:39:15 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
Önmagában azzal nincs gond, ha külön jelöljük a megálló peronját és az úttesten a megállási pontot, ugyanakkor azért a vidéki Volán megállóknál ez így nem elterjedt. Ott jellemzően vagy a peront, vagy a megállási pontot jelöljük, de mindkettőt ritkán.

Amire ügyelni kell, hogy a highway=bus_stop kerülhet az út mellé (ekkor a peront jelöli), vagy az útra is (ekkor a megállási pontot jelöli), de ne mindkettőre. A public_transport sémában van külön jelölés a kettőre, peron estén a public_transport=platform, megállási pont esetén a public_platform=stop_position alkalmazandó.

Ha a két ellenirányú megálló egymástól távolabb esik, akkor teljesen elfogadott, hogy az ellenirányú megállókat külön jelöljük. Egymással szemben levő megállóknál egyszerűsít, ha közös megállási pontot rakunk fel a két iránynak.

Kompatibilitási okok miatt célszerű mind a highway=bus_stop, mind a megfelelő public_transport címkét is ráakasztani.

Üdv,

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/aaa3b8d8-d208-4750-82e2-9f784ede4230n%40googlegroups.com.

Feri Veres

Jul 28, 2021, 3:49:26 PMJul 28

On 7/28/21 12:21 PM, Károly Kiss wrote:
> [...]
> <https://galleries.page.link/Aw9BX> egy olyan eset, amikor a megállók
> éppen szemben vannak az úttest két oldalán, ITT

A rajzod egy highway=footway-t is mutat a megállási pont és a peron
között, ilyet még sose láttam és szerintem nem is rajzolunk ilyet.
*Többiek?*

A "public_transport=stop_area" az egy külön állatfaj. (Rögtön kitérek rá.)

Én a "public_transport=stop" kapcsolatra gondoltam amikor azt mondtam,
hogy egy megállási pont és egy peron van benne. Ebben sosincs benne az
ellentétes irány összeközösítve. Ez bekerülhet a "platform" helyett a
járat kapcsolatba, azzal egyenértékű csak több objektumot összegyűjt. Ha
valaki akar szöszölni a megállási pontokkal meg ezzel, akkor nyugodtan.
Ártani nem árt.

A "stop_area"-t viszont sokat vitattam amikor ez a szabvány készült, de
nem értem el vele semmit. Ez az *egymáshoz közeli, ugyanolyan nevű
megállók* csoportja. Tehát tök mindegy, hogy A utcán, meg rá merőleges B
utcán van-e a megálló, vagy milyen buszok mennek ott, ha ugyanaz a neve
és kb ugyanott van, akkor az "stop_area". Ez szerintem gyakorlatban
hasztalan dolog (pl az "Árpád híd M" nevű csoportba egy csomó egymáshoz
közeli buszmegálló beletartozik.) Ez nem kerül semmibe, csak amolyan
"ezek hasonlóak, rendezzük kapcsolatba" nem látom értelmét. A osm.org
tömegközlekedés réteg tudja őket szép piskótákkal ábrázolni, hogy ezek
"összetartoznak". Erre jó.

Oké, más lett a neve, de azért mutatom:

https://www.openstreetmap.org/#map=17/47.53367/19.06739&layers=T

Vagy például:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/47.52459/19.05913&layers=T

Mi ennek a haszna, nem értem.. (Nehogy valaki kihozza a history-ból,
hogy ezt a két Tisza utcát én  raktam össze, mert lehet! :)) ) Vagy:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/47.52079/19.05664&layers=T

Ezek a "stop_area"-k- Én "stop_area"-t nem csinálnék, bár nem sok extra
munka, meg ha már megvan akkor persze nem robbantom fel és szükség
esetén karbantartom. Mindenesetre a /járatba/ nem ez kerül, hisz ez több
megálló együttese.

Üdv
Feri

> Feri Veres a következőt írta (2021. július 28., szerda, 13:03:02 UTC+2):

> [...]

