Spamként kiütött Openstreetmap levelek

Gergely Matefi

Nov 11, 2021, 10:45:33 AMNov 11

Ahogy korábban írtam, azt látom, hogy a Gmail Spam szűrője egyre több OSM-mel kapcsolatos levelet kiüt. Eljutottunk odáig, hogy nemcsak a levlistás, de már a privát levelezésemben is.

A gépi tanulásos spam szűrők a felhasználóktól érkező visszajelzésekből tanulnak. Ha valaki a Spam gombot nyomogatja a levlistánk leveleire, ezzel elérheti, hogy az OSM-es kulcsszavakat tartalmazó leveleket a szűrő elkezdi spamként azonosítani, mindenkinél.

Ezért kérnék mindenkit, hogy az Openstreetmap listáról érkező levelekre ne nyomjon a Gmailben Spam gombot, hacsak az nem valóban kéretlen levélszemét. Ha unja a vitákat, inkább iratkozzon le.

Köszi :-)
Gergő

Kiss Gabor

Nov 11, 2021, 10:48:07 AMNov 11
to openstreet...@googlegroups.com
On Thu, 11 Nov 2021, Gergely Matefi wrote:

> Ezért kérnék mindenkit, hogy az Openstreetmap listáról érkező levelekre ne
> nyomjon a Gmailben Spam gombot, hacsak az nem valóban kéretlen levélszemét.
> Ha unja a vitákat, inkább iratkozzon le.

Hamre nem lehet tanítani szegény Gmailt?

Kiss Gábor

hungarian_user

Nov 11, 2021, 12:39:00 PMNov 11
to openstreetmap-hungary
Szerintem ezt a Gmail egyénenként dobja fel és tanulja meg, ha jóváhagyod.
A saját "levélszemét" mappádban fontos megjelölnöd, hogy "ez nem spam" (ha tényleg nem az).
Párszor ezt meg kell csinálni, utána lassan-lassan megtanulja.

Nekem más címekről érkező, teljesen rendben lévő levelekkel szokta ezt csinálni, ha a levél tartalma nem hétköznapi szöveg, hanem csak száraz információ. Arról már feltételezi, hogy spam lehet. (pl. rendelések automatikus visszaigazolása)

Az OSM levlistáról érkező levelekkel még soha nem volt ilyen problémám, azok a "bejövő levelek" között szoktak lenni.

Gergely Matefi

Nov 11, 2021, 3:25:17 PMNov 11
to openstreet...@googlegroups.com
A bejövő leveleket feldolgozó-értelmező modell minden valószínűség szerint globális, sokmilliós mintahalmazból épül. Ezek vélhetően nem bináris modellek, sokkal mélyebben értelmezik a levelek tartalmát.

A Gmail ezt kombinálja egyéni viselkedésanalitikával, témánként figyeli az egyéni olvasási szokásokat, és vlg ebből építi fel az egyéni hirdetési profilokat is. Amikor egy bejövő levelet osztályoz, a levél tartalmi értékelése és az egyéni profil kombinációja alapján dönt a spam/ham kérdésben, ez a fő oka az egyéni különbségeknek. Pl, ha egy bejövő levelet spamgyanúsnak értékel, de a profil alapján a hasonló leveleket a user szívesen olvasgatja, akkor kevésbé lesz szigorú a spammá nyilvánításban. És fordítva: ha valaki bizonyos threadeket hosszadalmas olvasgatás nélkül törölgetni kezd, akkor a hasonló tartalmú leveleknél a spam szűrő szigorúbb lesz.

Nyilván mind a hamis-negatív (Report spam), mind a hamis-pozitív (Not-a-spam) visszajelzéseket felhasználják a modellek finomításához. Én azt tapasztalom, hogy az egyéni osztályozásra nincs túl nagy hatással, így inkább arra tippelnék, hogy a globális modelleknél használják ezeket.

Gergő

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/262ef10c-d06c-40ad-a1eb-6da8d2d22814n%40googlegroups.com.

Kiss Gabor

Nov 11, 2021, 3:33:49 PMNov 11
to openstreet...@googlegroups.com
BTW.
Lehet egyéni szűrőket beállítani. Pl. hogy az OSM subjectű levél
sose legyen spam.

