Diasscanner, erfaringer?

Thomas Larsen Wessel

to openspa...@googlegroups.com
Min ven har bedt mig om hjælp til at få scannet alle hans gamle dias (og evt også negativer).

Er der mon nogen i OSAA, der enten har en sådan maskine (helst rimeligt automatiseret) eller har erfaring med at sende ind til et firma, der kan gøre det mod betaling?

Vh Thomas

Morten "boris" Bruhn

to Open Space Aarhus
Den foreløbigt eneste erfaring jeg har gjort er, at man skal passe på med at købe negativscannere for billigt.

Gammeldaws 35mm film er i formatet 3:2. Det man typisk har lyst til er, at man scanner hele rammen og så beskærer det efterfølgende. Det kræver lidt soft/firmware at gøre det automatisk. De "dovne" (billige) negativscannere "løser" dette ved at beskære en hel del af kanten af billedet, så kanten af negativet ikke ses. Den heftige beskæring gør billedet meget anderledes end originalen og/eller de allerede fremkaldte billeder heraf.

Herudover tror jeg, at man har lyst til at have en som man kan "fodre" med en hel strimmel (ofte 4 negativer pr strimmel) og så forvente 4 færdige billeder uden alt for mange mellemregninger - og da så bestemt helst uden mulighed for menneskelige fejl i processen (!).

Jeg endte med at sende den (åbenbart for billigt købte) negativscanner jeg havde købt tilbage igen. Hvis nogen enten har en ordenlig, eller vil være med til at gå sammen om købet af en til spacet, er jeg lutter øren :)

/boris

Morten Bruhn

to openspa...@googlegroups.com
Efter dagens skybrud : Næsten intet vand 👍

--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på et emne i gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.

Anders Frederiksen

to Open Space Aarhus
De gode burde efterhånden være til at komme i nærheden af brugte (der bliver jo ikke taget voldsomt mange analoge billeder mere ;-)... Men det er laaang tid siden jeg fulgte med i det marked*!
Hvis negativer/dias ikke er perfekte, er det mit indtryk, at man skal have en scanner, der tager et IR-scan, som softwaren så kan bruge til at rette fejl med (uden at "pløre" hele billedet). Canon kaldte det vist "FARE" og Nikon "ICE". Begge mærker er umiddelbart dem jeg ville kigge efter (Canons skal være tidligere "dyre" - tror ikke Nikon har lavet noget billigt? ;-) - og Epsons dyre modeller skulle vist også være gode... Under alle omstændigheder så læs en test eller to inden du evt. investerer!

Mvh.
 Anders

*) Der kom vandskade i min negativ-mappe før jeg kom videre. Nu sidder (i hvert fald mange af) de tydeligvis vandopløselige farvenegativer fast. Håber dog stadig at få tid til at undersøge "løsrivelsen" og få de overlevende scannet engang... ;-)
Jeg har i øvrigt en Canon 9950F stående, som er en flatbed scanner, der kan tage negativer/dias. Men jeg har ikke softwaren der understøtter FARE, så jeg har aldrig prøvet den til det formål. Det bør også være lettere (for scannerdesigneren) at lave gode resultater med en dedikeret dias-/negativ-scanner! ;-)

Thomas Larsen Wessel

to openspa...@googlegroups.com
Tak for de kvalificerede og grundige svar!! :) Undskyld, at jeg aldrig fik svaret og sagt tak for hjælpen. Jeg kiggede lidt på de modeller, som Anders nævnte, men de kostede typisk fra 4000kr og op.

Jeg oprettede en annonceagent, og i går var der bid.
https://www.dba.dk/scanner-nikon-4000-defek/id-1093427177/
1000kr for Nikon CoolScan 4000, delvist defekt

Delvist defekt, men den kan scanne dias, hvilket er hvad jeg har brug for nu. Og måske også, hvad Boris har brug for?

Det havde dog været klart fedest, hvis den også kunne scanne negativer. Også for at kunne scanne Anders' negativer, når han får dem vrikket fri :) Men det kræver både at flytte en chip og at købe SA-21 (et modul, man klikker på, som kan holde og fremføre negativerne), og umiddelbart ser det ud til, at vi ikke kan få fat i en ekstra SA-21 for under 1600kr (https://www.ebay.com/itm/284710091103), men det kan vi jo vente lidt med.

Er det et fornuftigt køb?

Er der nogen, der er villige til at spytte penge i? (jeg er)

Vh Thomas

--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Open Space Aarhus" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage mails fra den, skal du sende en mail til openspaceaarh...@googlegroups.com.

Thomas Larsen Wessel

to openspa...@googlegroups.com
Nå. Det var det forkerte link, jeg sendte jer. Jeg skrev til ham inden jeg skrev til jer, men han vendte aldrig tilbage, og nu er den væk.
Måske næste gang :)