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 8:05:49 PMJul 28
to openstreetmap-hungary
Köszönöm, megértettem.
kissk

Úr Balázs

Jul 30, 2021, 6:34:09 AMJul 30
2021. 07. 28. 12:33 keltezéssel, Károly Kiss írta:
> Kérdezném, van valahol leírása a wikiben, hogyan kell a buszmegállókat
> felrajzolni?

Sziasztok!

Van egy videóm ezzel a témával kapcsolatban:

Úr Balázs: Buszútvonalak hozzáadása szakszerűen
https://tube.grin.hu/videos/watch/29f0be9a-0363-41eb-a279-d17404cceadd

Szerintem ebben mindenre megkapod a választ, még azokra is, amik fel sem
merültek eddig :)

-- Balázs
Message has been deleted

Károly Kiss

Jul 30, 2021, 7:20:28 PMJul 30
to openstreetmap-hungary
Szuper :) Köszönöm. Igyekeztem minél több (J)OSM videót begyűjteni, de erre aligha akadtam volna rá :)
kissk

Úr Balázs

Jul 30, 2021, 8:16:20 PMJul 30
2021. 07. 31. 1:19 keltezéssel, Károly Kiss írta:
> Szuper :) Köszönöm. Igyekeztem minnél több (J)OSM videót begyűjteni, de
> erre aligha akadtam volna rá :)

Pedig fent van az összes videó listája a wikiben:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/videok

-- Balázs

Feri Veres

Jul 31, 2021, 7:24:07 AMJul 31
"Valaki felrajzolta, úgyhogy nem töröltem le." (megállási pont) :-)))

Egyébként profi, köszi Balázs!

A "Bus 1:" formát nem tudom mennyire használják a magyar szerkesztők. A
magyar Wiki oldal nem is említi

name "A viszonylat neve, pl. Palota-busz. "

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/T%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9s

Illetve, az oldalból linkelt példákon sincs, sem Tram 6: Sem Train 4:
Sem Bus 240:
PL:

https://www.openstreetmap.org/relation/411205#map=13/47.4687/18.9885

name 240 => Móricz Zsigmond körtér M

(Sőt, ebben honnan-hova sincs, nem hogy "Bus".)

Ill. minap javította a Veresegyházi helyi járatokat ITineris Ákos
(köszi!) és ő se ezt a formát rakta rá (pedig pont a neveket mondta
javítandónak rajtuk). Illetve a =>-t se követi a leírást, igaz itt
sajnos úgy hívják a buszokat, hogy vagy 6-7 városrész fel van sorolva.
Vajon akkor:

I. (kék) helyi járat "A": Ivacsok - Központ – Misszió – Ligetek –
Csonkás – Iskola - Misszió - Központ - Ivacsok

helyett?

Bus I. (kék) helyi járat "A": Ivacsok => Központ => Misszió => Ligetek
=> Csonkás => Iskola => Misszió => Központ => Ivacsok

Habár, ezek nem megállók nevei, hanem városrészek.

https://www.veresegyhaz.hu/menetrendek (legalul)

A buszokon sajnos nem írja ezeket a színeket, se számot, csak a
területek neve van kint. Szóval egy ilyen rohadt hosszú táblából kell
gyorsan eldönteni, hogy felszálljon-e az ember:

Ligetek - Csonkás - Iskola - Csonkás - Ligetek

Revetek - Misszió - Központ - Hegyek - Központ - Misszió - Revetek

Ivacsok - Központ – Misszió – Ligetek – Csonkás – Iskola - Misszió -
Központ - Ivacsok

(Na jó, aki párszor már megy vele, annak feltűntet, hogy elég az elsőt
elolvasni... :))) Eddig nem tént fel. Mindegy, ez off.) Egyébként fee=no
ezek mind, majd ráírom.

Azt nem említed a videóban, hogy a stop_position meg a platform alkothat
együtt egy kapcsolatot, és ilyenkor ezt a kapcsolatot kell címkézni egy
csomó dologgal illetve betenni a kapcsolatba. Ilyenkor viszont némileg
kétségesnek tűnik a role=stop helyett a role=platform használata. Vagy
ilyet nem csinálunk?