Kiss Gábor

Peter Gervai

Nov 11, 2021, 3:59:00 PMNov 11
to openstreetmap-hungary
On Thu, Nov 11, 2021 at 4:45 PM Gergely Matefi <gergely...@gmail.com> wrote:

> Ahogy korábban írtam, azt látom, hogy a Gmail Spam szűrője egyre több OSM-mel kapcsolatos levelet kiüt. Eljutottunk odáig, hogy nemcsak a levlistás, de már a privát levelezésemben is.

Spam-be teszi vagy visszadobja?

Ha ez utóbbi, akkor az nem az öntanulás, hanem az, hogy a gmail 2 hete
erőszakosan követeli az SPF és DMARC rekordokat a domainekhez, és ha
nincs, tombol.
A spam gombhoz semmi köze.

Mellesleg a kérésednek sincs értelme: ha valaki annyira sötét, hogy
spamet nyom nem spamre akkor annak beszélhetsz.....

Gergely Matefi

Nov 12, 2021, 5:12:48 AMNov 12
On Thu, Nov 11, 2021 at 9:59 PM Peter Gervai <gri...@gmail.com> wrote:
[...]

Előbbi, sima spam

Mellesleg a kérésednek sincs értelme: ha valaki annyira sötét, hogy
spamet nyom nem spamre akkor annak beszélhetsz.....

:-)

Így bele gondolva, sokkal egyszerűbb magyarázat is van a jelenségre. Ha a Google viselkedés analitikája a megnyitás után pár másodpercen belül törölt leveleket haszontalanként értelmezi, és a spam felismerő logika is megtanulja ezen mintázatokat, akkor kezd világossá válni, hogy a levlista tartalmát miért tekinti már spammel határosnak :-)

Mi tagadás, nincs őrülten sok olyan hozzászólás, amit érdemes lenne hosszú percekig tanulmányozni (ez a levél sem kivétel).  Most a Google algoritmusai mutattak egy görbe tükröt :-)

Szem

Nov 12, 2021, 5:16:43 AMNov 12
to openstreet...@googlegroups.com
Ezt tettem én is korábban és ez a lépés (eddig :))) bejött...

Szem

Péter Báthory

Nov 12, 2021, 5:46:00 AMNov 12
to OSM Hungary levelezőlista
Nekem is van ilyen szűrőm beállítva. Régebben figyelmeztetett is pár levélnél, hogy ez a levél a szűrő miatt nem került spambe, de már jó ideje nem láttam ilyet. Szóval a probléma nem tűnik általánosnak. (Ha gondoljátok, végignyomogatom az elmúlt fél év levelezésén a spam bejelentés gombot, és meglátjuk mit tanul belőle az algoritmus :P )

Én – listaadminisztrátorként – inkább azt tapasztalom, hogy egyre több valódi spam jön a levlistára, amiket megfog a Groups szűrője. Van, hogy egy nap több értesítés is jön ilyenről.
Megjegyzés: újabban rendszeresen kapunk eltévedt levelet is, gyaníthatóan valami iskolai levelezőlista helyett. Ha ebből valaki magára ismer, vagy legalábbis gyanakszik, nézze át a címjegyzékét, hátha tévesen mentett el egy címet.

BP

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/618E3F05.3040108%40gmail.com.

Peter Gervai

Nov 12, 2021, 6:32:49 AMNov 12
to openstreetmap-hungary
On Fri, Nov 12, 2021 at 11:46 AM Péter Báthory <batho...@gmail.com> wrote:

> Nekem is van ilyen szűrőm beállítva. Régebben figyelmeztetett is pár levélnél, hogy ez a levél a szűrő miatt nem került spambe, de már jó ideje nem láttam ilyet. Szóval a probléma nem tűnik általánosnak. (Ha gondoljátok, végignyomogatom az elmúlt fél év levelezésén a spam bejelentés gombot, és meglátjuk mit tanul belőle az algoritmus :P )

Csatlakozom az előttem szólóhoz: nekem gmailben nagyon rég nem jött spambe.

De amúgy is: ha valakinek gmail spambe megy ott a levél tetején a
pontos oka, hogy miért. Abból lehet következtetni.