Helyrajzi számok és nem hivatalos utcanevek

Máté Menyhárt

Oct 24, 2021, 4:09:13 AMOct 24
to openstreetmap-hungary
Üdv mindenkinek!
Helyrajzi számokat lehet felvinni OSM-re, és ha igen, akkor hogyan?
A Somlón van több utcanév is, ami nem hivatalos, hiszen a Somlón nincsenek utcák, de ezeknek a "nevét" tábla jelzi. Ezeket a táblákat az egyik helyi pince tulajdonosa rakta ki. Ezeket fel szabad vinni az OSM-re?
A válaszokat előre is köszönöm!
Üdv,
Máté

Tamás Vásony

Oct 24, 2021, 4:20:25 AMOct 24
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Ha helyrajzi számok épülethez/telekhez tartoznak, és nincs rendes címe akkor az addr:conscriptionnumber kulcs alá kell tenni hrsz szöveg nélkül. pl: addr:conscriptionnumber=045/1
Ha van már rendes címe is (van rendes házszám), akkor nem kell felvenni, mert nem ingatlan nyilvántartása a cél.

Ha kint van az utcanév egy táblán, akkor fel lehet vinni őket, mindegy ki rakta ki őket, nem kell tudnunk ki rakta ki.
(kint van -> ellenőrizhetőség teljesül -> mehet)
Budapest XII.-ben is van ilyen, hogy a lakók rakták ki az utcaneveket, de hivatalosan nem is léteznek utcák.

Tamás

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/87b30606-e0cc-4d1f-8a2e-355806d89b74n%40googlegroups.com.

Szem

Oct 25, 2021, 7:46:47 AMOct 25
to openstreet...@googlegroups.com
Azt gondolom, hogy már egy magántelekre vonatkozó és a telken található minden épületre / építményre kiterjedő ilyen részletezettségű felmérés sem
pl.  building:levels=2  /  building=house  /  roof:levels=1  /  roof:shape=hipped
illik az OSM-en leírt alapelvekhez (OpenStreetMap is not a property registry, thus do not map individual ownership of buildings or plots.) és inkább csak feleslegesen növeli a térképi adatok méretét. A HRSZ pedig teljesen ellentétes ezzel. De ez az én személyes véleményem.
Hasznos lenne kialakítani sztem legalább egy Magyarországra vonatkozó alapelveket tartalmazó oldal (pl. a járdák külön vonallal való berajzolása (ott ahol ez szükségtelen), vagy a privát kapuknál a levelezésben létrejött "megállapodást" nagyon nehéz / (de egy kezdőnek inkább lehetetlen) megtalálni és enélkül csak tovább dagad a helytelen címkézések okozta probléma).
Üdv, Szem

Kiss Gabor

Oct 25, 2021, 8:37:44 AMOct 25
On Mon, 25 Oct 2021, Szem wrote:

> Hasznos lenne kialakítani sztem legalább egy Magyarországra vonatkozó
> alapelveket tartalmazó oldal (pl. a járdák külön vonallal való berajzolása

Jó, csak aztán ne dogmaként kezeljük ezeket! Csakis irányelvnek.

> [...]
> és enélkül csak tovább dagad a helytelen címkézések okozta probléma).

Ahol a wilágwiki több alternatív megoldást is megenged, de mi
esztétikai megfontolásokból ("már megint a renderelő alá
dolgozol, fiam?") csak az egyik változatot preferáljuk, ott meg kellene
kímélni azok lelkét is akik a másikat választják. Pl. kezdve azzal,
hogy nem nevezzük "helytelennek" az ő megoldásukat.
Max. kevésbé konszenzusosnak. :-)

Ha jól emlékszem a járda pont egy ilyen dolog.
Fel is hagytam a járdátlanítással egy idő után, mert megtaláltam
a wikiben, hogy berajzolva is helyes.

Szóval úgy szerepeljen ezen a magyar-óhaj-oldalon minden neuralgikus
elem, hogy ahol több változat lehetséges, ott mind fel van sorolva,
melléírva, hogy melyiket preferálja a többség. Megengedve azt is,
hogy a közízlés idővel megváltozzon.

Kiss Gábor

Gergely Matefi

Oct 25, 2021, 9:11:38 AMOct 25
to openstreet...@googlegroups.com
Számos külföldi, magyarul nem beszélő szerkesztő társunk is bedolgozik magyar területekre. Pl. szomszédos országok szerkesztői határhoz közeli területeken, vagy Magyarországon meglátogató vendégek, de volt példa külföldi cégekre is. Ők nyilvánvalóan nem fogják olvasgatni a magyar Wiki oldalakat, a globális szabályok szerint fognak szerkeszteni. Ez is egy nagyon erős érv amellett, hogy csak korlátozottan lehet bármilyen lokális "alapelvet" kialakítani. A lokalizáció elsődleges területe a helyi földrajzi és közigazgatási fogalmakat leképezése OSM jelölésekre, ezen területeken tudunk normatív (kötelező) helyi szabályokat megfogalmazni.

Ahol a globális játékszabályok többféle alternatív jelölési módot is megengednek, ott legfeljebb ajánlásokat tudunk megfogalmazni. Ezek dokumentálása nem rossz ötlet. A Wiki oldalak szaporítása helyett szerintem itt az a célravezető, ha a már létező oldalakra vezetjük fel az ilyesféle ajánlásokat, pl. az adott OSM jelölés Wiki oldalára.

Üdv,
Gergő

Szem

Oct 25, 2021, 9:46:25 AMOct 25

2021.10.25. 14:37 keltezéssel, Kiss Gabor írta:

> Jó, csak aztán ne dogmaként kezeljük ezeket! Csakis irányelvnek.
Szerintem már az is jó lenne, ha sikerülne egy "keret" oldalt
létrehozni, azokról melyekről valami féle egyetértés van

> [...]
> kímélni azok lelkét is akik a másikat választják. Pl. kezdve azzal,
> hogy nem nevezzük "helytelennek" az ő megoldásukat.
Ha ez a kapukra vonatkozott, akkor nem az volt a gond, hogy be lettek
rajzolva, csak az, hogy nem lettek helyesen taggelve, (legtöbbször
sehogyan) szerintem ez valóban helytelen

> Ha jól emlékszem a járda pont egy ilyen dolog.
> Fel is hagytam a járdátlanítással egy idő után, mert megtaláltam
> a wikiben, hogy berajzolva is helyes.
szerintem itt is csak azokkal volt gond, ahol semmilyen plusz információ
nem származott abból, hogy külön vonallal lettek rajzolva és amúgy az út
mellett futottak