Járat:
Tag:
"Megállóhely (vagy ennek hiányában megállási vagy hozzáférési pont) "

(Megállóhely alatt az említett kételemű kapcsolatot érti.)

Ill, a magyar Wiki a hozzáférési ponton (platform) nem említi a
bus=yes-t. Nem találok olyan presetet a JOSM-ban ami mindhármat rárakná.
Van?

Ha lenne kedve valakinek az említett Gödöllőt átszerkeszteni én kimegyek
végigfényképezni. Egyébként a helyszínen is rohadt nehéz néha eldönteni,
hogy melyik peronra kell állni. Ill, a képen látszik a tetején egy
majdnem kilógó peron, sok busznak az a leszállási pontja, de asszem az
ott nincs külön kiírva, hogy melyeknek.

https://tube.grin.hu/videos/watch/29f0be9a-0363-41eb-a279-d17404cceadd?start=29m52s

Elkedvetlenítésnek annyi, hogy 217 buszkapcsolatban van benne az állomás
maga a platformok helyett.

https://www.openstreetmap.org/node/2775109895#map=20/47.59911/19.35278&layers=T

Én sok buszt láttam az OSM-ben, nem gondoltam, hogy csak 10% van fent és
annak is csak egy kis része jó. Ez meglep.

(Már csak ez a 217 vonal is arra engedne következtetni, hogy nem ilyen
rossz a helyzet. Igaz, ezek egy jó része A B C variáció. A 217 egyike
sem kezdődik úgy, hogy "Bus"!)

Üdv,
Feri

Feri Veres

Jul 31, 2021, 10:59:37 AMJul 31
to openstreet...@googlegroups.com
Gödöllő buszállomásra egy OsmAnd kép erejéigvisszatérve. Tervezéskor 3 teljesen egyforma Gödőllő autóbusz-állomás találatot ajánl fel. Ebből hogy hivatott a felhasználó kiválasztani a megfelelőt? (Hát még ha mind a tizet felajánlaná.) Csak elmélkedek, költői a kérdés. Tervezéskor pedig odasétáltat 2 perc sétával ahhoz amire sikerült rábökni. Kép csatolva. :)

Feri
Screenshot_20210731-165319_OsmAnd~2.png

Károly Kiss

Jul 31, 2021, 12:22:36 PMJul 31
to openstreetmap-hungary
Nem szeretek mentegetőzni, magyarázkodni. Egyszer azért mert szánalmas, másodszor pedig csak a saját bénaságomat tupírozom fel fele. Nem akadtam rá valahogy, de most már megvan. Ez a lényeg :) Köszönöm.
Message has been deleted

Károly Kiss

Aug 15, 2021, 9:49:05 AMAug 15
to openstreetmap-hungary
Figyelmesen megnéztem Úr Balázs videóját, sőt telefonon is beszéltem vele néhány felmerült kérdésem kapcsán. Ennek alapján megpróbáltam felrajzolni a 4813 vonalat illetve felvittem 2 ellentétes viszonylatban közlekedő buszjáratot. Ha lenne valakinek ideje rápillantani:
ID=8271298891 (ez Körösladány, Piactér megállóhelye)
Ennek kis környezetét letöltve ellenőrizhető lenne a megálló, illetve a kapcsolatok; a megállási terület, az útvonal (bus 926 illetve 927), és a route-master azaz az útvonalhálózat (4813).
Persze analóg a videóban szereplő helyijárat léthozásával, de azért nem pontosan ugyanaz. Természetesen a 4813-as hálózathoz még további buszjáratok tartoznak, ahogy útvonalhoz is mág számos megállóhely tartozik. Majd később kiegészítem, ha jól csináltam az eddigieket.
Köszönöm: Kiss Károly

Károly Kiss

Oct 28, 2021, 5:38:57 PMOct 28
to openstreetmap-hungary
Az előző kérésem időközben megoldódott, mert rákérdeztem egy online megbeszélésen, rábólintottak. Azóta ennek mintájára több megállót,  megállási területet, útvonalat és útvonalhálózatot vittem fel, rendre meg is jelent eddig az OSMAnd-on, viszont 4 napja kész és fent van a  4812/312 vonal, de valamiért nem akar megjelenni az OSMAnd-on. Esetleg van ötlete valakinek, mi lehet az oka? Előfizettem rá, vagyis óránként frissül, látnom kellene.
Köszönöm.

ITineris OSM

Oct 28, 2021, 6:16:25 PMOct 28
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Ez valami OsmAnd issue lesz. Szerintem a címkézés jó, és az openstreetmap.org-on is látszik Tömegközlekedés nézetben.

Oct 29, 2021, 2:11:55 AMOct 29
to openstreetmap-hungary
Nem tudom, hogy a kapcsolatok milyen gyorsan frissülnek az OsmAnd-ban, de ha megnézel egy másik kapcsolatot ami jó, akkor lehet bogarászni a különbségeket.
Itt egy képre másoltam az általad vizsgált kapcsolatot, meg azt, ami a busz kapcsolatot bemutató videóban szerepel:
https://youtu.be/QmRwSFLi_GM
https://tube.grin.hu/w/s3tVTUaqf7kh2aaEHGv3xK
buszkapcsolat.jpg

Károly Kiss

Oct 29, 2021, 3:37:46 PMOct 29
to openstreetmap-hungary
Hmm ... szerintem az enyém sem rossz. Sőt, Úr Balázs videója szerint a "name" kulcshoz kötelező lenne olyan értéket írni, ami úgy keződik, hogy Bus. Itt a jónak mondott buszkapcsolatnál ez nem így van. És ahogy írtam, a teljesen analóg módon készített kapcsolatok pedig fent vannak, és láthatók: https://galleries.page.link/Exym8

Károly Kiss

Oct 30, 2021, 9:57:53 PMOct 30
to openstreetmap-hungary
Igazából erre sem találok magyarázatot. Nem először járok így, hogy - bár rendesen beírtam a módosítócsomag tartalmát - nem írta ki. Ezért kénytelen voltam azt hozzászólásban pótolni. A következő alkalommal ugyanez történt, de most képernyőmentést is csináltam, hogy láttatni tudjam:

01.jpg

Amikor ennek ellenére mégis feltöltöttem, a korábbit írta be e helyett.
kissk

Feri Veres

Oct 31, 2021, 4:35:13 PMOct 31
to openstreet...@googlegroups.com

Lehet, hogy a pontra végződő dolgokkal van a valami hiba? (Gondolom átmeneti.) Én sose raktam még végére pontot, se a leírásba se a forrásba.

Üdv,
Feri
[kempelen]

2021. 10. 31. 2:57 keltezéssel, Károly Kiss írta:
[...]

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/397c2453-4960-4d6c-b588-c66532e03a87n%40googlegroups.com.

Samat

Oct 31, 2021, 4:48:43 PMOct 31
to openstreet...@googlegroups.com
Ha én lennék a JOSM fejlesztője, akkor az Forrás: "internet" forrásmegadást nem engedném, mert pont annyira semmitmondó, mint az üres mező. Ha nem bug, akkor az internet="URL" értékpár kötelező megadása teljesen értelmes feature lehet.
(Nem hiszem, hogy a sorvégi ponttal van a probléma.)

Samat

Károly Kiss

Oct 31, 2021, 5:00:22 PMOct 31
to openstreetmap-hungary
Értem. köszönöm. Megpróbálom akkor így.

Tamás Vásony

Oct 31, 2021, 5:04:59 PMOct 31
to openstreet...@googlegroups.com
Én sokat szívtam ezzel a 18193-as verzióval, a felöltésnél mindenféle üres kulcs-érték párok miatt reklamált, valamint  random kitörölte a szerkesztésnél az értékeket ha átírtam a kulcsot.
Visszatettem a 18118-at, azóta nincsenek parajelenségek.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/f08f19da-d3bd-4aec-98e3-5eb348184395n%40googlegroups.com.

turistautsz...@gmail.com

Nov 2, 2021, 2:01:19 AMNov 2
to openstreetmap-hungary
Nálam nem jelentkezett ilyen probléma, mindenesetre most már itt a 18303, remélem avval nem lesz gond.